Ervaringen met Ritalin

Bojan Nikolik (07-12-2014)

05-02-2019 | Man | 15
methylfenidaat (5mg)
ADD
Een aantal weken terug is er bij mij ADD geconstateerd. Ik ben 15 jaar en sinds een aantal dagen slik ik ritalin. Ik ben niet van plan om het te blijven slikken, maar omdat ik binnenkort een toetsweek heb en er erg veel toetsen aankomen gebruik ik het nu. Ik slik 10 mg per dag (2 tabletten van 5 mg, als proef om te kijken of het aanslaat). Vanaf dag één gelijk duidelij[lees meer...]k verschil. Ik had niet verwacht dat het zo goed zo werken. Echt fantastisch. Ik weet eindelijk hoe het is om me goed te kunnen concentreren! Helaas zijn er een paar negatieve bijwerkingen. Ik heb een ontzettend droge mond (niet dat dit mij het er van weerhoud om de medicatie te gebruiken, het is meer dat het mij opvalt en ik neem gewoon een paar extra glazen water ;p ), en daarnaast merk ik ook dat ik iets last heb van hartkloppingen (al is het wel zo dat ik al een tijd lang hartkloppingen heb, waarschijnlijk niks ernstigs iets met een slechte conditie etc.). Tot nu toe zijn mijn ervaringen zeker positief. Op de lange termijn weet ik niet hoe het zal zijn, daarnaast denk ik dat ik het gebruik ervan ga beperken tot alleen hele drukke periodes, om zo andere bijwerkingen te voorkomen (er staat tegenwoordigs zo veel engs op het internet). Nog een tip voor beginnende gebruikers: bouw langzaam op met doseringen, vooral met medicatie die maar een aantal uur werkt. Ga geen pillen slikken na 3 uur s'middags (zeker niet zonder enige tolerantie te hebben opgebouwd voor het medicijn), anders kan ik je verzekeren dat je ligt te stuiteren in je bed. En mocht je enige vorm van onrustig zijn/hartkloppingen/kortademig/etc. ervaren, probeer je eerste pil van de dag niet te vroeg te slikken (bijv. om 9 uur/ half 10 en niet vlak na het opstaan), je lichaam vind het niet fijn om met een pep-middel (want dat is het uiteindelijk) wakker te worden. Daarnaast moet je natuurlijk al je bijwerkingen melden aan je huisarts!

12-12-2018 | Vrouw | 26
ADHD
Ik gebruik voor mijn ADHD Concerta 36mg. Maar omdat deze niet lang genoeg werkt om een werkdag te overbruggen, neem ik hierbij Rilatine/Ritaline 10mg als de Concerta begint uit te werken. Voor mij is dit een goede aanvulling op de Concerta. Het helpt mij vooral bij het concentreren en om mijn werk af te krijgen.

25-03-2018 | Vrouw | 22
methylfenidaat (20mg)
ADHD
Door druk in mn hoofd en druk voor andere om me heen.. en nooit ergens zin in hebben. Heb ik nu wel ik vind het heerlijk om aan het werk te gaan

30-09-2017 | Vrouw | 22
ADD
Ik slik ritalin zodat ik meer motivatie heb in belangrijke taken die ik moet uitvoeren in mijn leven. Denk aan: solliciteren, naar school gaan, huiswerk maken, schoonmaken enz. Deze taken gaan een stuk gemakkelijker met ritalin op. Helemaal met een scheut koffie erbij kan ik zo 3 uren ongestoord geconcentreerd bezig zijn. Ik kan dingen veel beter overzien, ik ben rustig[lees meer...]er in mn hoofd, minder snel afgeleid en kan ook beter met prikkels omgaan. Op het werk ben ik minder chaotisch en ben ik mij meer bewust van de tijd en van de druk om mij heen. Ik kan veel beter plannen omdat ik de (tijds)druk voel. Ook heb ik meer energie en heb ik gelijk het gevoel dat ik wakker ben en de dag tot een succes kan maken. Ik krijg gewoon zin om dingen te doen. Deze dingen kunnen van alles zijn maar omdat het medicijn je dopamine geeft, heb ik vaak ook zin om informatie op te zoeken. Zo kan ik na een dagje thuis ritalin slikken, mij bijna wel een wandelende wikipedia noemen. Ik kan beter leren, het leren gaat gestructureerder en heb meer motivatie om eraan te beginnen. En als laatste remt het mijn impulsiviteit op een positieve manier. Zo flap ik er minder onhandige uitspraken uit en koop ik veel minder. De impulsieve aankopen die ik nml doe, doe ik altijd zonder ritalin. Met ritalin ben ik dus kort gezegd veel verstandiger en voor mijn gevoel slimmer. Mensen die mij iets uitleggen of vragen worden sneller verwerkt dan wanneer ik geen ritalin slik. Op deze manier voel ik mij ook slimmer. De darkside van ritalin is dat ik helaas minder eetlust heb. Dit is wel erg afhankelijk van de situatie waarin ik mij bevind. Heb ik geen stress/druk en ben ik gezellig met famillie of vrienden bijv. dan merk ik soms niks van mijn mindere eetlust en eet ik zo onbewust een groot bord eten op met 10 mg ritalin. Ben ik in mijn eentje in een kamer van 12 vierkante meter, huisgenoten in t studenten huis die ook wel eens de keuken in komen en ik die mij ongemakkelijk voel bij de gedachte om ineens met 10mg op een gesprekje moet ondergaan met een huisgenoot, ja dan kan ik me soms door die gedachte heel ongemakkelijk voelen en ontwijk ik elk contact het liefste. Ik kan dan soms ook misselijk worden en zo 3 of 4 uren niks eten.... Oftewel ritalin vermindert je eetlust, maar je kunt er ook tegen vechten en jezelf afleiden in deze domme gedachte. Dit was mijn ervaring met ritalin! Naast de hartkloppingen, angst, haast en verminderde eetlust kan ik mij ook gewoon goed voelen en deze negatieve bijwerking los laten. Want bijwerkingen van medicijnen is meer een schrik van je lichaam waar je gewoon mee om moet leren gaan. Je moet soms niet teveel luisteren en denken aan de bijwerkingen van een medicijn. Soms moet je gewoon leven alsof je van niks weet. Lachen, huilen, luisteren naar je creatieve brein en weten dat een medicijn jou niet de overhand moet laten nemen. Jij bent meer dan een medicijn. Tis alleen de kwestie van leren omgaan met bijwerkingen/invloeden van een medicijn en er soms niet teveel aandacht aan schenken! Ntl wel altijd naar jezelf blijven luisteren haha. Voelt een dosis of medicijn echt niet goed, dan moet je brein ook kunnen zeggen stop er dan mee ipv door blijven vechten in de hoop dat je brein wint tegen een medicijn. Jezelf en je medicijn moeten gwn in balans zijn. T medicijn moet nooit de overhand krijgen dat het dusdanig teveel invloed op je heeft. Je brein is niet gek;). Een medicijn kan je alleen soms gek maken.

15-05-2017 | Man | 43
ADHD
Door mijn drukte in mijn hoofd en impulsief gedrag, veel praten, vaak dan moeilijk tot de kern komen, heel snel afgeleid. Het vervelende opgejaagde gevoel van dat ik iets moet. Bijna paranoia achtig. Veel therapieën gehad, veel piekeren soms om niks. Minderwaardig gevoel, laatste ervaring verslavingskliniek werd ik te vaak teleurgesteld. Ik heb wel veel baat bij c g t en e[lees meer...]cht helpend is voor mij regelmaat, duidelijkheid, maar het blijft wel het langer vol houden van structuur, want door mijn drukte gaan mijn gedachten nog steeds snel, moet er maar mee leren leven.

16-02-2017 | Man | 19
ADD
Na de diagnose ADD van een jaar geleden begonnen met gebruik van Methylfenidaat. Begonnen met af en toe gebruiken om uit te proberen, toen het medicijn goed leek aan te slaan begonnen aan dagelijks gebruik. Sindsdien is het altijd een afweging geweest hoeveel ervan ik nou echt wilde gebruiken; de effecten waren uitermate positief - eindelijk de rust en concentratie om aan [lees meer...]dingen te beginnen die ik wilde of moest doen en ook af te maken, overzicht houden op alles en alerter (minder afwezig) - maar het voelde tegennatuurlijk om elke dag van die pillen te slikken. Ik gebruik sinds het begin dezelfde dosis (3xdaags 10 mg), en heb nog geen behoefte gehad om deze te verhogen. Bijwerkingen zijn bij mij verhoogde nervositeit, en soms iets te veel in een tunnelvisie zitten. Bij een lagere dosis heb ik dat niet , maar 5mg is te weinig en helaas zijn er geen pillen van 7.5 mg. Langwerkende worden niet vergoed door de verzekering, behalve de 'goedkope' versie van Concerta, maar deze deed bij mij meer kwaad dan goed helaas. Wel merk ik dat je bij langdurig gebruik enorm afhankelijk wordt van deze pillen. Als ik een dag zonder Ritalin gaat voel ik me enorm afwezig (nog erger dan voordat ik begon met ermee) en chaotisch. Wanneer ik wil stoppen met deze medicijnen gaat dat dus wat worden ben ik bang. Voorlopig blijf ik het in ieder geval gebruiken, omdat het over het algemeen heel goed werkt!

19-01-2017 | Vrouw | 19
ADD
Op vlak van concentratie heeft het me echt geholpen om door mijn studies te geraken. Wanneer ik aan mijn bureau zit en het niet heb ingenomen, kan je zeggen dat ik de focus van een vis heb. Het is belangrijk op te bouwen, en nog beter om sowieso met halfjes te werken i.p.v. volledige tabletten. Aangezien je zo beter opbouwt en kan afbouwen, en de effectieve werktijd kan bi[lees meer...]j iedereen anders liggen. In het begin moest ik ze elke dag nemen op school, maar nu kies ik er zelf voor wanneer ik ze neem en dat is enkel in de examens aangezien de bijwerkingen me te zwaar vallen. Tijdens de blok zit ik toch thuis, en moet ik voor niemand een glimlach forceren, enkel studeren! Een aanrader voor ADD'ers, maar enkel wanneer het echt nodig is best. Ik vind dat er na een periode toch wel enig gewenningseffect komt.

04-11-2016 | Man | 41
ADD
Ik heb last van een Dysthyme Stoornis. Ook een vooronderzoek gedaan voor add en het vermoeden is dat ik dit heb. Hiernaast vaak last van depressies met suïcidale gedachten. Naast vele therapieën al veel anti depressiva geprobeerd maar niets leek te werken. Slik nu sinds ongeveer 1 week ritalin en heb sinds ik het slik geen depressieve gevoelens meer. Wel vaker plassen. Ik [lees meer...]hoop dat dit aanhoud. Ik ben helderder en energieker.

27-06-2016 | Vrouw | 18
ADD
Nadat ik pas op mijn 16 ben gediagnosticeerd met ADD begon ik met slikken van ritalin, zelf al concerta, dexamfetamine geprobeerd vanwege de bijwerkingen van ritalin maar helaas zonder succes. de ritalin blijft bij mij toch nog het beste werken. Momenteel vanwege de afnemende werking van de ritalin bezig (en omdat ik 8 pillen ritalin alleen al op een dag moet slikken) met [lees meer...]het uitproberen van atomoxitine.

10-10-2015 | Vrouw | 22
methylfenidaat (10mg)
Ik slik ritalin tegen mijn depressie. Dat komt, volgens mij, niet vaak voor, maar omdat het ook op dopamine scheen te werken en ik er al eerder positieve ervaring mee had (ik heb het als kind geslikt voor ADD, een diagnose die later verworpen is) hebben we toch besloten te proberen wat ritalin zou kunnen toevoegen. Ik ben heel blij dat ik die keuze heb gemaakt. Omdat ik ge[lees meer...]en ADHD heb word ik er juist niet rustig van, maar veel actiever, spraakzaam en energiek. Ritalin werkt op korte termijn, dat merk ik wel. Als ik het inneem merk ik vrij snel daarna al effect. Neem ik het een keer niet in voel ik dat ook, als in; lusteloosheid, stiller worden, terugtrekken. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat het mijn depressie oplost, sowieso is het geen antidepressivum, maar ik kan wel zeggen dat ritalin écht iets heeft toegevoegd

06-10-2015 | Vrouw | 42
ADHD
Helpt om wat langer te concentreren, als ADHDer vergeet ik nogal eens een dosis in te nemen. Eetlust is vermindert en dat is soms lastig.

28-09-2015 | Vrouw | 21
ADHD
Ten eerste wil ik zeggen dat er een enorm stigma heerst op dit medicijn. Ik ken een aantal vrienden die gelijk na 2 weken gestopt zijn vanwege de bijwerkingen. Bij ritalin is het belangrijk dat je moet weten dat het even duurt tot je erachter moet komen of het iets voor jou is. Ten eerste zou ik het nooit slikken zonder begeleding van je huisarts of psychiater. Ik raad het[lees meer...] af als je het wilt hebben om beter te kunnen studeren, voor de lol, bijvoorbeeld als je geen diagnose ADD/ADHD hebt gekregen. Ik studeer nog, en heb tientallen verhalen gehoord over mensen die het kopen van ADD/ADHD'ers. Niet doen dus. Om even te vertellen hoe het voor mij is, eerst had ik er diepe twijfels over. Ik ben 21 en heb minder dan een half jaar mijn diagnose ADHD gekregen. Het verklaarde veel, vooral mijn studiegedrag, onrust en impulsiviteit. Ik heb altijd al gedacht dat er iets kon zijn en heb er ook altijd last van gehad. Toen de huisarts deze medicatie voorschreef was ik bang maar toch nieuwschierig. Ik begon de eerste 3 weken met 3 keer 5 mg per dag. Ik raad opbouwen aan, zodat je minder last hebt van bijwerkingen en een beetje door kan krijgen wat de juiste dosis is voor jezelf. Ik merkte maar kleine dingen op, maar niet genoeg om er baat van te hebben. Ik besloot toen door te gaan met 3 keer 10 mg per dag. De eerste dag dat ik die dosis slikte, stond ik versteld. Ik word normaal gezien altijd zenuwachtig van het openbaar vervoer, kom vaak te laat en kan niet stil zitten. Tijdens een schooldag als ik aan de beurt ben met praten, of tijdens een gesprek met vrienden ratel ik vaak door en onderbreek ik mensen. Deze dag kon ik mezelf zonder veel moeite onder controle houden. Ik dacht na voordat ik iets zei, stotterde niet meer en liet mensen uitpraten. Ik ging iets opschrijven en nam er de tijd voor en was niet steeds afgeleid. Ook met het openbaar vervoer kon ik alles vinden, was ik op tijd, zat ik stil in de trein en keek rustig naar buiten. En nieuwe wereld ging voor me open en aan het eind van de dag kwam ik jankend van geluk thuis door het gevoel van rust wat eindelijk op mij neerdaalde gedurende de hele dag. Ik weet dat het niet zo voor iedereen zal zijn die dit medicijn gaan gebruiken, maar het ligt aan de omstandigheden en de instelling die je er aan geeft. Sindsdien ben ik netjes elke dag de juiste dosis gaan slikken en kan ik bijna niet zonder. Wel zijn er een aantal tips die ik wil geven. Je hoeft niet elke dag netjes te gebruiken. Als je een vaste baan of schema hebt, is dat wel handig, maar als je een vrije dag hebt of je hebt die dag niet veel te doen, kun je minderen of niks slikken. Mij gevoelens om druk te doen worden door dit medicijn onderdrukt, en ik vind het soms fijn om tijdens zo'n dag niet te slikken. Ik ben dan meer mezelf tijdens die dag, er zitten ook positieve kanten aan ADHD, dat is bij iedereen denk ik. Ik ben een grappenmaker en heel creatief en enthousiast persoon. Ik heb ook geleerd dat het niet erg is om soms zo te zijn zonder medicatie, en ik heb er een positieve kijk op gekregen. Een aantal nadelen aan dit medicijn zijn dat je eetlust behoorlijk mindert. Ik ben in 3 maanden tijd 10 kilo verloren. Ik ben van 57 kilo naar 47 gegaan en ben nu iets te licht. Als ik dus 1 dag niet slik gebruik ik die dag om flink te eten, en ik probeer nu aan te komen. Ik raad het gebruik van dit medicijn aan in combinatie met therapie, zodat je nog beter met je ADHD kan omgaan. Ritalin is slechts een hulpmiddel daarin. Al met al ben ik zeer tevreden, het helpt me erg veel. Om er alles uit te halen moet je erachter komen hoe je er mee moet omgaan en vooral opbouwen met de dosis. Sorry voor dit lange verhaal, maar ik hoop dat deze review veel mensen helpt.

10-09-2015 | Vrouw | 25
methylfenidaat (20mg)
ADD
Ik ben hulp gaan zoeken toen ik slecht in mijn vel zat. Na veel zoeken en therapieën heb ik gevonden wat er aan de hand was. Ik zat al jaren te strubbelen met gedachtes en gevoelens wat met ADD te maken. Na een onderzoek wist ik ook zeker dat ik ADD heb. Ben nu sinds een maand aan het kijken welke dosering werkt bij mij. Ik heb veel moeite gehad met de bijwerkingen maar de[lees meer...] meeste zijn nu wel weggevaagd. Ik heb het idee dat ik nog niet precies heb gevonden wat bij mij past, maar zit wel in de goede richting. Heeft iemand toevallig ook gemerkt dat je bij deze medicijnen meer last hebt van acné?

17-03-2023 | Vrouw | 16
methylfenidaat (27mg)

22-11-2022 | Man | 52
ADHD
Absoluut Geen bijwerkingen ! Helpt mij Enorm, niet druk te zijn, te kunnen concentreren, aandacht bij de zaken te houden. (prikkels welke voor afleiding zorgen gewoon te handelen)

02-11-2020 | Man | 52
ADHD
Ik heb sinds jaren ervaring met Ritalin (menthylfenidaad). Ik ben mij zeer bewust dat deze medicijnen geen snoepjes zijn en het ongelooflijk belangrijk is hier Verantwoordelijk mee om te gaan. Ik wordt door mijn huisarts twee keer per jaar uitvoerig onderzocht op de bloeddruk hart ect. De werking en bijwerkingen zijn ongelooflijk en absoluut afhankelijk van je lichaam en [lees meer...]lichamelijke gestel, hoe jouw lichaam dit medicijn verdraagt. Zo kan iemand die 1 x 10mg inneemt met een uur op de EH zitten omdat hij/zij DENK dat het hart er uit bonkt en daardoor angst krijgt misschien wel dood te gaan. En een ander 14 x 10mg per dag inneemt, er enorme baat bij heeft, geweldig kan functioneren Zonder enige vorm van welke bijwerkingen dan ook !? Gaat het om uw kind ? Let op ! Een kind heeft niet het bewustzijn van een volwassene, om exact weer te geven wat en hoe hij/zij voelt mankeert, of zich bewust is over een verandering van waarneming of persoonlijkheid. Monitor dit dagelijks bij uw kind en spraat er over. Het is onverantwoordelijk te denken, een pilletje erin en klaar, alle problemen voorbij.