dexamfetamine

ADD (150 meningen)
Narcolepsie (1 mening)

02-05-2019 | Vrouw | 22
ADHD
Op mijn 22ste de diagnose ADHD en ADD gehad. Begonnen met 2 keer per dag 5 mg. De eerste 2 weken behoorlijk veel last gehad van de rebound klachten. Het voelde alsof ik dood ziek was. (Misselijkheid, duizelig, hoofdpijn, droge mond, last van mijn ogen ) Ook best wel wat afgevallen wat voor mij niet best was omdat ik altijd al op ondergewicht zat/zit. Ik woog voor het g[lees meer...]ebruik van de dexamfetamine 53 kilo en ben toen afgevallen naar 48 kilo. Omdat ik me niet elke avond dood ziek wilde voelen, heb ik na overleg met de zorgverlener besloten om op venlafaxine over te stappen. Ik zocht dit eerst op internet op en kon hier niks positiefs op vinden, mijn gevoel zei me dat ik hier niet aan moest beginnen. Toen met lichtelijke angst weer terug gegaan naar de dexamfetamine. Ik slik op dit moment 2 keer 7,5 mg op een dag, en kan gelijk merken wanneer ik een dosis vergeten ben. Dan ben ik weer hartstikke onrustig in m'n hoofd en lichaam, begin ik over mijn woorden te struikelen en praat ik als een sneltrein. Het medicijn werkt voor mij nu super goed, ik ben er heel alert van geworden en voel rust in hoofd en lichaam. Ook na 2 weken helemaal geen last meer gehad van de rebound klachten.

10-01-2021 | Man | 23
dexamfetamine (5mg)
Gebruik sinds kort Dexamfetamine ivm een concentratieprobleem, merk veel verschil. Meer focus en meer energie, wat heel erg fijn is. Wat ik me af vraag is: moet ik na verloop van tijd een hogere dosering gaan gebruiken voor hetzelfde effect wat ik nu heb? Als dit het geval is weet ik niet zeker of ik hier mee door wil gaan ivm eventuele bijwerkingen die dan waarschijnl[lees meer...]ijker worden.. Graag reactie, dank!

27-02-2020 | Vrouw | 23
dexamfetamine (2.5mg)

21-01-2020 | Man | 23
dexamfetamine (2,5MG)
Beter dan de amfexa

19-11-2019 | Vrouw | 23
ADD
Dit medicatie was een levensreddend middel voor mij. Het heeft mij van de meeste van mijn klachten verholpen.

23-05-2019 | Vrouw | 23
ADHD
Ik neem al 5 jaar dexamfitamine enkel tijdens de examenperiodes (2x14mg per dag). Het werkt om mij te kunnen concentreren, maar na mijn studies zal het zeker niet meer opwegen tegen de vele bijwerkingen. Ik lees bij niemand dat hij/zij last krijgt van reflux, ben ik de enige?

06-05-2021 | Vrouw | 24
ADHD
Omdat ik bij Ritalin de bijwerkingen te hevig vond en Concerta mij sterk afvlakte, ben ik met Dexamfetamine begonnen. Altijd zeer goede ervaring mee gehad. Jammer dat dit veranderd is en alleen nog maar onder Amfexa/Tentin te krijgen is. Ik zou graag terug willen naar deze medicatie.

11-10-2020 | Vrouw | 25
ADD
ik was zeer tevreden over de medicijn dexamfetamine en nu ben ik berplicht overgestapt naar amfexa en ik vind het verschrikkelijk

28-09-2020 | Man | 25
ADHD
Helpt mij erg goed met het onder controle houden van mijn impulsiviteit. Daarnaast kan ik me nu veel projecten maken / teksten schrijven. Voorheen was dit een enorme strijd. Nu gaat het veel soepeler. Jammer dat het niet veel doet aan drukte in je hoofd. Bij een hogere dosis word de drukte aanzienlijk erger.

12-01-2020 | Man | 25
ADHD
Na diagnose ADHD werd dexamfetamine voorgeschreven. Dit resulteerde in een hoop positieve veranderingen in mijn leven. Ineens was er rust, focus, structuur en lukte het ook om eindelijk te presteren. Dit zorgde voor veel minder stress en voldoende energie om ook andere dingen te ondernemen en sociale contacten te onderhouden. In het begin was het een tijdje behoorlijk wenn[lees meer...]en om de juiste dosis te vinden. Ik merkte wanneer het tijd werd om even een aantal dagen een break te nemen. Maar door gebruik van diverse supplementen, zoals magnesium, valeriaan, vitamine c en melatonine werden de meeste bijwerkingen verholpen. Uiteindelijk het belangrijkste om de rust te bewaren, genoeg water drinken/gezond eten en zorgen voor voldoende slaap. Helaas sinds de verplichte overstap naar Amfexa aardig gefrustreerd geraakt, aangezien dit nog niet een klein beetje in de buurt komt qua werking, maar een hoop nare bijwerkingen met zich brengt.

25-09-2019 | Man | 25
ADHD
Ik heb adhd. Ben een pas vorig jaar december gediagnostiseerd. Alles viel op zijn plek. Lang studeren, conflicten, kleine burn outs door overprikkeldheid, geen rem hebben nadat in overprikkeld ben. Nu ik medicatie en therapie gaat het beter met ups en downs. Ik moet mijn studie nog afronden en heb nog mijn werk er tussendoor. Ik merk dat de medicatie een symptoombestri[lees meer...]jding is en niet de oplossing. Ik keer met medicatie soms terug in oude slechte gewoontes, ik raak nog steeds in veel mindere maten wel eens overprikkeld. Mensen/vrienden/familie zeggen dat ik meer mijzelf ben en geen gesprek met mij langer aan kunnen gaan. Mijn ogen of hoofd gaan niet meer alle kanten en ik kom niet meer onrustig over. De medicatie helpt en is ook mijn redding. Alleen tijdens de rebound lijkt het of alles 3keer zo hard aankomt. Ik vergeet meer, prikkels komen hard aan en kan heel soms hoofdpijn krijgen. Als de prikkel te veel worden dan ik enorm licht ontvlambaar. Over het algemeen ben ik blij met de medicatie. Ik kan mijn werk en studie niet doen zonder. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Stigma op adhd en medicatie vind ik wel naar. Ik heb een rustig introvert karakter alleen mijn hoofd en concentratie gaan alle kanten op. Mijn collega’s hebben iets tegen adhd medicatie en ze hebben paar keer wel eens verteld dat ik zonder zou moeten kunnen functioneren. Maar ze staan niet in mijn schoenen. Mijn gemoedsrust is 20 keer beter en ben gelukkiger. Laat je niet afschrikken door de stigma van andere mensen! Elke ADHD’er is anders.

23-12-2020 | Man | 26

13-11-2020 | Vrouw | 26
ADD
Sinds Maart 2020 noodgedwongen overgestapt naar Amfexa, na 5 jaar zeer tevreden magistraal bereidde Dexamfetamine voorgeschreven te hebben gekregen. Zonder enig bericht kreeg ik ineens 6 doosjes mee in plaats van de potjes die ik gewend was. "Ja mevrouw, sinds Januari mag het magistraal niet meer de toonbank over. Maar Amfexa is precies hetzelfde." Ik wist al dat dit niet [lees meer...]zo was en stond versteld van hoe de apotheek voorlichting geeft over dit medicijn en doet alsof het magistraal bereidde pilletje hetzelfde als Amfexa is. Na 5 trouwe en stabiele jaren, was de 2,5mg dex dan nu toch echt einde verhaal. Ik moest er nu dan aan geloven, en overstappen naar Amfexa. En jongens, wat was dit een ellende. Opnieuw weer bijwerkingen, Droge bek, Rebounds, Geen honger, strakke kaken.. Ja hoor; alles erop en eraan. Hier was ik allemaal alleens eerder doorheen gegaan toen ik net begon met Dexamfetamine, en na de overstap dus weer opnieuw. Echt helemaal hezelfde medicijn hoor! Wat een ONZIN! Ook fijn dat ze andere onwetende zich hier mentaal even op laten voorbereiden. Niet dus. Echt onvoorstelbaar. Ik weet niet wat voor andere troep ze erbij hebben gegooid, voor een betere bloeddruk. Leuk en aardig maar mijn bloeddruk was prima voorheen gedurende de 5 jaar dat ik magistraal bereidde Dex had en deze ellende was echt niet nodig geweest. Maargoed, we zijn nu in November dus ik zit zon 9 maanden aan de Amfexa en de werking is nihil. In vergelijking met hoe stabiel mijn leven was voor Amfexa is daar vrij weinig van over. Ik neem het nog omdat het me een beetje wakker houdt. Ik ga er geen doekjes om winden, zonder enige vorm van amfetamine ben ik niet vooruit te branden. Daar waar mensen hun dag beginnen met koffie ben ik nu na al deze jaren toch zeker afhankelijk geraakt van de werkzame stof Dexamfetamine die ergens in Amfexa zit tussen al die andere troep waar ik nu nog bijwerkingen van heb. Consentratie is nihil, en met slapen maakt mijn brein overuren met allerlei stressvolle gedachten. Voorheen nam ik 2,5mg dex, dan was het eindelijk stil en kon ik gewoon lekker slapen. (klinkt gek, maar ik kon er prima mee slapen na 2 jaar). Amfexa heeft dit rustgevende effect niet. Daar waar Dex mijn hoofd helemaal leeg kon maken voelt het alsof Amfexa wel ruimte maakt maar de chaos aan de kant duwt, en dit ook niet altijd. Het effect lijkt te verschillen. Lastig in woorden te omschrijven. Ook mijn geheugen is slecht, De afgelopen maanden van Maart tot nu zijn wazig en ik begin mij dingen van daarvoor ook slecht te heugen. Vrienden/Familie staan versteld van hoe slecht mijn geheugen is momenteel. Aangezien ik daarvoor met Dex gebeurtenissen van jaren terug glashelder en tot in detail kon vertellen. Ik kan dit nu simpelweg gewoon niet meer? Nog altijd is dit weer een nieuwe zoektocht naar wie ik nu weer ben. Waar de Dex mij introvert/kalm maakte, komt de extraverte en impulsieve versie van mij nu langzaam weer terug. En dit zorgt voor problemen. Sociaal gezien niet, maar stabiel gezien wel. Ik geef weer impulsief geld uit, en dat wat is gespaard de afgelopen jaren er nu keihard doorheen gebrast in no-time. Ik wil mijn magistraal bereidde Dex terug. Maar hoe?

09-04-2020 | Vrouw | 26
dexamfetamine (2,5mg)

06-09-2019 | Man | 26
ADD
(!) Dit bericht voor iedereen die Amfexa gebruikt en dit misschien niet weet dat u Amfexa geheel gratis kan krijgen. Ik zie velen op deze site klagen over het feit hoe duur het medicijn is geworden. De overheid heeft vastgesteld dat iedereen maximaal 250 euro per jaar aan eigen bijdrage moet betalen. Dit geld ook voor Amfexa. Na deze 250 euro hoeft u niets meer bij de beta[lees meer...]len en krijgt u amfexa geheel vergoed. Wat velen niet weten is dat de fabrikant van Amfexa een terugbetalingsregeling heeft voor de eigen bijdrage. U krijgt over een heel jaar bijna de volledige 250 euro teruggestort van de fabrikant (!) U kunt dit regelen door u arts het formulier op de volgende website te laten invullen. U kunt ook informatie hierover bij u apotheek opvragen. U kunt meer lezen op internet.

18-02-2021 | Vrouw | 27
dexamfetamine (2,5mg)
ADHD
(..) (Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd).

Thyrax Duotab (859) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (566) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (521) - Antibiotica - penicillines breedspectrum