desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

25-06-2014 | Vrouw | 40

06-12-2013 | Vrouw | 30
desogestrel
Gaan gebruiken omdat ik borstvoeding gaf. Het is maanden heel goed gegaan en ik merkte geen bijwerkingen. Wel vond ik het raar dat ik nooit ongesteld werd maar dat zou geen probleem zijn. Naderhand kreeg ik veel last van buikpijnen die steeds erger werden, veroorzaakt door het niet-ongesteld worden. Ik ga weer terug naar een 'gewone' pil. Persoonlijk vind ik het fijner om[lees meer...] af en toe ongesteld te worden: te weten dat je én niet zwanger bent én dat je lichaam nog werkt.

14-10-2013 | Vrouw | 51
desogestrel (0,075mg)
Ben nu 2 maanden aan de minipil en ben nu al 2 weken ongesteld en het ziet er ook niet naar uit dat het gaat stoppen, is dit normaal. Ben aan de mini pil gegaan ivm de overgang en helemaal geen controle meer had over mijn menstruatie en ben 51 jaar.

22-09-2013 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Na 6 maanden deze pil geslikt gister gestopt. Was mezelf totaal kwijt en had ook al maanden last van een zeurderige pijn in mijn onderbuik, vreselijke pijnen in mijn benen en kuiten en constant toch het gevoel hebben zwanger te zijn, omdat de pil licht is en ik al vaker heb gehoord dat vrouwen door deze pil heen toch zwanger zijn geworden. Voor mij nooit meer deze pil, w[lees meer...]at een ramp.

09-09-2013 | Vrouw | 23
desogestrel
Beste lezer, na het stoppen met de Diane35 ivm veel bijwerkingen ben ik begonnen met Cerazette. Dit omdat ik migraine heb met aura. Ik dacht beter uit te zijn maar dit was niet waar. De eerste maand ging het prima en voelde me goed. Wel viel het me op dat ik veel vocht vasthield. Na deze maand kreeg ik last van wisselende stemmingen, erge pijn in mijn kuiten en benen, kwam[lees meer...] veel aan, kreeg veel puistjes in mijn gezicht en op mijn rug en armen en voelde me helemaal niet lekker in mijn vel. Dit heb ik verder nooit want ik eet goed, beweeg veel, drink niet en rook niet. Na 2 maanden was het niet meer te houden. Ik merkte dat mijn lichaam niet meer kon. Was erg moe van de pil. Ik stopte met de pil en de klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Nu heb ik de Lovette een zeer lichte pil. Het gaat veel beter, minder vaak migraine, kom geen kilo's aan, super mooie huid. De cerazette vond ik vooral vervelend omdat je geen stopweek hebt, je merkt toch dat je lichaam daar raar op reageerd.

12-01-2020 | Vrouw | 36
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik wilde deze pil eens gaan gebruiken omdat hij minder bijwerkingen zou hebben. Ik heb wel desogetrel. Het ondermerk. Maar ik ondervind na bijna 3 weken gebruik wel weer bijwerkingen. Erg down gevoel vooral. Wat ik vaker heb bij de pil. Dus ik ga weer verder zoeken.

30-12-2018 | Vrouw | 32
desogestrel (0,075mg)
Op eigen vraag begonnen met Cerazette omdat ik toch te veel klachten had met andere behandelingen. In het begin (week of 2) nergens last van en ongesteld geworden zonder enige pijn of krampen. Daarna zeker 2 maanden iedere dag bruine afscheiding gehad. Dit kan blijkbaar tot 6 maanden aanhouden zoals bij mirena spiraal (staat niet in de bijsluiter) Daarbij ook totaal gedemo[lees meer...]tiveerd en zin in niets. Meest vervelende toch wel de snelle boosheid, tot op het randje van agressie. Bovenstaande lijkt allemaal te stabiliseren na iets meer dan 2 maanden gebruik. Ik neem de pil wel op gezette tijden zoals andere gebruikers hadden aangeraden. Pijnklachten ondanks bovenstaande absoluut minder!

07-05-2015 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Twee jaar lang deze pil gebruikt. Eerste drie maanden bijna continu heel licht ongesteld geweest, maar daarna helemaal niet meer: heerlijk. Twee maanden geleden besloten er even mee te stoppen om te kijken of bepaalde klachten bijwerkingen van de pil waren (met name labiliteit). Dit nam na het stoppen niet noemenswaardig af, ik kreeg gevoelige borsten en werd na 5 weken op[lees meer...] een natuurlijke manier ongesteld. Aan het wel en niet gebruiken zitten voor- en nadelen, vandaar dat ik er nu weer mee begonnen ben. Niet ongesteld zijn weegt toch zwaarder dan de andere wat kleinere bijwerkingen.

14-04-2015 | Vrouw | 28
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik gebruik Cerazette nu anderhalve maand. Ik heb sindsdien geen normale maandstonden meer gehad, wel regelmatig wat bloedverlies maar zeer weinig. Op zich vind ik dit niet erg vervelend, behalve dat het zo onverwachts komt telkens dat ik al enkele keren bloed in mooie lingerie had. Ik heb wel nog een heel vervelende bijwerking i.v.m. bloedverlies. Mijn vriend en ik wonen n[lees meer...]iet samen en ik slaap 1 maal per week bij hem. Wij hebben dan altijd enkele keren betrekking met elkaar. Sinds ik die pil gebruik, heb ik ALTIJD de eerste keer dat we betrekking hebben bloedverlies. Ik vind dit enorm vervelend. Voor de rest merk ik ook meer acné op. Geen andere bijwerkingen tot nu toe. Mijn libido is niet afgenomen, waar ik me het meeste zorgen over maakte toen ik met deze pil startte.

24-02-2014 | Vrouw | 41
Stemmingswisselingen
Ik heb nu 8 maanden cerazette geslikt en ben nu gestopt omdat ik teveel ben aangekomen. Ik ben deze pil gaan slikken i.v.m. de vele stemmingswisselingen. In overleg met de h.a. kwamen we uit op de cerazette omdat deze pil "zwangerschap" nabootst (de enige periodes dat ik me geweldig voelde :-) ) Na wat kleine bloedingen in het begin begon ik na 3 a 4 maanden te voelen dat [lees meer...]ik me beter ging voelen. Welliswaar vlak qua emoties maar beter dan de achtbaan waar ik me lang in bevond. Totdat ik het idee kreeg dat ik begon aan te komen. Ik leef vrij gezond beweeg goed en kon eigenlijk alles eten. Toen ben ik mijn gewicht gaan bijhouden.....ik schrok ervan. Als uitschieter kwam ik per 2 weken 1,5 kg aan! Dus nogmaals mijn voeding bekijken en de cola en andere suikers laten staan. Na 2 weken halve kilo erbij. Gisteren de strip weggegooid ben er klaar mee. Geestelijk zit ik goed in mijn vel maar 8 kg aankomen in 8 maanden tijd is mij teveel.

12-02-2014 | Vrouw | 37
desogestrel (0,075mg)
Hoi, Ben cerazette gaan gebruiken, omdat ik last had van migraine en erg moe en futloos was rondom mijn menstruatie. dat ging op zich wel goed, wel last van tussenbloedingen en wat stemmingswisselingen maar niet echt extreem. Maar sinds 3 maanden werd cerazette niet meer vergoed dus ben ik de stofnaam desorgestrel gaan gebruiken. Weet iemand of er verschil is tussen c[lees meer...]erazette en de stofnaam desorgestrel ( die goedkoper is)? Ik heb namelijk het gevoel van wel omdat ik de laatste 3 maanden zo,'n beetje 2 maanden ongesteld ben geweest. Dus ben nu gestopt maar ik voel me echt weer zo bagger!!!

05-07-2013 | Vrouw | 35
desogestrel
IK NEEM SINDS VORIGE MAAND CERAZETTE,OMDAT IK EEN 3 TAL DAGEN VOOR MIJN MENSTRUATIE ER MOEST DOORKOMEN ALTIJD HEVIGE MIGRAINE KREEG, SINDS IK CERAZETTE NEEM HEB IK GELUKKIG GEEN MIGRAINE GEKREGEN , IK HEB WEL MIJN MS GEKREGEN EN VEEL LANGER DAN NORMAAL ONDANKS IK MIJN PIL AAN T DOORNEMEN BEN ,BRUIN EN ROOD BLOED ,DA DUURT NU AL 6 DAGEN EN ZAL NI VOOR MORGEN GEDAAN ZIJN,NO[lees meer...]RMAAL HEB IK DA AMPER 3 DAGEN.IK HOOP DA IK MS NI KRIJG VOLGENDE KEER WANT IK BEN OP VERLOF EN DAN HAAT IK DAT

28-06-2013 | Vrouw | 45
desogestrel
Ik gebruik het nu twee maanden en alleen in de eerte maand last van hoofdpijn maar dit is nu over, geen gewichtstoename alleen haaruitval wat ik toch wel heel erg vindt. Zou ook willen weten of dit overgaat of alleen erger gaat worden als ik ermee doorga. Daarnaast is het libido tot 0 gedaald.

24-12-2021 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Fijne pil met voor mij erg weinig bijwerkingen. Ik lijdt al jaren aan migraines rondom mijn menstruatie. Sinds ik deze pil slik bijna geen last meer van migraine. Zo een opluchting. In het begin wel last van bloedingen vooral de eerste 2 maanden. Maar nu in mijn 3 de maand bijna geen bloedingen meer. Voor mij is deze pil een wondermiddel. Na jaren migraine te hebben[lees meer...] gehad 2 keer per maand.nu zo goed als migraine vrij.

08-11-2021 | Vrouw | 44
desogestrel (0,075mg)
Van combinatiepil veel bijwerkingen, daarom gekozen voor minipil. 1e 4 a 5 maanden continu bloedverlies.... Erg vervelend, maar toch doorgezet omdat ik pertinent geen spiraal of iets dergelijks wil. Nu heb ik ongeveer om de 5 weken wat bloedverlies, maar dit is bruin ipv rood. Het is niet veel wat ik verlies, maar ziet er raar uit en ik weet nooit hoelang t duurt voor t we[lees meer...]er stopt. T stopt soms ook een dag en dan denk ik dat t klaar is maar dan begint t weer. Niet echt handig. Heb ook last van slechte huid, acne.

03-05-2021 | Vrouw | 41
Endometriose
Met deze pil gestart ivm endometriose (een aandoening waarbij endometriose brandhaarden in mijn buikholte en in en rondom mijn eierstokken zit, vaak herkenbaar aan pijnlijke menstruaties maar ook pijn op andere momenten in de cyclus - iets wat iedereen met zware krampen, zoals veel reviewers hier, eens zouden kunnen googelen). Al vrij snel dagelijks wat hoofdpijn, maar n[lees meer...]ooit erg genoeg om paracetamol te nemen. Na ong. 2 weken doorbraakbloedingen (meestal bruin, slechts 1x rood). Geen grotere borsten zoals bij andere pillen. Verder geen andere bijwerkingen zoals neerslachtigheid, haaruitval, acne of laag libido. Ik heb bij andere anticonceptie ook nooit echt bijwerkingen gehad.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (433) - Antibiotica - penicillines breedspectrum