Ervaringen met Dexamfetamine

Narcolepsie (1 mening)

10-12-2021 | Vrouw | 26
dexamfetamine (30)
ADHD
Hi, Ik ben 26 jaar oud en sinds begin oktober 2021 gestart met medicatie voor ADHD nadat ze dit bij mij hebben gediagnoticeerd. Wat ben ik zoekende naar wat goed is, ik had niet verwacht dat het zo moeilijk is en het gepaard gaat met veel bijwerkingen. Op dit moment slik ik dexamfetmine van Elvanse, waarbij ik 's ochtends twee capsules van 30 mg moet slikken en tussen[lees meer...] 14:00 en 15:30 nog een capsule van 20 mg. Overdag gaat het echt super met de focus, daar kan ik geen kwaad woord over zeggen. Maar dan.. 's avonds wanneer het uit gaat werken heb ik hele zware drukkende hoofdpijn en voel ik me onrustig (hartritme versneld). Verder voel ik ook een druk op mijn oren (als je je oren klaart, het gevoel dat het steeds op het punt van het klaren staat). Verder heb ik een tijdje last gehad van slapeloosheid, maar dat gaat gelukkig wel beter. Daarnaast voel ik me ook meer somber zodra het uitwerkt en wazig. Eerst slikte ik een andere dosering (90 mg in de ochtend) maar hierbij had ik een te grote last van een rebound. Vandaar dat ik nu 's middags nog een kleine dosis slik. Ik zit te denken om over te stappen naar Methylfenidaat (Concerta) en als dit niet bevalt mogelijk Atomoxetine. Samengevat: moeizaam traject.

21-09-2021 | Vrouw | 26
ADHD
Het hielp om mijn gedachten tot rust te brengen en beter te concentreren. Depressie gedachten werden een stuk minder. Na overstap op Tentin (hiervoor Amfexa) veel meer last van bijwerkingen.

23-12-2020 | Man | 26

13-11-2020 | Vrouw | 26
ADD
Sinds Maart 2020 noodgedwongen overgestapt naar Amfexa, na 5 jaar zeer tevreden magistraal bereidde Dexamfetamine voorgeschreven te hebben gekregen. Zonder enig bericht kreeg ik ineens 6 doosjes mee in plaats van de potjes die ik gewend was. "Ja mevrouw, sinds Januari mag het magistraal niet meer de toonbank over. Maar Amfexa is precies hetzelfde." Ik wist al dat dit niet [lees meer...]zo was en stond versteld van hoe de apotheek voorlichting geeft over dit medicijn en doet alsof het magistraal bereidde pilletje hetzelfde als Amfexa is. Na 5 trouwe en stabiele jaren, was de 2,5mg dex dan nu toch echt einde verhaal. Ik moest er nu dan aan geloven, en overstappen naar Amfexa. En jongens, wat was dit een ellende. Opnieuw weer bijwerkingen, Droge bek, Rebounds, Geen honger, strakke kaken.. Ja hoor; alles erop en eraan. Hier was ik allemaal alleens eerder doorheen gegaan toen ik net begon met Dexamfetamine, en na de overstap dus weer opnieuw. Echt helemaal hezelfde medicijn hoor! Wat een ONZIN! Ook fijn dat ze andere onwetende zich hier mentaal even op laten voorbereiden. Niet dus. Echt onvoorstelbaar. Ik weet niet wat voor andere troep ze erbij hebben gegooid, voor een betere bloeddruk. Leuk en aardig maar mijn bloeddruk was prima voorheen gedurende de 5 jaar dat ik magistraal bereidde Dex had en deze ellende was echt niet nodig geweest. Maargoed, we zijn nu in November dus ik zit zon 9 maanden aan de Amfexa en de werking is nihil. In vergelijking met hoe stabiel mijn leven was voor Amfexa is daar vrij weinig van over. Ik neem het nog omdat het me een beetje wakker houdt. Ik ga er geen doekjes om winden, zonder enige vorm van amfetamine ben ik niet vooruit te branden. Daar waar mensen hun dag beginnen met koffie ben ik nu na al deze jaren toch zeker afhankelijk geraakt van de werkzame stof Dexamfetamine die ergens in Amfexa zit tussen al die andere troep waar ik nu nog bijwerkingen van heb. Consentratie is nihil, en met slapen maakt mijn brein overuren met allerlei stressvolle gedachten. Voorheen nam ik 2,5mg dex, dan was het eindelijk stil en kon ik gewoon lekker slapen. (klinkt gek, maar ik kon er prima mee slapen na 2 jaar). Amfexa heeft dit rustgevende effect niet. Daar waar Dex mijn hoofd helemaal leeg kon maken voelt het alsof Amfexa wel ruimte maakt maar de chaos aan de kant duwt, en dit ook niet altijd. Het effect lijkt te verschillen. Lastig in woorden te omschrijven. Ook mijn geheugen is slecht, De afgelopen maanden van Maart tot nu zijn wazig en ik begin mij dingen van daarvoor ook slecht te heugen. Vrienden/Familie staan versteld van hoe slecht mijn geheugen is momenteel. Aangezien ik daarvoor met Dex gebeurtenissen van jaren terug glashelder en tot in detail kon vertellen. Ik kan dit nu simpelweg gewoon niet meer? Nog altijd is dit weer een nieuwe zoektocht naar wie ik nu weer ben. Waar de Dex mij introvert/kalm maakte, komt de extraverte en impulsieve versie van mij nu langzaam weer terug. En dit zorgt voor problemen. Sociaal gezien niet, maar stabiel gezien wel. Ik geef weer impulsief geld uit, en dat wat is gespaard de afgelopen jaren er nu keihard doorheen gebrast in no-time. Ik wil mijn magistraal bereidde Dex terug. Maar hoe?

09-04-2020 | Vrouw | 26
dexamfetamine (2,5mg)

06-09-2019 | Man | 26
ADD
(!) Dit bericht voor iedereen die Amfexa gebruikt en dit misschien niet weet dat u Amfexa geheel gratis kan krijgen. Ik zie velen op deze site klagen over het feit hoe duur het medicijn is geworden. De overheid heeft vastgesteld dat iedereen maximaal 250 euro per jaar aan eigen bijdrage moet betalen. Dit geld ook voor Amfexa. Na deze 250 euro hoeft u niets meer bij de beta[lees meer...]len en krijgt u amfexa geheel vergoed. Wat velen niet weten is dat de fabrikant van Amfexa een terugbetalingsregeling heeft voor de eigen bijdrage. U krijgt over een heel jaar bijna de volledige 250 euro teruggestort van de fabrikant (!) U kunt dit regelen door u arts het formulier op de volgende website te laten invullen. U kunt ook informatie hierover bij u apotheek opvragen. U kunt meer lezen op internet.

22-08-2022 | Vrouw | 25
dexamfetamine (15mg)
ADD
Hoi allemaal, Mijn verhaal zit zo ik ben een vrouw van 25 ik slik dexamfetamine 15 mg voor mijn add. Ik krijg voornamelijk last van transpireren tijdens activiteiten of inspanning of erg contreren. Ik slik ook antidepressiva (escitalopram) tegen mijn borderlineklachten. Ik ben nog steeds aan het uitzoeken want het belemmert wel mijn leven. Hebben meer mensen dit of had [lees meer...]dit hij jullie wel is met een andere dosering ervoor gezorgd? Heb dit ook een tijdje niet goed gebruikt namelijk.. ik hoor graag jullie verhalen en oplossingen. Andere middeltjes ben ik niet zo van het is echt over me hele lichaam .. GRATIS DEXAMFETAMINE (MAGISTRALE BEREIDER): Even voor iedereen die op recept netjes zijn dexamfetamine krijgt voorgeschreven. Bij DSW zorgverzekeraar, dit is een prima verzekering. Die heeft een contract met de regenboogapotheek. Daar ben ik aangemeld, zij maken dex zelf is allemaal los van Tentin en noem maar op.. zij bereiden dit in hun apotheek zelf en staat loskrijgt netjes die dosering in 1 pilletje zowel langwerkende versie als kortwerkende hebben ze. En ze verzenden het gratis naar je huis in baxterzakjes voor de gehele maand. Ik was als ADDer hier heel blij mee natuurlijk haha.. ook zeer kostenbesparend. Duidelijker mail contact en DSW vergoed dit voor je. Alstublieft.

09-06-2022 | Vrouw | 25
ADD
Vrouw, 25 jaar en late diagnoze van ADD. Methylfenidaat geprobeerd maar dit maakte mij erg somber terwijl ik daar nooit last van had. Van dexamfetamine had ik gehoord en daarmee had ik geen last van stemmingsklachten en de bijwerkingen zijn voor mij minimaal bij het nemen van een lage dosering van twee maal een halve pil. Deze lage dosering zorgt niet voor de allerbeste co[lees meer...]ncentratie en focus maar verbeterd dit al aanzienlijk. Wanneer ik een dag niet neem dan ben ik niets waard en wil ik alleen maar slapen. Met medicatie kan ik me wat gehaast voelen en ik moet opletten dat ik genoeg eet en drink. Ik ga nu wel een traject starten om te kijken of langwerkende methylfenidaat misschien toch interessanter is voor mij. Maar ik ben niet ontevreden over Tentin, wat ik nu dus inneem.

07-12-2021 | Vrouw | 25
dexamfetamine (30mg)
ADHD
Sinds kort gediagnosticeerd met adhd. Ritalin werkte helaas niet, daar kreeg ik veel angstaanvallen van. Sinds 3 dagen aan de dexamfetamine. Het is een nachtmerrie. Overdag gaat alles prima en voel ik me super, maar zodra die pil is uitgewerkt stort mijn hele wereld in. Somberheid, angst en suïcidale gedachten overspoelen mijn hersenen. Wat een troep.

11-10-2020 | Vrouw | 25
dexamfetamine (2.5)
ADD
ik was zeer tevreden over de medicijn dexamfetamine en nu ben ik berplicht overgestapt naar amfexa en ik vind het verschrikkelijk

28-09-2020 | Man | 25
ADHD
Helpt mij erg goed met het onder controle houden van mijn impulsiviteit. Daarnaast kan ik me nu veel projecten maken / teksten schrijven. Voorheen was dit een enorme strijd. Nu gaat het veel soepeler. Jammer dat het niet veel doet aan drukte in je hoofd. Bij een hogere dosis word de drukte aanzienlijk erger.

12-01-2020 | Man | 25
ADHD
Na diagnose ADHD werd dexamfetamine voorgeschreven. Dit resulteerde in een hoop positieve veranderingen in mijn leven. Ineens was er rust, focus, structuur en lukte het ook om eindelijk te presteren. Dit zorgde voor veel minder stress en voldoende energie om ook andere dingen te ondernemen en sociale contacten te onderhouden. In het begin was het een tijdje behoorlijk wenn[lees meer...]en om de juiste dosis te vinden. Ik merkte wanneer het tijd werd om even een aantal dagen een break te nemen. Maar door gebruik van diverse supplementen, zoals magnesium, valeriaan, vitamine c en melatonine werden de meeste bijwerkingen verholpen. Uiteindelijk het belangrijkste om de rust te bewaren, genoeg water drinken/gezond eten en zorgen voor voldoende slaap. Helaas sinds de verplichte overstap naar Amfexa aardig gefrustreerd geraakt, aangezien dit nog niet een klein beetje in de buurt komt qua werking, maar een hoop nare bijwerkingen met zich brengt.

25-09-2019 | Man | 25
dexamfetamine (2.5)
ADHD
Ik heb adhd. Ben een pas vorig jaar december gediagnostiseerd. Alles viel op zijn plek. Lang studeren, conflicten, kleine burn outs door overprikkeldheid, geen rem hebben nadat in overprikkeld ben. Nu ik medicatie en therapie gaat het beter met ups en downs. Ik moet mijn studie nog afronden en heb nog mijn werk er tussendoor. Ik merk dat de medicatie een symptoombestri[lees meer...]jding is en niet de oplossing. Ik keer met medicatie soms terug in oude slechte gewoontes, ik raak nog steeds in veel mindere maten wel eens overprikkeld. Mensen/vrienden/familie zeggen dat ik meer mijzelf ben en geen gesprek met mij langer aan kunnen gaan. Mijn ogen of hoofd gaan niet meer alle kanten en ik kom niet meer onrustig over. De medicatie helpt en is ook mijn redding. Alleen tijdens de rebound lijkt het of alles 3keer zo hard aankomt. Ik vergeet meer, prikkels komen hard aan en kan heel soms hoofdpijn krijgen. Als de prikkel te veel worden dan ik enorm licht ontvlambaar. Over het algemeen ben ik blij met de medicatie. Ik kan mijn werk en studie niet doen zonder. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Stigma op adhd en medicatie vind ik wel naar. Ik heb een rustig introvert karakter alleen mijn hoofd en concentratie gaan alle kanten op. Mijn collega’s hebben iets tegen adhd medicatie en ze hebben paar keer wel eens verteld dat ik zonder zou moeten kunnen functioneren. Maar ze staan niet in mijn schoenen. Mijn gemoedsrust is 20 keer beter en ben gelukkiger. Laat je niet afschrikken door de stigma van andere mensen! Elke ADHD’er is anders.

06-05-2021 | Vrouw | 24
ADHD
Omdat ik bij Ritalin de bijwerkingen te hevig vond en Concerta mij sterk afvlakte, ben ik met Dexamfetamine begonnen. Altijd zeer goede ervaring mee gehad. Jammer dat dit veranderd is en alleen nog maar onder Amfexa/Tentin te krijgen is. Ik zou graag terug willen naar deze medicatie.

09-08-2021 | Vrouw | 23
dexamfetamine (2,5mg)
ADHD
Dexamfetamine van DMB hielp mij op alle fronten van mijn leven. Omdat er rust in mijn hoofd kwam, was er van piekeren en angst veel minder sprake en kon ik mij focussen op het positieve. Ik werd opgewekter, kon langere dagen beter hendelen doordat de prikkels minder hard binnen kwamen, en de muur in mijn hoofd verdween.

10-01-2021 | Man | 23
dexamfetamine (5mg)
Gebruik sinds kort Dexamfetamine ivm een concentratieprobleem, merk veel verschil. Meer focus en meer energie, wat heel erg fijn is. Wat ik me af vraag is: moet ik na verloop van tijd een hogere dosering gaan gebruiken voor hetzelfde effect wat ik nu heb? Als dit het geval is weet ik niet zeker of ik hier mee door wil gaan ivm eventuele bijwerkingen die dan waarschijnl[lees meer...]ijker worden.. Graag reactie, dank!