Ervaringen met Cerazette (minipil)

desogestrel

acne

20-07-2015 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Ik heb hier al eerder mijn ervaring gedeeld over dit medicijn, maar ik heb er nog iets aan toe te voegen wat ik toch te belangrijk vind om niet te melden. Ik voel mij nu veel beter sinds ik 1,5 week gestopt ben met deze pil (o.a. meer energie, nog maar weinig vermoeidheid en libido stijgt weer). En ik was deze pil gaan gebruiken vanwege de combinatie met borstvoeding. Nu g[lees meer...]eef ik nog steeds borstvoeding, maar sinds ik gestopt ben met deze pil is de melk die ik kolf veel vetter geworden! De pil heeft dus wel degelijk invloed op de kwaliteit van de moedermelk! Want er wordt beweerd dat dit niet zo is. Ik vind dat hier opnieuw wetenschappelijk onderzoek naar moet worden gedaan.

10-05-2020 | Vrouw | 30
Aften
Gestart na mijn bevalling met anticonceptie. Niet vanwege de anticonceptie zelf, maar omdat ik rond mijn ovulatie steevast aften krijg. Deze zijn afgelopen 1,5 maand weggebleven. Helaas ben ik wel enorm prikkelbaar, snel boos en hou ik vocht vast. Ik heb dan liever maandelijks aften. Ik denk erover om met de minipil te stoppen.

17-02-2018 | Vrouw | 30
Zwangerschap
De minipil zou relatief weinig bijwerkingen hebben en beschermen tegen een nieuwe zwangerschap. Vanaf het moment dat ik hem begon te slikken, namen de klachten echter alleen maar toe. Bovendien bleek ik anderhalve week na het stoppen met de pil opnieuw zwanger. Ik wil daarbij niet zeggen dat het aan de minipil lag trouwens, want ze waarschuwen ook in de bijsluiter dat je m[lees meer...]eteen na het stoppen zwanger kunt raken. Maar het is denk ik wel goed om erbij te vermelden.

20-11-2015 | Vrouw | 30
desogestrel (0,075mg)
De eerste twee à drie maanden was het vervelend om deze minipil te nemen: constant bloedingen, ook wat hoofdpijn, slecht humeur enzovoort. Sindsdien heb ik geen enkele bijwerking meer en ondertussen heb ik al zes maanden geen enkel bloedverlies. Het enige wat een beetje vervelend is, is dat je het elke dag op hetzelfde tijdstip moet nemen, maar daaraan ben ik ondertussen o[lees meer...]ok gewend.

11-02-2019 | Vrouw | 31
Premenstrueel syndroom (PMS)
In 1 woord: WAUW! Ik heb in het verleden al vrij veel pillen gehad maar keer op keer had ik heel veel last van de bijwerkingen (stemmingswisselingen, acné, hoofdpijn) totdat ik daar helemaal klaar mee was. Toen ben ik overgestapt naar de koperspiraal, helaas was dit ook geen succes omdat hier hele heftige menstruaties van kreeg. Daarna heb ik een aantal jaar geen anti-con[lees meer...]ceptie gebruikt omdat ik er even klaar mee was maar omdat mijn menstruaties heel heftig bleven kreeg ik de mirena. Wederom geen succes (heel erg veel buikpijn/krampen) omdat deze werd afgestoten door mijn lichaam. Toen weer een tijdje niets gebruikt maar vanwege oestrogeendominantie en alle bijbehorende klachten (o.a. hevige stemmingswisselingen/PMS/Gewichtstoename-slecht afvallen) ben ik een paar maand terug op aanraden van de gynaecoloog met de mini-pil (cerazette) begonnen en wat een verademing! Al na een week merkte ik verschil! Ik had altijd gedurende de dag piek- en hele down momenten, dit is gewoon weg en dat is zo fijn! Ik voel mij zo goed! Ik heb weer zin om te werken, om te sporten, om sociale dingen te ondernemen. Tevens viel ik eindelijk weer af! Een bijwerking waar ik in de eerste weken wel last van had was lichte hoofdpijn (ong. 3-4 dagen per week) maar goed op te lossen met paracetamol. Verder heb ik gelukkig nergens last van gehad! Een nadeel kan ook zijn dat je deze pil elke dag om dezelfde tijd moet innemen.. al heb ik hier geen probleem mee want ik zet gewoon de wekker op mijn telefoon en als ik niet thuis ben neem ik hem mee, de pil is zo klein dat niemand het opvalt. Voor mij is deze pil echt de oplossing geweest!

11-01-2018 | Vrouw | 31
desogestrel (0,075mg)
Zeven maanden na bevalling begonnen met deze pil, omdat ik nog borstvoeding geef en daar nog mee wil doorgaan. Al na amper een week merkte ik dat ik een heel ander persoon werd. Voelde me ineens vaak geprikkeld, boos, snel geërgerd, labiel. Dit terwijl ik me maandenlang super heb gevoeld zonder hormonen. Ook kreeg ik last van zweetaanvallen (moest ineens weer een deodorant[lees meer...] neer zetten op mijn werkplek, laatste keer dat die nodig was was tijdens mijn zwangerschap) en had ik het 's nachts soms zo warm dat ik mijn pyjama uit moest doen. (Dit terwijl de verwarming terug gaat naar 16 graden). Ik ga zo snel mogelijk weer stoppen.

13-03-2016 | Vrouw | 31
Premenstrueel syndroom (PMS)
dit is de laatste pil welke ik kon/kan proberen. Pil is voorgeschreven om pms en rug/bekkenpijn te verminderen. Sinds de start van de pil ineens migraine met aura. van de 28 dagen nu 22 dagen al aan het bloeden. Veel pukkels, extreem maar dan ook extreem moe, rugpijn door de continu menstruatie krampen, te weinig bloeden in combi met een droge vagina waardoor een tampon [lees meer...]onmogelijk is. Libido 0. depressief uit het niks. Gevoel hebben in coma te zijn...Alles horen en meemaken maar te moe en teveel pijn hebben om ook maar iets te kunnen. Zijn er meer mensen die deze klachten hadden en waarbij het na 3 maanden toch is verbeterd?

30-12-2018 | Vrouw | 32
desogestrel (0,075mg)
Op eigen vraag begonnen met Cerazette omdat ik toch te veel klachten had met andere behandelingen. In het begin (week of 2) nergens last van en ongesteld geworden zonder enige pijn of krampen. Daarna zeker 2 maanden iedere dag bruine afscheiding gehad. Dit kan blijkbaar tot 6 maanden aanhouden zoals bij mirena spiraal (staat niet in de bijsluiter) Daarbij ook totaal gedemo[lees meer...]tiveerd en zin in niets. Meest vervelende toch wel de snelle boosheid, tot op het randje van agressie. Bovenstaande lijkt allemaal te stabiliseren na iets meer dan 2 maanden gebruik. Ik neem de pil wel op gezette tijden zoals andere gebruikers hadden aangeraden. Pijnklachten ondanks bovenstaande absoluut minder!

14-12-2016 | Vrouw | 32
desogestrel (0,075mg)
Aantal maanden de cerazette geslikt: totaal geen libido meer, ben echt een heks geworden door de hormonen door deze pil, elke keer tussentijds bloedverlies, chagrijnig, kort lontje en het gevoel elke keer zwanger te zijn. snel gestopt ermee.

28-09-2023 | Vrouw | 33
desogestrel (0,075mg)
Sterke stemmingswisselingen, alle emoties voelen veel intenser aan. Ik ben sneller boos en heb vaker ruzie met mijn partner. Tranen in de ogen zonder specifieke aanleiding. Ik heb ook vaker last van hoofdpijn. Geen doorbaakbloedingen gehad en menstruatie is direct gestopt, dus dat is fijn! Wel vanaf maand 3 insomnia klachten, kan s nachts geen enkel lawaai verdragen en kan[lees meer...] de slaap niet vatten. Ik slaap dus vaak alleen nu om toch wat te kunnen slapen.. op den duur twijfel je ook welke klachten van de pil komen en welke niet. Ik zie er al naar uit om te kunnen stoppen met deze pil. Ik neem de pil nu op niet zwanger te worden maar ook om verschillende cysten te doen verkleinen op mijn eierstokken.

11-01-2021 | Vrouw | 33
desogestrel (0,075mg)
Voor mij de beste pil die ik heb gehad. Ik ben ooit overgestapt omdat ik last had van melasma (en volgens de dermatoloog ligt de pil aan de basis van het probleem), maar ik wilde graag orale anticonceptie blijven gebruiken. De minipil bevat minder hormonen dus ik dacht dat dat misschien een goede tussenoplossing kon zijn. De melasma is niet verergerd (en ook verbeterd,[lees meer...] maar dat kan ook door de dermatologische behandeling zijn), en voor de rest had ik gewoon géén klachten. Helemaal in het begin misschien wat spotting, maar daarna geen bloedverlies meer. Ik neem deze pil nu 3 jaar en ik heb nooit een betere gehad. Heb ook een aantal vriendinnen die hier ongelooflijk tevreden over zijn. Aanrader.

25-11-2016 | Vrouw | 33
desogestrel (0,075mg)
Ongeveer 5 jaar geleden ben ik gestopt met het gebruik van de microgynon anticonceptiepil, omdat ik er elke maand een week migraine met aura door kreeg, waarna ik werkelijk niks inspannends kon ondernemen door vermoeidheid en duizeligheid en ik ruim een week per maand gedwongen thuis moest blijven zitten. In de tussentijd heb ik de koperen spiraal geprobeerd. Deze heb ik n[lees meer...]u een paar maanden geleden laten verwijderen, omdat ik uiteindelijk zo'n 3 weken per maand last kreeg van allerlei klachten omtrent de menstruatiecyclus, wat mijn dagelijkse leven enorm belemmerde. Toen toch maar de minipil geprobeerd met de gedachte dat de hormoonhuishouding van ieders lichaam om de zoveel jaar veranderd, en wellicht mijn lijf nu anders zou reageren op de progestagenen die de pil bevat (en de migraine kunnen veroorzaken). Mijn arts zei dat dit na 2 weken wel duidelijk zou moeten worden, wat ik persoonlijk erg kort vond, maar okee zij is de arts en zal het dus wel beter weten.. Zo werd ik na 2 weken blij gemaakt met een dode mus, want ik kreeg er geen migraine door, en de pijnklachten waren veel minder dan normaal gesproken. Na de eerste maand echter werd ik er steeds meer duizelig van en voelde me opmerkelijk steeds depressiever worden. Ik werd ook in no time zo rond als een tonnetje. Nu bijna 2 maanden later kreeg ik er een migraine aanval bovenop en ben sindsdien acuut gestopt weer met de rotzooi. Condooms zijn voor mij nog de enige optie, prima.

09-10-2022 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Omdat ik de gewone pil niet meer kan slikken heb ik na mijn zwangerschap voor de minipil gekozen. Ik had vooraf gelezen over bijwerkingen in de eerste 3 maanden, dus ik was enigszins voorbereid. Vooral het bijna continu ongesteld zijn was erg vermoeiend. Haaruitval was ook geen pretje, maar met wat extra vitamines werd het na een tijdje beter. Na de eerste 4 maanden werd i[lees meer...]k nog maar eens in de 2 maanden ongesteld en na een maand of 8 helemaal niet meer. Op zich heel handig, maar ik vraag me af of daardoor m'n libido zover onder het nulpunt is gedaald. Het was al nooit hoog (misschien door de pil?), maar nu heb ik echt helemaal geen zin meer. Wellicht iets om in de gaten te houden als je aan deze pil begint.

31-08-2022 | Vrouw | 34
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik heb deze pil 4 en een halve maand geslikt en daarvan ben ik maar twee weken niet ongesteld geweest, daarnaast lig ik uren wakker, heb ik haar uitval, veel last van acne echt dikke bulten. Nog nooit heb ik mij zo slecht gevoeld

11-06-2019 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Ik gebruikte de Cerazette ruim een jaar, in het begin waren de bloedingen zeer hevig, daarna wisselde het heel erg. Maar wat ik vooral negatief vind is dat ik mezelf niet meer herken. Het libido is werkelijk tot ver onder het nulpunt gedaald, ik voelde mij continue opgejaagd en had het idee dat alles op mij aankwam. We zijn een gezin van 5 en voor de kinderen doe ik [lees meer...]alles omdat ze echt van mij zijn. Maar voor m’n man is/was het gevoel ook echt naar nul gedaald. Nu ik 3 maanden ben gestopt met de minipil vraag ik mij af wat mij heeft bezielt. Het gevoel komt weer terug, het gestress voelt minder en het libido komt weer op gang. Voor mij dus nooit meer deze pil. De zware menstruatie neem ik voorlopig maar weer even voor lief.

17-01-2019 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Ik ben anderhalf jaar geleden gestart met de minipil, op aanraden van de huisarts. Voorheen had ik 5 jaar de prikpil gebruikt, welke mij prima beviel op het enorme aankomen na. Het ontpillen van de prikpil was echter verschrikkelijk en duurde ruim 2 jaar, dus die wilde ik niet meer gebruiken. Volgens de huisarts was deze pil licht, heeft het net als de prikpil maar 1 hormo[lees meer...]on en heb je geen last met ontpillen. De eerste 3 maanden vanaf gebruik van de minipil was mijn cyclus wat onregelmatig en na 3 maanden stopte het helemaal. Ik ben er zeer tevreden over. Geen menstruatiekrampen, geen stemmingswisselingen, geen zere borsten, geen menstruatie en ik ben er niet van aangekomen (ietwat vollere borsten, maar niet in gewicht). Het enige nadeel aan deze pil is dat je het elke dag op hetzelfde tijdstip moet innemen, maar vanwege andere medicatie heb ik daar geen problemen mee.