Ervaringen met Cerazette (minipil)

desogestrel

acne onregelmatige menstruatie

03-05-2016 | Vrouw | 25
desogestrel (0,075mg)
Ik gebruikte deze pil enkele maanden terwijl ik een relatie had. Ik merkte dat ze een negatief effect had op mijn gemoedstoestand. Mijn karakter verandert ook door deze pil. Mijn relatie werd afgebroken door mijn partner, omdat ik niet meer dezelfde persoon was. Nu ben ik deze pil terug beginnen nemen buiten een relatie om, om eens te zien of het zeker aan de pil lag en ni[lees meer...]et aan de relatie. Ik neem ze ondertussen een drietal weken opnieuw. Ik heb deze keer niet alleen last van stemmingswisselingen, verhoogde eetlust en hoofdpijn, maar kreeg ook voor het eerst in jaren opnieuw een hevige paniekaanval met black-out. Ik voel me over het algemeen erg terneergeslagen bij het nemen van deze pil. Ze is wel mijn laatste optie. Ik probeerde alles al: gewone pil, ring, spiraal met en zonder hormonen... De gewone pil gaf me een zware depressie met paniekstoornis voor enkele jaren, de ring gaf me een allergische reactie in mijn vagina, de spiraal werd op 1 week tijd afgestoten door mijn baarmoeder + allergische reactie en infectie... Ik geef deze pil nog een beetje tijd, omdat ze mijn laatste optie is... Ik weet niet wat ik moet doen als dit weer negatief uitdraait... :( Over effectiviteit kan ik me niet uitspreken, in een relatie combineerde ik deze pil met een condoom en hadden we vanaf ik deze pil begon te nemen nog slechts weinig tot geen seks, ook nu heb ik nog geen seksuele ervaring gehad tijdens de periode dat ik deze pil neem.

31-03-2016 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Geen goede ervaring mee. Ik heb de pil gebruikt tijdens de periode dat ik borstvoeding gaf. Het beschermt tegen zwangerschap, al moet ik wel zeggen dat ik twee keer een eisprong heb gehad in het begin. (Dit gemeten met ovulatietesten.) De bijwerkingen waren niet mals. Het is alsof ik aan de drugs heb gezeten een korte periode. Mijn levenslust kelderde, en daarmee mijn libi[lees meer...]do en energiepeil ook. Ik ben pas twee weken geleden gestopt (nu spiraal zonder hormonen) en ik voel me meteen weer meer opgeknapt. Ook is mijn trek in ongezond voedsel weer afgezwakt sinds het stoppen met desogestrel. Deze pil is geen aanrader voor wie gevoelig is voor hormonen. Qua gebruiksgemak ook niet fantastisch, want 1x vergeten is meteen een verhoogde kans op vruchtbaar zijn. Maar dat geldt voor elke anticonceptiepil in meer of mindere mate.

13-03-2016 | Vrouw | 31
Premenstrueel syndroom (PMS)
dit is de laatste pil welke ik kon/kan proberen. Pil is voorgeschreven om pms en rug/bekkenpijn te verminderen. Sinds de start van de pil ineens migraine met aura. van de 28 dagen nu 22 dagen al aan het bloeden. Veel pukkels, extreem maar dan ook extreem moe, rugpijn door de continu menstruatie krampen, te weinig bloeden in combi met een droge vagina waardoor een tampon [lees meer...]onmogelijk is. Libido 0. depressief uit het niks. Gevoel hebben in coma te zijn...Alles horen en meemaken maar te moe en teveel pijn hebben om ook maar iets te kunnen. Zijn er meer mensen die deze klachten hadden en waarbij het na 3 maanden toch is verbeterd?

09-03-2016 | Vrouw | 54
Menopauze
Slik sinds september Cerazette na een afstoting van het spiraaltje. Had in de eerste drie maanden nog steeds veel en lang bloedverlies. Dan was het drie maanden beter maar nu weer 24 dagen en letterlijk ' van mijn benen aflopend' ondanks een tampax van het grootste formaat! Gan nu maandag naar de gynaecoloog en op aanraden van de huisarts voor echografie.

10-01-2016 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Extreme vermoeidheid, duizeligheid (zo erg dat ik bij tijd en wijle geen auto durfde te rijden), gewichtstoename (hangt samen met vermoeidheid), soms misselijk. Vaak schimmelinfectie door droogheid vagina. Bij vergeten van pil of te laat innemen extreme misselijkheid/overgeven. Klachten lijken op zwangerschap, heb hierdoor over 3 maanden vier tests gedaan die negatief ware[lees meer...]n.

02-11-2015 | Vrouw | 27
desogestrel (0,075mg)
Na jaren de implanon gebruikt te hebben (naar grote tevredenheid) het hormoon oraal gaan slikken ivm kriebelende kinderwens. In het begin merkte ik weinig verschil met de implanon waar in verhouding minder hormonen in zitten aangezien deze in je lichaam zit. Echter na een maand begonnen de hoofdpijnklachten, misselijkheid en lusteloos gevoel. Zo fanatiek dat ik eerst was i[lees meer...]n het sporten, zo veel moeite kreeg ik nu met mijn lijf. Ben nu sinds een aantal weken gestopt met de pil vanwege de kinderwens, maar 2 negatieve zwangerschapstesten later nog steeds niet van de klachten af. Ik lees nu steeds meer hoeveel uitwerking deze pil heeft op anderen en heb spijt dat ik eraan begonnen ben.

22-07-2015 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil ongeveer drie maanden geslikt, deze werd mij aangeraden omdat ik teeeeeveel bijwerkingen kreeg van de combinatiepil. Ik vond dat deze pil redelijk goed z'n werk deed, op wat doorbraakbloedingen en wat kilo's aankomen na. Maar nu ik deze verhalen lees, kom ik erachter dat wat kleine lichamelijke klachten waar ik last van had pas gaan spelen sinds deze pil. O[lees meer...]ok ik was erg moe de hele tijd, en regelmatig misselijk. Ik voelde me lelijk en dik ook omdat ik minstens 5 kilo ben aangekomen, terwijl ik juist de suikers liet staan! Ik was hardcore aan het sporten, maar er gebeurde bijna niks. Ik ben nu 1,5 week gestopt en ben nog steeds niet ongesteld geworden, maar voel me wel een stuk beter. Heb duidelijk meer energie. En hopelijk voel ik me ook weer een beetje sexy binnenkort. Overall experience is dus niet zo positief. Wel deed deze pil veel goeds voor mijn huid! Al mijn puistjes verdwenen als sneeuw voor de zon. Ook die komen nu ik gestopt ben terug helaas😔

04-10-2023 | Vrouw | 38
desogestrel (0,075mg)
3 weken na de bevalling begonnen. Eerste 3 maanden bijna continu bruine afscheiding gehad. Na overleg met de huisarts toch doorgegaan om mijn lijf de kans te geven te wennen. Helaas na 4 maanden nog steeds niet tevreden. Nu ongeveer om de week een flinke menstruatieachtige bloeding (incl. Krampen) die heftiger is langer duurt dan normaal een menstruatie. Dit alles heeft mi[lees meer...]j doen besluiten om te stoppen met de minipil.

27-10-2022 | Vrouw | 39
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb deze pil 3 maanden geprobeerd, maar nu ga ik er toch mee stoppen. Ik heb altijd veel last van pms en sombere gevoelens voor de menstruatie dus ik wilde eigenlijk iets hebben waardoor mijn menstruatie weg zou blijven. Helaas is dat niet gelukt met deze pil. Ik begon deze pil te slikken begin augustus, ik merkte dat mijn humeur er niet beter op werd. Ik werd opvlieger[lees meer...]ig, emotioneel en erg moe. Tevens werd ik na 3 weken ongesteld en sindsdien heb ik bijna dagelijks bloedverlies gehad. Soms een paar dagen niet en dan weer paar weken achter elkaar ongesteld. Het is niet heel veel bloedverlies, maar wel constant. Aangezien je deze pil zeker 3 maanden moet slikken om het gewenste effect te krijgen dacht ik, ik zet toch door. Maar nu ik met de 4e strip ben begonnen voel ik me zo slecht dat ik er mee stop. Ik voel chagrijnig en heel erg down. Misschien dat het langer de tijd nodig heeft om goed te werken, maar ik zie dat echt niet meer zitten. Erg jammer want het was zo mooi geweest om niet meer / minder ongesteld te worden. Ik laat het nu even voor wat het is en ga over een tijdje wel weer op zoek naar een andere oplossing.

11-10-2022 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Ik ging aan de minipil om na mijn zwangerschap iets anders te proberen. Eerste maanden had ik vaak hoofdpijn. Dit was een bekende bijwerking dus ik hield vol. Dit verdween inderdaad weer. Ik begon me langzaam aan wat somber te voelen zonder reden. Daardoor had ik veel huilbuien waar geen verklaring voor was. Op de gekste momenten ook. Het sombere gevoel werd erger en h[lees meer...]et neigde naar depressieve gevoelens. Ik zag de zin ook niet meer om leuke dingen te ondernemen met mijn kinderen terwijl ik hier altijd vrolijk van word. Ook werd ik om de 2 weken ongesteld. Ik koppelde mijn sobere gevoelens nog niet eens aan de minipil. Ik ben nu 2 weken geleden overstapt naar de combinatie pil vanwege die bloedingen. En wat voel ik mij weer goed! De donkere wolken zijn volledig verdwenen en ik word weer vrolijk van leuke dingen doen. Ik besef mij achteraf ook pas hoe emotioneel in disbaland is was door die pil. Voor mij nooit meer.

31-08-2022 | Vrouw | 34
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik heb deze pil 4 en een halve maand geslikt en daarvan ben ik maar twee weken niet ongesteld geweest, daarnaast lig ik uren wakker, heb ik haar uitval, veel last van acne echt dikke bulten. Nog nooit heb ik mij zo slecht gevoeld

26-07-2022 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik ben door deze pil heen zwanger geworden…

06-06-2022 | Vrouw | 39
Menstruatiepijn
1,5 jaar deze pil gebruikt omdat ik heftig bloedverlies had tijdens de menstruaties. Naast lichamelijke klachten tijdens de menstruatie had ik ook erg last van emoties welke alle kanten op gingen. Daardoor aan de minipil gegaan. Emoties waren hierdoor in balans/ afgevlakt en in 1.5 jaar tijd slechts 2 x licht ongesteld geweest met amper bloedverlies. Helaas werden niet [lees meer...]alleen de slechte emoties afgevlakt maar ook de goede/ prettige emoties ervaarde ik meer oppervlakkig. Lichamelijk grote nadelen. Mijn rug en gezicht kwamen vol met acne met veel onderhuidse ontstekingen. Daarnaast 10 kg aangekomen terwijl ik niet meer ben gaan eten als voor het pilgebruik. Sporten en diëten hielpen niet en ik raakte het gewicht niet meer kwijt. Ook hield ik veel vocht vast en had ik af en aan last van een opgezette buik. Ik leek soms wel 4 maanden zwanger. Nu 3 maanden gestopt. Acne is helemaal weg en geen onderhuidse ontstekingen meer. Ik ben inmiddels zonder sporten of dieet 4 kg afgevallen. Daarnaast was mijn libido op standje vriespunt maar deze is inmiddels ook weer aardig op peil Helaas wel weer zware menstruaties met meer bloedverlies en veel last van negatieve emoties en angsten. Hiervoor ben ik nog zoekende naar een oplossing.

04-10-2021 | Vrouw | 48
desogestrel (0,075mg)
Ik neem Cerazette ongeveer 10 jaar, mijn migraines zijn zo goed als verdwenen, nog 3 per jaar misschien. Maandstonden zijn ook helemaal verdwenen. Cerazette voelt na enkele jaren als een echte aanslag op mijn vrouwelijkheid, libido is volledig verdwenen wat de eerste jaren niet zo was, ik was nog steeds sexueel heel actief, maar er veranderde iets met de jaren. Ik ben n[lees meer...]og lang niet in de menopauze, daarvoor ben ik nog te jong. Op dit moment voel ik niets meer die mij vrouw maakt.

17-05-2021 | Vrouw | 36

22-10-2020 | Vrouw | 37
desogestrel (0,075mg)
Ik ben 3 weken na de bevalling gestart met de Cerazette. Ik had een bevalling met weinig bloedverlies en na het vloeien in de eerste week vloeide ik niet of nauwelijks meer. Tot het met 4 weken weer startte en tot 6 weken aanhield. Inmiddels heviger aan het vloeien en door gynaecoloog stopweek geadviseerd voor onttrekkingsbloeding. Sinds start met Cerazette ook onverklaar[lees meer...]bare jeukende acne achtige plekjes op gezicht en hals, meerdere dagen aaneen ineens stevige hoofdpijn en opvallend meer haaruitval. Ik ga na de stopweek in het geheel niet meer met deze pil verder. Heb enorme spijt dat ik er uberhaupt mee begonnen ben, aangezien je kind er ook altijd van meekrijgt. Die heeft ook ineens met 5-6 weken last van baby acne. Geen idee of er een link zit maar ik voel me er niet prettig meer bij. Grootste nadeel is het vanuit niets ineens weer flink gaan vloeien.