dexamfetamine

ADHD (123 meningen)
ADD (55 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (23-01-2020)

24-07-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Na overstappen op Amfexa ben ik erg depressief en onzeker geworden. Ik dacht dat het kwam door stress (was toevallig in de laatste weken van mijn thesis) en gaf mezelf de schuld. Het heeft me driekwart jaar gekost om erachter te komen dat ik geen nieuwe burn-out had, maar dat het door de overstap op Amfexa kwam. Dit medicijn werkt totaal niet zoals de magistraal bereide de[lees meer...]xamfetamine, en ik had zeer veel bijwerkingen.

16-07-2020 | Man | 30
ADHD
Kloppende stekende hoofdpijn na inname, stress, prikkelbaarheid

26-06-2020 | Vrouw | 40
ADHD
Gedwongen overstap naar Amfexa, wat minder goed werkt en nog al een breed scala van bijwerkingen heeft. Al met al, ongelovelijk dat men je dwingt iets te nemen dat duurder is en minder goed werkt. Ga met mijn huisarts in conclaaf over de bijwerkingen, omdat dit een onthoudbare situatie wordt.

18-06-2020 | Man | 18
Syndroom van Asperger
Vroeger kreeg ik de oude Dexamfetamine. Dat was denk ik het meest behulpzame medicijn dat ik ooit het gekregen en het heeft geholpen met mijn leven weer op het goede pad te trekken. Ongeveer een half jaar na gebruik besloot ik verder te gaan zonder het medicijn. Helaas kwamen mijn oude klachten na een half jaar weer naar voren. Dus wilde ik weer beginnen met Dexamfetamine.[lees meer...] Toen kreeg ik dus Amfexa voorgeschreven en jezus wat een troep is dit zeg! De eerste week lijkt het wel te helpen. In de 2e week merkte ik al dat dit niet hetzelfde was als wat ik vroeger kreeg. Ik merkte dat, wanneer het uitgewerkt was ik mij extreem depressief voelde. Dit ging gepaard met brandend maagzuur en diarree. 2,5 week na dagelijks gebruik begon ik mij constant depressief te voelen. Deze klacht delen veel Amfexa gebruikers. Na 2 weken dezelfde klachten te hebben ervaren, besloot ik eens wat onderzoek te doen. Ik heb gekeken naar wat de verschillen tussen de oude en de nieuwe Dex zijn. Het is allemaal niet zo bijzonder op 1 ding na. Namelijk, Isomalt. Isomalt is een kunstmatige zoetstof. Kunstmatige zoetstoffen zijn meestal al niet goed voor je lichaam. En Isomalt is dus ook niet goed voor je. Het is zelfs heel slecht voor je wanneer je het dagelijks binnen krijgt. Het beschadigd namelijk je dopamine en serotonine systeem. En dit is nou juist de oorzaak van ADHD!!! En dit is denk ook gelijk de oorzaak van mijn depressieve gevoelens. Ik snap niet hoe dit ooit door de keuring is gekomen. De oude Dexamfetamine heeft mij zo fantastisch goed geholpen in het verleden, en dan krijg ik nu deze troep. En ik moet er nog voor betalen ook!! Word er dan geen gehoor gegeven aan mensen zoals ons? Amfexa verergerd alles alleen maar!

15-06-2020 | Vrouw | 37
ADHD
Zoals vrijwel elke volwassene AD(H)D'er ben ook ik over moeten stappen van het merkloze dexamfetamine naar Amfexa. Mij was verteld dat dat niks uitmaakte omdat het feitelijk hetzelfde was, dus ik vond het prima. Maar de afgelopen weken werd ik echt helemaal knetter. Van manisch naar angstig naar agressief naar depressief naar ... pfft echt gruwelijk vermoeiend en mijn lijf[lees meer...] reageert er ook enorm heftig op. Maar ik had de link nog niet gelegd omdat, weet ik veel, er spelen ook wel wat dingen in mijn leven dus ik dacht dat zal het dan wel zijn of zoiets. TOT ik ervaringen las van anderen. Viel de hele handel ineens op z'n plek want dat was dus PRECIES hoe ik mij voelde. En dus ging ik terugrekenen en jawel het begon vanaf moment van overstappen. BE LA CHE LIJK beleid dit. Mensen die pilletjes slikken voor hun koppie slikken die niet voor niks. Echt misselijkmakend vind ik het hoe daarmee gerommeld wordt. Ook niet bepaald de meest geschikte club voor dat soort fratsen lijkt me. HEt wordt tijd dat er eens wat grote veranderingen komen in heel het ggz systeem. Op deze manier creƫren ze juist psychische problemen. Man man man. Kan je net zo goed brand gaan lopen blussen met een vat kerosine.

15-06-2020 | Vrouw | 35
ADHD
Ik ben zeer ontevreden over de amfexa. Ik ervaar onrust en dat is niet de bedoeling. Voel mij opgefokt en gestrest

03-06-2020 | Vrouw | 31
ADHD
Methylfenidaat en dexamphetamine als voorganger gehad. Van beide kreeg ik vreselijke pijn in mijn buik. Dexamphetamine moest ik 3x 8 stuks ook van innemen, misschien was het een hulpstof waar ik niet tegen kon. Nu al een poos op Amfexa en deze werken goed voor mij. Alsnog een snellere stoelgang maar niet storend. 3x 4 tabletten. Verder ben ik rustig, alert en heb ik meer e[lees meer...]nergie šŸ‘

02-06-2020 | Man | 23
ADHD
In tegenstelling tot de meeste reviews hier vind ik dat Amfexa minstens evengoed werkt als migistrale bereiding dexamfetamine 2,5mg. Bijwerkingen zijn bij beide hetzelfde snellere hartslag. Voor de rest helpt amfexa goed om je aandacht vast te houden op waar je het voor wil gebruiken( goed of kwaad ). Laat je niet afschrikken, misschien dat anderen er klachten van hebben d[lees meer...]oor de hulpstoffen of placebo, probeer het zelf zonder vooroordeel maar uit.

29-05-2020 | Vrouw | 17
ADD
Ik las veel negatieve berichten over de amfexa dexamfetamine. Toch wou ik er met een neutrale blik mee beginnen toen het werd voorgeschreven. Methylfenidaat werkte bij mij niet goed en gaf veel bijwerkingen. Ik heb ca meer dan een week amfexa geslikt. Ik geef toch alle negatieve opmerkingen helemaal gelijk. Ik voelde niks qua verschil met concentratie of dat duwtje in de r[lees meer...]ug. Wel was ik elke dag kotsmisselijk. Ik wou bijna niks eten tot het eindelijk uitwerkte, wat dan s'avonds was. Dan at ik s'avonds weer meer wat ook niet fijn is. Ook kreeg ik weer meer hoofdpijn en wazigheid in mijn hoofd. Op ergere dagen was mijn hoofd helemaal leeg en voelde ik me zo vermoeid dat ik me nouwelijks kon bewegen. Compleet nutteloos voor mij geweest jammer genoeg.

19-05-2020 | Man | 24
ADHD
Afgrijselijk middel wanneer je paraberk allergie hebt. Ik ben gevoeling voor Isomalt e953 waar nog onbekend van is hoeveel de adi is. Tevens staat in de bijsluiter dat het niet per se geschikt is voor volwassenen. Absurd dat dit de norm is, zodra ik mijn (gelukkig) uitgestelde deadline voor mijn bachelors haal ga ik hier een megaprobleem van maken.

17-05-2020 | Vrouw | 23

11-05-2020 | Vrouw | 28
ADD
Verplicht over gestapt van Dex na vijf jaar gebruik. Ik had ook bijwerkingen bij de Dex (slapeloosheid, gebrek aan eetlust ezv) maar die waren het waard omdat die WEL werkten, ook had Dex minder invloed op mijn emoties. Amfexa werkt niet. Ik heb geen motivatie en geen energie, ben emotioneel afgestompt en heb dagelijkse huilbuien (onverklaarbaar). Ik ben verward en heb wo[lees meer...]ordvindingsproblemen. Bij het schrijven van dit stukje moet ik ongeveer vier keer in een zin stoppen om even voor me uit te staren, zonder verdere reden. Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat ik in een soort droomwereld leef los van de echte wereld aangezien de echte wereld geen effect meer op mij heeft. Ik voel niks meer. Ik vind het schandalig dat iemand heeft besloten dat Amfexa beter zou zijn dat Dex. Ik heb de apotheek, huisarts en verzekeraar gebeld en niemand kan mij uitleggen waarom Dex wettelijk verboden is. Onbegrijpelijk dat ervoor gekozen is om met de werking van de hersenen van een groep mensen te experimenteren zonder toestemming van die persoon of tussenkomst van de behandelend arts. HOE EN WAAR KAN IK EEN KLACHT INDIENEN EN WIE HEEFT DEZE BESLISSINGEN VOOR ONS GEMAAKT?

08-05-2020 | Vrouw | 25
ADHD
Gedwongen over moeten stappen van magistrale bereiding op Amfexa. Magistrale bereiding werkte perfect, effectief en zonder heftige bijwerkingen. Amfexa maakt een ander mens van je. Niet het effect dat je zoekt, juist een extra overvol hoofd, slapeloosheid, sombere gevoelens, chagrijnig, agressief en hoofdpijn. Ik begrijp niet waarom dit het geregistreerde middel is dat de [lees meer...]magistrale bereiding vervangt. Amfexa moet verboden worden!

04-05-2020 | Vrouw | 24
ADHD
ik gebruikte eerst dexamfetamine, dit werd neit meer vergoed, nu gebruik ik afmexa, dit werkt minder goed.

17-04-2020 | Vrouw | 27
ADHD
Ook ik moest uiteindelijk na jaren dexamfetamine te hebben gebruikt over stappen op amfexa. In het begin was dit even wennen omdat ik nu de tablet moet breken om op 7.5 mg te komen. De eerste weken merkte ik zelf nog niet zoveel verschil. Het effect was iets minder en de werkingstijd voelde iets korter. Na een 4-6 weken merkte Ik dat ik toch wel vaak moe was na werk, nerg[lees meer...]ens zin aan had, ik voelde me neerslachtig en futloos. Rond die tijd begon ook mijn vriend dit op te merken. Ik ben toen op internet eens gaan zoeken naar ervaringen van anderen om te kijken of amfexa de oorzaak kon zijn van mijn klachten. Ik weet namelijk nog in de fase dat ik ging testen welk medicijn mij kon helpen met mijn ADHD, dat ik dezelfde soort klachten had tijdens het gebruik van concerta. Op internet bleek dat veel mensen last hadden van allerlei klachten. Daarom heb ik toen besloten te stoppen met mijn medicatie om te kijken of het dan beter met mij zou gaan. Gelukkig lukte dit omdat mijn werk als fysiotherapeut veel ritme, regelmaat en sturing geeft met wat ik doe op een dag. Nu we vanwege het corona virus thuis moeten werken liep ik weer tegen problemen aan. Daarom besloot ik weer mijn amfexa erbij te pakken. Al snel kreeg ik last van de zelfde bijwerkingen en daarbij nog dikke koppijn in de ochtend en avond. Gisteren dan toch eindelijk de dokter gebeld en mijn verhaal voorgelegd. Hij ging direct informeren bij de apotheek naar de mogelijkheden. 5 minuten later kreeg ik het telefoontje dat het geregeld is. Ik mag maandag mijn oude medicatie dexamfetamine weer ophalen bij de apotheek. Wel met de mededeling dat ze niet weten hoelang dit medicijn nog beschikbaar blijft maar voor nu heb ik via de huisarts akkoord dat het medisch noodzakelijk is. Dus mocht je problemen hebben bel je huisarts!! Laat hem/haar informeren bij de apotheek.

16-04-2020 | Vrouw | 43
ADD
Vreselijk veel last van bijwerkingen

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (506) - Antibiotica - penicillines breedspectrum