Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen verstoorde leverwaarden moeite met slapen hoofdpijn vermoeidheid spierpijn nierfunctiestoornis droge huid nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

Acne/puistjes (447 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

25-04-2023 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik heb nooit hele ernstige acne gehad maar wel genoeg om er onzeker van te worden. Ik ging de deur niet uit zonder make-up. Zalfjes en antibiotica van de huisarts hielpen tijdelijk. Omdat het niet genoeg hielp ben ik bij de dermatoloog terecht gekomen. Ik heb in totaal 9 maanden roaccutane geslikt. 30mg per dag en de laatste 2 weken 20mg en 10mg 2x per week om het rust[lees meer...]ig af te bouwen. Ik kan jullie vertellen, ik ben nog nooit zo gelukkig en zelfverzekerd geweest. Ja ik had last van een droge huid, droge lippen (bleef maar smeren) en na maand 7 werd ik erg snauwerig en snel moe maar ohh wat is dit het waard geweest. Ik heb in de begin maanden een dagboek voor mijzelf bijgehouden. De eerste paar maanden zul je heftige ontstekingen krijgen en vellen die van je gezicht vallen maar wanneer je deze fase doorstaan hebt wordt je huidje mega glanzend en zacht. Inmiddels ben ik 4 weken gestopt en het wordt alleen maar beter. Ondanks de bijwerkingen en soms op je tenen lopen had ik deze keuze nogmaals gemaakt. De zelfverzekerdheid die je ervoor terug krijgt is ook heel veel waard.

25-05-2022 | Vrouw | 27
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Ik heb 4 keer deze kuur gehad. De laatste keer voor 9 maanden. Mijn huid ziet er nu heel goed uit. Hopen dat het zo blijft. Mijn tip is als je dit medicijn slikt goed te luisteren naar je lichaam. Wanneer je moe bent ga dan niet door, wanneer je lichaam pijn doet, rust uit en drink voor water.

01-02-2022 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik zeg: Doen! Laat je wel goed inlichten door een dermatoloog. Op mijn 22e kreeg ik ineens last van acne. In de eerste jaren nog niet zo erg maar vanaf mijn 25e (ik ben nu bijna 28) werd het steeds erger. Niets hielp! Totdat ik, op aanraden van mijn zusje en een vriendin die hetzelfde hebben meegemaakt, toch de dermatoloog om roaccutane heb verzocht. God zij dank! Mijn der[lees meer...]matoloog begeleidde mij fijn en ik had mijn vriendinnen om mij de juiste cremes etc (tegen uitdroging) aan te raden. Nu is het ongeveer 7 maanden later en ben ik al bijna 2 maanden volledig van mijn acne af. Ik heb nu ongeveer de mooiste huid van iedereen die ik ken. Ik ben zo blij dat dit bestaat. Ik raad het IEDEREEN aan die het niet meer ziet zitten. Orienteer je goed, zorg dat je een fijne dermatoloog hebt en goede producten maar het zal je helpen. Kijk wel goed naar de bijsluiter of je gevoelig bent voor bepaalde bijwerkingen, zodat die niet onverwacht komen.

28-09-2021 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Vanwege cystische acne uiteindelijk na een hoop proberen via huisarts, uitgekomen bij de dermatoloog die gelijk roaccutane aanraadde als enige definitieve oplossing. 6 mnd gebruikt ongeveer 20 mg per dag. Man, wat was ik blij dat ik van die pijnlijke bulten af was. Nu, >5 jaar na de behandeling nog steeds niet teruggekomen, op een enkel puistje na tijdens menstruatie. Bijw[lees meer...]erkingen waren te doen, maar richting het einde was ik er wel heel erg zat van. Tot op de dag van vandaag heb ik nog wel 's winters enorm droge handen, sinds deze behandeling. Maar liever wat vaker smeren, dan de Pyreneeën op mijn gezicht. Ik ben er erg blij mee, heeft mijn leven/zelfvertrouwen positief verandert.

14-04-2020 | Vrouw | 27
Rosacea
Ik ben 3 maand geleden begonnen met dit medicijn voor acne Rosacea. Op 10 mg , de eerste weken werd het erger, dan heb ik 3 weken geen nieuwe onstekingen gehad. Op 7 maart werd ik erg ziek, griep of misschien toch Corona. Na hoge koorst en keel pijn, was ik na een week weer opgeknapt maar werd mijn huid weer slechter. De onstekingen kwamen terug. Nu sinds 2 weken op 20 m[lees meer...]g per dag. Gaat echt nog op en neer, laatste week geen ontekingen en gisteren weer 3. Wanneer gaat dit werken. Dat er geen meer bijkomen? net 4de maand begonnen. Was mijn dosis eerste 10 weken te laag? Graag ervaring delen. dank

04-03-2019 | Vrouw | 27
Rosacea
Ongeveer anderhalf jaar heb ik lopen aanmodderen met last van huidproblemen. Daarvoor nooit echt erge last van acne gehad. Altijd wel eens een keer een puistje, maar niet extreem. Na vele dingen geprobeerd te hebben via de huisarts, kwam ik vervolgens bij de dermatoloog uit. Zij stelde al snel vast dat het om Acne Rosacea zou gaan. Om die reden kreeg Metronidazolcreme [lees meer...]voorgeschreven. Dit hielp redelijk, maar zeker niet voldoende. De laatste en meest logische stap zou dus Roaccutane/Isotretinoïne zijn. De eerste twee weken ontstonden er nog wat ontstekingen (20mg). Huid werd droger. Af en toe misselijk. Na deze twee weken was mijn huid erg goed. Vervolgens kreeg ik elke week rond maandag/dinsdag weer wat ontstekinkjes, maar die verdwenen weer. Na ongeveer 6 weken ging het echt aanzienlijk beter. De ontstekinkjes die kwamen waren klein en ook redelijk snel weer verdwenen. Ik merk wel dat ik een stuk vermoeider ben. Als ik kort mijn armen omhoog houd, voelt dat al zo zwaar aan. Daarnaast merk ik dat het wat sneller zwart voor mijn ogen wordt. Maar eerlijk gezegd kan ik gewoon goed functioneren. Door de grote verbetering zit ik beter in mijn vel. Schaam mij minder. Na 8 weken ben ik opgehoogd naar 30mg. Acne Rosacea heeft niet een hele hoge dosering nodig, maar soms is het verstandig om het iets op te hogen. 30mg is nog steeds niet hoog en wel effectief. Ik ben ontzettend benieuwd naar ervaringen op langer termijn van mensen met Acne Rosacea die Roaccutane/Isotretinoïne hebben gebruikt. Ben namelijk nogal angstig dat het weer terug gaat komen en zou daarom het liefst heeeel lang gebruik willen maken van deze medicijnen. Iedereen die struggelt met zijn huid, raad ik dit medicijn aan. Aarzel niet en ga ervoor.

16-01-2019 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik ben een vrouw van 27, en sinds 3-4 jaar last van ontstekingen in mijn gezicht-borst en rug. Ik heb van alles geprobeerd, creme´s etc. Ik ben begonnen met het innemen roaccutane, merkte meteen dat mijn lippen en huid droog werd. Ik slik het nu 9 dagen en alle aanwezige ontstekingen zijn verdwenen!!!! ook zijn er geen nieuwe bij gekomen. De bijwerkingen zijn wel zwaar maa[lees meer...]r goed vol te houden (spierpijn, hoofdpijn, duizelig)

06-04-2021 | Man | 28
Acne/puistjes
Sinds mijn puberteit (14/15) last van acne. Zeker in de puberteit had ik veel acne in mijn gezicht. Ik heb daarvoor altijd benzoylperoxide gesmeerd. Best effectief echter kon ik mijn kleding, handoeken, bedlakens en noem maar op weg gooien want het verkleurt gegarandeerd nadat het in aanraking is gekomen met deze zalf. Effectief maar niet preventief. De acne bleef desondan[lees meer...]ks altijd terug komen. Op mijn 21e had ik de stap genomen om naar de huisarts te gaan. Ik struggelde immers al 6 jaar met acne dat mij belemmerde in het dagelijks leven! Ik werd toen doorverwezen naar de dermatoloog (de huisarts was toen ook niet bevoegd om roaccutane voor te schrijven, dit was in 2012). De dermatoloog plande een roaccutane kuur voor mij. Iets waar ik ontzettend op kon verheugen, hoe raar dit ook klinkt. Mijn broer heeft een zelfde kuur gedaan en sindsdien nooit meer last van acne gehad. Dat wilde ik uiteraard ook... Helaas, is de kuur afgeblazen doordat ik een halfjaar op curacao stage ging lopen. Hierdoor zou ik teveel in aanmerking komen met de zon én dat is nou net wat er zoveel mogelijk vermijd moet worden.. Gelukkig, kreeg ik wel een zalfje voorgeschreven. Treclinac. Redelijk effectief en gelukkig niet die vervelende vlekken in mijn kleding zoals ik dat had bij benzoylperoxide. In de loop der jaren verdwenen de puistjes in mijn gezicht maar bleef de acne op mijn rug en borst toenemen. Vooral onderhuidse ontstekingen, waarbij treclinac eigenlijk totaal niet effectief was (althans niet op mijn huid). Nu op mijn 28e (over 2 weken 29 jaar) heb ik eindelijk weer de stap genomen (lees; moed verzameld) om weer naar de huisarts te gaan. Sinds 2 weken ben ik begonnen met roaccutane kuur. Dit kreeg ik overigens direct voorgeschreven door de huisarts tot mijn verbazing. Ik was nog in de veronderstelling dat ik hiervoor naar de dermataloog moest. Ik ben nu 2 weken bezig met de kuur en ik merk nu al dat er geen ontstekingen bij komen. Sterker nog, mij huid ziet er al een stukje rustiger uit! Ik heb nu al spijt dat ik niet eerder deze stap heb genomen. De bijwerkingen zoals droge lippen neem ik graag voor lief. En dat wil ik ook graag meegeven aan andere. Uiteraard zijn de bijwerkingen per individu anders. Maar besef dat een aantal maanden milde bijwerkingen niet opwegen tegen jaren lang onzekerheid door acne.

29-07-2019 | Vrouw | 28
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Ik gebruik dit medicijn nu 6 maanden, de eerste maand heb ik 20mg geslikt en vanaf de tweede maand 30 mg, de totale duur van de kuur is 10 maanden. In de eerste paar weken kreeg ik last van een verergering van de acne. De eerste 2 maanden verder nog niet veel bijwerkingen. In de loop van de kuur kwamen wel meer bijwerkingen. o.a. last gehad van; een droge en zeer gevoel[lees meer...]ige huid, gescheurde mondhoeken die maar niet wilde genezen, droge ogen, vermoeidheid. Ook leken mijn angst- en stemmingsklachten verergerd; dit gaat wat in vlagen en is nu weer wat meer stabiel. Ik heb het er voor over om de kuur af te maken; ik ben al erg tevreden met het resultaat tot nu toe, ik heb geen grote ontstekingen meer en mijn huid voelt glad. Er zijn nog wel wat mee-eters en soms een klein plekje; hopelijk trekt dit in de laatste maanden nog weg. Het is de worsteling waard; jarenlang worstelen met acne heeft mij namelijk meer gekost. Mijn dermatoloog is niet zo strict met zwangerschapstesten en levertesten. Zwangerschapstest slechts 3 keer gedaan, en hoeft niet meer tot einde van de behandeling. Leverwaarden werden alleen de eerste twee afspraken gecontroleerd, en een derde keer op eigen verzoek. Ik raad dit medicijn aan als je al langer kampt met huidklachten; wel moet je zijn voorbereid en je levensstijl aanpassen: op tijd rust nemen, niet meer drinken, etc.

20-10-2020 | Vrouw | 29
isotretinoine (10mg)
Acne/puistjes
Ik ben een 10 maand geleden begonnen met de kuur voor acne in mijn gezicht die sinds mijn 8 jarige leeftijd tot mijn 28 niet is gestopt. Ik ben dan begonnen met 10mg, en na 2 maanden 20mg. Ii weeg 54kl....Dit werkte heel goed. Perfecte mooie huid, geen bijwerkingen. Buiten een beetje droge lippen. Wat makkelijk op te lossen was met de juiste lippenbalsem. Heb er 10 tallen [lees meer...]getest eer ik de juiste vond. Van la roche nutritic. Bon, allemaal goed en wel. Mijn poriën waren wel nog steeds gigantisch maar ik had geen puisten meer. Dus na 6 maanden mocht ik stoppen. Direct 7 dagen nadien is mijn acne terug gekomen. Net wanneer ik er eindelijk na 6 maanden af was en 9mook van mijn drogen lippen. Achja. Ik ben dan direct terug moeten beginne met de 2de kuur, weer 6maanden 10mg. Weer super resultaat en nu zonder gigantisch poriën. Nu ben ik weer 4 maanden ongeveer verder en zijn mijn lippen out off control. Super veel kloven en niet meer te herstellen door de dag. Zeer vervelend. Ook heb ik rode plekken van uitdroging in mijn gezicht en handen, kapot nagels, dof dun haar en pijnlijke huid. Wel nog steeds geen puisten (jeej) ik hoop dat het rap voorbij is en dat mijn huid en al de rest hersteld zonder eczeem en droogheid en... puisten. Vraag mij af hoelang het gemiddelde is dat mensen dit moeten gebruiken. En of ze er nadien nog blijvende lasten van hebben overgehaald... thx voor het antw. Grtjs lo

07-02-2020 | Man | 29
Acne/puistjes
Na een anabolen kuur 3 jaar geleden extreme last van acne gekregen, vooral op mijn rug, bovenarmen en gezicht. Werkelijk waar allerlei middelen en medicijnen gebruikt, zelfs mijn complete voeding omgegooid en wekelijks een zonnebank. Niets hiervan mocht baten. 4 maanden geleden uiteindelijk dit middel voorgeschreven gekregen. De eerste 2 maanden een dosis van 40mg geno[lees meer...]men, moet zeggen dat ik hier weinig van merkte en de acne alleen maar erger werd zelfs. Na het controlegesprek met de dermatoloog hebben we de dosis verhoogd naar 80mg. De bijwerkingen werden hierdoor een stuk erger maar de acne begon echt zichtbaar dagelijks te verminderen. Ik ga regelmatig naar feestjes en gebruik hierbij ook XTC en 3mmc, moet zeggen dat dit niet anders voelt met dit medicijn. Mijn acne is echt zo goed als verdwenen nu, alleen de littekens op mijn armen en borst zijn nog zichtbaar. Ik moet nog 2 maanden de kuur afmaken en ben benieuwd of de acne hierna ook daadwerkelijk weg blijft.

18-10-2019 | Vrouw | 29
isotretinoine (10mg)
Acne/puistjes
Ik ben sinds vandaag gestart met me 2de roa kuur. Ik heb deze eerder gehad toen ik 26 jaar was. Ik voelde me vreselijk met die puistjes steeds in me gezicht en opmaken was voor mij ook geen pretje want leek zelfs erger te worden er van. Ik wilde dus heel graag deze optie gebruiken. Me vorige kuur heb Ik 9 maanden geslikt en alles was verdwenen. Het bleef anderhalf jaar we[lees meer...]g en toen begon ik langzaam weer wat kleine puistjes te krijgen. Alleen dit keer kreeg ik het minder erg als in begin. Ik hoop dat deze 2de kuur er voor zorgt dat niet meer terug komt. De bijwerkingen zijn even doorbijten maar ik voelde me wel stuk zekerder toen alles was was er door. Dus ben benieuwd naar dit eindresultaat

29-04-2019 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Toen ik 18 was en echt alles had geprobeerd van mijn ernstige acne af te komen, begon ik op aanraden van de dermatoloog met roaccutane. Ik mocht absoluut niet zwanger worden, iedere maand bloedprikken en handtekening zetten dat ik wist waarvoor ik koos. Ik was wanhopig want ik slikte de ene kuur antibiotica na de andere en niets hielp. Dus ik tekende voor de roaccutane en [lees meer...]zag na een maand al verschil. Echter, tijdens het slikken van roaccutane kreeg ik ernstige zonneallergie, kreeg suicidale gedachten, erge eczeem, bloedneuzen, darmproblemen, viel heel veel af, mijn haar viel uit, schimmelinfecties etc. Vooral de somberheid en depressie zijn me lang bijgebleven en waren een verschrikking. Ik zou iedereen, werkelijk iedereen willen adviseren om eens naar je voedingspatroon te laten kijken. Want ook na 9 maanden roaccutane kwam de acne even heftig terug, maar het duurde zo lang voor ik mij weer normaal voelde. Het bleek op pas een aantal kuren en veel behandelingen verder, dat ik niet tegen koemelk kan. Hoe simpel kan het zijn. Ik gebruik geen melkproducten meer en moet oppassen met tarwe. Nu, 10 jaar later kijk ik iedere dag met dankbaarheid in de spiegel, blij met mijzelf, op de littekens na heb ik een gave huid gekregen. Mijn haar is nooit meer geworden zoals het was helaas.

26-04-2023 | Vrouw | 30
Acne/puistjes
Normaal zal ik niet snel een reactie plaatsen maar ikzelf heb deze reacties ook gelezen voordat ik begon aan roaccutane. Daarom wil ik met jullie ook graag mijn ervaring delen. Na enorm veel geprobeerd te hebben aan producten en de 30 aangetikt te hebben was ik radeloos wat ik nog kon doen mijn ecne weg te krijgen. Eenmaal naar de dermatoloog geweest begon ik weer te t[lees meer...]wijfelen omdat het zo'n zware medicijnen zijn. Begin september ben ik toch begonnen aan mijn roaccutane kuur. Hier heb ik lang over nagedacht omdat ik erg opzag tegen de bijwerkingen. In het begin werd mijn acne erger . Gelukkig vielen de bijwerkingen mee. Ik had last van droge lippen en vermoeidheid. De vermoeidheid weet ik niet of dit van de medicijnen afkomstig is. Mijn lippen was goed bij te houden met smeren. Ik ben begonnen met 40mg per dag. Na 2 maanden zag ik nog weinig verbetering en mocht ik mijn hoeveel mg ophogen naar 60mg per dag. Ook toen bleven mijn bijwerkingen goed te doen. Na 5 maanden was mijn acne nog steeds niet weg. Ik werd er onzeker van en begon te denken dat ik nooit af zou komen van mijn acne. Maar wachten en doorzetten wordt beloont. Nu na 8 maanden is mijn acne geheel verdwenen. Na 6 a 7 maanden werden mijn lippen wel steeds droger. Ik ben ontzettend blij dat ik hieraan begonnen ben. De kuur was het meer dan waard. Hopelijk komt mijn acne dan ook niet meer terug. Maar daar kan ik nu nog niets over zeggen. Hopelijk hebben jullie iets aan mijn ervaring en boeken jullie ook mooie resultaten wanneer jullie aan deze kuur beginnen.

17-06-2021 | Man | 31
Acne/puistjes
Ik ben iemand die nooit reviews schrijft maar voor dit product wou ik toch even de tijd nemen om te laten weten wat het met mij doet! Korte schets, een jaar geleden ben ik gestopt met de pil om mijn lichaam even tot rust te laten komen na 15 jaar de pil te slikken. 6 maand is dit goed gegaan maar dan brak de hel los (niet alleen op mijn gezicht, maar ook mentaal). Mijn emo[lees meer...]ties waren all over the place, mijn gezicht werd met de dag erger en ik begon echt heel depressief te worden. Ik heb altijd al last gehad van puistjes (pubertijd, en zit ook in de familie) maar de acne die ik nu had was echt duizend maal erger. Heel veel cysten die enorme hyperpigmentatie achterlieten waardoor mijn gezicht er echt niet meer uit zag... Bij mij zat het vooral op mijn wangen, kaaklijn, nek en af en toe eens op mijn voorhoofd. Alles heb ik werkelijk in 6 maand tijd geprobeerd om het te doen beteren... Ik doe aan krachttraining (al vijf jaar) en eet dus echt héél gezond qua groenten en water drinken, heb alle lactose geschrapt, ben naar de huidtherapeut geweest, heb de duurste producten gekocht, kussenslopen elke dag veranderd, antibiotica genomen ... maar niets hielp... Ik kan je zeggen, ik ben nog nooit zo ongelukkig met mezelf geweest in mijn leven. Dan de stap gezet om naar de dermatoloog te gaan (stond al 6 maand op de wachtlijst) en ergens wist ik al dat ze mij Roaccutane gingen voorschrijven waar ik toch wel wat schrik voor had gezien alle horrorverhalen. Na haar advies er toch mee gestart (want is puur hormonaal bij mij + ik heb PCOS) en met een bang hartje ben ik met 20 mg per dag begonnen en dit was de BESTE BESLISSING VAN MIJN LEVEN! Ik neem het nu 3 weken en mijn gezicht is al helemaal opgeklaard! Ik had vernomen dat het altijd even kan duren voordat het medicijn begint te werken maar na 1 week en (en een kleine purge) begon ik al lichtjes verschil te zien, en nu na drie weken is er geen enkele cyst meer te bespeuren! Was ik hier maar vroeger mee begonnen... Van bijwerkingen heb ik enkel af en toe lichte rugpijn, maar ik train ook héél hard en het kan best daar ook aan liggen (of de combinatie), maar voor de rest verloopt alles prima bij mij. Droge huid heb ik niet, enkel mijn lippen soms maar ik heb een héél goede zelfgemaakte balsem gekregen voor 's nachts en die helpt echt super! Ook was ik wat bang voor de zon (ik bruin héél snel en heb een bruin velletje) maar met factor 50 merk ik er niets van. Wel draag ik steeds een hoedje als ik buiten kom. Ongelofelijk welk verschil er al is in 3 weken, dit had ik zelf nooit durven dromen. Voor mensen waarvan hun gezicht toch droog is kan ik keracnyl repair aanraden (+ de lipbalsem hiervan). Heb wel nog een lang eind te gaan voor de littekens en rode plekken maar ik vermoed wel dat ik voldoende heb met 20 mg voor de komende 6 maand. Ik kan het dus alleen maar aanraden!

07-12-2020 | Man | 31
Acne/puistjes
Op mijn vijftiende/zestiende voor het eerst in aanmerking gekomen met Benzoylperoxide. Dit op eigen Initiatief, want ik wist toen nog niets van het medicijn Roaccutane af. Heb mij toen ingelezen op internet en ervaringen van andere gebruikers opgedaan. Bij de apotheek een tube opgehaald. Dit ongeveer 1 jr. gebruikt alvorens ik met Roaccutane ben begonnen. De Benzoylperoxid[lees meer...]e heeft in die tijd zijn werk gedaan, alleen mijn hele huid was rood, schraal en flink beschadigd. En flink beschadigd zacht uitgedrukt door de Benzoylperoxide. Het leek net een rood, uitgedroogd en kapot stuk leer. Door alle onzekerheden van dien in die tijd ben ik mij in gaan lezen en kwam ik op Roaccutane uit. Mijn ouders hebben mij gestimuleerd om naar de huisarts te gaan en Roaccutane voorgelegd. De erst van zaken zag hij ook in en een doorverwijzing gekregen naar de Dermatoloog. De beste man heeft mij toen 40 m.g. per dag voorgeschreven. Na 4 maanden was ik compleet verlost van alle ergernis wat mijn leven teisterde. Ik heb toen de cumulatieve dosis afgemaakt en de medicatie +- 9 maanden gebruikt op basis van 2 x 20 m.g. per dag. De medicatie heeft mijn leven drastisch veranderd in positieve zin van het woord. Ik kon mezelf weer vrij bewegen en onder de mensen zijn. Ik ben mezelf en mijn ouders heel dankbaar geweest dat ik die kuur heb afgemaakt en nog steeds 15 jaar later denk ik er met goede ervaring aan terug. In tussentijd wel eens wat lichte acné gehad, maar dat mocht geen naam hebben. Dat was goed onder controle te houden. Echter heb ik wel fikse littekens overgehouden, die zelfs na 15 jaar nog niet zijn vervaagd. Echter begin dit jaar begon mijn acné weer op te spelen. Dit te wijten aan een hormonale schommeling en dit was ook niet onder controle te houden d.m.v. gezonde voeding of supplement gebruik. Dus hetzelfde verhaal. Huisarts, dermatoloog en verwijzing voor een tweede kuur. Begonnen met 2 x 20 m.g. per dag. Ik ben bijna klaar met de cumulatieve dosis als ik deze voortzet op 2 x 20 m.g. per dag, maar ben ik nu aan het afbouwen met 1 x 20 m.g. per dag. De kuur duurt zodoende wel langer, maar als ik luister naar mijn lichaam, vindt hij dit voor nu een stuk prettiger. Ik heb het verdeeld het eerste half jaar 2x 20 m.g. per dag en het laatste half jaar 1 x 20 m.g. per dag om de volledige dosis te behalen per lichaams kilogewicht. Zodoende smeer ik deze kuur uit. Op naar de volgende 15 jaar acné vrij :-) Voor de rest weinig bijwerkingen, afgezien van de droge lippen, sporadische bloedneuzen en droogte eczeem op handen en armen. Mijn tip: neem een goede ondersteuning voor de lever en botten. Roaccutane kan zo z'n effect(en) hebben namelijk. Mariadistel voor de lever en een hoge concentratie Vit D. voor de botten. Tevens kan een B-Complex ook geen kwaad tijdens deze kuur.