Ervaringen met Ritalin

Elvanse (148 meningen)

Bojan Nikolik (07-12-2014)

30-10-2022 | Man | 56
ADHD
Nooit meer dit middel, de bijwerkingen waren dusdanig dat ik zelfs suicidale klachten kreeg. Tevens heb ik ooit een hersenbloeding gehad en diir de torenhoge bloeddruk was er een groot risico op een nieuwe bloeding. Snap niet dat dit zomaar bij volwassenen wordt voorgeschreven. Het wordt alleen off-label voorgescheschreven. Op het moment dat ik stopte met dit middel voelde[lees meer...] ik me met de dag opknappen en verdwenen de bijwerkingen als sneeuw voor de zon. Dat maar wat drukker in mijn hoofd. Voor mij nooit meer dit middel.

18-06-2022 | Vrouw | 18
ADD
Ik heb ADD en neem dagelijks 27mg methylfenidaat (langwerkende) maar wanneer het te laat op de dag is om deze in te nemen ga ik voor de kortwerkende (rilatine), ik denk dat het probleem deels ligt bij de dosis (20mg) maar in het algemeen voel ik me er bijna euforisch door op een dwingende (wat onaangename) manier omdat ik weet dat het onnatuurlijk is. Mijn stemming wordt e[lees meer...]rdoor versterkt, mond droog, ... Concentratievermogen wordt zeker en vast versterkt (voor schooldoeleinden) maar door die euforie ga ik school op dat moment niet echt prioriteren en hou ik me bezig met iets creatiefs. Het creëert een gevoel van urgentie en onrust, maar ik denk dat het een combinatie is van mijn gevoeligheid en een te grote dosis. Wees daar dus voorzichtig mee.

15-02-2022 | Vrouw | 18
ADD
Ritalin werkte voor mij eerst wel prima, maar naarmate ik ouder werd (14 naar 18) werkte het steeds minder goed en had ik meer last van bijwerkingen. Het laatste jaar dat ik het gebruikte waren de bijwerkingen zo hinderlijk dat ze het positieve effect overschaduwde.

06-04-2020 | Vrouw | 22
methylfenidaat (5mg)
ADD
Ritalin is lange tijd het enige werkende medicijn voor de concentratie, en dat nadat ik al een aardig wat heb geprobeerd (concerta, strattera, dexamfetamine..). Echter wegen in mijn geval de voordelen (betere concentratie, grote langdurige focus, daadwerkelijk zín en plezier hebben in activiteiten/leren) uiteindelijk niet op tegen de vele en ernstige bijwerkingen die ik he[lees meer...]b. Ik heb altijd al een haat-liefde verhouding met dit medicijn gehad. Vlak na dat het begint in te werken voel ik me opgewekt (dan ook al hogere hartslag) en erg geconcentreerd over het algemeen. Alleen na een paar uurtjes geldt het tegenovergestelde. Het lijkt alsof de negatieve klachten die ik heb extreem worden versterkt, of ik dit nou wel of niet in combinatie met antidepressiva slik (dit is voor spanning/somberheid, geen depressie). Zelfs als ik me goed voel en dit medicijn slik, voelt het écht alsof ik voor zolang het werkt (een aantal uur per pilletje van slechts 5 mg) depressief word, en na uitwerking is alles weer prima. Bijwerkingen als minder eetlust lijken misschien te helpen voor de concentratie (geen afleiding door hongergevoel bijvoorbeeld), maar uiteindelijk voel je misschien niet zoveel honger, alleen je lichaam laat uiteindelijk merken dat het honger heeft door -ondanks te ritalin- mindere concentratie te krijgen. Jaren geleden had ik het ook al genomen en toen gestopt, ook ivm bijwerkingen. Toen later toch weer begonnen omdat er niks anders leek te werken (wat nu dus niet zo blijkt te zijn, ik ga waarschijnlijk binnenkort moidodal/modafinyl en/of guanfacine proberen). Ik heb geprobeerd op regelmatige basis langere tijd het medicijn te slikken, om te kijken of de bijwerkingen na enige tijd verdwenen. Dit was niet het geval, zelfs niet bij 5 mg op een dag. Sindsdien heb ik het 'naar behoefte' geslikt, dus inderdaad als ik het echt nodig had, bijvoorbeeld tentamenperiodes (1 tot 3x per dag 5mg). Kortom in mijn geval zijn de bijwerkingen een reden om al jaren vaak genoeg gezegd te hebben dat ik 'dat spul haat'. Ook al is dit tot nu toe het enige wat me echt helpt bij concentratie, dit is niet goed om te blijven gebruiken (zoals meerdere mensen in mijn directe omgeving hebben gezegd). Natuurlijk hoeven mijn bijwerkingen niet voor iedereen te gelden, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

27-03-2020 | Man | 45
na 16uur niet meer nemen door slaapproblemen ervan krijgen

03-08-2019 | Man | 55
ADD
Enkele jaren geleden met Ritalin begonnen. 3 keer per dag 10 milligram. In begin wondermiddel. Betere concentratie, heldere beek in hoofd, optimistisch gevoel. In loop der maanden voelde ik de bijwerkingen sterker, vervelende: spontane geilheid, prikkelbaarheid, lichte misselijkheid, mogelijk wat slechter gezichtsvermogen, soms hartkloppingen. Voordelen wegen niet meer op [lees meer...]tegen nadelen. Kan ook zijn dat het medicijn tot geestelijke vervlakking leidt. Dus een afknapper uiteindelijk. Ben nu aan het afbouwen. Vervelend is ook dat het medicijn verslavend werk, dat had ik niet verwacht. Zij er nog alternatieve medicijnen die goed werken ? Anders maar weer aan de koffie met cafeïne. Zonder medicijnen. Wil niet dat ik lichamelijk schade oploop door ritalin gebruik. Overweeg nog lagere dosering van 3 x 5 milligram per dag. Als ik dit had geweten, was ik er niet aan Ritalin begonnen. Ben ook onvoldoende voorgelicht over de mogelijke nadelen door een psychiater. Te snel behandeld, te snel de deur uit.

26-02-2019 | Vrouw | 31
ADHD
Op advies van de huisarts gestart met Ritalin toen ik meer en meer last begon te krijgen van mijn ADHD, dit is destijds vastgesteld toen ik 20 was maar ik wilde het eerst gewoon proberen zonder medicatie. In eerste instantie was dit erg fijn, er ging een wereld voor me open. Ik voelde me veel minder moe, kon me ineens concentreren en was veel stabieler doordat ik niet meer[lees meer...] zo'n last had van stemmingswisselingen. Helaas begon ik me na een tijd steeds slechter te voelen. Bij de juiste dosering voelde ik me soms volledig buiten mezelf, alsof ik drugs had gebruikt, dit was zo'n naar gevoel. Toen de dosering lager werd hielp het me niet voldoende. De bijwerkingen wogen niet op tegen de baat die ik erbij had en omdat de huisarts alleen Ritalin kon voorschrijven en ik niet onder behandeling stond bij een psychiater ben ik toen gestopt. Na enkele jaren overigen via de psychiater alsnog gestart met Concerta, dit gebruik ik nu nog steeds naar volle tevredenheid.

29-07-2018 | Man | 51
ADD
Beste lezer, ik gebruik al een paar jaar Ritalin. In het begin leek het een wondermiddel. Betere concentratie, mist trok op en een heldere koude beek stroomde door mijn hoofd. Ook betere stemming. In de loop der jaren lijken er meer negatieve bijwerkingen te zijn bij gebruik van Ritalin. Spontane geilheid, lichte misselijkheid en nervositeit. En een soort onnatuurlijk voel[lees meer...]end enthousiasme. En dat is erg jammer. En teleurstellend. Mijn smaak lijkt ook veranderd te zijn. Lust veel minder koffie dan voorheen. Mijn ogen zijn ook wat afgenomen, maar kan ook ouderdom zijn. Ik vind dat gevoelens wel echt moeten zijn, ook minder leuke, wat niet door Ritalin ondergesneeeuwd mag worden. Anders tast dit de creativiteit aan. Na innemen krijg ik wel wat energie, kjan echter zijn dat Ritalin op langere termijn mijn karakter matter heeft maakt. Verder vraag ik me af of Ritalin wel gezonde bestandsdelen voor mijn lichaam bevat. Want als het schadelijk is voor mijn lichaam is het mij niet waard. Heeft iemand ook dergelijke ervaringen ? Misschien is koffie met cafieëne beter recept dan Ritalin of ander medicijn op termijn.

12-05-2017 | Vrouw | 19
ADD
Ik slik ritalin omdat ik anders niet kan leren. Ik heb ADD en slik al concentratie pillen sinds mijn 10e. Heb veel verschillende concentratie pillen geprobeerd en ben nu weer op zoek naar een andere. Het zijn teveel vervelende bijwerkingen (slecht inslapen, eet hele dag niks, emotioneel, boos, ongezellig, geen pauze nodig voor gevoel, eind van de dag te moe om te praten) [lees meer...]waar ik niet mee om kan gaan. Ritalin werkt wel erg goed voor een betere concentratie.

04-05-2017 | Vrouw | 19
ADD
Tijd lang ritalin gebruikt voor ADD. Kan zonder geen bladzijde lezen maar de bijwerkingen zijn het niet waard. Voel me erg opgejaagd,gefrustreerd en angstig. Krijg er ook stijvere spieren van waardoor nekpijn erger word. De rebound na ong 4 uur is erg vervelend, voelt alsof t leven uit je word gezogen en je niks meer waard bent. Neem het af en toe nog als ik echt ergens op[lees meer...] moet concentreren maar ben hard op zoek naar andere mogelijkheden!

16-01-2017 | Vrouw | 17
ADHD
Ik begon met een hele lage dosering, die voor mij niet werkte. Ik moest gaan opbouwen per week met telkens 5 mg meer. Uiteindelijk had ik een goede dosering, maar aangezien ritalin maar voor 3-4 uur werkt, moest ik telkens opnieuw een pilletje nemen. Ik ben nogal vergeetachtig waardoor ik dit heel vaak vergat. Ik vond dit vervelend en heb dus gevraagd of er een optie was [lees meer...]om medicatie te gaan gebruiken met een langere werking. Ik vond het daarbij geen fijne pilletjes om in te nemen, ik kan namelijk geen paracetamol doorslikken en qua vorm leken deze pilletjes erg op paracetamol. Ik ben dus geswitcht naar een ander medicijn.

02-12-2016 | Vrouw | 21
ADHD
Ik weet nu ong 1,5 jaar dat ik ADHD heb. Ik dacht altijd wel dat er iets anders was aan mij, ik was altijd heel druk in mijn hoofd, liep overal over te piekeren, zag overal het negatieve van in en raakte daardoor steeds onzekerder. Ik heb toen ook meteen Ritalin gekregen van de Psych maar ik durfde deze niet te nemen omdat ik erg bang was voor dat was het met me zou doen e[lees meer...]n ik daar geen controle over zou hebben. Over medicatie ben ik altijd erg sceptisch geweest en heb altijd gezegd dat ik het zonder wou proberen. Tot ik voor een paar maand geleden deel nam aan een praatgroep voor volwassenen met ADHD. Hier werden er zoveel positieve dingen verteld over Ritalin en ik raakte toch wel erg nieuwsgierig. Nu heb ik vorige week donderdag mijn eerste pil ingenomen alleen om te kijken wat het deed, en het werkte verrassend goed. De drukte in mijn hoofd was weg, ik kon logisch nadenken en alles leek een stuk overzichtelijker. Dus begonnen met 3x daags. De eerste bijwerkingen waren slecht slapen, diarree en verminderde eetlust. En ik begon toch wel te merken dat ik niet meer mezelf was, er hangt een soort waas over me heen waar ik me niet heel erg prettig bij voel. Momenteel heb ik elke dag last van hoofdpijn en ik heb het idee dat ik er heel erg emotioneel van word, ik ga overal nog meer over piekeren en het word nu zo extreem dat mijn hele lichaam dan onder spanning staat en ik super opgejaagd en nerveus ben. Nu zegt de Psych dat ik het even aan moet kijken dat de bijwerkingen weggaan en dat ik met de tijd beter merk wat het nu eigenlijk doet en wanneer het is uitgewerkt. Want dat merk ik nu niet vanwege de bijwerkingen. Ik twijfel nu heel erg of ik er mee door wil gaan of niet, want feit is: ik ben nog steeds erg sceptisch over (in mijn ogen) chemische pillen die je elke dag moet slikken. En ik ben bang dat ik er op ten duur meer lasten bij krijg dan voorheen. Lastig!

06-11-2016 | Man | 25
ADHD
Ik kreeg dit medicijn nadat ik uit de verslavingskliniek kwam van mijn psychiater, omdat een combi van add/adhd heb concerta was te duur en heb eerst 110 mg ritalin per dag geslikt en daarna afgebouwd naar 4x20mg. Ben inmiddels gestopt, doordat de werking mij weer veranderde in een verslaafde die zijn dosis telkens nodig begon te krijgen en werd snel boos in mijn eigen tun[lees meer...]nelvisie. Ik ben naar de dokter gegaan en nu helemaal gestopt na 2 jaar, het heeft ook zijn positieve werking gehad, maar die dingen gaan nu zo ook goed in het dagelijks leven.

19-08-2016 | Man | 14
methylfenidaat (18mg)

24-05-2016 | Vrouw | 17
ADD
ik merkte er weinig van en veel bijwerkingen (hoofdpijn, slecht slapen, duizeligheid, droge mond).

03-05-2016 | Vrouw | 20
ADD
Voorgeschreven door kinderarts op 17 jarige leeftijd. had er veel baat bij op school. Door bijwerkingen nam ik het zelden in. Door mijn studie meer inzicht gekregen in medicatie en bijbehorende bijwerkingen. Besloten om ermee naar een arts te gaan. Sinds kort overgestapt op Concerta, minder bijwerkingen en stabieler.