dexamfetamine

Narcolepsie (1 mening)

07-10-2019 | Vrouw | 29

04-09-2019 | Man | 29
ADD
Omgezet naar Amfexa. Labiel, emotioneel en depressief. Hiervoor had ik dat nooit. Onbegrijpelijk.

09-03-2021 | Vrouw | 30
ADD
Dexamfetamine 2,5mg van de magistrale bereider (DMB) is echt een top medicijn!! Verbeterde concentratie, rust in hoofd, geeft energie en weinig bijwerkingen nadat je door de eerste paar weken heen bent (had last van hoofdpijn en moeite met slapen en weinig eetlust maar dat trok snel weer weg!), alleen een beetje een droge mond. Echt belachelijk dat het niet meer te krijg[lees meer...]en is!!

21-02-2021 | Vrouw | 30
ADHD
Ik heb Dexamfetamine gekregen omdat ik niet tegen Ritalin kan. Ik ben begonnen met de laagste dosis en nu zit ik op 2x 5 mg 's ochtends, 2x 5mg 's middags en 1x 5 's rond etenstijd. Ik kan me beter concentreren, voel me over het algemeen ook wat lekkerder in m'n vel (minder somber, nerveus). Ik heb wel een wat drogere mond en kan 's nachts helaas niet echt slapen. Maar gel[lees meer...]ukkig ben ik niet moe verder dus trek ik het (tot nu toe) vrij goed.

16-07-2020 | Man | 30
dexamfetamine (2.5mg)
ADHD
De dexamfetamine van de magistrale bereider was ik zeer tevreden over. Vrolijker gevoel, concentratie, goede nachtrust. De amfexa lijdt tot hoofdpijn, slechte nachtrust, prikkelbaar.

29-12-2019 | Vrouw | 30
ADHD
Geeft focus en rust. Geen wondermiddel maar echt een topmiddel voor kinderen en ook volwassenen die het nodig hebben.Het verbetert echt de kwaliteit van je leven. De eerste tijd (weken/maanden) goed instellen medicatie ; tijdrns instellen kan je last krijgen van bijwerkingen zoals slapeloosheid en geen honger ook opgejaagd gevoel...maar op een gegeven moment verdwijnt dit[lees meer...]. Maar kijk uit, altijd Proberen voldoende te slapen en een gestructureerde leven te leiden. Het gevaar bestaat dat je denkt dat de medicatie niet meer werkt, maar dat is het niet. Het komt omdat je steeds meer van je zelf verwacht nu je “ meer aan kunt” dankzij medicatie.

14-04-2019 | Vrouw | 30
dexamfetamine (2,5)
ADHD
Al 8 jaar lang aan het aanrommelen met concerta en ritalin. Ontzettend veel bijwerkingen, waarbij het sociaal en emotioneel afgevlakt zijn en de zombie-modus mij er meestal van weerhield ze op mijn werk te slikken. Resultaat dat ik bijna tegen een burn out aan liep en steeds met mezelf in de knoop bleef zitten. Onrust uitte ik in overeten en mijn huid open krabben. Na al[lees meer...] jullie ervaringen te hebben gelezen ben ik nu zelf ook sinds 2 dagen begonnen met Dexamfetamine. 4x daags 7,5 Mg. Ik heb zelf besloten ook de avonden in te nemen, omdat ik vooral de rebound erg vervelend vind. Door savonds ook nog een dosis in te nemen krijg ik de rebound terwijl ik slaap en heb ik er minder last van. Ik heb overigens niet erge slaapproblemen door de dex, wat ik bij concerta en ritalin wel heel erg had. In eerste instantie heel positief, want ik heb geen last van de zombie-modus. Ik ben nog steeds vrij spontaan en kan gewoon lachen om grapjes i.p.v. zo apathisch voor me uit te blijven staren. Wel het gevoel dat ik drugs heb gebruikt en zit te spacen. Ik ervaar de wereld nu wederom anders, maar misschien is het een kwestie van wennen. Eetlust is totaal weg en in 2 dagen al 2 kilo kwijt. Maar dit had ik destijds met concerta ook. Soms ontzettende hoofdpijn en hartkloppingen maar hopelijk wordt dit minder. Ik merk wel dat ik veel minder onrust ervaar en mijn hoofd niet continue alle kanten op schiet. Helaas daardoor wel ruimte om veel na te denken waardoor al mijn ‘demonen’ zoals onzekerheid en weinig eigenwaarde weer uit de kast komen. Het schijnt dat dit een gevolg is van onbehandelde adhd. Voor jullie beeldvorming; ik was 22 toen ik de diagnose kreeg en met concerta begon, nu ben ik net 30 en ben ik begonnen met Dexamfetamine. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ook psychologische hulp krijgen tegen de negatieve gedachtepatronen? Ik denk dat ik hier nu wel opnieuw mee aan de slag moet.. de Dex creëert de rust, maar nu nog een positiever zelfbeeld zien te ontwikkelen. Indien iemand ervaringen wil uitwisselen sta ik daar zeker voor open. Toch fijn om te weten dat je niet de enige bent:)

07-10-2020 | Vrouw | 31
dexamfetamine (2.5mg)
ADD
het enige merk waar ik tegen kan is van DMB ( De Magistrale Bereider), heb veel andere merken gehad waar ik niet tegen kon en resulteerde in onrustigheid en heel erg prikkelbaar, agressief en werd er heel erg chaotisch door en nachten niet sliep. Van het merk DMB heb ik geen bijwerkingen en het zorgt voor de rust in mijn hoofd en lichaam en een betere concentratie en z[lees meer...]elfs het slapen gaat beter.

03-02-2020 | Man | 31
ADD
Na lang zoeken bleek Dexamfetamine een zeer effectief medicijn voor mij. Ik heb dit daarom 3,5 jaar met opluchting gebruikt. Onlangs helaas gedwongen moeten overstappen op Amfexa, wat vele malen minder bevalt.

26-10-2019 | Vrouw | 31
ADHD
Begin april is er Adhd geconstateerd en ben ik gestart met dexamfetamine 2,5 mg 3x 3dgs. Later opgehoogd naar 1x 5 tabletten 2,5 mg en 2x 4 tabletten per dag, met zonodig nog een dosering van 2 a 3 tabletten 2,5 mg ivm studie en vroege dienst en rebound rond bedtijd kinderen. Hier functioneerde ik prima op en kon zelf meer spelen met de dosering en hoefde ik er minder r[lees meer...]ekening mee te houden als ik vroege dienst had om uit te komen in de avond om nog aan de studie te gaan. Enige hinder was, met name op het werk dat ik minder at ivm hectiek van de zorg en geen rust pakken om te eten. Met name in de ochtend een droge mond tijdens werk, dit omdat er minder ruimte is om tussendoor te drinken en tijdens mensen douchen ik het er warm van krijg. Zweten deed ik al snel, met Dex soms nog sneller. Nu met amfexa is dit niet anders.

04-09-2019 | Vrouw | 31
dexamfetamine (2.5)
ADHD
4 maanden Dexamfetamine gebruikt. Tabletten van 2,5 mg Pharmaline van de GMP bereidingsapotheek. Rustig opgebouwd onder begeleiding van Adhd Centraal. Zeer positieve begeleiding gehad daar! Concentratie verbeterde en meer rust in mijn hoofd. Libido werd vergroot zelfs. Ook geen focus meer op afvallen, zocht minder prikkels in eten. Eerlust nam af. Wel een aantal weken en[lees meer...]orme slaapproblemen gehad. Maar buiten dat een vrij positieve start! Begonnen met 3 x per dag 2 pillen van 2,5 mg. Uiteindelijk geëindigd met 3-3-3-2-1 omdat na 3 uur de werking minder werd. Nu ik terug kijk op afgelopen 4 maanden, ben ik enorm angstig geworden voor grote groepen mensen, festivals en uiteindelijk om naar het werk te gaan. Ging steeds meer hyperventileren, spanning voelde ik nog steeds in spieren (ondanks regelmatig sporten en yoga) haar viel enorm uit en uiteindelijk met verlammingsverschijnselen in het ziekenhuis terecht gekomen van rechterarm en zicht. Werk momenteel helemaal niet meer. Binnen 2 dagen van arts af moeten bouwen. Deze gaf aan dat dexamfetamine angsten kan triggeren. Voorheen nog nooit last van gehad. Enorm geschrokken! Nu een week gestopt en voel me stukke beter. Zweet ook minder, minder hartkloppingen ook. Hopelijk zak een andere medicatie mij beter helpen, iemand ook een zelfde soort ervaring en tips? Rytalin ook ooit geprobeert, maar dat vond ik helemaal niks. Want mag van arts nooit geen uppers meer nemen.

17-07-2019 | Vrouw | 31
dexamfetamine (20)
ADD
Overgestapt van Methyl door vervelende bijwerkingen. Sinds bijna 1 jaar op dit medicijn. Minder bijwerkingen maar nog wel merkbaar. Positief echter op gedrag met name concentratie en sociaal.

11-05-2019 | Man | 31
dexamfetamine (2.5)
ADHD
Gebruik dexamfetaime nav diagnose (milde)ADHD onder begeleiding van psychiater icm therapie. 3x2,5 mg na 1 week verhoogd naar 3x5 mg ivm matige effect. Bijwerkingen in eerste drie dagen lichamelijk wat erger maar dit ging over. Psychische bijwerkingen bleven jammer genoeg en wogen voor mij niet op tegen de positieve effecten. Kon me wat wat beter concentreren en uitstelged[lees meer...]rag was verdwenen maar voelde me erg prikkelbaar en had last van stemmingswisselingen. 4 weken volgehouden en toen gestopt in overleg met psychiater. Overgestapt op methylfenidaat (ritalin) maar daarmee precies dezelfde bijwerkingen dus ook gestopt na 2 weken. Het was van tevoren bekend dat de kans hierop groot was. Binnenkort overleg met psychiater om te kijken wat de volgende stap kan zijn, wellicht bupropion. Conclusie: dexamfetaime werkte voor mij een beetje maar ik ben gevoelig voor dit type medicijn waardoor dit medicijn niet bij mij past. Jammer maar niks aan te doen, ik heb het geprobeerd!

22-12-2018 | Man | 31
ADD
Graag wil ik mijn ervaring delen in de hoop dat anderen daar baat bij hebben. Het gaat met name over de wisselende werking en dat op den duur de werking afneemt. Het medicijn slik ik officieel voor mijn add maar voor mij werkt het ook tegen somberheid. Naast de dex slik ik tevens venlafaxine 150mg tegen een depressie en angstklachten. De dex geeft daarin het laatste ma[lees meer...]ar cruciale zetje. Het geeft mij niet per definitie rust want als ik teveel op de hals neem en teveel bezig ben dan wordt ik erg zenuwachtig en onrustig. Doe ik het rustig aan dan komt de werking tot z'n recht. Je eigen lichaam maakt logischerwijs zelf dopamine/nor-adrealine aan in een bepaalde verhouding dat afhankelijk is van de situatie waar je in zit. En ja, dat is bij ieder mens weer een beetje anders.. Heel kort door de bocht, dex verhoogt deze stoffen (niet gelijkmatig). Wellicht hebben mensen er baat bij wanneer ik zeg dat gedrag een belangrijke rol speelt bij de werking van het medicijn. Jaren geleden werkte dit medicijn niet goed en nu wel. Ik vermoed dat het voornamelijk aan mijn gedrag ligt maar de invloed van de overige medicatie kan natuurlijk ook een rol spelen. Maar nu het addertje onder het gras waarvan ik vermoed dat heel veel mensen hier onbewust last van hebben. De werking neemt geleidelijk af... Ik kan hier alleen vanuit mijn eigen ervaring praten maar voor mij is dit een groot ding. Met het addertje onder het gras bedoel ik niet direct de werking die afneemt maar de reden ervan. Voor mij is het overduidelijk dat dex de kwaliteit van mijn slaap beinvloed. Niet meteen voelbaar en ook niet na twee weken. Langzaam sluipt dit er bij mij in en ik merk het alleen als de werking afneemt en de bijwerkingen toenemen. Bij een (of twee) nacht doorhalen en het drinken van een koffie geeft voor mij een soortgelijk effect dat ik ervaar na 2+maanden bij het slikken van de medicatie. Je bent wel iets meer wakker maar geforceerd. Wanneer mensen last krijgen van een verminderde werking, wat ik regelmatig lees, zou je erover na kunnen denken (en in doktersoverleg!!) om een paar dagen of langer te stoppen. Observeer wat je voelt die dagen. Voel je je uitgeblust en moe, dan zou dit een reden kunnen zijn. Als laatst wil ik zeggen dat een goede nachtrust ongelooflijk belangrijk is. Veel ziektes en kwalen worden al gelinkt bij langdurige slaaproblemen. Dit is het addertje onder het gras waar ik het over heb en wat ik ervaar bij mezelf wanneer de werking minder wordt. Op het moment van schrijven realiseer ik mij dat ik ook maar een kleine pauze in moet lassen. Bah geen zin in.

04-03-2020 | Vrouw | 32
ADD
Een paar jaar geleden (2015) ook al Dex gebruikt, dat goed beviel. Uiteindelijk afgebouwd omdat ik het gevoel had dat de medicatie niet langer nodig was + een actieve kinderwens. Eind 2019 weer begonnen. Eerst verplicht Methylfenidaat (wat een ramp, zoveel bijwerkingen). Dus ik wilde graag weer over op Dexamfetamine. Verplicht over moeten stappen op Amfexa, net als de r[lees meer...]est van Nederland. Omdat ik erg slecht reageerde op Amfexa 5mg (binnen 1,5 week was ik zwaar depressief en was ik niet meer in staat goed voor mijn dochtertje te kunnen zorgen), ben ik in overleg met mijn psychiater meteen overgestapt op Dexamfetamine 2,5mg van de Magistrale Bereider van de Apotheek. Dit keer 2x daags 2 tabletten 2,5mg. om 8 en om 12:30 uur. Hoewel het wel goed bevalt heeft het bij lange na niet het effect dat ik gewend was uit 2015. Wellicht dat mijn lichaam er anders op reageert dit keer. Jammer. Ik heb een nerveus onderliggend gevoel de hele dag, en heb nog steeds flinke opstartproblemen bij het starten van taken. Daarnaast ervaar ik een heftige rebound precies tijdens het avondspitsuur thuis. Na het in bed leggen van mijn dochtertje stort ik qua energie enorm in en wil ik helemaal niets meer. Ik ga nu in overleg met mijn psychiater over op 3x daags 2 tabletten 2,5mg met de hoop dat ik de rebound kan opvangen en kan uitstellen totdat ik al slaap. Ik hoop dat ik geen inslaap problemen krijg, maar dat zullen we wel zien. Ook zit ik eraan te denken om naast mijn medicatie te starten met Omega-3 voedingssupplamenten. Heeft iemand daar positieve ervaringen mee met betrekking tot ADD/ADHD?

22-05-2019 | Vrouw | 32
dexamfetamine (2,5)
ADHD

Thyrax Duotab (859) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (566) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (521) - Antibiotica - penicillines breedspectrum