Ervaringen met Ethinylestradiol / Levonorgestrel

Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

chronische vermoeidheid depressief borst voelt zwaar aan pijnlijke borsten haaruitval vaginale droogheid puistjes gewichtstoename borst doet pijn

Microgynon '30' (229 meningen)
Yasmin (219 meningen)
YAZ 24+4 (148 meningen)
Zoely (84 meningen)
Marvelon (53 meningen)

07-10-2023 | Vrouw | 17
Onregelmatige menstruatiecyclus
Hi, ik ben 17 jaar en in juni 2023 gestart met de pil levonorgestrel/ethinylestradiol. Een paar dagen later was ik elke dag erg moe en had ik last van hoofdpijn. Dacht dat dat bij het 'wenproces' hoorde. In juli gingen we op vakantie. Op de derde dag was ik behoorlijk ziek. Eerst dacht ik door voedselvergiftiging, maar die het lezen van jullie reacties twijfel ik daaraan. [lees meer...]Eenmaal thuis kreeg ik vage klachten zoals een dichtgeknepen keel gevoel, gevoel van strakke kaken, extreem moe, veel heftiger menstruatie en veel pijnlijker, druk op de borst. Vaak bij de huisarts geweest, bloedgeprikt. Alle waardes zijn goed. Heb ook geen ziekte van Pfeiffer. Hierdoor ben ik nu al twee weken niet op school geweest. Op 27 augustus ging mijn stopweek in en op 4 oktober ben ik, op advies van mijn moeder, gestopt met deze pil. Heb dit ook doorgeven aan de huisarts. Het is nog iets te vroeg om te zeggen dat al mijn klachten weg zijn. Ik voel me in ieder geval niet zo heel erg extreem moe meer. Ik hoop maandag ook weer naar school te kunnen. Ik heb nu last van angstgedachten om iets te eten. Het gaat op zich wel, maar kost ontzettend veel moeite. Hopelijk ben ik daar ook binnenkort van af. Al met al is deze pil complete TROEP!! Het heeft mijn leven echt wel op de kop gezet. Ik had gevraagd om de originele microgynon 30, maar kreeg dus deze rommel. Voor mij een les om de volgende keer goed op te letten, dat ik bij de apotheek krijg waar ik om heb gevraagd en niet één of ander goedkope rommel.

01-09-2023 | Vrouw | 17
Uitstellen van menstruatie
Heb deze pil een maandje genomen, omdat ik niet tijdens mijn zonvakantie ongesteld wilde worden. Helemaal in orde, niet ongesteld geworden. In de stopweek wel weer en nu gestopt. Had af en toe pijnlijke borsten, maar verder geen gewichtstoename. Viel er juist van af! Na stoppen (nu dus) wel wat last van haaruitval, kan ook liggen aan dat het lente is, maar houd hier rekeni[lees meer...]ng mee. Over het algemeen positieve ervaring voor een maandje!

23-11-2020 | Vrouw | 17
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik heb deze pil geslikt van april 2019 tot november 2020 ik ik kan gerust zeggen dat ik nog nooit zoveel spijt heb gehad van iets. Deze pil heeft me bijna kapot gemaakt. Ik begon hem te nemen in de hoop mijn maandelijkse klachten te verminderen en omdat ik die zomer 3 weken op vakantie zou gaan. Na de vakantie ben ik hem blijven slikken omdat ik het wel handig vond om te k[lees meer...]unnen plannen. Mijn klachten zijn erger en erger geworden tot op het punt dat ik mezelf pijn heb gedaan en er vaak aan heb gedacht mijn leven tot een einde te brengen. Vorige week zondag vroeg mijn moeder of het misschien wel aan de pil kon liggen. Toen ik op de bijsluiter kreeg schrok ik en heb ik vandaag de huisarts gebeld voor een afspraak, daarna ben ik online gaan kijken wat anderen ervaren hadden door deze pil en echt, ik ben boos. Ik heb nu al zo lang rondgelopen met depressieve gevoelens en gedachten, hoofdpijn. buikpijn, zware vermoeidheid en nog heel veel meer. Ik zit nu in 5 vwo en heb nu al te horen gekregen dat ik misschien beter het jaar over kan doen omdat ik eerst voor mijn gezondheid moet zorgen omdat het al slecht gaat sinds de derde maar nog slechter sinds de vierde. Deze pil heeft zo veel voor me verpest omdat ik zo vaak thuis moest blijven door mijn klachten... Alsjeblieft, neem deze pil niet. Hij zal je fysiek en emotioneel zo veel schade aanbrengen. Ik wens dit echt niemand toe.

18-04-2020 | Vrouw | 17
Acne/puistjes
Ik ging zo’n twee jaar geleden naar de huisarts ivm hele pijnlijke onderhuidse puisten en ‘normale’ puistjes. In eerste instantie kreeg ik een smeerseltje en een andere pil dan deze, geen van beide werkte voor mij. Na een tijd had ik er genoeg van, ik ging naar een andere huisarts. Nieuw soort spul voor op m’n huid, antibioticakuur, en deze pil. Ik gebruik hem nu ongeveer [lees meer...]een jaar. Ik heb vrijwel nooit meer onderhuidse puistjes, ik kan me er 1 herinneren en die was heel klein en binnen drie dagen weg. Ik krijg hele kleine puistjes af en toe, maar een perfecte huid had ik niet verwacht. Het is een enorme verbetering en ik ben er heel blij mee. Ik gebruik al ruim een half jaar alleen nog maar de pil als medicijn en het gaat dus nog steeds goed met mijn huid. Ik wil het ook even over bijwerkingen hebben want ik zag enorm veel negatieve ervaringen hier. Heel vervelend voor al die meiden natuurlijk, maar ik heb een heel ander verhaal. Ik ben zonder problemen aan deze pil gegaan, belangrijk is om net na je ongesteldheid te beginnen, dan hoeft niet je hele cyclus omgegooid. De enige bijwerking die ik heb ervaren is 2kg aankomen, maar die is over mijn hele lichaam verdeeld dus ik zie het totaal niet. Ik slik de pil telkens door tot ik een doorbloeding krijg (of ik hem een dag vergeet) dan heb ik een stopweek en begin ik opnieuw. Ik krijg meestal een doorbloeding tegen het einde van de derde strip, dus +/- 9 weken slikken. Alle klachten die anderen noemen: paniek, stress, ernstige acne, erg aankomen, heb ik dus allemaal geen last van. Verder wilde ik nog even zeggen dat als je een pil wil uitproberen het belangrijk is om die drie maanden te slikken, dan pas heeft je lichaam de kans om een balans te bereiken en weet je hoe je lichaam zich zal gedragen als je verdergaat met de pil slikken. Al die verhalen van ‘ik zit er een paar weken aan en ik voel me verschrikkelijk’ moet je je dus niet door laten afschrikken, want in die paar weken weet je nog niks. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft!

05-03-2020 | Man | 17
Stemmingswisselingen
Hoi Iedereen, Ik ben 17 jaar oud en ben nu ongeveer een maand bezig met de pil. Ik heb de lichtste vorm (20mg) omdat ik al wat gevoelig ben voor spanning en angst. Nu weet ik dus niet of het na een maand al kan maar ik voel me echt heel angstig, raak snel in paniek. Simpele dingen zoals naar de supermarkt gaan, fietsen of de trein pakken vind ik nu echt heel eng. Ik heb[lees meer...] ook constant een benauwd/bedrukt gevoel alsof mijn keel dicht zit. Ben ook super snel buiten adem. Ik vroeg me af of iemand dit misschien herkent want ik word er gek van. Ik vind het moeilijk om te beslissen omdat de huisarts zei dat je er sowieso 3 maanden aan moet “wennen”.

20-01-2020 | Vrouw | 17
Menstruatiepijn
Onze dochter van 17jr kreeg deze pil in mei 2019 voorgeschreven om de heftige menstruatie klachten te verminderen. Binnen 2 maanden kende we onze dochter niet meer terug! Langzaam maar zeker ging het bergafwaarts met haar, met haar school, met ons gezin. Depressie, lusteloos, burn-out, dagelijks huilbuien. In 1e instantie dachten we aan puberale klachten, hormoonwisseling[lees meer...]en et.. Dat is op deze leeftijd natuurlijk ook gaande. Maar op advies gingen we deze hormoonhuishouding nog eens versterken door deze troep erin te gooien. Toen ze niet meer naar school kon gaan, haar eindexamen niet meer kon halen, niet met vriendinnen uit kon, niet meer kon sporten, mijn vrouw 4 maanden 'overspannen'' thuis zat, hebben we de huisarts gevraagd of het misschien niet toch aan de pil kon liggen? 'Nee nee nee hoor het is echt psychisch.' Naar de natuurgenezer, fysio, accupunctuur, haptonoom en kinderarts. 'Nee nee nee hoor het is echt psychisch'. Toen ben ik PAS gaan Googelen en kwam alle overeenkomstige verschrikkelijke verhalen tegen op deze site!!!!! DANK DAARVOOR! We zijn direct gestopt met deze troep. Het was begin december 2019. Het is nu 20 januari en we hebben iedere dag onze dochter zien groeien, terug zien komen in haar kracht. Het is een absurde verschrikkelijke tijd geweest. We zien dat we dit af gaan sluiten, onze dochter maar ook wij als ouders hebben het overwonnen. Ik schrijf dit verhaal in de hoop dat andere meiden/ouders hier iets aan hebben.

04-01-2020 | Vrouw | 17
Acne/puistjes
Ik begon deze pil te slikken voor mijn acne, nou dit was dus de slechtste keuze ooit geweest want mijn gezondheid is ernstig achteruit gegaan. Ik kreeg na verloop van tijd steeds ernstigere maagklachten, ik durfde uiteindelijk niet eens meer te eten omdat ik me zo slecht voelde. Er waren ook problemen met mijn lever zag de dokter in mijn bloed en daarbij was ik vaak moe en[lees meer...] mistig in mijn hoofd. Blijkt dat er ook iets is mis is met mijn lever, veroorzaakt door de pil, en nu moet ik verder onderzoek doen..

31-12-2019 | Vrouw | 17
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb de pil nu 5 dagen geslikt maar ik ga er mee stoppen echt een rot pil . Heb sinds de eerste dag dat ik hem nam al heel erg last van misselijkheid en hartkloppingen , ik heb vandaag en gister ook mijn bloeddruk genomen en die is bijna 2 keer zo hoog als normaal . Ik voel me ook veel angstiger en slaap nog slechter dan normaal . De huisarts had deze pil voorgeschreven[lees meer...] omdat dit de eerste is die ze altijd voorschrijven maar het is echt troep snap niet dat ze dit geven !!!

15-12-2019 | Vrouw | 17
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Sinds mijn pubertijd heb ik de pil geslikt. (Totaal 17 jaar lang) In het begin was er niks aan de hand. Of in ieder geval viel het me niet op. Na 4 jaar kreeg ik migraine, maar linkte dit niet aan de pil. De heftigheid van de migraine had ook te maken met hoe druk ik was dus ik dacht dat het daardoor kwam. Naarmate de jaren verstreken kreeg ik steeds meer en langer la[lees meer...]st van migraine en ook puistjes in mijn gezicht wat ik als puber totaal niet had. Ik ben me bezig gaan houden met voeding en gezondheid en kwam erachter dat de pil helemaal niet zo bijwerking-vrij was als dat ik altijd dacht. Ik ben gestopt met de pil en de migraine en puistjes werden minder! Ik ben weer 1 maand begonnen maar direct weer gestopt want de bijwerkingen waren erger dan ooit! Nu ben ik ongeveer 6 maanden van de pil af en ik heb bijna geen last meer van migraine en zeker niet in die heftigheid. De puistjes zijn minimaal aanwezig en wat me eerder nooit opviel omdat ik al zo lang aan de pil was is dat mijn libido nu veel hoger is en ik me over het algeheel veel beter voel! Ik zou het iedereen aanraden: slik zo min mogelijk hormonen..

15-03-2021 | Vrouw | 16
Puistjes zijn ook verminderd

11-03-2021 | Vrouw | 16
Menstruatiepijn
Ik heb deze pil een jaar geslikt, besloot om er uiteindelijk toch mee te stoppen ivm misselijkheid en neerslachtigheid. Ik was 15 toen ik begon, ik wilde mijn menstruatie reguleren en pijn verminderen.

11-01-2020 | Vrouw | 16
Acne/puistjes
5 dagen geleden ben ik bij de huisarts geweest omdat ik iets zocht tegen mijn acne. Vrij gemakkelijk kreeg ik deze pil voorgeschreven en ik heb me nog nooit zo slecht en onzeker gevoeld. Ik had vooral acne op mijn voorhoofd, maar nu zit ook mijn hele kin en kaken vol. Ik ga er vandaag mee stoppen, puur omdat ik er geen goed gevoel over heb en ik denk dat die puistjes van 5[lees meer...] dagen geleden zonder die pil inmiddels wel al weg waren geweest.

16-11-2019 | Vrouw | 16
Acne/puistjes
Ik ben deze pil 4 maanden geleden begonnen met slikken om mijn hormonale acne te verhelpen. Ik ben nu 16 en wilde er graag vanaf. Aan het begin was ik erg misselijk en had ik last van opvliegers maar na een maand ging dit weg. Hierna merkte ik nauwelijks verschil in mijn huid en ik had ook geen last meer van bijwerkingen. De huisarts vertelde mij ook dat ik pas goed result[lees meer...]aat van mijn huid kon zien na 3 maanden. Vanaf maand 2 kwam ik 2 kilo’s aan en had ik elke dag last van een opgezwollen buik. Het begon in de ochtend en was het ergst in de avond. Vanaf toen ging het alleen maar slechter. Ik ben nu ondertussen 6 kilo aangekomen en heb de hele dag een opgezwollen buik. Ik pas de helft van mijn kleren niet meer en ik herken mezelf niet meer. Ik ben altijd heel dun en lang geweest en paste altijd een s in de winkel. Binnen een maand ben ik van een s naar een m gegaan en passen al mijn broeken mij niet meer door de opgezwollen buik. Het enige voordeel en de reden dat ik nog steeds aan deze pil zit is omdat mijn huid is opgeklaard en ik veel minder last van acne heb.

09-10-2019 | Vrouw | 16
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/50ug)
Ik ben de pil 5 maanden geleden gaan slikken in begin had ik nergens last van, maar na een maand was ik al wat kilo’s bijgekomen en kreeg ik steeds meer hongergevoel. Na ongeveer 2 maanden heb ik een schimmelinfectie gekregen die is toen verholpen met antibiotica en 3 weken later had ik weer een schimmelinfectie en deze is toen met een pil die je in moet brengen verholpen,[lees meer...] heb nu weer een schimmelinfectie en stap nu van de pil af want het vermoeden van de dokter is ook dat het idd de pil is. Dus nu ga ik over op een spiraaltje.

20-11-2020 | Vrouw | 15
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Niet aan beginnen. Troep is het. Zorgt voor depressies bij je puber.

01-08-2022 | Vrouw | 12
Onregelmatige menstruatiecyclus
Dochter begon in 2021 op haar 11e met deze pil ivm zeer heftige menstruaties met als gevolg erge bloedarmoede. Wat een vreselijke pil. Ik heb mijn meisje van een vrolijke meid zien veranderen in een verdrietige puber, dat begon toen ze startte met de pil. Eerst zoek je naar allerlei andere redenen die overigens natuurlijk ook te maken hebben met stemmingen. Zoals de pu[lees meer...]berteit, corona, middelbare school. Hoogsensitief? Haar sombere buien begonnen met het starten vd pil maar ook met het starten van de middelbare school. Dus gewoon weer fysiek les na 2 jaar online... Van alles gaat door je hoofd. Therapie gestart. Maar het werd zo heftig dat we toch ook hebben gedacht dat het (mede?) aan de pil kon liggen. Urenlang huilen, niet weten waarom. Zo verdrietig. Zo down. Met de huisarts overlegd. Haar advies: strip afmaken en dan stoppen. Ze is 6 juli 2022 gestopt. Het is nu 1 aug. Bijna een maand verder en nog geen depressieve bui meer gehad. Voorheen was dit al maanden om de 2 weken en de laatste tijd dagelijks. Huisarts heeft aan dat het 3 tot 6 maanden kan duren voordat haar lichaam weer zichzelf is. We wachten dus nog af hoe het verder gaat. Maar dat ze nu al een maand zonder depressieve buien (2 tot 3 dagen per1,5 week urenlang huilen zonder en zich zo rot voelen)is, is zo fijn!! Onderzoek heeft aangetoond dat bij met name jonge meisjes last kunnen hebben van deze vreselijke bijwerkingen. Ben er dan ook van overtuigd dat deze pil voor een zeer groot deel verantwoordelijk is voor haar depressieve buien. Ik kan dit pas met volledige zekerheid zeggen over een maand of 2.