Ervaringen met Strattera

Strattera bij ADHD

Bojan Nikolik (15-12-2014)

01-02-2013 | Man | 45
ADHD
3 jaar geleden gediagnosticeerd met ADHD. Begonnen met Welbutrin. Dat werkte niet. Daarna Ritalin. Dat werkte bij mij als zeer groot recreatief drugsgebruiker averechts. Ik ging het als pretpil slikken. 2 jaar geen medicatie gehad. Nu sinds 4 weken Strattera. 1e week 40mg per dag. Resultaat leek veelbelovend. Er leek vrij snel rust in mijn hoofd te komen. Vanaf 2e week 80m[lees meer...]g per dag. Kreeg toen snel wat maagklachten als misselijkheid. De laatste 2 weken en dan de laatste week helemaal voel ik me een wat onverschillige zombie. Teveel rust in mijn hoofd dat het me zelfs moeite kost om goed na te denken bij wat moeilijkere vragen. Daarnaast sinds dag 1 libido vermindering. Dat wordt wel steeds iets beter, maar is nog niet zoals het was. Hoop dat het beter wordt. Anders toch maar stoppen. Zal later weer updaten.

13-04-2015 | Man | 47
atomoxetine (100mg)
ADHD
Strattera opbouw gedaan 40,60,80 en tot slot 100 mg in 4 weken. Op einde eerste week voelde ik letterlijk soort verlichting in hoofd. Alsof mist wegviel. Voor het eerst in al de jaren van zoeken naar verlichting, dacht ik HET gevonden te hebben. Initieel bleef de werking enkele uren duren en kwam nu en dan tot het nooit meer kwam. Psychiater laat me nog extra maand doorga[lees meer...]an voor het bekomen van stabiele hoeveelheid in bloed. Tevergeefs. Enkel bijwerkingen blijven zijnde occasioneel misselijk, slaperig en hoofdpijn maar vooral problemen " down under" zijnde moeilijk plassen en impotentie. Ik ga ermee stoppen. Sop is de kool niet waard. En toch zou ik dit alles erbij genomen hebben als het zou verder geholpen hebben. Spijtig.

20-10-2014 | Vrouw | 48

23-01-2012 | Man | 48
ADD
Hallo lotgenoten!, Sind 2 jaar heb ik de diagnose ADD, ben sindsdien op zoek naar beter omgaan met aandringende gedachten en altijd maar gedachten stormen in mijn hoofd. Uiteindelijk bij medicatie uitgekomen. Eerst rialin, 5mg-10mg-15mg-20mg 4x per dag. Ging niet goed veel last van duizeligheid, slechter zien, hoofdpijn, In overleg gestopt en dexafetamine gaan gebr[lees meer...]uiken, nog meer en heftig bijwerkingen. Gestopt in overleg en na 3 weken begonnen met strattera. De zelfde bijwerkingen maar een stuk minder. na enkele dagen denk ik dat het minder geworden is. Wel veel last van sufheid en lusteloos zijn. Heb wel onderschat dat de dingen die het medicijn wel doet,. Beter kunnen focussen. niet meer overal tegelijk aan denken, een gedachtegang kunnen parkeren laten rusten. Toch ook bedreigend kunnen voelen. Omdat het niet iets is van jezelf, soms denk ik wel dat ik mijn persoonlijkheid aan de kant zet. Vooral in contact met hulpverleners is het moeilijk uit te leggen dat je bent zoals je bent dankzij of mede door je stoornis. Men doet nogal makkelijk over het medicijn gebruik. "de opmerking van mijn psych "ik ben erg tevreden over medicatie want ik kan daar snel resultaat me boeken" brengt bij mij een beetje een dubbel gevoel naar boven. mijn antwoord: Kom jij maar eens in mijn hoofd wonen, als je dan enkele kamers niet meer zo goed herkend om dat iemand van buiten, de woning opnieuw aan het inrichten is zonder dat je daar zelf sturing aan kan geven. is het dan nog jouw huis? kwestie van wennen!!!! tja zo makkelijk lijkt het maar is het niet. Kies vooral voor medicatie als je er baat bij hebt, als je jezelf gaat verliezen maak dan een afweging in de voor en nadelen, beslis zelf of je wel of niet stopt. Andere hebben makkelijk praten. Zoals ik al zei, die wonen niet in jouw hoofd. Ik probeer Strattera nog enkele weken uit en hoop dat de bijwerkingen weg gaan. Andes ga ik toch maar weer in mijn oude woning wonen. Godfried

17-12-2019 | Vrouw | 49

22-12-2010 | Vrouw | 49
ADD
Mijn omgeving verteld me dat ik van karakter ben verandert. Ik ben snel geiriteerd en boos bij het minste of geringste. Ook verwijten ze me gevoelloosheid en schijn ik een irritante betweter te zijn geworden?! Ik zie op een website dat dit bekende bijwerkingen zijn van Strattera. Mijn dokter had me niets verteld over deze bijwerkingen. (Red; het noemen van andere webs[lees meer...]ites is bij mijnmedicijn niet mogelijk, mening is derhalve ingekort tot de gebruikerservaring).

01-02-2022 | Man | 50
atomoxetine (80mg)

31-03-2021 | Man | 50
ADHD
Het medicijn werkt effectief tegen de symptomen van ADHD. De bijwerkingen zijn echter tamelijk heftig, maar nemen beetje bij beetje af. Ik ben nu 4 weken bezig. Ik hoop dat ze nog verder afnemen. Ik geef het nog een maand. Als de bijwerkingen dan niet nagenoeg weg zijn, dan zal ik ook hier weer mee stoppen. Ik heb stevige ADHD. Zonder medicatie functioneer ik niet. Ik be[lees meer...]n nu met de vijfde medicijnen aan het leven en ook bij deze zijn de bijwerkingen te heftig. Hiervoor: Ritalin, Concerta, Tentin, lisdexamfetine. Bij allemaal was de halfwaardetijd veel korter dan de fabrikant aangeeft en waren de bijwerking heftig. Ik kan de dosering in dit formulier niet meer aanpassen, mastbok neem 2x per dag 40mg.

17-12-2017 | Vrouw | 50
atomoxetine (100mg)

23-11-2012 | Vrouw | 50
ADHD
Ik ben 2 jaar geleden gediagnostiseerd met ADHD in de ergste vorm. Ik gebruik ruim anderhalf jaar straterra en tja, ik vind veel ervaringen herkenbaar. Ik ben heel erg misselijk in de ochtend. Ik heb ook wel de indruk dat ik een beetje down ben. Zo is het glas nu vaker half leeg ipv half vol. Voor de straterra leefde ik een live concert en zit voor mijn gevoel thuis naar e[lees meer...]en studio opname te luisteren. Die manier van het leven ervaren is nieuw voor mij en daar ben ik niet zo blij mee. Ook het verlies van eetlust komt heel bekend voor. Ik heb juist meer moeite gekregen met mijn drukke omgeving omdat ik nu heel erg gefocust ben door het medicijn. Of is het zo dat mijn drukke omgeving nu moeite heeft met mijn diepe concentratie ;) In ieder geval gaat er nu veel langs mij heen omdat ik te geconcentreerd ben. Ik vind dat ik ben afgevlakt door het gebruik van Straterra. Ik ga volgende week beginnen met een lagere dosering. Ik hoop dat ik in ieder geval weer een beetje tot leven kom en de misselijkheid bij het opstaan verdwijnt. Het medicijn heeft mij wel goed ondersteund bij het begrijpen en beheersen van mijn ADHD en dat is voor mij toch wel grote winst.

19-09-2015 | Vrouw | 53
atomoxetine (60mg)
ADD
Na Ritalin, Dexamfetamine bij Strattera uitgekomen. Grote winst voor mij was dat ik wel meer rust in mijn hoofd kreeg, zonder fysieke onrust te krijgen. Ik heb geen bijwerkingen van Strattera. Ik heb het idee dat ik meer in balans ben. Er zijn nog wel stemmingswisselingen, maar ik kan er rustiger mee omgaan. En zorgen niet overprikkeld te raken. De impulsiviteit of emotion[lees meer...]ele overreactie kan ik beter beteugelen, zodat ik meer tijd en ruimte heb om mezelf met gedachten bij te sturen. En eerst diep adem te halen, haha. Belachelijk dat het medicijn niet wordt vergoed. Ik heb nu een dure aanvullende verzekering, waardoor het een paar tientjes scheelt. Maar het is nu een elite-medicijn. Te gek voor woorden.

23-12-2023 | Man | 54
atomoxetine (60mg)
ADHD
Ivm ADHD en angst/paniekstoornis eerst begonnen met methylfenidaat, daarna dexamfetamine, daarna Ritalin en nu sinds een maand Atomoxetine. Doet meer aan de angst maar bijwerkingen zijn heftig. Vreselijke last van obstipatie, buikpijn, rugpijn, pijn bij plassen, niet goed kunnen uitplassen en pijn bij klaarkomen. Ik eet pruimen, kiwi’s, havermout en gebruik een laxeermidde[lees meer...]l maar stoelgang is vreselijk.

22-08-2018 | Vrouw | 54
atomoxetine (80mg)
Heb altijd last gehad van vergetenheid,disorganisatie,rommelig bestaan. Uiteindelijk naar psychiater gestapt en blijk adhd te hebben. Strattera helpt inderdaad om minder tijd te verspelen met dingen die ik contsant kwijt raak te zoeken en mindert bij mij het gevoel van gejaagdheid en onmachtigheid. Maar ik denk dat ik van medicijn af wil.Wat niet zo eenvoudig is want mn [lees meer...]psychiater wil me aan de medicijnen houden en stelde nu ritalin voor wat in italie waar ik woon onder de drugswet valt en uit eigen zak betaald moet worden ongeveer 120 € x mnd. Bovendien ben ik 54jr en werkeloos sinds 1 jr en zoek ook geen baan meer en krijg geen uitkering.Dus volgens mij was goede psychotherapie beter geweest . Voel me echt als een proefkonijn.

14-03-2018 | Vrouw | 55
atomoxetine (10mg)
ADD
Inmiddels de hele rij gehad, methylfenidaat, dexamfetamine, ook originel Amfexa, strattera. maar ik heb een gigantische allergische reactie en mag voorlopig niets gebruiken, tot mijn grote spijt want zeker de methylfenidaat werkte bij mij zo goed, sloeg direct aan. Maar de huiduitslag is niet te doen. Nu dus kruisallergische reactie, wat betekent iedere medicatie in deze [lees meer...]groep wordt direct aangevallen door mijn lichaam. Nu is advies voorlopig rust daarna maar weer kijken Onder de huiduitslag, brandende zweren en plekken van top tot teen, ernstige allergische reactie. Heel spijtig want het medicijn is perfect, alleen de bijwerkingen bij mij niet.

23-05-2017 | Man | 56
ADD
Methylfenidaat en dexamfetamine bleken niet effectief. Vooral bij methylfenidaat (ritalin) had ik veel last van forse rebound. Bij dexamfetamine ook, maar in iets mindere mate. Bovendien bij beide slaapproblemen. Ben nu atomoxetine aan het uitproberen. Iets mindere mate slaapproblemen, maar bij 80 mg heb ik nu behoorlijke stemmingswisselingen. Wordt vervolgd.

06-06-2015 | Vrouw | 64
atomoxetine (10mg)
ADD
De eerste weken ging het goed maar na 8 weken suïcidaal. Heb een leverenzym probleem dus het middel is gaan stapelen.