Ervaringen met Strattera

Strattera bij ADHD

Bojan Nikolik (15-12-2014)

11-05-2012 | Man | 13
ADHD
onze zoon gebruikt al jaren stratera hij heeft nu als bijwerking niet in slaap komen en is sinds kort 60 mg hij is niet meer druk in zijn hoofd maar is labiel klein emotineel en komt niet in slaap gebruikt melatonine 5mg is er een medicijn wat dat minder heeft hoor ik graag want het gaat op school goed maar dit is voor hem een probleem

23-01-2012 | Man | 48
ADD
Hallo lotgenoten!, Sind 2 jaar heb ik de diagnose ADD, ben sindsdien op zoek naar beter omgaan met aandringende gedachten en altijd maar gedachten stormen in mijn hoofd. Uiteindelijk bij medicatie uitgekomen. Eerst rialin, 5mg-10mg-15mg-20mg 4x per dag. Ging niet goed veel last van duizeligheid, slechter zien, hoofdpijn, In overleg gestopt en dexafetamine gaan gebr[lees meer...]uiken, nog meer en heftig bijwerkingen. Gestopt in overleg en na 3 weken begonnen met strattera. De zelfde bijwerkingen maar een stuk minder. na enkele dagen denk ik dat het minder geworden is. Wel veel last van sufheid en lusteloos zijn. Heb wel onderschat dat de dingen die het medicijn wel doet,. Beter kunnen focussen. niet meer overal tegelijk aan denken, een gedachtegang kunnen parkeren laten rusten. Toch ook bedreigend kunnen voelen. Omdat het niet iets is van jezelf, soms denk ik wel dat ik mijn persoonlijkheid aan de kant zet. Vooral in contact met hulpverleners is het moeilijk uit te leggen dat je bent zoals je bent dankzij of mede door je stoornis. Men doet nogal makkelijk over het medicijn gebruik. "de opmerking van mijn psych "ik ben erg tevreden over medicatie want ik kan daar snel resultaat me boeken" brengt bij mij een beetje een dubbel gevoel naar boven. mijn antwoord: Kom jij maar eens in mijn hoofd wonen, als je dan enkele kamers niet meer zo goed herkend om dat iemand van buiten, de woning opnieuw aan het inrichten is zonder dat je daar zelf sturing aan kan geven. is het dan nog jouw huis? kwestie van wennen!!!! tja zo makkelijk lijkt het maar is het niet. Kies vooral voor medicatie als je er baat bij hebt, als je jezelf gaat verliezen maak dan een afweging in de voor en nadelen, beslis zelf of je wel of niet stopt. Andere hebben makkelijk praten. Zoals ik al zei, die wonen niet in jouw hoofd. Ik probeer Strattera nog enkele weken uit en hoop dat de bijwerkingen weg gaan. Andes ga ik toch maar weer in mijn oude woning wonen. Godfried

13-11-2011 | Man | 20

15-09-2011 | Vrouw | 33
Add
Ik gebruik de stratera nog maar net twee dagen en merk wel degelijk al verschil. Ik kan me beter focussen op een ding maar dat gaat een beetje op en af.Ik merk dat ik soms tintelingen in mijn ligaam voel en indd een beetje grieperig gevoel. Wat ik erg hindelijk vind ik dat ik me werkelijk helemaal te pletter zweet als ik even beweeg. Bijvoorbeeld douchen en aankleden dat i[lees meer...]s een ramp. Mijn gezicht gloeid dan heel erg en is dan rood en het zweet loopt dan mijn dak af. Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik altijd al snel moest zweten omdat ik zwaarlijvig ben. Oh ja ik heb trouwens minder trek in eten en dat is weer positief voor mij.

17-08-2011 | Vrouw | 32
Adhd
Sinds maart diagnose gesteld en met ritalin gestart maar dat was een grote ramp door rebound. Strattera in juni gestart volgens het boekje. Eerst 40, dan 80 en sinds 3 dagen naar 120. Zoals bij de opstart en de verhoging naar 80, voel ik me zeer down. Lusteloos en apathisch maar soms ook zeer agressief. Ik heb nachtmerries. Toch ben ik positief over het medicijn want einde[lees meer...]lijk vind ik rust in men hoofd. Na 32 jaar is dat een openbaring. Momenteel heb ik het zwaar maar ik weet zeker dat ik over enkele weken veel productiever ga zijn dan ooit tevoren. Soms ben ik bang dat ik saai geworden ben maar de mensen in mijn omgeving durven nu pas zeggen hoe irritant druk ik vroeger was. En de rust in mijn hoofd is onbetaalbaar dus ondanks de prijs hou ik vol.

16-03-2011 | Man | 17
ADHD
Ik slik nu al geruime tijd strattera ik geloof 65mg ik slik ook nog concerta! ik heb vele bijwerkingen! Zoals: Eetlust is weg ik doe een sport opleiding en heb ondergewicht! Veel stemmingswisselingen! Voel me soms heel erg depressief en heb het soms ook helemaal niet naar me zin! Concentratie is er ook niet op vooruit gegaan! Slapenloosheid kan niet slapen slik zware [lees meer...]melatonine op recept van dokter bij het avond eten hele lichte en voor slapen gaan 2 zware! Voordelen uhmmm.... even denken: argressieve buien en ernstige woedde aanvallen zijn minder geworden! Dit was mijn ervaring!

30-01-2011 | Vrouw | 44
ADD ASS
Ik ben vorige week begonnen met straterra. Ik begin met 40 mg dan na 1 week 60 en dan na 1 week 80. Ik heb na 1 week overleg met mijn arts. Ik verbaas mij over wat ik lees over het medicijngebruik. Als je gelijk al met 100 mg gaat starten, lijkt me dat niet goed. Volgens mij is het dan vragen om problemen. En zelf experimenteren en minder gaan nemen?? Ik vraag me af wat vo[lees meer...]or arts je dan begeleid. Ik zit al lange tijd in een traject met medicatiegebruik en wordt zeer zorgvuldig begeleid. Je moet natuurlijk wel de discipline kunnen opbrengen om je aan de regels te houden. Ik slikte hiervoor dexamfetamine maar had last van re-bound. Ben daar mee gestopt en op advies van mijn arts 3 dagen clean geweest. Heb de afgelopen week als zwaar ervaren en bemerkt kleine verbeteringen. Dit is mij ook verteld om er minstens 6 weken voor uit te trekken. Het verschil met dexamfetamine is dat die gelijk werkt. Ik moet zeggen dat ik wel in de verleiding ben geweest om dexamfetamine in te nemen om we even weer lekker te voelen, maar doe het niet. Ik heb er vertrouwen in, weet niet hoe ik me over 6 weken voel, maar ik bouw het voorzichtig op.

10-12-2010 | Man
ADHD
De zoon van een vriendin is 11 jaar en slikt nu 2 jaar Strattera. Het helpt goed om zich te concentreren op school, thuis is hij net zo druk als altijd. Hij vraagt er zelf om als hij nog niet geslikt heeft. Het helpt hem geestelijk dus goed. Lichamelijk heeft hij zeer veel klachten als: ernstig verstoorde groei, depressiviteit, verstopping, zelfmoordgedachten, verstoorde s[lees meer...]ociale omgang met leeftijdgenoten, zware hartritmestoornissen (hart slaat vaak 165x/minuut), geen eetlust, misselijk, minder rustige slaap, blijvende erectie (met alle gene daaromheen). Kortom, zorgwekkend!

02-11-2010 | Man
Pdd-nos ass
mijn zoontje van 9 jaar gebruikt strattera 25 mg bijna 2 jaar. Hij heeft heel veel last van hoofdpijn en nu werkt het medicijn om 's avonds 1800uur uit. graag reacties hierover

12-01-2024 | Vrouw | 16
atomoxetine (80mg)
ADHD
Onze dochter (16) is nu bijna 2 jaar bezig om het juiste medicijn te vinden voor haar ADHD. Gestart met methylfenidaat, werkte voor haar niet, wij merkten wel dat ze iets rustiger was. Daarna dexamfetamine zelfde resultaat, overgegaan op lisdexamfetamine, zelfde resultaat. Telkens met de opbouw was ze er niet lekker aan de eerste 2 weken maar dit was gelukkig van voorbijga[lees meer...]ande aard. Tot slot konden we nog 1 medicijn proberen en dat was atomoxetine. Rustig opgebouwd en vanaf de tweede verhoogde dosering gaf ze aan dat ze rustiger werd. We zitten nu sinds 2 mnd op 80 mg maar ze heeft wel veel last van bijwerkingen. Af en toe slap voelen, duizelig maar vooral nu met die 80 mg hoge hartslag (gem. boven de 100). Toch wil ze deze hoeveelheid blijven slikken ondanks de bijwerkingen, want ze wil slagen voor haar examen! Afgelopen proefwerkweek geen enkele onv. met hetzelfde leerpatroon als anders dus volledig te danken aan de medicatie. Ze zijn nu aan het kijken of ze toch terug moet naar 60 mg vanwege de hoge hartslag. Geef niet op en kijk vooral waar jij je prettig bij voelt!!

21-04-2022 | Man | 27
atomoxetine (25mg)
ADD
Gebruik dit middel nu circa een half jaar naast dexamfetamine voor ADD klachten omdat de dexamfetamine steeds opgehoogd moest worden en uiteindelijk niet meer toereikend was. Toen Atomoxetine gestart naast een onderhoudsdosering dexamfetamine (2x daags 5mg). Ik merkte vrijwel meteen verschil, meer rust in mijn hoofd en beter in staat om overzicht te houden. Toen besloten o[lees meer...]m de atomoxetine op te hogen en dexamfetamine af te bouwen. Bij ophogen kreeg ik echter meer bijwerkingen m.n. bij 80mg 1x daags. M.n. ogeveer 40min na inname misselijkheid, zweten en soms ook hartkloppingen. Dat werd na verloop van tijd wel minder maar bleef een vaag ongemakkelijk gevoel ervaren na inname wat moeilijk te plaatsen is. Daarom gekozen om 2x 25mg in te nemen 's ochtends met een uurtje tussen beide capsules. Dat loste het probleem voor mij op en ik ben en blijf erg tevreden over het effect. Wel is het middel slecht te combineren met alcohol, de katers en bijwerkingen zijn erger de dag na het drinken.

17-12-2019 | Vrouw | 49
atomoxetine (40mg)

30-07-2019 | Vrouw | 10
atomoxetine (40mg)
Autisme
Onze dochter kon zich slecht concentreren, nooit was haar werk af en ze was erg gefrustreerd (uit zich in agressief gedrag) vooral na een dag school omdat ze heel erg last had van prikkels. In overleg met de kinderarts en kinderpsychologe zijn we gestart (na een lange weg overigens van therapieën en een bijna ontwricht gezin) met de strattera. De eerste 2 dagen waren echt[lees meer...] vreselijk, onze dochter lag in bed als een soort zombie en wij waren erg verdrietig dat wij haar dit hadden aan gedaan. Maar na 2 dagen was dat over en ging het heel goed. Nu zijn wij tevreden over deze medicijnen de eetlust is wel echt lastig omdat we alles uit de kast moeten halen om haar te laten eten en ze is ook afgevallen in het begin waardoor wij daar wel zorgen over hadden. Maar ze wordt goed in de gaten gehouden door onze arts en zelf wil ze absoluut niet stoppen omdat ze zich echt beter voelt. Inmiddels hebben wij sinds kort ook de diagnose autisme voor onze dochter gekregen dit verklaard een heleboel samen met deze diagnose en de strattera hopen we op een zo goed mogelijke voor ons meisje.

13-07-2017 | Man | 29
atomoxetine (80mg)
ADHD
Mijn ervaring is over het algemeen vrij positief. De eerste maand flinke psychische bijwerkingen gehad, maar dat viel te verwachten. Deze bijwerkingen waren angst en erg gevoelig en emotioneel zijn (huilen). De bijwerkingen kwamen terug elke keer als mijn dosis verhoogd werd. Ik heb 15 jaar lang ritalin gebruikt en Strattera maakt me rustiger in mijn hoofd. Ik word er [lees meer...]minder impulsief van en ben volgens anderen wat toegankelijker geworden dan met Ritalin. Zelf voel ik me wel vlak, stil en wat emotieloos. Ik kan me voorstellen dat dit bij sommige mensen een depressie kan opwekken maar ben hier zelf niet zo gevoelig voor. Al met al niet super, maar wel beter dan Ritalin. Één keer per dag nemen is ook wel erg handig.

17-06-2017 | Man | 17
atomoxetine (60)
ADHD
Ik ben een jongen van 17 jaar en ik neem 6 tal jaar strattera en ik heb last van acne. Ik zit nu aan een dermatologische behandeling, maar dat is een tijdelijk remedie om deze vervelende bijwerking tegen te gaan. Heeft iemand hier ook last van? Twijfel zeker niet om hierop te antwoorden!

15-05-2017 | Man | 17
atomoxetine (60mg)
ADHD
Ik ben een 17jarige jongen en ik neem al vanaf mijn 9 jaar strattera.. Sinds vorig jaar verhoogd van 40 naar 60mg. . Het neemt de chaos in mijn hoofd weg. Ik heb meer zekerheid en een betere rem. Ik ben er tevreden over aangezien ik ook gilles de la touret heb en dit medicijn mijn tics doet verdwijnen. Dit medicijn neem ik hoofdzakelijk voor rust in mijn hoofd, want de co[lees meer...]ncentratie die is pas aanwezig als ik er een ander middel bij slik. Het vervelende aan de strattera is dat ik soms een witte uitscheiding heb tijdens het plassen, wat achteraf zeer veel pijn kan doen ter hoogte van de balzak. Ook stimuleert strattera mijn talgproductie waardoor ik volg van de acne sta. Dit compenseer ik nu door een acnepillenkuur bij de dermatoloog. Herkent iemand deze vervelende bijwerkingen? Aarzel niet om te reageren!