desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

11-07-2015 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Mijn ervaring met Desogestrel; Ik ging deze pil gebruiken als anticonceptiemiddel bij de borstvoeding. In het begin een paar dagen ongesteld geweest, hierna geen enkele bloeding meer. Na ongeveer 2 maanden kwamen de klachten. Ik wordt elke dag heel misselijk, waardoor je telkens denkt dat je zwanger bent maar een test wijst uit dat ik niet zwanger ben. Het is ook bijna ni[lees meer...]et mogelijk want je libido wordt zo laag dat je amper nog iets aan sex doet. Ook ben ik elke dag heel moe, wat erger wordt aan het eind van de dag en in de avond. Mijn benen (vooral kuiten) en armen voelen erg zwaar, slap en moe en heb er telkens pijnlijke steken in. Ook doen de spieren in mijn buik en rug steeds vaker pijn. Ik heb ook steeds vaker hoofdpijn terwijl ik daar normaal gesproken bijna nooit last van heb en ben regelmatig duizelig. Je denkt op z'n minst dat je ernstig ziek bent ofzo. Maar dat komt gewoon door deze pil! Ik ben er nu een paar dagen mee gestopt en begin me eindelijk steeds een beetje beter te voelen. Nooit meer deze pil! Ik heb het na al die jaren anticonceptiemiddelen ook wel gehad met de hormonen. Ik ga nu een koperspiraal uitproberen, hopelijk bevalt deze goed.

21-12-2014 | Vrouw | 29
De minipil bevalt prima.

22-09-2013 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Na 6 maanden deze pil geslikt gister gestopt. Was mezelf totaal kwijt en had ook al maanden last van een zeurderige pijn in mijn onderbuik, vreselijke pijnen in mijn benen en kuiten en constant toch het gevoel hebben zwanger te zijn, omdat de pil licht is en ik al vaker heb gehoord dat vrouwen door deze pil heen toch zwanger zijn geworden. Voor mij nooit meer deze pil, w[lees meer...]at een ramp.

19-06-2013 | Vrouw | 29
desogestrel
Ik slik deze pil nu 2 maanden in het begin veel hoofdpijn en erg misselijk nu de 2e maand last van blauwe plekken op me benen en zere gewrichten en benen volgens de dokter gaat dat na 3 maanden vanzelf over voor de rest ben ik er erg tevreden over niet meer ongesteld geweest en geen tussentijdse bloedingen en niet aangekomen wel is mijn libido enorm versterkt

10-05-2020 | Vrouw | 30
Aften
Gestart na mijn bevalling met anticonceptie. Niet vanwege de anticonceptie zelf, maar omdat ik rond mijn ovulatie steevast aften krijg. Deze zijn afgelopen 1,5 maand weggebleven. Helaas ben ik wel enorm prikkelbaar, snel boos en hou ik vocht vast. Ik heb dan liever maandelijks aften. Ik denk erover om met de minipil te stoppen.

17-02-2018 | Vrouw | 30
Zwangerschap
De minipil zou relatief weinig bijwerkingen hebben en beschermen tegen een nieuwe zwangerschap. Vanaf het moment dat ik hem begon te slikken, namen de klachten echter alleen maar toe. Bovendien bleek ik anderhalve week na het stoppen met de pil opnieuw zwanger. Ik wil daarbij niet zeggen dat het aan de minipil lag trouwens, want ze waarschuwen ook in de bijsluiter dat je m[lees meer...]eteen na het stoppen zwanger kunt raken. Maar het is denk ik wel goed om erbij te vermelden.

20-11-2015 | Vrouw | 30
desogestrel (0,075mg)
De eerste twee à drie maanden was het vervelend om deze minipil te nemen: constant bloedingen, ook wat hoofdpijn, slecht humeur enzovoort. Sindsdien heb ik geen enkele bijwerking meer en ondertussen heb ik al zes maanden geen enkel bloedverlies. Het enige wat een beetje vervelend is, is dat je het elke dag op hetzelfde tijdstip moet nemen, maar daaraan ben ik ondertussen o[lees meer...]ok gewend.

02-01-2015 | Vrouw | 30
desogestrel
Gebruikt tijdens borstvoeding. Prima pil. Daarna weer Tryginon gebruikt omdat Cerazette een hele lichte pil is en ik niet meteen weer zwanger wilde worden.

06-12-2013 | Vrouw | 30
desogestrel
Gaan gebruiken omdat ik borstvoeding gaf. Het is maanden heel goed gegaan en ik merkte geen bijwerkingen. Wel vond ik het raar dat ik nooit ongesteld werd maar dat zou geen probleem zijn. Naderhand kreeg ik veel last van buikpijnen die steeds erger werden, veroorzaakt door het niet-ongesteld worden. Ik ga weer terug naar een 'gewone' pil. Persoonlijk vind ik het fijner om[lees meer...] af en toe ongesteld te worden: te weten dat je én niet zwanger bent én dat je lichaam nog werkt.

11-02-2019 | Vrouw | 31
Premenstrueel syndroom (PMS)
In 1 woord: WAUW! Ik heb in het verleden al vrij veel pillen gehad maar keer op keer had ik heel veel last van de bijwerkingen (stemmingswisselingen, acné, hoofdpijn) totdat ik daar helemaal klaar mee was. Toen ben ik overgestapt naar de koperspiraal, helaas was dit ook geen succes omdat hier hele heftige menstruaties van kreeg. Daarna heb ik een aantal jaar geen anti-con[lees meer...]ceptie gebruikt omdat ik er even klaar mee was maar omdat mijn menstruaties heel heftig bleven kreeg ik de mirena. Wederom geen succes (heel erg veel buikpijn/krampen) omdat deze werd afgestoten door mijn lichaam. Toen weer een tijdje niets gebruikt maar vanwege oestrogeendominantie en alle bijbehorende klachten (o.a. hevige stemmingswisselingen/PMS/Gewichtstoename-slecht afvallen) ben ik een paar maand terug op aanraden van de gynaecoloog met de mini-pil (cerazette) begonnen en wat een verademing! Al na een week merkte ik verschil! Ik had altijd gedurende de dag piek- en hele down momenten, dit is gewoon weg en dat is zo fijn! Ik voel mij zo goed! Ik heb weer zin om te werken, om te sporten, om sociale dingen te ondernemen. Tevens viel ik eindelijk weer af! Een bijwerking waar ik in de eerste weken wel last van had was lichte hoofdpijn (ong. 3-4 dagen per week) maar goed op te lossen met paracetamol. Verder heb ik gelukkig nergens last van gehad! Een nadeel kan ook zijn dat je deze pil elke dag om dezelfde tijd moet innemen.. al heb ik hier geen probleem mee want ik zet gewoon de wekker op mijn telefoon en als ik niet thuis ben neem ik hem mee, de pil is zo klein dat niemand het opvalt. Voor mij is deze pil echt de oplossing geweest!

11-01-2018 | Vrouw | 31
desogestrel (0,075mg)
Zeven maanden na bevalling begonnen met deze pil, omdat ik nog borstvoeding geef en daar nog mee wil doorgaan. Al na amper een week merkte ik dat ik een heel ander persoon werd. Voelde me ineens vaak geprikkeld, boos, snel geërgerd, labiel. Dit terwijl ik me maandenlang super heb gevoeld zonder hormonen. Ook kreeg ik last van zweetaanvallen (moest ineens weer een deodorant[lees meer...] neer zetten op mijn werkplek, laatste keer dat die nodig was was tijdens mijn zwangerschap) en had ik het 's nachts soms zo warm dat ik mijn pyjama uit moest doen. (Dit terwijl de verwarming terug gaat naar 16 graden). Ik ga zo snel mogelijk weer stoppen.

13-03-2016 | Vrouw | 31
Premenstrueel syndroom (PMS)
dit is de laatste pil welke ik kon/kan proberen. Pil is voorgeschreven om pms en rug/bekkenpijn te verminderen. Sinds de start van de pil ineens migraine met aura. van de 28 dagen nu 22 dagen al aan het bloeden. Veel pukkels, extreem maar dan ook extreem moe, rugpijn door de continu menstruatie krampen, te weinig bloeden in combi met een droge vagina waardoor een tampon [lees meer...]onmogelijk is. Libido 0. depressief uit het niks. Gevoel hebben in coma te zijn...Alles horen en meemaken maar te moe en teveel pijn hebben om ook maar iets te kunnen. Zijn er meer mensen die deze klachten hadden en waarbij het na 3 maanden toch is verbeterd?

30-12-2018 | Vrouw | 32
desogestrel (0,075mg)
Op eigen vraag begonnen met Cerazette omdat ik toch te veel klachten had met andere behandelingen. In het begin (week of 2) nergens last van en ongesteld geworden zonder enige pijn of krampen. Daarna zeker 2 maanden iedere dag bruine afscheiding gehad. Dit kan blijkbaar tot 6 maanden aanhouden zoals bij mirena spiraal (staat niet in de bijsluiter) Daarbij ook totaal gedemo[lees meer...]tiveerd en zin in niets. Meest vervelende toch wel de snelle boosheid, tot op het randje van agressie. Bovenstaande lijkt allemaal te stabiliseren na iets meer dan 2 maanden gebruik. Ik neem de pil wel op gezette tijden zoals andere gebruikers hadden aangeraden. Pijnklachten ondanks bovenstaande absoluut minder!

14-12-2016 | Vrouw | 32
desogestrel (0,075mg)
Aantal maanden de cerazette geslikt: totaal geen libido meer, ben echt een heks geworden door de hormonen door deze pil, elke keer tussentijds bloedverlies, chagrijnig, kort lontje en het gevoel elke keer zwanger te zijn. snel gestopt ermee.

11-01-2021 | Vrouw | 33
desogestrel (0,075mg)
Voor mij de beste pil die ik heb gehad. Ik ben ooit overgestapt omdat ik last had van melasma (en volgens de dermatoloog ligt de pil aan de basis van het probleem), maar ik wilde graag orale anticonceptie blijven gebruiken. De minipil bevat minder hormonen dus ik dacht dat dat misschien een goede tussenoplossing kon zijn. De melasma is niet verergerd (en ook verbeterd,[lees meer...] maar dat kan ook door de dermatologische behandeling zijn), en voor de rest had ik gewoon géén klachten. Helemaal in het begin misschien wat spotting, maar daarna geen bloedverlies meer. Ik neem deze pil nu 3 jaar en ik heb nooit een betere gehad. Heb ook een aantal vriendinnen die hier ongelooflijk tevreden over zijn. Aanrader.

25-11-2016 | Vrouw | 33
desogestrel (0,075mg)
Ongeveer 5 jaar geleden ben ik gestopt met het gebruik van de microgynon anticonceptiepil, omdat ik er elke maand een week migraine met aura door kreeg, waarna ik werkelijk niks inspannends kon ondernemen door vermoeidheid en duizeligheid en ik ruim een week per maand gedwongen thuis moest blijven zitten. In de tussentijd heb ik de koperen spiraal geprobeerd. Deze heb ik n[lees meer...]u een paar maanden geleden laten verwijderen, omdat ik uiteindelijk zo'n 3 weken per maand last kreeg van allerlei klachten omtrent de menstruatiecyclus, wat mijn dagelijkse leven enorm belemmerde. Toen toch maar de minipil geprobeerd met de gedachte dat de hormoonhuishouding van ieders lichaam om de zoveel jaar veranderd, en wellicht mijn lijf nu anders zou reageren op de progestagenen die de pil bevat (en de migraine kunnen veroorzaken). Mijn arts zei dat dit na 2 weken wel duidelijk zou moeten worden, wat ik persoonlijk erg kort vond, maar okee zij is de arts en zal het dus wel beter weten.. Zo werd ik na 2 weken blij gemaakt met een dode mus, want ik kreeg er geen migraine door, en de pijnklachten waren veel minder dan normaal gesproken. Na de eerste maand echter werd ik er steeds meer duizelig van en voelde me opmerkelijk steeds depressiever worden. Ik werd ook in no time zo rond als een tonnetje. Nu bijna 2 maanden later kreeg ik er een migraine aanval bovenop en ben sindsdien acuut gestopt weer met de rotzooi. Condooms zijn voor mij nog de enige optie, prima.