Ervaringen met Strattera

Strattera bij ADHD

Bojan Nikolik (15-12-2014)

17-08-2017 | Vrouw | 42
ADHD
op late leeftijd met gestart, brengt rust maar is wennen.

12-10-2016 | Vrouw | 19
ADD
Mijn ouders waren er vroeg bij, mijn eerste diagnose begon met 2 maanden oud. Uiteindelijk gediagnosticeerd met autisme, PDD-NOS en ADD op vijf-jarige leeftijd. Daar zijn er nog twee bijgekomen twee jaar geleden; hoogbegaafdheid en dyscalculie, stel dyslexie voor maar dan met getallen. Mijn ouders begonnen met Ritalin, ze zijn altijd open en eerlijk tegen me geweest en[lees meer...] hebben mij altijd de uiteindelijke beslissing gegeven. Ik was 6 jaar oud toen ik begon met Ritalin, het had totaal geen effect en uiteindelijk om überhaupt iets te merken kreeg ik volgens mijn ouders een ''volwassen dosis''. Het hielp heel erg, mijn fantasie verminderde dramatisch en ook de drukte in mijn hoofd die vaak tot onbegrip en diesgevolg tot agressie leidde. Echter, na twee jaar ging het mis. Het medicijn stopte met de positieve werking en alleen de bijwerking van vraatzucht bleef. Ik was altijd hongerig en wilde altijd eten, mijn overgewicht is een fysieke herinnering aan die tijd. Toen ik ongeveer acht of negen jaar oud was stapten we over op Strattera wat onmiddellijk aansloeg. Ik had last van verminderde eetlust, slaperigheid, geen slaap problemen maar wel hoofdpijn. Gelukkig waren deze bijwerkingen van tijdelijke aard en stopten ze na ongeveer een maand gebruik. Toen begon ik met 40mg wat ongeveer neerkwam op 1mg per kg aan lichaamsgewicht. Eigenlijk is her verder helemaal niets bijzonders te melden over Strattera behalve dan dat ik in mijn groei zwaarder werd en dus ook een hogere dosis nodig had om dezelfde verhouding te behouden. Deze werd verhoogd naar 60mg toen ik 60kg woog, dat was al vrij vroeg, maar ik ben vergeten hoe oud ik was. Ik ben nooit gepest geweest, achtergesteld of gediscrimineerd en geen geschiedenis van psychoses, depressie of andere mentale littekens dus toen ik een jaar lang 60mg gebruikte was het heel erg vreemd dat mijn al absurd levendige fantasie, zich nu daadwerkelijk probeerde te mengen met de werkelijkheid en me tot dingen aanzette die ik niet wilde- en niet gedaan heb. Nee, er waren geen stemmen in mijn hoofd of andere personen. Ik had altijd controle en was volledig bewust van alles wat ik deed maar ik wilde dingen doen die ik niet zou moeten doen, daarbij zag ik ook dingen die niet echt waren maar ik wist dat ze niet echt waren. Desalniettemin was de constante projectie van fantasieën op de werkelijkheid zeer uitputtend voor mijn brein waardoor ik naast gebrek aan concentratie eveneens geen energie had om het ook maar te proberen. Ik ben hiervoor naar therapie gegaan en kreeg een verhouding naar 80mg wat in feite een overdosis was van 20mg maar geen verschil. Een half jaar later op dezelfde dosis is het gewoon weg gegaan. Van de een op de andere dag gewoon, poef. Anders kan ik het niet beschrijven. Ik besloot toen met mijn ouders om terug te gaan naar 60mg wat ik tot op heden nog steeds doe zonder ooit nog zo'n moment te hebben meegemaakt. Ik heb dus geen idee of het ligt aan de medicatie maar vanwege het gebrek aan emotionele problemen en andere gezondheidsklachten sluit ik het niet uit. Ik ben altijd al een geheel onthouder geweest van alcohol, roken en andere verslavende middelen maar toen ik vijftien jaar was wilde ik ervaren waarom drinken zo'n geweldige hype is. Om dit te doen besloot ik mijn medicatie af te bouwen en na een half jaar zonder Strattera ging ik drinken maar ik vond er niks aan en ben dus onmiddelijk gestopt. Tijdens het afbouwen van Strattera ervoer ik geen ontwenningsverschijnselen waar sommige andere reacties op deze site het over hadden. Wat ik wel merkte was dat het in het begin voelde alsof ik mijn medicijnen helemaal niet nodig had. Ik behield mijn focus nog een goede twee weken nadat ik stopte. MAAR! Hier moet ik wel bij zeggen dat ik dat in de zomervakantie. Mijn theorie is dat ik dus maar een fractie van mijn concentratie nodig heb dan wat ik op school gebruik, wat direct te merken is aan mijn metabolisme. Normaal gebruik ik schrijven en tekenen als manieren om mijn over actieve hoofd rustiger te maken door de fantasieën er uit te laten. In het verloop van de vakantie merkte ik dat het steeds lastiger werd om mijn aandacht bij het tekenen of schrijven te houden dus ging ik games spelen wat wel hielp. Eenmaal op school ging het de eerste week redelijk goed maar algauw werd het een groot fiasco. Mijn concentratie was zo goed als niet bestaand. Ik kon niet eens tekenen of schrijven wat normaal drukte verminderd, wat mij dus leidde in een negatieve spiraal van minder en minder rust in mijn hoofd. Het werd zo erg dat ik niet eens meer gamen kon, een activiteit die algemeen bekend staat om het positieve concentrerende effect op mensen met ADHD. Ook moet ik er bij zeggen dat ik emotioneel minder stabiel was. Tevredenheid werd blijdschap, irritatie woede, een slechte dag werd verdriet. Ik voelde me meer ''alive'' dat moet ik toegeven, ik voelde me ''echter'' maar niet per sé gelukkiger met mijn heftige emoties. Al moet ik wel zeggen dat de mensen om mij heen nooit hebben gemerkt dat mijn emoties heftig waren, dus misschien waren ze niet heftig en is het dus mijn eigen ervaring van een leven vol medicijnen die het niet gewent is? Dat is een vraag waar ik waarschijnlijk nooit het antwoord op zal weten. Ik heb mijn ouders gesmeekt om terug naar Stattera te gaan zodat ik mijn school kan afmaken. Ik vrees dat ik nooit zal kunnen functioneren zonder maar ik hoop op een dag een baan te vinden waar mijn impulsiviteit en fantasie nuttig zijn. Anders zou het betekenen dat ik zonder medicatie arbeidsongeschikt zou zijn... Dat brengt mij toch weer tot de vraag of veel medicatie gewoon niet nodig als wij als samenleving een andere cultuur hadden. Een vraag die mij inspireert tot schijven...

18-01-2016 | Vrouw | 28
atomoxetine (80mg)

10-11-2014 | Vrouw | 42
ADHD
De Strattera helpt goed tegen mijn impulsiviteit. Tegen de hyperactiviteit helpt het niet. Daarvoor slik ik Dipiperon. We hebben de Strattera langzaam opgebouwd in dosering, maar toch was ik de eerste paar dagen flink ziek. Gelukkig duurde dit maar kort. Bijwerkingen die ik nu nog heb zijn een droge mond en soms smaakverandering. De voordelen zijn echter stukken groter dan[lees meer...] de nadelen. Ik ben erg blij met dit medicijn!

29-07-2014 | Man | 23
ADHD
Vanaf medio 2010 ben ik begonnen met medicatie voor ADHD. Ik heb in de loop van de tijd zowel methylfenidaat (huismerk ritalin) als concerta gebruikt. In veel situaties had het voordelen, maar echt rustig werd ik niet van de medicatie. Ik heb een beetje het gevoel dat er een soort 'curve' in de hoeveelheid stof t.o.v. de effectiviteit zit: Te weinig werkt niet, dan heb ik [lees meer...]je een ideale hoeveelheid, maar iets te veel maakt je weer heel druk terwijl je bij nog meer juist weer te zombie-achtig wordt.. Bij mijn autorijlessen begon ik ook te merken dat ik nog steeds, ondanks medicatie erg onrustig bleef. Dit denk ik omdat methylfenidaat een peppende werking heeft waardoor je (welliswaar in een situatie waarin je alleen bent en bijvoorbeeld iets moet typen/administratie doen je beter kan focusen) snel jachterig/zenuwachtig wordt. Op advies van het CBR na een rijtest (ik beveel iedereen die adhd heeft en autorijlessen volgt het traject te doorlopen) ben ik naar mijn huisarts gegaan om de situatie te bespreken en evt de medicatie aan te passen. Ik kreeg strattera voorgeschreven, en ik schrok van de prijs, ongeveer 3 euro per dag. Maar ik merk nu wel dat het erg goed werkt: ipv dat het mij heel erg pept maakt het mij juist ontspannen, terwijl ik qua gedachten/concentratie juist verbeter. Ook geheugen lijkt nu beter te werken, en ik raak niet (meer) in paniek als iemand mij een 'lange', uit meerdere stappen bestaande intstructie geeft: Bijvoorbeeld: breng het papier naar de schuur, bel dan meneer 'X", ruim dan je kamer op en stuur dan een mail naar mevrouw Y. Dit zijn typische dingen waar een ádhd'er vaak veel moeite mee heeft. Ook met mijn werk als zzp-er /ondernemer gaat het al veel beter: ik heb nu het gevoel dat ik nu meer geduld heb en niet meer zo snel iets heb van: ach dat maak ik morgen wel af. Het lijkt alsof ik dingen waar ik eerst een dag over deed ik nu in 2 uur af kan maken. Verder ben ik nu ook rustiger in gesprekken, en neem ik nu echt de tijd om rustig naar mijn moeder te luisteren en haar iets te vertellen. Qua bijwerkingen: ik merk dat ik er wel erg slaperig van wordt maar het kan ook de combinatie zijn van het afbouwen van ritalin (dit geeft immers een pep-werking). Ik merk wel dat ik een beetje misselijk ben, maar denk dat het wel weer overgaat. Een droge mond komt ook voor. 23

19-02-2014 | Man | 34
atomoxetine (40mg)
ADHD
Ben ooit begonnen met Ritalin, werd enorm strak van in mijn focus en gedrogeerd, mijn lijf was gespannen en beet de hoekjes van mijn tanden af. Dexafetamine was ook geen succes, werd er erg boosaardig en opvliegerig van. Wellbutrin geprobeerd, voelde wel een focus, maar stond niet achter dat middel, dus na een week gestopt. Mijn gevoel ligt bij Strattera, omdat het ande[lees meer...]rs werkt en geen opiaat is. Voor mij werkt dat peppen van zo'n opiaat dus niet, kan niet tegen dat spul. Omdat je het middel zelf moet betalen, heb ik een verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2014 ingediend bij de belastingdienst en krijg per kalenderjaar 537 terug. De aanvraag is ingediend en start ongeveer in april met uitbetalingen van 60 euro per maand. dat betekent dat ik zelf nog maar 45 euro per maand hoef te betalen. en in december zoek ik een zorgverzekering die Strattera wel vergoed. van het verloop van Strattera hou ik jullie op de hoogte, groet willem

23-08-2013 | Man | 12
ADD
Mijn zoon wordt binnenkort 13 jaar. Ook hij heeft enkele jaren stratera gebruikt. In overleg met kinderarts begin dit jaar gestopt, mede om te kijken of zijn hersenen voldoende waren gegroeid en mijn zoon de kans te geven om te kijken hoe het gaat zonder medicatie. Tot nu toe gaat het goed zijn leerprestaties hebben er nog niet onder geleden. Voor ons was het een moeilijke[lees meer...] beslissing maar met regelmatig contact met arts is dit goed verlopen. Nu de puberteit er aankomt is het wel belangrijk om hem goed te observeren en bij terugval met arts overleggen voor evt herstart medicatie.

26-06-2013 | Man | 15
ADHD
Ik zit nu al deze berichten te lezen en dit kan andere afschrikken daarom mijn berichtje. Mijn zoon ( 15 jaar) gebruikt sinds enige jaren al Strattera, eerste was het Ritalin en toen Concerta maar dat gaf niet de hele dag een goed resultaat daarom zijn we over gestapt op Strattera. Wij zijn hier heel erg tevreden over. Hij slaapt redelijk goed/ wel iets moeite om in slaap [lees meer...]te vallen in de avond. Qua gewicht bleef hij iets achter ( bij ons in de familie is dat redelijk normaal dus of dat aan de strattera ligt weet ik niet) wel afgesproken met arts dat hij ieder middag een bakje volle yoghurt neemt en sindsdien jaar gaat zijn gewicht weer mee met de groei. Wij zijn dus wel positief over Strattera.

26-03-2013 | Vrouw | 41
ADHD
Na diagnose is onze dochter, toen 7 jaar, doorverwezen naar het UZ daar heeft ze deelgenomen aan een studie om de effectiviteit van Strattera na te gaan. Dit om deze medicatie in aanmerking te laten komen voor terugbetaling door het RIZIV. Jammerlijk is het na 5 jaar in België nog steeds niet het geval. Een dosis van 28 gelullen kost vanaf 40mg meer dan 120,00€. Het ziek[lees meer...]enfonds komt op geen enkele manier tussen gezien het medicatie is die niet NOODZAKELIJK is. Je kan ook voor de andere alternatieven kiezen. Onze dochter heeft geen bijwerkingen bij het nemen van de medicatie. Het impulsieve gedrag is sterk verminderd. Concentratie verhoogd hierdoor enorm. Hierdoor is ze makkelijker in omgang in deze chaotische maatschappij. Het makkelijke is dat ze 1 keer per dag dit pilletje moet nemen. Het is ook geen amfitamine zoals de andere medicatie; wat toch ook veel ernstig gekende neven werkingen heeft. Daarom ook de keuze van ons om het bij Straterra te houden.

05-02-2013 | Man | 14
PDD-NOS
Is even doorbijten door de bijwerkingen heen, maar daarna ging het een stuk beter. goede eetlust wat met concerta en ritalin niet het geval was. als er meer mensen zijn die 60 mg slikken mail mij even ........ Merk dat hier niet gereageerd wordt op de reactie's. (Red; emailadres verwijderd ivm privacy en werkwijze van deze site. Wanneer er gereageerd wordt op een ervar[lees meer...]ing, dan ontvangt diegene daar een email van via ons systeem met de melding dat er iemand heeft gereageerd op zijn/haar ervaring. Vervolgens is het uiteraard aan diegene zelf de keuze om daar wel of niet op te antwoorden. Mvg, MijnMedicijn )

29-01-2013 | Vrouw | 13
ADHD
Mijn zoon (nu 20) neemt Strattera 80 mg en mijn dochter (bijna 14) neemt Strattera 60mg. Mijn dochter had in het begin nogal wat bijwerkingen en ze moest het echt héél traag opbouwen. Maar eenmaal het medicijn gewoon is het echt een super-medicijn vind ik. Er zijn geen hoogtes en laagtes meer, het werkt ook 's nachts (mijn dochter kwam héél veel wakker vroeger) . Alleen ja[lees meer...]mmer dat het bij ons in België niet terugbetaald wordt.... Dat kost ons maandelijks heel wat!! Iemand een idee waar ik het eventueel goedkoper kan krijgen? (Red; leeftijd bij deze ervaring aangepast van 44 naar 13, aangezien de tekst grotendeels over de dochter van 13 gaat. Mvg, MijnMedicijn )

19-01-2013 | Vrouw | 15
ADHD
Hallo, Mijn dochter van nu 15 slikt al jaren strattera, in combinatie met een lichte dosis concerta. Dit gaat tot nu toe prima, twee maal geprobeerd de medicatie af te bouwen, een regelrechte ramp. Dochter opstandig, agressief, druk. Met medicatie een totaal ander kind. Geeft zelf aan, dat ze met medicijnen veel beter presteert, en zich veel prettiger voelt.( dat[lees meer...] is voor mij als moeder goed om te horen, het gevoel van twijfel over gebruik van medicatie ligt altijd op de loer! Ook op school gaat het prima, voelt zich wel vaker moe, maar dat lossen we op met extra vitaminen C, en voor het slapen gaan melatonine. Kijk vooral wat bij jezelf past, en waar jij je goed bij voelt, helaas is dat wel een kwestie van uitproberen. (Red; Aangezien het om de leeftijd van uw dochter gaat, dit aangepast naar 15, want stond op 42. Bedankt voor het achterlaten van de informatie! mvg, MijnMedicijn )

01-10-2012 | Vrouw | 24
ADHD
Ik heb nu ong 4jaar strattera ivm adhd. ik voel me er stukken beter door. Ik heb eerst conserta gebruik maar daar kon ik niet tegen. werd ik agressief van. nadeel van strattera is dat het duur is. ik krijg het vergoed van me verzekering maar heb wel moeten zoeken naar een goeie.

22-03-2012 | Man | 38
ADHD
Ik heb Strattera(amotoxitine bijna 2 jaar geslikt. Het was voor mij echt een uitkomst. Ritalin had geen effect(of nauwelijks merkbaar). Daarbij had het het nadeel dat het je autorijden kan beinvloeden,en alcohol slecht ermee samengaat. Strattera heeft deze problemen niet. Alleen in het begin werd ik erg moe,en moest ik in de middag uitrusten,vooral als ik de volledige dosi[lees meer...]s in 1 keer innam. Na 1 week was dat echter voorbij. De enige nadelen zijn ten eerste die hele vieze smaak. Als de capsule in je mond kapotgaat,raak je die smaak de rest van de dag niet meer kwijt. Ik ben er echter mee gestopt ivm de kosten. Als je 2 pillen per dag nodig hebt,kost het je zo'n 200 euro per maand. Ik vind dat te zout.

13-04-2011 | Man | 12
ADHD
mijn ervaring is razend positief ik kan mij veel beter concentreren op school, ik slaap beter, ik had overgewicht maar is nu weg, ik ben relaxter en vind het een topmedicijn!!! (wel is het soms vervelend dat je sneller boos wordt en soms last van stemmingswisslingen)

18-11-2010 | Man
ADHD
Mijn man gebruikt dit medicijn. Ik zie dat hij veel rustiger is. Hij krijgt veel meer voor elkaar. Hij funcioneerd beter. Hij is erg tevreden. Eerder heeft hij ritalin en concerta gebruikt, maar niet voor lang, omdat hij daarover niet te vreden was. Het is voor mij ook echt heel fijn een stuk minder zorgen.