Ervaringen met Concerta

Elvanse (150 meningen)

Bojan Nikolik (05-12-2014)

10-04-2024 | Vrouw | 45

emotioneel verhoogde hartslag verminderde eetlust

Ik ben in januari na diagnose add op 45 jarige leeftijd, gestart met methylfenidaat. Per toeval als eerste met Concerta 27 mg. Daarna kreeg ik allerlei B merken. Ik blijk toch gevoelig voor de hulpstoffen erin dus met medische noodzaak krijg ik nu (na lang aandringen bij de apotheek) weer Concerta. Ik zit nu op 54 mg maar als ik het dan druk heb merk ik toch verhoogde hart[lees meer...]slag en dat ik sneller van 0-100 schiet in mijn emotie als ik ineens super down of droevig (had ik nooit voorheen-vrij beheerst). Dus nu doe ik soms een dag de 36 mg (helaas doet dit minder met mn focus en concentratie) maar geeft minder tot geen bijwerkingen. Voordeel van Concerta is echt de focus en eindelijk gewoon een planning kunnen maken in m’n hoofd en m’n productie op werk is echt zoveel beter! Minder afleiding. Top. Oh ja en val in slaap als een blok. En dat voor een piekeraar. In het begin was eetlust afname een dingetje. Kan soms wat maagklachten hebben:moet ervoor waken dat ik niet na inname tijd niks eet en dan in avond ineens veel en ook suiker behoefte. Je knopje van trek is een beetje van slag dus wel zaak dat je goed en gezond, verdeeld blijft eten. Verder zie ik het zo als m’n leven ipv 6 een 8 kan zijn met dit pilletje dan heel graag;) Hoop wel dat de werking zo blijft. Begreep dat er gewenning kan optreden, dus zaak om soms even pauze in te lassen. Althans zo vertelde de psych mij.

21-03-2023 | Vrouw | 18
ADD
Ik heb voor een best wel lange tijd methylfenidaat gebruikt en merkte zeker verschil. zowel positief als negatief. Helaas waren er op lange termijn meer negatieve kanten aan dit middel dan positief. Ik kon moeilijk uit mijn woorden komen, was prikkelbaar en kreeg depressieve gevoelens. Eetlust had ik niet meer en ik at amper een normale maaltijd op een dag (vol met inspann[lees meer...]ing). De concentratie was verbetert maar dit was het niet waard in vergelijking met de lijst bijwerkingen.

21-07-2022 | Vrouw | 18
ADD
Het wordt voorgeschreven voor school, gezien het wat moeizaam ging. ADD en depressie. Dosis verhoogt van 36mg naar 54mg. Ik weet niet of de bijwerkingen worden veroorzaakt door een te hoge dosis of door het gebrek aan slaap. Op het moment niet veel voordelen, behalve met overweldigende emoties. Het is makkelijker om mezelf aan het werk te zetten als ik bezig blijf. 10mg in[lees meer...] de avond om de bijwerkingen te verminderen bij het uitwerken. Hoe vroeger ik het neem hoe meer bijwerkingen ik voel bij het uitwerken. Mijn beleving kan minder accuraat zijn vanwege mijn depressie. Het is lastig om de bijwerkingen van de medicatie en de depressie te onderscheiden. Ik begon met Concerta toen ik net 17 was geworden.

09-01-2022 | Vrouw | 25
ADD
Slik al concerta sinds 2007. Dus toen was ik 10 jaar. Voor mij is het de oplossing. Ik wordt rustiger in m'n hoofd en kan mijn taken afronden. Als ik het niet neem ben ik heel vaag in m'n hoofd en kom ik tot niks. Ik ben wel pas 3 jaar op dezelfde dosering. Ik mag nu niet meer hoger ondanks dat ik gewend raak aan het medicijn. Dit vraagt dus meer van mijn eigen kunnen. Ik [lees meer...]ging 1x in de 1,5 jaar omhoog met de dosering omdat ik erg snel wen aan medicatie. Zit nu op 108 mg (1x daags 2x 54 mg). Mijn emoties zijn wel wat afgevlakt maar dit ervaar ik niet als een probleem. Ik heb bijna geen eetlust meer als de medicatie werkt. Hierdoor eet ik veel te weinig. Ik zou het veel mensen aanraden. Mits je er depressief van wordt.

08-09-2021 | Vrouw | 20
methylfenidaat (20mg)
ADD
Verschrikkelijk al die ADHD medicatie. Ik heb bijna alles gehad, en de volgende was erger dan de vorige. Ik slikte al ADHD medicatie vanaf mijn 8e jaar. Ik begon met Concerta, 2mg, 2 keer per dag... dat deed niet veel meer naar mate ik ouder werd, dus op mijn 10e met 2 keer 5mg begonnen. Ik werd er enorm stil van en enorm warrig. Het voelde alsof mijn hersenen geblokkeerd [lees meer...]waren. Simpele dingen begreep ik minder goed. Hierna nog veel meer mg geslikt en meerdere medicaties geprobeerd voor mijn ADD. Ik heb tot mijn 15e pillen geslikt. Mijn laatste was ADHD medicatie gemengd met anti-depressiva waarmee ik begon op mijn 14e. Ik werd mute, hartkloppingen, paranoia, i trilde enorm, ik sliep niet , voelde me depressief en ik was enorm in de war. Sinds mijn 16e gestopt, en ik voel me veel beter dan met alle zooi! Het is even een kwestie van leren omgaan met de zwakke punten, maar liever dat dan de hele dag niks kunnen doen....

22-03-2021 | Vrouw | 20
ADD
Ik ben echt radeloos, ben geen zeurderig mens en kan van alles hebben maar ik ben sinds kort overgestapt op 36 omdat 27 weinig werkte en ik voel me nu een verdoofd wrak. Ik zat net aan mijn huiswerk en ik kon maar niets begrijpen. Alsof ik een dode zombie was die iets probeerde te lezen maar het lukte niet. Ik gebruik het nu al bijna twee jaar en 1 ding waar ik wel om kan [lees meer...]janken: ik ben 6 kilo afgevallen. ( ik had een mooi lichaam van 58 kilo en ik woog gister 52 kilo ). Ik was nog zwaarder toen ik 14 was. Ik schaam me rot voor mijn lichaam, het wordt ook opgemerkt door anderen. Ik eet vrijwel vegan/vegetarisch en een kook fanaat ben ik ook niet dus misschien maar aan de shakes. Ik wil stiekem gewoon af van deze troep maar helaas ben ik er afhankelijk van geraakt. Ik heb geen idee wat nog helpt en amfetamientjes zijn nog schadelijker dus daar wil ik niet aan beginnen. Ik ben al bezig met paddenstoelen als alternatief, alleen ik heb nu examens dus heb concerta ook echt nodig. Wat een wereld leven we in. Ik schrok enorm van mijn lichaam, er is geen spier of vetje over. Ik zie er letterlijk uit alsof ik een eetstoornis heb. ( zo eet ik ook. ) Heeft iemand raad behalve dat ik meer “ vezelrijk” moet gaan eten?

22-06-2019 | Vrouw | 43
methylfenidaat (27mg)

17-04-2019 | Vrouw | 44
ADD
Nadat ik een burn out heb gehad en anti depressiva niet hielpen, bleek na tests dat ik ADD heb. De voorgeschreven kortwerkende ritalin hielp maar 1,5 tot 2 uur en gelukkig kon ik snel over op concerta. Wat een verbetering. Ik slaap veel beter, mijn dagen zijn nooit meer lusteloos en deprimerend, ik doe gewoon de dingen die moeten, vergeet niet meer dat de was na twee dagen[lees meer...] nog in de machine zit, ga gewoon aan de slag met alles wat gebeuren moet. Ik kan hierdoor weer leven, meedoen en vooral ook blij zijn. Dit is dus hoe andere mensen altijd al zijn, terwijl ik mijn leven lang zo heb moeten vechten om het ook allemaal voor elkaar te krijgen (ik snapte nooit hoe andere dat altijd deden) Mijn stemming is het tegenovergestelde van zombie en heb gelukkig geen bijwerkingen. Op sommige dagen werkt het wel s minder en ik kan nog niet achterhalen waar dat dan door komt. Twee kinderen met ADHD gebruiken ook Concerta de 1 ervaart het net als mij en de ander geeft aan dat zijn gedachten minder vrolijk zijn met gebruik van Concerta en neemt het dan ook alleen tijdens schooldagen voor de concentratie en slaapt dan ook beter. Soms neem ik een dag geen Concerta (gewoon om te kijken hoe het is) en dan doe ik niets, onderneem niets, vind niets leuk enzovoort, zonde van die ene dag!

28-02-2019 | Vrouw | 29
methylfenidaat (18mg)
ADD
Voor m'n concentratie werkte het geweldig. Alleen de buikpijn en misselijkheid zijn zo ernstig dat ik er mee op moest houden. Pas toen ik op vakantie ging en m'n concerta even niet nam kwam ik erachter dat de erge buikpijn en misselijkheid hier door kwamen. Erg jammer, want ik had er wel baat bij.

18-02-2019 | Vrouw | 21
methylfenidaat (50mg)
ADD
Ik gebruik Concerta nu 9 jaar. Vanaf het begin werkte het al top. Door de psychiater goed op de hoogte gesteld van de bijwerkingen en de medicatie is rustig opgebouwd. Binnen een jaar slikte ik 54 mg en dit werkte goed voor mij. Ik had soms sochtends last van hoofdpijn en melatonine slikte ik om in slaap te komen maar dit was niet storend. Ik had eindelijk weer mijn dag en[lees meer...] nacht ritme op orde. Ik raakte niet meer steeds gefrustreerd dat er niet uit kwam wat er in zit op school. Ik kon me weer fatsoenlijk richten op een gesprek zonder steeds afgeleid te raken. In groepen raakte ik niet steeds overprikkeld en ga zo maar door. Aan het einde van mijn opleiding naar 45 mg overgestapt omdat ik wel wil kijken of ik misschien met minder kan leven of misschien ooit een keer kan stoppen. Bij de wisseling van 54 naar 45 mg had ik wel last van bijwerkingen als een stijve kaak en onrust maar dat trok na een week weer weg. Concerta is voor mij een enorme uitkomst geweest en ik denk dat ik 'gezegend' ben met amper bijwerkingen. Van de mensen in mijn omgeving die ook ADD/ADHD hebben ben ik de enige die Concerta kan slikken zonder last te hebben van bijwerkingen. De rest heeft moeten stoppen vanwege o.a. tics, onrust, ernstige slaapproblemen en hartproblemen. Ik moet wel zeggen dat mijn huisarts niets had met de controle voor mijn medicatie. Dus ik ben al een lange tijd niet meer voor controle geweest.

25-01-2019 | Vrouw | 23
ADD
Ik gebruik nu twee jaar Concerta 36mg en kan zeggen dat ik over het algemeen tevreden ben met dit medicijn. Ik kan me veel beter concerteren en krijg veel meer gedaan dan wanneer ik het niet neem. Echter merk ik op sommige dagen(vooral als ik niet stevig heb ontbeten) dat ik me opgejaagd en gestrest voel. Ook kan ik dan erg geagiteerd zijn. Het gekke is dat ik hier dus nie[lees meer...]t altijd last van heb, daarom blijf ik het wel gebruiken. Op die dagen heb ik ook een aanzienlijk verminderd hongergevoel en krijg ik bijna niks door mijn keel. Ook daar word ik dan weer rillerig van.

18-06-2018 | Vrouw | 16
ADD
Toen ik begon met de medicijnen zat ik in de eerste klas. Ik had moeite met concentreren en we hadden al vele medicijnen geprobeerd maar concerta was de enige die voor mij leek te werken. Ik had alleen geen besef van alle bijwerkingen tot 2 jaar geleden, toen ik in de 3e klas zat. Ik merkte dat het achteruit ging met mijn mentale gezondheid en dat ik ongelukkig was, maar i[lees meer...]n de weekenden en vakanties (periodes dat ik de medicatie niet slikte) voelde ik me wel erg blij en gelukkig. Ik begon besef te krijgen van het feit dat de medicijnen me ongelukkig maakten, ik stopte ze te slikken. Mijn schoolresultaten gingen achteruit en ik ben zelfs van het vwo naar het havo overgestapt. Maar dit heb ik hier zekerweten voorover. Je geluk komt eerst, dan je succes, want wat is succes zonder geluk, uiteindelijk zal je er toch wel komen. Ik heb ook een tijdje ritalin geprobeerd maar merk wel dat concerta effectiever is voor mij. Ik slik nu dus alleen nog maar concerta op dagen dat ik veel moet leren of hele belangrijke toetsen heb. Dit helpt voor mij heel goed.

19-02-2018 | Vrouw | 17
ADD
Concerta heeft mij voor een hele lange tijd zeer goed geholpen en heeft mijn leven significant verbeterd. Ik kreeg toen ik wat ouder werd echter bijwerkingen die steeds erger werden ook nam de werking van het medicijn af. Ik heb toen besloten te stoppen met Concerta

09-01-2018 | Vrouw | 22
ADD
Ik heb veel geblowd in mijn jeugd. Toen ik daar mee gestopt ben had ik heel erg veel onrust ook op langer termijn. toen ze erachter kwamen dat ik add had en dit voorschreven wou ik dat dit veel eerder had. Vond mijn rust in het blowen maar kwam niet meer in beweging. Nu kan ik deze medicatie gebruiken en gaat alles een stuk beter, het concentreren op school en werk, geen d[lees meer...]ingen meer gehaast doen rustig op de bank kunnen zitten

12-05-2017 | Vrouw | 19
methylfenidaat (50mg)
ADD
slecht slapen, hele dag niks eten, niet sociaal op school, verlegen door gebruik, erg moe aan het eind van de dag.

09-10-2022 | Man | 34
methylfenidaat (27mg)
ADD
Ik merk dat de medicatie opname effectiever is tijdens een nuchtere maag. Na dat ik op sportschool zat en ook voedingscoach had merkte ik dat de medicatie veel beter tot zijn recht functioneerde i.v.m. plannen van je inname voedsel En de hoeveelheid. Bij pitzza patat sperib of andere junk foods. Lijkt het als of opname Concerta hinderd. Ook merkte ik bij vasten of 18u[lees meer...]ur vasten en binnen 6uur twee maaltijden binnen mag hebben. Dat Concerta daar goed bij werkt. Overigens is het leren kennen van je lichaam belangerijk Je zult informatieve informatie moeten opzoeken wat eten precies is. Bv toen ik te veel afviel werkt het om sneller aan te komen in de middag of savonds iets zoetig in te nemen. Zo dat je insuline omhoog gaat en je lichaam een een opslag modes activeert. Dat helpt heel goed om wat aan te komen. Mocht je juist veel aan zijn gekomen dan Helpt het om Juist bewerkt voedsel te meiden om je insuline laag te houden. Waardoor je je lichaam niet in een opslag modus komt.