Ervaringen met Yasmin

25-05-2016 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Hoi allen, Ik ben een vrouw van 23 jaar oud. Op 3 mei 2016 heb ik Yasmin (er staat Rosal op het doosje, maar beide pillen hebben dezelfde werkzame stoffen) voorgeschreven gekregen, nadat er bij mij PCOS is vastgesteld. PCOS is een hormonale aandoening waarbij ongesteldheid minder vaak optreedt of geheel uitblijft en waarbij acné kan voorkomen. Mij werd geadviseerd om de an[lees meer...]ticonceptiepil te gaan slikken om de ongesteldheid weer op te wekken. In verband met puistjes heb ik gevraagd om een pil die iets voor mijn huid zou kunnen betekenen, waarna de specialist Yasmin voorstelde. Sinds ruim een week (na ongeveer 15 dagen de pil te hebben geslikt) voel ik me erg gestrest en gespannen. Ik zit absoluut niet lekker in mijn vel. Ik denk erg negatief, pieker veel en twijfel aan alles. In eerste instantie dacht ik dat het aan mezelf (altijd al perfectionistisch en een piekeraar) en vervolgens aan werkstress lag, maar na een paar dagen begon ik te vermoeden dat het aan de anticonceptiepil ligt. Ik heb me namelijk nog nooit zo gevoeld zoals ik me nu voel en schrik hier erg van. Ik ben 20 mei 2016 per direct gestopt met het slikken van Rosal/Yasmin. Ik ga na afloop van mijn stopweek weer terug naar ethinylestradiol/levonorgestrel, een anticonceptiepil die ik vroeger heb gebruikt en waarbij ik geen klachten ervoer. Ik hoop heel erg dat ik mezelf weer zal terugvinden. Ik vroeg me af hoe het nu gaat met de vrouwen die dezelfde ervaringen als ik hebben gehad met Yasmin/Rosal. Voor wie zich ook somber heeft gevoeld, hoe gaat het nu met jullie? Hoe lang heeft het geduurd voordat jullie je weer vrolijk voelden? En wat heeft jullie daarbij geholpen? Ik hoor het heel graag! Bij voorbaat hartelijk dank! Groetjes!

23-02-2016 | Vrouw | 31
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Neem deze pil niet!!! Ik heb deze pil twee dagen gebruikt en twee keer een hele nare aanval gehad. De eerste keer dacht ik dat ik dood ging en heb ik de ambulance zelfs gebeld. Ik ben niet bang aangelegd en ik heb wel eens eerder een paniekaanval gehad, ben wel eens flauwgevallen of bad gegaan. Maar dit was echt heel anders en veel enger dan wat ik ooit heb meegemaakt! I[lees meer...]k werd uit het niets overmand door angst en ben blijkbaar gaan hyperventileren zonder dat ik het door had. Ik kan me niet eens precies herinneren hoe het precies begon behalve dat ik me opeens heel raar begon te voelen. Mijn hele lichaam tintelde heel erg, ik kreeg een piep in mijn oor, hoorde verder bijna niets meer en ik was zo duizelig als wanneer je out gaat. Ik dacht dat mijn lichaamsfuncties aan het uitvallen waren en dacht: dit is het. Heel eng. Ambulance gebeld en die konden het ook niet helemaal verklaren behalve dat ik me misschien zo voelde door hyperventilatie. De dag erna kreeg ik eind van de middag weer uit het niets zo'n aanval alleen wist ik nu dat ik niet dood zou gaan en dat ik gewoon rustig moest worden. Maar er bleven de hele tijd allemaal rare angstige gedachten omhoog komen. Bijna alsof ik gek aan het worden was omdat dit helemaal niet mijn eigen gedachten waren. Ik was buiten deze aanvallen om met vlagen heel nerveus, emotioneel labiel en had steeds de neiging om weer bang te worden. Die gedachten bleven af en toe opkomen en ik moest echt heel erg mijn best doen om ze steeds te relativeren. Ik was heel aanhankelijk en durfde niet alleen te zijn terwijl ik normaal juist kan genieten van alleen zijn. Pas anderhalve dag nadat ik de laatste pil had genomen was ik weer helemaal mezelf en gewoon relaxed in mijn hoofd. Ik ben nog nooit zo blij geweest om me gewoon normaal te voelen! Ik weet zeker dat dit door deze pil from hell is gekomen! Dit was ik niet! Voorlopig even geen hormonen voor mij!! Ik wil jullie graag waarschuwen want ik wens dit niemand toe. Liefs

28-01-2016 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Vanwege plaatsing Mirena spiraal gestopt met de ethinylestradiol/levonorgestrel pil. Na anderhalf jaar kwam mijn acne langzaam terug. Daarom raadde de huisarts mij aan om met de Yasmin pil te beginnen. Deze werkte direct al tegen een hoop van de diepgelegen acne. Rond die tijd begonnen voor mij ook aanhoudende schimmelinfecties, darmklachten (candida achtige klachten) en h[lees meer...]evige haaruitval. Nu, na een jaar realiseer ik mij dat al deze dingen tegelijk met het starten van de Yasmin pil kwamen. Daarom stop ik met deze pil.

08-01-2016 | Vrouw | 20
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Acne/puistjes
Jarenlang slikte ik de Microgynon 30 anticonceptiepil. Deze beviel mij altijd prima, had alleen last van stemmingswisselingen, maar heb hier nooit bij stilgestaan dat dit door de pil zou kunnen komen. Op een gegeven moment kreeg ik last van puistjes en schreef de dokter mij Eryacne voor. Hierdoor verdwenen de puistjes weer. Een jaar geleden is Eryacne uit de markt gehaald[lees meer...], ik kreeg als vervanger Inderm maar dit is lang niet zo effectief omdat dit een lager percentage erytromycine bevat. De puistjes werden erger en erger en op een gegeven moment had ik echt hevige acne, ik heb in die tijd werkelijk alles geprobeerd. Toen ik erachter kwam dat de Microgynon 30 acne kan stimuleren wilde ik acuut een andere pil. Ik heb toen voor de Yasmin pil gekozen en nu na drie maanden is mijn huid weer stralend zoals vroeger. Ik voel mij veel minder onzeker en kan me weer vertonen. Ook zijn mijn stemmingswisselingen flink afgenomen en zit ik veel beter in m'n vel. Wel is bekend dat de Yasmin pil een verhoogde kans op trombose en longembolie geeft, om deze reden zou ik deze pil absoluut niet gebruiken als je rookt of trombose en/of longembolie in je familie voorkomt. Voor mij werkt deze pil in ieder geval super.

02-11-2015 | Vrouw | 30
Acne/puistjes
Ik heb jaren de diane 35 geslikt (of de verzekerde versie, Cyproteronacetaat/ Ethinylestradiol) omdat ik last had van acne. Vanwege alle trombose ellende in het nieuws samen met mijn huisarts besloten om te stoppen met de diane en over te stappen op de microgynon 30 (ethinylestradiol/ levonorgestrel). Inmiddels was ik 30 en heus wel over de acne-leeftijd heen zou je zeggen[lees meer...]. Niet dus. Wat een ellende met de microgynon, binnen een maand zat ik helemaal onder. Op mijn rug, mijn borst en in mijn gezicht. Niet alleen kleine pukkeltjes maar ook onderhuidse ontstekingen. Na wat onderzoek op internet had ik het vermoeden dat het misschien zou liggen aan de 'verzekerde variant' en heb ik om de 'echte' (Bayer) microgynon gevraagd (dus wel zelf betalen dan), helaas zonder resultaat. De huisarts schreef me benzoylperoxide en inderm applicatievloeistof voor. Dat hielp wel om de plekken plaatselijk te laten verminderen, maar het voorkwam niks dus het kwam met dezelfde gang weer terug. Allerlei producten geprobeerd, van Clinique tot meer natuurlijk (met tea tree bijvoorbeeld), behandelingen bij de schoonheidsspecialiste, niets hielp. Tot ik (ook op internet) las dat Levonorgestrel een relatief hoge intrinsieke androgene werking heeft en bij patiënten met acne vermeden dient te worden. Ik ben dus terug gegaan naar de huisarts met dit verhaal en kreeg op mijn eigen verzoek de Yasmin voorgeschreven. Binnen twee weken werd mijn huid weer mooier en binnen twee maanden was heel mijn acne verdwenen, ook op mijn rug. Als reiniging gebruik ik Dr. Brandt - pores no more en mijn huid is in heel mijn leven nog nooit zo mooi geweest als dat 'ie nu is, ik ga maanden door zonder ook maar één pukkeltje. En dat voor iemand die een behandeling met roaccutane overwoog. Wat betreft overige bijwerkingen die je bij een pil kan verwachten (en die ik regelmatig heb gehad bij andere pillen); ik heb nergens last van. Geen hoofdpijn, geen stemmingswisselingen, geen vermindering in libido, geen heftige menstruatiepijnen, niets van dat alles. Voor mij geen andere pil meer.

29-10-2015 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik ben nu bijna anderhalve maand gestopt met deze pil en ben zo blij dat ik deze beslissing heb genomen! Ik voel me 10x beter. In de beginjaren heb ik bij het gebruiken van deze pil geen enkele last gehad. Echt het laatste jaar was ik steeds aan het kwakkelen. Heel erg last van mijn buik en steeds terugkomende schimmelinfecties. hiermee ben ik naar de huisarts gegaan. Vers[lees meer...]chillende onderzoeken zijn gedaan, waaronder ook een een uitstrijkje waar niets uit kwam. Verder was mijn libido erg laag en was vrijen alles behalve fijn. Toen ik op onderzoek uitging over deze pil, begon ik overal op internet te lezen dat vele vrouwen last hebben van dezelfde bijwerkingen. Ik ben sindsdien direct met de pil gestopt en voel me echt stukken beter!! Als ik een advies mag geven; begin niet aan deze pil of als je er al aan zit stop er direct mee bij het beginnen van deze bijwerkingen. Ik heb me er lange tijd erg ellendig door gevoeld.

12-08-2015 | Vrouw | 28
Longembolie
Deze pil zou volgens de huisarts al mijn problemen oplossen. Had erg veel last van lange menstruaties gemiddeld 14 dagen vloeien. De huisarts schreef deze pil voor ipv de microgynon en ik zou willen dat ik hem nooit ingenomen had. Met verdenking op longontsteking opgenomen en bleek in beide longen gemiddeld 30 bloedpropjes (longembolieen) te hebben zitten en in mijn[lees meer...] linker long een ernstig long infarct. Blijkt dus later dat deze pil een zeer grote kans geeft op trombose vergeleken bij de andere pil vormen. Dit was mij door de huisarts en apotheek niet verteld. Ik heb op het randje van de dood gezweefd. Artsen wisten niet of ze mij konden redden. Enige wat ze konden was bloedverdunners geven en hopen op het beste.

10-08-2015 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/drospirenon (30/3/3mg)
Ik kreeg van de Yasmin hevige pijn bij het vrijen, kon ineens nog maar 1 keer en had dan al meteen pijn zodat ik een paar dagen moest 'herstellen'. Daarnaast een schimmelinfectie, nooit eerder last van gehad. Was gewoon erg droog daar allemaal. Ook mijn huid werd erg droog en ogen rood. Ben er ook een aantal kilo van aangekomen terwijl ik hier totaal geen aanleg voor heb. [lees meer...]Daarnaast altijd last van pijnlijke borsten..Verder wel een mooie huid maar vond het eerste zo frustrerend dat ik meer puistjes maar voor lief neem en nu de driefasenpil ga proberen. Nu 3 weken bezig en kan alweer zovaak seks hebben als ik wil zonder pijn!

01-05-2015 | Vrouw | 30
Goed!

11-03-2015 | Vrouw | 27
Aambeien en vaatscheurtjes
Ik heb ongeveer 12 jaar lang deze pil gebruikt en altijd tevreden geweest. Helaas begonnen na ongeveer 10 jaar toch klachten te komen namelijk, extreme pijnen in mijn stopweek en opkomende aambeien, mijn lichaam was totaal compleet van streek en ik klapte dubbel van de pijn dat ik me gewoon geen houding wist te heven of hoe ik uberhaubt moest ademen.. Tijdens het nemen v[lees meer...]an de pil begon ik steeds vaker dikke witte slijmerige klonten te verliezen (dit staat tevens ook in de bijwerkingenlijst omschreven.) Ik heb hier verder nooit echt zo extreem last van gehad, wel klein beetje. Doordat ik zulke extreme pijnen begin te ervaren ben ik hiermee naar de dokter gegaan die mij vervolgens over gezet heeft naar Gracial. Al met al toch tevreden geweest over deze pil, geen gewichtstoename, geen verminderde libido etc, en als ik er terug naar deze pil zou kunnen gaan zou ik dat graag doen mits de vervelende bijwerkingen in de stopweek wegbleven.

04-03-2015 | Vrouw | 16
Acne/puistjes
Het was altijd zo, als ik ongesteld werd kreeg ik wat pukkeltjes. Sinds ik de Yasmin slik is dat juist andersom. De weken dat ik de Yasmin slik, krijg ik zoveel acne! Niet normaal. Ik kijk er nu gewoon naar uit om ongesteld te worden, want dan is mijn huid weer wat mooier. Ik ga binnenkort overstappen.

02-03-2015 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon (30/3/3mg)
Enorme last van stemmingswisselingen, depressieve gevoelens, vermindering in libido is extreem gedaald naar aanleiding van deze pil, geen zin meer in dingen..enorme migraine dagelijks. Naar mijn mening een slechte anticonceptie vorm aangezien de voordelen, (voorkomen zwangerschap/extreme menstruaties bij mij) niet opwegen tegen de nadelen.

25-02-2015 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (20/3/3mg)
Het gebruik van deze pil heb ik altijd als prettig ervaren zonder problemen. Na 10 jaar wou ik eens zonder hormonen kijken hoe mijn menstruatie verloopt, ook omdat de gevolgen op lange termijn van langdurig gebruik nog onbekend zijn. Ik heb nu echter sinds juli extreem veel last van haaruitval. Ik had altijd heel dik, mooi haar en nu na elke wasbeurt en kambeurt haal ik he[lees meer...]le plukken haar eruit. Ik vind dit vreselijk... Dit is een zure nasmaak na 10 jaar prettig gebruik.

08-02-2015 | Vrouw | 37
ethinylestradiol/drospirenon
Overgestapt van Diane-35 naar yasmin. Wat een drama. Duurde nogal lang dat ik erachter kwam dat mijn gemoedstoestand dankzij deze pil zo slecht was. M'n huid was erg onrustig door de yasmin, terwijl deze bekend staat als te gebruiken bij Acne! In mijn geval dus niet! Overgestapt op mercilon en mijn stemmingswisselingen waren binnen een maand voorbij en m'n acne werd veel m[lees meer...]inder! Helaas wel andere uitslag ervoor terug gekregen in mijn gezicht en migraine tijdens stopwerk, ( ik vermoed door deze pil) dus weet nu even niet wat ik moet doen( tips zijn welkom). Maar de Yasmin nooit meer!

05-02-2015 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Jarenlang heb ik de mircoginon geslikt, maar van deze kreeg ik stemmingswisselingen en schommelingen in bloedsuikerspiegel. 10 maanden geleden gestopt hiermee, en de klachten waren daarbij ook helemaal weg, maar omdat ik 1 dag per maand heftige buik en rugpijn heb, en ook nog last van puistjes, in overleg met de huisarts begonnen met de generieke variant van de yasmin. Gek[lees meer...]ozen voor deze omdat deze effectief is tegen puistjes, maar ook minder kans op stemmingswisselingen. Ik heb het slikken 10 dagen volgehouden, maar de schommelingen in bloedsuikerspiegel waren weer heel heftig, en ik ik had hele erge stemmingswisselingen, en een heel kort lontje. Ik voelde mij tevens heel down/depressief. Ook vloeide ik na 10 dagen nog steeds, hoewel huisarts aangaf dat dit normaal is in het begin. Ik had overigens in de periode dat ik deze pil slikte geen nieuwe puistjes gekregen. Toch iets positiefs dus.

02-02-2015 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/drospirenon
Na 2 jaar lang last te hebben gehad van contactbloedingen ben ik gestopt met deze pil. Binnen 2 weken waren de contactbloedingen weg. Ook werd mijn libido vele malen hoger. Na 2 maanden gestopt te zijn met deze pil ben ik toch weer begonnen. Ik kreeg namelijk een vriend, daarnaast kwam mijn vette/onzuivere huid ook weer opspelen. Ik dacht ik probeer het gewoon weer even ik[lees meer...] heb toch nog een strip liggen. Nu na 6 dagen deze pil geslikt te hebben is er niets meer over van mijn vrolijke ik. Mijn libido is zo goed als verdwenen. Emotioneel volledig afgevlakt. Oh ja, mijn huidje is weer prachtig uiteraard. Maar goed, wat heb je aan een mooie huid als je totaal niet happy bent en geen behoefte aan intimiteit hebt. Besloten voorgoed te kappen met deze pil. Onvoorstelbaar wat er in een aantal dagen kan veranderen in je lijf/hoofd.