Ervaringen met Ritalin

Elvanse (149 meningen)

Bojan Nikolik (07-12-2014)

19-05-2017 | Vrouw | 37
Vermoeidheid
Voor mijn nooit geen Ritalin meer. Ik heb dit 6 weken geslikt (voor idiopathische Hypersomnie) en werd een totaal ander mens. Ik werd depressief, was door alles en iedereen geïrriteerd. Ik twijfelde aan mijn relatie, aan mijn werk. Het enige voordeel was dat ik niet meer zo moe was. Na overleg met de neuroloog overgestapt naar modafinil. Hopelijk hier geen bijwerkingen va[lees meer...]n

10-01-2017 | Vrouw | 36
ADHD
Ik ben meerdere keren ingesteld op Ritalin en dexamfetamine. op beide reageerde ik eigenlijk alleen op de bijwerkingen. Het gevoel niet in mijn eigen lijf te zijn, maar boven mijn hoofd te hangen. Tandenknarsen, verkrampte maag, ogen niet kunnen focussen. Na een gesprek met een speedgebruiker heb ik besloten te stoppen. Alles dat ik als bijwerking noem, noemde hij als wer[lees meer...]king van speed.

28-12-2016 | Man | 24
ADD
Na mijn Add onderzoek ben ik qua medicatie begonnen met Ritalin, dit beviel me echter al snel niet goed en ben toen overgestapt op dexamfetamine. Dit werkte wel en ik ervaarde een werkelijk 'zen' gevoel in mijn hoofd. Rustig en geconcentreerd.

20-12-2016 | Man | 28
methylfenidaat (36mg)
ADD
Een paardenmiddel voor mij, te heftig. De focus is er wel enorm, maar het voelt als een sneltrein waar je in geslingerd wordt. Niet te doen eigenlijk. Extreme onrust en nervositeit. Dosering weet ik niet meer helemaal zeker.

12-10-2016 | Vrouw | 19
methylfenidaat (27mg)
ADD
Mijn ouders begonnen met Ritalin, ze zijn altijd open en eerlijk tegen me geweest en hebben mij altijd de uiteindelijke beslissing gegeven. Ik was 6 jaar oud toen ik begon met Ritalin, het had totaal geen effect en uiteindelijk om überhaupt iets te merken kreeg ik volgens mijn ouders een ''volwassen dosis''. Het hielp heel erg, mijn fantasie verminderde dramatisch en ook[lees meer...] de drukte in mijn hoofd die vaak tot onbegrip en diesgevolg tot agressie leidde. Echter, na twee jaar ging het mis. Het medicijn stopte met de positieve werking en alleen de bijwerking van vraatzucht bleef. Ik was altijd hongerig en wilde altijd eten, mijn overgewicht is een fysieke herinnering aan die tijd.

03-10-2016 | Vrouw | 46
methylfenidaat (20mg)
Narcolepsie
In begin van jahaaa energie. maar na een paar jaar werd ik alleen maar zieker en dikker en meer vermoeid. Laat het zo zeggen, Heb pds aan overgehouden. Ritalin was bij deze dus uitgewerkt.

26-07-2016 | Vrouw | 28

30-05-2016 | Man | 11

26-04-2016 | Vrouw | 24
ADD
Ik heb dit medicijn geprobeerd, maar de bijwerkingen waren voor mij te erg. Een goede dosering was niet te vinden helaas. Maar gelukkig was dit in de fase dat ik samen met de psych aan het proberen was wat zou helpen. Ben daarom daarna overgegaan op Dexamfetamine en dat werkte voor mij heel erg veel beter gelukkig. Maar ik snap helemaal als dit middel voor iemand anders we[lees meer...]l werkt! Het was gewoon niet mijn middel. Het meeste last had ik van het zombie gevoel, ik was niet meer mezelf, welke dosering ik ook probeerde.

14-04-2016 | Vrouw | 48
ADD
De eerste drie maanden werkte Ritalin goed, toen over moeten stappen naar b-merk. Daardoor dosis verhoogd. Van verzekering moest ik weer over stappen naar andere fabrikant en werking bleef helemaal uit.

20-01-2016 | Man | 35
ADHD
Ik heb in het verleden meerdere perioden Ritalin geslikt, en alhoewel het zeker ondersteuning gaf in het verminderen van ADHD gerelateerde klachten, waren de fysieke, maar ook mentale bijwerkingen zo sterk dat ik besloot om er mee te stoppen. Dan kwamen de ADHD klachten weer zodanig op de voorgrond dat er ook niet meer mee te leven was. Totdat mijn nieuwe psychiater mee is[lees meer...] gaan zoeken naar een middel wat me wel zou kunnen helpen. Dexamfetamine. Geen bijwerkingen, ook blijft mijn persoonlijkheid hetzelfde met alleen een randje meer rust in mijn lijf en geest.

14-01-2016 | Man | 25
methylfenidaat (10mg)
stemmen en een zeer gevaarlijk medicijn na verloop van tijd

14-12-2015 | Man | 45
ADD
Ik kwam er op latere leeftijd pas achter, helaas... maar er werd veel duidelijk. Na bezoek van huisarts en psycholoog aan de ritalin gezet en whow.. dat was geweldig, ik kon ineens veel beter werken, was sneller geworden en had zin in het leven. Echter na een jaar of 7 kreeg ik het gevoel dat de ritalin zijn werk niet meer deed en ik weer terug viel in mijn vorige leventj[lees meer...]e.. en jawel, slapeloosheid, hele nachten doormalen in je hoofd en moe naar je werk, fouten maken, boos op jezelf worden wat allemaal ook weer effect had op mijn gezin. Daardoor raakte ik depressief en futloos, ik ben gestopt met ritalin en kreeg slaappillen, want ik zag er niet uit door slaapgebrek. Dat alles heeft een jaar geduurd en stopte ik met slaappillen want ook daar word je van afhankelijk en suf, het was welletjes en ik dacht dat ik intussen wel weer eens op mezelf moest kunnen functioneren, dus normaal naar bed gaan, werken en dan s'avonds op de racefiets een beetje leeggooien en naar bed. Dat ging een poosje goed, maar hielp niet. Terug aan de ritalin dan maar, maar het werkte niet meer, integendeel het werkte nu andersom, ik werd er lui van en hangerig en alles interesseerde me geen zier meer. Ik werd hier heel ongelukkig van en natuurlijk depressief, werd hier ook voor behandeld, maar na een poosje antidepressiva geslikt te hebben, werd ik naar mijn gevoel net zo'n zombie dus overal mee gestopt, ik slik niks meer. Nu al enige jaartjes later; heb ik nog steeds ritalin staan, probeer het soms wel maar werkt toch niet. Ik houd de schijn op, probeer te lachen en normaal te werken, gezellig te zijn naar de kids en mijn vrouw. Hun gaan op tijd naar bed en ik ergens diep in de nacht om uitgeput in te slapen, anders ga ik leggen malen in bed en word ik knettergek. Ik hoop dat ik ooit weer iets vind dat mij weer op het goede pad brengt, want hoe je het ook ziet, ik ben er niet blij mee dat ik add/adhd heb, eerder doodongelukkig. Concentratieproblemen, slapeloosheid of het doormalen in je hoofd word je verschrikkelijk moe van en kost het bergen energie jezelf heel de dag de goede kant op te sturen. Wat is er nou zo anders als voorheen? behalve dat ik nu 45 ben. Waarom werkt dat wondermiddeltje niet meer? ik zou toch zo graag weer rust in die bovenkamer willen hebben en normaal de dag beleven..

17-09-2023 | Man | 27
ADD
Na de diagnose als volwassene heb ik zoals veel mensen direct de kortwerkende methylfenidaat voorgeschreven gekregen. Dit begon bij 3x 5mg per dag maar na een week overgegaan naar 10mg. Dit werkte in het begin vrij goed. Echter bouwde ik zeer snel een bepaalde tolerantie op. Op dit punt kreeg ik ook last van hart gerelateerde bijwerkingen. Op aanraden van de psychiater bes[lees meer...]loten om naar 15mg te gaan omdat mijn concentratie niet beter werd. Hier ging het heel snel bergafwaarts. Mijn hart bonsde bijna mn borst uit, ik kreeg dagelijks last van paniekaanvallen en ik was vermoeider dan ooit. Ook veranderde ik in een totaal ander persoon. Ik werd ook alles boos en chagrijnig terwijl dit totaal niet in mijn aard zit en ik nooit boos word. De conclusie was uiteindelijk dat methylfenidaat niet het medicijn voor mij is en ben hierna overgestapt naar Elvanse (lisdexamfetamine) en dat werkt perfect!

01-04-2023 | Vrouw | 21
ADD
Helaas werkte ritalin bij mij niet, de 5mg was niet effectief en de 5 mg gaf mij derealisatie en hartkloppingen. Daarom ben ik geswitcht naar tentin

23-11-2022 | Man | 34
ADD
Sinds een maand de diagnose ADD gekregen door drukte in mijn hoofd, overprikkeld zijn in drukke omgevingen, moeilijk te concentreren en impulsiviteit. Nu 2 weken begonnen met 3 maal daags 1 tablet 10 mg van het merk Escupac,dit werkte goed wel met enige bijwerkingen. Hartkloppingen en soms een onrustig gevoel. Daartegenover stond meer concentratie, gemotiveerder en goed [lees meer...]in slaap komen! Mits het geslikt wordt op de juiste tijden. Echter na de 1e week was me medicatie op bij de apotheek en kreeg ik Sandoz als merk voorgeschreven. Via dit portaal e.a gelezen en ik was niet blij met de wisseling van medicatie. Sandoz veroorzaakt Stemmingswisselingen en er komt niks uit me handen op vrije dagen. Even aankijken zij me behandelend arts!