dexamfetamine

ADHD (115 meningen)
ADD (52 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (23-01-2020)

15-11-2019 | Vrouw | 49
ADHD
Amfexa positieve invloed ... Dexamfetamine negatieve invloed ... Jaren lopen roepen last van de toevoegingen ... Was geen waar blablabla enz ... Blij nu met de amfexa 16x een halve ...

15-11-2019 | Vrouw | 33
ADHD
Welkom in het Nederland anno 2019. Gebruik al 3 jaar 3x per dag Dexamfetamine en 4x 2,5 mg. Wat was ik er ontzettend blij mee! Voelde me rustiger en de positieve invloed op mn leven was zo fijn. 2 weken terug moest ik ineens over op Amfexa, want dat was hetzelfde. Nou niet dus. 3 dagen genomen, ben toen gestopt. Kreeg er woedeaanvallen van, werd mega depressief en het alle[lees meer...]rfijnste, overgeven. Heerlijk toen ik de tram uit moest rennen en naast het hokje er in 1x uitkwam. Gelijk bij de dokter langsgegaan en die beaamde dat ik gewoon weer terug moest naar de Dex. Makkelijker gezegd dan gedaan. Ben zeer bekend nu met het kastje en de muur. Zorgverzekering kan niks doen en apotheek blijft stug volhouden dat het een landelijke maatregel is. Ik zou het alleen nog kunnen krijgen als ik kan aantonen dat ik er allergisch voor ben. Dit voelt ondertussen allemaal als afzetterij. Lekker goedkope shit, voor meer geld door mijn strot douwen en gewoon blijven volhouden dat het toch echt dezelfde werkzame stof is. Als ik de verhalen hier lees is dat dus overduidelijk NIET het geval. We gaan gewoon Amerika met zn alle achterna waar iedereen een slaaf is van de farmaceutische bedrijven.

15-11-2019 | Man | 17
ADD
Ik word er ook nog eens depressief van en krijg nekkrampen en hevige bijwerkingen. Het heeft tot nu toe sinds al 3 maanden helemaal NIETS gedaan behalve mijn leven im een goot gooien. Ik ben 17 en ik heb ADD en OCD. Ik woon vrijwillig in een woongroep voor mijn depressie en thuis situaties en eindelijk wanneer ik dacht dat ik mijn leven weer de goeie kant opgaat komt Amfex[lees meer...]a het allemaal verpesten. 3 hele maanden verprutst en kan geen nuttige therapie krijgen voor mijn progressie want het heeft geen zin als deze troep mij zo beroerd laat voelen. Ik wordt ook nog eens verplicht om deze medicatie te nemen. Alles valt weer uit elkaar. Dat de farma handel mensen die het nodig hebben gewoon zo snel laat stikken en hun leven bepalen. Dat kan toch niet?! Ritalin werkt ook niet voor mij en kreeg er ook depressieve klachten van, alleen heb ik met Amfexa ook nog eens veel minder concentratie en veel meer bijwerkingen.

14-11-2019 | Man | 43
ADHD
Na eerst Methyl te hebben gebruikt en vanwege de vervelende bijwerkingen via Dex naar het verplichte Amfexa. Weer bijwerkingen. Dex was werkelijk bijzonder goed, ruis weg, veel gestructureerd en 0 bijwerkingen

13-11-2019 | Vrouw | 24
ADD
Mijn medicatie was vorige week veranderd naar Amfexa nadat ik al lange tijd dexamfetamine gebruikte. Maar dat mogen ze nu dus niet meer maken door het patent van amfexa. Het hoort eigenlijk hetzelfde medicijn te zijn, maar ik merk duidelijk verschil. Ik heb de eerste paar dagen met amfexa echt een soort afkick periode gehad. Super moe en aan het trillen. Dit had ik altijd [lees meer...]wanneer ik ging minderen met mijn medicatie. Daarbij voel ik niet dat Amfexa nu iets bij mij doet. Ik heb nu weer moeite met concentreren. Mijn omgeving merkt het ook, ik begin weer zinnen en maak ze niet af of heb moeite met ze afmaken.

13-11-2019 | Man | 36
ADHD
Sinds begin november overgestapt naar combi van 5mg Amfexa en 2.5mg dmb, 3 x per dag. Met de dexamfetamine van de magistrale bereider had ik "the sweet spot" gevonden. Precies de goede dosis en effecten die mij optimaal lieten functioneren. Amfexa heeft daar een beetje roet in het eten gegooid. Het wenselijke effect van Amfexa is stukken minder dan dmb en lijkt sneller u[lees meer...]itgewerkt. Tegelijk is de rebound een stuk heftiger. Vooral de nervositeit, slapeloosheid en hartkloppingen lieten me schrikken. Ik realiseer me dat mijn lichaam zal moeten wennen dus ik zal het medicijn niet direct afschrijven, echter zijn de eerste ervaringen niet al te gunstig.

12-11-2019 | Man | 28
ADHD
4 jaar lang heb ik me opgesloten in huis om prikkels te voorkomen of paniek aanvallen te voorkomen. ik had de hoop bijna opgegeven want zo leven dat wil je niet. ik had eigenlijk ook weinig zin meerom dingen te doen,dingen te ondernemen, maar toch heb ik nooit opgegeven. na een hel van 4 jaar en veel hulp zoeken kwamen we bij de oorzaak ADHD. meestal als je iets heb be[lees meer...]n je er niet blij mee maar ik wel. eindelijk iets waar we wat aan kunnen doen een richting waar we naar kunnen kijken met medicatie of therapie zou ik dan toch weer me leven kunnen oppakken ? vrij vlot begin ik eerst met het medicijn methylfenidaat ik ga het verhaal niet langer maken dat hij al word het was gewoon niets. eerst ging het wel maar als vrij snel veel schommelen ,bijwerkingen, kortom een hoop gezeik na 2maanden op een wachtlijst te hebben gestaan voor hulp kwamen we bij dexamfetamine 2,5 mg. ik zeg je wat een wonder spul ik bleef stabiel geen opsluiten meer. ik zag me vrienden weer kreeg een baan, zelfs ook nog een opleiding begonnen en ik heb me vriendin leren kennen waar ik mega veel van hou en dat voor een persoon die tijd geleden niet eens naar de supermarkt durfde te lopen kortom mooier kon het allemaal niet. tot op het moment dat ik niet meer aan dexamfetamine(2,5mg) kon komen en aan amfexa moet beginnen ik heb het nu een week gebruikt en ik schommel mega veel. ik ben weer druk in me hoofd, misselijk, boos en aggresief, omdat ik te veel prikkels krijg en niet weet wat ik er mee aan moet. heb de concentratie van een mug ja me opleiding lijd er nu ook onder en ik heb geen lichaamlijk en geestelijk niet meer de kracht voor om deze hel weer door te moeten. gelukkig kon ik nog aan wat dexamfetamine komen van 2,5mg maar omdat ze niet meer vergoed worden en ze er mee stoppen moet ik wel even 70 euro neer leggen ik heb dan een voorraadje voor 5 weken en dan ben ik radeloos ik wil niet door die hel gaan nog een keer en amfexa is dus geen optie het is zo slecht / goedkope troep ik snap niet dat zoiets op de markt kan komen ? mischien goedkoper ? mischien moet ik denken het zijn ook bedrijven ze moeten ook hun geld vinden. ergens kan ik het wel begrijpen dat bezuiningen. alleen NOOIT MAAR OOK NOOIT op de kosten van iemand gezondheid ik hoop dat iemand mischien dit lees en mischien iets kan doen iemand die niet alleen voor mij maar ook voor andere mensen die ZOVEEL baat hebben bij dexamfetamine kan zorgen dat wij het weer kunnen krijgen. en dat we ons leven weer normaal kunnen oppakken

11-11-2019 | Vrouw | 28
ADD
Geen effect op concentratie.

10-11-2019 | Vrouw | 30
ADHD
Amfexa was veel onprettiger dan de dex. ik reageerde er veel heftiger op en voor mijn gevoel deed het net wat minder. Wel zorgde het ervoor dat ik makkelijker dingen deed, kon luisteren, kon concentreren en het zorgde ervoor dat ik makkelijker overzicht creëerde. (zie bijwerkingen van de rebound, deze waren erg heftig. Het was bij mij tussen de 2,5 uur (hete dagen) en de 3[lees meer...],5 uur uitgewerkt. Ik maak dagen van 6.00-23.00/0.00 dus had vaak amfexa nodig, het lukte me niet goed genoeg om het om de 3 uur te nemen en had daardoor geregeld twee tot drie keer per dag een rebound die heel heftig was.

09-11-2019 | Vrouw | 35
ADHD
Ik moest over van Dex op amfexa en heb dit 3 volle weken uit geprobeerd. Ik begon me beroerd te voelen en linkte dit niet direct aan het medicijn. Mijn bloeddruk schoot naar beneden viel 3 kilo af. En mijn honger was onverzadigbaar. Toen bedacht ik me dat het wellicht door de medicijnen kon komen en ging de bijsluiter lezen. De volgende dag ben ik gestopt en aan mijn oud[lees meer...]e Dex begonnen. Al mijn klachten waren gelijk weg.

08-11-2019 | Man | 60
ADHD
ik slik sinds jaren 2 maal daags 20 mg Dexamfetamine en dat werkte perfect bij iijn ADHD. Sinds vandaag verplicht moeten overstappen naar Amfexa en merk na inname van de allereerste dosis(die overigens 15 mg is) waarom veranderd?.........dat ik knallende koppijn heb en druk op mijn borst....... verder merk ik dat mijn mond droog is en ik mijzelf gejaagd en rusteloos voe[lees meer...]l... koude vingers en mijn gedachten razen als een troep dolle honden door mijn hoofd.... En dit middel word ons door de strot geduwd door onze apothekers ,die zich verschuilen achter een wettelijk praatje dat natuurlijk de fabrikant van deze zooi een maas in de wet heeft gevonden,en hierdoor zich via onze ADHD/ADD financieel verrijkt!!!!! Het is een schande dat de mensen die van dit middel afhankelijk zijn deze troep de dupe zijn van hun gewin!!!

06-11-2019 | Vrouw | 25
ADD
Wanneer ik het niet vergeet in te nemen, merk ik dat ik minder last heb van de hoofd symptomen die ik ADD'er ervaar. Ik voel me een uurtje na inname duidelijk opgewekter en de dagelijkse dingetjes doe ik vrijwel zonder enige tegenzin tenopzichte van dagen dat ik het niet inneem. De enige bijwerking die ik ervaar is dat ik moeite heb met inslapen. Een goede tip die ik he[lees meer...]b gekregen is het nemen van vitamine C die de dexamfetamine sneller schijnt af te breken en dus sneller uit je systeem zou gaan. De reden dat ik besluit het zo nu en dan een dagje niet in te nemen is omdat ik graag eens goed zou willen slapen. Tegelijkertijd zit daar ook een grote keerzijde aan vast. Ik voel me de gehele dag vrij down en kamp dan met veel negatieve gedachten. Ik kan niet meer rationeel denken. Maar dit heeft dan als hoofdreden uiteraard dat je het plotseling een dag niet inneemt en je systeem daar op deze manier bij mij op reageert omdat je gewend bent geraakt aan het medicijn. Conclusie: Amfexa is een goed medicijn voor mij. Echter zou ik moeten kijken naar een ander soort medicijn waarmee de bijwerking die naar voren komt als niet of nauwelijks kunnen inslapen minder heftig opspelen. Weinig slaap betekend ook dat ik niet optimaal van het medicijn kan genieten want we weten allemaal wat weinig slaap met een mens kan dken.

05-11-2019 | Vrouw | 28

03-11-2019 | Vrouw | 60
ADHD
Na vijf maanden dexamfetamine ( 2x 5mg / dag) meer evenwicht en energie. Sinds kort verplicht overgestapt op Amfexa en voel me de eerste paar uur na inname beroerd, hyper, rusteloos. ' s Nachts word ik wakker van slapende handen en moet dan eerst mijn vingers bewegen om het gevoel kwijt te raken. 's Ochtends zeurende hoofdpijn aan boven- en achterkant van de schedel die l[lees meer...]ater weer verdwijnt. Droge mond maar dat had ik met dex ook. Verder pijnlijke nek, maar ik had eerst nog niet de link met de medicijnen gelegd. Ik probeer het nog een paar weken om te kijken of het verandert.

01-11-2019 | Vrouw | 28
ADHD
Tip waar ik mee wil beginnen: lever de amfexa in bij de apotheek en vertel je verhaal. Bij mij werd het super serieus genomen en ze hebben alles opgeschreven en gaan het weer doornemen met de fabrikant gezien er meerdere mensen zijn die heftige bijwerking (of beter gezegd gewoon überhaupt werking gezien er geen enkel positief iets aan te benomen is) hebben. Ik heb dit eenm[lees meer...]alig geprobeerd. Ritalin hielp niet maar de bijwerkingen kon ik makkelijk handelen. Toen dex 2,5 mg tabletten geprobeerd in totaal 7,5 mg. Dit ging echt super. Ging een wereld voor mij open. Toen bij de apotheek Amfexa ontvangen. Geprobeerd op woensdagavond, toen werd ik al erg ongemakkelijk het gevoel dat je alleen maar naar huis en naar bed wil en toch wat angstig bent. De volgende ochtend om 08:00 amfexa ingenomen. Het werd van kwaad tot erger. Begon met rare lichamelijke reacties. Vervolgens een paar uur later heftige hoofdpijn. Later kwam daar nog bij paniek en angst en het gevoel dat alles langs mij heen ging. Ik heb tot 2x aan toe huilend de voorschrijver opgebeld. Moest meteen stoppen.

01-11-2019 | Vrouw | 25
ADHD
Ik krijg het ontzettend koud en het voelt alsof mijn benennaan het uit sterven zijn . Toen ik mn benen controleerde zag ik allemaal mini rode vlekjes.. Iemand die dit ook meemaakt?

Thyrax Duotab (851) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (547) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (500) - Antibiotica - penicillines breedspectrum