Ervaringen met Amfexa

dexamfetamine

ADHD (136 meningen)
ADD (67 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (01-07-2019)

30-12-2019 | Vrouw | 24
ADD
van magistrale dexamfetamine overgegaan naar deze. Positieve effecten nauwelijks merkbaar en zeer veel bijwerkingen.

28-12-2019 | Man | 27
ADHD
Instelperiode is ontzettend zwaar, dexamfetamine van DMB werkt vele malen beter. Ik dacht dat het tussen mijn oren zat, maar toch maar de vrijheid genomen om een oud pilletje te proberen. Wereld van verschil. Ik weet niet wat ik nu moet doen.

21-12-2019 | Vrouw | 36
ADHD
Ik gebruik nu met 3 dagen dit medicijn nu zij mijn huisarts na 1.5 uur gaat het wel werken, maar ik voel en merk er niks van. Het enige is dat ik gisteren ineens heel veel hoofdpijn had en ontzettend agressief werd.

19-12-2019 | Vrouw | 28
ADHD
Ik heb pas sinds kort officieel de diagnose maar had eerder de regenboog dex gebruikt. Wereld ging open en heb me mede daardoor laten testen. Ik krijg nu amfexa 3x7.5.. Ik ben de 2e nacht bijna naar de SEH hulp gegaan. Maar heb het toch aan de huisarts gelaten. Het lijkt op hartkramp. Nierstenen. Nierbekken. (Echo liet niks zien dus tot ik volgende test doe denk ik [lees meer...]bijwerking.) Daarbij klem ik non stop met mijn kaken. Heb ik overal aangespannen spieren en gewrichtspijn. Soms duizelaanvallen. Altijd een hartslag op 110/130, vergrotende druk en pupillen/traanogen) en na een uur of 3 sierlijk neerstorten net als buzzzz. Waarna de tintelingen beginnen en de irritatie. De werking op zich is niet heel verkeerd.. maar dat is op het moment niet waar mijn "concentratie" naartoe gaat. Ik ga nog een wwek door om te kijken of het iets weg trekt.(in overleg) zo niet dan mag ik lisdexamfetamine proberen. (Al klinkt "langwerkend" mij niet fijn in de oren. Zoiezo jammer dat ze de magistrale niet meer hebben Die had bij mij nauwelijks bijwerkingen. Werking was iets beter. En rebound minimaal.

12-12-2019 | Vrouw | 21

12-12-2019 | Vrouw | 64
ADD
begonnen met apothekers-bereide dexamfetamine 2.5 mg. 4 stuks in de ochtend, dit hielp mij op de dag goed te kunnen starten, met meer overzicht. toen werd door mijn apotheek (Benu) Amfexa geleverd, na 3 dagen begon ik me depressiever te voelen en na een aantal weken was ik weer het dode vogeltje zoals ik vroeger was, met heen en weer geslingerd worden in mn hoofd en geen [lees meer...]zin meer hebben om iets leuks te ondernemen, zelfs niet tijdens onze vakantie waar ik zo naar uit had gekeken. 2 x ziekenhuisopname, door krampen in borst-arm en rug. ik dacht dat het einde verhaal was ! vlgns. de cardioloog was dit hoogstwaarschijnlijk het gevolg van de Amfexa. ik ben er zo moedeloos van geworden, met mn eerste dex, leefde ik weer aardig op en nu ?!

11-12-2019 | Man | 29
ADD
VAN DMB DEXAMFETAMINE OVERSTAPPEN NAAR AMFEXA KAN EEN HELE ANDERE UITWERKING HEBBEN!!!! Na 2 jaar zonder probleem DMB Dexamfetamine gebruikte te hebben kreeg ik in eens Amfexa mee. Me DMB Dex was op en ik ben in me lunchpauze snel naar de apotheek gegaan. De bijwerkingen begonnen na een half uur. Op dat moment werkte ik ruim 10 meter hoog aan een staalconstructie gezek[lees meer...]erd. Ik kon op dat moment echt niet stoppen en heb nog zo'n 3 uur spacend/wappie doorgewerkt. Het was alsof ik onder invloed van harddrugs was. Als je over moet stappen van je huidige ADD/ADHD medicatie naar Amfexa, zorg er dan voor dat je in een gecontroleerde omgeving bent! Ik heb dit ook doorgegeven aan de huisarts en apotheek.

09-12-2019 | Man | 22
ADHD
Vandaag begonnen met amfexa, 4x per dag 15mg. Zover kan ik me niet herkennen in de (negatieve) ervaringen van anderen op deze site. Ik heb eerder de dexamfetamine 2,5 mg gehad, en voor mijn gevoel doet dit medicijn precies hetzelfde. Wel last van droge mond en soms hartkloppingen, maar verder tevreden met de rust en concentratie wat ik nu heb.

07-12-2019 | Vrouw | 37
ADHD
Mei dit jaar begonnen met dex.. wat was ik blij en dankbaar.. bijwerking alleen een droge mond.. verder niks. Sinds 10 weken verplicht over op amfexa.. wat een hel.. Het leven voelt zinloos.. heb geen energie en zin om iets te doen.. ben bozig en zo snel geïrriteerd.. mijn gedachten vliegen weer alle kanten op. Geen rust meer.. continu het gevoel dat er onheil aankom[lees meer...]t.. Recept gekregen van psychiater met medische indicatie maar de apotheek verstrekt het gewoon niet.. maandag weer terug, ik hoop dan de langwerkende dex te mogen proberen (elvanse) Het maakt me verdrietig en boos dat ik eerst me zo goed voelde!! En dat dat nu van me afgenomen is..

03-12-2019 | Vrouw | 39
ADHD
veel medicatie gehad. langwerkende en kortwerkende vormen van methylfenidaat, dex 2,5, langwerkende dex , en nu amfexa. ik merk dat amfexa erg goed werkt. ik lijk mier nodig te hebben dan van de magistraal bereide des. het lijkt ook iets langer te werken. prima!

03-12-2019 | Vrouw | 44
ADHD
Amfexa het begin van het einde, bedankt voor de terugval!!!! Wil de oude weer terug. Amfexa is NEP. 2 jaar geen druppel meer gedronken

01-12-2019 | Man | 32
ADD
Ik heb gedurende dit jaar met verschillende bereidingen Dexamfetamine te maken gekregen alvorens op Amfexa over te gaan. Deze eerdere bereidingen waren dezelfde mg, maar qua pil structuur heel anders (de ene pil verpulverde heel snel en was ook wat groter en de andere set pilletjes ronder, kleiner, onbreekbaar en had iets van een glans middeltje er overheen). Toen ik die[lees meer...] wissel meemaakte was ik tot mijn verbazing minder tevreden over de werking, iets dat ik moeilijk kan verkopen aan mijzelf aangezien dat toch wel 'tussen de oren' moet zitten. Met die insteek maar mij erbij neergelegd en ermee leren leven, wat ik nu ook weer van plan was voor de Amfexa. Echter.. nu met de Amfexa is dit verschil zoveel prominenter dat ik besloot te gaan google'n naar gebruikservaringen.. en ben zeer verrast over hoeveel mensen dit verschil blijkbaar ook opmerken. Wel jammer dat het nieuwe medicijn zoveel duurder is.. dat maakt dat kritiek vanuit de gebruikers snel af wordt gedaan als zijnde door financieel eigenbelang gedreven. Ik ben helaas geen farmaceut, en geloof het meteen dat het niet komt door verkeerde zouten of andersom draaiende isomeren etc etc :P maar kan het dan toch komen door samenstelling van de pil zelf? Dat door het bindmiddel en verdeling van de stof over het beschikbare oppervlakte de medicatie elders wordt afgebroken in het lijf? Naja ik roep ook maar dingen waar ik geen verstand van heb. Ik zou dan ook heel blij worden van een onafhankelijk onderzoek dat laat zien dat het geheel hetzelfde product betreft als de vertrouwde oude bereidingen. Want dat zou het uitgangspunt moeten zijn voor Amfexa, nabootsing van het middel en niet enkel de werkzame stof in het middel. (hoe raar dat ook klinkt).

30-11-2019 | Man | 43
ADHD
Verplicht over gestapt van concerta naar amfexa Maar amfexa is het voor mij echt niet.. gebruik het nu 5maanden en 4x per dag 10mg ...voor iemand die absoluut geen structuur kent is dat erg moeilijk om de vaste tijden aan te houden .. erg vervelend vind ik mijn buien dat ik echt opgefokt raak en depressief en niet te vergeten mijn pijntjes overal spier/gewrichtspijn he[lees meer...]t is dat ik niks anders krijg anders had ik dat gedaan .. Misschien toch maar nieuwe afspraak maken met mijn huisarts .. voor verwijsbrief naar adhd centraal 😟

29-11-2019 | Vrouw | 40
ADHD
Eerder heb ik review geschreven bij de start best tevreden te zijn over Amfexa in vergelijking met de dex 2.5 mg. Werkte milder, meer in contact met mijn omgeving en niet zo'n hyperfocus. Dat was alleen de 1ste maand. Daarna kwamen de ADHD symptomen erger terug dan voor diagnose. In week 3 en 4 dacht ik het te verliezen en was echt waus. Ik moest na spoedconsult direct sto[lees meer...]ppen. Er is geen sprake van psychotische aanleg bij mij of in mijn familie. Ik zag of hoorde geen dingen die er niet waren, maar leek wel of ik naar mezelf aan het kijken was. Overgestapt naar Elvanse. Werkte super op mijn hoofd en geen bijwerkingen in mijn lichaam. Op dag 3 al op huisartsenpost beland met pols van 129 in rust en dan baal je dat het langwerkende is. Voor nood methylfenidaat Sandoz. Wat een opgefokt strandje werd ik daarvan zeg, druk, chaotisch en geïrriteerd. Na een maand ben ik gesloopt. Ben moe, weerstand is zwak. De bijwerkingen van de Amfexa heb ik gemeld bij mij bijwerking.nl. Godzijdank dex 2.5 magistrale bereide gekregen op medische noodzaak en ondanks dat ik pas op de halve dosering zit, voel ik me alweer een stuk stabieler. Merk het gelijk hoe gedetailleerd ik dingen weer kan doen. Nu opbouwen en bijkomen. Gebruik er wel propranolol bij voor hoge pols. Dit wil ik liever niet, maar zag een medicijnwissel nu niet zitten. We houden dit een tijd aan en daarna bespreken we of een overstap naar Welbutrin goed zal zijn. Iemand daar ervaring mee? Mijn apotheek verstrekt de dex aan mij, wordt vergoed uit mijn basisverzekering (250,-) zelf. Mijn zorgverzekeraar vraagt een bijdrage van 0.19,- per tablet wegens grondstoffen tekort. Nu gevraagd of dat nog geldt bij medische noodzaak. Volgende week hoor ik meer. Als dit blijft, ga ik natuurlijk kijken naar een andere zorgverzekeraar die geen eigen bijdrage vraagt.

26-11-2019 | Vrouw | 56
ADHD
Duizelig, boos, onrustige ogen, geen focus, onrustig lijf, koude pijnlijke armen en handen , tegen dingen aanlopen, dronken gevoel, geïrriteerd, steken achter de ogen, buikpijn, hoofdpijn. Voelt of ik de hele tijd in rollercoaster zit.

26-11-2019 | Man | 43
ADHD
Ik gebruikte de Dex-amfetamine die op eigen recept gemaakt werd door mijn apotheek. Dit heeft mij de afgelopen 4 jaar erg goed geholpen. Een paar weken geleden, verplicht, over moeten stappen naar Amfexa. Sinds die tijd voel ik me neerslachtig, vermoeid en heb totaal nergens zin in of energie voor. Ik moest mezelf echt de dag door sleuren. Kwam er deze week pas achter dat [lees meer...]dit misschien wel door de (nieuwe) medicijnen kon komen. En inderdaad. Ik ben nu twee dagen gestopt en het neerslachtige gevoel is weg en ik heb weer energie! Ik ga het gesprek aan met mijn huisarts en de Apotheek. Als ik mijn oude medicijnen niet terug krijg dan maar zonder. In ieder geval niet, met die troep, Amfexa.