CVA (cerebrovasculair accident)

Let op! Dit is slechts een deel van de meningen in deze groep.
Voor alle meningen ga naar: Beroerte (306)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor CVA (cerebrovasculair accident)

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: CVA (cerebrovasculair accident)

Enalapril

12-12-2023 | Vrouw | 72
enalapril(aat)
CVA (cerebrovasculair accident)
gebruik 5 mg na licht herseninfarct. Bloeddruk wisselend. Erg vind ik mijn kurkdroge mond, nauwelijks nog speeksel...heb nu ontdekt dat dat ten koste gaat van mijn gebit.....erosie aan mijn gebit!! Slijtage!!..Denk dat ik moet stoppen met enolapril

24-08-2023 | Vrouw | 41
CVA (cerebrovasculair accident)
Ik gebruik dit medicijn nu bijna 2 jaar na een herseninfarct en een TIA. Clopidrogel schijnt het beste middel te zijn na een cva. Ik heb regelmatig last van maagzuur, af en toe heftige bloedneuzen en veel blauwe plekken. Door mijn lichamelijke beperkingen tgv mijn cva ben ik onhandig geworden, waardoor ik sneller vak of mij stoot. Dit helpt uiteraard niet mee voor de blau[lees meer...]we plekken ;-). Natuurlijk zijn bijwerkingen vervelend, maar een cva krijgen op je 40e is 1000x vervelender. Ik ben blij dat dit middel bestaat en hierdoor de kans vergroot dat ik mijn kinderen mag zien opgroeien.

Rosuvastatine

09-03-2022 | Vrouw | 51
rosuvastatine
CVA (cerebrovasculair accident)
Na een herseninfarct ben ik aan de simvastatine gezet. Mijn LDL was 3.2 voor de start. Maar ik ben pas na een aantal maanden begonnen toen bij nieuwe meting mijn ldl op 3.7 zat. Gedurende 1,5 maand gebruik simvastatine (10mg) kreeg ik last van: erg down wakker worden (trok gedurende de dag wel wat bij), angstig, vermoeid, slecht slapen, geen zin meer om te vrijen of op pa[lees meer...]d te gaan, en overall afgestompt gevoel. Toen gestopt en 2 maanden ongeveer niets gebruikt en kwam mijn levendigheid weer terug, sliep weer lekker door (heerlijk!) en werd rustig wakker zonder sombere gedachten, voelde mijn zin en energie terugkomen. En ondertussen ook veel gedaan aan voeding en beweging wat maakte dat mijn LDL waarde was gedaald van 3.7 naar 2.6. Daarover heel tevreden want deels dus op eigen kracht gegaan. Maar liefst heeft mijn arts de waarde op 1.7. In overleg begonnen met cholesterol verlager Rosuvastatine 5 mg. Ik slaap duidelijk weer korter en slechter, direct al, ben moe, beetje angstig (wel minder als bij simvastatine), heb pijnlijke schouders en verergerde huidklachten in hals en gezicht, droge huid, rood en veel jeuk. En ik heb al wel lang last van eczeem met name in de winter, dus of dat is toe te schrijven aan dit middel weet ik niet . Het houdt bij mij wel verband met goed slapen. Ik gebruik het nu 2 weken en doe nog 1 week om te zien of de bijwerkingen minder worden, schijnt de 1e 2 weken het meest aanwezig. Mocht er niets veranderen dan stop ik 2-3:weken om te ervaren wat het effect daarvan is. Verandert er niets dan blijf ik dit middel nemen. Als ik me wel beter ga voelen dan ga ik weer in overleg met de arts hoe ik mijn LDL waarden op een andere manier naar beneden kan krijgen.

Praluent

26-12-2021 | Vrouw | 65
alirocumab
CVA (cerebrovasculair accident)
Ik heb in 2020 een cva gehad mijn chloresterol was 4,5 vele soorten statines gebruikt heb aan linkerkant stijf en doof gevoel dus lopen gaat soms moeilijk en hand wil ook niet goed dus nu praluent maar merk dat kracht steeds meer weg gaat had dus zelf mijn chlorestorol al door anders te eten al naar 3,5 gekregen

08-05-2020 | Vrouw | 60
CVA (cerebrovasculair accident)
Kreeg clopidogrel in plaats van Persantin 200 en acetylsalisylzuur. In maart 2019. Na ca 6 weken begonnen de eerste klachten van misselijkheid, overgeven . Da resulteerde in een maagslijmvliesontsteking en een ontsteking van de pancreas. Bij bloedcontrôle bleek suikerwaarde verhoogd te zijn, dus Metformine erbij. Daarna nog veel zieker. Heb in oktober 2019 aangegeven die C[lees meer...]lopidogrel niet meer te willen slikken en terug te willen naar de Persantin. Heb zelf contact opgenomen met de fabrikant Boehringer Ingelheim en die verklaarde, dat Persantin 150 gewoon geleverd kon worden. Meteen gestopt met die Clopidogrel (puur vergif) en overgegaan op de Persantin 150 2x daags + acetylsalisylzeer 1x daags. In november ook Metformine voor te hoge suikerwaarden laten staan. Nu na half jaar eindelijk iets beter, maar de maag blijft erg gevoelig, die heeft veel te lijden gehad van die Clopidogrel.

Ascal

27-01-2020 | Vrouw | 57
carbasalaatcalcium
CVA (cerebrovasculair accident)
ik gebruik ascal samen met een maag beschermer veel pijn in de gewrichten ben nu de maag beschermers aan het afbouwen maar dat betekent ook dat ik ook moet stoppen met de ascal graag hoor ik hoe het nu met u gaat en hoe u zelf gemaakt uit Citroenen, Gemberwortel en Knoflook,200ml klaarmaakt ik zou dit graag willen proberen met vr gr tineke

Pradaxa

08-01-2020 | Man | 84
dabigatran etexilaat
CVA (cerebrovasculair accident)
na een hartklep geplaatst in 2010 is er gestart met boedverdunners. In 2018 een herseninfarct gehad waarna meteen begonnen is met Pradaxa. Weinig progressie wat niet in de lijn der verwachtingen stond. Nu ruim 18 maanden later nog heel vermoeid en lusteloos.Voor dat ik een cva kreeg nog volop in het leven werkte nog wandelde veel en heb in het verleden veel aan sport ge[lees meer...]daan nooit gerookt of drank gebruikt

30-10-2019 | Vrouw | 53
CVA (cerebrovasculair accident)
Eind juli 2018 een CVA gehad, daarna aan de clopidogrel mer Teva. Ging goed, geen bijwerkingen. Helaas Teva niet leverbaar, sinds die tijd aan de Sandoz, volop bijwerkingen. Slik daartegen nu ook desloratadine 2x per dag en smeer Miconazolnitraat/hydrocortizon erbij om de uitslag tegen te gaan. Zodar ik Teva heb verdwijnen de klachten.

Dipyridamol / Acetylsalicylzuur

24-10-2019 | Vrouw | 54
dipyridamol/acetylsalicylzuur
CVA (cerebrovasculair accident)
Voor de 4x medicijnwissel omdat het eruit ging. Persantin en asasantin geen klachten en bij deze dypiradamol 1 bak ellende. Op advies van de neuroploog gestop en alleen nog ascal nu. 6 weken klote gevoeld ik ben blij dat ik eraf ben.

30-09-2019 | Vrouw | 63
CVA (cerebrovasculair accident)
20 jaar niet kunnen functioneren naar het gebruik van clopidogrel teva 75 Mg is er voor mij een nieuw leven begonnen ben echt heellll erg blij

Omeprazol

26-05-2019 | Man | 82
omeprazol
CVA (cerebrovasculair accident)
Mijn vrouw gebruikte Pantoprazol. Het zelden "rot " spul met de zelden bijwerkingen als omeprazol (zie boven). Mijn vrouw en ik hebben deze middelen aan de kant gegooid.

20-05-2019 | Man | 64
CVA (cerebrovasculair accident)
Kreeg dit medicijn in LUMC (Leiden) na een hersen infact. Eerste week geen probleem maar toen kwamen de krampen. Te erg! Echt onleefbare pijnen. Van mijn bil tot mijn knieholte. En mijn onder rug. Opstaan, bewegen, lopen was een te pijnlijke ervaring. Gestopt met die rommel.(Advies huisarts) Een onderzoek van de radboud universiteit liet zien dat de hulpstoffen in dit midd[lees meer...]el tot ernstige schade aan de cellen kunnen leiden. Het zuurstof absorberend vermogen van de cellen wordt gestopt en dit kan zelfs onherstelbaar zijn. Mijn cholesterol is niet te hoog, ik kreeg het middel preventief.

Paroxetine

19-05-2019 | Man | 72
paroxetine
CVA (cerebrovasculair accident)
Afbouwen kan wel, maar je blijft toch je hele leven verslaafd aan deze pil. Een paar keer met de arts overlegd, maar ook na maanden heb je deze pil weer nodig.

20-03-2019 | Man | 55

Euthyrox

17-09-2018 | Vrouw | 56
levothyroxine
CVA (cerebrovasculair accident)
ik was erg vermoeid, kreeg 50 ugr. Na 5 jaar werd dit minder, terug naar 25 ugr en nu weer erg vermoeid, na een periode geen last

25-06-2018 | Man | 64

Eliquis

16-04-2018 | Vrouw | 39
apixaban
CVA (cerebrovasculair accident)
In november 2013 een hersenverlamming aan de linkerkant gehad op 33 jarige leeftijd. 1 jaar marcoumar gebruikt en daarna overgeschakeld naar eliquis ( was toen net op de markt) Ben heel tevreden

Levetiracetam

24-02-2018 | Man | 71
levetiracetam
CVA (cerebrovasculair accident)
Ik heb na 7 jaar opnieuw een CVA gekregen. Ik lijd aan vasculitis (variant eGPA = Churg Strauss) en ben daarvoor onder controle bij een internist in een ander ziekenhuis, die op deze ziekte gespecialiseerd is . Toen ik de CVA kreeg beweerde een verpleger van de ziekenauto volgens mijn vrouw dat ik epilepsie zou hebben. In het ziekenhuis werd dit niet vastgesteld bij de o[lees meer...]nderzoeken maar wel als diagnose opgevoerd; in de map die ik mee naar huis kreeg had iemand aangetekend: "toch geen insult". Mijn vrouw heeft 42 jaar in een psychiatrisch ziekenhuis gewerkt en houdt vol dat dit geen epileptisch insult was maar naar haar wordt niet geluisterd. Daarom heb ik dit medicijn voorgeschreven gekregen met alle bijwerkingen van dien. Ik ben van plan om dit medicijn op korte termijn af te bouwen, met of zonder instemming van de neuroloog. Ik mag niet autorijden met deze pillen en ook niet zonder dus dat maakt niet uit. Eens kijken of ik een epileptische aanval krijg; ik geloof er niets van.

19-01-2018 | Vrouw | 58
CVA (cerebrovasculair accident)
Mijn ervaring: na cva en 24 uurs opname in ziekenhuis kreeg ik door neuroloog dit middel voorgeschreven, ik kreeg steeds meer last van kortademigheid, duizeligheid, jeuk, wiebelbenen, op geblazen gevoel, pijn in heupen en knieën, geheugenproblemen en daardoor weer paniek aanvallen vooral buitens huis heel vervelend. Huisarts gebeld en gestopt met deze medicatie. Overle[lees meer...]g met huisarts ander middel.

Fluvastatine

16-12-2017 | Man | 69
fluvastatine
CVA (cerebrovasculair accident)
na mijn CVA verhoogde bloeddruk en een te hoog cholesterol daarna alle statines gebruikt die er zijn allemaal met de zelfde nare bijwerkingen. vandaag ermee gestopt maandag maar weer afspraak maken met de huisarts .

Grepid

14-11-2017 | Vrouw | 47
CVA (cerebrovasculair accident)
Ben er nog maar twee dagen mee bezig, twee jaar acenocoumarol gehad en nu op advies van neuroloog overgestapt hierop, gelijk na 1 dag extreem veel lichamelijke klachten. Pijn in spieren, vooral in de benen, heftige darmkrampen, maagproblemen en misselijk. Ben nu in afwachting van een reactie van de neuroloog, want deze pijnen trek ik niet.

Eliquis

11-10-2017 | Vrouw | 56
apixaban
CVA (cerebrovasculair accident)
Gebruik het nu 1 jaar. Gaat goed, weinig klachten alleen wat vergeetachtig.

21-10-2016 | Man | 53
Voorgeschreven en nu 2 maanden later kan ik geen bijwerkingen ontdekken

21-08-2016 | Man | 62

Persantin

14-05-2016 | Vrouw | 72
dipyridamol
CVA (cerebrovasculair accident)
Beviel goed. Kon de capsules gemakkelijk innnemen.

Persantin

17-09-2013 | Man | 67
dipyridamol
CVA (cerebrovasculair accident)
Anderhalf jaar standaard recept in combinatie met Askal brisper 100mg. Van begin af lichte hoofdpijn chronisch, moeite met slapen door tintelende benen. Laatste drie maanden werd ik na 1 uur slapen wakker door gloeiende benen. Pas twee uur later was dat over. Geen verband gevonden met mogelijke voedselallergie (bv. belladonna). Tenslotte gestopt met persantin en, jawel, [lees meer...]floep, alle ellende was voorbij en ik kan weer gewoon lekker slapen. Oorzaak? Persantin maakt de bloedvaten wijder - is geen bloedverdunner. Tweemaal daags zo'n pil betekent dat je er 1 inneemt kort voor de bedtijd. Die begint na een uur te werken. De bloedvaten in mijn benen werden daardoor te ruim en mijn benen veel te warm. Moraal: zoals alle medicijnen vind ik ook persantin ongeschikt voor langdurig gebruik.