dexamfetamine

Bij  ADHDX

ADD (55 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (23-01-2020)

03-06-2020 | Vrouw | 31
ADHD
Methylfenidaat en dexamphetamine als voorganger gehad. Van beide kreeg ik vreselijke pijn in mijn buik. Dexamphetamine moest ik 3x 8 stuks ook van innemen, misschien was het een hulpstof waar ik niet tegen kon. Nu al een poos op Amfexa en deze werken goed voor mij. Alsnog een snellere stoelgang maar niet storend. 3x 4 tabletten. Verder ben ik rustig, alert en heb ik meer e[lees meer...]nergie 👍

03-09-2020 | Vrouw | 35
ADHD
Ze zeggen dat het hetzelfde moet werken als Dexamfetamine. Nou ik kan je zeggen, dit is niet het geval. De werking maakt me opgefokt, en fysiek lijkt alles op hol te slaan. Dat ik door dit bedrijf gwwn Dexamfetamine meer mag gebruiken omdat er patent op zit is ronduit schandalig! Laat mensen zelf ervaren en kiezen wat werkt. Naast mijn oude Dexamfetamine is er niets wat m[lees meer...]ij goed helpt en nu dit afgepakt wordt is mijn leven echt een stuk minder aangenaam! Bedankt geldwolven!!

15-06-2020 | Vrouw | 35
ADHD
Ik ben zeer ontevreden over de amfexa. Ik ervaar onrust en dat is niet de bedoeling. Voel mij opgefokt en gestrest

15-06-2020 | Vrouw | 37
ADHD
Zoals vrijwel elke volwassene AD(H)D'er ben ook ik over moeten stappen van het merkloze dexamfetamine naar Amfexa. Mij was verteld dat dat niks uitmaakte omdat het feitelijk hetzelfde was, dus ik vond het prima. Maar de afgelopen weken werd ik echt helemaal knetter. Van manisch naar angstig naar agressief naar depressief naar ... pfft echt gruwelijk vermoeiend en mijn lijf[lees meer...] reageert er ook enorm heftig op. Maar ik had de link nog niet gelegd omdat, weet ik veel, er spelen ook wel wat dingen in mijn leven dus ik dacht dat zal het dan wel zijn of zoiets. TOT ik ervaringen las van anderen. Viel de hele handel ineens op z'n plek want dat was dus PRECIES hoe ik mij voelde. En dus ging ik terugrekenen en jawel het begon vanaf moment van overstappen. BE LA CHE LIJK beleid dit. Mensen die pilletjes slikken voor hun koppie slikken die niet voor niks. Echt misselijkmakend vind ik het hoe daarmee gerommeld wordt. Ook niet bepaald de meest geschikte club voor dat soort fratsen lijkt me. HEt wordt tijd dat er eens wat grote veranderingen komen in heel het ggz systeem. Op deze manier creëren ze juist psychische problemen. Man man man. Kan je net zo goed brand gaan lopen blussen met een vat kerosine.

26-06-2020 | Vrouw | 40
ADHD
Gedwongen overstap naar Amfexa, wat minder goed werkt en nog al een breed scala van bijwerkingen heeft. Al met al, ongelovelijk dat men je dwingt iets te nemen dat duurder is en minder goed werkt. Ga met mijn huisarts in conclaaf over de bijwerkingen, omdat dit een onthoudbare situatie wordt.

16-10-2020 | Vrouw | 42
ADHD
2de keer dat ik begonnen ben met amfexa/tentin, eerste x zelfde grote problemen, toen zonder problemen overgestapt op magistrale bereider. Nu geen opties meer, maar volgens mij is het middel erger dan de kwaal. Dit zou weleens kunnen zorgen dat ik dus NIET medicatie trouw word. De bijwerkingen zijn, werkgeheugen doet het gewoon niet. Hele hoge hartslag, allemaal rode puntj[lees meer...]es in de huid. Misselijk en problemen met kijken. Probleem is zonder een middel dat dopamine regelt.... slaap ik straks weer niet, (weekje of 6 tot dat effect is bereikt). Geloof me. zonder slaap word je gek.

25-08-2020 | Vrouw | 42
ADHD
Wat een vreselijk spul is Amfexa. Ik had er nog niks over gelezen en bewust geen bijsluiter gelezen omdat ik gevoelig ben voor wat er staat. Naarmate ik rare klachten kreeg en mezelf aan het verliezen was ben ik gaan lezen op internet. Wat een opluchting was dat. Ik ben niet gek het is gewoon troep. Veel bijwerkingen zijn bij vele zoals ik ze ervaar. Desondanks wilde ik he[lees meer...]t toch een kans geven omdat je ook door de periode van gewenning moet. Hoe langer ik het slik hoe ernstiger de klachten werden. Het rebound effect is ook echt verschrikkelijk. Ik word agressief en depressief en vreselijke huilbuien. Mijn leven staat stil en kan niks meer. Ik ben een wrak die niets meer kan en durft. De paniekaanvallen zijn zo erg dat ik echt waanideeën krijg. Ik slik ook diazapam 10 mg per dag maar om wat klachten op te vangen zijn ze op een paar dagen op. Wat weer resulteert in een afhankelijkheid aan meer diazepam. Ik was al blij dat ik zelfstandig gestopt was met temazepam, tramadol en andere diverse benzo. De hang naar alcohol wordt groot om de rebound te willen opvangen. Ik heb al heel wat middelen in mijn leven gebruikt maar dit is echt een ware hel. Ik wil dan ook stoppen en meteen maar dat kan niet. Ik slik het nu 4 maanden dus moet afbouwen. Ik weet nog niet wat het stappenplan gaat zijn maar ik hoop zo snel mogelijk van deze zooi af te zijn. Ik kan alleen maar zeggen begin er nooit aan want het maakt mijn leven echt kapot.

27-07-2020 | Man | 43
ADHD
Mijn ervaring met Amfexa (4 dosis per dag, 10-10-7,5-7,5 mg) (augustus 2019): Sinds april 2019, na mijn diagnose Adhd, gebruik ik dexamfetamine. Wat een verlichting was dat. Ik was weer in staat om lekker te werken, voelde me fit, had mijn overzicht terug, maar vooral ook weer een goede energie door de dag en ook ‘s avonds. Ik lag niet meer iedere avond op de bank te s[lees meer...]lapen,... gewoon niet meer...!! Voor de vakantie kreeg ik de mededeling over te moeten op Amfexa. Op zich geen prettig idee dat de zorgverzekeraar niet volledig vergoed, maar Amfexa betaalt de eigen bijdrage terug, dus dan vind ik het prima. Met nog wat voorraad dexa gewacht met de overstap tot na de vakantie. Gestart 6 of 7 aug., in mijn eerste werkweek na de vakantie. In eerste instantie heb ik het idee dat het weinig effect heeft. Ik heb het idee dat drukte op het werk mee speelt, ik voel me wat overspoeld en heb nog niet echt grip op mijn werk. Ook net vakantie gehad waarin minder ritme en regelmaat aanwezig was. Ik moet weer even inkomen... 14 augustus in gesprek met mijn behandelaar dit ook zo uitgesproken. Het zal wel even wennen zijn . Wel opvallend dat ik een paar slechte nachten heb gehad. Enfin we kijken hoe het loopt.... Volgende anderhalve week steeds meer last van futloos zijn. Idee dat zaken moeilijk binnenkomen. Niet overprikkeld, maar afgestompt qua gevoel. Gaandeweg voel ik me de hele dag vermoeid en kom moeilijk toe aan mijn werkzaamheden. Lichamelijk continu een slap gevoel, vaak trillende handen en de hele dag voel ik mijn hart kloppen. Niet zo als met Dexamfetamine in het begin, waarbij ik soms echt hartkloppingen had (en wat ook snel minder werd..), maar continu een licht gevoel in heel mijn lijf.... en een licht geklop in mijn hoofd/oren,...een soort van lichte hoofdpijn rond mijn ogen/voorhoofd. Me concentreren en werkzaamheden oppakken worden steeds moeilijker. Moet veel moeite doen om gesprekken te volgen en de informatie te verwerken. Concentreren op een taak kost me dubbel zoveel moeite als voorheen. Ik merk dat ik afdwaal tijdens gesprekken en verlies langzaam aan steeds nog meer overzicht. Als ik thuis kom ben ik uitgeput. Ik krijg vragen om me heen, men vindt dat ik er niet goed uit zie. Mijn ogen staan anders/zie er vermoeid uit. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik in ieder geval deze werkweek de medicatie wil uitzitten (tm 23 aug.), mogelijk dat het de bijwerkingen zijn en die geleidelijk minder worden. ...Vrijdag heb ik moeite met uit bed komen. (Donderdag eigenlijk ook al..) Onrustige nacht gehad, niet goed geslapen. Ik voel me leeg en wil het liefst blijven liggen. Eenmaal uit bed gaat het wel. Medicijnen ingenomen en na een uur begint het akelige gevoel weer op te spelen, ik voel me ellendig. Principieel ‘s middags nog een dosis gepakt, omdat ik het echt geprobeerd wil hebben... Eind van de dag balans opgemaakt... Het wordt alleen maar erger. Ik zou het futloos willen noemen, maar het is vervelender; ik voel me ronduit ellendig, zowel fysiek als mentaal en kan wel janken. Het is of ik compleet afgevlakt ben en alles aan me voorbij gaat. Continu een gevoel of ik niet helemaal aanwezig ben en ik heb nergens meer zin in...mijn energie is weg. En nu?... Ik heb nog voor een week mijn oude Dexa liggen, daar stap ik nu weer naar over. Kijken of ik daar wel weer het gewenste effect krijg. Voor woensdag een afspraak gemaakt met mijn behandelaar en dan verder kijken. Misschien dat het voor anderen wel werkt hoor, maar voor mij niet! ...Pffff...

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (507) - Antibiotica - penicillines breedspectrum