ethinylestradiol/drospirenon

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

10-06-2013 | Vrouw | 29
ethinylestradiol/drospirenon
Na gebruik van deze anticonceptiepil kreeg ik last van ernstige migraine. Tijdens de stopweek had ik 5 dagen last van migraine en ook tussendoor. Na raadpleging van de huisarts heb ik diverse triptanen gebruikt tegen de migraine, echter bleven de klachten aanhouden. Nu ben ik sinds april overgestapt naar microgynon 30 en zijn mijn migraineklachten bijna geheel verdwenen. I[lees meer...]k denk dat de migraine voornamelijk door de Yasmin pil is veroorzaakt.

18-05-2013 | Vrouw | 21
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
5 jaar geleden ben ik gestart met het gebruiken van de Yasmin pil. Kort hierna kreeg ik last van ernstige krampen in mijn buik en bleef normale ontlasting uit. Na onderzoeken en pogingen om alle klachten te verminderen, is er twee jaar later Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) vastgesteld. Alle klachten (hevige buikpijn en nooit normale ontlasting, maar juist diarree of enkele[lees meer...] dagen niet naar het toilet kunnen) hebben vijf jaar aangehouden. Nu ben ik een maand geleden gestopt met de Yasmin pil en alle klachten zijn per direct gestopt! Nu heb ik een koperspiraal (zonder hormonen) en nergens last van!

13-05-2013 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/drospirenon
Hallo, ik ben 19 jaar en heb sinds 05.04.'13 de Yasmin pil. Hiervoor heb ik tweehalf jaar een andere pil geslikt, maar heb veel last van menstruatiepijn/buikpijn, dus vandaar dat ik een zwaardere pil kreeg. Sinds vorige week, dus na mijn 1e stopweek voel ik me niet goed. Ik pieker over heel veel dingen en zit niet lekker in mijn vel. Ik heb hierdoor op internet gezocht naa[lees meer...]r de symptomen van depressiviteit, omdat ik daar wel eens van heb gehoord door de Yasmin pil. Veel symptomen komen wel met mij overeen! Als ik bezig ben heb ik er geen last van, maar als ik alleen ben of even stil zit begin ik over veel dingen na te denken. Ik voel me hierdoor rot en wordt er erg moe van. Ik maak deze maand nog af, maar daarna wil ik stoppen, omdat ik denk dat het door de pil komt! Normaar gesproken was ik altijd vrolijk en voelde me fit, afgezien van mijn buikpijn, maar nu.. Bah, zit niet lekker in mijn vel en heb veel stemmingswisselingen. Zijn er ook andere vrouwen die hiervan last van hebben of komt het door mij zelf? Wie kan mij hierbij helpen? Alvast heel erg bedankt, groetjes.

20-04-2013 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/drospirenon
Na Microgynon, Lovette en nog een andere pil te hebben geprobeerd kwam ik bij Yasmin uit. Ook bij deze pil had ik last van dezelfde bijwerkingen: erge en bijna dagelijkse hoofdpijn, stemmingswisselingen en vaak een moe en neerslachtig gevoel. Ik heb uiteindelijk besloten om wegens andere redenen -veel mindere hoeveelheid hormonen- over te stappen op een mirena spiraal waar[lees meer...]bij mijn klachten gelukkig verdwenen zijn.

10-04-2013 | Vrouw | 42
Acne/puistjes
Ik ben sinds een maand gestart met Yasmin, na zo'n 20 jaar de Dianepil te hebben geslikt. Mijn huisarts wilde de Diane liever niet meer voorschrijven na alle negatieve berichten. Sinds ik Yasmin slik voel ik me neerslachtig, minder vrolijk, heb weer wat acne terug, had hoofdpijn de 1e week, had iedere week meerdere korte bloedingen en ik ben al drie kilo aangekomen terwijl[lees meer...] ik al 20 jaar hetzelfde weeg... En vreemd genoeg groeit mijn haar op benen, oksels e.d. minder snel??!!Dat scheelt dan weer. Kortom.... ik twijfel nu of ik aan de 2e Yasmin strip moet beginnen. De pil is lichter, maar effectiever?? Veranderen bijwerkingen na 3 maanden slikken??

05-04-2013 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon
Ik slik Yasmin al meer dan 7 jaar en ben er zeer tevreden over. Daarvoor bijna 2 jaar Microgynon 30 geslikt maar had erg veel last van de bijwerkingen(neerslachtig, opgezwollen benen, 6 kg aangekomen, vermoeid, libido weg). Toen op aanraden van mijn huisarts gestart met Yasmin en voelde me echt meteen veel beter op alle vlakken (+alle kg's verdwenen ook). Ik schrik wel van[lees meer...] alle verhalen en bijwerkingen en overweeg om misschien toch voor iets anders te kiezen..

01-04-2013 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/drospirenon
Al jaren heb ik last van vreemde klachten. Vooral veel vermoeidheidsklachten, die sinds 2009 ondraaglijk zijn geworden. Sinds het stoppen met de pil eind 2012 is de vermoeidheid een stuk minder geworden. Samen met een hoop andere vreemde klachten, zoals buikpijn, hoofdpijn, nekpijn, rugpijn, buik-darmklachten, stemmingswisselingen. Deze pil heeft een hoop kapot gemaakt[lees meer...]. Omdat de bijsluiter vooral vermoeidheid niet beschreef. Eind 2012 kwam mij te oren dat het niet in de bijsluiter staat als het niet wetenschappelijk bewezen is. Dit moet toch niet kunnen? Net als dood gaan aan de Diane-35, wie weet hoe ik er aan toe was geweest over een paar jaar als ik niet had gezocht.

21-03-2013 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/drospirenon
Het fijne van deze pil was dat mijn menstruatie altijd op de juiste dag kwam, en minder hevig, dit was ook een reden waarom ik met deze pil was begonnen. Het nadeel vond ik dat ik meer last kreeg van mijn spieren/zenuw pijnen en daardoor meer last had van mijn rug. Ik ben nu een aantal maanden gestopt en merk daar wel verbetering in. Ik merk nu dat mijn menstruatie iets m[lees meer...]inder precies is, maar minder erg dan vóór deze pil.

18-03-2013 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/drospirenon
Op mijn 18e ben ik begonnen met de Yasmin. Hiervoor heb ik 2 andere pillen voorgeschreven gekregen waarvan ik bijwerkingen kreeg ( extreme neerslachtigheid & uitslag). De Yasmin leek alles op te lossen, tot een half jaar geleden. Ik ben onwijs moe, enorme stemmingswisselingen, hoofdpijn en libido is behoorlijk afgenomen. Zodra ik deze strip heb afgemaakt maak ik een afspra[lees meer...]ak bij de dokter voor een nieuwe pil.

14-03-2013 | Vrouw | 32

08-03-2013 | Vrouw | 37
ethinylestradiol/drospirenon
Vel last van stemmingswisselingen, gespannen/gevoelige borsten (wel groot, dus dat was weer fijn) werkte goed bij pukkeltjes.

13-02-2013 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/drospirenon
Sinds mijn 15e heb ik de pil geslikt, eerste Microginon 30- vervolgens Yasmin. Ik was zeer tevreden. Mijn huiid werd er erg mooi van alleen vergat ik regelmatig de pil in te nemen en beviel het idee zoveel hormonen te nemen me niet daarom ben ik geswitcht naar de Mirena Spiraal.

08-02-2013 | Vrouw | 48
ethinylestradiol/drospirenon
Na jaren premenstrueel syndroom wat steeds erger werd, zodat ik op het laatst van m'n ovulatie tot aan de menstruatir depressief werd en veel bijwerkingen van andere anticonceptiepillen en mirena met de Yasmin begonnen, nu 6 jaar geleden. Sindsdien nergens meer last van gehad. Als het kon slikte ik hem door tot na de overgang .

12-01-2013 | Vrouw | 43
ethinylestradiol/drospirenon
Na gebruik van verschillende andere anticonceptie pillen hierop uitgekomen. Anderen gaven bijwerkingen zoals depressiviteit en laag libido (zeg maar rustig verdwijnen libido) en pigmentvlekken was ik een paar jaar gestopt met anticonceptie. Dit medicijn geeft deze bijwerkingen gelukkig niet. Ik kreeg na verloop van maanden wel last van pigmentvlekken die steeds erger werde[lees meer...]n. Ik ben niet superijdel dus vond het in eerste instantie niet hinderlijk. Maar het werd wel steeds erger dus overgestapt naar mirena.

20-12-2012 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/drospirenon
Ik ben 19, en ik gebruik nu al ongeveer 10 maanden de pil Yasmin. Mijn stopweek begon altijd op maandag, maar dan kwamen mijn regels pas op vrijdag en dat was niet zo handig omdat dan heel m'n weekend daardoor zo'n beetje verpest was. Daarom ben ik nu vroeger terug begonnen met m'n pil. Daardoor heb ik wel m'n regels niet gekregen (wat ook wel kan gebeuren, volgens de hand[lees meer...]leiding), maar ik ben nu ook al een dag of 4 misselijk en heb ik voortdurend hoofdpijn. Ik vroeg me gewoon af of dat misschien gewoon ook een gevolg was van dat veranderde innamepatroon, of gewoon toeval. Voor hetzelfde geld is het gewoon een buikgriepje ofzo, maar ik vond het gewoon wat te toevallig. Iemand enig idee of vroeger beginnen met Yasmine ook een verhoogd aantal bijwerkingen als gevolg kan hebben?

29-11-2012 | Vrouw | 16
Paniekaanvallen
ik ben een meisje van 16 jaar. ik slik de yasmin pil nu 3 en een halve maand. ik heb er zelf enorm veel bijwerkingen van mijn puistjes worden 3x zo erg. het kan natuurlijk aan mijn hormonen liggen maar dat lijkt mij sterk. mijn nichtje slikt ook de yasmin pil maar die heeft waarschijnelijk door die pil 2 maanden meer medicijnen moeten slikken. ze was heel erg moe en had g[lees meer...]een eetlusten meer. dus mijn ervaring is er niet echt goed mee, ik ben er onmiddelijk mee gestopt.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (557) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (512) - Antibiotica - penicillines breedspectrum