dexamfetamine

Bij  ADHDX

ADD (56 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (23-01-2020)

01-08-2020 | Man | 24
ADHD
Ik ben begonnen met methylfenidaat van Mylan en werd daarvan echt een depressieve hersenloze zombie. Daarna overgestapt naar Amfexa en dat leek in het begin goed te gaan (2.5mg 2 maal daags en daarna 5mg 2 maal daags en toen 7,5mg 2 maal daags) Vanaf 7,5mg 2 maal daags begon de ellende: Nou de amfexa leek in het begin wel te werken. Maar ik denk dat dit placebo effe[lees meer...]ct was. Ik hoopte dat het zou werken. Maar ik ben er nu achter dat mijn paniek/angstaanvallen echt wel 3 tot 4 x per dag zijn. Toen ik naar 7,5 mg ging leek het wel alsof ik XTC op had. Constant met strakke ogen uit m’n gezicht kijken. Slaapproblemen (ik heb een week super slecht geslapen). Hartslag was torenhoog, hoofdpijn, misselijk, diaree, constant eng/angstig gevoel op de borst en in de maag. Opgezette en borrelende maag, niet uit m’n woorden komen (veel meer dan zonder medicijnen), heel erg prikkelbaar zijn. Oorsuizen en emotie disregulatie, versterkt gehoor en moeite met inademen en erg onrustig zijn. Concentratieboog is soms zelfs korter dan normaal. De hele dag enorm moe zijn, nog meer dan normaal. Zelfs nu dat ik al maanden slaap met een slaapbeugel en daardoor dus geen slaapapneu meer heb. Ik krijg rond 13:00 zo enorm veel slaap dat normaal functioneren niet echt meer gaat. 18:30 als de medicatie begint uit te werken voel ik me zo moe alsof ik al wil gaan slapen tot de volgende ochtend. Alleen dat is veelte vroeg waardoor ik mezelf forceer om wakker te blijven. Maar dan ben ik rond 21:00 over m’n slaap heen en dan slaap ik pas 05:00/06:00 in de nacht. Ik ben zelf teruggegaan naar 5mg en nu kan ik een stuk beter slapen. (Weer gemiddeld 6 uur). Maar alle andere klachten zijn er nog steeds. Ik dacht dat ik gewoon paniekklachten had en dat het daardoor kwam. Maar de amfexa zorgt er 100% voor dat ik 3/4 paniekaanvallen per dag heb van gemiddeld elk een uur. En zelfs na een nacht van 6/7 uur slapen voel ik me nog verrot. Ik merk ook dat ik weer meer depressief begin te worden. Puur door slaap te kort en constant vermoeid zijn en alle paniekaanvallen die enorm veel energie kosten. Ik hoop dat ik de oude dexamfetamine via de regenboog apptheek mag proberen zodat ik kan kijken of dit mij wel helpt. Want de amfexa doet meer kwaad dan goed voor mij..

30-07-2020 | Man | 24
ADHD
Amfexa werkt snel in, en werkt binnen 3-4 uur weer uit. De bijwerkingen zijn geen probleem. Het middel doet precies waar ik het voor gebruik. Kanttekening is dat ik erg veel sport en meer dan gebruikelijk let op voedselinname.

19-05-2020 | Man | 24
ADHD
Afgrijselijk middel wanneer je paraberk allergie hebt. Ik ben gevoeling voor Isomalt e953 waar nog onbekend van is hoeveel de adi is. Tevens staat in de bijsluiter dat het niet per se geschikt is voor volwassenen. Absurd dat dit de norm is, zodra ik mijn (gelukkig) uitgestelde deadline voor mijn bachelors haal ga ik hier een megaprobleem van maken.

02-06-2020 | Man | 23
ADHD
In tegenstelling tot de meeste reviews hier vind ik dat Amfexa minstens evengoed werkt als migistrale bereiding dexamfetamine 2,5mg. Bijwerkingen zijn bij beide hetzelfde snellere hartslag. Voor de rest helpt amfexa goed om je aandacht vast te houden op waar je het voor wil gebruiken( goed of kwaad ). Laat je niet afschrikken, misschien dat anderen er klachten van hebben d[lees meer...]oor de hulpstoffen of placebo, probeer het zelf zonder vooroordeel maar uit.

17-05-2020 | Vrouw | 23

16-08-2020 | Vrouw | 22
ADHD
Ik heb anderhalf jaar Amfexa gebruikt nadat mijn geliefde dexamfetamine niet meer geleverd mocht worden. Het is werkelijk rommel. Het heeft bij mij gezorgd voor extreme angstklachten en uiteindelijk een burn-out (ik kon niet eens meer focussen/blijven zitten bij een sitcom aflevering van 20 minuten, zelfs niet om 10 uur 's avonds). Ik heb door de burn-out, angst en het ge[lees meer...]brek aan focus en motivatie een jaar van mijn studie verknald. Dik 2000 euro verspild. Ik weet nog de eerste dag dat ik het nam, ik kon letterlijk niet stoppen met dingen doen. Niks afmaken natuurlijk, en aan het einde van de dag kon ik niet bevatten hoe ik in godsnaam zoveel tijd heb besteed, en dat ik niks had afgemaakt. Waar is de tijd gebleven? Enorm opgejaagd en rusteloos. Toen ik net begon met Amfexa (na ongeveer een maand) heb ik me ook een paar weken suïcidaal gevoeld. Het was vanaf het begin al een drama, maar een alternatief was er niet! Het was iets meer focus dan normaal (wat enorm snel omsloeg in hyperfocus op onbelangrijke dingen, zoals de lay-out van een document), of niks. Dan toch maar iets meer focus. Ik kon natuurlijk ook niet weten dat het een angststoornis en een burn-out zou veroorzaken. Je raakt snel gewend aan een nieuw "normaal". Amfexa heeft enorm veel kapot gemaakt voor mij. Ik ben terug bij af en dan nog een heel stuk verder naar beneden. Let heel goed op bijwerkingen als je dit neemt en onderneem actie als je merkt dat je stresstolerantie minder wordt.

19-08-2020 | Vrouw | 21
ADHD
Sinds vorig jaar oktober met ADHD gediagnosticeerd. Methylfenidaat in bijna elke vorm werkte niet. Nu test ik amfexa. Het is effectief voor concentratie, maar na 4 uur krijg ik hoofdpijn. Na ongeveer 6 uur heb ik barstende hoofdpijn en kan niet meer tegen licht of geur. Ik slaap slecht (slechter dan anders) en wordt soms ook wakker met hoofdpijn. Paracetamol verlicht de pi[lees meer...]jn maar een beetje. ik wordt al misselijk van het idee van eten en wil constant frisse lucht maar wanneer ik buiten ben, snak ik daar nog steeds naar.

26-10-2020 | Vrouw | 19
ADHD
Ik slik nu ongeveer twee maanden Amfexa/Tentin. De problemen die ik ervoer door mijn ADHD worden nu goed gereguleerd door de medicatie. Ik kan me erg goed motiveren om te beginnen met schoolwerk (hoger onderwijs), ik vind dingen interessanter, en ik kan aan een ding werken zonder constant in beweging te zijn. Verder heb ik veel minder lichamelijke onrust, kan ik beter op [lees meer...]mijn beurt wachten en luister in meer naar wat anderen zeggen. Ook tijdens het rijden merk ik dat ik veel geduldiger ben en beter kan relativeren. Ik heb ook een paar bijwerkingen, ten eerste heb ik constant een droge mond (niet zo veel last van), voel ik soms zonder reden me heel erg zenuwachtig, heb ik meer puistjes op mijn gezicht, en is het hongergevoel verdwenen. Ik had niet echt een reserve maar doordat ik niet meer snack of ongezonde dingen eet ben ik erg afgevallen (in de eerste twee weken vier kilo). Na twee maanden lukt het nu gelukkig wel om mijn gewicht een beetje constant te houden.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum