Ervaringen met Cerazette (minipil)

desogestrel

acne

27-02-2016 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Na bijna 5 jaar gebruik van de Mirena spiraal moest ik opnieuw een keuze maken voor anticonceptie. Ondanks een sterke allergische reactie op Mirena in het eerste jaar, was ik er hierna erg tevreden over. In verband met een mogelijke kinderwens, wilde ik liever anticonceptie waar ik makkelijker mee kon stoppen. Ik heb alle middelen op de markt op een rijtje gezet en kwam ui[lees meer...]t bij Cerazette. Ik ben hier erg tevreden over. Het gebruik is eenvoudig, vanaf de eerste maand had ik geen menstruatie meer. Ik heb ook geen enkele doorbraakbloeding gehad. Iets wat ik zelf erg prettig vind. Ik heb het idee iets meer acné te hebben op mijn kin/kaaklijn, maar dit is goed onder controle te houden. Af en toe wat last van gevoelige borsten (eens in de 3 maanden ongeveer). Ook merk ik dat mijn libido wat minder is, maar of dat echt aan de pil te wijten is, vind ik moeilijk om te zeggen. Ik ben positief en zou het middel aanraden.

26-09-2023 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Heel snel na mijn bevalling begon ik met de minipil. Dit is nu ruim 14 maanden. Over het algemeen heel tevreden erover. Geen tussentijdse bloedingen (in het begin), Geen zwangerschap, Geen last meer van mijn pms, Geen teruglopende borstvoeding enz enz. Soms wat lastig om elke dag op het zelfde tijdstip een pil te moeten nemen, maar prima. Sinds ruim 2 maanden krijg ik to[lees meer...]ch een menstruatie. En niet zo'n klein beetje ook! Heel heftig (gelukkig wel zonder de heftige menstruatie pijnen) en voor minimaal 11 dagen.... Dit stoort mij enorm. Ook ben ik nu bang of ik dan nu wel zwanger zou kunnen raken!? Want hier zit ik totaal niet op te wachten! Nu is het zelfs zo, dat ik 12 dagen ongesteld was, 8 dagen niks en nu weer een menstruatie op komst. Als dit zo doorgaat, ga ik serieus overwegen om te stoppen met deze pil.

16-05-2023 | Vrouw | 15
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik ben met deze pil begonnen omdat ik altijd last had van hevige bloedingen tijdens mijn menstruatie. Ik ben best jong dus ik gebruik de pil niet als anticonceptie maar puur als middel om men menstruatie te bedrukken. Ik heb de pil nu iets meer dan 3 maanden geslikt, en het was wel even doorzetten. Ik ben de eerste 2 maanden bijna continu ongesteld geweest, niet superveel [lees meer...]bloed maar wel constant. Vanaf maand 3 is dit weggenomen ik ben nu al 3 weken niet meer ongesteld geweest en dit gaat ook niet meer komen. Voor de rest heb ik wel wat bijwerkingen gehad: agressie, hoofdpijn, buikpijn en misselijkheid. Ook hier ben ik nu vanaf. Ik heb besloten om de minipil door te zetten omdat dit mijn menstruatie vele makkelijker maakt.

26-03-2023 | Vrouw | 20
desogestrel (0,075mg)
Ik zit nu 3 maanden aan de minipil en ben de 2e maand van inname ongesteld geweest. Maar nu ben ik niet meer ongesteld geworden, heb wel klachten zoals: misselijk, pijn in onderbuik, pijn in rug, lijkt op menstruatie klachten. Mijn libido was al hoog, maar is nog veel hoger geworden. Ook heb ik snel vet haar en lichte acne.

29-07-2022 | Vrouw | 40
Vleesboom
Vleesboompje in wand baarmoeder en zusje van endometriose in wand baarmoeder

24-12-2021 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Fijne pil met voor mij erg weinig bijwerkingen. Ik lijdt al jaren aan migraines rondom mijn menstruatie. Sinds ik deze pil slik bijna geen last meer van migraine. Zo een opluchting. In het begin wel last van bloedingen vooral de eerste 2 maanden. Maar nu in mijn 3 de maand bijna geen bloedingen meer. Voor mij is deze pil een wondermiddel. Na jaren migraine te hebben[lees meer...] gehad 2 keer per maand.nu zo goed als migraine vrij.

08-11-2021 | Vrouw | 44
desogestrel (0,075mg)
Van combinatiepil veel bijwerkingen, daarom gekozen voor minipil. 1e 4 a 5 maanden continu bloedverlies.... Erg vervelend, maar toch doorgezet omdat ik pertinent geen spiraal of iets dergelijks wil. Nu heb ik ongeveer om de 5 weken wat bloedverlies, maar dit is bruin ipv rood. Het is niet veel wat ik verlies, maar ziet er raar uit en ik weet nooit hoelang t duurt voor t we[lees meer...]er stopt. T stopt soms ook een dag en dan denk ik dat t klaar is maar dan begint t weer. Niet echt handig. Heb ook last van slechte huid, acne.

03-05-2021 | Vrouw | 41
Endometriose
Met deze pil gestart ivm endometriose (een aandoening waarbij endometriose brandhaarden in mijn buikholte en in en rondom mijn eierstokken zit, vaak herkenbaar aan pijnlijke menstruaties maar ook pijn op andere momenten in de cyclus - iets wat iedereen met zware krampen, zoals veel reviewers hier, eens zouden kunnen googelen). Al vrij snel dagelijks wat hoofdpijn, maar n[lees meer...]ooit erg genoeg om paracetamol te nemen. Na ong. 2 weken doorbraakbloedingen (meestal bruin, slechts 1x rood). Geen grotere borsten zoals bij andere pillen. Verder geen andere bijwerkingen zoals neerslachtigheid, haaruitval, acne of laag libido. Ik heb bij andere anticonceptie ook nooit echt bijwerkingen gehad.

10-01-2021 | Vrouw | 18
desogestrel (0,075mg)
Ik had verwacht dat ik er erger aan toe zou zijn door de ervaringen die ik heb gehoord. Tot nu toe gaat het me prima af, ik gebruik de minipil nu een maand. De enige bijwerkingen die mij wel storen zijn: vermoeidheid en misselijkheid. Voorheen was ik heel opvliegerig en emotioneel maar de minipil heeft ervoor gezorgd dat mijn hormonen weer in balans zijn. Ook merk ik dat m[lees meer...]ijn huid is veranderd, volgens mij een positieve zin.

29-12-2020 | Vrouw | 19
desogestrel (0,075mg)
Ik kan niet tegen de pil dus ging ik aan de minipil. Ik had vaak tussenbloedingen en toen ben ik een paar maanden gestopt zodat mijn cyclus weer normaal zou worden en het beter zou gaan. Toen kreeg ik een vriend en de minipil beschermt niet goed tegen zwangerschap dus moest ik overstappen naar de prikpil

20-08-2020 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Ik slikte eerste de combinatiepil. Maar vond dit zelf helemaal niks. Nadat ik een maand was gestopt met die pil, besefte ik pas hoeveel bijwerkingen ik had. Ik wilde iets met minder hormonen, de minipil klonk wel goed. En hij is echt prima. Het enige wat ik echt merk qua bijwerkingen is dat mijn libido heel laag is. Ik slik de minipil nu 7 maanden en ben helemaal niet onge[lees meer...]steld geweest, tot een week geleden. Hele erge buikkrampen en licht bloedverlies. Best irritant, maar ik kijk het even aan. Aangezien ik sinds het begin helemaal niet ongesteld ben geweest. Ik raad hem zeker aan. Het is alleen even gokken of je juist veel of weinig ongesteld wordt.

19-03-2020 | Vrouw | 51
Hoge bloeddruk

14-08-2019 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Geswitcht op aanraden van de hormoonspecialist van de combinatiepil naar de minipil ivm hoge bloeddruk en menstruele migraine door de combinatiepil. De eerste 3,5 maand moest ik erg wennen en was het echt even doorzetten, maar nu ben ik heel tevreden. Ik heb 20 jaar de combinatiepil geslikt dus mijn lichaam moest echt even wennen aan deze pil. Ik kreeg veel last van puistj[lees meer...]es, ook op mijn decolleté, schouders en rug. Mijn huid werd ook veel vetter. Mijn borsten waren 3,5 maand erg pijnlijk. Af en toe hoofdpijn. In de eerste maand een paar dagen erg labiel en emotioneel. Nu geen menstruele migraine meer, bloeddruk is verlaagd, bijna niet meer ongesteld, geen pijnlijke borsten meer. Tot nu toe erg tevreden. Enige minpuntjes: ik moet de vetheid van mijn huid meer onder controle houden met producten, het innemen van deze pil komt nauwer qua tijdstip dan de combinatiepil.

28-03-2019 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Ik kreeg Lueva, hetzelfde als Cerazette na overgevoelig te reageren op de combinatiepil, en het proberen van het hormoonspiraaltje Kyleena. Op alles reageerde ik niet goed. Nu met de minipil heb ik zware hoofdpijn de hele dag en vaak migraine aanvallen met misselijkheid. 6maanden proberen moet ik van mn gyn. Bloedingen zijn onregelmatig en langdurig.

05-08-2018 | Vrouw | 25
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik heb veel verschillende anticonceptiepillen gebruikt en ik stond op punt een spiraal te laten steken, maar omdat dit blijkbaar de kans op zwangerschap verkleint heb ik nog eens een andere pil voorgeschreven gekregen. Ik had de laatste maanden voor Cerazette verschrikkelijke last van een onregelmatige menstruatiecyclus en soms tot 9 weken durende maandstonden. Ik werd er [lees meer...]enorm ziek door en blijkbaar bleek het te zijn dat ik niet zo goed tegen het oestrogeen in de andere anticonceptie kon. Ze schreven mij Cerazette voor en sindsdien geen last meer van onregelmatige cycli. Ik heb wel enorme last van acne en kleine bultjes op mijn schouders, borst en rug. Mijn huid is ook vetter. Maar ondanks die kleine bijwerkingen ben ik zeer tevreden met Cerazette!

22-01-2017 | Vrouw | 22
desogestrel (0,075mg)
Ik slik sinds oktober 2016 de Actavis Minipil met Desogestrel en het bevalt me erg goed. In het verleden heb ik onder andere microginon 30 geslikt en een aantal andere anticonceptiepillen, daarvan kreeg ik last van moodswings en/of doorbraakbloeding gedurende de hele maand. Van de Minipil ervaar ik nauwelijks bijwerkingen, vooral geen moodswings/neerslachtigheid meer en da[lees meer...]t was voor mij het grootste probleem. Ik ben nog steeds regelmatig 'ongesteld' alleen in lichtere mate, ookal slik je deze pil achter elkaar door zonder stopweek. Het schijnt dat je iets minder goed beschermd bent door deze pil dan met combinatiepillen maar het gaat hierbij om een aantal tienden van een procent, dus wanneer de pil correct genomen wordt (elke dag, zelfde tijdstip) is er niks aan de hand. Conclusie: zeer tevreden. Als ik dan toch hormonale anticonceptie moet gebruiken, dan de Minipil! Niet iedereen reageert hetzelfde op de pil dus zeker de moeite waard om deze daarom te proberen.