ziekte

Borstkanker

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor borstkanker

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: borstkanker

27-07-2020 | Vrouw | 53
Borstkanker
Ik werd vorig jaar geopereerd aan borstkanker (borstsparende operatie) en kreeg nadien bestralingen (geen chemo). Gezien de tumor hormoon gerelateerd bleek, kreeg ik ook Femara voorgeschreven met een zeer gedegen uitleg erbij in UZ Gent waarom dit zo belangrijk was. Ik heb behoorlijk veel gewrichtspijn vooral 's morgens bij het opstaan maar dat gaat over bij beweging en [lees meer...]daar kan ik best mee leven. Ik heb vooral veel last van (soms heel) zwarte gedachten, gemoedswisselingen (lees huilbuien) en word met momenten echt gek van mezelf. Ik hou voorlopig dapper vol (mede dank zij ondersteuning van iemand waar ik dag en nacht kan op terugvallen) maar het is een lijdensweg. Gelukkig zijn er ook meer goede dan slechte dagen, want anders hield ik het niet vol. De laatste tijd krijg ik echter wel het gevoel dat het er slechter op wordt. Het is loodzwaar... Aan iedereen veel sterkte.

25-07-2020 | Vrouw | 47
Borstkanker
Op mijn 44e in 2017 tumor gevonden, amputatie rechterborst, 6 chemokuren, bestralingen, hormoontherapie. Begonnen met tamoxifen om de menopauze in gang te zetten. Hier aardig wat bijwerkingen van ondervonden, maar ik kon het verdragen. Nu na 2,5 jaar ben ik voorbij de overgang en moest ik verder gaan met Letrozol. De tweede dag had ik al aardig pijnlijke benen, vermoeidhei[lees meer...]d, wazig gevoel in mijn hoofd en twijfelde ik waarom er zo veel haar uit mijn kam kwam, maar op dag 3 viel mijn haar met dotten tegelijk uit, had ik alleen nog maar het gevoel te willen huilen en deed mijn lijf zó zeer dat ik letterlijk niet meer op of neer kon. Ik was helemaal de weg kwijt, totaal geen energie meer en ineens een zelfmoordgedachte. Ik ben acuut op eigen houtje gestopt! De volgende morgen direct met de verpleegkundigen gebeld en ik werd de dag erna teruggebeld. Er werd me gezegd dat het eigenlijk helemaal niet kan dat ik zó snel zo veel heftige bijwerkingen vertoon. Ik weet 100% zeker dat ik dit niet uit mijn duim zuig en dat dit echt verband houdt met elkaar. Om deze reden schrijf ik hier ook mijn ervaring, wellicht dat een ander met dezelfde snelheid en heftigheid in klachten hierin (h)erkenning vind. Voorstel is nu om komende week met Anastrozol een nieuwe poging te wagen. Omdat ik in de tussentijd 2 dagen helemaal niets heb gebruikt merkte ik wat hormoontherapie met mij doet. Ongelooflijk veel! Ik voelde me weer mens worden en ik denk dat ik me voor het laatst zo goed voelde vóór ik borstkanker kreeg. Ik ben me bewust van de relatief grote kansen die de hormoontherapie mij bieden, maar op deze wijze een aantal jaren in leven gehouden worden is uiteraard geen optie. Tamoxifen kan ik handelen, meer dan die bijwerkingen moeten het niet worden, dan blijf ik liever nog een paar jaar Tamoxifen slikken

25-07-2020 | Vrouw | 47
Borstkanker
Ik gebruik nu 2,5 jaar Tamoxifen. De eerste maand was er niets aan de hand. Telefonisch consult van de oncoloog was dan ook: niks mis mee. Een paar nachten later kreeg ik mijn eerste opvlieger! Die was zo heftig dat ik met mijn nog kale hoofd door het raam de vrieskou in ging. Vanaf dat moment kreeg ik best aardig wat bijwerkingen ( waarvan ik er ook een aantal waarschijnl[lees meer...]ijk onterecht aan de restschade chemokuren toeschreef). Maar ondanks al die narigheid is het wel te doen. Ik heb mijn weg gevonden in het gebruik van deze medicijnen en hiermee leven. Nu moet ik echter omschakelen naar aromataseremmers omdat ik voorbij de overgang ben.Hier ben ik best huiverig voor. Ik heb wel de toezegging dat ik altijd terug kan vallen op Tamoxifen.

Exemestaan

05-07-2020 | Vrouw | 59
exemestaan
Borstkanker
In het begin startte ik met een goed gevoel aan de exemestaan 25 mg per dag. Eerst heb ik tamoxifen geslikt waar ik ernstige depressieve klachten van kreeg. Nu drie maanden verder met de diagnose uitgezaaide borstkanker in de botten heb ik helse rugpijnen. Soms misselijkheid maar ook depressieve gevoelens. Ik heb me laten vertellen dat de klachten gaandeweg alleen maar gro[lees meer...]ter worden. Dat is toch verlies van kwaliteit van leven. Ik lees op deze site van alles en iedereen dat de kuren ernstige bijwerkingen opleveren en dat dat natuurlijk een kiezen is uit twee kwaden. Echter kwaliteit van leven is ook belangrijk. Ik ga kijken welke alternatieve middelen de bijwerkingen kunnen verzachten, zoals bijvoorbeeld BIM, een natuurlijk product waar sommige vrouwen veel baadt bij hebben. Overigens vind ik het ontzettend belangrijk om een blog op te zetten of een speciale facebookpagina over het alledaags omgaan met het gebruik van deze medicijnen. Zo kun je het van je afschrijven maar ook tips en aanbevelingen van anderen ontvangen. Sowieso is het heel prettig om vrouwen en mannen te helpen bij deze eenzame gang tussen kwaad en nog kwaadaardiger. Wie vindt dit een goed idee. Ik ben 59 jaren oud en nog jong van geest.

02-07-2020 | Vrouw | 50
Borstkanker
10 jaar geleden borstkanker ontdekt, na chirurgische ingreep chemo en bestralingen. Na behandeling een jaar lang eiwitten Herceptin ontvangen via het infuus en na een jaar over op hormoontabletten tamoxifen 1 maal daags. Daarnaast 1x in de 12 weken een lucrin injectie. Na 6 jaar overgestapt op de anastrazol tabletten de lucrin wordt nog steeds gegeven. Na 10 jaar ontdekkin[lees meer...]g van uitzaaiingen wederom behandeling met chemo en eiwitten ( hersentumor ) Nu 1x in de drie weken eiwit kuur 1x in de vier weken faslodex injecties en 1x in de twaalf weken 1 lucrin injectie

02-07-2020 | Vrouw | 50

30-06-2020 | Vrouw | 59
Borstkanker
In het begin bijna alle bijwerkingen die in de bijsluiter staan. Na 80 dagen en 6 dagen gestopt nog altijd zeer veel gewrichtspijnen.

28-05-2020 | Vrouw | 60
Borstkanker
Als gevolg van uitgezaaide borstkanker letrozol voorgeschreven gekregen. Effect is goed, bijwerkingen na 2,5 jaar erg veel en erg vervelend, ik overweeg om er mee te stoppen, dit is geen kwaliteit van leven. Heb het idee dat deze medicatie mijn bloedvaten aantast, dat is pijnlijk, kon van de één op andere dag niet meer lopen, erg dikke en pijnlijke enkels wandelen is geen [lees meer...]optie en dus aan huis gekluisterd. Ben niet levensmoe maar de 10 jaar die ik makkelijk zou kunnen halen gezien mijn algehele goede conditie heb ik achter me gelaten. Ik wil geen leven met opstaan en gaan slapen met pijn. Dat kan nooit de bedoeling zijn van deze medicatie. Heel jammer maar dit is het effect wat het op mijn lijf heeft.

19-05-2020 | Vrouw | 58
Borstkanker
Hallo, ik ben Kris en er is bij mij borstbesparende operatie gebeurd met sentinel, klieren negatief maar wel agressief en high risk op herval. Heb chemo gehad met verl bijwerkingen en ben nu bezig met bestralingen en hormoontherapie met Femara. Ik lees niet veel positieve opmerkingen over Femara .... zijn er ook vrouwen die er weinig of geen last van hebben? Groetjes

14-04-2020 | Vrouw | 69
Borstkanker
Slik nu 16 maanden Femara, na borstbesparende operatie, okseltoilet, chemo en bestralingen. Twee maanden na het hele proces gestart met antihormoon tabletten. Heb een dubbel positieve hormoongevoelige kanker. Geen uitzaaiïngen. ‘s-Nachts (niet altijd) diepe pijn in vooral mijn scheenbenen of net in de strook daarnaast. Altijd compleet op slot als ik opsta uit bed, stoel.[lees meer...] Na enige tijd waggelen als een eend gaat het wel weer. Een wandelingetje maken is er niet meer bij: te pijnlijk. Nu beginnen sinds een paar maanden mijn haren, wimpers etc. weer uit te vallen. Had/heb nog neuropathie onder de bal van m’n voeten en onder wat tenen. De kwaliteit van leven is dusdanig verminderd dat ik vandaag mijn laatste pil heb genomen. Had voor volgende week een afspraak staan met de oncoloog om mijn voorgenomen stoppen te bespreken en samen te bekijken of er vaker een controle kan plaatsvinden. Deze afspraak is vandaag wegens Corona afgezegd. Voor mij het sein om nu te stoppen en oncoloog en huisarts schriftelijk op de hoogte te stellen. Ik zal over een aantal maanden In dit forum hierop terug komen.

Zometa

02-04-2020 | Vrouw | 70
zoledroninezuur
Borstkanker
na 1 x infuus (ook met zeer vervelende bijwerkingen ) begonnen mijn kiezen los te zitten . Prognose : kiezen trekken, geen implantaten, vanwege bisphosphonaat, Wild dat ik het NOOIT gedaan had, wat n rotspul!

19-02-2020 | Vrouw | 59
Borstkanker
Gestopt na 6 jaar Femara , geen leven meer door dit medicijn,alles doet pijn,thorax,schouders ,rug en handen, polsen , verleden jaar in 2019 door een val mijn heup gebroken omdat ik hevige botontkalking heb door Femara ...ik wilde zo niet verder leven want je hebt geen leven meer en die vermoeidheid vreselijk.

17-02-2020 | Vrouw | 69
Borstkanker
Heb Letrozol twee jaar geslikt. Daarna ging de Tumor waarden omhoog. De de werking stopte.

17-02-2020 | Vrouw | 69
Borstkanker
Heb fulfesrand en palbosiclib 7 mnd gebruikt en vanaf her begin ging de Tumor waarden omhoog. Dus deze combinatie werkt niet bij mij. Begin morgen in overleg met een ander medicijn. Welke dat gaat worden weet ik morgen pas.

Zometa

16-02-2020 | Vrouw | 53
zoledroninezuur
Borstkanker
Enkele dagen na het infuus last van pijnlijke botten, stijfheid en spierpijn. Daarnaast last van jeukende huiduitslag.

11-02-2020 | Vrouw | 69
Borstkanker
Heb faslodex samen met ibrance gebruikt met geen enkel effect. Tumor waarden stegen alleen maar.

Xeloda

26-12-2019 | Vrouw | 67
capecitabine
Borstkanker
Ik heb geen uitzaaiingen (voor zover bekend) en slik xeloda preventief, ivm borstkanker triple negatief, 24 weken 2x p dag in totaal 6 st. In 1e instantie 7 st maar nu 1 minder ivm hand en voet syndroom. Mijn handen zijn enigszins droog, voor de rest geen last. Ik weet niet of xeloda effectief is.

18-12-2019 | Man | 70
Borstkanker
Hallo, Ik gebruik sinds 5 maanden Tamoxifen. Nu soms last van benauwdheid. (invloed op de hartslag ??) Mijn vraag is: zijn er andere personen die benauwdheid of invloed op de hartslag ervaren bij dit medicijn??? (Mijnmedicijn.nl : communiceren via platform is geen probleem. wij geven geen privé gegeven door -ook niet online)

10-12-2019 | Vrouw | 58
Borstkanker
Heb het nu tweeënhalf jaar geslikt en was gedurende deze periode zeer apathisch, depressief, en gevoelloos vergeleken bij wie ik nu ben zonder deze medicijnen. Als experiment gestopt vanwege gewrichtsklachten, waardoor ik erachter kwam dat mijn vermeende psychische klachten puur door de hormonen kwamen. Ik voel me herboren en vind de psychische uitwerking die dit middel kw[lees meer...]am hebben schokkend: ik relateerde al mijn psychische klachten aan het omgaan met mijn ziekte, wat natuurlijk niet uit te vlakken is bij de tweede keer borstkanker, maar het grootste deel lag, merk ik nu, dus bij deze kuur!

05-11-2019 | Vrouw | 54
Borstkanker
Neem Femara sinds 01 mei van dit jaar. Voel me extreem moe, pijn in spieren en gewrichten : vooral knieën en ellebogen, een slap gevoel in mijn ledematen, gewichtstoename, extreem moe. Ik dacht na mijn chemobehandeling en bestralingen mijn leven terug te kunnen opnemen. Niets is minder waar. Ik voel me na 6 maanden inname nog een schim van wat ik voor mijn ziekte was. [lees meer...] Ik kan met veel moeite het licht huishoudelijk werk aan. Moet in shiften een activiteit doen van maximum 1 uur en dan rusten.

02-11-2019 | Vrouw | 39
Borstkanker
Faslodex icm IBrance is een combinatie die bij mij erg goed werkt. De uitzaaiingen zijn binnen 3 maanden al aanzienlijk geslonken. Nauwelijks bijwerkingen. Echt heel blij met deze medicijnen. Ik had voorheen Anastrozol, dat bleek niet of nauwelijks te werken. Alleen de injecties zelf ervaar ik als onprettig, maar wel te doen.

18-10-2019 | Vrouw | 49
Borstkanker
In 2014 en 2015 geopereerd aan hormoongevoelige tumor. Daarna 21 bestralingen en 13 chemokuren. Gestart met Tamoxifen maar vanwege de grote hoeveelheid opvliegers over gestapt naar Anastrazol. Ik slik de medicatie vanaf september 2015. Het was opkrabbelen van een zware tijd en dat ging eigenlijk best lekker. Lichamelijk ging ik heel snel en heb in 2016 de marathon van New [lees meer...]York gelopen. Ik was nog wel snel moe maar mentaal. Het werken opgebouwd tot mijn eigen 17 uur per week, dat haalde ik in april 2017. Toen begon de ellende. Ik was zo moe, niet te beschrijven, wanhopig, moedeloos, ik kan er geen naam aan geven. Werk volgehouden en ik kan je zeggen, als ik naar huis ging met de auto was ik zo diep gegaan dat ik dacht, je kan beter met 2 flessen wijn achter het stuur gaan zitten dan zo moe.... thuis altijd in 1 streep door naar bed. Dan een soort van koken en eten en naar bed. Geen gezellig bakkie bij een vriendin, geen verjaardag, kerst een klein beetje, ik kon niks meer. In september 2018 ging het echt niet meer en ben ik gaan zoeken naar iemand die me kon helpen. Huisarts, preventief arbo spreekuur, psycholoog, ergotherapeut, kunsttherapie en uiteindelijk een 12 wekelijkse oncologische revalidatie gedaan. Dat is nu 4 weken geleden afgesloten. Lichamelijk ga ik weer best goed door de therapie maar mentaal bleef ik nog steeds verschrikkelijk moe. Hele dagen op de bank en echt geen fut om op te staan. Ik heb nog een jaar ziekteverlof maar dan ..... ik ben bang dat ik dan mn baan kwijt raak want ik zou echt niet weten hoe ik moet gaan werken als je thuis de ballen al niet hoog kan houden. Toen bedacht ik me, wat doet die Anastrazol eigenlijk met me? Een beetje googelen en dan lees je dat dit bijvoorbeeld ook wordt gebruikt als je uitzaaiingen hebt, dat is geen klein bericht. Verder ook gelezen over vermoeidheid en mijn oncoloog gebeld. Overleg gehad en ja, zij vond dit toch ook wel heftig en geeft geen garanties maar besloten in ieder geval 2 maanden te stoppen om te kijken wat te doen. Nu, 5 (!) dagen gestopt, ik voel me echt met de dag beter. Het feit dat ik dit om 21.40 zit te typen zegt genoeg, een vakantie uitzoeken op de laptop kon ik al niet, laat staan dit. Ik hoop dat als iemand er net zo tegenaan loopt als ik, dit leest en daar eventueel iets aan heeft, want die altijd aanwezige verschrikkelijke vermoeidheid gun je niemand! De risico's zijn overigens heel klein omdat ik al 4 jaar geslikt heb, maar het moet ook wel leefbaar blijven. Ik kan niet uitleggen hoe blij ik nu al ben, ik ben weer een soort wakker, heb plannen, geweldig!

13-10-2019 | Vrouw | 67
Borstkanker
Begonnen met s'avond inname, tamoxifen 20 Mg Veel last van slapeloosheid en hoofdpijn en duizelig Toen dosering verdeeld, s'morgens en savonds een halve. Nu probeer ik alleen s' morgens een hele. Kijken of ik dan beter slaap, ik hoop zo.

08-10-2019 | Vrouw | 46
Borstkanker
Ik hoor tot de groep die niet goed op t medicijn reageer. Aangezien ik mijn hele leven al sterk op hormoonwisselingen reageer en zeker ook nadat borstkanker bij mij werd geconstateerd was t niet geheel een verrassing. Toch geprobeerd maar merkte al gauw dat de knop vrolijk uitging, totaal afgevlakt en uiteindelijk steeds meer naar t depressieve. Ik kon ook niet goed insc[lees meer...]hatten of ik lichamelijk of mentaal over mijn grenzen ging. Voelde t niet meer. Uiteindelijk in goed overleg met oncoloog gestopt, ben nog n maand doorgegaan, toen kon ik er zelf ook achter staan om te stoppen omdat ik t toch een lastige stap vond. Het was voor mij niet meer te doen. Na 2 dagen weer helderder en voelde ook de impact van wat t medicijn met mij had gedaan. Lichaam moet weer in balans komen wb cyclus. Voor de rest geen bijwerkingen. Geen spijt van dat ik t geprobeerd heb, het kwartje kon twee kanten opvallen. Effectiviteit moet ik aanvinken maar is dus niet te meten.

06-10-2019 | Vrouw | 66
Borstkanker
Ik ben in juni 2019 gestopt met Anastrozol, omdat het verschil in risico bij mij klein was en ik slecht sliep en spierpijn had en liever geen medicijnen neem.

26-09-2019 | Vrouw | 49
Borstkanker
Na genezen te zijn van - flink gevorderde maar nog wel geneesbare - borstkanker (chemotherapie, operatie en bestralingen) begonnen aan de tamoxifen, dit zou ik nog vele jaren moeten slikken. Puur een kwestie van statistieken. Maar voor mij is dit middel niet te verdragen. Ik heb verergering van gewrichtsklachten (die al begonnen waren na de chemo's, maar inmiddels vrij sta[lees meer...]biel heftig waren, TOT het moment dat ik met de tamoxifen begon en de klachten nog weer flink verergerden). Ik kon zonder zware pijnstillers (tramadol) al vrij weinig, maar met de tamoxifen kon ik ondanks flink hoge zware pijnstilling nog nauwelijks iets. De trap niet op en af lopen, mijn bed niet gewoon uitstappen, niet langer dan een kwartier op een stoel zitten, ik sleepte mezelf huilend voort, dat is geen leven. Verder voelde ik mezelf - en dat is misschien nog wel erger - binnen korte tijd al geestelijk helemaal in een depressie zakken, zomaar vanuit het niks de hele dag huilen en duistere nare gedachten. Echt zo van waarom leef ik nog. Ook de nachten maakte ik niet meer vol, ondanks slaapmedicatie: tegen 5 uur 's nachts steeds rillend van de kou wakker, niet meer kunnen inslapen dan. Het slaapgebrek sloopte me nog extra. Ook mijn haar, wat ik tijdens de chemo's door hoofdkoelingsapparatuur voor een groot deel wist te behouden, viel nu opeens met bossen tegelijk alsnog voor een deel uit. Had ik eindelijk (met behulp van een haarstuk) een paar weken mooi haar waar niemand meer iets aan zag, ging het alsnog uitvallen. Ik heb besloten te stoppen met de tamoxifen. Ik vertrouw op mijn genezen lichaam. Deze medicatie maakt mijn leven ondraaglijk voor mij, ik functioneer niet. Het is eigenlijk een soort dagelijkse onderhoudschemokuur xxs light. Maar bij de chemokuren (die natuurlijk veel zwaarder waren dan zo'n pilletje van 10mg als deze tamoxifen) wist ik: het moet, het is voor de genezing nodig, en het is even doorbijten maar daarna klaar. Je stelt je erop in, krijgt de kuur, neemt rust en herstelt. Maar nog 5 of 7 of misschien wel 10 jaar me zo naar voelen geestelijk en lichamelijk, nee. Nou zou het kunnen dat al die nare bijwerkingen afnemen in de loop der maanden/jaren dat je het slikt, maar we hebben hier al zo'n zwaar behandelingsjaar achter de rug, hoeveel kan een gezin aan. Klaar, het voelt heerlijk bevrijdend. Natuurlijk is het niet zo dat ik pleit om te stoppen bij anderen. Nee, probeer het! Ik heb het ook geprobeerd, dat was ik aan mezelf en mijn gezin verschuldigd. Gelukkig zijn er ook ervaringen van mensen die totaal geen last ondervinden van de medicatie en alles er tussenin. Dit verschilt van persoon tot persoon. Toch vond ik het belangrijk mijn ervaring te delen hier. Het balkje effectiviteit kan je naar mijn mening bij deze medicatie niet echt scoren toch, bij mij geen effect omdat ik na een aantal weken gestopt ben. Maar dat wil niet zeggen dat het geen effectief middel is. (Het is uit onderzoek gebleken dat het effectief is dus daar ga ik wel vanuit.)

17-09-2019 | Vrouw | 71
Borstkanker
ik ben 71jaar.slik sinds een jaar anastrozol. . Na 2 en half jaar tamoxifen geslikt te hebben. in 1993 een carcinoom ontdekt in rechterborst. Toen een borstsparende operatie gehad met bestraling. in 2016 in dezelfde borst een carcinoom van 2 cm. waarvoor chemokuren zijn gegeven, gevolgd door operatie(weghalen van de borst). nu dus anastrozol. Ik heb weinig opvliegers. wel[lees meer...] tintelingen in handen en voeten, maar vooral na met mijn handen gewerkt te hebben.smorgens algehele stijfheid van botten en gewrichten, maar in de loop van de dag wordt dat minder. bewegen en fietsen is heilzaam. snachts kramp in kuiten en bovenbenen. maar is te verhelpen door bewegen. verder weinig bijwerkingen. wel veel zin in eten.,maar had ik altijd al. dus of dat aan het medicijn ligt , weet ik niet.

Capecitabine

15-09-2019 | Vrouw | 60
capecitabine
Borstkanker
Ik heb sinds 5 jaar uitgezaaide borstkanker in mijn botten en sinds dec vorig jaar in mijn lever.nu met 14e kuur bezig van 2 weken slikken en I week pauze . Ik hoop dat ik dit nog jaren vol mag houden

01-09-2019 | Vrouw | 59

Exemestaan

30-08-2019 | Vrouw | 57
exemestaan
Borstkanker
Ik vind het een onaangenaam medicijn, maar als ik daardoor kankervrij blijf, dan moet het maar… Om de gewrichtspijnen te verlichten doe ik aan lichaamsbeweging: aquagym, pilates, fietsen (maar niet meer dan 20 km want dan krijg ik last van m'n polsen), wandelen (nu echter te heet, dus meer pijn), nordic Walking (een aanrader) en zwemmen in ons meer. Van lang stilzitten of [lees meer...]stilliggen ('s nachts bijvoorbeeld) word ik altijd stram. Maar na een rondje lopen van 100 m met de hond gaat het al beter. Dus dames, denk aan lichaamsbeweging, al is het maar gewoon een stukje lopen.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2383)
Depressie (1927)
Angst & paniekstoornis (1830)
Hoge bloeddruk (1357)
Acne/puistjes (963)