ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 7 van 7

05-10-2016

Acne/puistjes

Ik ga nu mijn vijfde maand in, ben begonnen met 10 mg. Ik ben 20 jaar, al sinds mijn 11e last van puistjes. Na alles te hebben geprobeerd, de pil ook, ben ik naar de dermatoloog gegaan. Droge lippen to the max, wondjes in neus, schilferende huid rondom ogen. Minimaal effect op acne, dermatoloog wil nu dat ik overga naar 30 mg en een stootkuur prednison neem. De ergste b[lees meer...]ijwerking: depressiviteit. Ik kan uit het niets me zo kut voelen, spontaan gaan huilen. Terwijl dit totaal niet bij mij past. Dit is een reden waarom ik er misschien mee ga stoppen, heb volgende week de controle
17-09-2016

Acne/puistjes

Onze zoon van 17 is nu een kleine 3 wkn geleden met deze medicatie begonnen, op eigen verzoek. Ik was, als moeder zijnde, erg huiverig wat de bijwerkingen betreft (met name de psychische klachten vond ik erg eng) De dermatoloog was echter erg duidelijk en helder:deze bijwerkingen komen misschien maar 1 op de 1000.000 x voor. Wat hij wel meteen vertelde, de droge lippen, ne[lees meer...]usholten zouden zich zéker als bijwerking openbaren. En inderdaad heeft onze zoon extreem droge en gesprongen lippen, droge handen en veel dorst. Wat daar erg goed tegen helpt is Echinaforce creme van dr. Vogel (6,99 bij Kruidvat) wanneer hij thuis is (is erg vette creme met genezende werking) en voor op school gewoon Labello. Wij zien nu al duidelijke vooruitgang, in zijn gezicht haast geen grote ontstekingen meer. Terwijl ons was verteld dat het juist erger zou worden de eerste tijd. Tot nu toe is onze zoon heel erg tevreden!
13-09-2016

Acne/puistjes

Ik ben sinds gisteren begonnen met mijn eerste kuur, sn ik nu ik zo deze ervaringen lees raak ik een beetje verdrietig en onzeker.. Ik heb al last van acne sinds mijn 11e (ik ben nu 17) en na zoveel stappen ben ik eindelijk bij de dermatoloog beland. Nu is mijn vraag: heeft iemand tips voor mij die ik kan gebruiken in deze heftige periode? Alvast heel erg bedankt ❤
04-08-2016

Acne/puistjes

Nachten lang heb ik wakker gelegen en gekeken op deze website wanneer het medicijn nou eindelijk zou gaan werken. Vandaar dat het nu tijd wordt om mijn eigen ervaringen te delen! Ik ben 26 jaar en heb al minstens 10 jaar acne. Dit was echt mijn laatste redmiddel, na jaren lang bij de huisarts te hebben gelopen. Ik heb het medicijn meer dan 9 maanden gebruikt. De eerste 2 m[lees meer...]aanden werd de acne heel heftig, daarna nam het af. Ik was echter tot een half jaar gebruik, nog geen dag acne vrij. Mijn acne was niet heeeel erg, maar ik had elke dag wel 2 pukkels op mijn gezicht. Vooral op mijn kin. Na 6 maanden heb ik geen last meer van puistjes gehad. Het duurde dus wel even! Nu ben ik al 3 maanden van het medicijn af en mijn huis is stralend! Echt geweldig! Ben er zo blij mee! Doorzetten dus... Over de bijwerkingen, ik kreeg extreem droge lippen, neusholtes en handen. Er was wel mee te leven, veel vaseline gebruiken. Bijkomend voordeel: haren wassen is ook amper meer nodig, want je haar wordt niet vet. Nadat ik gestopt ben met het gebruik van het medicijn zijn ook alle bijwerkingen verdwenen. Ik ben zeeeeer tevreden over het medicijn, het helpt niet alleen tijdens het gebruik, maar ook daarna en dat was ik van de andere acne medicijnen niet gewend! Ik hoop dat het zo blijft!
02-08-2016

Acne/puistjes

Hey iedereen, Ik ben in juni naar de huisarts gegaan voor mijn acne en hij heeft mij isotretione gegeven 40 Mg per dag, nou wat een drama. Later las ik dat je niet zo maar deze medicijnen mag innemen, de huisarts heeft geen bloed van mij afgenomen om te kijken of ik te veel cholesterol in mijn bloed heb. De dokter heeft mij ook niet gewaarschuwd voor de meest bijwerkingen [lees meer...]enzovoort. Ik had een erge bijwerking dat was bloedneus en ook niet zo weinig sjonge sjonge ik heb nooit zo veel bloed gezien. Ik heb echt een trauma opgelopen hierdoor. Ik ben ook depressief geweest.
11-07-2016

Acne/puistjes

Ik slik nu 3 maanden 40 mg per dag maar ik heb nog geen enkel verschil gemerkt, de arts zegt dat dit volkomen normaal is maar ik vind het wel raar, weet iemand of dit normaal is en later nog gaat werken? De bijwerkingen vallen bij mij redelijk mee, droge lippen droog haar rood gezicht maar dus nog geen resultaat. :(
28-06-2016

Acne/puistjes

Ik heb het medicijn bijna 5 maanden gebruikt, 30mg per dag, verdeelt over 2 capsules. Ik heb al sinds mijn 12e last van acne, tot mijn 24e hiervoor diane35 gebruikt. Hiermee gestopt omdat ik me er niet goed meer bij voelde. Na een jaar kwam de acne langzaam terug, tot op een punt dat ik weer onderhuidse ontstekingen kreeg. Hiermee naar de huisarts gegaan en eerst doxcicycl[lees meer...]ine (antibiotica) voorgeschreven. Dit werkte zo lang ik het gebruikte, daarna kwam de acne weer terug. Uiteindelijk isotretoïne gekregen. De eerste week veel last gehad van hoofdpijn. Na een week werd mijn huid vetter, om een week later droger te worden. Na ongeveer 2 maanden had ik geen ontstekingen en pukkels meer. De bijwerkingen waren tijdens de kuur hoofdpijn, 'vermoeide' gewrichten, spierpijn en stijve en verkrampte rug en nek. Dit werd erger als ik een wijntje dronk (dit wordt ook afgeraden). Omdat het al enkele maanden zo goed ging mocht ik na bijna 5 maanden stoppen. Nu 1,5 week later is mijn huid en haar nog steeds droog, maar heb ik wel weer een paar pukkeltjes in mn nek en een mini pukkeltje op mijn wang. Ik hoop dat het hier bij blijft, maar ben heel bang dat het weer terugkomt. Wie herkent zich hierin en kan mij hopelijk vertellen dat het misschien wel een beetje terugkomt, maar niet zo erg? Of heeft een andere ervaring na deze dosis en lengte van de kuur, dan hoor ik het graag.
21-06-2016

Acne/puistjes

Achtergrondverhaal: Begin dit jaar ben ik begonnen met isotretinoïne/roaccutane, dit is in overleg met mijn dermatoloog besloten na meerdere (nutteloze) minocycline cycles. Mijn acne kwam na de minocycline terug en het leek erop dat ik na twee keer meerdere maanden gebruik een soort van resistentie had opgebouwd tegen het medicijn. Isotretinoïne was dan natuurlijk het z[lees meer...]waargewicht volgens mijn dermatoloog en moest gezien worden als een last-resort. Hier kwam het ook op aan want mijn acne kwam voor de vierde keer terug, ik was het simpelweg zat om met een gezicht te lopen waar erg veel puisten en grote onderhuidse bobbels in zaten. Eerste uitbarsting: Laat ik beginnen met de bijwerkingen (begin op 30mg (1x10, 1x20 per dag)). Deze zijn bij mij in groots aanwezig in verschillende intensiteiten. De eerste twee weken leek het alsof de medicatie helemaal niet werkte, dit was echter normaal volgens de dermatoloog. Na drie weken kreeg ik een uitbarsting van mijn acne leek het wel. Alles verergerde en het leek niet op te houden. In de spiegel kijken was geen pretje, dat deed ik dan liever ook niet. Gelukkig was het een periode waar ik weinig naar buiten hoefde (ja zo erg). Echter na ongeveer twee maanden, begon het effect zichtbaar te worden. De grote puisten verdwenen als eerste, de minder grote puisten begonnen langzaam heel erg uit te drogen en te verdwijnen. Droge huid en droge lippen: Dit is ook direct waar ik last kreeg van de andere bijwerkingen. Mijn lippen droogden als eerste uit, samen met mijn gezichtshuid. Echt droog, als er geen vaseline op de lippen gesmeerd werd dan scheurde het gewoon uit. Voor de huid was een Lanette crème voorgeschreven van Livsane. Deze was ook gewoon soms tot drie keer per dag nodig om te voorkomen dat mijn gezicht volstond met huidschilfers. Daarnaast was er vanaf dit moment spierpijn aanwezig in de onderrug, vooral na het wakker worden. Gewoon ouderwetse spierpijn alsof je de dag ervoor 10 uur lang hebt gesport. Hinderend, maar geen dealbreaker. Hier kon ik echter allemaal genoegen mee nemen, zolang de medicatie werkte. Droge ogen: Echter kreeg ik naast al deze bijwerkingen ook nog eens heel erg droge ogen. Hier kon ik maar niet aan wennen. Eerst met dura tears (kunsttranen) proberen te verhelpen, een soort van zalf die je voor het slapen gaan kunt aanbrengen in de binnenkant van je onderste ooglid om zo 's nachts enigszins vochtige ogen te houden (aangezien je niet knippert kan er geen traanverdeling plaatsvinden). Dit hielp echter maar tijdelijk, ik werd wakker en het voelde alsof er zand in mijn ogen zat, en dat dan elke ochtend. Hierdoor werden de ogen ook erg rood, werden de geïrriteerde rode vaten in mijn ogen erg zichtbaar. Daarnaast was het zicht zo nu en dan ook minder scherp door de droogte, waar gelijk weer het aanbrengen van de zalf nodig was. Lagere dosis: De dosis werd direct na mijn derde controle met de dermatoloog verlaagd van 30mg naar 20mg per dag. De bijwerkingen werden enigszins minder, maar verdwenen absoluut niet. Vooral de droge ogen bleven gewoon aanwezig, de droge lippen en de droge huid ook. De rugpijn werd iets minder op sommige dagen, echter verdween dit ook niet. Na zes maanden: Vanaf de eerste uitbarsting (eerder genoemd), tot aan de dag van vandaag is er een groot contrast te zien in mijn gezicht, de huid direct rondom mijn ogen is normaal maar een centimeter rondom mijn ogen (aan alle kanten) is de huid direct heel rood. Dit betekent dus dat mijn ogen en een klein gedeelte rondom mijn ogen gewoon van normale kleur is, en alles daar omheen is erg rood. Het contrast valt erg op en tot de dag van vandaag zijn er opmerkingen van mensen, dingen als: "gaat het wel goed?", "heb je het zo warm?" et cetera, je kunt het wel bedenken. Dit is overigens ook een van de mogelijke bijwerkingen, dat het gezicht gewoon continu gewoon erg rood is. Uiteindelijke oordeel tot nu toe: De medicatie werkt bij mij wel. De acne is veel minder merkbaar, ook al heb ik erg veel kleine puistjes, droogheid en een erg rood gezicht. Dit hoort weg te trekken zodra ik stop met de medicatie. Ik ben van plan om voortijdig te stoppen met de medicatie aangezien ik af wil van mijn droge ogen. Ik heb over twee dagen weer mijn controle bij de dermatoloog en daar worden de resultaten van mijn vierde bloedonderzoek ook besproken, tot nu toe was daar alles in orde. Ik ben van plan om terug te komen en een update te geven aan dit verhaal zodra een beslissing genomen is.
Pagina 7 van 7

Mirena (2050) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (836) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (450) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (445) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (363) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!