Ervaringen met Strattera

03-06-2022 | Vrouw | 21
atomoxetine (100mg)

09-04-2022 | Vrouw | 20
ADHD
Nadat 27 en 36mg concerta niet aansloeg en het middel teveel bijwerkingen gaf ben ik overgestapt op Strattera. Ik startte met 40mg. Ondanks alle bijwerkingen merkte ik langzaam aan dat het medicijn begon te werken. Ik kon mijn leven weer iets meer oppakken en kon meer drukte aan. Toch merkte ik dat ik rond 3 a 4 uur smiddags heel erg moe en overprikkeld was. Daarom de keuz[lees meer...]e gemaakt om de dosis te verhogen naar 60mg. De eerste week voelde ik vrij weinig van het medicijn. M’n adhd klachten kwamen weer terug en ik voelde me wat afgevlakt. Maar aangezien de arts had gezegd dat het middel pas na 2 weken effect gaf bleef ik volhouden. In de tweede week begon alle ellende. Langzaam aan merkte ik dat ik niet meer goed kon nadenken. Ik voelde me afgevlakt, emotieloos en omschreef mijn gevoel toen zelf der tijd als een ‘zombie gevoel’. Ik voelde me afgesloten van de werkelijkheid en was compleet in mezelf gekeerd. Ik besloot mijn dosis weer te verlagen naar 40mg omdat dit voorheen wel effect gaf. 2 weken geslikt wachtend op effect, maar dit gebeurde niet… Ik bleef mezelf een zombie voelen. Ik had geen controle meer over mijn eigen gevoel en gedachten. Elke beweging die ik maakte overdacht ik. Ik voelde me zo angstig en opgesloten in mijn eigen lichaam. Ik had vreselijke hartkloppingen dus heb zelfs een hartfilmpje laten maken. Na 2 meter lopen was mn hartslag al rond de 130 en werd ik helemaal duizelig. Ik was er HELEMAAL klaar mee ! Zo erg dat ik besloot om mijn medicatie NIET meer te nemen. Wat er toen gebeurde is een vreselijke ervaring geweest. Ik kreeg hele erge wanen en had het gevoel dat iemand me iets aan ging doen. M’n hele lichaam stond onder angst en ik was zo in paniek zonder dat ik controle had over mezelf. Eenmaal thuis nam ik mijn medicatie weer en waren de wanen voorbij. In de week erna heb ik mijn medicatie langzaam afgebouwd van 40mg naar 0mg. Toen ik eenmaal gestopt was heet het vier weken (!!) geduurd voordat ik me weer mezelf voelde. De medicatie was uit m’n lichaam maar ik bleef me vreselijk voelen. Ik was nog steeds volledig in mezelf gekeerd en had totaal geen controle over mijn eigen lichaam en gedachten. Al mijn emoties waren weg, ik voelde me afgevlakt en ik voelde niks meer. Ik wist niet meer wat ik moest doen. Uiteindelijk heb ik mezelf na het slikken van deze troep weer teruggevonden door veel te praten en therapie. Achteraf denk ik: ik had allang moeten stoppen met dit medicijn. Maar ik kon simpelweg gewoon niet meer logisch nadenken toen ik Strattera slikte. Überhaupt nadenken lukte amper. Ik ben blij dat ik dit middel niet meer slik en mezelf weer terug gevonden heb. Artsen zeggen dat je zomaar kan stoppen met dit middel zonder enig probleem. Dat is helaas niet wat ik ervaren heb. Wel is het zo dat medicatie bij iedereen anders aanslaat. Als je het niet geprobeerd hebt weet je ook niet of het effect heeft. Als je de keuze maakt om met dit middel te starten, wil ik je graag wat meegeven. Als je dit medicijn slikt en je merkt dat je je NIET meer jezelf voelt , lichamelijke problemen krijgt of als je merkt dat de klachten die je ervaart overeen komen met de klachten die ik heb ervaren… STOP ERMEE! Er zijn genoeg alternatieven en je kan altijd na het stoppen nog ervoor kiezen om het medicijn in een lage dosering verdeeld over 2 giften te slikken.

16-09-2021 | Man | 10
atomoxetine (25mg)
ADHD
I.o.m. de kind- en jeugdpsychiater gestart met Atomoxetine voor mijn zoon van 10 jaar i.v.m. ADHD. 9 weken aangemodderd en achteraf gezien veel en veel te lang! In de eerste week van gebruik was hij een aantal dagen zeer ernstig emotioneel labiel. Dusdanig, dat mijn man en ik op het punt stonden om met hem te laten stoppen met dit medicijn. Onze zoon had echter de hoop dat[lees meer...] het hem op langere termijn zou kunnen gaan helpen meer rust in zijn hoofd te ervaren en nét toen we op het punt stonden om te stoppen, ging het plotseling een stuk beter. Dat was voor ons een reden om nog door te gaan. In de weken daarna ging het eerst een beetje op en af, maar op zich acceptabel en omdat het medicijn een inwerktijd nodig heeft, toch doorgezet (telkens in overleg met onze zoon, want hij hoeft geen medicatie in te nemen als dit voor hem niet goed voelt). Uiteindelijk werd zijn gedrag steeds heftiger en heeft hij in deze periode een dwangstoornis ontwikkeld (dwanggedachten had hij vóór gebruik ook al, maar nog wel acceptabel en niet te spreken over een dwangstoornis), speelde niet meer met vriendjes, snel verdrietig en de start van het nieuwe schooljaar was voor hem dramatisch. Dat was voor hem en ons de druppel en zijn we gestopt met deze troep! En serieus, binnen een week hadden we weer een vrolijk kind die weer met zijn vrienden speelt, positief in het leven staat en weer vol levenslust. Nog steeds wat dwanggedachten, maar weer acceptabel en goed te sturen. Als het aan ons als ouders ligt, krijgt hij helemaal geen medicatie meer, maar onze zoon zelf heeft eerder ervaren met de Methylfenidaat dat wanneer een medicijn wel werkt, hij hier ook echt veel profijt van heeft (alleen werkte dit medicijn na verloop van tijd helaas niet meer voor hem), met name op school op gebied van aandacht en concentratie. Vandaar dat hij mogelijk toch nog de (lis)dexamfetamine zou willen proberen, maar dat moeten we nog maar eens zien. Voorlopig gaat er niets gebeuren op gebied van medicatie.

02-06-2021 | Vrouw | 21
ADD
Nadat methylfenidaat niet meer voldoende effecf gaf, werd er gezegd dat dit middel goed zou werken. In de eerste week (20 mg) had ik nog bijna nergens last van. De eerste 3 dagen viel ik alleen vaak plots in slaap overdag tijdens lessen en vergaderingen, maar ik dacht dat dit kwam door het slaaptekort van het weekend. Ook was ik volgens mensen in mijn omgeving minder aanw[lees meer...]ezig. Een ander ding was dat ik bij elke vorm van sociaal contact een soort gedachteontploffing had. Ook hiervan dacht ik dat het nier door de medicijnen kwam (achteraf las ik dat dit wel degelijk daardoor kwam). Een week erna werd mijn dosis verhoogt naar 40 mg, omdat ik dus dacht geen bijwerkingen te hebben. De eerste paar dagen was ik vooral erg moe en overdacht ik elke beweging die ik maakte. Vervolgens had ik een projectvergadering en moest ik notuleren, toen ik deze teruglas dacht ik wat is dit. Er stond bijna niks genotuleerd, terwijl ik dit normaal uitgebreid doet. Ook begon ik me af te sluiten van vrienden, en werd ik erg twijfelachtig over alles. Ik voelde me bij alles onzeker en zwaar kut. Als ik dan onder de mensen was zat ik in stilte met een hoofd vol chaos en vragen. Het toppunt was de avond voor mijn medicijnconsult. Ik wilde uit mijn lichaam en uit mijn hoofd. Ik had van alles geprobeerd en kreeg maar geen rust terwijl ik wel moe was. Ik heb me sinds 6 jaar nog nooit zo kut gevoeld. Er zaten alleen nog maar negatieve gedachtes en gedachtes over zelfdoding in mijn hoofd. Uit wanhoop had ik opbouwend 9mg melatonine op maar kreeg mezelf nog niet in slaap. Gedachted en nare gevoelens bleven maar doorgaan en doorgaan en doorgaan. Ik voelde me raar en op alle manieren slecht. Ik wist niet waarom dit “plots” was. Het enige wat er veranderd was waren mijn medicatie. Na lang zoeken die avond kwam ik erachter dat veel mensen deze zelfde suicidale en negatieve gedachten kregen na dit medicijn. De volgende dag (zonder slaap) heb ik het dus ook niet meer genomen. Ook heb ik in deze 2 weken niet aan school kunnen werken en had ik totaal geen concentratie, maar juist alleen maar meer chaos In het kort: als ik wist hoe erg dit mijn mentale gezondheid, relaties en school zo erg negatief zou beinvloeden zou ik dit nooit genomen hebben.

08-03-2021 | Man | 22
atomoxetine (100mg)
ADHD
WAT EEN ROTZOOI! September 2019 begonnen met m'n hbo studie. sindsdien begonnen met ritalin en later overgegaan op concerta. Deze gaven mij voor mij doen teveel bijwerkingen waardoor ik na research op internet heb besloten over te gaan op strattera. April 2020 begonnen met 40 mg en later opgehoogd naar 80 mg en in juni 2020 zelfs opgehoogd naar 100mg. Wat kan ik zeggen.[lees meer...].. Deze troep heeft mij leven verwoest. Ik kon werkelijk waar helemaal niks meer. Ik kreeg helemaal niks meer mee van wat er in m'n omgeving gebeurde en ben compleet in mezelf gekeerd geweest. Maar rust gaf het niet, het gaf mij complete chaos in mijn hoofd. Maar toch mee door gegaan doordat ik dacht dat de inwerktermijn nog niet voorbij was en mijn lichaam vast moest wennen. Uiteindelijk na 3 maanden (Oktober 2020) besloten om te stoppen met deze rotzooi. In 2/3 weken afgebouwd. Wat er toen gebeurde kan ik niet bevatten. ik heb de volledige grip op de realiteit verloren. Het had niet veel gescheeld of ik had mezelf voor de trein gegooid. Om het kwartier mompelde ik in mezelf "zelfmoord". M'n lichaam heeft 6 maanden nodig gehad om te herstellen van deze troep, waarvan ik 4 maanden enkel op bed heb kunnen liggen. Ik snap best dat dit medicijn voor sommige wel het gewenste effect kunnen hebben, maar pas alsjeblieft op! Ik heb ook wel research gedaan voordat ik begon met strattera en ja er zijn reviews op het internet die zeggen dat strattera troep is... Maar hé er zijn altijd mensen die zeuren, toch? Er waren ook genoeg positieve ervaringen. Ik ben blij dat ik herstelt ben van deze zooi en ook enorm dankbaar dat ik nog leef. (Maart, 2021) Beste mensen, Take Care!

27-02-2020 | Man | 8
ADHD
Wordt door 'specialisten' geadviseerd voor 8 jarige actieve jongen bij verslaving aan games.

12-07-2019 | Man | 30
atomoxetine (18mg)
ADHD
Ik kreeg vroeger ritalin dit werkte en na een tijdje niet meer en toen kreeg ik bijna 6 jaar lang dexamfetamine dat ging goed 3 jaar lang super. De laatste 2,5-3 jaar ging het wat minder goed met me door slechte ervaringen in een beschermd wonen traject. Nu zit ik in een kliniek en dit is de eerste en laatste keer dat ik strattera inneem. Je voelt je gewoon ziek met wijd [lees meer...]openstaande ogen niet wetend wat je moet doen, zo snel mogelijk nuchter willen worden. Dexamfetamine werkt gewoon goed zonder al die misselijk makende bijwerkingen. Van dexamfetamine wordt je nuchter en voel je niet echt dat je onder invloed bent behalve in de beginstadia dat je euphorisch kan worden maar dat trekt meestal weg. Ik heb eigenlijk alleen maar slechte bijwerkingen met ssri's en snri's dus als buproprion en/of duloxetine en alle ssri's verkeerd bij je vallen neem dan niet eens de moeite. En al helemaal niet als je autisme hebt want die zijn meestal controlefreaks en het gevoel dat je onder invloed bent is dan sowieso niet aangenaam.

14-03-2018 | Vrouw | 55
ADD
Inmiddels de hele rij gehad, methylfenidaat, dexamfetamine, ook originel Amfexa, strattera. maar ik heb een gigantische allergische reactie en mag voorlopig niets gebruiken, tot mijn grote spijt want zeker de methylfenidaat werkte bij mij zo goed, sloeg direct aan. Maar de huiduitslag is niet te doen. Nu dus kruisallergische reactie, wat betekent iedere medicatie in deze [lees meer...]groep wordt direct aangevallen door mijn lichaam. Nu is advies voorlopig rust daarna maar weer kijken Onder de huiduitslag, brandende zweren en plekken van top tot teen, ernstige allergische reactie. Heel spijtig want het medicijn is perfect, alleen de bijwerkingen bij mij niet.

17-04-2017 | Vrouw | 40
atomoxetine (60mg)
ADHD
Sinds een maand gebruik ik langdurende methylfenidaat (strattera) voor mijn Adhd. Sinds 5 jaar weet ik dat ik adhd heb. Eerst Ritalin gebruikt kort werkende dosis. Daar ook zo'n last van rebound gevoel. En nu lijkt wel weer of ik steeds een rebound gevoel krijg. Mijn hoofd word druk, ik word misselijk, angstig, hartkloppingen, vreselijk moe, draaierig, moet heel erg huilen[lees meer...].Heel mijn gevoel slaat op hol. Ik moet gewoon in bed gaan liggen en ergens waar geen geluiden zijn, wie heeft daar ook dezelfde klachten van?

06-06-2015 | Vrouw | 64
ADD
De eerste weken ging het goed maar na 8 weken suïcidaal. Heb een leverenzym probleem dus het middel is gaan stapelen.

14-08-2011 | Man | 24
Hyperactiviteit
ik had last van hyperactiviteit en kreeg van de arts Strattera voorgeschreven. Ik kreeg veel last van bijwerkingen en ben abrupt met deze medicatie gestopt.

27-03-2011 | Vrouw | 26
ADD
wat een teleurstelling! Zoals ik 3 weken geleden zei, wilde ik het nog een aantal weken afwachten, wat ik heb gedaan. De bijwerkingen wat betreft eten zijn een heeeel klein beetje verbeterd (of ik ben gewoon beter geworden in het dwingen van mezelf om toch te eten ook al voel ik geen trek), maar ik kom maar niet terug op mijn oude gewicht. Ben 3 kilo afgevallen en had al o[lees meer...]ndergewicht. Ik eet nu veel meer om op gewicht te blijven, maar begin het wel zat te worden om zo met eten bezig te moeten zijn. Mijn hart klopt voortdurend gejaagd (is echt vooral irritant als ik in bed lig!). Ik slikte daarnaast ook tijdelijk Seroquel, om andere redenen. Nu ik dit wil beginnen af te bouwen, merk ik dat ik zonder dat totaal niet in slaap kom. Seroquel maakt me namelijk suffig en daarvan val ik in slaap. Blijkbaar is dat dus ook 1 van de bijwerkingen. Ik zit nu gewoon te wachten tot het ochtend is, ik val gewoon niet in slaap... Ik merk totaal niets van effect. :( Eén keer dacht ik het te merken, omdat het lezen iets beter ging en ik andere geluiden gedachten etc naar de achtergrond kon drukken (nieuwe ervaring!) maar dit is helaas bij 1x gebleven. Ik voel me ook veel somberder (suicidaal soms zelfs!) sinds ik het gebruik. Paar x midden in de nacht angstig wakker geworden. Sorry, maar wat een troep. Ik stop er morgen mee. Zonde van mijn dure verzekering! - Jeske

22-12-2010 | Vrouw | 49
ADD
Mijn omgeving verteld me dat ik van karakter ben verandert. Ik ben snel geiriteerd en boos bij het minste of geringste. Ook verwijten ze me gevoelloosheid en schijn ik een irritante betweter te zijn geworden?! Ik zie op een website dat dit bekende bijwerkingen zijn van Strattera. Mijn dokter had me niets verteld over deze bijwerkingen. (Red; het noemen van andere webs[lees meer...]ites is bij mijnmedicijn niet mogelijk, mening is derhalve ingekort tot de gebruikerservaring).

13-12-2010 | Vrouw
ADHD
ik heb bij zowel de concerta als de strattera erg veel last van hartkloppingen, en daarvan dan weer hyperventilatie. Erg vervelend en daardoor kon ik niet werken, enz.. Dus weer gestopt. Heeft iemand dit ook gehad?

31-03-2021 | Man | 50
ADHD
Het medicijn werkt effectief tegen de symptomen van ADHD. De bijwerkingen zijn echter tamelijk heftig, maar nemen beetje bij beetje af. Ik ben nu 4 weken bezig. Ik hoop dat ze nog verder afnemen. Ik geef het nog een maand. Als de bijwerkingen dan niet nagenoeg weg zijn, dan zal ik ook hier weer mee stoppen. Ik heb stevige ADHD. Zonder medicatie functioneer ik niet. Ik be[lees meer...]n nu met de vijfde medicijnen aan het leven en ook bij deze zijn de bijwerkingen te heftig. Hiervoor: Ritalin, Concerta, Tentin, lisdexamfetine. Bij allemaal was de halfwaardetijd veel korter dan de fabrikant aangeeft en waren de bijwerking heftig. Ik kan de dosering in dit formulier niet meer aanpassen, mastbok neem 2x per dag 40mg.

22-08-2018 | Vrouw | 54
atomoxetine (80mg)
Heb altijd last gehad van vergetenheid,disorganisatie,rommelig bestaan. Uiteindelijk naar psychiater gestapt en blijk adhd te hebben. Strattera helpt inderdaad om minder tijd te verspelen met dingen die ik contsant kwijt raak te zoeken en mindert bij mij het gevoel van gejaagdheid en onmachtigheid. Maar ik denk dat ik van medicijn af wil.Wat niet zo eenvoudig is want mn [lees meer...]psychiater wil me aan de medicijnen houden en stelde nu ritalin voor wat in italie waar ik woon onder de drugswet valt en uit eigen zak betaald moet worden ongeveer 120 € x mnd. Bovendien ben ik 54jr en werkeloos sinds 1 jr en zoek ook geen baan meer en krijg geen uitkering.Dus volgens mij was goede psychotherapie beter geweest . Voel me echt als een proefkonijn.