ziekte

Borstkanker

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor borstkanker

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: borstkanker

20-05-2021 | Vrouw | 46
Borstkanker
Eerste paar dagen wat gewrichtsklachten, verder probleemloos. Het is echter nog niet heel effectief. Tumor slechts 2 millimeter gekrompen.

01-05-2021 | Vrouw | 66
Borstkanker
Heb een klein jaar bij wijze van proef Letrozol te samen met Ribociclib 200mg gekregen. In het begin erg ziek geweest ervan. Later werden de bijwerkingen minder, maar vermoeidheid was vaak erg, voelde mij niet best. De tumoren namen wel af, dat was het positieve, beter worden zat er niet meer in, enkel verlengen van het leven. Na 9 maanden bleek dat de middelen hun wer[lees meer...]k niet meer deden, dus in januari 2021 over op Faslodex, vervolg van de proef.

Faslodex

01-05-2021 | Vrouw | 66
fulvestrant
Borstkanker
Na Letrozol met Ribociclib afgelopen januari begonnen met Faslodex. De volgende dag heftige reacties van mijn lijf, vreselijke pijn in mijn ribben en kon amper lopen. De 2de spuit viel samen met bestraling van de rug en ik slikte sowieso pijnstillers daarvoor. De 3de spuit gaf de heftigste reactie, overgeven, vreselijke nek, hoofdpijn. Bleek de C1, mijn bovenste nekwer[lees meer...]vel, die volgens de scan begin januari stabiel was, ernstig was beschadigd door de kanker, net als het naastgelegen schedelbot! Paniek, direct naar de 1ste hulp, een nekkraag en de weken erna 5 bestralingen. Nu moet het bot als het goed is herstellen. Wat een vreselijke ervaring met dit spul! 250mg Faslodex.

Zometa

23-04-2021 | Vrouw | 55
zoledroninezuur
Borstkanker
Ik kreeg eergisteren ZOMETA toegediend om de effecten van FEMARA te counteren. 4 dagen gestart met FEMARA en omdat dit tot botontkalking kan leiden is mij aangeraden ZOMETA om de 6 maanden te laten toedienen. Deze nacht helse spier-, botpijnen in de benen gehad. Nu nog steeds pijnlijk maar verdraagbaar. Hopelijk gaat dit over na enkele dagen. Is mij niet gezegd geweest d[lees meer...]at ik paracetamol mocht innemen vooraf of nadien. Volgende keer misschien toch doen.

14-04-2021 | Vrouw | 58
Borstkanker
Na 1,5 tamoxifen op anti-aromatizers gezet. Ernstige gewrichtspijnen en klachten. Overgestapt op exemestaan, klachten nagenoeg verdwenen. Ik heb weer een kwalitatief goed leven.

06-03-2021 | Vrouw | 62
Borstkanker
In januari dit jaar kreeg ik de diagnose, borstkanker. Ik heb de Letrozol 2,5 mg gekregen.Eerst in het begin had ik nog niet zoveel last tot midden februari, toen kreeg ik felle stekende pijn in mijn borst, echt soms ondragelijk, ik heb al een paar keer moeten bellen naar het ziekenhuis. Maar gisteravond was het wel zo erg, ik kon niet meer in slaap komen , vanwege de hart[lees meer...]kloppingen. Eerst ging er ook wel even door mij heen, ik stop er mee, maar het risico is te groot dat het dan natuurlijk mis gaat. Ik zie nu natuurlijk wel tegen de nacht op. Maandag maar weer bellen, ik hoop wel dat dit niet te lang duurt die bijwerkingen

13-02-2021 | Vrouw | 61
Borstkanker
Het ene of het andere MERK kan al een wereld van verschil uitmaken. Iemand die veel bijwerkingen heeft, zou het best eerst een paar andere merken kunnen proberen. Volgens mij is borstkanker een patientgebonden factor EN hebben kankermedicijnen een smalle therapeutische breedte, waardoor het preferentiebeleid niet mag worden afgedwongen. (Er wordt gevraagd naar[lees meer...] effectiviteit, maar daar is nu nog niets over te zeggen. In theo rie zou het remmend moeten werken op mijn hormoongevoelige borstkanker, maar zeker weten is nu nog niet mogelijk. Kankercellen kunnen ook in winterslaap gaan en over 10 jaar alsnog mijn leven verpesten.)

10-02-2021 | Vrouw | 67
Borstkanker
3e keer borstkanker.1997 amputatie en tamoxifen 5 jaar,2008 toch weer terug in oksel.6x chemo en 30 bestralingen, bijzonder maar toch uitzaaiingen longvlies 2013. Toch oude borstkanker. Benauwd en na 2 pleurapuncties, die geen oplossing boden, IPC in AVL laten plaatsen, met meteen ernaast Exemestaan. Zodra eze zou aanslaan, zou pleuravocht stoppen ( tumorcellen zouden ina[lees meer...]ctief worden). Na 4 maanden gebeurde dit ook. IPC eruit. Enorm opgelucht, meficatie werkt dus, tumorcellen slapen. Wel veranderde ik enorm, door alle bijwerkingen. Gewrichten en lusteloos, emotie vlakt af, eerst heel labiel en vreemd niet jezelf zijn. Van sterk naar mutsig bijna en zo moe. Je went wel alles beter dan K maar het is volhouden en kijk wat er voor medicatie kan. Mijn oncoloog heeft voor slapeloosheid gelijk Zoplicon voorgeschreven. Top en slapen, al is het met tablet geeft je wel n betere energie overdag. Nu na 8 jaar!!!, slapen de tumorcellen nog, controle om de 3 maanden met thorax en bloedbeeld. Sinds jaar wel meer en meer huidproblemen gezicht en armen. Droge schrale en hardere eeltplekjes. Dermovane zalf helpt wel enigzins, Maar keuzes zijn er niet echt , dus niet klagen en smeren, en positief blijven is ook n medicijn.

09-02-2021 | Vrouw | 73
Borstkanker
ik weet niet goed hoelang ik dit moet innemen, en merk wel dat er opvliegers zijn en haarverlies.

Synapause E3 ovules/vaginaal crème

06-02-2021 | Vrouw | 56
estriol vaginaal
Borstkanker
In 2018 heb ik dit middel gekregen van een gynaecoloog van Flebologisch Centrum Alkmaar. Volgens haar was er geen gevaar van oestrogeen in het bloed. Twee en half jaar later heb ik borstkanker en door een fout van de radioloog die mijn eerste beoordeling in 2019 met de mammografie verkeerd in heeft geschat kwam ik door controle op mijzelf in januari er achter dat er een[lees meer...] tumor in zat van 2.5 cm. De zetpil was al die tijd een voedingsbron van mijn tumor. Slechte zaak dit en ik raad het dus niemand aan.

08-01-2021 | Vrouw | 56
Borstkanker
Heel veel bijwerkingen, gebruik het nu 1jaar moet 5 jaar maar dit ga ik niet volhouden. Ook tamoxifen en exemestaan gebruikt ook heel veel bijwerkingen van. Ik vind de hormoon therapie heel erg zwaar. Ik wil stoppen maar ben ook bang dat de borstkanker weer terug komt. Moeilijke beslissing.

04-01-2021 | Vrouw | 63
Borstkanker
Ik heb 5 jaar anastrazol gebruikt omdat de overlevingskans dan beter is dan met tamoxifen. Geen bijwerkingen gehad. Geen terugkeer van borstkanker na 5 jaar. AVL stelde voor om nog 5 jaar verder te slikken, maar de winst op overleving van 5 jaar tot 10 is maar 1 % extra. Dus ik ben gestopt. Ik drink wel een borreltje minder :)

10-12-2020 | Vrouw | 63
Borstkanker
In 2017 is er een kleine celafwijking in de linkerborst geconstateerd en operatief verwijderd. Gelukkig geen uitzaaiingen, dus alleen bestralingen en hormoontherapie in de vorm van Tamoxifen. Dat heb ik denk ik drie maanden geslikt maar ben al snel overgegaan op Anastrozol. Ik zou graag willen zeggen dat het helpt. Maar ik weet het niet. Ik ben niet meer de jongste, want 6[lees meer...]3 en welke klachten komen nou waardoor. Wie zal t zeggen. Sinds een paar weken heb ik zo’n pijn onder de bal van mijn voeten dat ik bijna niet meer kan lopen. Terwijl dat de sport is die ik het liefste doe. Sinds de kanker lijkt het alsof ik mijn lijf niet meer ken. Ik wil wel graag stoppen met de medicatie maar ben niet zo moedig geloof ik. Ik heb Anastrozol straks 3 jaren gebruikt. Dan de gebruiksvriendelijkheid. Is het erg moeilijk om een strip van bijvoorbeeld 30 dagen te maken zodat je de dagen erop kunt aangeven? Net zoals bij de anticonceptiepil?

24-11-2020 | Vrouw | 55
Borstkanker
De eerste 4 weken vielen de bijwerkingen nog mee, daarna begon het zich langzaam op te bouwen tot ik het punt bereikte na 3 maanden dat ik amper nog mijn veters kon strikken, amper normaal kon lopen en de hel dag door vreselijke pijn had in armen, benen, enkels, polsen en mijn kaak. Ben nu 3dagen gestopt en voel mij al 65% beter. Als ik dit 5 jaar moet volhouden ben ik ban[lees meer...]g dat ik mij met een rollator moet verplaatsen. Nog maar te zwijgen wat voor (chronische) schade je oploopt door deze troep te slikken. Ik heb eind 2018 een beiderzijdse amputatie ondergaan (rechts uit voorzorg), links geen uitzaaiingen, dus geen chemo en geen bestralingen. Mijn tumor was 1,2 cm, graad 1, en de grens voor anti-hormoontherapie ligt bij 1 cm. Ik zat dus 0,2 cm boven deze grens. Inmiddels heb ik bijna 2 jaar Tamoxifen geslikt met hangen en wurgen, en 3 maanden geleden overgestapt op Anastrozol. Ik ben 55 jaar, houd van lange fietstochten maken, hardlopen, wandelen, motorrijden, actieve vakanties (vaak met een klein tentje) dit alles ging dus niet meer. Ik vind de kwaliteit van leven zeeeer belangrijk, dus ik stop met de anti-hormoonbehandeling. Ik merk na 3 dagen al een heel groot verschil.

21-11-2020 | Vrouw | 54

17-11-2020 | Vrouw | 54
Borstkanker
Vreselijk! Na ernstige bijwerkingen direct gestopt. Dit kan niet goed zijn!

17-11-2020 | Vrouw | 54
Borstkanker
Na chemo, borstbesparende operatie en bestraling eerst Tamoxifen. Wegens bijwerkingen overgestapt op Exemestaan waar ik geestelijk heftig op reageerde. Nu Letrozol, wat een rotzooi! IN overleg met de arts stop ik af en toe even. Slaap niet lekker, sta stijf en pijnlijk op, ben duizelig. Ben er nog niet aan toe om te stoppen maar dit kan nooit goed zijn. Straks is het midde[lees meer...]l erger dan de kwaal. Merk echt verschil wanneer ik het slik of niet slik.

Lucrin

27-10-2020 | Vrouw | 24
leuproreline
Borstkanker
Eerlijk gezegt is het echt een vervelend medicijn. Na ongeveer een maand na de injectie ga je je wat beter voelen, maar hoe meer injecties hoe slechter je je voelt en dat beter voelen neemt alleen maar af. Venlafaxine gekregen tegen de zware depressie die ik krijg van de lucrin in combinatie met de medicatie anastrazol, zelfs die anti-depressiva lijkt verhoogd te moeten wo[lees meer...]rden na elke injectie. Gelukkig lijkt de lucrin wel goed te werken tegen de uitzaaiingen wat maakt dat we er gewoon zo lang mogelijk mee door gaan, maar leuk is het niet.

08-10-2020 | Vrouw | 59
Borstkanker
Mijn ervaring met Anastrozol is nog niet zo lang. Ik ben gestopt met Exemestaan omdat dat me depressief maakte. De effecten van Anastrozol moeten nog worden bekeken maar ik heb alle hoop. Ik ben gelukkig niet depressief en ik slik het ' pilletje ' met licht en liefde. Mijn haar valt wel uit en ik heb regelmatig spierpijn. Hier slik ik 'propolis ' voor wat enorm helpt. Ik g[lees meer...]a een ' Second Opinion ' aan bij DANIEL DEN HOED en ik heb alle hoop dat ik met de Anastrozol nog heel lang mag genieten van mijn leven. Ik heb een spondolese operatie achter de rug en mijn ruggenwervel, heup en schouderbladen zijn aangetast. Toch heb ik vertrouwen in nog lang leven. De operatie is uitstekend verlopen dus er is nog hoop!!!

07-10-2020 | Vrouw | 58
Borstkanker
Ik slik Letrozol nu 3,5 jaar en heb zeer veel last van bijwerkingen. 2 Weken geleden in overleg met het ziekenhuis zou ik 3 weken stoppen en daarna overstappen op een andere hormoontherapie. Ik moest nog 1,5 jaar doorgaan met slikken met garantie tot aan de deur. Maar nu na 2 weken zijn alle lichamelijke klachten voor 99% verdwenen. Hierdoor heb ik besloten om niet te sta[lees meer...]rten met een nieuwe hormoonkuur. Mijn algehele gezondheid gaat voor alle bijwerkingen van de hormoonkuur. Hoe effect is zal in de toekomst moeten uitwijzen.

24-09-2020 | Vrouw | 48
Borstkanker
Ik gebruik Letrozol nu ca 7 maanden. Binnen 10 dagen voelde ik de bijwerking. Heel mijn lijf deed zeer. Vooral ochtend na slapen en na langer stilzitten. Bewegen helpt. Na ca 3 mnd paracetamol gaan gebruiken. Vooral in de avond / nacht met als doel goede nachtrust. Na 4/5 maanden merkte ik dat het ging stabiliseren. Nu alleen nog gewrichtspijnen. Ik slik geen paracetamol [lees meer...]meer. Wat helpt bij mij? Bewegen, masseren/bewegen van handen, vingers, polsen, ellebogen, knieën, enkels en tenen. En veel water drinken. En gewoon bezig zijn. Nachten blijven lastig....

23-09-2020 | Vrouw | 68
Borstkanker
Anderen hiermee helpen kan ik niet. Ik heb een oncoloog die niets over mijn bijwerkingen wil horen. Ik wil echter ook niet weer borstkanker riskeren. 2 keer is genoeg. Als de gevolgen van deze medicijnen verder zulke gevolgen hebben, ben ik bang, dat ik nog in een rolstoel terecht kom. Het enige wat de oncoloog me vroeg: wilt u stoppen? Waarop ik: en dan? Waarop hij: dan[lees meer...] niets !!!!!!!!!! Ik probeer dus nu via mijn huisarts verder te komen. Ik heb het vertrouwen volledig verloren.

Zoladex

08-09-2020 | Vrouw | 41
gosereline

Capecitabine

02-09-2020 | Vrouw | 59
capecitabine
Borstkanker
Ze werken goed tegen kanker ! Maar ontzetten ziek was ik er van overgeven misselijk niet kunnen eten ontzettend moe 18 kilo afgevallen ! Kloven in handen en voeten ! Gestopt wegens ernstige complicatie,s

26-08-2020 | Vrouw | 43

27-07-2020 | Vrouw | 53
Borstkanker
Ik werd vorig jaar geopereerd aan borstkanker (borstsparende operatie) en kreeg nadien bestralingen (geen chemo). Gezien de tumor hormoon gerelateerd bleek, kreeg ik ook Femara voorgeschreven met een zeer gedegen uitleg erbij in UZ Gent waarom dit zo belangrijk was. Ik heb behoorlijk veel gewrichtspijn vooral 's morgens bij het opstaan maar dat gaat over bij beweging en [lees meer...]daar kan ik best mee leven. Ik heb vooral veel last van (soms heel) zwarte gedachten, gemoedswisselingen (lees huilbuien) en word met momenten echt gek van mezelf. Ik hou voorlopig dapper vol (mede dank zij ondersteuning van iemand waar ik dag en nacht kan op terugvallen) maar het is een lijdensweg. Gelukkig zijn er ook meer goede dan slechte dagen, want anders hield ik het niet vol. De laatste tijd krijg ik echter wel het gevoel dat het er slechter op wordt. Het is loodzwaar... Aan iedereen veel sterkte.

25-07-2020 | Vrouw | 47
Borstkanker
Op mijn 44e in 2017 tumor gevonden, amputatie rechterborst, 6 chemokuren, bestralingen, hormoontherapie. Begonnen met tamoxifen om de menopauze in gang te zetten. Hier aardig wat bijwerkingen van ondervonden, maar ik kon het verdragen. Nu na 2,5 jaar ben ik voorbij de overgang en moest ik verder gaan met Letrozol. De tweede dag had ik al aardig pijnlijke benen, vermoeidhei[lees meer...]d, wazig gevoel in mijn hoofd en twijfelde ik waarom er zo veel haar uit mijn kam kwam, maar op dag 3 viel mijn haar met dotten tegelijk uit, had ik alleen nog maar het gevoel te willen huilen en deed mijn lijf zó zeer dat ik letterlijk niet meer op of neer kon. Ik was helemaal de weg kwijt, totaal geen energie meer en ineens een zelfmoordgedachte. Ik ben acuut op eigen houtje gestopt! De volgende morgen direct met de verpleegkundigen gebeld en ik werd de dag erna teruggebeld. Er werd me gezegd dat het eigenlijk helemaal niet kan dat ik zó snel zo veel heftige bijwerkingen vertoon. Ik weet 100% zeker dat ik dit niet uit mijn duim zuig en dat dit echt verband houdt met elkaar. Om deze reden schrijf ik hier ook mijn ervaring, wellicht dat een ander met dezelfde snelheid en heftigheid in klachten hierin (h)erkenning vind. Voorstel is nu om komende week met Anastrozol een nieuwe poging te wagen. Omdat ik in de tussentijd 2 dagen helemaal niets heb gebruikt merkte ik wat hormoontherapie met mij doet. Ongelooflijk veel! Ik voelde me weer mens worden en ik denk dat ik me voor het laatst zo goed voelde vóór ik borstkanker kreeg. Ik ben me bewust van de relatief grote kansen die de hormoontherapie mij bieden, maar op deze wijze een aantal jaren in leven gehouden worden is uiteraard geen optie. Tamoxifen kan ik handelen, meer dan die bijwerkingen moeten het niet worden, dan blijf ik liever nog een paar jaar Tamoxifen slikken

25-07-2020 | Vrouw | 47
Borstkanker
Ik gebruik nu 2,5 jaar Tamoxifen. De eerste maand was er niets aan de hand. Telefonisch consult van de oncoloog was dan ook: niks mis mee. Een paar nachten later kreeg ik mijn eerste opvlieger! Die was zo heftig dat ik met mijn nog kale hoofd door het raam de vrieskou in ging. Vanaf dat moment kreeg ik best aardig wat bijwerkingen ( waarvan ik er ook een aantal waarschijnl[lees meer...]ijk onterecht aan de restschade chemokuren toeschreef). Maar ondanks al die narigheid is het wel te doen. Ik heb mijn weg gevonden in het gebruik van deze medicijnen en hiermee leven. Nu moet ik echter omschakelen naar aromataseremmers omdat ik voorbij de overgang ben.Hier ben ik best huiverig voor. Ik heb wel de toezegging dat ik altijd terug kan vallen op Tamoxifen.

05-07-2020 | Vrouw | 59
Borstkanker
In het begin startte ik met een goed gevoel aan de exemestaan 25 mg per dag. Eerst heb ik tamoxifen geslikt waar ik ernstige depressieve klachten van kreeg. Nu drie maanden verder met de diagnose uitgezaaide borstkanker in de botten heb ik helse rugpijnen. Soms misselijkheid maar ook depressieve gevoelens. Ik heb me laten vertellen dat de klachten gaandeweg alleen maar gro[lees meer...]ter worden. Dat is toch verlies van kwaliteit van leven. Ik lees op deze site van alles en iedereen dat de kuren ernstige bijwerkingen opleveren en dat dat natuurlijk een kiezen is uit twee kwaden. Echter kwaliteit van leven is ook belangrijk. Ik ga kijken welke alternatieve middelen de bijwerkingen kunnen verzachten, zoals bijvoorbeeld BIM, een natuurlijk product waar sommige vrouwen veel baadt bij hebben. Overigens vind ik het ontzettend belangrijk om een blog op te zetten of een speciale facebookpagina over het alledaags omgaan met het gebruik van deze medicijnen. Zo kun je het van je afschrijven maar ook tips en aanbevelingen van anderen ontvangen. Sowieso is het heel prettig om vrouwen en mannen te helpen bij deze eenzame gang tussen kwaad en nog kwaadaardiger. Wie vindt dit een goed idee. Ik ben 59 jaren oud en nog jong van geest.

02-07-2020 | Vrouw | 50
Borstkanker
10 jaar geleden borstkanker ontdekt, na chirurgische ingreep chemo en bestralingen. Na behandeling een jaar lang eiwitten Herceptin ontvangen via het infuus en na een jaar over op hormoontabletten tamoxifen 1 maal daags. Daarnaast 1x in de 12 weken een lucrin injectie. Na 6 jaar overgestapt op de anastrazol tabletten de lucrin wordt nog steeds gegeven. Na 10 jaar ontdekkin[lees meer...]g van uitzaaiingen wederom behandeling met chemo en eiwitten ( hersentumor ) Nu 1x in de drie weken eiwit kuur 1x in de vier weken faslodex injecties en 1x in de twaalf weken 1 lucrin injectie

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2575)
Depressie (2076)
Angst & paniekstoornis (2006)
Hoge bloeddruk (1452)
Blaasontsteking (1053)