ethinylestradiol/drospirenon

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

17-03-2017 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Al op mijn 15e ben ik begonnen met het slikken van de pil. Omdat ik veel last had van puistjes ben ik eerst begonnen met de Diane pil en na een jaar ben ik op aanraden van de huisarts overgestapt op de Yasmin pil omdat deze lichter zou zijn. De Yasmin pil heb ik jarenlang geslikt zonder noemenswaardige bijwerkingen. Na ongeveer 5 jaar begon ik echter veel last te krijgen v[lees meer...]an vaginale schimmelinfecties. Deze werden elke keer behandeld met schimmeldodende middelen en dan was ik er even vanaf, maar binnen de kortste keren was de schimmelinfectie weer terug. Er ging geen maand voorbij zonder (soms meermaals) een schimmelinfectie. Mijn libido werd ook erg laag en ik had geregeld last van duizelingen. Ik ben heel vaak bij de huisarts geweest met deze klachten en daar kreeg ik te horen dat veel vrouwen er helaas last van hebben en dat ik de anti-schimmelmedicatie maar gewoon preventief moest gebruiken. De vele schimmelinfecties hebben mijn seksleven ook erg beïnvloeden en hebben uiteindelijk ook geresulteerd in veel pijnklachten tijdens het vrijen (vaginisme). Uiteindelijk ben ik bij de bekkenbodemspecialist terecht gekomen om deze problemen op te lossen. Na jaren aanklungelen was ik het spuugzat en heb ik samen met mijn partner besloten om te stoppen met de pil, ondanks dat we nog geen kinderwens hadden. De huisarts vond het niet nodig, want deze was van mening dat de pil niet de veroorzaker kon zijn van al mijn klachten. Ik was echter inmiddels wanhopig en wilde alles wel proberen. En jawel, na een paar maanden gestopt te zijn met de pil werden de schimmelinfecties minder! Wat was ik blij. Helaas heeft mijn eerste natuurlijke menstruatie wel enorm lang op zich laten wachten (meer dan 10 maanden). Mijn hormonale huishouding lag enorm overhoop. Inmiddels ben ik 1,5 jaar verder en zijn mijn menstruaties terug, maar heb ik wel een hele lange cyclus, waar ik dat voordat ik de pil slikte nooit had. De schimmelinfecties zijn bijna helemaal verdwenen en ik heb mijn libido terug. Wat een verschil.De pil heeft mijn hormoonhuishouding dus enorm in de war geschopt, had ik dat maar eerder geweten. Een grote frustratie die ik heb is dat veel (huis)artsen de bijwerkingen die een pil kan geven wegwuiven (ik ben destijds bij verschillende geweest). Elk lichaam is anders, en hormonen kunnen van GROTE invloed zijn op je gezondheid. Alle bijwerkingen zijn voor mij het gemak van het niet zwanger raken niet waard geweest. Inmiddels gebruik ik een natuurlijk anticonceptiemiddel en hier ben ik dolgelukkig mee. Een temperatuurmeter die je vruchtbare dagen berekend, en dus aangeeft op welke dagen je onbeschermd kunt vrijen als je niet zwanger wil worden (of juist ideaal andersom, als je wel zwanger wil worden). Voor mij is deze oplossing ideaal, omdat ik een vaste partner heb.

06-03-2017 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Ik gebruik sinds 2 dagen de pil omdat ik sinds 2 maanden last heb van steenpuisten. Dit heb ik in het verleden weleens gehad toen ik 16 was. Tot nu toe geen ernstige bijwerking, behalve in de ochtend beetje misselijk. Daarom neem ik de pil voor het slapen gaan. Heeft iemand enige ervaring met de pil en acné? Wanneer neemt acné af? Ik vind het vreselijk :(

27-02-2017 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Prima pil niet veel op aan te merken. Lang problemen gehad met cystes op mijn eierstokken en zijn door deze pil helemaal verdwenen. Af en toe van misselijkheid in de ochtend en stemmingswisselingen. Verder hevige buikpijn maar alleen als ik ongesteld moet worden (dit hoort minder te worden door de pil maar heeft voor mij geen effect)

31-01-2017 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik slik sinds 2,5 maand de Yasmin (Rosal) en ben nogal geschrokken van de bijwerkingen die ik voel sinds m'n eerste stopweek. Ik ervaar hevige misselijkheid, waardoor ik in 2 weken zo'n 4 kilo ben afgevallen. Maar ben ook zeer neerslachtigheid, pieker veel en heb continu huilbuien. In eerste instantie dacht ik er niet over na dat dit samen kon hangen met de pil, maar toen [lees meer...]ik me realiseerde dat het begon precies tijdens de stopweek begon het kwartje te vallen. Ik ga morgen naar de huisarts, maar ben per direct gestopt met deze pil.

02-01-2017 | Vrouw | 34
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Ik ben van de mirena spiraal overgeschakeld naar de yasmine pil en tot hiertoe tevreden. Ik heb jaren het spiraal gehad en ook jaren plezier van gehad tot ik bij de laatste spiraal veel vocht vast hield en dus flink aangekomen was. Deze laatste spiraal heb ik er dan na 1jr laten uithalen en de yasmine beginnen gebruiken. Weg vocht vasthouden, mijn oude lijf terug en qua ge[lees meer...]wicht terug naar normaal. Bijwerkingen: naar mijn regels toe hoofdpijn (spiraal geen hoofdpijn), gespannen borsten. In het algemaan ben ik zeer tevreden van de yasmine.

29-12-2016 | Vrouw | 47
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Ik gebruik deze pil al jaren tot volle tevredenheid. In tegenstelling tot andere pillen die ik gebruik heb. Ik ben iets afgevallen. Menstruatie is een stuk lichter. Ik ben nu 47 en blijf deze pil zo lang als mag gebruiken. Mijn dochter van 21 gebruikt hem ook en heeft ook helemaal geen klachten.

07-09-2016 | Vrouw | 26
Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)
Twee weken geleden van de gynaecoloog een aanbeveling gekregen om aan de pil te gaan door onregelmatige menstruatie (PCOS) en somberheid rond de menstruatie (heb meerdere depressieve episoden gehad in het verleden). Omdat ik aan het afvallen ben is Yasmin aangeraden. Maar de laatste anderhalve week zijn de klachten rondom nervositeit juist toegenomen. Een drukkend gevoel o[lees meer...]p de borst, spontane misselijkheid en transpiratie. Moeite met ademhalen, voelt een beetje als hyperventilatie. Na wat oxazepam voel ik me weer normaal. Overweeg daarom om te stoppen met deze pil.

13-07-2016 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik vermoedde de laatste paar maanden dat mijn jarenlange gevecht (sinds start met Yasmin) tegen vaginale schimmelinfecties aan de pil lag. Ik las er steeds meer over, ervaringen van anderen. Daarom naar de huisarts in Nederland en overgestapt op Lenorgestel Ethinylestradiol, de lichtste vorm. Schimmelinfecties zijn sindsdien verleden tijd, ik kan weer seks hebben zonder pi[lees meer...]jn. Helaas heb ik nu ipv schimmelinfecties een opgezwollen buik die elke avond het ergst is. Het maakt niet uit wat ik eet.

13-07-2016 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik gebruik sinds mijn 16e de pil en had voor die ook regelmatig last van puistjes. Ik ben nu 22 en ik bleef last hebben van puistjes, dus besloot ik over te stappen op een andere pil, de Yasmin. Ik had gelezen dat hier een ander soort hormoon in zit dan in de meeste andere anticonceptiepillen. Sinds het gebruik van deze pil is mijn huid egaler dan ooit te voren! Af en toe [lees meer...]nog wel last van een puistje, maar dat heeft iedereen wel is. Ik ben er heel erg blij mee!!

13-06-2016 | Vrouw | 37
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Vrij snel kreeg ik al last van heftige migraine en droge vagina. Geleidelijk aan begonnen de andere bijwerkingen. Heeft een hele negative impact op mn leven gehad. Nooit meer deze pil voor mij.

02-06-2016 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Begin 2015 schreef mijn dokter mij de Yasmin pil voor (ik was toen 17), omdat de microgynon 30 weinig effect had. Ik heb de Yasmin zo'n 6 maanden geslikt. In het begin kreeg ik last van hoofdpijnaanvallen en voelde ik me vreemd, maar er werd mij ook verteld dat je de eerste paar maanden van dit soort bijwerkingen kon voelen. Ik besloot dus om er verder niet veel aandacht a[lees meer...]an te besteden en dacht dat dit na een maandje wel over zou zijn. Mooi niet dus! Na 4 tot 5 maanden werden de klachten steeds erger. Ik had dagelijks last van hoofdpijnaanvallen die ik nooit eerder heb gehad, hierdoor moest ik dan op bed liggen en wachten tot het over was. Ook had ik enorm veel last van buikpijn, bij deze buikpijn voelde het alsof er iemand met een mes in mijn buik stak. De pijn was zo erg dat ik niet meer kon lopen. Ik kan echt wel tegen een stootje maar dit werd me te heftig. Ook had ik last van paniek aanvallen en een drukkend gevoel op de borst. Ik heb ook veel last gehad van stemmingswisselingen en best wel depressieve gedachtes. Na een tijdje kreeg ik ook weet last van doorbraakbloedingen ook al slikte ik de pil steeds maar 1 maand. Uiteindelijk ben ik terug gegaan naar de huisarts en heb microgynon 50 gekregen. Over microgynon ben ik super tevreden! Ik raad iedereen de Yasmin pil echt af!!

25-05-2016 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Hoi allen, Ik ben een vrouw van 23 jaar oud. Op 3 mei 2016 heb ik Yasmin (er staat Rosal op het doosje, maar beide pillen hebben dezelfde werkzame stoffen) voorgeschreven gekregen, nadat er bij mij PCOS is vastgesteld. PCOS is een hormonale aandoening waarbij ongesteldheid minder vaak optreedt of geheel uitblijft en waarbij acné kan voorkomen. Mij werd geadviseerd om de an[lees meer...]ticonceptiepil te gaan slikken om de ongesteldheid weer op te wekken. In verband met puistjes heb ik gevraagd om een pil die iets voor mijn huid zou kunnen betekenen, waarna de specialist Yasmin voorstelde. Sinds ruim een week (na ongeveer 15 dagen de pil te hebben geslikt) voel ik me erg gestrest en gespannen. Ik zit absoluut niet lekker in mijn vel. Ik denk erg negatief, pieker veel en twijfel aan alles. In eerste instantie dacht ik dat het aan mezelf (altijd al perfectionistisch en een piekeraar) en vervolgens aan werkstress lag, maar na een paar dagen begon ik te vermoeden dat het aan de anticonceptiepil ligt. Ik heb me namelijk nog nooit zo gevoeld zoals ik me nu voel en schrik hier erg van. Ik ben 20 mei 2016 per direct gestopt met het slikken van Rosal/Yasmin. Ik ga na afloop van mijn stopweek weer terug naar ethinylestradiol/levonorgestrel, een anticonceptiepil die ik vroeger heb gebruikt en waarbij ik geen klachten ervoer. Ik hoop heel erg dat ik mezelf weer zal terugvinden. Ik vroeg me af hoe het nu gaat met de vrouwen die dezelfde ervaringen als ik hebben gehad met Yasmin/Rosal. Voor wie zich ook somber heeft gevoeld, hoe gaat het nu met jullie? Hoe lang heeft het geduurd voordat jullie je weer vrolijk voelden? En wat heeft jullie daarbij geholpen? Ik hoor het heel graag! Bij voorbaat hartelijk dank! Groetjes!

23-02-2016 | Vrouw | 31
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Neem deze pil niet!!! Ik heb deze pil twee dagen gebruikt en twee keer een hele nare aanval gehad. De eerste keer dacht ik dat ik dood ging en heb ik de ambulance zelfs gebeld. Ik ben niet bang aangelegd en ik heb wel eens eerder een paniekaanval gehad, ben wel eens flauwgevallen of bad gegaan. Maar dit was echt heel anders en veel enger dan wat ik ooit heb meegemaakt! I[lees meer...]k werd uit het niets overmand door angst en ben blijkbaar gaan hyperventileren zonder dat ik het door had. Ik kan me niet eens precies herinneren hoe het precies begon behalve dat ik me opeens heel raar begon te voelen. Mijn hele lichaam tintelde heel erg, ik kreeg een piep in mijn oor, hoorde verder bijna niets meer en ik was zo duizelig als wanneer je out gaat. Ik dacht dat mijn lichaamsfuncties aan het uitvallen waren en dacht: dit is het. Heel eng. Ambulance gebeld en die konden het ook niet helemaal verklaren behalve dat ik me misschien zo voelde door hyperventilatie. De dag erna kreeg ik eind van de middag weer uit het niets zo'n aanval alleen wist ik nu dat ik niet dood zou gaan en dat ik gewoon rustig moest worden. Maar er bleven de hele tijd allemaal rare angstige gedachten omhoog komen. Bijna alsof ik gek aan het worden was omdat dit helemaal niet mijn eigen gedachten waren. Ik was buiten deze aanvallen om met vlagen heel nerveus, emotioneel labiel en had steeds de neiging om weer bang te worden. Die gedachten bleven af en toe opkomen en ik moest echt heel erg mijn best doen om ze steeds te relativeren. Ik was heel aanhankelijk en durfde niet alleen te zijn terwijl ik normaal juist kan genieten van alleen zijn. Pas anderhalve dag nadat ik de laatste pil had genomen was ik weer helemaal mezelf en gewoon relaxed in mijn hoofd. Ik ben nog nooit zo blij geweest om me gewoon normaal te voelen! Ik weet zeker dat dit door deze pil from hell is gekomen! Dit was ik niet! Voorlopig even geen hormonen voor mij!! Ik wil jullie graag waarschuwen want ik wens dit niemand toe. Liefs

28-01-2016 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Vanwege plaatsing Mirena spiraal gestopt met de ethinylestradiol/levonorgestrel pil. Na anderhalf jaar kwam mijn acne langzaam terug. Daarom raadde de huisarts mij aan om met de Yasmin pil te beginnen. Deze werkte direct al tegen een hoop van de diepgelegen acne. Rond die tijd begonnen voor mij ook aanhoudende schimmelinfecties, darmklachten (candida achtige klachten) en h[lees meer...]evige haaruitval. Nu, na een jaar realiseer ik mij dat al deze dingen tegelijk met het starten van de Yasmin pil kwamen. Daarom stop ik met deze pil.

08-01-2016 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Jarenlang slikte ik de Microgynon 30 anticonceptiepil. Deze beviel mij altijd prima, had alleen last van stemmingswisselingen, maar heb hier nooit bij stilgestaan dat dit door de pil zou kunnen komen. Op een gegeven moment kreeg ik last van puistjes en schreef de dokter mij Eryacne voor. Hierdoor verdwenen de puistjes weer. Een jaar geleden is Eryacne uit de markt gehaald[lees meer...], ik kreeg als vervanger Inderm maar dit is lang niet zo effectief omdat dit een lager percentage erytromycine bevat. De puistjes werden erger en erger en op een gegeven moment had ik echt hevige acne, ik heb in die tijd werkelijk alles geprobeerd. Toen ik erachter kwam dat de Microgynon 30 acne kan stimuleren wilde ik acuut een andere pil. Ik heb toen voor de Yasmin pil gekozen en nu na drie maanden is mijn huid weer stralend zoals vroeger. Ik voel mij veel minder onzeker en kan me weer vertonen. Ook zijn mijn stemmingswisselingen flink afgenomen en zit ik veel beter in m'n vel. Wel is bekend dat de Yasmin pil een verhoogde kans op trombose en longembolie geeft, om deze reden zou ik deze pil absoluut niet gebruiken als je rookt of trombose en/of longembolie in je familie voorkomt. Voor mij werkt deze pil in ieder geval super.

02-11-2015 | Vrouw | 30
Acne/puistjes
Ik heb jaren de diane 35 geslikt (of de verzekerde versie, Cyproteronacetaat/ Ethinylestradiol) omdat ik last had van acne. Vanwege alle trombose ellende in het nieuws samen met mijn huisarts besloten om te stoppen met de diane en over te stappen op de microgynon 30 (ethinylestradiol/ levonorgestrel). Inmiddels was ik 30 en heus wel over de acne-leeftijd heen zou je zeggen[lees meer...]. Niet dus. Wat een ellende met de microgynon, binnen een maand zat ik helemaal onder. Op mijn rug, mijn borst en in mijn gezicht. Niet alleen kleine pukkeltjes maar ook onderhuidse ontstekingen. Na wat onderzoek op internet had ik het vermoeden dat het misschien zou liggen aan de 'verzekerde variant' en heb ik om de 'echte' (Bayer) microgynon gevraagd (dus wel zelf betalen dan), helaas zonder resultaat. De huisarts schreef me benzoylperoxide en inderm applicatievloeistof voor. Dat hielp wel om de plekken plaatselijk te laten verminderen, maar het voorkwam niks dus het kwam met dezelfde gang weer terug. Allerlei producten geprobeerd, van Clinique tot meer natuurlijk (met tea tree bijvoorbeeld), behandelingen bij de schoonheidsspecialiste, niets hielp. Tot ik (ook op internet) las dat Levonorgestrel een relatief hoge intrinsieke androgene werking heeft en bij patiënten met acne vermeden dient te worden. Ik ben dus terug gegaan naar de huisarts met dit verhaal en kreeg op mijn eigen verzoek de Yasmin voorgeschreven. Binnen twee weken werd mijn huid weer mooier en binnen twee maanden was heel mijn acne verdwenen, ook op mijn rug. Als reiniging gebruik ik Dr. Brandt - pores no more en mijn huid is in heel mijn leven nog nooit zo mooi geweest als dat 'ie nu is, ik ga maanden door zonder ook maar één pukkeltje. En dat voor iemand die een behandeling met roaccutane overwoog. Wat betreft overige bijwerkingen die je bij een pil kan verwachten (en die ik regelmatig heb gehad bij andere pillen); ik heb nergens last van. Geen hoofdpijn, geen stemmingswisselingen, geen vermindering in libido, geen heftige menstruatiepijnen, niets van dat alles. Voor mij geen andere pil meer.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (556) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (511) - Antibiotica - penicillines breedspectrum