dexamfetamine

Bij  ADHDX

ADD (55 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (23-01-2020)

09-04-2020 | Vrouw | 26
ADHD
Over moeten stappen van dexamfetamine op Amfexa. Het effect, ofja de goede effecten van Amfexa zijn minimaal en ik heb heel veel bijwerkingen. Geen overzicht, heel vergeetachtig, snel afgeleid, niet kunnen concentreren en zeurende pijn in verschillende lichaamsdelen. Ik had eerst niet helemaal door waar al deze klachten vandaan kwamen, maar na een tijdje viel ineens het k[lees meer...]wartje: die klachten zijn er sinds ik Amfexa gebruik ipv de dexamfetamine die ik hiervoor had.

26-08-2020 | Man | 25
ADHD
Sinds een maand gebruik ik lisdexamfetamine van evanse. Werkt super goed! en lang! Voordat ik begin raad ik dit iedereen aan. Het is een pro-drug waardoor de werkzame stof dexamfetamine in je lichaam wordt gemaakt. de stof in de capsule zelf is inactief. Het is super stabiel en werkt voor mij +-6 tot 8 uur. Die tijd is helaas voor mij net niet lang genoeg en ben om die[lees meer...] reden begonnen aan amfexa. Ben er na 2 dagen alweer klaar mee. Heb het gevoel dat het maar 2 uur werkt en dat de rebound heftig is. Als de ADHD hyperfocusser die ik ben ging ik op onderzoek uit. Er zit blijkbaar een stofje in Amfexa (die niet in de andere dexamfetamine medicatie zit) genaamd isomalt. Dit is een zoetstof. Je zou denken dat een zoetstof weinig effect op de werking zou moeten hebben, Maar tot nu toe lijkt dat de boosdoener te zijn. Dit omdat uit onderzoek blijkt dat deze stof de dopamine (en ook serotonine) juist remt (vooral beschadigd op langer termijn). En omdat een aantal bijwerkingen de ADHD symptomen juist verergeren. Het veroorzaakt ook maag en darm klachten. Omdat ik veel bezig ben geweest met zelfmedicatie ben ik er van overtuigt dat ik een goeie theorie kan vertellen over wat er gebeurt in je hoofd. Let op! het is een theorie. Ik heb geen wetenschappelijk bewijs dat mijn claims steunt. De dexamfetamine in Amfexa doet gewoon zijn werk op de normale manier. Maar omdat er een stof in zit die de werking tegen gaat krijg je een soort vaag raar gevoel met veel up's en down's van emotie en energie. De beste vergelijking die ik kan maken is die van Alcohol en Cocaine. Maar inplaats van ze apart van elkaar te nemen is het samen in 1 tablet gedrukt. Daardoor komt de snelle en heftige rebound ook. Nogmaals het is een theorie. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoe jullie je voelen! Zoals ik in het begin al zei in het bericht. Stap over op lisdexamfetamine. Het heeft mijn leven veranderd en neem het elke dag met enorm plezier. Bijwerkingen verdwenen na 2 week. De inwerking duurt +- 1 a 2 uur en werkt heel stabiel over de gehele dag. Het is ook veel meer op de achtergrond waardoor het allemaal minder chemisch aanvoelt.

01-08-2020 | Man | 24
ADHD
Ik ben begonnen met methylfenidaat van Mylan en werd daarvan echt een depressieve hersenloze zombie. Daarna overgestapt naar Amfexa en dat leek in het begin goed te gaan (2.5mg 2 maal daags en daarna 5mg 2 maal daags en toen 7,5mg 2 maal daags) Vanaf 7,5mg 2 maal daags begon de ellende: Nou de amfexa leek in het begin wel te werken. Maar ik denk dat dit placebo effe[lees meer...]ct was. Ik hoopte dat het zou werken. Maar ik ben er nu achter dat mijn paniek/angstaanvallen echt wel 3 tot 4 x per dag zijn. Toen ik naar 7,5 mg ging leek het wel alsof ik XTC op had. Constant met strakke ogen uit m’n gezicht kijken. Slaapproblemen (ik heb een week super slecht geslapen). Hartslag was torenhoog, hoofdpijn, misselijk, diaree, constant eng/angstig gevoel op de borst en in de maag. Opgezette en borrelende maag, niet uit m’n woorden komen (veel meer dan zonder medicijnen), heel erg prikkelbaar zijn. Oorsuizen en emotie disregulatie, versterkt gehoor en moeite met inademen en erg onrustig zijn. Concentratieboog is soms zelfs korter dan normaal. De hele dag enorm moe zijn, nog meer dan normaal. Zelfs nu dat ik al maanden slaap met een slaapbeugel en daardoor dus geen slaapapneu meer heb. Ik krijg rond 13:00 zo enorm veel slaap dat normaal functioneren niet echt meer gaat. 18:30 als de medicatie begint uit te werken voel ik me zo moe alsof ik al wil gaan slapen tot de volgende ochtend. Alleen dat is veelte vroeg waardoor ik mezelf forceer om wakker te blijven. Maar dan ben ik rond 21:00 over m’n slaap heen en dan slaap ik pas 05:00/06:00 in de nacht. Ik ben zelf teruggegaan naar 5mg en nu kan ik een stuk beter slapen. (Weer gemiddeld 6 uur). Maar alle andere klachten zijn er nog steeds. Ik dacht dat ik gewoon paniekklachten had en dat het daardoor kwam. Maar de amfexa zorgt er 100% voor dat ik 3/4 paniekaanvallen per dag heb van gemiddeld elk een uur. En zelfs na een nacht van 6/7 uur slapen voel ik me nog verrot. Ik merk ook dat ik weer meer depressief begin te worden. Puur door slaap te kort en constant vermoeid zijn en alle paniekaanvallen die enorm veel energie kosten. Ik hoop dat ik de oude dexamfetamine via de regenboog apptheek mag proberen zodat ik kan kijken of dit mij wel helpt. Want de amfexa doet meer kwaad dan goed voor mij..

30-07-2020 | Man | 24
ADHD
Amfexa werkt snel in, en werkt binnen 3-4 uur weer uit. De bijwerkingen zijn geen probleem. Het middel doet precies waar ik het voor gebruik. Kanttekening is dat ik erg veel sport en meer dan gebruikelijk let op voedselinname.

27-07-2020 | Man | 43
ADHD
Mijn ervaring met Amfexa (4 dosis per dag, 10-10-7,5-7,5 mg) (augustus 2019): Sinds april 2019, na mijn diagnose Adhd, gebruik ik dexamfetamine. Wat een verlichting was dat. Ik was weer in staat om lekker te werken, voelde me fit, had mijn overzicht terug, maar vooral ook weer een goede energie door de dag en ook ‘s avonds. Ik lag niet meer iedere avond op de bank te s[lees meer...]lapen,... gewoon niet meer...!! Voor de vakantie kreeg ik de mededeling over te moeten op Amfexa. Op zich geen prettig idee dat de zorgverzekeraar niet volledig vergoed, maar Amfexa betaalt de eigen bijdrage terug, dus dan vind ik het prima. Met nog wat voorraad dexa gewacht met de overstap tot na de vakantie. Gestart 6 of 7 aug., in mijn eerste werkweek na de vakantie. In eerste instantie heb ik het idee dat het weinig effect heeft. Ik heb het idee dat drukte op het werk mee speelt, ik voel me wat overspoeld en heb nog niet echt grip op mijn werk. Ook net vakantie gehad waarin minder ritme en regelmaat aanwezig was. Ik moet weer even inkomen... 14 augustus in gesprek met mijn behandelaar dit ook zo uitgesproken. Het zal wel even wennen zijn . Wel opvallend dat ik een paar slechte nachten heb gehad. Enfin we kijken hoe het loopt.... Volgende anderhalve week steeds meer last van futloos zijn. Idee dat zaken moeilijk binnenkomen. Niet overprikkeld, maar afgestompt qua gevoel. Gaandeweg voel ik me de hele dag vermoeid en kom moeilijk toe aan mijn werkzaamheden. Lichamelijk continu een slap gevoel, vaak trillende handen en de hele dag voel ik mijn hart kloppen. Niet zo als met Dexamfetamine in het begin, waarbij ik soms echt hartkloppingen had (en wat ook snel minder werd..), maar continu een licht gevoel in heel mijn lijf.... en een licht geklop in mijn hoofd/oren,...een soort van lichte hoofdpijn rond mijn ogen/voorhoofd. Me concentreren en werkzaamheden oppakken worden steeds moeilijker. Moet veel moeite doen om gesprekken te volgen en de informatie te verwerken. Concentreren op een taak kost me dubbel zoveel moeite als voorheen. Ik merk dat ik afdwaal tijdens gesprekken en verlies langzaam aan steeds nog meer overzicht. Als ik thuis kom ben ik uitgeput. Ik krijg vragen om me heen, men vindt dat ik er niet goed uit zie. Mijn ogen staan anders/zie er vermoeid uit. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik in ieder geval deze werkweek de medicatie wil uitzitten (tm 23 aug.), mogelijk dat het de bijwerkingen zijn en die geleidelijk minder worden. ...Vrijdag heb ik moeite met uit bed komen. (Donderdag eigenlijk ook al..) Onrustige nacht gehad, niet goed geslapen. Ik voel me leeg en wil het liefst blijven liggen. Eenmaal uit bed gaat het wel. Medicijnen ingenomen en na een uur begint het akelige gevoel weer op te spelen, ik voel me ellendig. Principieel ‘s middags nog een dosis gepakt, omdat ik het echt geprobeerd wil hebben... Eind van de dag balans opgemaakt... Het wordt alleen maar erger. Ik zou het futloos willen noemen, maar het is vervelender; ik voel me ronduit ellendig, zowel fysiek als mentaal en kan wel janken. Het is of ik compleet afgevlakt ben en alles aan me voorbij gaat. Continu een gevoel of ik niet helemaal aanwezig ben en ik heb nergens meer zin in...mijn energie is weg. En nu?... Ik heb nog voor een week mijn oude Dexa liggen, daar stap ik nu weer naar over. Kijken of ik daar wel weer het gewenste effect krijg. Voor woensdag een afspraak gemaakt met mijn behandelaar en dan verder kijken. Misschien dat het voor anderen wel werkt hoor, maar voor mij niet! ...Pffff...

16-07-2020 | Man | 30
ADHD
Kloppende stekende hoofdpijn na inname, stress, prikkelbaarheid

02-06-2020 | Man | 23
ADHD
In tegenstelling tot de meeste reviews hier vind ik dat Amfexa minstens evengoed werkt als migistrale bereiding dexamfetamine 2,5mg. Bijwerkingen zijn bij beide hetzelfde snellere hartslag. Voor de rest helpt amfexa goed om je aandacht vast te houden op waar je het voor wil gebruiken( goed of kwaad ). Laat je niet afschrikken, misschien dat anderen er klachten van hebben d[lees meer...]oor de hulpstoffen of placebo, probeer het zelf zonder vooroordeel maar uit.

19-05-2020 | Man | 24
ADHD
Afgrijselijk middel wanneer je paraberk allergie hebt. Ik ben gevoeling voor Isomalt e953 waar nog onbekend van is hoeveel de adi is. Tevens staat in de bijsluiter dat het niet per se geschikt is voor volwassenen. Absurd dat dit de norm is, zodra ik mijn (gelukkig) uitgestelde deadline voor mijn bachelors haal ga ik hier een megaprobleem van maken.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (506) - Antibiotica - penicillines breedspectrum