Ervaringen met Isotretinoine Capsules

isotretinoine

algemene droogte vermoeidheid spierpijn lage weerstand tegen alcohol hoofdpijn algemene zwakte dubbel zicht verminderd gezichtsvermogen droge lippen

Acne/puistjes (226 meningen)
Rosacea (3 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

12-08-2019 | Vrouw | 32
Acne/puistjes
In het kort: de bijwerkingen zijn heel heftig, maar het werkt. Verder: Ik slik nu 7 maanden 30 mg per dag (ik begon met 10 mg een maand en de 2e maand slikte ik 20 mg pd om het op te bouwen.) Ik moet nog enkele maanden. De bijwerkingen lijken nu minder heftig dan in het begin, of ik ben er aan gewend. Bijwerkingen die ik had: Droge huid, erge vermoeidheid, droge lippen, [lees meer...]bloedneuzen, stemmingswisselingen, emotioneel, jeuk, spierpijn, dunne huid, zon gevoelig, mondhoeken gescheurd. Ik heb momenteel nog af en toe bloedneuzen en altijd droge huid etc, maar de vermoeidheid lijkt minder. Dit zijn mijn tips: -smeer non stop purol op je lippen of gezicht - smeer iedere dag je lichaam in met creme - gebruik factor 50 voor in de zon en een pet - smeer vaseline in je neus met een wattenstaafje tegen de bloedneuzen (iedere dag) - drink heel veel water! - neem veel slaap en rust - drink weinig tot geen alcohol (1 glas per week oid) - eet de pillen met wat vettig voedsel, dan worden ze beter opgenomen - doe rustig aan! In het begin is het heel heftig, ik was vaak emotioneel - hou de dosis laag! Hierdoor heb je echt minder bijwerkingen. De totale dosis in je hele kuur is belangrijk en niet de dosis per dag. De dosis is een wereld van verschil. - bij gescheurde mondhoeken, stop de kuur totdat ze geheeld zijn en ga dan weer verder, anders kom je er niet vanaf. dosis minderen kan ook. - was je acne gebieden alleen met water, het is heel gevoelig, doe ook geen scrubs, maskers of andere treatments na 7 maanden slikken heb ik er geen spijt van, maar alleen omdat het echt goed werkt. Na een maand ging het al beter, maar na 5 maanden was m’n kin pas stukken beter (hormonale acne met ontstekingen). Het ziet er nu echt goed uit, wat een opluchting. De kuur is wel te doen bij een lage dosis, maar ik kijk er helemaal naar uit om ermee klaar te zijn, met een stralende huid ;)

03-08-2019 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Sinds mijn puberteit heb ik al last van acne, nu al ruim 10 jaar. Na allerlei zalven, crèmes, antibiotica en lotions ervoor gekozen om aan deze medicatie te gaan. De eerste maanden was erg zwaar aangezien het resultaat langzaam was en de bijwerkingen op de voorgrond stonden. Nu na 6 maanden geen puistjes meer en mijn huid wordt elke week beter. De bijwerkingen neem ik nu v[lees meer...]oor lief. Ik heb nog iets roodheid en wat littekens maar deze vervagen met de tijd. Nog zo'n 3-4 maanden te gaan.

22-07-2019 | Man | 18
Acne/puistjes
Sinds dat ik 10 jaar ben heb ik al last van hevige acne (zit in de familie). Ik ben in Juli 2018 begonnen met Doxycycline, dit had helemaal geen effect, de acen werd zelfs alleen maar erger. Ik gebruik sinds Oktbober 2018 Isotretinoïne. De eerste 2 maanden zag ik niet heel veel verschil. Pas na 4/5 maanden kon ik echt heel erg duidelijk verschil zien. Alle acne op mijn ben[lees meer...]en, rug, borst was zo goed als weg. Op mijn gezicht zaten hier en daar nog wat plekjes maar dat is nu vooral nog rood en littekenweefsel. Als ik de medicijnen door blijf slikken zoals ik dat nu doe, is mijn gezicht aan het eind van dit jaar acne en litteken vrij.

14-06-2019 | Vrouw | 33
Acne/puistjes
Al vanaf mijn 10e had ik last van acne. Deze is van mijn 13e tot mijn 19e goed te behandelen geweest met de Diane35 pil. Maar nadat ik op 19 jarige leeftijd overgestapt ben op een koper spiraal kwam de acne langzaam weer in alle hevigheid terug. Ik heb daar toen Benzoylperoxide voor gekregen en dit hielp minimaal. Het had voor mij niet het gewenste effect. Ik heb het toe[lees meer...]n jaren zo gelaten en de acne voor lief genomen. Ik wist wel dat er Roaccutane bestond maar durfde dit middel niet te gaan gebruiken vanwege mijn toekomstige kinderwens. Ik was bang dat het middel daar toch invloed op zou kunnen hebben. Tijdens mijn 3 zwangerschappen werd de acne minder. Het ging zelfs bijna helemaal weg dus ik kreeg elke keer de hoop dat het na de zwangerschap ook weg zou blijven. Helaas.... een half jaar na de bevalling kwam het elke keer weer gewoon terug. Op mijn 32ste was ik het helemaal zat en ben ik weer terug gegaan naar de huisarts. Een antibioticakuur (doxycycline) van 6 weken was het laatste wat hij me nog wilde laten proberen voordat ik doorverwezen zou worden naar de dermatoloog. Ook tijdens de behandeling met Doxycycline bleef ik acne houden. In maart van dit jaar ben ik naar de dermatoloog gegaan. Mijn dermatoloog schreef me in de eerste maand 1x 20mg Isotretinoïne capsules per dag voor. Ik heb in de eerste maand weinig last van de bijwerkingen ervaren. Enkel wat droge lippen. Ik merkte na 2 weken dat mijn huid beter begon te worden. Ik heb ook geen uitbraak van acne gehad waar ik wel over lees bij sommige anderen. In april werd de dosis opgehoogd naar 40mg per dag en toen werden de bijwerkingen echt binnen een week veel heftiger. Het begon met eczeem op mijn handen. De huid op mijn handen en armen werd extreem droog en ook mijn mondhoeken gingen kapot. Ik heb verschillende producten van de lijn van La Roche Posay gebruikt en dit verzachtte de eczeem en kapotte mondhoeken wel. Na 2 weken (eind april) was de eczeem op mijn handen gelukkig helemaal weg. Een andere erg vervelende bijwerking was spierpijn/gewrichtspijn in mijn onderrug en heupen. Ik voelde me hoog bejaard want telkens als ik op moest staan van stoel of bank kreeg ik met moeite mijn rug recht. Het deed veel pijn. Het beperkte me zo in mijn dagelijks leven. Mijn dermatoloog had deze klacht eigenlijk nooit terug gehoord van haar patiënten maar gaf me de optie om terug te gaan naar 20 mg per dag. Ik had de hoop dat mijn lichaam even moest wennen aan de verhoogde dosis. Misschien ging de pijn na verloop van tijd wel weg, net zoals de eczeem op mijn handen. Dus ik besloot gewoon door te gaan met 40mg per dag. Mijn huid zag er immers goed uit. De pijn in mijn onderrug en heupen werd niet minder. Het had zo'n negatieve invloed op mijn stemming en de kwaliteit van mijn leven dat ik na 2 maanden op 40mg gezeten te hebben terug gegaan ben naar 20mg. Dat is een heel goed besluit geweest voor mij. Binnen een paar dagen was de pijn in mijn rug en heupen nagenoeg weg. Mijn levensvreugde is weer terug. Ook de kapotte mondhoeken en droge lippen zijn veel minder geworden. Mijn huid ziet er nog steeds goed uit en ik krijg veel complimenten. Het gevolg van het halveren van de dosis van 40 naar 20mg is wel dat ik langer bezig ben met de kuur. Mijn dermatoloog hanteert een hoeveelheid van 140mg Isotretinoïne per kilogram gewicht. Maar met deze bijwerkingen houd ik dat wel vol. Ik wens iedereen veel succes met deze behandeling.

12-06-2019 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Sinds februari (nu dus 4 maandan) slik ik Isotretinoïne. Ik slik dit voor de acne op mijn rug, borst en gezicht. In de eerste maand leek het minder te worden, maar nu na 4 maanden ben ik weer terug bij af. De acne op mijn rug wordt alsmaar pijnlijker en roder en op mijn borst blijft het hetzelfde. Het enige wat weg is zijn de enkele puistjes in mijn gezicht. Ik heb wel erg[lees meer...] veel littekens in mijn gezicht van de puistjes die er gezeten hebben. Heeft iemand tips hoe ik hier vanaf kan komen? Ondertussen al 3 keer naar de dermatoloog geweest en die vindt dat het goed gaat. Aanstaande maandag heb ik weer een afspraak en dan ga ik om een hogere dosis vragen. Verder heb ik amper last van bijwerkingen, alleen hele uitgedroogde lippen en inscheurde mondhoekjes. In de zon kan ik gewoon zitten zonder in te smeren. Ik drink af en toe alcohol (mijn dermatoloog heeft gezegd dat af en toe een glaasje prima kan). Ik hoop dat ik een hogere dosis mag gaan slikken en dat er dan wel verbetering optreed.

01-05-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
In 2016 voor de periode van 6 maanden een kuur roaccutane ondergaan. Aanvankelijk werd de huid onrustiger, maar na de eerste maanden zag ik steeds meer vooruitgang. Mijn huid zag er daarna stralend uit op een manier die ik nooit heb gezien. De bijwerkingen waren echter groot. Ik ben een lenzendrager en kon zeker 4 maanden mijn lenzen niet in. Nog steeds, 3 jaar later onde[lees meer...]rvind ik hiervan de problemen. Ik heb speciale lenzen moeten aanschaffen. Daarnaast is de acne opnieuw in alle hevigheid teruggekomen. Een nieuwe kuur roaccutane wordt mij geadviseerd, maar ben erg terughoudend!

29-04-2019 | Vrouw | 51
Acne/puistjes
Mijn hele leven heb ik een mooie, gave huid gehad met zo nu en dan een enkel puistje. Nu ben ik sinds kort vijftig en krijg ik rosacea en acne cadeau. Bij de specialist een zalfje en via de dokter antibiotica gekregen, maar na het gebruik van beide medicaties kwam de acne terug. Hierna naar een dermatoloog gegaan die het cosmetische aspect ook meeneemt in het advies. Via d[lees meer...]eze kliniek krijg ik isotretinoine voorgeschreven. Mijn huid ziet na een maand al veel beter uit en zelfs de roodheid verdwijnt, maar heb wel bijwerkingen.... Vanaf het innemen van de medicatie (30mg) krijg ik droge lippen en een droge/schilferige huid dat met labello en een hydraterende crème goed te behandelen is. Na een maand krijg ik ontzettende pijn in mn nek en spierpijn in mn been, ook voel ik wat meer vermoeid heid. Ik hoop dat de pijn in mn spieren en gewrichten verminderen of weg gaan. Het belemmert mn functioneren op dit moment.

04-04-2019 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Vanaf de pubertijd (14 jaar) heb ik last gehad van puistjes/ oneffenheden op mijn borst, rug en gezicht. Destijds is mij rond mijn 16e de Diane pil voorgeschreven, wat de klachten iets verlichtte. Toen op mijn 18e deze pil uit de handel werd gehaald, kwamen de puistjes weer heel erg terug. Daarnaast had ik last van een vette huid en was mijn haar ook na een halve dag erg v[lees meer...]et en oogde onverzorgd. Hierom heb ik vanaf mijn 18e verschillende behandelingen geprobeerd, waaronder cremepjes van de apotheek en peelings bij de schoonheidsspecialiste. Allemaal helaas zonder langdurig effect; de puistjes werden soms alleen maar erger of kwamen na een aantal dagen weer net zo hard terug. Uiteindelijk was ik er écht klaar mee en heb ik besloten naar de dermatoloog gegaan, en zij heeft mij roaccutane (isotretinoïne) voorgeschreven. In het begin van de kuur werd mijn huid droger en ging vooral mijn gezicht schilveren. Ook scheurde al snel de zijkanten van mijn mond in. Beide bijwerkingen werden later veel minder. Echter heb ik wel de gehele kuur aan mijn rechtermondhoek een klein scheurtje gehad, wat ik heb behandeld met Cicaplast Levres van La Roche-Posay (must have bij deze medicijnen, want je lippen worden droog). Zoals de dermatoloog al had aangegeven zou het eerst erger worden, waarna de verbetering zou optreden. Na een maand of drie was mijn huid op zijn dieptepunt, met diepe, pijnlijke ontstekingen op mijn rug. Hierna is het enkel beter geworden. Aangezien de bijwerkingen mij heel erg meevielen heb ik gevraagd of ik in dosis omhoog kon, aangezien je een grotere kans hebt dat het (langer) wegblijft wanneer je tijdens de kuur een hogere dosis per dag binnenkrijgt. Mijn bloedwaarden waren verder ook prima, dus dit vond mijn dermatoloog (gelukkig) geen enkel probleem. Hierbij moet ik wel zeggen dat mijn acné vóór de kuur in het medische veld waarschijnlijk niet als 'zeer ernstig' zou worden aangemerkt, waar het vrij 'oppervlakkige' puistjes waren. Voor mij persoonlijk was dat natuurlijk een ander verhaal ;). Het grootste deel van mijn kuur heb ik op 40 mg/pd gezeten. Ook was mijn kuur wat langer dan normaal, wederom omdat ik hierom had gevraagd. Vanuit mijn eigen ervaring kan ik dit medicijn aan iedereen aanraden. Mijn huid is nu eindelijk normaal, na zoveel jaren aankloten met cremepjes die niet hielpen, hoge t-shirts en de daaruit voortvloeiende teleurstellingen over je huid. Fijne bijkomstigheid is ook dat mijn haar niet meer na een halve dag vet is en ik prima het huis uit kan als ik 's ochtends niet onder de douche heb gestaan. In lijn daarmee is ook mijn huid niet langer vettig. Dit was mijn ervaring met dit medicijn, veel succes met jou weg naar een gavere huid!

24-03-2019 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Sinds mijn 15 jaar heb ik last van acne. Na op die leeftijd alles geprobeerd te hebben, nam ik roaccutane. Enkele maanden later was mijn acne weg. Op mijn rug, decolté, gezicht, allemaal weg. Ik had er wel immense bijwerkingen ( extreem droge huid, bloedneuzen...) van waardoor ik mij écht slecht voelde maar het was het wel waard. Nu ben ik 21 jaar, ik ben vorig jaar plop[lees meer...]tw gestopt met mijn pil (yasminelle) te nemen, opeens kwam de acne terug.. Na weer hopeloze pogingen met zalfjes enzovoort en ook terug te starten met de pil besloot ik om toch weer isotretinoine te nemen. Dit keer waarschuwde ik de dokter dat ik deze pillen al genomen had en het absoluut niet zag zitten om weer zoveel af te zien in de bijwerkingen. Want ik zou gewoon niet meer durven buitenkomen dan. Ik startte in oktober, de dokter schreef mij toen 10 mg voor. De verergering kwam pas in december. Sinds dan gaat het heel erg op en af, ik heb nog veel hardnekkige acne op mijn kaken waarvan ik niet afgeraak, na 5 maanden is deze acne nog steeds niet weg. Ik mag van de dokter mijn dosis verhogen naar 20 mg (2x10mg), hij zegt dat ik geduld moet hebben, dat het wel zal verbeteren. Ik ga de pillen zeker nog doornemen, maar ik hoop dat ik er zo snel mogelijk vanaf ga geraken want mijn hoop is bijna op..

23-03-2019 | Man | 16
isotretinoine (60mg)

06-03-2019 | Vrouw | 50
Hidradenitis suppurativa
Op dit moment ben ik nu bijna een maand met Isotretinoine bezig van dit merk, daarvoor van een ander merk. Heb nu wel allerlei bijwerkingen daarvoor niet. Zie boven. Qua oorspronkelijke klachten weinig tot geen verbetering. In totaal ben ik 3 maanden bezig met Isotretinoine 40mg capsules.

15-02-2019 | Vrouw | 26
isotretinoine (70mg)
Acne/puistjes
26 en nog steeds veel last van acne..ik was er klaar mee. Ondanks verschilllende allarmerende berichten over de bijwerkingen wilde ik er toch aan beginnen. Ik begon met 20 mg en heb nog 1 flinke uitbraak gehad. Ik slik nu al een paar maanden 70 mg en dat valt zwaar. Naast de droge huid en lippen heb ik ook veel last van neerslachtige gevoelens, pijnlijke spieren en haaruit[lees meer...]val. Beide zouden na de kuur weer goedkomen maar Toch maak ik me zorgen. Ik ben nu puist vrij en heb geen ontstekingen meer en dat maakt me zielsgelukkig maar de bijwerkingen zijn heftig. Meer mensen hier ervaring mee en wat is jullie aangeraden? Ik slik liever meer mg om er zo snel mogelijk klaar mee te zijn dan dat ik minder en nog 2 maanden verder moet..toch merk ik dat veel mensen schrikken van het aantal mg dat ik nu slik.

13-02-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik weet niet of ik nu op de juiste manier reageer aangezien ik alle gegevens weer in moest vullen. Ik wil wel een paar keer wat schrijven over hoe het verloopt. Ben ook benieuwd naar jouw ervaringen. Maar ik heb geen uitbraak gehad de afgelopen weken, gelukkig. Wel erg droge huid en lippen zoals ik al meldde. Ik heb nog wel een paar puistjes, maar deze gaan sneller weg [lees meer...]dan anders. Ik wacht tot het moment dat er niks meer te zien is... :) zaterdag begin ik aan de tweede strips.

08-02-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik gebruik isotetroine nu een maand. Ik merkte na een week al de bijwerkingen, vooral droge lippen. Wat goed helpt is gewoon vaseline uit het blauwe ronde doosje en lip repair van o'keeffe. De droge huid en eczeem kwam ook vrij gauw. Voor de droge huid gebruik ik la roche d'posey effaclar h. Het kost wat maar het helpt erg goed. Voor de eczeem heb ik ook een zalfje van de [lees meer...]dokter. De puisten heb ik vooral op mijn kin, maar dan ook gelijk hele grote en pijnlijke die 2 a 3 week blijven. Hier was ik helemaal klaar mee. Ik merk na een maand isotetroine te gebruiken wel verschil. Ik hoop dat het nog minder wordt de komende tijd... hopelijk hebben jullie wat aan de tips.

29-01-2019 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Dit werkt erg goed bij mijn hardnekkige acne. De bijwerkingen kunnen vervelend zijn: droge lippen, gescheurde mondhoeken, eczeem. Deze zijn, denk ik, vrij standaard. Als het daarbij blijft is dit medicijn het zeker waard, want de acne is na 4 maanden zo goed als weg. Je hebt wel een beetje geduld nodig met dit medicijn. Het duurt even voordat je echt mooi resultaat ziet. D[lees meer...]aarnaast zijn er nog de formulieren (gedragsverklaringen oid) die je als vrouw bij dermatoloog en apotheek moet ondertekenen, de maandelijkse urinetesten, de ''verplichte'' anticonceptiepil. Ook is een recept niet langer dan een week geldig, voor het geval je in de tussentijd toch zwanger bent geworden. Al die controle vind ik ergerlijk. Toch is isotretinoïne wat mij betreft echt een aanrader als je niet van acne afkomt.

09-12-2018 | Man | 19
Acne/puistjes
eerste 2 maanden 20mg 1x per dag. dit zorgde al in gematigde vorm voor droge lippen. na 2 maanden overgestapt op 30mg (20+10mg) 1x per dag. Uitdrogende lippen werden nu zéér storend, alsook kreeg ik 5 a 6 keer per maand last van bloedneuzen, Maar de acne is véél verminderd. Bijna 90% weg. Nu is het december (behandeling bijna 6 maanden bezig, nog ongeveer 2 maanden te gaan[lees meer...]) en ik overweeg om de behandeling stop te zetten. extreem last van droge lippen, bijna ondragelijk zonder zalf. verder ook veel wondjes/zweertjes die erg jeuken rond de lippen. Conclusie? Deze pillen enkel gebruiken als allerlaatste middel. Weet dus heel goed waar je aan begint!