estradiol / nomegestrol

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

29-01-2018 | Vrouw | 23
estradiol / nomegestrol (1,5/2,5mg)
In de 2 jaar dat ik deze pil geslikt heb, niet meer ongesteld geworden, geen last meer gehad van emotionele schommelingen en 4 kilo afgevallen. Wel veel last gekregen van Acne en toenemende haargroei wat erg vervelend is. Uiteindelijk is dat ook de reden geweest dat ik ermee ben gestopt. Verder geen verkeerde pil.

15-06-2018 | Vrouw | 22
Premenstrueel syndroom (PMS)
Een paar maanden geleden begon ik met deze pil, in de hoop dat deze mijn PMS klachten zou laten verdwijnen. Dat gebeurde, alleen kreeg ik er een hoop andere nare bijwerkingen voor terug. Zo kreeg ik enorm last van loodzware benen, waarbij ik als ik liep steken en krampen in mijn benen kreeg. Lopen was hierdoor bijna onmogelijk. Ook voelde ik mij de hele tijd ontzettend ne[lees meer...]rveus en gejaagd, dat begon al vanaf het moment dat ik wakker werd. Ik heb normaal gesproken heel af en toe last van paniekaanvallen, maar met deze pil kreeg ik elke dag meerdere paniekaanvallen. Daarnaast kreeg ik last van haaruitval. Na 2 maanden ben ik weer gestopt met deze pil en ga ik toch op zoek naar een andere oplossing. Toen ik stopte verdwenen overigens alle bovenstaande bijwerkingen meteen als sneeuw voor de zon.

14-11-2017 | Vrouw | 22
estradiol / nomegestrol (1,5/2,5mg)
Al jaren aan de gewone pil geweest. Als kind zijnde altijd al migraine(met aura) patiënt. Kon me herinneren dat ik toen ik met de gewone pil begon ook altijd misselijk was. Paar maand geleden de mini pil geprobeerd, toen was ik zo misselijk dat ik dacht dat ik zwanger was. Tot nu toe (2 maanden) wel tevreden met de zoely. Er is alleen geen onderzoek naar trombose gedaan en[lees meer...] dit vind ik best wel beangstigend. Ik was vorige maand zeker een week of langer misselijk. En het begint nu weer. Is wel lastig, maar kan wel gewoon alles eten. Qua menstruatie; niet ongesteld geworden tijdens de 4 stop dagen. Daarna een week lang een rare drupjes bloeding. Ik bloed normaal altijd wel meer dan anderen. Dus dit stelt niks voor. Maakt me wel onrustig. Wel veel krampen! Kan zijn dat ik wellicht endometriose heb (meerdere artsen hebben gekeken). Dus dat zou het kunnen zijn. Normaal heb ik dag 1 en 2 enorm pijnlijke krampen. En nu hield het echt dagen lager aan, en er kwam 1 drupje bloed. Heel vervelend. Maarja nogmaals. Opzich best tevreden... waar blijft de mannen pil.

03-05-2016 | Vrouw | 22

26-05-2020 | Vrouw | 20
estradiol / nomegestrol (1,5/2,5mg)
Ik neem sinds drie jaar Zoely als anticonceptiepil. In het begin had ik geen nauwelijks last van bijwerkingen, enkel lichte doorbraakbloedingen en soms het uitblijven van de menstruatie. Op zich geen probleem. Wel begin ik sinds een jaar meer en meer last te hebben van andere bijwerkingen. Veel onregelmatige bloedingen, stemmingswisselingen, darmproblemen, op een halfjaar [lees meer...]tijd zeker 10 kg aangekomen op een jaar tijd, gevoelige en gespannen borsten, maar ook stemmingswisselingen komen vaker voor. Hoewel ik in het begin heel enthousiast was over deze combinatiepil, ga ik eens de doos leeg is nadenken over andere vormen van anticonceptie. Ik ben er wel van overtuigd dat dit een goede pil is om mee te starten.

13-07-2019 | Vrouw | 20
estradiol / nomegestrol (1,5/2,5mg)
Ik heb deze pil nu ongeveer een jaar in gebruik gehad. Ik merkte bij het slikken van deze pil in het begin vooral stekende hoofdpijn. Maar ook op langere termijn depressieve klachten 2 weken voor de menstruatie (normaal nergens last van want ik ben een positief en vrolijk persoon). Pijnlijke borsten die langer aanhouden zonder enkele reden. Ook erg vermoeid. ( ik ben 20[lees meer...] en heb een 9-5 baan) Hiervoor had ik de microgynon 30. Voor mij was deze wel erger qua klachten maar ik vond de zoely ook niet de juiste pil die ik zoek. Nu zit ik aan een merk preparaat van de lovette (orginele lovette net als zoely zijn vaak ook niet op voorraad meer helaas dit maakt degelijk verschil door de hulpstoffen...) 100 microgram levenorgestol en 20 microgram ethinylestradiol. Ik zit nu op dag 2.... klinkt raar maar voel me al een stuk meer mezelf. Nu even 3 maanden afwachten....

21-05-2019 | Vrouw | 19
Stemmingswisselingen
Ik heb anderhalf jaar een andere pil geslikt waar ik heel erg last van bijwerkingen kreeg, slaapproblemen , vermoeidheid , extreme hoofdpijn, stemmingswisselingen en ga zo maar door bijna het hele lijstje af. hierna een half jaar volledig gestopt met de pil en nu toch maar gestart met de zoely op aanrader van mijn huisarts. deze pil kan ik iedereen aanraden, ik heb totaa[lees meer...]l geen last meer van bijwerkingen en voel me prima! ook de gebruikswijze is heel handig vooral door de dagstickers zo kan je nooit vergeten f je al een pil had ingenomen vandaag. 1 nadeel en dat is dat deze niet vergoed word, maar het is het zeker waard!

21-12-2017 | Vrouw | 19
estradiol / nomegestrol (1,5/2,5mg)
Perfecte pil voor mij! Eerst andere pil gehad, maar hier werd ik heel emotioneel en chagerijnig van. Deze pil door de huisarts geadviseerd en nooit meer klachten gehad. Het enige nadeel is dat iedereen er anders op reageert. Mijn zus heeft deze ook en zij wordt niet ongesteld en ik wel, waardoor je wat onzeker wordt over de werking, maar tot nu toe werkt het nog prima. Ver[lees meer...]der geen emotie schommelingen meer en geen last van bijwerkingen. Ik kan deze pil echt aan iedereen aanbevelen. Wordt niet volledig vergoed door je zorgverzekering, maar dit zou je dan even moeten navragen bij de zorgverzekeraar. Je moet hem elke dag innemen en dat is voor mij de enige reden om misschien ooit te veranderen van anticonceptie, maar qua werking/bijwerkingen is dit een hele goede pil en zeker een goede oplossing voor vrouwen die snel last krijgen van hormonen/emoties.

16-10-2019 | Vrouw | 18
estradiol / nomegestrol (1,5/2,5mg)
Ik heb van de huisarts de zoely een tijdje geleden voorgeschreven gekregen omdat ik niet goed reageerde op de andere pil die ik heb gehad. Ik heb nooit problemen gehad met deze pil en hij heeft voor mij altijd goed gewerkt. Weinig last van bijwerkingen, geen doorbraakbloedingen, niet zwanger.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum