ethinylestradiol / levonorgestrel

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585 meningen)
Yasmin (209 meningen)
YAZ 24+4 (139 meningen)
Marvelon (52 meningen)
Zoely (52 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

25-01-2017 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/150ug)

12-05-2016 | Vrouw | 47
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/125ug)
Volstaat prima voor het doel waarvoor ik het gebruikte (anticonceptie). Lastig is wel dat je er dagelijks aan moet denken en als je het toch een keer vergeet in een bepaalde week dat je dan alsnog aanvullende voorbehoedsmiddelen moet gebruiken. Maar het is eenvoudig in gebruik. Vond alleen de risico's die je blijkbaar op mijn leeftijd (47) hebt niet meer aanvaardbaar. Zoek[lees meer...] nu alleen nog naar een geschikt anticonceptiemiddel. Eigenlijk wil ik dat mijn partner zich laat steriliseren, maar hij durft het niet.

21-09-2015 | Vrouw | 19
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/50ug)
Ik had best vaak dipjes en had nergens zin in. Ik werd ook snel kwaad. Ook was ik 10kg aangekomen. Menstruaties waren wel meer regelmatig en minder hevig.

18-09-2015 | Vrouw | 29
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/125ug)
Ik heb de pil jarenlang geslikt. Maar de laatste jaren merkte ik een duidelijk verband tussen de pil en mijn stemmingswisselingen. Dit doordat als ik een aantal maanden stopte ik nergens last van had en zodra ik weer begon was ik onverklaarbaar emotioneel en ook vaak last van een nerveus/zenuwachtig gevoel (zonder reden). De strips zelfs zijn wel fijn in gebruik en zel[lees meer...]f nam ik het altijd netjes op tijd in en dus nooit ongewenst zwanger geweest ofzo.

28-05-2015 | Vrouw | 18
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/125ug)
Ik heb een vrij positieve ervaring met Microgynon30, ik kan niet zo heel goed tegen hormonen, maar aangezien ik zo zwaar menstrueerde dat ik soms flauw viel, moest ik wel aan de pil om dit effect af te remmen. Doordat dit een relatief lichte pil is, kon ik er redelijk goed tegen, maar ik heb wel enige gewichtstoename en hoofdpijn ervaren, positievere ervaringen waren dat m[lees meer...]ijn borsten iets zijn gegroeid en dat ik nooit meer puistjes heb (had ik sowieso al bijna nooit). Mijn menstruatie is iets minder zwaar geworden, al zijn er nog steeds zware krampen, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij. Goede pil voor meisjes die dus niet zo goed tegen hormonen kunnen of voor meisjes die aan de pil willen beginnen en niet weten wat ze moeten kiezen.

03-05-2015 | Vrouw | 26

09-11-2014 | Vrouw | 24
ethinylestradiol / levonorgestrel
Ik ben sinds mijn 15e bezig met Microgynon 30, wat ondertussen 9 jaar geleden is. In de eerste jaren van het gebruik heb ik vrijwel geen last ondervonden. Het kan zijn dat ik wel wat aangekomen ben en dat mijn borsten zijn gegroeid, maar aangezien ik midden in de pubertijd zat kan het natuurlijk ook daarmee te maken hebben gehad. Destijds totaal geen problemen met mijn lib[lees meer...]ido, maar ik was natuurlijk tiener. Dit werd overigens wel langzaam minder. Na ongeveer 4 jaar kreeg ik een goedkopere variant, Stediril 30. Werd mij verteld dat dit precies dezelfde pil was, alleen met een iets ander uiterlijk en daar vertrouwde ik dan maar op. Na ongeveer 1,5 jaar last te hebben van darmproblemen, emotionele labiliteit en paniekaanvallen (wat in de eerste instantie op een "winterdip" werd gegooid) geëist dat ik weer Microgynon 30 kreeg en de klachten verdwenen. Nu, weer 4 jaar later, ben ik compleet lusteloos. Mijn libido ligt ver onder het nulpunt, ik ben erg zwaarmoedig en kan bijna nergens motivatie voor opbrengen. Hoewel ik er rekening mee hou dat dit niet alleen aan de pil ligt heb ik toch besloten te stoppen (ook uit nieuwsgierigheid), ik heb zojuist mijn laatste strip afgemaakt. Ik zal over een tijdje een nieuw bericht plaatsen (als dit mogelijk is) om te laten weten welk effect dit op mij heeft.

30-04-2014 | Vrouw | 36
ethinylestradiol / levonorgestrel
Sinds mijn 15e gebruik ik dit middel en ben nu 36, het heeft altijd prima gewerkt als zwangerschapspreventie. Het enige nadeel is dat ik erdoor ben aangekomen en tijdens mijn stopweek altijd 1 a 2 dagen last krijg van migraine

07-01-2014 | Vrouw | 41
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na ruim een jaar het Implantaat Implanon in mijn arm te hebben gehad, heb ik dit moeten laten verwijderen door de huisarts omdat ik 4 weken niet menstrueerde en vervolgens 4 weken onafgebroken ongesteld was en dit tot lichamelijke klachten leidde. Ze heeft mij toen Microgynon 30 voorgeschreven. Al vanaf de eerste week merkte ik dat ik hele heftige maag/buikklachten kreeg. [lees meer...]Zware misselijkheid met braakneigingen, opgeblazen maag en buik. Zo erg dat ik er 's nachts niet van kon slapen. Ook ben ik in een depressie terecht gekomen. Toch heb ik de drie maanden volgehouden in de hoop dat de klachten zouden verminderen, maar helaas, ik was redelijk klacht-vrij in de stopweek maar zodra ik weer een paar dagen met de nieuwe strip bezig was kwamen de klachten weer even heftig terug. Tevens last van (zware) vermoeidheid. Ook ben ik in een korte periode de nodige kilo's aangekomen maar dat vind ik het minst erge want mijn menstruaties zijn zonder anticonceptie niet vol te houden vanwege de heftigheid en hoeveelheid. Helaas dus nu ook met de pil moeten stoppen en vandaag informatie meegekregen over de Nuvaring, in de hoop dat dit middel wél geschikt voor mij zal zijn. Ik neem bijwerkingen graag op de koop toe zoals gewichtstoename/hoofdpijn/vermoeidheid, maar depressies en zware misselijkheid beheersen je leven helaas ook en daarom deze laatste hoop met de Nuvaring...

31-01-2013 | Vrouw | 35
ethinylestradiol / levonorgestrel
ik slik de orginele microgynon 30, en hij werkt bij mij erg goed ,kom er niet van aan ,en heb veel minder migraine,ik wil geen andere!

16-11-2012 | Vrouw | 19

12-11-2012 | Vrouw | 19
ethinylestradiol / levonorgestrel
Na 3,5 jaar ben ik gestopt met deze pil. In eerste instantie altijd tevreden geweest. Al ben ik er wel een dikke 7 kilo van aangekomen! Absurd veel vind ik... Omdat mijn klachten in de stopweek steeds heftiger werden vond ik het genoeg. Ik had eerst nooit last van bijwerkingen en hoefde in de stopweek geen pijnstiller te pakken want alles verliep heel gladjes met mijn pil.[lees meer...] Afgelopen jaar kreeg ik steeds meer last en nam ik elke dag wel een pijnstiller in de stopweek. Ook kon ik met deze pil maximaal 2 weken doorslikken, vervolgens had mijn lichaam er genoeg van en kreeg ik doorbraakbloedingen. Libido etcetera waren altijd wel in orde en voor de rest ook geen (extra) last van puistjes o.i.d. Overgestapt naar de trigynon, al ben ik hier minder tevreden over. Ga nu de Yasmin proberen.

25-10-2012 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / levonorgestrel
Zeer gemakkelijk zeer tevreden over Ik had altijd veel klachten tijdens mijn menstruatie. Hevige krampen veel bloedverlies duizeligheid hoofdpijn. Zelfs zo erg dat ik soms niet naar school kon of halverwege de dag ziek naar huis moest. Sinds ik de pil slik zijn die klachten veel minder geworden. ze zijn niet helemaal weg maar het belemmert me niet meer. Enigste nadeel is [lees meer...]dat ik sinds 2 jaar regelmatig om de +/- 3 maanden een bloeding krijg die blijkbaar door de pil heen komt. Ik twijfel hierdoor wel eens of de werking nog wel voldoende is.

12-10-2012 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / levonorgestrel
Gewoon de pil. werkte voor mij goed. Alleen door mijn zeer wisselvallige werktijden was het erg onpraktisch geworden en vergat er nogal eens 1... Nu over gegaan op de pleister Evra. Iedere week (3 weken lang) een nieuwe pleister en daarna gewoon de reguliere stopweek. Ik heb geen last gehad van bijwerkingen toen ik overstapte, dat was erg fijn!

16-05-2021 | Vrouw | 36
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/125ug)
22 jaar gebruikt, nu 2 jaartjes niet ivm zwangerschap en borstvoeding, maar ik merk geen verschil tussen het wel en niet gebruiken van deze pil (behalve dan dat ik zonder de pil zwanger werd, wat de bedoeling ook was) Een aantal jaar terug door de verzekeraar op generieke variant gezet en in 2 maanden zwanger, ondanks ik dagelijks de pil slikte. Terug naar de Microgynon [lees meer...]en nooit weer "problemen" gehad.

02-01-2021 | Vrouw | 17
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/150ug)
Prima pil, als je onzeker bent in de werking van conceptiepillen, is dit een goede pil om je vertrouwen te geven. Hij had voor mij weinig tot geen bijwerkingen. Of ik merkte het niet. Ik kwam niet aan, kreeg er geen depressie van en werd door regelmatig gebruik niet zwanger. Aanrader!

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum