Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen vermoeidheid hoofdpijn spierpijn verstoorde leverwaarden moeite met slapen nierfunctiestoornis

Acne/puistjes (446 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

15-01-2021 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Acne kwam bij toen ik rond de 16 jaar was. Ik had hele erge acne, het is sinds toen nooit weg geweest er is altijd wel een ontsteking die op dezelfde plek ook weer terug kwam. Ik heb dus ook altijd make-up gebruikt omdat ik het zo lelijk vond en nog steeds. Het heeft mijn hele zelfbeeld omlaag gehaald dat ik het zelfs ongemakkelijk vond om iemand echt aan te kijken. I[lees meer...]n de zomer is het een hele stuk minder. Rond oktober ben ik begonnen met 20 mg wat eigenlijk heel goed ging. Weinig bijwerkingen alleen wel een zwaar gevoel en vermoeidheid. Toch heb ik de dosis verhoogd naar 30 mg die ik zwaarder ervaar. Me lippen worden een stuk droger en me neus is ook iets droger. Een droge huid heb ik een klein beetje maar een goede creme verhelpt het ook wel. Met 30 mg ben ik een stuk vermoeider en voel ik me heel zwaar met bewegen. In de 2 de week van 30 mg was ik op school en ik was zo vermoeid dat ik gewoon niks kon ik staarde gewoon voor me uit. Met me ogen half erbij functioneerde niet echt normaal. Dit heb ik zeker nog wel 3 x gehad. Iemand die dit ook heeft? Ik heb ook last van een opgezette/opgeblazen buik wat ik echt niet chil vind. Ik heb daar veel last van. Sporten lukt me ook niet echt dan. Vandaag heb ik even een dosis van 20mg genomen om te kijken of ik me dan beter ga voelen. De balans van me huid word wel steeds beter . Ik heb nog wel lichte ontstekingen op me wangen, kin maar weg is het nog niet. Ik zie wel wat verschil dus ik hoop op het beste. Heb je tips of ervaar je dit nou ook en wil je jou verhaal delen? Graag!

24-12-2020 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Al sinds jongs af aan last gehad van hormonale puistjes, alles geprobeerd wat de huisarts me voorschreef en niks werkte. Uiteindelijk laatste stap aangevraagd en dat was een doorverwijzing naar de dermatoloog. Vanaf het begin (juni 2020) 20mg geslikt en na drie weken al volledig acne vrij. Soms voordat mijn menstruatie begint een klein puistje of een mee-eter die tevoorsch[lees meer...]ijn komt, maar daar valt mee te leven. De kuur duurt nog enkele maanden, maar het is het hoe dan ook waard. Heb nauwelijks last van bijwerkingen gehad; droge lippen af en toe en de eerste week wat vermoeid. Daarnaast wordt mijn haar niet meer vettig, wat eigenlijk heel erg chill is. Ik had hier jaren eerder mee moeten beginnen!

30-03-2020 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Roaccutane was voor mij het middel dat eindelijk hielp. Ik gebruikte al parfumvrije producten en ik droeg alleen katoenen kleding. Ook heb ik allerlei middelen gebruikt, maar alleen roaccutane heeft mij geholpen. De bijwerken waren heftig, maar voor mij te doen omdat ik altijd al een droge huis had en gewend was aan vette creme smeren. Dit werd in combinatie met mijn g[lees meer...]raspollenallergie wel heel heftig. Als mensen een goede creme willen hebben raad ik absoluut cetaphil aan, deze creme is niet heel duur en ontzettend fijn in gebruik. Ook heeft de lippenbalsem 'rescue me' van de Hema mij goed geholpen, vaseline was voor mij echt geen optie.

11-12-2019 | Vrouw | 21

23-07-2019 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Ik kreeg roaccutane voorgeschreven door de dermatoloog omdat ik heel veel last had/heb van acne & Folliculitis in een best ernstige vorm, ik moest deze medicatie 7 maanden nemen, het werkte in het begin heel goed men puistjes gingen weg mijn huid was wel in een hele slechte staat, super fel uitgedroogd en heel kapot, mijn lippen waren extreem droog en gebarsten, maar dat[lees meer...] nam ik erbij want het hielp wel tegen mijn acne , in de 3 de maand voel ik mij opeens super slecht , heel angstig super opgejaagd , de hele tijd huilen zonder reden dat ik echt niet wist wat ik meer moest doen ik was echt onhandelbaar super depressief , wat ik zo gek vond, mijn gedachte waren zo negatief zonder dat er een aanleiding tot was, onmiddelijk ben ik gestopt met roaccutane omdat ik wist dat het door deze medicatie kwam, en toen ik gestopt was ging het elke dag terug beter met me, mijn acne was ook weg voor een lange tijd, maar na een tijdje is mijn acne ook gewoon weer terug gekomen en dit keer feller dan de ooit maar deze medicatie heeft me wel de slechtste bijwerkingen & ervaring ooit gegeven, ik zal het echt niet aanraden om te nemen als je een super gevoelig persoon bent want dit is echt troep.. het is niet oké dat een medicatie je zulke gevoelens kan geven, ook moest ik elke maand bloed laten trekken in het ziekenhuis voor allemaal testen te doen omdat ik deze medicatie nam. Ik loop dan liever met puistjes rond dan dat ik er geen heb en me zo slecht in men vel voel! Dus blijf er alsjeblieft vanaf want dit kan niet goed voor je zijn!!

05-04-2022 | Vrouw | 22
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Na jaren heftige cystische acne en allerlei pogingen om het weg te krijgen, toch maar hiermee begonnen. Maar - ondanks de vele vervelende bijwerkingen - echt meer dan tevreden. Langzamerhand verdwenen de ontstekingen, ik ben nu 1,5 maand bezig en durf na jaren weer in de spiegel te kijken. Alleen nog wachten tot alles heelt. Wel extreem droge lippen gehad, goed smeren dus,[lees meer...] en nu ook al 2 weken zulke gescheurde mondhoeken dat lachen en eten pijn doet (en het verder scheurt...). Een andere bijwerking zorgt ervoor dat ik mijn haar maar 1x per week hoef te wassen, wat echt enorm fijn is! Andere nadelen zijn wel dat alcohol drinken niet echt kan, en tatoeages zetten mag ook voor langere tijd niet.. :( Maar al met al erg blij met hoe het uitpakt, ik verkies enorme droogte sowieso boven een rode acne huid.

15-11-2021 | Man | 22
Acne/puistjes
Ik gebruik het nu ongeveer 3 maanden. Heb meer puisten gekregen, merk ik! Helaas dus ook veel meer littekens. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien over een aantal maanden☹️

21-08-2020 | Vrouw | 22
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Hii! Normaal schrijf ik nooit reviews, maar ik baseer toch wel vaak mijn mening op reviews, dus vandaar dat ik er nu toch één schrijf, want dit is een top product! Vanaf mijn 13/14e kreeg ik last van puistjes/bubbeltjes/acne op mijn kin en voorhoofd (hormonaaaaal). Tijdens de puberteit is dit natuurlijk te verwachten, maar het hield maar aan. Ik heb, net als velen, van all[lees meer...]es geprobeerd: benzoyl, duac, huidtherapeuten, andere anti-conceptiepillen en nog duizend andere zalfjes/antibiotica die zouden moet helpen. Maar helaas, niets hielp en mijn gemoedstoestand werd er niet beter op. Totdat ik 22 was en zelf het heft in handen nam, en bij mijn huisarts voorstelde om aan de roaccutane te gaan. Dat leek ze wel een goed idee (hadden ze dat niet veel eerder kunnen zeggen?). Eenmaal begonnen, merkte ik na een paar weken al verschil! Mijn huid werd rustiger en na 3 maanden had ik geen enkel (!) puistje meer. Ik kan me haast niet meer voorstellen hoe dat voelt. Ik kreeg in het begin wel last van droge lippen/mondhoeken, maar dit is prima te doen als je gewoon altijd Purol bij je hebt ;). Ik wou dat ik veel eerder aan deze kuur was begonnen, want dat zou een hoop tranen en Euro's hebben bespaard. Ik gun iedereen die ook maar een beetje last heeft van acne deze kuur, want my god wat een wonder product! Dat bloedprikken went wel, en het is eigenlijk best handig om elke maand een zwangerschapstest te moeten doen. Oh ja for the record: ik ben begonnen met 10mg omdat ik veel sportte, en ging in de 2 maand over op 20mg en ik zit nu op 30mg, waar ik de resterende maanden op blijf (in totaal waarschijnlijk 9 maanden). Ik zou zeker rustig aan beginnen, want het kan natuurlijk wel een negatief effect hebben op je humeur als je meteen met 40/50 mg begint! Laatste ding: GEDULD, verwacht niet meteen de eerste week resultaat, maar als je eenmaal resultaat ziet, is het het dubbel en dwars waard. Succes!

04-05-2020 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Al een aantal jaar loop ik met acne, van alles geprobeerd tot er nog maar 1 optie was: dit middel. Bang voor de bijwerkingen en de verhalen heb ik het dus jaren uitgesteld. Toch gekozen en wat ben ik er blij mee! Al na 3 dagen merkte ik effect. Geen echte ontstekingen meer, alleen toen ik ongesteld moest worden wat onderhuids. Nu 1,5 maand aan de pillen en mijn acne is nu [lees meer...]al bijna weg! Hier en daar af en toe een puistje maar als je vergelijkt hoe het hiervoor was, was het minimaal 10 puistjes op 1 dag. Hopelijk blijft het zo!

04-04-2020 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik ben aan een kuur van 7 maanden begonnen. Ik zit nu ik de laatste maand en ben zeer te vreden want ik had ongekende ontstekingen waar niet mee te leven viel en ik had van alles geprobeerd maar dit was uiteindelijk dé oplossing. De bijwerkingen zijn vervelend maar wel te doen, voor mij alles beter dan die vreselijke pijn in me gezicht. Ik ben wel blij als ik zo klaar ben [lees meer...]en dat ik een mooie huid zal hebben.

03-02-2020 | Man | 22
Acne/puistjes
Tips/opmerkingen: - Gebruik O'Keeffe's lip repair & protect, VEEL beter dan Labello, La Roche-Posay Cicaplast en zelfs beter dan Vaseline! Je kunt het gewoon bij de Etos halen. - Gebruik La Roche-Posay Effeclar H 40ml, dit is een superfijn smeersel tegen droge gezichtshuid! Dit kun je gewoon bestellen. - Ikzelf fitness drie keer per week en train daarnaast voor een h[lees meer...]alve marathon, dit gaat prima samen met de roaccutane, geen extra spierpijn ofzoiets dergelijks! - Neem de pillen overdag in en niet vlak voor het slapengaan, je nachtrust wordt er minder van en als je wakker wordt voel je je niet fijn. De effecten lijken het hevigst de paar uren na inname van het middel en 's nachts kun je deze niet bestrijden! Veel water drinken is ook een aanrader. - Je huid kan niet tegen zonlicht tijdens de kuur, het is dus fijner om in september/oktober te beginnen! Dan hoef je minder rekening te houden met de zon/vakantie. De dermatoloog laat je meestal ook eerst een antibioticakuur doen, je mag vaak niet meteen beginnen! Hou ook hier rekening mee. - Ik heb ook al een keer XTC gebruikt tijdens de kuur. Mijn dermatoloog raadde het af omdat je 'niet weet wat er in een pil zit', maar er zijn geen negatieve werkingen tussen MDMA en Roaccutane bekend. Dus ik weet dat het een risico blijft, maar bij mij ging alles goed en mijn leverwaarden bleven ook goed. Ook drink ik af en toe 2-3 glazen alcohol, mijn dermatoloog zei dat dit ook niet erg was. Mijn verhaal: Ik ben nu drie maanden bezig met roaccutane, de eerste maand zat ik op 40mg maar ik heb de laatste twee maanden 50mg gebruikt (ik weeg 77 kilo). De eerste weken verbeterde mijn huid snel, maar dat stagneerde daarna weer. Pas na iets meer dan twee maanden begon ik geleidelijk, significant verschil te merken. Wees dus geduldig, het gaat niet heel snel. De eerste maand had ik alleen droge lippen, maar vanaf maand twee begon mijn huid ook in te drogen en kreeg ik wat eczeem op mijn handen/armen. Dit is echter makkelijk te bestrijden door de huid daar gewoon vet te houden en in te smeren. De bijwerkingen zijn voor mij eigenlijk verwaarloosbaar. Ik heb wel altijd lippenbalsem bij me, en smeer me na het (warm) douchen in met La Roche Posay creme op mijn gezicht en af en toe vet ik mijn armen in. De kuur valt me dus echt heel erg mee en mijn huid klaart al goed op. Ik zou zeker aanraden om met de kuur te beginnen, als je de bijwerkingen te heftig vindt kun je altijd nog besluiten te stoppen. Ik vind het feit dat ik 6-7 maanden niet kan drinken eigenlijk het lastigste als student.

05-10-2019 | Vrouw | 22

17-07-2019 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik ben begonnen met 30 mg per dag. Dit trok mijn lichaam niet helemaal, dus ben ik naar 20 mg per dag gegaan. Dit was te doen voor mij. Wel last van droge ogen (oogdruppels extra bevochtiging) en droge lippen (elisabeth arden 8 hour cream). Eerste 2 maanden pijn aan mijn neus, alles zat vast van binnen en had vaak een bloedneus. Na 2 maanden stopte dit. Na 6 maanden verd[lees meer...]ween mijn acne eindelijk!! Ik had van alles gesmeerd op mijn gezicht wat dus niet mocht, maar dit wist ik niet. Hierdoor duurde het zo lang voordat de acne verdween.. De laatste 2 maanden kreeg ik erg veel last van spierpijn. Al met al vond ik dit het allemaal waard!! Ik ben nu 7 maanden gestopt en ik ben gelukkiger dan ooit. Ik heb wat hyperpigmentatie overgehouden door de acne, maar hier gebruik ik een goed serum voor wat het langzaam maar zeker laat verdwijnen. Voor de kuur had ik een mega vette huid, nu helemaal niet meer. Ik heb wel het idee dat mijn zicht sinds de kuur iets minder is geworden.

16-01-2019 | Vrouw | 22

26-01-2024 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik ben 4 maanden geleden begonnen met het slikken van roaccutane, 30 mg per dag. Dit medicijn heb ik eerder al gehad (paar jaar geleden), hier had ik vrijwel geen bijwerkingen buiten een beetje droge huid en droge lippen. Het is in de loop van de jaren langzaam weer teruggekomen en ben dus weer aan roaccutane begonnen op aanraden van mijn dermatoloog. Ik vond het nogmaals[lees meer...] het proberen waard. Nu ben ik dus alweer even bezig en moet zeggen dat mijn de ontstekingen in mijn huid al helemaal weg zijn, ik heb wel echt super veel littekens die ik voorheen nooit had? Dermatoloog zegt dat dit komt door de dunne huid en dat het nu beter zichtbaar is, zelf hoop ik dat dit wegtrekt gezien ik dit voorheen nooit heb gehad. Nu heb ik nog minimaal een half jaar te gaan dus hier ga ik het ook de tijd voor geven natuurlijk. Ik heb wel zodanig last van de bijwerkingen deze keer, dat dermatoloog mij aanraadde om nogmaals te bloedprikken en ik krijg deze uitslag maandag hiervan + een belafspraak. Mochten mijn waardes niet goed zijn, moet ik minderen of misschien wel stoppen. Ik heb last van droge huid, droge ogen, droge lippen, al 2 keer een oogontsteking gehad, ik heb nu een koortslip die ik voorheen nooit heb gehad, ik loop mank (dezelfde plek waar ik vorig jaar een peesontsteking heb gehad in mijn enkel/voet) het tast blijkbaar ook je pezen aan, hoofdpijn, super vermoeid, verminderd zicht, weinig zin in dingen, moeilijk mijn bed uitkomen en overal pijn in mijn lichaam. Ik ben zelf 23 en dit is natuurlijk niet normaal of gebruikelijk. Ik raad iedereen aan om echt goed te overwegen of het het waard is, en of je nog andere alternatieve probeert voordat je aan deze troep begint, en niet iedereen hoeft er zoveel last van te hebben natuurlijk, maar ik ben er nu wel achter dat het niet zomaar een medicijn is!

03-10-2023 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik ben sinds juni gestart met de kuur op aanraden van een vriendinnetje die dit in het verleden heeft gedaan. Zij raadde mij aan om na de zomer te starten aangezien je huid gevoelig is voor UV straling. Echter wilde ik zo snel als mogelijk beginnen omdat ik af wilde zijn van de onzekerheid die ik had door mijn acne. De dermatoloog heeft mij verteld over de bijwerkingen, i[lees meer...]k was me ervan bewust dat mijn huid (over) gevoelig zou zijn voor UV straling. Ik smeerde iedere dag goed met een hoge SPF (50+). In de zomer heb ik topjes en t-shirts gedragen, want het was gewoon warm en eerlijk is eerlijk, de zon is niet altijd te vermijden. Dit zorgde ervoor dat ik last kreeg van een soort zonneallergie. Daarnaast heb ik pigmentatie op mijn scheenbenen, ik hoop dit nog weg trekt over enkele maanden. De dermatoloog schat de kans groot, maar of alles verdwijnt kunnen ze niet zeker zeggen. Risico van het vak denk ik maar... dan had in minder korte broeken aan moeten doen. Ik zou toch aanraden om na de zomer te starten, dan maak je het jezelf gemakkelijker. Ik heb vooral veel last van een droge huid, maar met goed smeren is het prima te doen. Dit moet alleen even in je routine komen. Hetzelfde geldt voor droge lippen: Vaseline is je beste vriend :). Verder heb ik af en toe een bloedneus en soms last van droge ogen, maar hier heeft de apotheek oogdruppels voor. 1 positieve bijwerking van de verminderde talgproductie: je hoeft je haar ook minder vaak te wassen want dit wordt dus veel minder snel vet :). Ik was voorbereid op een verergering van mijn acne in de eerste paar weken van de kuur, dit gebeurde ook, maar al snel zag ik verbetering. Na ongeveer de eerste maand zag ik al verschil. En nu nog steeds. Inmiddels ben ik vier maanden bezig en nog twee maanden te gaan. Ik zag heel erg op tegen het geen tot weinig drinken van alcohol, maar dit valt eigenlijk ook heel erg mee. Ik denk omdat je weet waar je het voor doet. Mocht je twijfelen zou ik je aanraden om een gesprek aan te vragen met een dermatoloog en hier al je vragen te stellen. Mocht je (zoals ik) al van alles hebben geprobeerd, maar helpt niks? In dat geval zou ik je aanraden om hulp te vragen. Ik ben in ieder geval super blij dat ik de stap voor mezelf heb gezet.