Ervaringen met Cerazette (minipil)

desogestrel

acne

03-05-2021 | Vrouw | 50
desogestrel (0,075mg)
Wegens constante buikpijn en ciste en dik baarmoederslijmvlies op aanraden vd gynaecoloog gestart met deze minipil. Eerste 3 maanden constant menstruatie, minder dan ervoor. Ciste na 6 maanden weg en menstruatie ook,en geen buikpijn meer. Nu ongeveer na 9 maanden weer bruin bloedverlies en veel buikpijn en pijnlijke borsten. Ook veel kg bijgekomen. Misschien er toch mee[lees meer...] stoppen?

03-05-2021 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil zes maanden geslikt. Klachten op gebied van humeur etcetera had ik niet. Wel zijn er de laatste tijd andere klachten op zijn plaats gevallen. Ik kreeg last van acne op mijn haarlijn, en bij mijn borsten extreem jeukerige plekjes (bruin, schilferig). Omdat ik hoorde dat de onregelmatigheid in de ongesteldheid na ongeveer 3 maanden zou moeten verdwijnen heb i[lees meer...]k door gebeten. Enkel nu , na zes maanden, heb ik nooit een periode van niet-ongesteld zijn gehad langer dan 2 weken, en zijn mijn bloedingen heviger geworden en langduriger. Het komt erop neer dat ik elke maand langer bloed, dan niet. Dit zijn echter wel bekende klachten, had gehoopt dat ik bij het gelukkig overgrote deel hoorde die helemaal niet meer ongesteld wordt, want wat was ik blij om nog maar zo weinig hormonen te gebruiken. Dus de zoektocht naar het perfecte anticonceptiemiddel gaat door, helaas...

20-04-2021 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Aangezien ik een verhoogd kans heb op trombose moest ik stoppen met mijn pil die ik als jaren slikte (helaas). Toen overgestapt op de kylena spiraal, dat was echt een ramp.. heb mezelf nog nooit zo ellendig gevoeld, na een aantal paar maanden toch laten verwijderen. (opluchting) Nu sinds 3 weken geleden begonnen met de Cerazette.. ik voel mezelf wel gewoon prima, alleen[lees meer...] ik ben begonnen met slikken op mijn laatste menstruatie dag, maar ben nu 3 inmiddels weken later nog steeds ongesteld, ik heb hier eigenlijk geen zin in en vraag mezelf af hoelang dit blijft aanhouden? Want ik lees verhalen dat mensen maanden ongesteld zijn? iemand hier ervaring mee? :(

22-10-2020 | Vrouw | 47
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Omdat ik lang (10-tal dagen) en veel (heel vaak doorlekken zelfs bij grootste tampon en nachtmaandverband) menstrueer, wou ik op aanraden van de gynaecoloog, na puur natuur, combinatiepil, spiraal de minipil ook eens proberen. Ik heb ze nu net een maand genomen en heb vaak last van jeuk over mijn hele lichaam (zonder bultjes) laatst bij de kapper werd ik bijna gek van de [lees meer...]jeuk op mijn hoofd wat ik nooit eerder had! Na lang nadenken kwam ik bij deze pil uit hoewel het niet zo expliciet in de bijsluiter staat! Dus na hier een gelijkaardig verhaal gelezen te hebben, denk ik echt dat het door die pil komt en stop ik er maar mee!

03-10-2020 | Vrouw | 45
Overgang
Ben nu 2 weken bezig met dit medicijn. Maar heb veel last van duizelingen, erg moe , snel overprikkeld en slapen gaat ook minder. Lig lang wakker eer ik in slaap val. Ervaar nu alleen maar flinke verergering van mijn klachten Herkent iemand deze klachten? En is het daarna toch overgegaan door langer gebruik van dit medicijn?

01-10-2020 | Vrouw | 27
desogestrel (0,075mg)
Ik ging 3 maanden geleden naar de gynaecoloog omdat ik al jaren problemen heb rondom mijn menstruatie, ik voel me namelijk ontzettend ziek als ik ongesteld ben. Algehele malaise en moet vaak s'middags gaan liggen. Dit elke maand een week lang wilde ik graag van af. Ze adviseerde me daarom de minipil, dit ging 2,5 maand eigenlijk heel goed. Ik merkte wel wat verschil in mn [lees meer...]humeur maar daar hebben we allemaal wel eens last van (dacht ik) maar dat werd eigenlijk steeds erger, zelfs tegen mijn kind van 4 viel ik erg uit en was ik erg chagrijnig. De laatste 3 weken is dramatisch, ik slaap heel slecht/ licht en ben overdag dus heel erg moe. Volgens de gyn kan dit niet in verband staan met de pil maar ik kan geen andere reden bedenken. Het enige wat ik veranderd heb is de pil, daarvoor heb ik 4 jaar geen pil gebruikt. Ik ben benieuwd of meerdere mensen dit ervaren hebben door de cerazette? Met name het slechte slapen.

28-09-2020 | Vrouw | 46
Longembolie
Eind april 2020 ernstige longembolie. Onmiddellijk moeten stoppen met pil. Vervolgens 2 keer zeer hevige menstruatie gehad. Heel veel bloedverlies, grote stolsels (ter grootte van een appel), en lang (11 dagen). Bloedarmoede tot gevolg. Gestart met cerazette. Vrij onmiddellijk na start sterke haaruitval en constante lichte bloeding. Nog 1 keer menstruatie gehad. Die heeft [lees meer...]3 weken geduurd. En nu constant dagelijks bloedverlies. Nu al 6 weken. In totaal dus na de start al meer dan 3 maanden dagelijks bloedverlies. Stoppen is echter geen oplossing. Door bloedverdunners is de menstruatie heel hevig. Het is dus kiezen tussen letterlijk leegbloeden of dagelijks een beetje bloeden. Een andere pil ( met oestrogenen) is omwille van longembolie niet mogelijk. Ik hoopte dat het bloedverlies tijdelijk was, maar 3 maanden is nu toch wel lang. Ik zou deze pil nooit nemen als ik een andere keus had. Als ik bloedverdunners levenslang moet nemen, is er nog maar 1 oplossing en dat is de baarmoeder verwijderen.

19-07-2020 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Sinds dag 1 dat ik het innam..paniekkerig/opgejaagd gevoel, emotioneel, huilerig, gevoel dat er een abces of brok in keel zit, hartkloppingen, soms buikkrampen-gevoel zwanger te zijn- gerommel buik alsof je een baby voelt schoppen. 1ste 2 weken deze pil i.c.m met condoom gebruikt uit angst/ voor de zekerheid.daarna zonder condoom. Omdat ik ivm wisselende slaap tijden door[lees meer...] de baby wakker werd en dan niet helemaal strak op tijd de pil innam( speling van ongeveer 2 uur), had ik een enorme gevoel weer bevrucht te zijn. Ik heb een zwangersch.test gedaan en die was gelukkig NEG. Ik gebruik het nu 2 maanden omdat ik borstvoeding geef. 1 keer ongesteld geworden. Ik denk er aan om er mee te stoppen en over te gaan naar condoom voorlopig icm borstvoeding. Enige nadeel daarvan is scheurkans . Maarja even geen gedoe meer in mijn lijf.

10-05-2020 | Vrouw | 30
Aften
Gestart na mijn bevalling met anticonceptie. Niet vanwege de anticonceptie zelf, maar omdat ik rond mijn ovulatie steevast aften krijg. Deze zijn afgelopen 1,5 maand weggebleven. Helaas ben ik wel enorm prikkelbaar, snel boos en hou ik vocht vast. Ik heb dan liever maandelijks aften. Ik denk erover om met de minipil te stoppen.

09-12-2019 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
1 week aan deze pil en ervaar nu vervelende bijwerkingen. Als zit na volgende maand nog is, stop ik met deze pil.

14-06-2019 | Vrouw | 24
desogestrel (0,075mg)
Nu inmiddels 8 weken aan deze pil. Ik heb heel veel soorten anticonceptie gehad en helaas is dit het ook niet voor mij. Ik heb last van Acne (kleine puistjes en bultjes) op mn rug, armen en gezicht, ben echt heel moe dagelijks, heb doorbraakbloedingen elke twee weken voor een paar dagen, alsof ik ongesteld ben. Ik heb heel veel stress en paniekaanvallen. En erop letten d[lees meer...]at je elke avond hetzelfde tijdstip de pil inneemt. Ik ga terug naar de Evra pleister, deze beviel mij iets beter.

25-05-2018 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Anderhalve week geleden begonnen met de minipil i.c.m. borstvoeding. Voor het gebruik van de pil een goede productie, tevreden baby (4,5 maand). Nu al na een ruime week een ontevreden baby door het teruglopen van de productie. Verder merk ik ook dat ik zelf veel sneller moe ben, minder energie heb en ook niet lekker in mijn vel zit. Snel prikkelbaar en geirriteerd. D[lees meer...]e verwachte bloeding blijft tot nu toe uit.

19-03-2018 | Vrouw | 40
desogestrel (0,075mg)
In het begin samen met borstvoeding was cerazette perfect. Nauwelijks bijwerkingen enz. Na het stoppen met bv zei de ha dat de pil te licht was en moest ik overstappen van m’n (niet goed geïnformeerde) huisarts. Toen begon de pil ellende. Ik heb er zeker 7 geprobeerd, de een maakte me nog zieker dan de ander. Ook van de mirena werd ik niet goed. Vol met acne en ik voelde h[lees meer...]et ding zitten. Toen waren er maar twee opties over: koperspiraal of toch weer cerazette. Omdat ik bang was van de mirena gekozen boor cerazette. Helaas bleek deze nu inderdaad niet meer goed te werken. Waarschijnlijk doordat m’n hormoonhuishouding helemaal verstoort was. Doorbraakbloeding, contactbloeding, migraine, enz. Uit nood over naar koperspiraal van flexi-t en dat lijkt tot nu toe te werken.

14-12-2016 | Vrouw | 32
desogestrel (0,075mg)
Aantal maanden de cerazette geslikt: totaal geen libido meer, ben echt een heks geworden door de hormonen door deze pil, elke keer tussentijds bloedverlies, chagrijnig, kort lontje en het gevoel elke keer zwanger te zijn. snel gestopt ermee.

12-09-2016 | Vrouw | 27
Premenstrueel syndroom (PMS)
Begonnen met Cerazette vanwege verschillende klachten. Ik had al een koperspiraal, maar omdat die niet helemaal beschermend was geweest in het verleden mocht ik van de huisarts tegelijkertijd cerazette nemen. Het resultaat was elke dag bloedverlies, op 2/3 dagen na. En totaal geen libido meer. Niet eens een beetje. Het had weinig positief effect op mijn pms klachten, maar [lees meer...]maakte het ook niet erger. Mijn huid knapte wel op. Minder acne. Dit weegt helaas niet op tegen de negatieve bijwerkingen. De huisarts raadde aan om dit medicijn minimaal 3 maanden te proberen, maar na 5 weken non stop bloeden ben ik het wel zat. Het heeft dus niet alleen effect op mij, maar ook op mijn partner, en ons seksleven of wat daar nog van over was.

03-05-2016 | Vrouw | 25
desogestrel (0,075mg)
Ik gebruikte deze pil enkele maanden terwijl ik een relatie had. Ik merkte dat ze een negatief effect had op mijn gemoedstoestand. Mijn karakter verandert ook door deze pil. Mijn relatie werd afgebroken door mijn partner, omdat ik niet meer dezelfde persoon was. Nu ben ik deze pil terug beginnen nemen buiten een relatie om, om eens te zien of het zeker aan de pil lag en ni[lees meer...]et aan de relatie. Ik neem ze ondertussen een drietal weken opnieuw. Ik heb deze keer niet alleen last van stemmingswisselingen, verhoogde eetlust en hoofdpijn, maar kreeg ook voor het eerst in jaren opnieuw een hevige paniekaanval met black-out. Ik voel me over het algemeen erg terneergeslagen bij het nemen van deze pil. Ze is wel mijn laatste optie. Ik probeerde alles al: gewone pil, ring, spiraal met en zonder hormonen... De gewone pil gaf me een zware depressie met paniekstoornis voor enkele jaren, de ring gaf me een allergische reactie in mijn vagina, de spiraal werd op 1 week tijd afgestoten door mijn baarmoeder + allergische reactie en infectie... Ik geef deze pil nog een beetje tijd, omdat ze mijn laatste optie is... Ik weet niet wat ik moet doen als dit weer negatief uitdraait... :( Over effectiviteit kan ik me niet uitspreken, in een relatie combineerde ik deze pil met een condoom en hadden we vanaf ik deze pil begon te nemen nog slechts weinig tot geen seks, ook nu heb ik nog geen seksuele ervaring gehad tijdens de periode dat ik deze pil neem.