ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 7 van 7

19-12-2015

Acne/puistjes

Ik ben inmiddels mijn 4e maand in gegaan, helaas nog steeds geen mooie gladde huid. Ik ben begonnen op 30 mg, na een maand is het verhoogd naar 40 mg en nu zit ik zelfs op 60 mg(lengte 1.69 / gewicht 59 kilo). De eerste maanden heb ik een verschrikkelijke uitbraak gekregen. Het werd veel erger dan het was, overal mega ontstekingen op de meest rare plekken, terwijl ik geen [lees meer...]hele ernstige acne had. Gelukkig is de uitbraak nu weg, maar de littekens en rode vlekken zie je nog heel duidelijk. Dit trekt heel langzaam weg, omdat je huid zo dun is. Nog steeds heb ik bijna elke dag een pukkel of een paar onstekingen. Mijn huid is wel super zacht geworden en mijn porieën lijken eindelijk wat kleiner te worden. De dermatoloog zegt dat ik vol moet houden, dus dit doe ik netjes, ik hoop dat ik nu eens een keer resultaat ga kunnen zien. De bijwerkingen: droge lippen, rugpijn(!), constant een loopneus, snel spierpijn, en ik word echt heel neerslachtig van deze pillen(snel boos/verdrietig/depressief) dus deze pillen zijn geen pretje. Ik hoop daarom dat het snel gaat werken, dan neem ik de bijwerkingen voor lief. Mijn tips: Gebruik de lijn Effeclar H van La roche posay. Deze is speciaal voor de acne huid welke is droog/broos geworden door de medicatie. De dagcreme is super, geen droog gezicht of velletjes. Ook de facewash is top en droogt je huid niet verder uit. Voor je lippen, zorg dat je altijd lippenbalsem mee neemt waar je ook heen gaat! Mijn absolute favoriet is PUROL. Goedkoop en werkt super goed. Labello enzo hoef je niet eens te proberen want je lippen zijn met 5 minuten weer droog. Sterkte en succes allemaal! Ik post een update als ik klaar ben met de kuur.
17-11-2015

Acne/puistjes

Ik ben net begonnen met het slikken van Isotretinoine, 20 mg per dag. Ben er bijna een week aan en begin al bijwerkingen te krijgen. Het lijkt wel of mijn gezicht lichtjes in brand staat of alles naar boven komt. Ook kan ik moeilijk naar de wc. Ook heb ik erg last van droge lippen maar dat heeft iedereen wel. Voel me ook soms wazig/lichtjes worden. Ik vroeg me af of er nog[lees meer...] mensen mee bezig zijn? Ik ben op zoek naar een forum die nog actief is, maar veel is er niet meer te vinden.
03-11-2015

Acne/puistjes

Vorig jaar al een kuur van een halfjaar gedaan. Begonnen met 20mg, opgehoogd naar 30 en 40 en zelfs een maandje 50. Dat laatste trok ik echt niet vanwege de bijwerkingen. Ik werd ontzettend moe, lusteloos en depressief. Droge huid, droge lippen, last van mijn neus, vaak een bloedneus. En ik hoefde mijn handen maar ergens aan te stoten of ergens langs te halen of ze begonne[lees meer...]n te bloeden. Ook begonnen mijn ledematen erg pijn te doen. Bij het sporten zweette ik overmatig. De bijwerkingen waren er overigens ook bij lagere doseringen. Inmiddels ben ik al ruim een maand aan een tweede kuur bezig. Nu slik ik 30mg, maar de bijwerkingen zijn ook alweer dusdanig dat ik sterk de neiging heb om ermee te stoppen. Ik twijfel of dit het me waard is.
03-10-2015

Acne/puistjes

Ik ben begonnen met isotretinoine omdat ik ten einde raad was. Ik heb alles geprobeerd, elke dieet en elk ander medicijn tegen acne. Toen uiteindelijk toch begonnen aan isotretinoine omdat ik mij niet meer op straat durfde te vertonen. Het begin was redelijk heftig. Zo heftig zelfs dat de dermatoloog binnen een week mijn dosis van 30 mg naar 20mg heeft verlaagd. Eerste we[lees meer...]ek kreeg ik veel meer acne en mijn lippen kon je geen lippen meer noemen. Ik ging alleen nog de deur uit om naar de sportschool te gaan. Na 3 weken kregen mijn gewrichten het zwaar te voorduren en ik moest minder gaan sporten met minder intensiteit omdat mijn gewrichten en spieren/pezen het niet meer aankonden. Na een maand medicatie kon ik nog maar 1 keer in de week sporten (hiervoor 5x). Na 2 maanden medicatie begon school weer. Ik moet best een stuk reizen voor mijn studie wat het beetje energie dat ik nog had op een dag gelijk uit mij zoog. Hiernaast merkte ik eindelijk verschil in mijn acne wat nu duidelijk minder aan het worden was. Na 3 maanden begon dit wondermiddel mij psychisch aan te pakken. Ik had nergens zin meer in en ik sloot mezelf volledig af van de rest van de wereld. Depressie.....kan een van de bijwerkingen zijn, maar dit kan mij niet overkomen dacht ik. Als iemand niet psychisch te beïnvloeden is door een medicijn dan ben ik dat wel! Dezelfde maand ben ik nog op google aan het zoeken naar zelfbehandeling voor depressie. Ik had nergens meer zin in, ik begon mijn vrienden steeds minder te zien omdat ik er simpelweg geen zin meer in had. Maar ik hoef jullie niet uit te leggen wat depressie is, dat weten jullie vast wel. Maand 4 tot 8 van de medicatie heb ik zo goed als weggestreept uit mijn leven. In deze tussentijd is wel mijn acne bijna helemaal verdwenen. Ik kreeg alleen af en toe enorme cyste rond mijn lymfeklieren. Deze had ik nooit eerder gehad maar kwamen nu achter elkaar toch even hallo zeggen. Volgens de dermatoloog lag dit niet aan de medicatie....(intussen als gestopt met medicatie en heb sindsdien geen enkele cyste meer gezien) Rond maand 9 was ik toch wel blij met het resultaat, ik begon er weer "normaal" uit te zien. Op mijn benen na, deze waren zo droog geworden van de medicatie dat deze nu puistje kregen door de wrijving met gewoon een broek. Dus toen maar body cream aangeschaft op advies van dermatoloog. Dit hielp een beetje maar niet speciaal. Aangekomen bij maand 10 heb ik mijn eigen depressie redelijk onder controle. Daarnaast heb ik nu wel aardige uitschieters in de vorm van woedeaanvallen. Dit is niet mijn persoonlijkheid! Het is heel knap van je als je mij boos kan krijgen. Ik wist dat ik moest stoppen met de medicatie wanneer deze invloed zou hebben op mij persoonlijkheid maar ik koos ervoor om dit niet te melden bij de dermatoloog. Voornamelijk omdat ik ijdel ben als de pest en er geen trek in had dat mijn acne terug zou komen. We zijn nu in maand 11. Ik begon hier serieus aan mijn eigen eigenwijsheid te twijfelen. Ik begin symptomen van borderline te vertonen en ik verlies bijna helemaal mijn sexdrive. Ik heb in deze maand enorm veel wetenschappelijke artikelen gelezen over isotretinoine omdat ik mijn symptomen en de ernst daarvan niet wou melden bij de dermatoloog. Gelukkig heb ik geen acne meer op de cyste na en de geïrriteerde benen. Maand 12 is mijn medicatie verlaagd naar 10mg per dag omdat ik nier-/lever-falen kreeg door de medicatie. Ik voel me na 3 dagen gelijk een stuk fitter. Ik zit nog steeds diep in de wetenschappelijke artikelen en ik begin steeds meer mijn vraagtekens te zetten bij de medicatie. Ondanks de verlaging in dosis is mijn acne niet teruggekomen. Maand 13 is mijn medicatie verlaagd naar 10mg per 2 dagen ivm bijwerkingen. Gelukkig nog steeds geen bezoek van acne. In deze maand werden mijn bijwerkingen uiteindelijk zo erg dat ik er uiteindelijk de stekker uit heb getrokken. De dermatoloog verteld over mijn bijwerkingen en ze zij dat ze zelden deze bijwerkingen meemaakte en dat mij lichaam gewoon heel heftig reageerde op de medicatie. Ik ben nu 2 maanden verder en ik heb geen depressie, cyste of droge benen meer. Ik had na 2 dagen stoppen zelfs al weer normale lippen! Tot nu toe heb ik geen acne. Altijd wel 2 puistje ergens maar daar ga ik niet dood van. voor de rest wel veel mee-eters aan de laterale zijden van mijn armen die doorlopen tot de achterzijde van mijn schouderbladen. Ik heb af en toen nog oncontroleerbare emoties maar deze worden steeds minder. Als ik de tijd terug zou kunnen spoelen was ik never nimmer te nooit begonnen aan isotretinoine. Denk er hierbij wel aan dat mijn lichaam een hardere klap dan gemiddeld van de medicatie kreeg. Als je er aan denkt om isotretinoine te gaan gebruiken, doe het dan alleen als het echt niet anders kan. Laat je niet alleen voorlichten door de dermatoloog maar lees ook zelf een aantal wetenschappelijke onderzoeken voordat je eraan begint. Ik heb mijn verhaal nog redelijk simpel verteld en er kleine bijwerkingen uit gelaten zoals bloedneuzen, extra zweten, gewichtsverlies, ect. Eigenlijk samengevat werkt het fantastisch voor zijn doel: Acne bestrijden. Daarnaast is het wel vergif voor je lichaam waar ze tot nu toen nog niet alle complicatie van op het menselijk lichaam weten.
14-09-2015

Acne/puistjes

Mijn dochter heeft vanaf haar 7e jaar al ernstige acne. Nu is ze 12 en afgelopen februari begonnen met Isotretinoine. Haar huid wordt langzaam beter, maar ze is nu in 7 maanden tijd al ruim 9 kilo aangekomen. De dermatoloog beweert dat dit niet aan het medicijn kan liggen, maar wij hebben er toch onze vraagtekens bij. Er is weinig bekend van dit medicijn op zo'n jonge leef[lees meer...]tijd. Mijn vraag is nu of iemand anders hier ook ervaring mee heeft?
11-08-2015

Acne/puistjes

Vanaf mijn 20ste kreeg ik veel last van puisten, vooral onderhuidse op mijn borst, nek en rug. In het begin was ik van de veronderstelling dat ik het wel zou kunnen uitzitten, ik hoopte dat het klaar was na een bepaald moment. Wanneer ik bijna 25 werd, was het wellicht minder geworden, maar nog niet helemaal over. Ik heb in de tijd van mijn 20ste tot mijn 24ste veel water [lees meer...]gedronken. Het drinken van voldoende water (2 liter per dag in mijn geval) hielp ontzettend tegen de vorming van puisten, vandaar ook dat het bij mij allemaal niet zo heel erg was, verder bleek ik gevoelig te zijn voor zuivelproducten. Na een doorverwijzing van de huisarts naar de dermatoloog ging het allemaal heel snel, ik slik momenteel 20 mg per dag en ik begon er gelijk nadat mijn bloedresultaten bekend waren. In het begin van de kuur (de kuur duurt zolang ik het zelf wil, de kuur loopt nu nog steeds) wordt het inderdaad erger, ik had het gevoel dat alles letterlijk naar boven komt, ook op plekken waar je ze nog nooit eerder hebt gehad. Deze tijd moet je gewoon zien door te komen, ikzelf had ook last van droge lippen (vanaf dag 1), downgevoelens (ik voelde me slapper) en vermoeidheid. Het is niet fijn, maar het is goed om te weten waardoor het allemaal komt. Overigens is dit voor elk persoon anders, het is maar net hoe je lichaam erop reageert. Na 1,5 maand zag ikzelf pas echt verbetering, je huid voelt veel minder vet en ikzelf had ook niet meer de behoefte om 2 keer per dag te douchen, wat ik hiervoor wel had. Na 3 maanden (daar ben ik nu) is het echt veel minder samen met de bijwerkingen, ik merk dat mijn lichaam het medicijn nu (pas) accepteert, vrijwel geen last meer van bijwerkingen (geen vermoeidheid meer) alleen je droge lippen houden aan. Als advies zou ik zeggen denk er toch wel over na, win zoveel mogelijk informatie in vooral van je huisarts en dermatoloog. Vanuit mijn eigen ervaringen zou ik zeggen doen, maar hou in oogschouw dat de eerste maanden 'zwaar' kunnen zijn.
10-08-2015

Acne/puistjes

Omdat ik zelf met enorm veel vragen zat tijdens/voor het innemen van deze pilletjes zou ik graag mijn verhaal willen doen om anderen te helpen. Ik heb een kuur van 6 maanden gevolg. De eerste maand merkte ik nauwelijks verbetering, ik krijg nog puistjes bij en ik vroeg me af of het wel zo'n goed idee was om er mee verder te doen aangezien de bijwerkingen irritanter en irr[lees meer...]itanter werden. TIP 1: In deze eerste maand os het belangrijk dat je je vanaf dag 1 insmeert met een crème en met een labello, wacht niet tot je de droogte begint in je gezicht en op je lippen begint op te merken want dan duurt het langer vooraleer je lichaam de droogte wat kan afremmen. Na 2-3 maand kreeg ik het echt moeilijk omdat er verbetering was maar toch kwamen er soms nog puistjes bij, ook de bijwerkingen werden erger en erger, ik droogde helemaal uit rond mijn mond maar ook mijn neus en daar rond werd erg droog en na een tijdje pikt dat enorm (lett er fig)... Dus ik ging op zoek in de kast naar een zalf: TIP 2 deze zelf heette homeoplasmine, deze wreef ik op erg droge plekken (rond mijn mond voornamelijk), hierdoor blinkte alles dus wrijf het mooi open zodat het amper waarneembaar is. Vanaf maand 4 werd ik pas echt gelukkig, ik had de juiste manier van insmeren etc onder de knie en de puistjes verwenen, eindelijk een zuivere huid! Nu zitten mijn 6 maand erop en ik hoop dat alles mooi clean blijft! OM TE MOTIVEREN: hoe langer je de pilletjes neemt, hoe linder heftig de bijwerkingen worden, vroeger kon ik amper lachen of mijn en lippen begonnen te barsten, vandaag nam ik mijn laatste pilletje en dankzij het goed, dagelijks insmeren heb ik hier geen last meer van. Allen veel succes!
20-07-2015

Acne/puistjes

Vanaf mijn 16e had ik heel erg last van puistjes overal over mijn hele gezicht verspreid. Eenmaal aan de pil begonnen werd dit heel even minder, maar omdat ik stemmingswisselingen kreeg van de pil maar overgestapt op de implanon. Na een jaartje begon de acne weer op te lopen. Inmiddels heb ik 3 kuurtjes gehad van de minocycline, die maar een tijdelijke werking had. De laat[lees meer...]ste kuur had zelfs helemaal niks gedaan, omdat mijn lichaam resistent ervoor leek te worden. Nu eindelijk naar de dermatoloog geweest en ondanks dat mijn acne op dat moment niet heel erg leek, toch de roaccutane voorgeschreven gekregen (had 1ontsteking en hier en daar wat puistjes, veel vlekjes). Ik ben nu sinds 5 dagen begonnen met de 10mg (ik weeg 57kilo) en ik moet met verbazing zeggen dat ik nu al verbetering zie! Mijn puistjes zijn uitgedroogd en ik kon 't zo eraf scrubben. Ik hoop dat het ook zo blijft! Verder nog helemaal niks van bijwerkingen gemerkt, ook geen droge lippen. Kan natuurlijk komen door de lage dosis, maar ook omdat ik zelf nooit (godzijdank) bijwerkingen van medicijnen krijg. Van de minocycline schijnen sommige mensen ook doodziek van te worden, terwijl ik maar nooit iets van een bijwerking heb gemerkt..
Pagina 7 van 7

Mirena (1996) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (814) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (419) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (417) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (352) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!