Ervaringen met Amfexa

dexamfetamine

ADHD (136 meningen)
ADD (67 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (01-07-2019)

02-06-2020 | Man | 23
ADHD
In tegenstelling tot de meeste reviews hier vind ik dat Amfexa minstens evengoed werkt als migistrale bereiding dexamfetamine 2,5mg. Bijwerkingen zijn bij beide hetzelfde snellere hartslag. Voor de rest helpt amfexa goed om je aandacht vast te houden op waar je het voor wil gebruiken( goed of kwaad ). Laat je niet afschrikken, misschien dat anderen er klachten van hebben d[lees meer...]oor de hulpstoffen of placebo, probeer het zelf zonder vooroordeel maar uit.

29-05-2020 | Vrouw | 17
ADD
Ik las veel negatieve berichten over de amfexa dexamfetamine. Toch wou ik er met een neutrale blik mee beginnen toen het werd voorgeschreven. Methylfenidaat werkte bij mij niet goed en gaf veel bijwerkingen. Ik heb ca meer dan een week amfexa geslikt. Ik geef toch alle negatieve opmerkingen helemaal gelijk. Ik voelde niks qua verschil met concentratie of dat duwtje in de r[lees meer...]ug. Wel was ik elke dag kotsmisselijk. Ik wou bijna niks eten tot het eindelijk uitwerkte, wat dan s'avonds was. Dan at ik s'avonds weer meer wat ook niet fijn is. Ook kreeg ik weer meer hoofdpijn en wazigheid in mijn hoofd. Op ergere dagen was mijn hoofd helemaal leeg en voelde ik me zo vermoeid dat ik me nouwelijks kon bewegen. Compleet nutteloos voor mij geweest jammer genoeg.

19-05-2020 | Man | 24
ADHD
Afgrijselijk middel wanneer je paraberk allergie hebt. Ik ben gevoeling voor Isomalt e953 waar nog onbekend van is hoeveel de adi is. Tevens staat in de bijsluiter dat het niet per se geschikt is voor volwassenen. Absurd dat dit de norm is, zodra ik mijn (gelukkig) uitgestelde deadline voor mijn bachelors haal ga ik hier een megaprobleem van maken.

17-05-2020 | Vrouw | 23

11-05-2020 | Vrouw | 28
ADD
Verplicht over gestapt van Dex na vijf jaar gebruik. Ik had ook bijwerkingen bij de Dex (slapeloosheid, gebrek aan eetlust ezv) maar die waren het waard omdat die WEL werkten, ook had Dex minder invloed op mijn emoties. Amfexa werkt niet. Ik heb geen motivatie en geen energie, ben emotioneel afgestompt en heb dagelijkse huilbuien (onverklaarbaar). Ik ben verward en heb wo[lees meer...]ordvindingsproblemen. Bij het schrijven van dit stukje moet ik ongeveer vier keer in een zin stoppen om even voor me uit te staren, zonder verdere reden. Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat ik in een soort droomwereld leef los van de echte wereld aangezien de echte wereld geen effect meer op mij heeft. Ik voel niks meer. Ik vind het schandalig dat iemand heeft besloten dat Amfexa beter zou zijn dat Dex. Ik heb de apotheek, huisarts en verzekeraar gebeld en niemand kan mij uitleggen waarom Dex wettelijk verboden is. Onbegrijpelijk dat ervoor gekozen is om met de werking van de hersenen van een groep mensen te experimenteren zonder toestemming van die persoon of tussenkomst van de behandelend arts. HOE EN WAAR KAN IK EEN KLACHT INDIENEN EN WIE HEEFT DEZE BESLISSINGEN VOOR ONS GEMAAKT?

08-05-2020 | Vrouw | 25
ADHD
Gedwongen over moeten stappen van magistrale bereiding op Amfexa. Magistrale bereiding werkte perfect, effectief en zonder heftige bijwerkingen. Amfexa maakt een ander mens van je. Niet het effect dat je zoekt, juist een extra overvol hoofd, slapeloosheid, sombere gevoelens, chagrijnig, agressief en hoofdpijn. Ik begrijp niet waarom dit het geregistreerde middel is dat de [lees meer...]magistrale bereiding vervangt. Amfexa moet verboden worden!

04-05-2020 | Vrouw | 24
ADHD
ik gebruikte eerst dexamfetamine, dit werd neit meer vergoed, nu gebruik ik afmexa, dit werkt minder goed.

17-04-2020 | Vrouw | 27
ADHD
Ook ik moest uiteindelijk na jaren dexamfetamine te hebben gebruikt over stappen op amfexa. In het begin was dit even wennen omdat ik nu de tablet moet breken om op 7.5 mg te komen. De eerste weken merkte ik zelf nog niet zoveel verschil. Het effect was iets minder en de werkingstijd voelde iets korter. Na een 4-6 weken merkte Ik dat ik toch wel vaak moe was na werk, nerg[lees meer...]ens zin aan had, ik voelde me neerslachtig en futloos. Rond die tijd begon ook mijn vriend dit op te merken. Ik ben toen op internet eens gaan zoeken naar ervaringen van anderen om te kijken of amfexa de oorzaak kon zijn van mijn klachten. Ik weet namelijk nog in de fase dat ik ging testen welk medicijn mij kon helpen met mijn ADHD, dat ik dezelfde soort klachten had tijdens het gebruik van concerta. Op internet bleek dat veel mensen last hadden van allerlei klachten. Daarom heb ik toen besloten te stoppen met mijn medicatie om te kijken of het dan beter met mij zou gaan. Gelukkig lukte dit omdat mijn werk als fysiotherapeut veel ritme, regelmaat en sturing geeft met wat ik doe op een dag. Nu we vanwege het corona virus thuis moeten werken liep ik weer tegen problemen aan. Daarom besloot ik weer mijn amfexa erbij te pakken. Al snel kreeg ik last van de zelfde bijwerkingen en daarbij nog dikke koppijn in de ochtend en avond. Gisteren dan toch eindelijk de dokter gebeld en mijn verhaal voorgelegd. Hij ging direct informeren bij de apotheek naar de mogelijkheden. 5 minuten later kreeg ik het telefoontje dat het geregeld is. Ik mag maandag mijn oude medicatie dexamfetamine weer ophalen bij de apotheek. Wel met de mededeling dat ze niet weten hoelang dit medicijn nog beschikbaar blijft maar voor nu heb ik via de huisarts akkoord dat het medisch noodzakelijk is. Dus mocht je problemen hebben bel je huisarts!! Laat hem/haar informeren bij de apotheek.

16-04-2020 | Vrouw | 43
ADD
Vreselijk veel last van bijwerkingen

10-04-2020 | Vrouw | 28
ADD
Ik slik al een aantal jaren dexamfetamine ivm mijn pddnos en add, daarbij alleenstaande ouder en dus best een beetje heftig leven. Vorig jaar overgezet op de amfexa en toen begon het drama, constant angstig, paniekaanvallen, gehaast voelen, geen rust van binnen kunnen vinden etcetera. Geen arts die naar me wilt luisteren.

09-04-2020 | Man | 50
ADD
2x per dag 2,5 mg sinds jaren van apotheker eigen bereiding, helemaal top! Nu sinds paar maanden Amfexa en enorm veel bijwerkingen. Het voordeel wat ik had van de Dex is geheel weg. Als een doorsnee apotheker een goed werkende tablet kan maken, hoe kun je dan als fabrikant de werking dan zo vergriepen! En dan nog patent erop krijgen ook. Dit is echt niet ok. Ik ben gesto[lees meer...]pt met Amfexa

09-04-2020 | Vrouw | 26
ADHD
Over moeten stappen van dexamfetamine op Amfexa. Het effect, ofja de goede effecten van Amfexa zijn minimaal en ik heb heel veel bijwerkingen. Geen overzicht, heel vergeetachtig, snel afgeleid, niet kunnen concentreren en zeurende pijn in verschillende lichaamsdelen. Ik had eerst niet helemaal door waar al deze klachten vandaan kwamen, maar na een tijdje viel ineens het k[lees meer...]wartje: die klachten zijn er sinds ik Amfexa gebruik ipv de dexamfetamine die ik hiervoor had.

30-03-2020 | Vrouw | 30
ADHD
Afgelopen jaren tot 2x toe op de Amfexa gezet ivm wat er mag voorgeschreven worden. Het medicijn heeft op mij maar een licht effect, omdat ik gewend ben met mijn dexamfetamine dat mijn brein op medicatie wel alles correct verwerkt maar nu ineens maar flarden oppakt leidde dit tot veel bijzondere situaties. Ik kreeg last van moodswings, vergeetachtigheid, mijn ogen begonne[lees meer...]n raar te doen en zo ook mijn informatieverwerking. Ergens in november 2019 op amfexa weer gezet. In eerste instantie dacht ik dat mijn foutjes zouden komen door werk of de tijd van het jaar. Toen ik in eind januari voor de TWEEDE keer in een MAAND tijd blikschade reed, wat ik anders niet doe was ik er klaar mee. Op dokteradvies weer overgegaan op dexamfetamine. Toen pas viel mij op hoeveel last ik had van de Amfexa, ineens was ik weer vrolijk, kon ik goed geconcentreerd doorwerken en viel er een last van mij af, ik begreep de wereld weer en nee ik heb niets meer geraakt met mijn auto. Ik wil best betalen voor mijn medicijnen, maar laat het dan ook werken. Daarnaast zijn de strips super onhandig in gebruik, al helemaal als de medicijnen je concentratie al wankel maken. Het overzicht in hoeveel je nog hebt en of je extra moet meenemen is volledig weg. Geef aan bij je dokter als je last hebt van deze bijwerkingen. Mocht het recept ooit veranderen dan wil ik het met alle liefde weer een kans geven, maar nu is het gewoon mijzelf pesten.

30-03-2020 | Man | 42
ADD
Begonnen met dexamfetamine 2,5mg; werkte uitstekend! Weinig bijwerkingen en ik had mijn leven weer onder controle. Mijn energie en focus ging van een 4 naar een 8. Dit was voor mij ontzettend goed, maar ook voor mijn vrouw en kinderen (die weer een man en vader met aandacht hadden) en mijn werkgever (waar ik gewoon veel meer kwaliteit kon leveren). Overstap naar Amfexa[lees meer...]: vanaf het eerste moment was van de positieve effecten niets meer over. Het leek zelfs erger dan zonder medicatie. Ik kwam niet meer uit mijn woorden, was heel mistig en verward in mijn hoofd (bij het koken in plaats van een pan te pakken stond ik met een stapel borden in mijn handen). Ik heb na twee dagen het middel weer naar de apotheek terug gebracht. Het liefst heb ik de oude 2,5 mg terug, maar dat zal hem niet worden met zo’n machtige farmaceut die het middel geregistreerd heeft. Noodgedwongen moet ik op zoek naar iets anders. Ik vind het onbegrijpelijk vanuit medisch of maatschappelijk oogpunt dat een goedkoop verkrijgbaar goed werkend middel omgezet moet worden naar een duur niet of minder werkend middel. Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt snap ik dat beter, want meer winst, maar kom op: dat is toch een heel onvolwassen?

26-03-2020 | Vrouw | 40
ADD
Op 38 jarige leeftijd gediagnosticeerd met ADD. Nadat methylfenidaat teveel bijwerkingen gaf overgegaan op dexamfetamine sulfaat (generiek). Er ging een wereld voor me open. Alsof je voor het eerst functioneert zoals het eigenlijk zou moeten. Een boek kunnen lezen, niet door elk geluidje afgeleid worden, eindelijk je gedachten kunnen verwoorden. Mijn omgeving hoefde minder[lees meer...] rekening te houden met mijn onvermogen me te kunnen focussen. Een betere kwaliteit van leven, is een understatement. Nu verplicht aan de Amfexa. Die toegenomen levenskwaliteit heb ik grotendeels weer moeten inleveren. Het medicijn werkt lang niet zo goed als de generieke versie en geeft flinke maagklachten. Het idee dat een goedkoper, beter werkend medicijn niet meer verstrekt mag worden en we nu flink betalen voor iets wat relatief weinig effect heeft.. Ik kan er niet bij. Misschien moeten beleidsmakers een poosje iets slikken wat de breincapaciteit met 50% terugschroeft. Dan kunnen ze zelf ervaren hoe schrijnend de dagelijkse realiteit voor velen van ons nu is.

19-03-2020 | Vrouw | 43