Ervaringen met Strattera

Strattera bij ADHD

Bojan Nikolik (15-12-2014)

13-11-2011 | Man | 20
ADHD
Ik was niet erg blij met het medicijn want ik had het idee dat ik het helemaal niet meer nodig had voor mijn ADHD. Mijn ouders wouden graag dat ik door ging tot ik mijn examens af had. Daarom heb ik het nog een tijdje doorgezet, maar kreeg wel last van depressieve gevoelens, duizeligheid en soms moest ik overgeven. S'ochtends had ik het ergst. Daarbij moet ik wel zeggen da[lees meer...]t dit het minst erge medicijn was wat ik voor mijn ADHD heb genomen. Bij conserta kon ik bijvoorbeeld niet slapen als het medicijn nog werkte.

03-06-2022 | Vrouw | 21
atomoxetine (100mg)

02-06-2021 | Vrouw | 21
atomoxetine (40mg)
ADD
Nadat methylfenidaat niet meer voldoende effecf gaf, werd er gezegd dat dit middel goed zou werken. In de eerste week (20 mg) had ik nog bijna nergens last van. De eerste 3 dagen viel ik alleen vaak plots in slaap overdag tijdens lessen en vergaderingen, maar ik dacht dat dit kwam door het slaaptekort van het weekend. Ook was ik volgens mensen in mijn omgeving minder aanw[lees meer...]ezig. Een ander ding was dat ik bij elke vorm van sociaal contact een soort gedachteontploffing had. Ook hiervan dacht ik dat het nier door de medicijnen kwam (achteraf las ik dat dit wel degelijk daardoor kwam). Een week erna werd mijn dosis verhoogt naar 40 mg, omdat ik dus dacht geen bijwerkingen te hebben. De eerste paar dagen was ik vooral erg moe en overdacht ik elke beweging die ik maakte. Vervolgens had ik een projectvergadering en moest ik notuleren, toen ik deze teruglas dacht ik wat is dit. Er stond bijna niks genotuleerd, terwijl ik dit normaal uitgebreid doet. Ook begon ik me af te sluiten van vrienden, en werd ik erg twijfelachtig over alles. Ik voelde me bij alles onzeker en zwaar kut. Als ik dan onder de mensen was zat ik in stilte met een hoofd vol chaos en vragen. Het toppunt was de avond voor mijn medicijnconsult. Ik wilde uit mijn lichaam en uit mijn hoofd. Ik had van alles geprobeerd en kreeg maar geen rust terwijl ik wel moe was. Ik heb me sinds 6 jaar nog nooit zo kut gevoeld. Er zaten alleen nog maar negatieve gedachtes en gedachtes over zelfdoding in mijn hoofd. Uit wanhoop had ik opbouwend 9mg melatonine op maar kreeg mezelf nog niet in slaap. Gedachted en nare gevoelens bleven maar doorgaan en doorgaan en doorgaan. Ik voelde me raar en op alle manieren slecht. Ik wist niet waarom dit “plots” was. Het enige wat er veranderd was waren mijn medicatie. Na lang zoeken die avond kwam ik erachter dat veel mensen deze zelfde suicidale en negatieve gedachten kregen na dit medicijn. De volgende dag (zonder slaap) heb ik het dus ook niet meer genomen. Ook heb ik in deze 2 weken niet aan school kunnen werken en had ik totaal geen concentratie, maar juist alleen maar meer chaos In het kort: als ik wist hoe erg dit mijn mentale gezondheid, relaties en school zo erg negatief zou beinvloeden zou ik dit nooit genomen hebben.

05-01-2013 | Vrouw | 21
ADHD
Ik zit nog in de opbouwfase, ik laat het weten wanneer er iets is spannends gebeurd!

08-03-2021 | Man | 22
atomoxetine (100mg)
ADHD
WAT EEN ROTZOOI! September 2019 begonnen met m'n hbo studie. sindsdien begonnen met ritalin en later overgegaan op concerta. Deze gaven mij voor mij doen teveel bijwerkingen waardoor ik na research op internet heb besloten over te gaan op strattera. April 2020 begonnen met 40 mg en later opgehoogd naar 80 mg en in juni 2020 zelfs opgehoogd naar 100mg. Wat kan ik zeggen.[lees meer...].. Deze troep heeft mij leven verwoest. Ik kon werkelijk waar helemaal niks meer. Ik kreeg helemaal niks meer mee van wat er in m'n omgeving gebeurde en ben compleet in mezelf gekeerd geweest. Maar rust gaf het niet, het gaf mij complete chaos in mijn hoofd. Maar toch mee door gegaan doordat ik dacht dat de inwerktermijn nog niet voorbij was en mijn lichaam vast moest wennen. Uiteindelijk na 3 maanden (Oktober 2020) besloten om te stoppen met deze rotzooi. In 2/3 weken afgebouwd. Wat er toen gebeurde kan ik niet bevatten. ik heb de volledige grip op de realiteit verloren. Het had niet veel gescheeld of ik had mezelf voor de trein gegooid. Om het kwartier mompelde ik in mezelf "zelfmoord". M'n lichaam heeft 6 maanden nodig gehad om te herstellen van deze troep, waarvan ik 4 maanden enkel op bed heb kunnen liggen. Ik snap best dat dit medicijn voor sommige wel het gewenste effect kunnen hebben, maar pas alsjeblieft op! Ik heb ook wel research gedaan voordat ik begon met strattera en ja er zijn reviews op het internet die zeggen dat strattera troep is... Maar hé er zijn altijd mensen die zeuren, toch? Er waren ook genoeg positieve ervaringen. Ik ben blij dat ik herstelt ben van deze zooi en ook enorm dankbaar dat ik nog leef. (Maart, 2021) Beste mensen, Take Care!

03-04-2018 | Vrouw | 23
atomoxetine (80)
ADD
Rond mijn 15e gediagnosticeerd met add. Was erg impulsief en geen rust in mijn hoofd, kon geen overzicht houden. Heb langzaam opgebouwd, hierbij was ik misselijk en emotioneler als dat ik gewend was. Jarenlang heb ik op 80mg per dag gezeten. 4 jaar geleden heb ik geprobeerd af te bouwen want ik wil kunnen functioneren zonder medicatie. Echter lukte afbouwen me toendertijd [lees meer...]echt niet. Ik viel teveel terug in mijn oude patroon en liep op bepaalde punten vast. Echter nu sinds 1,5 jaar weer aan het afbouwen omdat gevolgen van het gebruik op de lange termijn niet bekend zijn en bij mogelijke zwangerschap wordt er geadviseerd direct met het medicijn te stoppen. Maar dit gaat echt en koste van jezelf. Aangezien ik de strattera nu 10 jaar met goed resultaat gebruik maar toch een zwangerschapswens heb, ben ik nu rustig aan aan het afbouwen. Inmiddels zit ik op 25 mg per dag. Ik moet zeggen dat het redelijk gaat, maar moet erg mijn best doen mezelf onder controle te houden. Ik zou strattera echt aan iedereen aanbevelen. Mijn advies zou wel zijn het zeer rustig op te bouwen en jezelf goed te laten voorlichten. Nadeel: strattera is erg duur en wordt sinds dit jaar nog maar minimaal vergoed door de zorgverzekering. Ik betaal 78 euro per maand, waarvan mijn zorgverzekeraar tot op vorig jaar nog 1000 euro per jaar vergoedde. Helaas is dat per 1 januari teruggedraaid naar 200 euro per jaar. Voor sommige mensen is dit absoluut niet betaalbaar en zullen zij dus genoodzaakt zijn om te snel met het medicijn te moeten stoppen omdat het financieel niet meer haalbaar is.

25-05-2017 | Man | 23
atomoxetine (80mg)
ADD
Na diagnose ADD (17 jaar) medicijn strattera gaan gebruiken. Eerste twee a drie jaar prima werking, daarna gaan twijfelen over effecten. Veel last van vaste harde spieren, lage onderrug en buikpijn, harde buik en wanneer er in gedrukt wordt erg gevoelig. 1x klisma moeten nemen ivm obstipatie. Nu aan het afbouwen ivm de harde spieren en lage rugpijn en buikpijn.

29-07-2014 | Man | 23
ADHD
Vanaf medio 2010 ben ik begonnen met medicatie voor ADHD. Ik heb in de loop van de tijd zowel methylfenidaat (huismerk ritalin) als concerta gebruikt. In veel situaties had het voordelen, maar echt rustig werd ik niet van de medicatie. Ik heb een beetje het gevoel dat er een soort 'curve' in de hoeveelheid stof t.o.v. de effectiviteit zit: Te weinig werkt niet, dan heb ik [lees meer...]je een ideale hoeveelheid, maar iets te veel maakt je weer heel druk terwijl je bij nog meer juist weer te zombie-achtig wordt.. Bij mijn autorijlessen begon ik ook te merken dat ik nog steeds, ondanks medicatie erg onrustig bleef. Dit denk ik omdat methylfenidaat een peppende werking heeft waardoor je (welliswaar in een situatie waarin je alleen bent en bijvoorbeeld iets moet typen/administratie doen je beter kan focusen) snel jachterig/zenuwachtig wordt. Op advies van het CBR na een rijtest (ik beveel iedereen die adhd heeft en autorijlessen volgt het traject te doorlopen) ben ik naar mijn huisarts gegaan om de situatie te bespreken en evt de medicatie aan te passen. Ik kreeg strattera voorgeschreven, en ik schrok van de prijs, ongeveer 3 euro per dag. Maar ik merk nu wel dat het erg goed werkt: ipv dat het mij heel erg pept maakt het mij juist ontspannen, terwijl ik qua gedachten/concentratie juist verbeter. Ook geheugen lijkt nu beter te werken, en ik raak niet (meer) in paniek als iemand mij een 'lange', uit meerdere stappen bestaande intstructie geeft: Bijvoorbeeld: breng het papier naar de schuur, bel dan meneer 'X", ruim dan je kamer op en stuur dan een mail naar mevrouw Y. Dit zijn typische dingen waar een ádhd'er vaak veel moeite mee heeft. Ook met mijn werk als zzp-er /ondernemer gaat het al veel beter: ik heb nu het gevoel dat ik nu meer geduld heb en niet meer zo snel iets heb van: ach dat maak ik morgen wel af. Het lijkt alsof ik dingen waar ik eerst een dag over deed ik nu in 2 uur af kan maken. Verder ben ik nu ook rustiger in gesprekken, en neem ik nu echt de tijd om rustig naar mijn moeder te luisteren en haar iets te vertellen. Qua bijwerkingen: ik merk dat ik er wel erg slaperig van wordt maar het kan ook de combinatie zijn van het afbouwen van ritalin (dit geeft immers een pep-werking). Ik merk wel dat ik een beetje misselijk ben, maar denk dat het wel weer overgaat. Een droge mond komt ook voor. 23

18-06-2012 | Man | 23
ADHD
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik van het medicijn moet denken, ik denk dat het voor ADHD goed werkt, maar als je er ook nog iets anders bij hebt, zoals PDD-NOS dan wordt het tocht hard minder. ik heb bijna alle bijwerkingen gehad die bij het medicijn te krijgen zijn en dan heb ik het ook over de zelfmoordnijgingen. daar het ik zelf 3 maanden in gezeten, toe ben ik ook[lees meer...] maar eens wat dingen over het medicijn verder gaan opzoeken op internet. Hier ben ik aardig wat schokkende dingen tegen gekomen. Dus is het medicijn nou wel echt zo goed? zelf denk ik dat het alleen goed werkt als je alleen last hebt van druktheid en verder nix. Ik heb echter wel een veel beter concentratie ondanks dus de vele bijwerkingen, ik hoop dat mensen hier wat aan hebben en als je meer vragen hebt aan mij, dan kun je die rustig aan mij stellen. (Red; URL verwijderd uit mening ivm werkwijze van deze website. Mvg, MijnMedicijn)

01-10-2012 | Vrouw | 24
ADHD
Ik heb nu ong 4jaar strattera ivm adhd. ik voel me er stukken beter door. Ik heb eerst conserta gebruik maar daar kon ik niet tegen. werd ik agressief van. nadeel van strattera is dat het duur is. ik krijg het vergoed van me verzekering maar heb wel moeten zoeken naar een goeie.

14-08-2011 | Man | 24
Hyperactiviteit
ik had last van hyperactiviteit en kreeg van de arts Strattera voorgeschreven. Ik kreeg veel last van bijwerkingen en ben abrupt met deze medicatie gestopt.

07-05-2017 | Man | 25
atomoxetine (60mg)
ADHD
Effectief medicijn met weinig bijwerkingen in vergelijking met SSRI's, methylfenidaat en dexamfetamine. Doet weinig voor hyperactiviteit maar veel voor impulsiviteit, angsten, dwangen en focus. Bijwerking zijn bij mij obstipatie, pijn na klaarkomen (zeurderig gevoel vanuit prostaat) en last van vroegtijdig verliezen van sperma, nog voor het klaarkomen.

29-04-2015 | Man | 25
atomoxetine (80mg)
Autisme
Ik ben in mijn pubertijd begonnen met het slikken van Strattera, dit hielp toen der tijd prima. Veel bijwerkingen die al worden aangegeven door veel ervaringen op mijnmedicijn.nl komen me bekend voor. Zoals: Droge mond, snel vermoeid. Echter ben ik nu bezig met het medicijn af te bouwen na bijna 10 jaar gebruik, omdat ik met een veels te hoge bloeddruk leef, waarschijnlijk[lees meer...] door toedoen van Strattera (Nier test/bloedonderzoek sluiten in ieder geval andere oorzaken uit). Afbouwen verloopt tot nu toe verschrikkelijk. Ontzettend veel last van ontwenningsverschijnselen die er voor zorgen dat ik niet meer in staat ben mijn werk te doen. Dit gebeurde al met afbouwen van 80mg naar 70mg. Nu proberen we dit stap voor stap te doen: Van 80mg naar 76 naar 72 etc. Ik kan iedereen aanraden hier voorzichtig mee om te gaan. Door het afbouwen kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.

27-03-2011 | Vrouw | 26
ADD
wat een teleurstelling! Zoals ik 3 weken geleden zei, wilde ik het nog een aantal weken afwachten, wat ik heb gedaan. De bijwerkingen wat betreft eten zijn een heeeel klein beetje verbeterd (of ik ben gewoon beter geworden in het dwingen van mezelf om toch te eten ook al voel ik geen trek), maar ik kom maar niet terug op mijn oude gewicht. Ben 3 kilo afgevallen en had al o[lees meer...]ndergewicht. Ik eet nu veel meer om op gewicht te blijven, maar begin het wel zat te worden om zo met eten bezig te moeten zijn. Mijn hart klopt voortdurend gejaagd (is echt vooral irritant als ik in bed lig!). Ik slikte daarnaast ook tijdelijk Seroquel, om andere redenen. Nu ik dit wil beginnen af te bouwen, merk ik dat ik zonder dat totaal niet in slaap kom. Seroquel maakt me namelijk suffig en daarvan val ik in slaap. Blijkbaar is dat dus ook 1 van de bijwerkingen. Ik zit nu gewoon te wachten tot het ochtend is, ik val gewoon niet in slaap... Ik merk totaal niets van effect. :( Eén keer dacht ik het te merken, omdat het lezen iets beter ging en ik andere geluiden gedachten etc naar de achtergrond kon drukken (nieuwe ervaring!) maar dit is helaas bij 1x gebleven. Ik voel me ook veel somberder (suicidaal soms zelfs!) sinds ik het gebruik. Paar x midden in de nacht angstig wakker geworden. Sorry, maar wat een troep. Ik stop er morgen mee. Zonde van mijn dure verzekering! - Jeske

07-03-2011 | Vrouw | 26
ADD
ik gebruik Strattera nog niet zo lang, dus ik wacht het nog zeker 3 weken af. Maar de bijwerkingen beginnen me toch erg tegen te werken. Het is heel rustig opgebouwd, van 10mg naar (sinds vandaag) 60mg wat voor mijn gewicht normaal is. Maar ik voel me, zeker sinds de dosering is verhoogd tot 40mg, zeer onrustig (hart klopt gejaagd, stressgevoel, soms neiging tot hyperventi[lees meer...]latie) en somber (of soms overdreven druk en blij). Daar komt bij dat mijn eetlust ook totaal verdwenen is. Ik had al problemen met ondergewicht, dus dit is een zeer onwelkome verrassing! (hetzelfde is mij overkomen met Ritalin, in korte tijd was ik 5 kilo afgevallen!). Ik merk nog niet zoveel voordelen. Ik lijk juist onrustiger, afweziger en minder lekker in mijn vel te zitten dan het tegenovergestelde. Zoals ik al zei, wacht ik het maar af, in de hoop dat de bijwerkingen alleen aan het begin merkbaar zijn, en vanzelf verdwijnen of minder worden. Zijn er mensen hier met een dergelijke ervaring? - jeske

21-04-2022 | Man | 27
atomoxetine (25mg)
ADD
Gebruik dit middel nu circa een half jaar naast dexamfetamine voor ADD klachten omdat de dexamfetamine steeds opgehoogd moest worden en uiteindelijk niet meer toereikend was. Toen Atomoxetine gestart naast een onderhoudsdosering dexamfetamine (2x daags 5mg). Ik merkte vrijwel meteen verschil, meer rust in mijn hoofd en beter in staat om overzicht te houden. Toen besloten o[lees meer...]m de atomoxetine op te hogen en dexamfetamine af te bouwen. Bij ophogen kreeg ik echter meer bijwerkingen m.n. bij 80mg 1x daags. M.n. ogeveer 40min na inname misselijkheid, zweten en soms ook hartkloppingen. Dat werd na verloop van tijd wel minder maar bleef een vaag ongemakkelijk gevoel ervaren na inname wat moeilijk te plaatsen is. Daarom gekozen om 2x 25mg in te nemen 's ochtends met een uurtje tussen beide capsules. Dat loste het probleem voor mij op en ik ben en blijf erg tevreden over het effect. Wel is het middel slecht te combineren met alcohol, de katers en bijwerkingen zijn erger de dag na het drinken.