Ervaringen met Isotretinoine Capsules

isotretinoine

vermoeidheid hoofdpijn algemene zwakte dubbel zicht verminderd gezichtsvermogen droge lippen

Acne/puistjes (225 meningen)
Rosacea (3 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

05-03-2020 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Na jaren van alles geprobeerd te hebben moest dit het wonder middel zijn. Voor mij dus niet. Ik had heel erg hevige bijwerkingen. Heel mijn lijf zat onder de rode, droge en jeukende plekken. Ik had dagelijks bloedneuzen en was extreem somber. Na 3 maanden aan te hebben gerommeld begon mijn acne gelukkig wel minder te worden. Een week later moest ik op controle. Daar schrok[lees meer...] de arts van de staat van mijn huid en de bloedneuzen die maar bleven komen. Ik werd meteen terug gezet van 30mg naar 20mg. De bijwerkingen werden gelukkig iets minder maar de acne kwam ook weer helemaal terug. Ondertussen ben ik een half jaar dit middel aan het gebruiken. Ondertussen ben ik er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee. Mijn huid is sinds drie weken weer enorm slecht en de bijwerkingen zijn weer bijna net zo hevig als toen ik op 30mg zat. Ik hoor er veel goede verhalen over maar voor mij lijkt het helaas niets anders te doen als mijn huid nog slechter en droger te maken.

25-01-2020 | Vrouw | 25
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Ik heb 7 maanden lang de pillen geslikt. Eerst 20 mg per dag uiteindelijk 40 mg per dag. Ik ben nu 1 maand gestopt en tot nu toe geen puistjes... ik duim dat het weg blijft. De bijwerkingen waren erg rot, maar als ik nu nooit meer acne krijg, ben ik een tevreden mens en waren het die paar maanden bijwerkingen waard.

10-12-2019 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
De bijwerkingen zijn echt vrij pittig maar het werkt extreem goed. Had echt zeer ernstige acne en na 4 maanden ben ik helemaal schoon. La Roche Possay Effaclar H lijn red mijn leven met de creme en gezichtsreiniger. Verder door de pijn heen bijten, op tijd naar bed en genieten van een mooie huid :)

06-12-2019 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Vanaf mijn 18e begon ik in een keer acne te krijgen. Naar de huisarts geweest, meerdere zalfjes, lotions gekregen daarbij ben ik ook nog bij meerdere huidtherapeuten geweest zoveel producten gekocht. Nou niks werkte, toen heeft de huisarts Doxy voorgeschreven voor 3 maanden, alles was toen weg, maar na het stoppen kwam alles weer terug, dus nog een kuur van 3 maanden en he[lees meer...]t zelfde riedeltje. Uitendelijk bij de dermatoloog geweest, die heeft me isotreteoine voorgeschreven. Ik slik sinds februari 20 mg per dag. Mijn huid is nu helemaal glad en ik moet nog ongeveer een maand door blijven slikken. Het is echt een heftig medicijn. Vermoeidheid, droge lippen, stemmingswisselingen. Mijn acne is nu wel weg maar ik vind de bijwerkingen echt verschrikkelijk. Ik hoop dat mijn acne niet terug komt na het stoppen van deze medicijn. Informeer jezelf goed over de bijwerkingen!

25-11-2019 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Sinds 9 weken aan de isorretione begonnen met 20 mg toen 40 en sinds 4 weken zit ik op 60 mg. Me huid lijkt op moment wat rustiger te worden geen onderhuidse ontstekingen meer. Wel nog veel gesloten comodomen op de kin en die lijken wel niet weg te gaan. Hebben meer mensen hier last ?

23-11-2019 | Man | 20
Acne/puistjes
Gebruik Isotretinoine voor acne (vooral) op kaaklijn en wangen. De werking is momenteel goed op mijn rug, alleen op mijn gezicht vind ik het nog tegenvallen (na 3 maanden). Van de arts moet ik gewoon doorgaan met 1dd 60mg. Hopelijk wordt het binnenkort beter..

15-11-2019 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Op dit moment zo’n 3 maanden bezig met de kuur. Op advies arts begonnen met 30 mg per dag, na een maand was de 10 mg niet leverbaar dus noodgedwongen overgestapt naar de 40 mg per dag. Helaas nog weinig verbetering tov de acne, volgens de arts moet ik blijven volhouden en zal de kuur zeker zijn werk nog gaan doen. De bewerkingen vind ik behoorlijk hoog en ook zeer vervelen[lees meer...]d. Sommige dagen voel ik me extreem somber en vermoeid. Hier had ik hiervoor nooit last van.. Tegen de droge lippen is wel te smeren en ook voor de rest van de huid heb ik een crème gekregen via de arts. Ik hoop dat de kuur alsnog zijn werk gaat doen, want een tweede kuur zie ik niet zitten. Mocht ik hier acne vrij uitkomen is het me het wel allemaal waard geweest. Nog even afwachten dus ..

09-11-2019 | Vrouw | 18

03-11-2019 | Vrouw | 40
isotretinoine (10mg)
Haarverzorging
Sinds een aantal jaar wordt mijn haar bizar snel vet. Meerdere shampoos en medicijnen gekregen van de huisarts... uiteindelijk doorverwezen naar dermatoloog die me dit voorschreef. Het duurt een week of 3 voordat het wat doet, maar daarna wekt het perfect, op het bizarre af! Ik zou ineens kunnen volstaan met 1x per week mijn haar wassen. Enige bijwerking zijn de droge l[lees meer...]ippen, maar daar zijn ook middeltjes voor. Op de rest van mijn huid heeft het een zeer positieve bijwerking, krijg er een zeer zacht huidje van! Nadeel vind ik dat als dit zo slecht is voor een ongeboren baby, dan kan het voor mij niet goed zijn toch?! Maar als ik stop, zijn de klachten met een paar weken weer terug helaas.

01-11-2019 | Vrouw | 29
isotretinoine (10mg)
Acne/puistjes
Ik ben nu begonnen aan de 2de kuur. Ik heb 3 jaar geleden ook een kuurtje gehad van 30 mg per dag op een gewicht van 60 kilo. Bijwerkingen droge lippen. Droge branderige huid kleurt ook wat rood het gezicht. Eerste week flinke hoofdpijn gehad en vermoeidheid. Nu ik in week 3 zit wordt dat wat minder. Nu heb ik altijd wel wat droge hoofdhuid gehad en roos maar nu is het zo [lees meer...]extreem met deze kuur dat het lijkt alsof me hoofd in brand staat en de jeuk is verschrikkelijk. Ik heb nu een anti roos shampoo van Vicky gekocht en hopen dat het verlichting geeft. Puistjes trekken wel wat weg en is al bijna niet meer zichtbaar. Kuur slaat sneller aan dan de vorige kuur. Bij de eerste kuur was alles anderhalf jaar weg tot me huid weer erg vet werd en steeds meer puisten terug kwam. Ik hoop dat deze 2de kuur er voor zorgt dat het wel voorgoed weg is. Moet wel zeggen dat je de door de bijwerkingen heen moet bijten want dag branderige gevoel aan de huid en lippen kan je behoorlijk irritatie opleveren. Ik hoop dat ik dit volhou aangezien ik tot juni moet. Ik zal halverwege een update geven.

30-10-2019 | Vrouw | 16
Acne/puistjes
Ik heb al jaren last van heftige acne op zowel mijn gezicht, hals en rug. Ik was al meerdere keren langs de huisarts en apotheek geweest en had onder andere al adapaleen gel, antibiotica en benzylperoxide gekregen. Alle cremes en medicatie werkten onvoldoende, of hadden te veel en onprettige bijwerkingen. Later eindelijk doorverwezen naar de dermatoloog, die mij de opti[lees meer...]e om roaccutaan te slikken aanbood. De eerste maanden heel veel last van vele onprettige bijwerkingen. Ook moest ik maandelijks bloed laten prikken en veel check-ups doen. Na zo'n 4 maanden zag ik eindelijk echt verschil en na 6 maanden was mijn kuur afgelopen. Nu, bijna een jaar na het stoppen van de medicatie. Is mijn acne weer deels terug gekomen. Nooit zo erg als het ooit was, maar zeker aanwezig. Nogmaals langs de dermatoloog gegaan, die mij weer aanbood de kuur opnieuw te doen, weer zo'n 6 maanden lang. Hoewel ik zeker enthousiast was over het resultaat van de medicatie, zal ik deze kuur zeker niet opnieuw starten. De bijwerkingen wegen simpelweg niet op tegen het dubbel starten van de medicatie. Mijn acne is zeker vermindert en op veel plekken helemaal verdwenen, veel beter dan dit zal het voor mij waarschijnlijk niet worden.

06-10-2019 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Na de hele cycles te hebben doorlopen gaf mijn dokter als laatste optie doxycycline. Dit middel heb ik 3 maanden gebruikt, mijn huid werd droog en mijn puistjes werden in eerste instantie minder. Richting het einde van de kuur kwamen de puistjes weer terug en toen ik gestopt was werd het zelfs erger dan normaal. Ik kwam terecht bij de dermatoloog en die schreef mij isotret[lees meer...]inoïne voor. Ik gebruik het middel nu 2,5 week 20 mg per dag. In eerste instantie werden mijn puistjes een stuk erger. Nu begint het langzaam te verminderen maar door de droge huid blijven de wondjes lang zitten voor deze wegtrekken(als iemand tips heeft over wat de wondjes sneller heelt hoor ik het graag!). Ik wist dat het langer zou duren voor het middel effect zou hebben en dat de kans groot was dat het in eerste instantie erger zou worden. Ik hoop dat het van nu af aan gaat verbeteren en dat het uiteindelijk weg zal gaan.

20-09-2019 | Vrouw | 21
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Na het hele acnebehandelcircuit te hebben doorlopen kwam ik eindelijk uit bij isotretinoïne, ook wel roaccutane genoemd. In het begin was ik enorm bang voor alle bijwerkingen. Mijn acne bestond dan niet uit extreme puisten of dat mijn gezicht helemaal onderzat, maar het was wel hardnekkig. Ik had vooral last van onderhuidse, pijnlijke ontstekingen. Dit zorgde voor een extr[lees meer...]eme daling in mijn zelfvertrouwen, waardoor ik dagen de deur niet uit durfde te gaan. Ik ben toen de eerste maand gestart met 20mg. Het ging heel erg goed. Ik had dan wel droge lippen en een beetje een droge huid, maar binnen 2 weken was mijn huid bijna acne vrij. Toen ik met mijn tweede maand startte werd de dosis verhoogd naar 30mg. Mijn acne kwam ineens weer terug en ik kon wel janken. Helaas moet je bij dit medicijn nu eenmaal volhardend zijn. Na de 2de maand begon mijn acne langzaam minder te worden en rond de 4,5 maand was mijn acne helemaal weg. Ik heb toen nog 1,5 maand de medicatie geslikt en ben toen gestopt. Ik heb de resterende 5 maanden op 30mg gezeten. Al met al kijk ik heel positief erop terug, want het heeft mij ECHT geholpen. Ik heb nergens meer een puistje. Toch zijn de bijwerkingen zeer vervelend. Om de 20 min vaseline smeren, een kapotte neus, droge huid, vermoeid, prikkelbaar en zeer somber. Uiteindelijk sla je je hier wel doorheen, maar makkelijk is het niet. Wel zijn de bijwerkingen voor iedereen anders. Verder nog wat tips: louis widmer creme zonder parfum - ik had nooit last van schilfers. Mijn huid bleef gehydrateerd en ik kon gewoon make up dragen. Verder zou ik vaseline aanraden de echte dan wel, geen labello. Mocht je beginnen met deze kuur of er aan begonnen zijn, succes! De aanhouder wint.

06-09-2019 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Ik heb sinds de puberteit behoorlijk last gehad van acne, vooral in mijn gezicht. Ik heb allerlei dingen geprobeerd - speciale dieëten, antibiotica, zalfjes, de pil....totdat ik er op mijn 21e klaar mee was dat het maar niet over ging. Dus ben ik, na een bezoekje aan de huisarts, isotretinoïne gaan slikken. Eerst een maand 20 mg, toen 30 mg, voor ongeveer 9 maanden, totdat[lees meer...] ik de cumulatieve dosis voor mijn gewicht had bereikt. Het gebruik van isotretinoïne is me ontzettend meegevallen! Ik was bang geworden door allerlei horrorverhalen hier en op andere fora, maar ik heb denk ik erg geluk gehad :) Ik had natuurlijk last van de extreme droogte - ik smeerde mijn lippen zo'n 10x per dag in met Purolzalf (vond ik een stuk beter werken dan Vaseline!) en ik gebruikte Effaclar H van La Roche Posay voor mijn gezichtshuid. Dit werkte eigenlijk perfect. Mijn haar werd niet meer vettig, maar dat vond ik eigenlijk alleen een hele fijne bijwerking. Vervelend was het uitdrogen van de huid van mijn handen, armen en benen, maar ook daarvoor gold: goed blijven insmeren. Ik gebruikte hiervoor de handcrème van Dr. Swaab, ook een aanrader! Ik was bang voor een verergering van de acne, maar het begon eigenlijk al vanaf de derde maand minder te worden, en sindsdien zijn de puistjes steeds meer afgenomen. Na zo'n 5 maanden was mijn huid helemaal puistjesvrij, en dat is nu, nadat ik een aantal maanden gestopt ben met de kuur, nog steeds zo. Ik ben heel blij en dankbaar met hoe mijn huid er nu uitziet en ik hoop heel erg dat dit zo blijft! Mijn huisarts vond het niet nodig om de cumulatieve dosis te bereiken aangezien ik na een paar maanden al helemaal glad was, maar ik heb dit voor de zekerheid toch gedaan. Als je, net als ik, weinig last hebt van bijwerkingen, raad ik je aan om dit ook te doen. Isotretinoïne is een heftig medicijn en je moet zeker twee keer nadenken voor je eraan begint, maar ik hoop dat dit positieve verhaal een beetje tegenwicht geeft aan alle enge dingen die ik gelezen heb - bij mij is het heel rustig en prima verlopen, en ik ben nu zoveel gelukkiger met mijn uiterlijk, dat gun ik iedereen :)

21-08-2019 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Op mijn 16de kreeg ik last van binnen-onderhuidse puistjes, voornamelijk op mijn voorhoofd (hele kleintjes) toen werd de pil aan mij doorverwezen. Nadat ik de pil had genomen werd de acne beter en daarna niet echt last van gehad; zo hier een daar een puistje maar niet storend. Op mijn 21ste kreeg ik last van binnen-onderhuidse puistjes en dit keer voornamelijk op mijn wang[lees meer...]en. ze begonnen heel klein en daarna werden ze steeds groter en kwamen steeds meer bij. Ben naar de huisarts gegaan en niks helpte. Ik loop nu bij de dermatoloog en gebruik nu 30mg. Echter ik zit nu in 3de week (misschien te vroeg om te oordelen) maar ik heb wel een uitbraak gehad, mijn acne is alleen maar groter meer een roder geworden. Wat mij best onzeker maakt. Ook komen steeds puistjes bij op me voorhoofd en kin. Ik heb gisteren me eerste bloedneus ervaren en heb al best snel (na week 1 of1,5) last van droge lippen. Ook wordt rondom me acne droog. Gek genoeg jeukt ook sommige puistjes. Ik weet niet hoelang me kuur doet maar wil er asap vanaf..

12-08-2019 | Vrouw | 32
Acne/puistjes
In het kort: de bijwerkingen zijn heel heftig, maar het werkt. Verder: Ik slik nu 7 maanden 30 mg per dag (ik begon met 10 mg een maand en de 2e maand slikte ik 20 mg pd om het op te bouwen.) Ik moet nog enkele maanden. De bijwerkingen lijken nu minder heftig dan in het begin, of ik ben er aan gewend. Bijwerkingen die ik had: Droge huid, erge vermoeidheid, droge lippen, [lees meer...]bloedneuzen, stemmingswisselingen, emotioneel, jeuk, spierpijn, dunne huid, zon gevoelig, mondhoeken gescheurd. Ik heb momenteel nog af en toe bloedneuzen en altijd droge huid etc, maar de vermoeidheid lijkt minder. Dit zijn mijn tips: -smeer non stop purol op je lippen of gezicht - smeer iedere dag je lichaam in met creme - gebruik factor 50 voor in de zon en een pet - smeer vaseline in je neus met een wattenstaafje tegen de bloedneuzen (iedere dag) - drink heel veel water! - neem veel slaap en rust - drink weinig tot geen alcohol (1 glas per week oid) - eet de pillen met wat vettig voedsel, dan worden ze beter opgenomen - doe rustig aan! In het begin is het heel heftig, ik was vaak emotioneel - hou de dosis laag! Hierdoor heb je echt minder bijwerkingen. De totale dosis in je hele kuur is belangrijk en niet de dosis per dag. De dosis is een wereld van verschil. - bij gescheurde mondhoeken, stop de kuur totdat ze geheeld zijn en ga dan weer verder, anders kom je er niet vanaf. dosis minderen kan ook. - was je acne gebieden alleen met water, het is heel gevoelig, doe ook geen scrubs, maskers of andere treatments na 7 maanden slikken heb ik er geen spijt van, maar alleen omdat het echt goed werkt. Na een maand ging het al beter, maar na 5 maanden was m’n kin pas stukken beter (hormonale acne met ontstekingen). Het ziet er nu echt goed uit, wat een opluchting. De kuur is wel te doen bij een lage dosis, maar ik kijk er helemaal naar uit om ermee klaar te zijn, met een stralende huid ;)