Ervaringen met Amfexa

dexamfetamine

Bij  ADHDX

ADD (67 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (01-07-2019)

26-08-2020 | Man | 25
ADHD
Sinds een maand gebruik ik lisdexamfetamine van evanse. Werkt super goed! en lang! Voordat ik begin raad ik dit iedereen aan. Het is een pro-drug waardoor de werkzame stof dexamfetamine in je lichaam wordt gemaakt. de stof in de capsule zelf is inactief. Het is super stabiel en werkt voor mij +-6 tot 8 uur. Die tijd is helaas voor mij net niet lang genoeg en ben om die[lees meer...] reden begonnen aan amfexa. Ben er na 2 dagen alweer klaar mee. Heb het gevoel dat het maar 2 uur werkt en dat de rebound heftig is. Als de ADHD hyperfocusser die ik ben ging ik op onderzoek uit. Er zit blijkbaar een stofje in Amfexa (die niet in de andere dexamfetamine medicatie zit) genaamd isomalt. Dit is een zoetstof. Je zou denken dat een zoetstof weinig effect op de werking zou moeten hebben, Maar tot nu toe lijkt dat de boosdoener te zijn. Dit omdat uit onderzoek blijkt dat deze stof de dopamine (en ook serotonine) juist remt (vooral beschadigd op langer termijn). En omdat een aantal bijwerkingen de ADHD symptomen juist verergeren. Het veroorzaakt ook maag en darm klachten. Omdat ik veel bezig ben geweest met zelfmedicatie ben ik er van overtuigt dat ik een goeie theorie kan vertellen over wat er gebeurt in je hoofd. Let op! het is een theorie. Ik heb geen wetenschappelijk bewijs dat mijn claims steunt. De dexamfetamine in Amfexa doet gewoon zijn werk op de normale manier. Maar omdat er een stof in zit die de werking tegen gaat krijg je een soort vaag raar gevoel met veel up's en down's van emotie en energie. De beste vergelijking die ik kan maken is die van Alcohol en Cocaine. Maar inplaats van ze apart van elkaar te nemen is het samen in 1 tablet gedrukt. Daardoor komt de snelle en heftige rebound ook. Nogmaals het is een theorie. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoe jullie je voelen! Zoals ik in het begin al zei in het bericht. Stap over op lisdexamfetamine. Het heeft mijn leven veranderd en neem het elke dag met enorm plezier. Bijwerkingen verdwenen na 2 week. De inwerking duurt +- 1 a 2 uur en werkt heel stabiel over de gehele dag. Het is ook veel meer op de achtergrond waardoor het allemaal minder chemisch aanvoelt.

01-08-2020 | Man | 24
ADHD
Ik ben begonnen met methylfenidaat van Mylan en werd daarvan echt een depressieve hersenloze zombie. Daarna overgestapt naar Amfexa en dat leek in het begin goed te gaan (2.5mg 2 maal daags en daarna 5mg 2 maal daags en toen 7,5mg 2 maal daags) Vanaf 7,5mg 2 maal daags begon de ellende: Nou de amfexa leek in het begin wel te werken. Maar ik denk dat dit placebo effe[lees meer...]ct was. Ik hoopte dat het zou werken. Maar ik ben er nu achter dat mijn paniek/angstaanvallen echt wel 3 tot 4 x per dag zijn. Toen ik naar 7,5 mg ging leek het wel alsof ik XTC op had. Constant met strakke ogen uit m’n gezicht kijken. Slaapproblemen (ik heb een week super slecht geslapen). Hartslag was torenhoog, hoofdpijn, misselijk, diaree, constant eng/angstig gevoel op de borst en in de maag. Opgezette en borrelende maag, niet uit m’n woorden komen (veel meer dan zonder medicijnen), heel erg prikkelbaar zijn. Oorsuizen en emotie disregulatie, versterkt gehoor en moeite met inademen en erg onrustig zijn. Concentratieboog is soms zelfs korter dan normaal. De hele dag enorm moe zijn, nog meer dan normaal. Zelfs nu dat ik al maanden slaap met een slaapbeugel en daardoor dus geen slaapapneu meer heb. Ik krijg rond 13:00 zo enorm veel slaap dat normaal functioneren niet echt meer gaat. 18:30 als de medicatie begint uit te werken voel ik me zo moe alsof ik al wil gaan slapen tot de volgende ochtend. Alleen dat is veelte vroeg waardoor ik mezelf forceer om wakker te blijven. Maar dan ben ik rond 21:00 over m’n slaap heen en dan slaap ik pas 05:00/06:00 in de nacht. Ik ben zelf teruggegaan naar 5mg en nu kan ik een stuk beter slapen. (Weer gemiddeld 6 uur). Maar alle andere klachten zijn er nog steeds. Ik dacht dat ik gewoon paniekklachten had en dat het daardoor kwam. Maar de amfexa zorgt er 100% voor dat ik 3/4 paniekaanvallen per dag heb van gemiddeld elk een uur. En zelfs na een nacht van 6/7 uur slapen voel ik me nog verrot. Ik merk ook dat ik weer meer depressief begin te worden. Puur door slaap te kort en constant vermoeid zijn en alle paniekaanvallen die enorm veel energie kosten. Ik hoop dat ik de oude dexamfetamine via de regenboog apptheek mag proberen zodat ik kan kijken of dit mij wel helpt. Want de amfexa doet meer kwaad dan goed voor mij..

30-07-2020 | Man | 24
ADHD
Amfexa werkt snel in, en werkt binnen 3-4 uur weer uit. De bijwerkingen zijn geen probleem. Het middel doet precies waar ik het voor gebruik. Kanttekening is dat ik erg veel sport en meer dan gebruikelijk let op voedselinname.

16-08-2020 | Vrouw | 22
ADHD
Ik heb anderhalf jaar Amfexa gebruikt nadat mijn geliefde dexamfetamine niet meer geleverd mocht worden. Het is werkelijk rommel. Het heeft bij mij gezorgd voor extreme angstklachten en uiteindelijk een burn-out (ik kon niet eens meer focussen/blijven zitten bij een sitcom aflevering van 20 minuten, zelfs niet om 10 uur 's avonds). Ik heb door de burn-out, angst en het ge[lees meer...]brek aan focus en motivatie een jaar van mijn studie verknald. Dik 2000 euro verspild. Ik weet nog de eerste dag dat ik het nam, ik kon letterlijk niet stoppen met dingen doen. Niks afmaken natuurlijk, en aan het einde van de dag kon ik niet bevatten hoe ik in godsnaam zoveel tijd heb besteed, en dat ik niks had afgemaakt. Waar is de tijd gebleven? Enorm opgejaagd en rusteloos. Toen ik net begon met Amfexa (na ongeveer een maand) heb ik me ook een paar weken suïcidaal gevoeld. Het was vanaf het begin al een drama, maar een alternatief was er niet! Het was iets meer focus dan normaal (wat enorm snel omsloeg in hyperfocus op onbelangrijke dingen, zoals de lay-out van een document), of niks. Dan toch maar iets meer focus. Ik kon natuurlijk ook niet weten dat het een angststoornis en een burn-out zou veroorzaken. Je raakt snel gewend aan een nieuw "normaal". Amfexa heeft enorm veel kapot gemaakt voor mij. Ik ben terug bij af en dan nog een heel stuk verder naar beneden. Let heel goed op bijwerkingen als je dit neemt en onderneem actie als je merkt dat je stresstolerantie minder wordt.

21-05-2022 | Man | 21
dexamfetamine (20mg)
ADHD
Vertaling: Begon met de behandeling met dextroamphetaminesulfaat met een onbekend merk, vermoedelijk Teva, of een andere generiek, beginnend bij 5 mg, zeer weinig bijwerkingen en effectieve behandeling voor dosering. 10 mg leek weinig tot niet meer effectief bij het gebruik van het merk amfexa, veronderstelde dat dit te wijten was aan de titratiedosering en een teken om m[lees meer...]ijn dosis te verhogen. bij 15 mg, schijnbaar zeer effectief bij het verminderen van symptomen, met weinig bijwerkingen, geen klachten, opnieuw merk amfexa. 20 mg was de laatste verhoging van de titratie en zorgde voor briljante symptoomverlichting + beheersbare bijwerkingen met het merk amfexa. bij het opnieuw vullen van mijn recept van amfexa voor opnieuw 20 mg en het gebruik van deze nieuwe batch medicatie, ENORME bijwerkingen en geen symptoomvermindering. Bijwerkingen van onmiddellijke stemmingswisselingen en symptoomvermindering werden aangetoond binnen een of twee dagen na deze nieuwe batch medicatie. Mijn symptomen van deze batch zijn als volgt - depressie, angst, kaakklemmen, spierpijn , vermoeidheid, erg sterk slapeloosheid. Dit is nog nooit zo gebeurd onmiddellijk noch met een dergelijke bijwerking als bij deze partij medicatie, 2000106 van het merk amfexa. Ik kon de oorzaak van zo'n grote verandering in hoe ik me voel en hoe mijn aandoening is behandeld niet vinden, het kostte me 3 weken om te vinden wat er veranderd was, en na het zoeken naar amfexa heb ik vele anderen zien lijden aan bijwerkingen. (originele tekst: Began treatment using Dextroamphetamine sulphate with unknown brand, presumably Teva, or another generic, starting at 5mg, very few side effects and effective treatment for dosage. 10mg seemed little to no more effective using the amfexa brand, presumed this was due to the titration dosage and a sign to increase my dose. at 15mg, seemingly very effective at symptoms reduction, with few side effects, no complaints, again amfexa brand. 20mg was last increment of titration, and provided brilliant symptom releif + managable side effects with amfexa brand. upon refilling my prescription from amfexa for again 20mg, and using this new batch of medication, HUGE side effects and zero symptom reduction. Side effects of immediate shift of mood, and symptom reduction where shown within one or two days of this new batch of medication, my symptoms from this batch are as follows - Depression Anxiety Jaw clenching Muscle Pain Fatigue, very strong Insomnia This has never happened so immediately nor with such adverse reaction as with this batch of medication, 2000106 by amfexa brand. I couldnt find the cause of such a big change in how I feel and how my condition has been treated, it took me 3 weeks to find what changed, and after searching about amfexa I have seen many others suffering from side effects.)

19-08-2020 | Vrouw | 21
ADHD
Sinds vorig jaar oktober met ADHD gediagnosticeerd. Methylfenidaat in bijna elke vorm werkte niet. Nu test ik amfexa. Het is effectief voor concentratie, maar na 4 uur krijg ik hoofdpijn. Na ongeveer 6 uur heb ik barstende hoofdpijn en kan niet meer tegen licht of geur. Ik slaap slecht (slechter dan anders) en wordt soms ook wakker met hoofdpijn. Paracetamol verlicht de pi[lees meer...]jn maar een beetje. ik wordt al misselijk van het idee van eten en wil constant frisse lucht maar wanneer ik buiten ben, snak ik daar nog steeds naar.

26-10-2020 | Vrouw | 19
ADHD
Ik slik nu ongeveer twee maanden Amfexa/Tentin. De problemen die ik ervoer door mijn ADHD worden nu goed gereguleerd door de medicatie. Ik kan me erg goed motiveren om te beginnen met schoolwerk (hoger onderwijs), ik vind dingen interessanter, en ik kan aan een ding werken zonder constant in beweging te zijn. Verder heb ik veel minder lichamelijke onrust, kan ik beter op [lees meer...]mijn beurt wachten en luister in meer naar wat anderen zeggen. Ook tijdens het rijden merk ik dat ik veel geduldiger ben en beter kan relativeren. Ik heb ook een paar bijwerkingen, ten eerste heb ik constant een droge mond (niet zo veel last van), voel ik soms zonder reden me heel erg zenuwachtig, heb ik meer puistjes op mijn gezicht, en is het hongergevoel verdwenen. Ik had niet echt een reserve maar doordat ik niet meer snack of ongezonde dingen eet ben ik erg afgevallen (in de eerste twee weken vier kilo). Na twee maanden lukt het nu gelukkig wel om mijn gewicht een beetje constant te houden.

09-12-2021 | Vrouw | 18
ADHD
Ik gebruik het medicijn vanwege mijn diagnose: ADHD. Het ondersteunt mij bij de concenstratie en impulsiviteit. Ik heb er veel baat bij en ben blij dat ik dit middel heb ontdekt. Zeker een aanrader! Het is wel belangrijk dat het per persoon verschillend is. Bij de een kan het erg helpen en bij de ander juist niet. succes6