ziekte

Borstkanker

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor borstkanker

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: borstkanker

22-08-2019

Borstkanker

Ik gebruik dit medicijn sinds enkele maanden na 2e diagnose borstkanker met uitzaaiingen begin dit jaar . Ik ben vorig jaar na de eerste diagnose hormonale borstkanker gelijk na preventieve borstamputatie gestart met tamoxifen (en lucrin) Ik had hier veel bijwerkingen bij als zenuw pijn. Nu na chemotrajecy begonnen met exemestaan ( en lucrin) en ik heb nauwelijks zenuwpijn[lees meer...] .
21-08-2019

Borstkanker

Sinds september 2018 uitgezaaide borstkanker. Uitzaaiingen in bekken en wervelen 2 okselklieren. Gebruik het nu een jaar en heb er niet heel erg veel last van. Ben wel meer gaan sporten.
14-08-2019

Borstkanker

gebruik arimidex in nov.3jaar. 20 jaar daarvoor 1e keer borstkanker . het zijn vervelende bijwerkingen maar er valt mee te leven . heb geen keus moet ze mijn verdere blijven innemen. wat me wel bezig houd is; de tumor was in fase 3 .hoe lang zal arimidex aanslaan ? het meest heb ik last van mijn tintelende rechterhand .de kant waar mijn lymflieren weg zijn. s,nachts voor[lees meer...]al steeds wakker worden van tinteling. voor de rest maar accepteren.
18-06-2019

Borstkanker

De eerste 2,5 jaar na de borstbesparende operatie en 35 bestalingen heb ik Tamoxifen geslikt. Hier heb ik bijzonder weinig last gehad van bijwerkingen, op wat opvliegers na, die ik voor de constatering van borstkanker ook al had. Na die 2,5 jaar moest ik overstappen naar een ander soort medicatie te weten Letrosol. Hierbij had ik na 5 weken zoveel bijwerkingen van dat ik[lees meer...] mezelf niet meer herkende, denk dan aan: neerslachting, depressieve gevoelens, hoofdpijn, misselijk, moe en na overleg met mijn oncoloog ben ik toen overgestapt naar Exemestaan. Dit slik ik nu 'n klein anderhalf jaar en hiervan zijn de bijwerkingen in het begin niet al te heftig, maar nu ervaar ik door mijn hele lichaam last van spieren en gewrichten en peesaanhechtingen. Erg pijnlijk. Dus ik vrees dat ik mijn oncoloog maar weer ga bellen. Ik voel en gedraag me nu dus ook als 'n 80 jarige dame en ik ben pas 57. Ik neem de trappen niet meer omdat ik zo veel last van mijn knie- en heup gewrichten heb. Ook s'nachts in bed zijn mijn benenspieren erg onrustig en ook mn ellebogen en pols gewrichten zijn pijnlijk. Ik kan geen pan meer optillen en de trap af lopen doe ik nu tree voor tree. Hopelijk is er nog een andere medicatie mogelijk voor het resterende jaar dat ik deze medicijnentype moet slikken.
07-05-2019

Borstkanker

na een allergische reactie 4 dagen geleden op Femara en nu de wissel terug (na een onderbrekeing van 4 maanden met Exemestaan-Aromasin) naar Arimidex helaas op dag 3 ook hier een allergische reactie. Alweer een pauze dus inleggen in de hoop, dat ik het daarna weer een tijdje kan nemen..... Het medicijngebruik blijft dramatisch voor me.
03-05-2019

Borstkanker

Bij mij is in februari borstkanker geconstateerd. Laag-risicotumor, geen chemo, geen bestraling, in juni wsch. operatie. Middel werkt goed, tumoren zijn kleiner geworden. Aanvankelijk had ik geen klachten, maar nu bemerk ik dat mijn gewrichten en spieren pijnlijk worden en heb ik overgangsklachten, die ik nooit gehad heb (opvliegers). Ook heb ik last van vermoeidheid en ([lees meer...]lichte gewichtstoename). Ik gebruik dit middel nog maar pas, wat staat me nog te wachten? De klachten zijn wel aanvaardbaar.
03-05-2019

Femara (letrozol)
Borstkanker

bij inname van de 2e tablet ( dag 2 dus van de behandeling na omstellung van Aromasin naar femara) direct allergische reactie: ongeveer 15-20 minuten na inname de volgende reacties: knalrode (massief rood, overgangen gevlekt) huid gezicht, Thorax, extremiteiten behalve handen en voeten, duizeligheid, licht hoofd, evenwichtsstoringen, toename misselijkheid, hoofdpijn kanlle[lees meer...]nd, paniek-stress. Ongeveer na 10 minuten akuut sterke diarhhee. Direct inname van - Zyrtec + Spiricort- als noodgevallen Medicamenten bij reeds (andere) bekende Allergien. Na ongeveer 3 uur is het meeste weer veel beter of weg. Consequentie dus directe stop van Femara.
28-04-2019

Borstkanker

Kleine tumor linkerborst is operatief verwijderd, geen uitzaaiingen, maar was agressief. Na bestraling advies antihormoonpillen. Eerste jaar tamoxifen. Veel bijwerkingen vnl spierpijn en slecht slapen. Sinds maart 2019 anastrozol voorgeschreven maar dezelfde bijwerkingen. Volgens de berekening van de specialist heb ik 20% kans dat de borstkanker binnen 10 jaar terugkomt en[lees meer...] met antihormoonpillen is dat 17%. Een klein verschil, dus ik twijfel of ik hiermee wel door wil gaan.
28-04-2019

Borstkanker

Ik bleek borstkanker te hebben in beide borsten, 3 tumoren van 4 cm. groot. In juni 2017 zelf ontdekt. Borstkankeronderzoek had krap 1 jaar ervoor niets gezien op de foto's. Eerst Chemo gehad, 16 infusen met Trastuzumab, daarna operatie, volledige amputatie beide kanten. Links en rechts in de oksel de poortwachtersklier ook weggehaald. Daarna 16 bestralingen hele borstkas[lees meer...], incl. oksels. Ondertussen begonnen met Tamoxifen. Ik leef nog en dat is mooi. Ik heb echter zoveel last/pijn van al mijn gewrichten dat ik nauwelijks meer kan lopen. Fietsen gaat nog goed, gelukkig. En ik slaap goed. Ik ben alleen gaand en de heftige gewrichtspijn belemmert mij in mijn sociale contacten. En ik wil perse voor mijzelf kunnen blijven zorgen. Deze Tamoxifen moet ik dus nog 3 en een half jaar volhouden. Ik weet niet of ik dat ga doen. Ik ben gelukkig met veel positiviteit geboren. Beetje kwaliteit van leven wil ik graag houden en daar hoort lopen bij.

Borstkanker

In 2015 hormonale borstkanker, operatie, bestraling. Juli 2015 Tamoxifen vanaf januari 2018 Anastrozol. Pijnlijke voeten na het opstaan, moet even op gang komen, maar daarna geen last meer. In het begin behoorlijk veel opvliegers gehad maar valt nu enorm mee. Voor mij prima mee te leven.

Taxotere (docetaxel)
Borstkanker

Totale escalatie na de 4e infusie als onderdeel van een Serie TEC elke 3 weken. Binnen een paar dagen na ronde 4 opeens 9 Kg vocht vastgehouden; capillary leak syndroom ontstaan, massieve hartproblemen ( vocht op pericard, Diagnose tevens Prox. RIVA Stenose), vocht op liongen, massieve ademhalingsproblemen, totale uitputting, moest acuut dit medicament uit mijn behandeling[lees meer...] strepen, en door de aan houdende bijwerkingen na de 5 ronde Chemotherapie de gehele behandeling staken omdat deze acuut levensbedreigend wird.

Aromasin (exemestaan)
Borstkanker

nog lichte soortgelijke bijwerkingen van Arimidex bij start Exemestaan en dan van week tot week toenemend: sterk "Katergevoel" hoofd, cognitieve Problemen, sterke misselijkheid, hoofdpijn, massieve spierkrampen, emotioneel dysbalans, sterke pijn Lever en nieren, moest na 3.5 maand onderbreken voor 18 dagen wegens onhoudbare bijwerkingen, voelde me, alsof vooral mijn centr[lees meer...]aal zenuwstelsel , Lever en nieren vooral regelrecht vergiftigd waren, nu sinds 2 weken weer begonnen en vam dag tot dag weer toename, eind inname waarschijnlijk één dezer dagen, omdat t weer onhoudbaar wordt.....

Borstkanker

Na precies 4 weken vrij plotseling extreme vermoeidheid, en dan na ongeveer 9 maanden van week tot week aanvankelijk langzaam toenemend: sterk "Katergevoel" hoofd, cognitieve Problemen, sterke misselijkheid, hoofdpijn, massieve spierkrampen, emotioneel dysbalans, sterke pijn Lever en nieren, moest na 1.5 jaar een maand onderbreken wegens onhoudbare bijwerkingen, zware de[lees meer...]pressiviteit, voelde me, alsof vooral mijn centraal zenuwstelsel , Lever en nieren vooral regelrecht vergiftigd waren, Na de maand pauze begonnen met Aromasin. Nog een 2e maand tot de extreme depressieve stemmingen van Arimidex eindelijk veel beter waren. Helaas ook bij Aromsain van dag tot dag weer toename der bijwerkingen ( alleen weiniger depressief), eind inname waarschijnlijk één dezer dagen, omdat t weer onhoudbaar wordt..... ( zie mijn kommentaar bij Exemestaan-Aromasin)

Aromasin (exemestaan)

10-04-2019

Borstkanker

Vreselijk zware medicatie waarbij ik mij afvraag of het wel toegevoegde waarde heeft om dit paardenmiddel 5 jaar te slikken.
05-04-2019

Borstkanker

Twee weken na de start hevige diarree. Loperamide heeft geen effect..
02-04-2019

Borstkanker

Ik ben verleden jaar geopereerd, borstamputatie en borstcorrectie uit de buikwand. Dat is allemaal super goed gegaan zonder complicatie of dergelijk. Blij zou je denken. Maar moest toch nog 8 chemokuren volgen. De eerste 4 heb ik goed doorlopen. Maar de laatste 4 was alleen maar Allende. Alle bijwerkingen die er ook maar waren. Heb ik gehad. Was zo blij dat ik klaar was[lees meer...] met de chemo, dus dacht alleen nog de hormoonkuur en dat is het. Ben begonnen met Tamoxifen, dat ging 4 weken perfect, maar toen begon het met een beetje uitslag. Nog geen 24 uur later zat ik helemaal onder de huiduitslag. Gek werd ik van de jeuk. Gestopt met de Tamoxifen en begonnen met Letrozol. Even dacht ik gelukkig het gaat goed. Maar dat was van korte duur. Zit nog steeds onder de huiduitslag en wordt gek van de jeuk. Tijdens mij ziekte bijna niet gehuild of depressief geweest. Maar nu trek ik het even niet meer. Jeuk en nog eens jeuk over mijn hele lijf. Dit duurt nu al bijna 5 mnd!!! Morgen heb ik een afspraak bij de oncoloog. Weet niet of ik hiermee wil doorgaan. Stoppen?? En dan .... Moeilijk maar zo verder gaan met de hormoonkuur zie ik ook niet zitten. De andere bijwerkingen vallen gelukkig wel mee. Heeft iemand ook zoveel huiduitslag gehad van de hormoonkuur?
02-04-2019

Borstkanker

Ik zag enorm op tegen het gebruik van dit medicijn en heb dan ook bijzonder lang getwijfeld of ik het wel zou gaan gebruiken. Tot nu toe (ben tijdens dit schrijven 4 maanden aan het slikken) valt het me 100% mee. Ik heb niet eens een opvlieger. Ben wel wat vermoeider, maar niet dramatisch. Ben ook gewoon nog aan herstellen van de borstbesparende operatie en de bestraling.[lees meer...] Volgens de radiotherapeut vertraagt Tamoxifen het herstel wel. Verder schrok ik wel even toen ik las over de combinatie met Kurkuma. Dat kun je dus beter niet doen. Dat schijnt, volgens een onderzoek van Erasmus MC, de werking van Tamoxifen tegen te werken. Was even bang dat het nu voor niets heb geslikt, maar dat valt geloof ik mee. Ik slikte aanvullend 800 mg Kurkuma per dag en de proefpersonen 3600 mg per dag en dat maakte de werking wat minder.
31-03-2019

Lucrin (leuproreline)
Borstkanker

Ivm niet mogen gebruiken van tamoxifen (longembolie) nu 4,5 jaar gebruik Lucrin. Het heeft mijn leven de afgelopen jaren stil gelegd en beperkt. De klachten waren enorm en namen af naar het einde van de 3 maanden.
09-02-2019

Borstkanker

Bij mij is in oktober 2017 hormonale borstkanker ontdekt. Gelukkig was de tumor heel klein, minder dan een cm. De tumor is verwijderd en ik heb 21 bestralingen gehad. Tot zover weinig problemen. Maar helaas ging het wel om een agressieve vorm en is mij het medicijn Tamoxifen geadviseerd. De eerste maanden had ik geen last maar toen ging ik slecht doorslapen, ieder uur wak[lees meer...]ker en ik kreeg spierpijn, vnl in mijn linkerknie en onderbeen.
30-01-2019

Borstkanker

Eerst 5 maanden tamoxifen geslikt, kreeg daar opvliegers from hell van. Check: door alle behandelingen definitief in de overgang, dus over op letrozol. Daar kreeg ik zware nek- en hoofdpijn van. Met 20 dagen gestopt. Nu anastrazol. Alleen als ik erg moe ben wordt mijn lichaam stijf, 's morgens stap ik uit bed zonder problemen. Volgens mij krijg ik er wel vreetkicks van en [lees meer...]heb ik vreemd genoeg sinds de start 1 oksel (de gezonde kant) die snel stinkt, ook al was ik die 2x per dag. Ook wat rode vlekjes in het gezicht. De opvliegers zijn er ook nog, maar die had ik ook toen ik tussentijds geen meds gebruikte. Al met al kan ik dit zeker 5 jaar volhouden. Geen droge vagina of andere slijmvliezen en ook nauwelijks libidoverlies.
18-01-2019

Borstkanker

Ernstige spier en gewrichtsstijfheid en artritis. Dit naast de normale overgangsklachten.
07-01-2019

Borstkanker

Borstkanker begin 2016, oestrogeen- en progesterongevoelig, borstbesparende operatie en 21x bestraald, geen chemo vanwege gunstige uitslag mammaprint. 2 jaar Tamoxifen: bij vermoeidheid dikke enkels en voeten, dikke polsen, verhoogde oogdruk. Nu sinds ongeveer 7 maanden letrozol van de waarschijnlijk 3 jaar. Als ik geen stress en veel rust heb, gaat het best goed. Dan all[lees meer...]een een raar gevoel onder mijn voeten en warme voeten wat hinderlijk is in bed. Met veel stress ontspoort de boel: veel te hoge bloedsuiker, veel pijn in spieren en gewrichten, vooral na rust (opstaan als een 90 jarige, las ik ergens; dat omschrijft het goed). En janken, om het minste of geringste, doodmoe maar niet goed kunnen slapen; dikke buik gekregen. Je weet waar je het voor doet: ik hoop tenminste dat het helpt dat de kanker niet terug komt, maar dat weet je pas na afloop. Vandaar geen gefundeerde score voor effectiviteit; daarvoor is het nog te kort geleden. Het leven is wel een stuk minder leuk door die medicatie omdat ik veel moet afzeggen omdat ik het niet trek. Het enige voordeel is dat de oogdruk met de Letrozol beter is geworden...
17-12-2018

Borstkanker

Elke dag opnieuw moet ik pijnstillers slikken om de dag door te komen. Ik neem anastrozole sinds iets meer dan een jaar. Opvliegers, gewrichtspijn, stijfheid in handen, benen heupen....
17-11-2018

Borstkanker

In januari 2018 is er bij mij borstkanker ontdekt, gelukkig ziet het er goed uit, 1e graad, hormoon gevoelig, kleine tumor. Ik heb de mamaprint gehad een laag risico van terugkeer, dus borstbesparende operatie gehad en 16 bestralingen. In april begonnen met Tamoxifen, de bijwerkingen waar ik het meeste last van had, waren opvliegers, nachtzweten, stemmingswisselingen... [lees meer...] Maar helaas kwam er 6 november een hele ernstige bijwerking bij... Trombose in mijn been en een dubbele longembolie. Nu dus ook aan de bloedverdunners die ik de komende 2 jaar moet slikken evenals een steunkous die ik ook 2 jaar moet dragen. Ik twijfel of ik door moet gaan met de Tamoxifen. Zie af en toe ook slechter en heb last van een zeurende hoofdpijn...
05-11-2018

Borstkanker

Eerste maanden lichte hoofdpijn. Iets meer haargroei armen en gezicht
26-10-2018

Borstkanker

Na 3 jaar tamoxifen ben ik op advies van de specialist overgestapt naar Anastrosol. Langzaam aan merkte ik meer algemene lichamelijke stijfheid. Het begon met een triggervinger: mijn duim kon niet meer buigen. Hiervoor heb ik een spuit gehad. Daarna meer last van voeten, enkels, heupen, rug en handen. Na 3 maanden begon het me in mijn functioneren te belemmeren. En na 4 m[lees meer...]aand waren de klachten zo heftig, ik kon bijna niet meer lopen!, dat ik me ziek gemeld heb op mijn werk. In overleg met de specialist ben ik toen gestopt met de anastrosol en weer verder met tamoxifen . Wat mij opviel, was dat de gewrichten waar ik in het verleden ook last van heb gehad: slijmbeursontsteking in de heup, enkelfractuur, problemen met SI gewricht, de heftigste klachten geven.
03-10-2018

Borstkanker

Ik neemt anastrozole sinds 1 jaar en de bijwerkingen zijn zo zwaar..... Ik weet niet of ik nog 4 jaar op deze manier wil leven!
12-09-2018

12-09-2018

Borstkanker

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2170)
Depressie (1783)
Angst & paniekstoornis (1618)
Hoge bloeddruk (1245)
Acne/puistjes (854)