Ervaringen met Amfexa

dexamfetamine

ADHD (136 meningen)
ADD (67 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (01-07-2019)

10-02-2020 | Vrouw | 24
ADHD
Ziek zwak en misselijk door de Amfexa. Hoofdpijn en misselijkheid tot overgeven aan toe. Worst dood ziek van dit medicijn👎🏼

08-02-2020 | Man | 34
ADHD
Omgezet naar van dexamfetamine naar amfexa, maar de werking is verdwenen. Kan me niet meer concentreren. En fabrikant betaalt eigen bijdrage terug als je formulieren invult. Laat dat voor een adhd'er zonder werkende medicatie net een probleem zijn.

05-02-2020 | Man | 32
ADHD
ik heb in december 2018 na een zeer moeilijke periode diagnose ADHD type 3 gekregen. er werd dexamfetamine voorgeschreven door mijn begeleider, 2,5 mg van Ceban. en wat ging er een wereld voor me open, ik kreeg overal weer zin in, begon een nieuwe hobby, was energiek en had het naar mn zin op het werk, dat was daarvoor wel anders. natuurlijk was niet alles perfect, maar d[lees meer...]e ( relatief weing ) bijwerkingen waren prima te overzien. totdat afgelopen zomer ineens Amfexa van de apotheek meekreeg. de werkzame stof was gewoon hetzelfde werd verteld, dus niks aan de hand. Toen begon de ellende, kreeg last van mn maag en mn darmen, hoofdpijn, noem maar op. legde eerst niet direct de link met de nieuwe medicatie, de stof is toch hetzelfde? Vanaf begin oktober weer de dex van Ceban gebruikt, prima en nergens geen last van. daarna automatisch weer op de Amfexa, dat ging een week goed totdat ik een enorme rebound kreeg, last van mn darmen, heb de hele nacht wakker gelegen en me ziek gemeld. kan er nog wel een heel verhaal van maken over Amfexa, maar het is troep. dit gun je niemand.. schandalig gewoon. daarna Elvanse geprobeerd, gaf super veel rust, maar zeer veel bijwerkingen. nu aan de methylfenidaat van Sandoz, werkt niet zo optimaal als de oude dex, maar veel beter dan amfexa

04-02-2020 | Vrouw | 28
ADD
Afgevlakt en dof gevoel. Alsof het mistig is in mijn hoofd. Eindeloos voor me uit staren. Veel gapen. Ontzettende hoofdpijn zodra medicijn uitgewerkt is. Geen motivatie of spontaniteit. Een sociaal ongemakkelijk gevoel. Een drukkend gevoel op de borst (eng!) Hoge bloeddruk. Koude, bijna gevoelloze vingers en tenen.

03-02-2020 | Man | 31
ADD
Noodgedwongen overgestapt van Dexamfetamine naar Amfexa. --- Helaas is de werking iets minder en zijn vooral de bijwerkingen een stuk sterker. --- Voornaamste bijwerkingen zijn: slapeloos, afvlakken stemming/depressief, kort lontje/geïrriteerd.

01-02-2020 | Man | 41
ADHD
In principe is hethet zelfde als generiek. Maar drie onnodige glansmiddelen en een zoetstof maaktdat ik alle problemen met geld terugvragen het bijna niet waard vind om door te gaan. Maar stoppen lukt me niet... grappig toch?

30-01-2020 | Vrouw | 29
ADD
Hoop dat de normale apothekers dexamfetamine weer snel verkrijgbaar is want Amfexa heeft m’n leven in zeer korte tijd enorm verslechterd.

28-01-2020 | Vrouw | 31
ADHD
Verplicht over moeten stappen van amfexa op dexamfetamine. Tijdens werking ervan ineens kunnen exploderen om niks, ook richting kinderen. Continu gapen om oren te openen, hard geluid kwam heel hard binnen terwijl ik zacht praten niet goed hoorde. Wanneer medicatie uitwerkte veel jeuk op bovenrug en bovenarmen. Ook veel last van het moeten knakken en geknak van ledemat[lees meer...]en. Het lukte me ook niet om op tijd naar bed te gaan met verslapen tot gevolg. Inmiddels overgestapt op Bupropion.

25-01-2020 | Man | 24
ADHD
Opzig helpt het me wel ondanks alle slechte reviews heb ik wel het idee dat het me helpt te concentreren. Wel he. Ik soms flink last van de bijwerkingen zoals misselijkheid. Ook is het niet meer mogelijk om te genieten van koffie omdat ik hoerdoor altijd misselijk word nu.

21-01-2020 | Man | 23
ADHD
Werking 0,0. Houd je ‘s nachts wel goed wakker. Door de merknaam Amfexa mag de merkloze dexamfetamine niet meer geleverd worden, helaas geen baat bij dit medicijn.

20-01-2020 | Man | 41
ADHD
Het is zooi, vergeleken met dexamfetamine van magistrale bereidingen van apotheek.

16-01-2020 | Man | 21
Nee

12-01-2020 | Man | 25
ADHD
Sinds de verplichte overstap van dexamfetamine naar amfexa behoorlijk last gekregen van vreemde bijwerkingen. Moeilijker en onregelmatig ademhalen, steken/strak gevoel op de borst, verkleuringen van handen en voeten en een gezicht dat soms rood verkleurt. Daarnaast ook tintelingen, krampen, trillingen en dof gevoel in ledematen. Ook een groot negatief verschil merkbaar in [lees meer...]humeur en in sociale omgang. Qua effectiviteit heb ik na twee weken ook nog niet echt baat van gehad helaas. Ik had nog een laatste potje dexamfetamine staan, dit een aantal dagen weer geprobeerd en stond weer even versteld wat een rust, focus en positievere mindset dit gaf en bovendien zonder vreemde, nare lichamelijke en mentale klachten. Bizar dat gepretendeerd wordt dat beide medicatie hetzelfde is, maar voor sommige dit een compleet andere werking heeft. Raak er aardig gefrustreerd van...

06-01-2020 | Man | 59
ADHD
Op mijn 59e diagnose ADHD. Amfexa voorgeschreven gekregen, enorm rustig in mijn hoofd, de gedachten-flipperkast die ik daar had is weg. Slaap misschien wat minder, maar wel beter, ben 's morgens beter uitgerust. Mijn zoon, (ook ADHD) is onlangs over van de"oude" dex naar amfexa, hij vindt de werking vergelijkbaar, maar vindt de rebounds minder heftig!!!

06-01-2020 | Man | 30
ADHD
Oude dex was niet elke batch even goed wereldwijd bekent probleem toen kwam amfexa de 5mg pillen als de bijwerkingen te veel zijn proberen te minderen de eerste 6 tot 8 weken moet het lichaam wennen de bijwerkingen dan ook het ergst ritalin en amfexa 2 medicaties die 2 verschillende dingen doen als amfexa niet werkt is Rita een optie en snel is ook de langwerkend3 amfexa[lees meer...] op d3 markt aviance niet verslavend en medicinale amfetamine ivm met drugs controle medicatiebewijs met rijden meenemen

02-01-2020 | Vrouw | 24
ADHD
Amfexa 1 maand geprobeerd, bijwerkingen werden niet minder. Super onprettig medicijn en zeker niet het zelfde als de oude dex.