Ervaringen met Yasmin

ethinylestradiol/drospirenon

16-01-2020 | Vrouw | 29

06-01-2020 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Vanaf mijn 18e de pil gaan slikken vanwege erge acne. Begonnen met de diane pil. Vanwege de slechte nieuwsberichten op mijn 21e overgestapt naar de Yasmin. Deze pil gekozen omdat ik bang was om de puistjes weer terug te krijgen. Mijn libido was meteen weg. Achteraf gezien door deze pil maar dacht er op dat moment niet aan. Zat ook vaker niet lekker in mn vel. Yasmin pil ge[lees meer...]woon door blijven slikken. 4 jaar geleden een schimmelinfectie gekregen. Naar de huisarts gegaan omdat het maar niet over ging wat ik ook probeerde (medicijnen, capsules, yoghurt). Uiteindelijk via deze website erachter gekomen dat dit een veel voorkomende bijwerking is van deze pil. Omdat ik las dat de bijwerkingen die je kan krijgen wanneer je stopt met deze pil ook erg waren (erge haaruitval, aankomen en puistjes terug krijgen) durfde ik de stap niet te nemen om te stoppen met deze pil. In de afgelopen maanden zoveel meer klachten gekregen. Zit totaal niet lekker in mn vel. Ben heel negatief, alles is teveel, wil constant huilen, nergens geen zin meer in hebben, zin in seks is weg, weet niet eens meer wat zin hebben betekent, krijg pijnlijke borsten en andere vage klachten. Goed gesprek met mijn vriend hierover gehad. Ben het helemaal beu en ga mezelf inlezen over de nuvaring. Hoor daar in mn omgeving veel goede dingen over. Heb deze pil nu bijna 7 jaar geslikt en ben blij dat ik nu de stap durf te zetten om ermee te stoppen. Vind het eng maar ben ook heel benieuwd hoe dit gaat bevallen!

10-11-2019 | Vrouw | 13
Acne/puistjes
Sinds dat ik met de Yasmin pil begonnen ben zijn mijn pukkeltjes een heel stuk minder en heb ik geen last meer van vettige huid, Ik ben in 1 week 1.5 kilo afgevallen mijn pukkeltjes zijn heel wat minder en over het algemeen is het gewoon een hele fijne pil

24-10-2019 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik had nog nooit eerder de pil geslikt en vond het best wel spannend om hiermee te beginnen. Ik ben erg bang om last te krijgen van bijwerkingen als veel aankomen en haaruitval, en heb veel opgezocht op internet om te kunnen bepalen welke pil dan voor mij het beste zou zijn. Over alles lees je goede verhalen en ook horrorverhalen, dus op een gegeven moment wist ik het ook [lees meer...]niet meer. Mijn huisarts heeft me Yasmin voorgeschreven (kreeg bij de apotheek de generieke variant). Deze slik ik nu ongeveer twee maanden. Ik had me voorgenomen om, omdat ik zelf zo bang was geworden door de "horrorverhalen", sowieso mijn ervaring te delen (ook als ik geen klachten heb). Eigenlijk gaat het tot nu toe best wel goed. De eerste weken had ik last van hoofdpijn, neerslachtigheid, angst en iets meer pukkels, maar daar heb ik nu geen last meer van. Mijn huid is juist gladder geworden (ondanks dat ik nooit echt acne had, wel hier en daar pukkeltjes). Opvallend is hoe droog en zacht de huid van mijn gezicht is, ook mijn haar wordt minder snel vet. Volgens mij ben ik (nog) niet echt aangekomen. Ik heb wel meer dorst en moet vaker naar het toilet, wellicht doordat deze pil wat vochtafdrijvend kan zijn. Van mezelf heb ik nauwelijks borsten (helaas), maar sinds ik met deze pil ben gestart zijn ze een beetje gegroeid. Hier ben ik zelf wel blij mee, dus ik hoop dat dit effect blijft, haha! Helaas zijn ze soms ook gespannen en pijnlijk, vooral vlak voor de stopweek. Ook blijf ik wat angstiger dan normaal denk ik (al ben ik altijd wel een wat angstig persoon geweest, dus moeilijk te zeggen of het echt door de pil komt). Maar als dat qua bijwerkingen alles is, dan vind ik dat goed te overzien. Ik ben wel heel bang dat ik op de duur haaruitval ga krijgen, omdat ik daar soms over heb gehoord met deze pil (maarja, met specifiek zoeken over dat onderwerp lees ik het over elke pil, en deze wordt ook soms weer voorgeschreven om haaruitval tegen te gaan… lastig met hormonen, iedereen is zo verschillend). Ik wilde niet aan de pil omdat ik 'm echt puur voor anticonceptie slik, ik had nooit echt hormonale klachten (krampen, acne etc.) die aanleiding waren om met de pil te starten. Mijn cyclus was altijd regelmatig, elke 33 dagen werd ik 4 dagen ongesteld, 1 dag medium-zwaar met buikpijn en verder licht, met weinig klachten. Nu ben ik helemaal nauwelijks nog ongesteld. Met de pil heb ik in de stopweek maar 3 dagen heel licht bloedverlies (zelfs te licht om tampons te gebruiken) en helemaal geen buikpijn meer, dus zelfs mijn al lichte menstruaties zijn nog lichter geworden.

16-09-2019 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Ooit begonnen bij Diane (recept gekregen van een dermatoloog) vanwege puistjes (hielp perfect, prima pil voor mij) en later geswitcht naar microgynon 30 omdat m’n nieuwe huisarts Diane te eng vond. Puistjes kwamen terug. Heel veel antibioticakuren van 3 maanden gehad waar je dan even plezier van had, maar de puistjes kwamen altijd terug. Na de zoveelste antibioticakuur[lees meer...] werkte het ook helemaal niet meer. Daarbij kon ik microgynon 30 ook niet langer dan 2 strips doorslikken zonder doorbraakbloedingen en op een gegeven moment begon ik al doorbraakbloedingen te krijgen tijdens de eerste strip. De laatste maanden dat ik microgynon gebruikte waren die bloedingen zo erg dat ik tampons moest gebruiken. Ook kreeg ik in de laatste week van de strip veel pijn in m’n onderbuik en borsten. Heel irritant. Twee jaar gelden ben ik voor de acne begonnen aan een 7 maanden durende Roaccutanekuur. Vreselijke bijwerkingen, acne werd de eerste maanden veel erger dan het ooit was geweest, maar na 7 maanden wel een mooi resultaat. M’n dermatoloog wilde eigenlijk dat ik de Diane weer zou gaan gebruiken ipv Roaccutane. Ik had last van “milde tot matige” acne, wat heel slecht is voor je zelfvertrouwen (m’n dermatoloog: “je gaat er niet dood aan, maar je kan er wel doodongelukkig van worden), maar niet ernstig genoeg om de bijwerkingen van Roaccutane waard te zijn. Daarbij had ik dus ook last van m’n huidige pil en was ik geen risicogeval voor trombose, dus de Diane pil leek de beste en veiligste oplossing. Maar niet in de ogen van m’n huisarts, dus Roaccutane it was. Roaccutane dus 7 maanden gebruikt. De eerste 5 maanden waren vreselijk, de laatste 2 maanden waren prima. Aan het eind van de rit was m’n huid echt prachtig. Echter, 4 maanden na te stoppen met Roaccutane begon ik kleine bultjes te krijgen. Niet echt zichtbaar, maar m’n huid voelde onregelmatig. Blijkbaar viel dit onder “zeer milde acne”, maar ik was het gewoon echt zat. Ook omdat ik nu echt heel erg veel last had van m’n huidige pil. Ik had op internet gelezen dat Yasmin in andere landen vaak wordt gebruikt tegen acne, dus heb m’n dermatoloog hierover gesproken. Die zei dat dat inderdaad het geval is, maar in Nederland nog niet, dus dat ze het me daarom ook niet kon aan- of afraden op het gebied van acne. Echter, als ik het wilde proberen moest ik dat vooral doen en als de acne erger werd kon ik altijd terugkomen voor een Roaccutanekuur. Yasmin zou de kans op trombose ook verhogen, dus moest alsnog naar een andere huisarts overstappen om deze pil te krijgen (mijn huisarts gelooft alleen in Microgynon), maar het was me het gedoe waard en ik slik nu bijna een jaar Yasmin. Het bevalt heel erg. De eerste drie maanden wel last gehad van bijwerkingen, maar dat valt de verwachten als je opeens andere hormonen in je lichaam stopt. Daar moet je lichaam aan wennen. Mijn gewicht was op Microgynon prima, 51kg en 1.64, maar blijkbaar hield ik “veel” vocht vast op die pil. Na 1 week Yasmin was ik twee kilo kwijt en na de tweede twee in totaal 3.5. Had geen idee dat ik zo veel vocht vast hield op m’n vorige pil, omdat ik altijd gewoon veel spierdefinitie heb. Op Yasmin is dat dus nog een stuk meer. Het gewichtsverlies stopte gelukkig na die eerste twee weken. M’n huid werd ook gelijk een stuk droger dan hij eerst was en ik had al een droge huid om mee te beginnen (waarom de meeste crèmes ook niet hielpen tegen mijn puistjes btw. Het enige dat m’n huid kan verdragen is Differin en dat gebruik ik ook nog elke avond. Kan geen kwaad volgens m’n dermatoloog). Echt heel droog. Crèmes hadden een uurtje effect en daarna de rest van de dag een schilferige kin. Geen puistjes though en dat vind ik persoonlijk erger dan schilfers. Ook had ik last van een droge mond en gewoon heel veel dorst. Dit alles hield 3 a 4 maanden aan. De eerste maand was ik ook wat somberder. Ik huil normaal nooit en opeens merkte ik dat ik best regelmatig op het punt stond om ik huilen uit te barsten zonder aanleiding. Heel raar, maar gelukkig bleef dit niet lang. Verder kan ik Yasmin prima 6 maanden slikken zonder stopweken, zonder doorbraakbloedingen en zonder pijn. Al met al heel blij met de overstap. Had het jaren geleden al moeten doen.

29-07-2019 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Ik gebruikte altijd ethinyl/levenorgestrel en toen ik daarmee stopte kreeg ik last van acne. Toen weer terug gegaan op de levenorgestrel, maar dat hielp niet, ook niet na 3 maanden. Dus begonnen aan deze pil, na 2 weken merkte ik al ontzettend veel verschil en na 3 weken was mijn acne helemaal weg! Ik wil binnenkort wel stoppen met de pil, omdat ik er gewoon klaar mee ben[lees meer...]. Maar hij werkte heel goed tegen mijn acne.

01-04-2019 | Vrouw | 33
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Ik ben al jaren aan het zoeken naar een goede pil. Heb veel last van stemmingswisselingen en menstruatie pijn. Mij werd aangeraden de yasmine te proberen. Ik heb dezet alles bij elkaar 2 jaar geslikt. In het begin ging het heel goed. Stemmingswisselingen leken minder, de lichamelijke klachten geheel weg. Tot 3 maanden geleden. Ik kreeg angstaanvallen, piekeren, emotioneler[lees meer...], bozig, zenuwachtig en een opgejaagd gevoel. Ik kreeg het ook benouwd. Ik zat in een stressvolle tijd, en heb ook nog eens hypogondrie...Dus ik dacht dat het daar door kwam...toch dacht ik op een helder moment eens te stoppen met de pil. Dit gedaan en ik ben nu 2 weken verder, ik voel me nu al veel beter! Ik ben veel rustiger in mijn hoofd en mijn benouwdheid is weg.... kan veel meer hebben en kan ontspannen. Ik heb besloten te blijven stoppen en geen 'hormonale troep'meer in mijn lichaam te stoppen....Ik neem de menstruatie klachten voor lief...er wordt snel luchtig gedaan over de pil....ik hou het bij moeder natuur voortaan...

06-03-2019 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
ik heb deze pil heel wat jaar gebruikt op advies van een specialist in het ziekenhuis. nu ben ik 2 maanden gestopt en krijg ik erg veel last van acne (dit is tijdelijk) en ik merk dat mijn libido met 180% omhoog is gegaan. bizar hoe zo'n klein pilletje heel veel kan onder drukken. ik ben erg blij dat ik van deze pil af ben omdat ik vaak last had van misselijkheid en een[lees meer...] naar gevoel op mijn maag. Ik zal nooit van mijn leven meer aan een pil beginnen!

24-01-2019 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Ik had in principe de mycrogynon. Maar daarvan had ik al meer dan een hald jaar bloedingen en ik kwam er van aan. Na 3 maanden Yasmin heb ik nergens meer last van. Zeer tevreden.

03-09-2018 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
1 maand gebruikt en meteen gestopt. In de stopweek werd ik helemaal gek. Stemmingswisselingen, paniekaanvallen en mijn libido was echt veel te hoog ( heb nog moeten janken omdat ik geen seks kon hebben).

24-08-2018 | Vrouw | 21
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Graag wil ik mijn mening delen over deze anticonceptie. Voor MIJ pakte deze pil totaal verkeerd uit. De eerste jaren ging het goed, gewoon een fijne pil en met de normale werking zoals dat het moet zijn, weinig bijwerkingen. Tot ik de “goedkopere” versie kreeg. Althans.. dat denk ik omdat mijn pil geswitchts was naar een andere naam. Mijn bijwerkingen waren heftig. Depr[lees meer...]essieve gevoelens, angstige gevoelens, niet-normaal piekeren en door deze sleur raakte ik mezelf kwijt. Hierdoor de keuze gemaakt om over te stappen naar de spiraal. De mirena spiraal met zeker 30% minder hormonen. Ik merkte meteen al het verschil qua hormonen. Wel weer vetter haar en weer 3 kilo aangekomen maar dit liever dan een depressie door te veel hormonen!! Ik raad de yasmin pil niet aan!!

16-08-2018 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Toen ik 14 was gestart met deze pil ivm onhandelbare uitspattingen rond menstruatie. In eerste instantie heeft deze pil voor rust gezorgd in het gezin, mijn hormonen werden rustiger en daarmee mijn gedrag. Na een jaar of 8 ben ik ivm de zwaarte van de pil (ik rook)gewisseld van pil. Het was flink zoeken, van de een kreeg ik acne en van de ander blies ik op als een ballonne[lees meer...]tje. Na meerdere pillen proberen kwam ik 3 jaar geleden toch weer uit bij Yasmine. Toen is eigenlijk alle ellende begonnen, angst, tot het punt dat ik het huis niet meer verliet. Dit ging gepaard met een serieuze depressie, zelfs van sneeuw moest ik huilen omdat ik nergens meer van kon genieten. Een paar maanden geleden heb ik het roer omgegooid. Ik ben 26, woon samen en dacht; ik stop met de pil, eens kijken wat dat doet. Nu 4 maanden later lijken mijn mentale problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik geniet weer, ga uit. Iets wat ik jaren niet meer gedaan heb en bovenal, mijn libido is terug, ik wist niet eens dat ik een libido had. Nooit meer de(ze)pil voor mij.

12-08-2018 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik gebruik deze pil al 8 jaar en heb nog nooit last van bijwerkingen gehad. Werkt perfect.

31-07-2018 | Vrouw | 18
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Overgestapt op deze pil in eerste instantie vanwege mijn acne. Acne is niet weggegaan door deze pil ook niet na n halfjaar. Ik had veel last van doorbraak bloedingen en extreem gevoelige borsten. Ook werd ik meer prikkelbaar door deze pil en was mijn libido echt 0,0..... dit beide als opstapeling heeft niet veel goeds gedaan voor mijn relatie!! Ook was ik opeens -10 kg kwi[lees meer...]jt !!!! Na n halfjaar ben ik er helemaal klaar mee en stop ik per direct.

31-07-2018 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Na jaren geen anticonceptiepil te hebben gebruikt, wilde ik het toch maar weer eens proberen vanwege mijn acne. Ik heb deze pil maar 3 maanden geslikt, maar helaas heb ik 3 maanden in angst geleefd. Na het stoppen kreeg ik ook nog eens depressieve gevoelens omdat mijn hormonen zo in de war waren....heel eng en naar. Nu beetje bij beetje begin ik mij weer beter te voelen. I[lees meer...]k gun dit niemand. Meiden; denk goed na voordat je synthetische hormonen in je lichaam stopt (welke pil dan ook). Het lijkt misschien normaal, maar dat is het absoluut niet. Ik zou willen dat ik die drie maanden kom terugdraaien.

08-06-2018 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Gebruik deze pil nooit. 3 keer gebruik gemaakt van de yasmin en snap niet waarom ik telkens weer opnieuw begonnen ben. Ik werd zo gek van deze pil dat ik zo agressief werd en ik vaak in paniek raakte. Mijn borsten groeien gigantisch terwijl mijn gewicht afneemt. Erg gevoelige borsten. De ergste bijwerking vind ik de hoofdpijn die ik ervan krijg. Zo erg dat ik het liefst he[lees meer...]le dag met mijn ogen dicht geluidloos op bed lig. Vergeet niet de misselijkheid die ik erbij ernaar. Het enige wat ik kan zeggen is dat “de wereld” ziek is en dat het een schande is dat dit wordt voorgeschreven door artsen.