dexamfetamine

ADD (150 meningen)
Narcolepsie (1 mening)

22-01-2021 | Vrouw | 33
ADHD
Zeer wienig bijwerkingen, alleen een uurtje na inname naar het toilet doordat mijn darmen gestimuleerd worden. Vergelijkbaar met koffie, niet ernstig. En je voelt de honger minder. Ik dacht dat dit laatste wel mee zou vallen en wil iedereen daar graag alert op maken. Want ik heb gemerkt dat ik toch onbewust minder eet en dan kan ik 'hangry' worden, omdat ik te weinig brand[lees meer...]stof heb. Maar dat voel ik dan niet lichamelijk, ik word alleen een beetje chagrijnig. Dit komt dus niet door het medicijn, maar doordat ik/je te weinig eet. Als ik voldoende eet, heb ik daar geen last van.

02-06-2020 | Vrouw | 33
ADHD
Ik heb een heel dubbele ervaring met dit medicijn (ruim 8 jaar geslikt). De eerste paar jaar (3 á 4 jaar) vloog ik echt op dit middel. Cijfers op de universiteit gingen van worstelen voor een 6 je naar dikke 8 en. Ook baat bij met werken, in de horeca was ik degene die het beste werkte van iedereen. Daarna (laatste 4 á 5 jaar) steeds meer last van de bijwerkingen, het [lees meer...]was echt een glijdende schaal. Voortdurend zin om meer te slikken vanwege euforie en als ik dat deed werd ik alleen maar angstiger. Aan het einde was ik de hele dag bang durfde aan het einde van de dag amper meer de deur uit en ging ik veel drinken om dit tot rust te laten komen. Vond aan het einde niets meer leuk en had alleen nog maar stress over niets. Ik heb mij nu eindelijk los geworsteld van dit middel (verslaafd!) en ben inmiddels ruim twee maanden gestopt. Ik merk nu wel weer wat het middel mij wel gaf, ik ben weer aan het uitstellen, heb een super kort lontje en emoties vliegen alle kanten op de pan uit (positief en negatief). Wees ajb voorzichtig met dit middel als je verslavingsproblematiek kent.

27-02-2020 | Vrouw | 33

08-10-2019 | Man | 33
ADHD
Super focus, maar helaas niet voor herhaling vatbaar ivm teveel klachten. Enorme nekkrampen, constante stress en zweten.

25-05-2019 | Vrouw | 33
ADD
Ik heb begin dit jaar besloten medicatie weer een kans te geven, i.v.m. verandering van werkzaamheden en workload. Ik ben voornemens de medicatie enkele dagen per week te gebruiken tot ik m'n nieuwe cadans heb gevonden. Ik voel me met dexamfetamine net zo levendig als anders. Groot pluspunt in vergelijking met Ritalin. M'n beste vriendin merkt nu in mij als persoon geen[lees meer...] verschil t.o.v. zonder medicatie, terwijl ik met Ritalin in een een soort zombie veranderde. Concentratie gericht vasthouden en prioriteiten stellen gaan me (net als met Ritalin) veel beter af dan zonder medicatie. Wel merk ik dat ik erg moe/futloos ben op de dagen dat ik de pillen niet neem. Als ik een dag niets hoef neem ik de pillen (i.s.m. arts) niet, maar kom ik vaak ook mijn bed nauwelijks uit en dat vind ik erg vervelend: extremere opstartproblemen dan zonder medicatie. Ook het monitoren van mijn slaappatroon blijft (mede door onregelmatig werk) een uitdaging. Die lethargie kan een gevolg zijn van onregelmatig gebruik van de medicatie, met als gevolg een onregelmatig slaappatroon. Ik kan me echter ook voorstellen dat ik gedurende het gebruik mijn 'batterijen' zo ver leeg trek, dat ik rust in moet halen. Ik ga hierover in gesprek met m'n arts. In het laatste geval zal ik met de medicatie stoppen.

23-11-2018 | Vrouw | 33
dexamfetamine (7,5mg)
ADHD
Mijn ervaring met dit medicijn zijn niet goed. Ik slikte 3 x per dag 7,5 mg. In het begin had ik vooral last van een verminderde eetlust, hoofdpijn en slapeloosheid. Ik viel de eerste twee weken 2 kilo af en in de weken erna ook nog eens 3 kilo. Ik ging steeds slechter slapen en op een gegeven moment merkte ik dat mijn haar dof werd en ging uitvallen. Ik ging steeds meer i[lees meer...]n mijn hoofd zitten en op een bepaald moment raakte ik er van overtuigd dat ik in de gaten werd gehouden door de AIVD, omdat ik staatsgeheimen had ontdekt. Ik wilde mij. Laptop en telefoon weggooien. Toen greep mijn partner in en ik ben abrupt met de medicatie gestopt. Hierop verdwenen de klachten gelukkig ook vrij snel. Achteraf kan ik er wel om lachen, maar op het moment zelf was ik erg bang. Voor mij wegen de voordelen absoluut niet op tegen de nadelen, maar uit contact met degene die mij dit middel heeft voorgeschreven, zijn de hevige bijwerkingen die ik kreeg op dit medicijn wel echt uitzonderlijk. Ik mag dit middel niet meer gebruiken en heb het niet meer aangedurfd een andere vorm van medicatie te gebruiken. Liever voor altijd chaotisch dan kaal en psychotisch

21-07-2019 | Man | 34
dexamfetamine (2.5mg)
ADHD
Ik gebruik nu dexamfetamine sinds 3 jaar. Ik heb recent voor het eerst een rust-pauze ingelast omdat ik het geval had dat ik gewend raak aan dexamfetamine. Tijdens de rust-pauze kwam ik erachter dat - wat de dokters je ook vertellen - dexamfetamien is verslavend, psychisch maar ook lichamelijk. Ik kreeg in de rust-pauze (cold turkey gestopt) enorme afkick verschijnsele[lees meer...]n, angst-paniek aanvallen, trillen, warm, koud gevoel, zware onrust. Allemaal afkick verschijnselen die ik ken van Benzodiapines, maar deze zijn korter. Het duurde ongeveer 2 dagen voor ik me beter voelde. Ik vond het waard dit te melden, aangezien de huisarts in mijn geval alles als "niet verslavend" afdoet. Wel dus.

15-06-2020 | Vrouw | 35
ADHD
Ik ben zeer gebaat bij dexamfetamine ik krijg meer rust door en voel mij beter

19-03-2019 | Man | 35
ADHD
Gebruik dexamfetamine nu 1,5 maand en mijn ervaringen zijn wisselend. In de ochtend en voormiddag voel ik me gefocust, minder moe en redelijk opgewekt. In de namiddag en avond wordt mijn lichaam moe en word ik nerveus, onwezenlijk, geirriteerd en gespannen. In de avond ook extreem moe. Heb allerlei intervallen en doseringen geprobeerd maar de winnende combinatie zit er tot[lees meer...] op heden nog niet tussen. Vooral de rebound is extreem heftig. Blijf het wel nog even volhouden want de enkele keren dat het goed aansloeg werken enorm helpvol.

13-11-2019 | Man | 36
dexamfetamine (2,5mg)
ADHD
Dexamfetamine heeft mijn leven verandert. De voordelen die het mij geeft en de verbetering van mijn kwaliteit van leven zijn substantieel. Middels de dexamfetamine van de magistrale bereider heb ik mijn privé en werk weer in balans gekregen. De bijwerkingen vielen me 100% mee. Ik ben 8 kg afgevallen en nu een maand stabiel qua gewicht. De enige constante bijwerking is een [lees meer...]droge mond (wat er voor zorgt dat ik weer meer water drink).

25-07-2019 | Vrouw | 36
ADD
Sinds kort ben ik erachter dat ik add/adhd heb. Echt een grote ontdekking, om erachter te komen dat wat ik voelde, niet zo is, zoals de meeste mensen het leven ervaren. Dat het allemaal zoveel rustiger kan zijn in je hoofd. Sinds 1,5 maand gebruik ik dex. en ik voel ik me een stuk fijner en relaxter, op alle leefgebieden. Waar ik last van had: - Constante onrus[lees meer...]t : steeds switchen qua werk/ hobbies. interesses/ cursussen. Oh nu wordt ik timmerman want dat zag ik op tv, of nu wordt ik doktersassistent, en dan ook meteen inschrijven en geld overmaken voor de opleiding. En dan daarna denken, huh, waarom deed ik dat? Dat past helemaal niet bij mij. Het gevoel hebben dat ik iets "nuttigs" moet doen. - Gedachten die niet stoppen. Gesprekken die ik heb gevoerd, steeds herhalen in mijn hoofd en steeds aanpassen. Gesprekken alvast voeren die nog niet gebeurd zijn. Heel erg piekeren over alles wat ik zou moeten doen en nog niet heb gedaan. - Alles of niets mentaliteit: of keihard werken of totaal uitgeput zijn. Er was geen enkele balans. Op het werk nam ik geen pauzes en ging ik altijd door. Überhaupt vreemd opkijken als mensen heel relaxed ff een pauze nemen. Het werk dat ik deed checkte ik 10x omdat ik bang was fouten te maken. Na het werk was ik totaal uitgeput en had ik nergens meer energie voor. Moe dus ook. - Focussen op 1 taak: Niet goed kunnen focussen op een taak omdat ik alweer met de volgende taak bezig ben. 10 dingen tegelijkertijd doen, maar niets afmaken, of met veel moeite. - Slecht korte termijn geheugen. Iets echt 3 keer hardop moeten herhalen om het te onthouden. (als iemand bijvoorbeeld zegt: neem je dat even mee? dan zei ik: jas mee, jas mee, jas mee) Hoofdrekenen lukt niet, omdat ik het eerste gedeelte van het sommetje ben alweer ben vergeten als ik bij het 2de gedeelte aan kom. - Op sociaal vlak had ik last van: Gesprekken niet kunnen volgen, afdwalen en onrust: Schiet op met je zin! De meeste mensen praten zoooo langzaam. Het gevoel hebben dat ik er niet bij ben met mijn hoofd en weer wat wil gaan doen. Ook niet goed uit mijn woorden kunnen komen. - Stemming: mijn stemming switchte nogal.. als ik niet precies goed had geslapen of gegeten, was ik meteen erg moe of sacherijnig, of emotioneel en heel erg onzeker. Prikkels niet kunnen verwerken, overprikkeld zijn en geïrriteerd worden, en daarna lang afzonderen. De meeste dingen die ik heb genoemd zijn nu echt zoveel beter. Ik wil nog steeds alles snel doen en ben wel onrustiger dan de meeste mensen , maar het is gewoon veel rustiger in mijn hoofd en ik ben niet met alles tegelijkertijd bezig. Heb ook veel meer energie en minder last van prikkels en geluiden. En op sociaal gebeid kom ik beter uit mijn woorden en kan ik gemakkelijker gesprekken voeren. Ik ben gewoon echt heel blij met dex. en de ontdekking, dat het een verstoring in de neurotransmitters dopamine en noradrenaline is, die leidt tot deze problemen. En dat het niet zo is dat ik gewoon maar wat meer moet mediteren. :) Hoor graag wat er bij jullie verbeterd is!

07-12-2019 | Vrouw | 37
ADHD
Zo blij met deze medicatie.. rust. Blij, geen irritatie, geen eetbuien meer.. Ik voelde me normaal. Op het werk veel functioneler.. 100x tot 10 kunnen tellen.. Nu helaas gedwongen over op amfexa..

06-08-2019 | Vrouw | 37
dexamfetamine (2,5mg)
ADHD
Na een lange zoektocht naar juiste medicatie zonder teveel bijwerkingen (zoals ik die bij bijv. Ritalin en Concerta wel had) uitgekomen op Dexamfetamine. Na geleidelijke opbouw op 2 x 12,5 mg en 1 x 7,5 a 10 mg uit gekomen. Werkt fijn, meer rust in hoofd terwijl het ook een meer wakker gevoel geeft tegelijk (wellicht ook door minder vermoeiende chaos in hoofd). Door pa[lees meer...]tentgebeuren vorig jaar, overgestapt op 2,5 per tablet. Eigenlijk alleen maar fijn, is makkelijk te doseren (bijv. later op de dag iets minder pakken). Helaas voor voldongen feit gesteld onlangs dat dit niet meer gemaakt (kon) worden en ik moest overstappen op amfexa. Zou zelfde moeten werken. Effect blijft daarvan uit, alleen maar nare bijwerkingen (die ik eerst niet eens linkte aan), zoals (erge) neerslachtigheid/ depressie en steeds chagrijnig-ontzettend boos zelfs! (ben juist zo'n blijerd van nature!) . Ik ken mezelf niet terug. Ook last van hartkloppingen en duizeligheid, trillende handen. Bij Dexamfetamine nooit gehad. Dat was echt een hulpmiddel. Amfexa een ramp. Baal van de overstap, hoop dat Dexamfetamine toch weer verkrijgbaar wordt, want dit is een drama, zelfs zo erg dat ik nauwelijks meer kan functioneren!

23-12-2018 | Vrouw | 38
ADHD
Ik heb op volwassen leeftijd (37)de diagnose ADHD gecombineerde type ADD gekregen. Ontzettend last van een vol hoofd, deze draaide overuren dag in dag uit! Sochtends als ik op stond "begon de stem alweer te praten" daar werd ik doodmoe van al dat "denken". Ik werd boos op het "gekakel" in m'n hoofd en dacht echt vaak "HOU TOCH IN GODSNAAM EENS OP"! Ik heb ook last van o[lees meer...]vergevoeligheid licht, geluid en sliep heel slecht! (Nu in ieder geval al gemiddeld 2uur meer) en kan dus nu gemiddeld 6/7 uur slapen en voel me meer uitgerust. Ik had ook enorm last van perfectionisme en faalangst b.v. met een examen, kreeg ik complete blackouts en wist in 1x 0,0 meer, dit terwijl ik wel erg goed kan leren (bovengemiddeld IQ) en voelde mijzelf dan zo dom. Of b.v. in mijn huishouden bepaalde dingen op een bepaalde manier "MOEST" doen en vervolgens gebeurde het niet! Ook had ik het "alles of niks" gedrag b.v. altijd diegene die bij de borrel op de kop naar huis ging, geen rem! Het feestje is nooit afgelopen toch... Ik heb verschillende medicijnen sinds de diagnose gehad. Dit schijnt de standaard procedure te zijn. (Schandalig trouwens maar, dat is een andere discussie). Ik moet zeggen, ik gebruik deze medicijnen nu al ruim een jaar en ik kan echt met recht zeggen dat ik hier veel baat bij heb. De scherpe kantjes zijn dr af en eindelijk ben ik niet meer diegene die als laatste op de kop naar huis gaat!

21-05-2021 | Vrouw | 39
ADHD
Ik slikte ACE dex waar ik zeer tevreden over was. Eindelijk had ik een leven en kon ik zijn wie ik was zonder mezelf in de weg te zitten Nu is Dex alleen nog maar verkrijgbaar via de Regenboogapotheek en allemaal bijwerkingen! Ik voel me een depressieve schim van mezelf met een kater. Terwijl ik geen alcohol drink, wel veel water;) Ik overweeg niet meer te nemen Ik ben[lees meer...] boos op het verzekeringsstelsel dat ons steeds weer iets anders wordt voorgeschoteld zonder overleg om losten te drukken, wat hetzelfde zou moeten zijn, maar het gewoonweg niet is! Ik voel veel onmacht....

21-02-2021 | Man | 39
ADHD
Veel varianten geprobeerd. De variant van De Magistrale Bereider is simpelweg het beste. Tot dusverre de enige die ik langere periode kan gebruiken en daardoor een zeer positieve uitwerking op mijn leven heeft. Het is erg zorgelijk dat deze 'op de tocht' lijkt te staan, en niet toegankelijk is voor nieuwe patiënten.

Thyrax Duotab (859) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (566) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (521) - Antibiotica - penicillines breedspectrum