ethinylestradiol/drospirenon

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

29-10-2015 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik ben nu bijna anderhalve maand gestopt met deze pil en ben zo blij dat ik deze beslissing heb genomen! Ik voel me 10x beter. In de beginjaren heb ik bij het gebruiken van deze pil geen enkele last gehad. Echt het laatste jaar was ik steeds aan het kwakkelen. Heel erg last van mijn buik en steeds terugkomende schimmelinfecties. hiermee ben ik naar de huisarts gegaan. Vers[lees meer...]chillende onderzoeken zijn gedaan, waaronder ook een een uitstrijkje waar niets uit kwam. Verder was mijn libido erg laag en was vrijen alles behalve fijn. Toen ik op onderzoek uitging over deze pil, begon ik overal op internet te lezen dat vele vrouwen last hebben van dezelfde bijwerkingen. Ik ben sindsdien direct met de pil gestopt en voel me echt stukken beter!! Als ik een advies mag geven; begin niet aan deze pil of als je er al aan zit stop er direct mee bij het beginnen van deze bijwerkingen. Ik heb me er lange tijd erg ellendig door gevoeld.

12-08-2015 | Vrouw | 28
Longembolie
Deze pil zou volgens de huisarts al mijn problemen oplossen. Had erg veel last van lange menstruaties gemiddeld 14 dagen vloeien. De huisarts schreef deze pil voor ipv de microgynon en ik zou willen dat ik hem nooit ingenomen had. Met verdenking op longontsteking opgenomen en bleek in beide longen gemiddeld 30 bloedpropjes (longembolieen) te hebben zitten en in mijn[lees meer...] linker long een ernstig long infarct. Blijkt dus later dat deze pil een zeer grote kans geeft op trombose vergeleken bij de andere pil vormen. Dit was mij door de huisarts en apotheek niet verteld. Ik heb op het randje van de dood gezweefd. Artsen wisten niet of ze mij konden redden. Enige wat ze konden was bloedverdunners geven en hopen op het beste.

10-08-2015 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/drospirenon (30/3/3mg)
Ik kreeg van de Yasmin hevige pijn bij het vrijen, kon ineens nog maar 1 keer en had dan al meteen pijn zodat ik een paar dagen moest 'herstellen'. Daarnaast een schimmelinfectie, nooit eerder last van gehad. Was gewoon erg droog daar allemaal. Ook mijn huid werd erg droog en ogen rood. Ben er ook een aantal kilo van aangekomen terwijl ik hier totaal geen aanleg voor heb. [lees meer...]Daarnaast altijd last van pijnlijke borsten..Verder wel een mooie huid maar vond het eerste zo frustrerend dat ik meer puistjes maar voor lief neem en nu de driefasenpil ga proberen. Nu 3 weken bezig en kan alweer zovaak seks hebben als ik wil zonder pijn!

01-05-2015 | Vrouw | 30
Goed!

11-03-2015 | Vrouw | 27
Aambeien en vaatscheurtjes
Ik heb ongeveer 12 jaar lang deze pil gebruikt en altijd tevreden geweest. Helaas begonnen na ongeveer 10 jaar toch klachten te komen namelijk, extreme pijnen in mijn stopweek en opkomende aambeien, mijn lichaam was totaal compleet van streek en ik klapte dubbel van de pijn dat ik me gewoon geen houding wist te heven of hoe ik uberhaubt moest ademen.. Tijdens het nemen v[lees meer...]an de pil begon ik steeds vaker dikke witte slijmerige klonten te verliezen (dit staat tevens ook in de bijwerkingenlijst omschreven.) Ik heb hier verder nooit echt zo extreem last van gehad, wel klein beetje. Doordat ik zulke extreme pijnen begin te ervaren ben ik hiermee naar de dokter gegaan die mij vervolgens over gezet heeft naar Gracial. Al met al toch tevreden geweest over deze pil, geen gewichtstoename, geen verminderde libido etc, en als ik er terug naar deze pil zou kunnen gaan zou ik dat graag doen mits de vervelende bijwerkingen in de stopweek wegbleven.

04-03-2015 | Vrouw | 16
Acne/puistjes
Het was altijd zo, als ik ongesteld werd kreeg ik wat pukkeltjes. Sinds ik de Yasmin slik is dat juist andersom. De weken dat ik de Yasmin slik, krijg ik zoveel acne! Niet normaal. Ik kijk er nu gewoon naar uit om ongesteld te worden, want dan is mijn huid weer wat mooier. Ik ga binnenkort overstappen.

02-03-2015 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon (30/3/3mg)
Enorme last van stemmingswisselingen, depressieve gevoelens, vermindering in libido is extreem gedaald naar aanleiding van deze pil, geen zin meer in dingen..enorme migraine dagelijks. Naar mijn mening een slechte anticonceptie vorm aangezien de voordelen, (voorkomen zwangerschap/extreme menstruaties bij mij) niet opwegen tegen de nadelen.

25-02-2015 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (20/3/3mg)
Het gebruik van deze pil heb ik altijd als prettig ervaren zonder problemen. Na 10 jaar wou ik eens zonder hormonen kijken hoe mijn menstruatie verloopt, ook omdat de gevolgen op lange termijn van langdurig gebruik nog onbekend zijn. Ik heb nu echter sinds juli extreem veel last van haaruitval. Ik had altijd heel dik, mooi haar en nu na elke wasbeurt en kambeurt haal ik he[lees meer...]le plukken haar eruit. Ik vind dit vreselijk... Dit is een zure nasmaak na 10 jaar prettig gebruik.

08-02-2015 | Vrouw | 37
ethinylestradiol/drospirenon
Overgestapt van Diane-35 naar yasmin. Wat een drama. Duurde nogal lang dat ik erachter kwam dat mijn gemoedstoestand dankzij deze pil zo slecht was. M'n huid was erg onrustig door de yasmin, terwijl deze bekend staat als te gebruiken bij Acne! In mijn geval dus niet! Overgestapt op mercilon en mijn stemmingswisselingen waren binnen een maand voorbij en m'n acne werd veel m[lees meer...]inder! Helaas wel andere uitslag ervoor terug gekregen in mijn gezicht en migraine tijdens stopwerk, ( ik vermoed door deze pil) dus weet nu even niet wat ik moet doen( tips zijn welkom). Maar de Yasmin nooit meer!

05-02-2015 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Jarenlang heb ik de mircoginon geslikt, maar van deze kreeg ik stemmingswisselingen en schommelingen in bloedsuikerspiegel. 10 maanden geleden gestopt hiermee, en de klachten waren daarbij ook helemaal weg, maar omdat ik 1 dag per maand heftige buik en rugpijn heb, en ook nog last van puistjes, in overleg met de huisarts begonnen met de generieke variant van de yasmin. Gek[lees meer...]ozen voor deze omdat deze effectief is tegen puistjes, maar ook minder kans op stemmingswisselingen. Ik heb het slikken 10 dagen volgehouden, maar de schommelingen in bloedsuikerspiegel waren weer heel heftig, en ik ik had hele erge stemmingswisselingen, en een heel kort lontje. Ik voelde mij tevens heel down/depressief. Ook vloeide ik na 10 dagen nog steeds, hoewel huisarts aangaf dat dit normaal is in het begin. Ik had overigens in de periode dat ik deze pil slikte geen nieuwe puistjes gekregen. Toch iets positiefs dus.

02-02-2015 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/drospirenon
Na 2 jaar lang last te hebben gehad van contactbloedingen ben ik gestopt met deze pil. Binnen 2 weken waren de contactbloedingen weg. Ook werd mijn libido vele malen hoger. Na 2 maanden gestopt te zijn met deze pil ben ik toch weer begonnen. Ik kreeg namelijk een vriend, daarnaast kwam mijn vette/onzuivere huid ook weer opspelen. Ik dacht ik probeer het gewoon weer even ik[lees meer...] heb toch nog een strip liggen. Nu na 6 dagen deze pil geslikt te hebben is er niets meer over van mijn vrolijke ik. Mijn libido is zo goed als verdwenen. Emotioneel volledig afgevlakt. Oh ja, mijn huidje is weer prachtig uiteraard. Maar goed, wat heb je aan een mooie huid als je totaal niet happy bent en geen behoefte aan intimiteit hebt. Besloten voorgoed te kappen met deze pil. Onvoorstelbaar wat er in een aantal dagen kan veranderen in je lijf/hoofd.

15-01-2015 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon (20/3/3mg)
Bijna 10 jaar lang heb ik deze pil gebruikt en ik was er altijd erg tevreden over. Mijn huid werd er een stuk rustiger van en ik voelde me altijd prima. Totdat ik ruim 2,5 geleden last begon te krijgen van schimmelinfecties. Gek werd ik ervan! Ook mijn libido verminderde er drastisch door. Alle mogelijke antischimmelmedicijnen later (de klachten werden iets minder, maar gi[lees meer...]ngen nooit helemaal weg), heb ik de beslissing genomen om te stoppen met de yasmin pil, zodat ik kon kijken of dit de veroorzaker was. Na ruim een maand verdwenen de klachten inderdaad langzaam! Ik heb voor mezelf dus wel de conclusie kunnen trekken dat de yasmin pil dit waarschijnlijk veroorzaakte. Het enige probleem waar ik nu tegenaan loop, is welke anticonceptie ik ga gebruiken. Ik ben eigenlijk wel klaar met het slikken van hormonen, maar word ook niet vrolijk van de gedachten aan een koperspiraal.

07-01-2015 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/drospirenon (30/3/3mg)
Heb veel last van haaruitval, echt onwijs veel en ook veel last van vaginale afscheiding. Dit komt door de pil en mij is gezegd dat er geen andere pil mogelijk is voor mij ivm de klachten die ik heb. Maar dit is zeer frustrerend, beide bijwerkingen.

07-01-2015 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon
Door mijn onzuivere huid op 24-jarige leeftijd besloten van de Mirena spriaal over te stappen naar een lichte pil, de keuze viel daarom op de Yazmin. Al na 1 week bemerkte ik dat mijn huid zuiverder werd! Echter begon na 1 week mijn stemming ook om te slaan. Werd ongeduldig, onzeker, somber, pessimistisch, enorm vermoeid... Om over mijn libido maar niet te spreken. Die wa[lees meer...]s gedaald tot onder het vriespunt. Daarbij steeg mijn bloeddruk van 120/70 naar 140/90. Dit bij elkaar besloot mij om tóch maar weer te stoppen met deze pil. Voor velen waarschijnlijk een fantastische pil, voor mij viel dat helaas anders uit.

26-09-2014 | Vrouw | 20
Menstruatiepijn
Ik had nog al vaak last van de eisprong, die deed zeer, dus ben ik rondom mijn eindexamens begonnen aan de Yasmin. Nooit meer gestopt, prima pil

19-09-2014 | Vrouw | 21

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (556) - Anticonceptie - eenfase