Ervaringen met Ethinylestradiol / Levonorgestrel

Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

chronische vermoeidheid depressief borst voelt zwaar aan pijnlijke borsten haaruitval vaginale droogheid puistjes gewichtstoename borst doet pijn

Microgynon '30' (229 meningen)
Yasmin (219 meningen)
YAZ 24+4 (148 meningen)
Zoely (83 meningen)
Marvelon (53 meningen)

02-10-2022 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Na 6 jaar een Mirena spiraal te hebben gehad, voelde het onprettig om niet meer ongesteld te zijn. Door de spiraal was de werking van mijn baarmoeder volledig stopgezet. Ik maakte me zorgen of alles nog werkte en of ik geen nare effecten hier aan overhield. Daarnaast kreeg ik van de spiraal bijwerkingen als neerslachtigheid/depressie, ongewenst veel haargroei, schildklier[lees meer...] die minder functioneerde & acne. Na het verwijderen van spiraal verdwenen al mijn klachten al na 3 weken! Op aanraden van de huisarts begonnen met pil (Focus); ter voorkoming van zwangerschap. Na 3 dagen innemen van deze pil kreeg ik weer neerslachtige/depressieve gevoelens terug (in ergere maten zelfs!) en drukkend gevoel rondom mijn schildklier. Mijn emoties zijn erg afgevlakt waardoor ik minder geluk/blijdschap/liefde ervaar. Door de hele dag heen schommelt mijn gemoedstoestand enorm. Er is geen peil op te trekken hoe de dag verloopt. Ze zeggen dat je lichaam aan de nieuwe situatie moet wennen, maar mijn lichaam is erg gevoelig voor hormonen. Maandag weer naar de huisarts om de situatie te bespreken.

19-03-2022 | Vrouw | 24
Menstruatiepijn
toen ik begon aan deze pil was ik helemaal bang gemaakt door deze verhalen, dus ik wilde even een wat positiever geluid ertussenin brengen. naast wat misselijkheid de eerste 2/3 weken, ervaar ik nu geen negatieve bijwerkingen meer op de helft van mijn derde maand. ik ben niet aangekomen, zelfs afgevallen en mijn hormonale acne klaart eindelijk op na ruim drie jaar ermee ge[lees meer...]vochten te hebben. het enige is dat mijn haarstructuur iets veranderd is maar het is nog steeds dik dus daar kan ik prima mee leven. ik merk dat mijn cyclus nog niet helemaal lekker loopt met de hormonen (last van spotting), maar ik heb goede hoop dat dit vanzelf wel gebeurt. deze pil zal zeker niet voor iedereen werken maar ik ben tot nu toe erg tevreden.

23-12-2020 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik was al bang om weer depressief te worden na jaren van gebruik en depressie. Heb meerdere soorten anticonceptie gebruikt en allen zorgden ervoor dat ik depressief werd. Nu door mijn vriend ben ik het weer gaan gebruiken maar ik stop weer door de bijwerkingen.

14-07-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Ik heb precies het zelfde. Ik ben nu een halfjaar gestopt met de pil . En zit veel beter in m’n vel! Maar nog steeds wel een beetje last van puisten. En pigmentvlekken werden ook niet minder. Ik ga nu naar een huidspecialist en heb daar nu een hele zware behandeling onder begaan. Mijn huid is heel mooi nu, af en toe ook nog een puistjes, maar dat zal er wel bij horen! Ik b[lees meer...]en nog steeds bezig met mijn behandeling. Mijn pigmentvlekken zijn ook een stuk minder. Maar ik blijf voor altijd gevoelig voor de zon, en daar baal ik van. Want ik hou van zonnen! Ik vond het ook zo raar dat ik opeens acne en pigmentvlekken kreeg, waarom moet ik dit nu weer hebben? En ook gewoon dubbelop. Nu heb ik gisteren een hormoon spiraaltje laten zetten en lees op internet hele slechte recensies. Maar ik moet toch wat proberen, want kan ook niet onbeschermd blijven. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Want toen ik ben gestopt met de pil is de acne of pigmentatie niet minder geworden, ik zat alleen een stuk beter in m’n vel en dat de reden waarom ik niet meer aan de pil wil. Een hormoon spiraal moet minder hormonen afstoten, en de meeste hormonen worden in de buik afgestoten. Ik ben benieuwd, of ik meer last van puisten ga krijgen. Ik heb wel van overtuigd dat ik acne en pigmentatie van de pil heb gekregen waardoor ik er nu nog mee zit. Pigmentatie gaat namelijk nooit meer weg. Voor advies zou ik je echt een huidspecialist aanraden, geeft je echt een goed gevoel en advies! Succes !

20-01-2020 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
De ethinyleststradiol levenorgestrel Mylan Was voor mij een ramp en een grote zorg Ik had eerst geen mylan maar toe ik hem kreeg Vaak zeurige pijn, en schimmel infecties Spotting op vakantie erg vervelend Ik heb gelijk een ander gehaald bij de apotheek en voelde me 3x beter, maar nu ga ik overstappen naar een koperspiraal, genoeg hormonen gehad. Heb zelfs nu weer[lees meer...] een andere merk pil van de apotheek andere fabrikant weer dat is dus om de zoveel tijd dat ze een andere aanbieden met dezelfde stof Mijn libido is gewoon weg, klaar ermee Pil was wel erg effectief geweest voor me en beschermde me goed ik slike hem ook erg goed. Maar ik wil mijn eigen natuurlijke cyclus weer terug. En mijn gevoel

27-09-2023 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Zeker een prettige pil, maar kreeg het gevoel dat ik er neerslachtig van werd. Wel is het super betrouwbaar en heb je ook geen stress als je een keertje te laat bent met de pil nemen enz. Ik ben overgestapt naar de Minera spiraal, die (spoilers ;) ) ook niet werkte vanwege de pijn (niet het hormoon). Nu ga ik de minipil gebruiken, minder hormonen dan de combinatie[lees meer...]pil, maar niet iets in mijn baarmoeder waar ik pijn van kan ervaren.

13-08-2023 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik slik de pil al sinds 2013 vanwege heftige menstruatiepijn, en sinds begin 2023 stopte ik met de pil en merkte dat ik me veel beter voelde. Ik had meer energie, mijn libido ging omhoog en viel spontaan 5 kilo af! Ohja, en géén menstruatiepijn mee!! Hierom heb ik gekozen voor een koperspiraal zodat ik geen hormonen binnenkreeg. Nu zit ik tijdelijk aan de pil om mijn on[lees meer...]gesteldheid uit te stellen voor vakantie en ben me zó bewust van alle bijwerkingen.. Ik kreeg de eerstvolgende dagen buikpijn en was erg bloated, ik kreeg vreselijke hoofdpijn en voelde me misselijk. Daarnaast kreeg ik meer honger en ben in 3 weken tijd 3 kilo aangekomen. Ook was ik heel erg snel geïrriteerd.. Ik lees me nu ook heel erg in over de bijwerkingen van de pil en alles waar ik vroeger in mijn tienerjaren last van had, valt als een puzzelstukje bij elkaar. Ik had altijd moeite met afvallen, had altijd vitamine B12 en foliumzuur tekort. Nadat ik stopte met de pil had ik geen van deze klachten meer. Ik heb deze pil nu weer 3 weken geslikt en stop er gelijk weer mee…dan maar ongesteld op vakantie want ik voel me er zo beroerd door!!

18-12-2020 | Vrouw | 23
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik ben een aantal geleden begonnen met het slikken van deze pil! Ik was erg nerveus toen ik eraan begon, omdat ik allerlei verhalen hoorde over depressief zijn, stemmingswisselen en eigenlijk alle punten die in de reacties genoemd worden. (Vervelend dat de vrouwen dit moeten meemaken). In het begin had ik juist nergens last van. Mijn cyclus werd regelmating en de menst[lees meer...]ruatie is alleen 1 keer uitgebleven. Nergens last van dacht ik.. Het is een keertje voorgekomen dat ik vergeten was om de pil te slikken. De dagen hierna kreeg ik meteen last van migraine en vreselijke moeheid. Ik had in mijn leven nog nooit last gehad van migraine, dus schrok er nog al van. Nu is het zo dat ik vaak duizelig wakker wordt en het lijkt of mijn evenwicht verstoord is. Ik blijf gedurende de dag ook een misselijk gevoel eraan overhouden. Nu vraag ik me af of andere vrouwen hier ook last van hebben.. Ik heb de reacties snel gescand, dus misschien dat ik erover heen gelezen heb (excuses daarvoor). Veel sterkte aan de dames hier die een nare ervaring hiermee hebben!

27-06-2020 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel (0,03/0,15mg)
Op mijn vijftiende deze pil voorgeschreven gekregen. Eigenlijk nooit bij stil gestaan wat ik voor hormonen in mijn lichaam stop. Ik luisterde laatst een hele interessante podcast, Period Power en begon er toen wat meer over te lezen. Het gebruik van de pil is makkelijk en zit zo in mijn systeem dat ik hem nooit vergeet, maar toch merk ik de laatste tijd dat ik neerslachtig[lees meer...] ben (zonder reden en ook wanneer ik niet ongesteld ben) en herken ik het ''vlakke'' gevoel waar veel meiden het over hebben. Ook heb ik weinig zin in sex. Nooit bij stilgestaan dat dat door de pil kan komen. Ik ben erg benieuwd hoe ik mij voel als ik ermee stop en leer graag mijn lichaam op die manier beter kennen. Ik twijfel nog tussen een spiraal (bang door de verhalen) of Natural Cycles, waarbij je met een app je cycle bijhoudt en die dan, based on je lichaamstemperatuur, aangeeft op welke dagen je bescherming moet gebruiken. Zie wel op tegen weer condooms gebruiken, maar dat liever dan dit nog jaren slikken en eigenlijk niet helemaal weten hoe mijn lichaam werkt zonder.

20-11-2019 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel (0,03/0,15)
Menstruatiepijn
Eerst had ik een deze pil van Wecare daar kreeg ik langzamerhand ook meer last van volgensmij toen kreeg ik die van Focus en Laatste tijd last van paniekaanvallen angst gedachtes moeite met ademen zelfs in huis trillen en angstig voelen ik ben gestopt met deze pil en het is al heel erg verminderd zijn er mensen die hetzelfde hebben met deze pil?

12-11-2019 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/50ug)
Acne/puistjes
Ik ben op mijn op 16de begonnen aan deze pil (inmiddels ben ik 23). En ik kreeg op 17/18 de enorm last van allemaal bultjes (puistjes) op mijn voorhoofd en rug. In de zomer durfde ik niet eens hemdjes te dragen. En ben ik hier natuurlijk mee naar de dokter gegaan toen heb ik een crème gekregen, dat hielp wel even. Toen heb ik zware tabelletjes gekregen voor acne daar bleef[lees meer...] het een poos van weg. Maar kwam ook weer terug. Ik vergat vaak de pil dus ben overgestapt naar een hormoonstaafje. Toen had ik nergens geen last meer van in het begin. Ik heb het staafje 1,5 jaar gehad, ik was soms 4 weken ongesteld. Nou daar zit niemand op te wachten. Dus het staafje er uit en weer aan de pil. Maar nu heb weer last van puisten. Ik had vroeger nooit geen last van puistjes en nu? Dus ik weer naar de huisarts weer aan een zware kuur en ondertussen naar een huidspecialist, want ik kan niet van de puistjes afblijven waardoor ik littekens en pigmentvlekken kreeg. Ze adviseerde mij onmiddellijk te stoppen met deze zware kuur. En ze zei tegen mij; dat ik eens moest kijken naar de bijwerkingen van mij pil. En daar stond idd - acne en ook licht gele vlekken. Ik ben direct gestopt met de kuur. En ben nu 2 weken gestopt met de pil. En wil kijken hoe het dan gaat. Ik was benieuwd of iemand anders ook acne heeft gekregen door deze pil? Ik had er vroeger nooit geen last van en toen besefte ik mij, toen ik aan de pil begon dat ik er toen last van begon te krijgen. Ik heb hier heel erg mee gezeten namelijk. En gevraagd aan de dokter of het aan mijn pil kon liggen? Maar zijn reactie was nee.

05-02-2024 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Wil toch mijn ervaring delen om aan te geven dat het ook wel goed kan gaan met de pil. Ik zit sinds mijn 16e aan de pil als anticonceptie. Daarvoor had ik elke pms-week ontzettend last van depressieve klachten en andere stemmingsklachten, door de pil is dat compleet weggegaan. Ik voel me over het algemeen emotioneel stabieler. Ook heb ik het altijd al erg vervelend gevonde[lees meer...]n om elke maand te menstrueren, nu slik ik de pil om de maand door waardoor ik maar zo'n 6 keer per jaar ongesteld ben. Wat een verlichting! Ik heb nu controle over mijn cyclus ipv mijn cyclus controle over mij. Als je vergeetachtig bent zoals ik: leg de pilstrip op je telefoon als je gaat slapen, dan pak je hem gelijk in de ochtend zodra je je wekker probeert uit te doen. De enige bijwerking waar ik (merkbaar) last van heb is een zwakke maag, katers zijn niet zo goed te verduren sindsdien, maar kan ook komen doordat ik ouder ben geworden. Ook ergens weer een voordeel, want ik drink daardoor minder op een avond. Ik weet dat ik in de minderheid ben, de pil moet echt bij je passen, maar ik ben erg tevreden!

20-02-2023 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik begon op mijn 16e/17e met de pil. Was er heel erg mee tevreden omdat ik meer controle had over mijn menstruatie. Klachten werden minder en ik hoefde niet meer elke maand ongesteld te worden en daar was ik het meest blij mee. Slik het meestal 2 of 3 maanden door en dan een stopweek. Langer dan 3 maanden slik ik het niet door omdat ik dan wel last krijg van stemmingswisse[lees meer...]lingen, pijnlijke borsten en over het algemeen minder in mijn vel. Nu 6/7 jaar later wel elke keer naar mijn menstruatie last van bacteriële vaginose die heel lang blijft aanhouden. Geen idee waar het aan ligt. Ligt misschien aan de stopweek, maar zoals eerder gezegd kan ik niet lang door blijven slikken. Overweeg nu misschien een inplanon. Maar ben er verder al die jaren heel tevreden over geweest!

10-06-2022 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik schrok toen ik de ervaringen opzocht van deze pil die ik al 3 jaar slik (19-22). Ik heb deze pil altijd wel fijn gevonden omdat er weinig hormonen inzitten. Helaas is de pil niet meer sterk genoeg want als ik de stopweek oversla, krijg ik last van doorbraakbloedingen die maar niet stoppen. Ik ben een aantal keer gestopt met deze pil in de 3 jaar, en merk wel dat ik mind[lees meer...]er emotioneel ben wanneer ik aan de pil zit. Ik kan mij dus wel vinden in de veranderde emoties die anderen benoemen. Wel is mijn libido een stuk hoger met deze pil. Mijn borsten zijn ook een klein beetje gegroeid sinds ik aan deze pil zit. Als ik stop worden ze ook weer kleiner.

24-09-2021 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik slik deze pil sinds mijn 14e en heb hier nooit problemen mee gehad. Toen geswitcht naar de WeCare pil omdat de Mylan tijdelijk niet beschikbaar was. Ik kreeg van de WeCare mega last van infecties en daarom weer geswitcht naar de Mylan toen die weer beschikbaar kwam. Nooit een andere meer gebruikt. Zeer tevreden over.

01-05-2020 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Na een abortus toch besloten om aan de pil te gaan. Ik lees hier alleen maar negatieve verhalen. Deze pil is makkelijk om in te nemen alleen heb ik het idee dat mijn piekergedrag en neerslachtigheid te linken is aan deze pil. Ik durf geen spiraal omdat ik de plaatsing en horror verhalen te eng vind. Iemand anders nog positieve ervaringen met deze pil ?