desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

12-01-2020 | Vrouw | 36
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik wilde deze pil eens gaan gebruiken omdat hij minder bijwerkingen zou hebben. Ik heb wel desogetrel. Het ondermerk. Maar ik ondervind na bijna 3 weken gebruik wel weer bijwerkingen. Erg down gevoel vooral. Wat ik vaker heb bij de pil. Dus ik ga weer verder zoeken.

30-12-2018 | Vrouw | 32
desogestrel (0,075mg)
Op eigen vraag begonnen met Cerazette omdat ik toch te veel klachten had met andere behandelingen. In het begin (week of 2) nergens last van en ongesteld geworden zonder enige pijn of krampen. Daarna zeker 2 maanden iedere dag bruine afscheiding gehad. Dit kan blijkbaar tot 6 maanden aanhouden zoals bij mirena spiraal (staat niet in de bijsluiter) Daarbij ook totaal gedemo[lees meer...]tiveerd en zin in niets. Meest vervelende toch wel de snelle boosheid, tot op het randje van agressie. Bovenstaande lijkt allemaal te stabiliseren na iets meer dan 2 maanden gebruik. Ik neem de pil wel op gezette tijden zoals andere gebruikers hadden aangeraden. Pijnklachten ondanks bovenstaande absoluut minder!

07-05-2015 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Twee jaar lang deze pil gebruikt. Eerste drie maanden bijna continu heel licht ongesteld geweest, maar daarna helemaal niet meer: heerlijk. Twee maanden geleden besloten er even mee te stoppen om te kijken of bepaalde klachten bijwerkingen van de pil waren (met name labiliteit). Dit nam na het stoppen niet noemenswaardig af, ik kreeg gevoelige borsten en werd na 5 weken op[lees meer...] een natuurlijke manier ongesteld. Aan het wel en niet gebruiken zitten voor- en nadelen, vandaar dat ik er nu weer mee begonnen ben. Niet ongesteld zijn weegt toch zwaarder dan de andere wat kleinere bijwerkingen.

14-04-2015 | Vrouw | 28
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik gebruik Cerazette nu anderhalve maand. Ik heb sindsdien geen normale maandstonden meer gehad, wel regelmatig wat bloedverlies maar zeer weinig. Op zich vind ik dit niet erg vervelend, behalve dat het zo onverwachts komt telkens dat ik al enkele keren bloed in mooie lingerie had. Ik heb wel nog een heel vervelende bijwerking i.v.m. bloedverlies. Mijn vriend en ik wonen n[lees meer...]iet samen en ik slaap 1 maal per week bij hem. Wij hebben dan altijd enkele keren betrekking met elkaar. Sinds ik die pil gebruik, heb ik ALTIJD de eerste keer dat we betrekking hebben bloedverlies. Ik vind dit enorm vervelend. Voor de rest merk ik ook meer acné op. Geen andere bijwerkingen tot nu toe. Mijn libido is niet afgenomen, waar ik me het meeste zorgen over maakte toen ik met deze pil startte.

24-02-2014 | Vrouw | 41
Stemmingswisselingen
Ik heb nu 8 maanden cerazette geslikt en ben nu gestopt omdat ik teveel ben aangekomen. Ik ben deze pil gaan slikken i.v.m. de vele stemmingswisselingen. In overleg met de h.a. kwamen we uit op de cerazette omdat deze pil "zwangerschap" nabootst (de enige periodes dat ik me geweldig voelde :-) ) Na wat kleine bloedingen in het begin begon ik na 3 a 4 maanden te voelen dat [lees meer...]ik me beter ging voelen. Welliswaar vlak qua emoties maar beter dan de achtbaan waar ik me lang in bevond. Totdat ik het idee kreeg dat ik begon aan te komen. Ik leef vrij gezond beweeg goed en kon eigenlijk alles eten. Toen ben ik mijn gewicht gaan bijhouden.....ik schrok ervan. Als uitschieter kwam ik per 2 weken 1,5 kg aan! Dus nogmaals mijn voeding bekijken en de cola en andere suikers laten staan. Na 2 weken halve kilo erbij. Gisteren de strip weggegooid ben er klaar mee. Geestelijk zit ik goed in mijn vel maar 8 kg aankomen in 8 maanden tijd is mij teveel.

12-02-2014 | Vrouw | 37
desogestrel (0,075mg)
Hoi, Ben cerazette gaan gebruiken, omdat ik last had van migraine en erg moe en futloos was rondom mijn menstruatie. dat ging op zich wel goed, wel last van tussenbloedingen en wat stemmingswisselingen maar niet echt extreem. Maar sinds 3 maanden werd cerazette niet meer vergoed dus ben ik de stofnaam desorgestrel gaan gebruiken. Weet iemand of er verschil is tussen c[lees meer...]erazette en de stofnaam desorgestrel ( die goedkoper is)? Ik heb namelijk het gevoel van wel omdat ik de laatste 3 maanden zo,'n beetje 2 maanden ongesteld ben geweest. Dus ben nu gestopt maar ik voel me echt weer zo bagger!!!

05-07-2013 | Vrouw | 35
desogestrel
IK NEEM SINDS VORIGE MAAND CERAZETTE,OMDAT IK EEN 3 TAL DAGEN VOOR MIJN MENSTRUATIE ER MOEST DOORKOMEN ALTIJD HEVIGE MIGRAINE KREEG, SINDS IK CERAZETTE NEEM HEB IK GELUKKIG GEEN MIGRAINE GEKREGEN , IK HEB WEL MIJN MS GEKREGEN EN VEEL LANGER DAN NORMAAL ONDANKS IK MIJN PIL AAN T DOORNEMEN BEN ,BRUIN EN ROOD BLOED ,DA DUURT NU AL 6 DAGEN EN ZAL NI VOOR MORGEN GEDAAN ZIJN,NO[lees meer...]RMAAL HEB IK DA AMPER 3 DAGEN.IK HOOP DA IK MS NI KRIJG VOLGENDE KEER WANT IK BEN OP VERLOF EN DAN HAAT IK DAT

28-06-2013 | Vrouw | 45
desogestrel
Ik gebruik het nu twee maanden en alleen in de eerte maand last van hoofdpijn maar dit is nu over, geen gewichtstoename alleen haaruitval wat ik toch wel heel erg vindt. Zou ook willen weten of dit overgaat of alleen erger gaat worden als ik ermee doorga. Daarnaast is het libido tot 0 gedaald.

06-06-2013 | Vrouw | 25
desogestrel
Doordat ik als complicatie van een operatie long embolieen gehad heb. Wilde mijn h.a. mij van mn gebruikelijke pil af hebben (Diana 35) Ik wilde persoonlijk liever de nuvaring maar ook daar was het risico op trombose verhoogd. Ik slik deze pil nu 4 maanden en vind het eigenlijk maar niets. Ik mis zowaar mn menstruatie waardoor ik iedere keer weer denk 'ik zal toch n[lees meer...]iet zwanger zijn'. Nu breekt het toch door en vraag me af hoelang dit aan zal houden. Ik ging op zoek naar informatie over deze pil omdat ik ook erg moe ben, aangekomen ben, het algehele niet lekker gevoel heb, agressie, depressie en mijn eerst 'ooh-zo-gezonde' libido naar het -punt gedaald is. Ik mag helaas niet switchen tenzij ik een koperspiraal neem maar die wil ik al helemaal niet. Maar ik vind deze pil zeker geen aanrader!!

03-05-2013 | Vrouw | 37
desogestrel
Ik ben 6 weken na de bevalling gestart met deze pil als anticonceptie en daarnaast gaf ik volledig borstvoeding. Na 1 week een paar dagen flink bloed verloren vergelijkbaar als een flinke ongesteldheid, daarna niet meer gebloed. In het begin weinig last van bijwerkingen, maar na 2 maand kreeg ik last van stemmingswisselingen en werd ik erg neerslachtig en boos. Mijn libido[lees meer...] was ver beneden peil. Mijn gewrichten begonnen zeer te doen. Op een gegeven moment was het nodig om polsbracen te dragen. Ik heb zelfs gedacht aan dood gaan, gelukkig herkende ik de klachten. Ik heb deze klachten namelijk ook gehad bij de mirena. Mijn man heeft zich laten steriliseren dus gelukkig kon ik er nu mee stoppen. De klachten zijn nu na een week bijgetrokken. Mijn polsen doen nog iets zeer en ik zit weer lekker in mijn vel, mijn huisarts wist van de bijwerkingen die ik van de mirena had en waarschuwde me al dat ik dezelfde klachten weer zou kunnen krijgen. Het is een goed middel om zwangerschap te voorkomen, tenminste daar ga ik wel van uit, want ben na een week gestopt te zijn nog niet ongesteld geworden en geef nog wel volledig borstvoeding. We wachten het af.

03-05-2021 | Vrouw | 50
desogestrel (0,075mg)
Wegens constante buikpijn en ciste en dik baarmoederslijmvlies op aanraden vd gynaecoloog gestart met deze minipil. Eerste 3 maanden constant menstruatie, minder dan ervoor. Ciste na 6 maanden weg en menstruatie ook,en geen buikpijn meer. Nu ongeveer na 9 maanden weer bruin bloedverlies en veel buikpijn en pijnlijke borsten. Ook veel kg bijgekomen. Misschien er toch mee[lees meer...] stoppen?

03-05-2021 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil zes maanden geslikt. Klachten op gebied van humeur etcetera had ik niet. Wel zijn er de laatste tijd andere klachten op zijn plaats gevallen. Ik kreeg last van acne op mijn haarlijn, en bij mijn borsten extreem jeukerige plekjes (bruin, schilferig). Omdat ik hoorde dat de onregelmatigheid in de ongesteldheid na ongeveer 3 maanden zou moeten verdwijnen heb i[lees meer...]k door gebeten. Enkel nu , na zes maanden, heb ik nooit een periode van niet-ongesteld zijn gehad langer dan 2 weken, en zijn mijn bloedingen heviger geworden en langduriger. Het komt erop neer dat ik elke maand langer bloed, dan niet. Dit zijn echter wel bekende klachten, had gehoopt dat ik bij het gelukkig overgrote deel hoorde die helemaal niet meer ongesteld wordt, want wat was ik blij om nog maar zo weinig hormonen te gebruiken. Dus de zoektocht naar het perfecte anticonceptiemiddel gaat door, helaas...

20-04-2021 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Aangezien ik een verhoogd kans heb op trombose moest ik stoppen met mijn pil die ik als jaren slikte (helaas). Toen overgestapt op de kylena spiraal, dat was echt een ramp.. heb mezelf nog nooit zo ellendig gevoeld, na een aantal paar maanden toch laten verwijderen. (opluchting) Nu sinds 3 weken geleden begonnen met de Cerazette.. ik voel mezelf wel gewoon prima, alleen[lees meer...] ik ben begonnen met slikken op mijn laatste menstruatie dag, maar ben nu 3 inmiddels weken later nog steeds ongesteld, ik heb hier eigenlijk geen zin in en vraag mezelf af hoelang dit blijft aanhouden? Want ik lees verhalen dat mensen maanden ongesteld zijn? iemand hier ervaring mee? :(

22-10-2020 | Vrouw | 47
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Omdat ik lang (10-tal dagen) en veel (heel vaak doorlekken zelfs bij grootste tampon en nachtmaandverband) menstrueer, wou ik op aanraden van de gynaecoloog, na puur natuur, combinatiepil, spiraal de minipil ook eens proberen. Ik heb ze nu net een maand genomen en heb vaak last van jeuk over mijn hele lichaam (zonder bultjes) laatst bij de kapper werd ik bijna gek van de [lees meer...]jeuk op mijn hoofd wat ik nooit eerder had! Na lang nadenken kwam ik bij deze pil uit hoewel het niet zo expliciet in de bijsluiter staat! Dus na hier een gelijkaardig verhaal gelezen te hebben, denk ik echt dat het door die pil komt en stop ik er maar mee!

03-10-2020 | Vrouw | 45
Overgang
Ben nu 2 weken bezig met dit medicijn. Maar heb veel last van duizelingen, erg moe , snel overprikkeld en slapen gaat ook minder. Lig lang wakker eer ik in slaap val. Ervaar nu alleen maar flinke verergering van mijn klachten Herkent iemand deze klachten? En is het daarna toch overgegaan door langer gebruik van dit medicijn?

01-10-2020 | Vrouw | 27
desogestrel (0,075mg)
Ik ging 3 maanden geleden naar de gynaecoloog omdat ik al jaren problemen heb rondom mijn menstruatie, ik voel me namelijk ontzettend ziek als ik ongesteld ben. Algehele malaise en moet vaak s'middags gaan liggen. Dit elke maand een week lang wilde ik graag van af. Ze adviseerde me daarom de minipil, dit ging 2,5 maand eigenlijk heel goed. Ik merkte wel wat verschil in mn [lees meer...]humeur maar daar hebben we allemaal wel eens last van (dacht ik) maar dat werd eigenlijk steeds erger, zelfs tegen mijn kind van 4 viel ik erg uit en was ik erg chagrijnig. De laatste 3 weken is dramatisch, ik slaap heel slecht/ licht en ben overdag dus heel erg moe. Volgens de gyn kan dit niet in verband staan met de pil maar ik kan geen andere reden bedenken. Het enige wat ik veranderd heb is de pil, daarvoor heb ik 4 jaar geen pil gebruikt. Ik ben benieuwd of meerdere mensen dit ervaren hebben door de cerazette? Met name het slechte slapen.

Amoxicilline / Clavulaanzuur (422) - Antibiotica - penicillines breedspectrum