Ervaringen met Xanax

Nervositeit (9 meningen)

16-08-2019 | Vrouw | 30
alprazolam (0,25mg)
Angst
Ruime tijd geleden in een burn out geraakt en na een eerste periode van vooral veel rusten bleef er veel onrust en angst in mijn lichaam aanwezig. Toen heb ik Alprozalam 0,25 mg voorgeschreven gekregen. Inmiddels gebruik ik dit medicijn ruim een jaar en ik ben er zeer tevreden over. Ik gebruik echter zeer weinig, ik slik een halfje per keer en dat doe ik maar eens per wee[lees meer...]k max. Het haalt de scherpe randjes ervan af en het is heel prettig om mee te ontspannen, wat ik nog steeds moeilijk vind met momenten. Ik ervaar weinig bijwerkingen, hoogstens wat suf en als ik het te dicht op bedtijd inneem droom ik nogal levendig. Ik geloof wel dat dit een medicijn is waarbij je op je hoede moet zijn qua verslaving. Hoe weinig ik ook inneem, toen ik om een nieuw recept vroeg wilde mijn huisarts me op spreekuur zien om over het gebruik te spreken en dat kon ik zeer waarderen, immers zijn het geen snoepjes. Voor sporadisch gebruik kan ik het zeker aanraden.

19-04-2022 | Vrouw | 29
alprazolam (0,25mg)
Ik kamp met heel intense paniekaanvallen waar ik niet uit kan komen zonder medicatie. Ik heb van alles geprobeerd aan benzodiazepines maar xanax vind ik zelf het fijnst werken, gezien ik er een stuk minder duf van word dan bijv Diazepam of Oxazepam. Afhankelijk van hoe sterk mijn paniek is, heb ik meestal voldoende aan 3 x 0,25 mg, soms 4 x 0,25 mg. Retard 2 x 0,5mg p[lees meer...]er dag of 1 mg per dag. Liever zonder medicatie, maar met hele intense paniekaanvallen die je leven beheersen is niet te leven...Gelukkig lukt het me ook weer om er bijtijds mee te stoppen. Ik heb het een keer een paar maanden gebruikt, zeg 3 maanden, en geen ontwenningsverschijnselen gehad.

26-12-2016 | Man | 29
Zenuwachtigheid
Xanax Retard werkte erg goed. 1 's morgens en 1 's avonds. Na een half jaar werkte het echter niet zo goed meer, mogelijk raakte ik eraan gewend. Na overschakeling eerst een ontwenningsperiode gehad met verhoogde stress.

19-03-2019 | Vrouw | 27
Postnatale depressie
Dit medicijn voorgeschreven ivm postnatale depressie. Had last van spanning en verminderde eetlust. Ik kreeg 2x daags 0,5 Mg voorgeschreven. In eerste instantie had ik baat bij het medicijn. Na 2 weken wilde ik het stoppen, maar werd hier extreem ziek van, zo ziek dat ik op het punt heb gestaan om 112 te bellen. Hartkloppingen, overgeven, diarree, huilbuien, enorme paniek.[lees meer...] Terug gestart met het medicijn, nu inmiddels drie maanden verder en op maximale dosering, daar ik ontwenningsverschijnselen kreeg tijdens het gebruik. Nu ga ik starten met antidepressiva en als deze goed aan slaat, hoop ik deze langzaam af te kunnen bouwen. Ik besef me dat ik dit medicijn niet voor niks voorgeschreven heb gekregen, maar als ik had geweten hoe verslavend het is en hoe erg de ontwenningsverschijnselen zijn, zelfs tijdens gebruik, dan was ik hier nooit aan begonnen!! Voor mij dus nooit meer en spring een gat in de lucht als ik hier vanaf ben!!!!!

18-11-2017 | Vrouw | 27
alprazolam (0,5mg)
Ik slik nu 4x0.5mg alprazolam voor ik ga slapen, omdat ik 's nachts altijd paniekaanvallen kreeg. Ik was ook hypochonder.. Het is zeer verslavend, als ik ze vergeet te bestellen en niks kan innemen voor t slapen, ben ik de volgende dag doodziek en wil alleen maar slapen. Extreem levendige enge dromen, zweten, duizelig, verwijdde pupillen en angst. Je kan dus zeggen dat het[lees meer...] zeer zeker rommel is voor je lijf. Dus als je het niet nodig hebt: NIET aan beginnen. Voor mij is het een uitkomst en neem de verslaving voorlopig nog voor lief. Alles beter dan de constante paniekaanvallen en denken dat je dood gaat. Dit is dus mijn mening.

07-01-2014 | Man | 27
alprazolam
Dit medicijn heeft me zeker geholpen! Heb hiervoor nooit medicijnen of wat voor troep dan ook gebruikt dus denk dat mijn lichaam ook wat beter op reageerd dan bij een gemiddelde pillenslikker.. Afbouwen was een extremen en vooral nare ervaring. Ik had last van angst/hyperventilatie en nare gedachtes (piekeren). Deze werden goed weg genomen. Dacht ook wel te kunne[lees meer...]n autorijden (DOE HET NIET) Je bent letterlijk zo stoned als een kanarie.. Tijdens het afbouwen (van 1mg retard naar 0.5mg retard naar 0.25mg geen retard) had ik last van angst. Net als zonder medicijnen precies voor het slapen gaan. Zodra de schakelaar in me hoofd van wakker naar slaap omgezet werd maakte mijn lichaam constant een paniek reactie (zie ademteug nemen en volgas adrenaline aanmaken) Hierdoor sliep ik niet. Met gebruik van dit medicijn werd dit totaal weg genomen (Was zo blij) tot ik over ging op de 0.25 die maar 8 uur werken.. Ik moest ook stopdagen inlassen.. (ware terrornachten) Begon te dromen en ook echt over de gekste dingen.. Heb nu nog steeds de angst maar zeker wel minder als voorheen. Ga nu Valdoxan proberen omdat slapen nog steeds een complete opgave is. Hopelijk helpt het ook verder met afbouwen

02-12-2016 | Vrouw | 26
alprazolam (1mg)
Lang verhaal kort: Soms kun je niet anders dan je tot dit geneesmiddel te wenden, laat je niet afschrikken, soms heeft de rust prioriteit maar bespreek dit goed met de dokter en wees op de hoogte van de verslavende eigenschappen. Ga verstandig om met de hoeveelheden en gebruik het enkel in nood. Probeer zoveel mogelijk te vermijden om het consequent om de zoveel tijd te ga[lees meer...]an gebruiken, toch zeker in hoge dosissen. Afbouwen kan inderdaad heel moeilijk zijn, Retard versies kunnen een hulp bieden. Laat je begeleiden door de dokter en eventueel ook door een psycholoog, dit maakt echt een verschil. Zowel te traag als te snel afbouwen kan gevolgen hebben dus houd je aan je afbouwschema. Iedereen reageert verschillend op medicatie dus luister niet te veel naar anderen, maar enkel naar jou lichaam en het advies van de dokter. Veel hangt af van je eigen situatie (bij mij: langdurige stress), je persoonlijkheid (bij mij: overgevoelig), je omgeving (bij mij: ik mag dankbaar zijn voor mijn stevig opvangnet en goede man) en de oorzaak waarom je exact Alprazolam/Xanax nodig hebt (bij mij: stress/reactie op epilepsie medicatie). Het is oké om soms eens helemaal niet oké te zijn, maar geef de moed niet op en geloof in jezelf. Lang verhaal: Begin mei ben ik in het ziekenhuis beland wegens epilepsie-aanvallen. Ik had veel stress op het werk en was psychisch en fysiek vermoeid. Uiteindelijk zat ik drie maand thuis wegens nasleep hiervan en ben ik twee keer moeten overschakelen van epilepsie-medicatie. De eerste medicatie (Keppra) kon ik niet verdragen en bezorgde mij serieuze angst-aanvallen, volgens mij was ik hier gevoelig aan wegens de langdurige stress op het werk. Ik had het gevoel dat ik mijn verstand aan het verliezen was, ik had constant angst dat ik opnieuw het bewustzijn zou verliezen om in het ziekenhuis wakker te worden of helemaal niet, ik liep de muren op en de onrust in mijn hoofd werd zo hevig dat ik tot 2x toe in paniek bij de dokter terechtkwam. De eerste keer kreeg ik een valium spuit en het advies om hulp te zoeken zonder meer. Daar had ik helaas weinig aan want ik wist niet wat er mij overkwam en ik wist dan ook niet hoe ik het moest aanpakken. Bij de tweede serieuze angst-aanval was ik gelukkig niet alleen, want ik was zodanig overgenomen door angstgevoelens dat ik geen uitweg meer zag. Uiteindelijk kreeg ik toen te horen dat de angst-aanvallen waarschijnlijk uitgelokt werden door de Keppra en kreeg ik het advies om te veranderen naar iets anders en voorlopig Alprazolam te nemen tegen de bijwerkingen van Keppra. De rust in mijn hoofd keerde terug en ik was opgelucht: ik ben niet gek aan het worden en het lukt opnieuw om te functioneren. Helaas was ik allergisch aan de tweede epilepsie-medicatie (Lamictal) en duurde de periode dat ik Alprazolam nam –die ik al snel opgebouwd had naar 3mg per dag- langer dan voorzien. Toen ik uiteindelijk volledig overgeschakeld was naar de derde medicatie (Trileptal), voelde ik de Alprazolam plots hard aankomen en ik vond het eng om te voelen hoe sterk dit mij werkelijk verdoofde: ik zakte in elkaar als een hoopje miserie. Toen ik de Keppra nog nam had ik dit nooit zo ervaren. Ik vond dit zodanig eng, dat ik zo snel mogelijk volledig wou stoppen met Alprazolam en dan opnieuw een tegenslag... Hoe hard ik ook mijn best deed, ik werd nerveus, angstig en bijna paranoïde als ik de inname uitstelde. Het was mij duidelijk dat ik op deze manier niet aan het werk kon, maar ik vond het moeilijk om dit over te brengen naar de dokters omdat ik al zo lang thuis zat. Die periode heb ik op eigen houtje 1mg Alprazolam afgebouwd op 4dagen tijd met de nodige gevolgen nadien: alles kwam op mij af, ik kon niet buiten komen maar ik kon ook niet alleen zijn omdat ik zodanig angstig was, mijn lichaam beefde,... Dit heeft een maand geduurd en dan ben ik in overleg met de dokter en neuroloog met een afbouwschema begonnen: 0.25mg afbouwen om de 3weken. Eerst gebruikte ik Xanax Retard 1mg in combinatie met Alprazolam omdat de Retard versie (vertraagde opname) niet in Aprazolam bestaat en dit hielp mij om steeds meer tijd tussen de verschillende innames te laten. Zo kon ik terug starten op het werk in het systeem van progressieve tewerkstelling en ik bouwde stilaan terug mijn zelfvertrouwen op met begeleiding van een psycholoog. Het afbouwen verloopt met vallen en opstaan, veel frustraties en vraagt veel energie. Elk afbouwmoment verloopt moeizaam en heb ik mijn emoties nauwelijks onder controle. Soms is het moeilijk om de zaken in perspectief te zien en heb ik het gevoel dat alles zwaar op mijn schouders weegt. De eerste afbouwmomenten gebeurde met combinaties van Xanax Retard 1mg en Alprazolam 0.5mg om nadien langzaam over te schakelen op combinaties van Xanax Retard 0.5mg en Alprazolam 0.25mg. Momenteel zit ik aan 3x per dag 0.25mg Alprazolam en is het mij gelukt om de Retard achterwege te laten. Voor mij was terug aan het werk gaan (eerst 2 maanden halftijds, momenteel 75%) een belangrijke stap om op een rustig tempo te starten en een hulp om mij af te leiden van het negatieve van de medicatie en het afbouwen. Nogmaals, iedere situatie is anders en ik wens iedereen veel sterkte toe.

14-05-2019 | Man | 25

25-05-2013 | Vrouw | 25
Paniekaanvallen
Na enkele weken regelmatig paniekaanvallen / hyperventilatie gehad te hebben en geen fan te zijn van de oxazepam heb ik van de huisarts xanax voorgeschreven gekregen. Nu bijna 2 weken hieraan, maar bijwerkingen en paniek lijken juist erger. Gevoel van verlamming, vervreemding, ongecontroleerde bewegingen, verlammend gevoel in mijn linker arm, warm gevoel in hoofd, deze bij[lees meer...]werkingen maken weer extra paniek. Vandaag besloten ze niet meer in te nemen. Fijn om soortgelijke ervaringen te lezen met deze medicatie!

16-05-2014 | Vrouw | 24
ADHD
hmmmm. klinkt zeer ontspannend. maar je krijgt er wel veel slaap van.

26-06-2019 | Vrouw | 23
alprazolam (0,5mg)
Ik slik dit medicijn sinds twee dagen. Ik loop al 4 weken met een 'onwerkelijk' gevoel rond. Alsof ik de controle over mijzelf verlies. Bang dat ik iets vreselijks in mijn hoofd heb en binnenkort dood ga. Twee weken terug stond ik in de winkel in de rij bij de kassa en een oudere dame moest pinnen, maar trok steeds haar pasje uit het apparaat. Nadat dit een paar keer gebeu[lees meer...]rd was, werd ik écht kwaad en riep dat ze het pasje er niet uit moet trekken want dan raakt het apparaat overstuur waarop de caissière mij raar aankeek. Afgelopen maandag wilde ik beginnen met werken maar; 'ik kon het niet, ik kon het niet, ik kon het niet', durfde geen auto te rijden uit angst dat ik mijzelf iets aan zou doen. Terug naar huis (gelukkig woon ik thuis bij mijn ouders) en begon ik heel heftig te huilen. Schreeuwen dat ik dood ging en een tumor in mijn hoofd heb. De dokter heeft mij voor 4 dagen Alprazolam oftewel Xanax voorgeschreven. Wat ik ervan moet vinden weet ik nog niet. Ik voel me heel erg suffig. Inmiddels ben ik ook mijn baan kwijt en werkloos. Vrijdag moet ik terugkomen bij de huisarts om te kijken hoe het gaat. Ik weet wel dat ik hulp wil van een psycholoog en ik de medicijnen niet voor langere tijd wil gebruiken. Ik gebruik naast Xanax/Alprazolam ook al verschillende jaren Oxazepam en Paroxetine. Op internet zelf gaan dokteren en online chat gehad met een hulpverlener die mij websites doorstuurde en ik de symptomen van een paniekstoornis heel erg herkende. De geestelijke verschijnselen van een paniekaanval zijn ook heel naar: Je verwacht dat er iets vreselijks gebeurt Je voelt je onwerkelijk Je hebt het gevoel dat je buiten jezelf staat, of flauw valt Je bent bang om de controle over jezelf te verliezen Je bent bang dat je gek wordt, of dood gaat En geloof me, na 4 weken word je krankzinnig en ben je er heilig van overtuigd dat je iets ernstigs heb. Het heeft mij mijn baan gekost. Bij de huisarts heb ik ook al bloedonderzoek gehad, dit was goed. Bloeddruk is goed, zuurstof is goed. Urine is goed. Ik hoop dat de dokter mij door wilt verwijzen naar psycholoog en daarnaast probeer ik nu een nieuwe baan te zoeken van 24-32 uur i.p.v. 40+. Ik zou een moord begaan om weer mijzelf te mogen voelen. Iemand die zich herkent in mijn verhaal?

24-09-2013 | Vrouw | 23
alprazolam
Mijn vriend neemt al jaren Xanax gecombineerd met efexor en dit is mijn laatste schreeuw om hulp. Zijn huisarts, wie ik graag zijn naam zou willen vernoemen, schrijft zonder hij ook maar enig teken van mijn vriend ziet zomaar antidepressiva en 'angstremmers' voor. Van enige professionaliteit gesproken. Ik kan alleen maar zeggen dat deze twee 'onschuldige pillen' ervoor zor[lees meer...]gen dat mijn bijna 5 jarige relatie naar de zak is. Een totaal ander levensritme, (om 6 uur s'morgens naar bed gaan en om 3 uur smiddags opstaan) maakt het heel erg moeilijk voor me. In een woord, bucht, verslavend, begin er alsjeblief niet mee, het maakt relaties kapot maar ook jezelf.

14-08-2013 | Vrouw | 23
alprazolam
Ik gebruik nu een half jaar Sertraline en kreeg van mijn arts Alprazolam om mijn nachtelijke onrust tegen te gaan. Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben met het resultaat. Ik word meteen rustig en slaap goed in. Ook de dag erna ben ik ontspannen. Ik gebruik het middel wel niet dagelijks, enkel als ik voel dat mijn spieren gespannen zijn of wanneer ik moete heb om met e[lees meer...]en moeilijke, depressieve bui om te gaan. Het nadeel van dit middel,wat eigenlijk ook een voordeel is soms, is dat je er afgevlakt van wordt. Je gevoelens dringen precies minder fel tot je door. Dit is goed in een stresssituatie, maar mij geeft het soms ook het gevoel dat ik anders reageer dan normaal. Ook goede dingen komen minder fel binnen. Ik denk dat dit middel zeker wel geschikt is in mijn situatie, maar stel me wel vragen bij hogere dosissen op lange termijn.

05-06-2023 | Man | 20
alprazolam (1mg)
Goed medicijn, ik pak al een half jaar 2x per dag 1mg, 's morgens 1mg en 's avonds 1mg. Geen bijwerkingen te melden.

05-02-2015 | Man | 20
alprazolam
Na lang getwijfeld te hebben over het chronisch gaan slikken van dit medicijn in overleg met de arts besloten daarvoor te kiezen. Xanax mag dan wel verslavend zijn, maar een leven lang met extreme angst leven, die alles beheerst, is niet leefbaar. Daarom toch besloten Xanax dagelijks te gaan nemen. Is een lastige overweging, en voor ieder zal die balans anders zijn. Is gee[lees meer...]n licht middel en daarom moet er ook echt niet te makkelijk over gedacht worden. Xanax heeft me mijn leven teruggegeven. Waar alles eerst werd beheerst door intense angsten, voel ik me nu een stuk rustiger. Ik pieker veel minder en heb weer rust in mezelf. Ik kan de angst beter beheersen, en beter rationaliseren dankzij dit middel. De eerste 2 weken last gehad van vermoeidheid, maar die is volledig verdwenen. Het lichaam went aan de versuffende werking, maar niet aan de angst onderdrukkende werking. In Nederland hebben veel artsen een uitgesproken negatieve visie over dit medicijn en aanverwanten, gezien het grote verslavingsrisico. Toch denk ik dat het heel belangrijk is alles in de context te zien. Soms is een medicijn verslaving te verkiezen boven een leven gekleurd door angst en paniek. Het heeft me mijn leven teruggegeven, terwijl andere medicijnen totaal niets deden, en therapie onvoldoende werkt. Ik slik liever mijn leven lang 2x per dag deze 'verslavende' tablet dan dat alles wordt overheerst door angst.

27-06-2019 | Vrouw | 17
alprazolam (2mg)
Ik had last van heel erge paniekaanvallen wanneer ik op m'n 15de uit de psychiatrische afdeling kwam. Door de indien-nodig basis waarop ik het nam was gewenning niet een probleem (of nauwelijks te merken) en ik neem het nu (2019) al twee jaar. Het werkt goed, maar soms voel ik me iets te gesedeerd terwijl m'n angstgedachten verder gaan. Daarom raad ik aan psychotherapie te[lees meer...] gebruiken samen met dit middel zodat je je angstgedachten onder controle kunt houden terwijl de medicatie je stuk bij stuk helpt om controle te hebben over je lichaam, wat nodig is om te kunnen werken aan je gedachten.