Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

somber voelen langdurige menstruatie migraine bloedverlies opgeblazen gevoel zware menstruatie overgewicht acute hoofdpijn acne onregelmatige menstruatie

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

27-10-2023 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb het implanon nu wat meer als een maand. Ik ben na het plaatsen niet meer ongesteld geweest. Wel heb ik af en toe hoofdpijn, en gevoelige/zere borsten. Dit zou als het goed is na 3 maanden minder zijn. Dat ga ik nog ervaren. Had hiervoor een spiraal waarvan ik maandelijks echt ziek was. Dit is al 10x beter.

19-09-2023 | Vrouw | 15
Endometriose
ik heb hem laten zetten toen ik 15 was. al 3/4 verschillende soorten pillen geprobeerd, maar niks bleek te helpen. uiteindelijk heb ik een ‘zware’ pil gekregen die ik in de ochtend en avond moest slikken. vond dit alles behalve ideaal dus ik wilde wat anders. spiraal werd hem voor mij niet aangezien ik (en de gynaecoloog) me te jong vonden en ze wilde dat ik zo lang mogeli[lees meer...]jk van een spiraal afbleef, waarom? ik heb geen idee. ik heb ook endometriose dus als ik ongesteld ben heb ik echt hartstikke veel pijn, dus ik wilde niet meer ongesteld worden tot dat ik zwanger wilde worden. dus toen werd het de implanon. het zetten ging erg makkelijk geen pijn niks, alleen ik ging slecht op de verdoving dus was bijna flauwgevallen. eerste 4 dagen nergens last van gehad. toen opeens ongesteld, heel veel buikpijn en pijn in m. onder rug gehad toen voor 2 dagen. daarna was ik ook nog ongesteld voor een paar dagen maar nergens last meer van. hij zit er nu een maandje in en hoop dat ik niet meer ongesteld word, en zo wel? dat ik tenminste niet zulke erge buikpijnen meer krijg.

26-06-2023 | Vrouw | 20
Menstruatiepijn
Mijn implanon zit er nu ongeveer een maand in. Op de dag van plaatsten had ik de hele dag heel veel hoofdpijn. Geen idee of dat toeval was of niet. Sinds een week ervaar ik lichte misselijkheid als bijwerking. Gepaard met hoofdpijn en vermoeidheid. Wel in kleine mate. Verder ben ik nog niet ongesteld geweest. Na 2 weken had ik wel iets van bloedverlies, maar echt super min[lees meer...]imaal.

20-06-2023 | Vrouw | 19

27-09-2022 | Vrouw | 34
etonogestrel (68mg)
Ik heb twee keer een implanonstaafje laten plaatsen. De eerste werd het geplaatst toen ik 28 was en is het drie jaar vrijwel zonder klachten blijven zitten. Heb het zelf als ideaal ervaren. Het plaatsen is binnen 3 minuten gedaan en vervolgens blijft het staafje drie jaar zitten. Niets om over na te denken. De dosis hormonen die je krijgt is ook lager dan bijvoorbeeld bij [lees meer...]de traditionele dagelijkse pil, wat ik een positief punt vind. Ik heb wel het idee dat ik iets meer haarverlies heb, maar niet opvallend. Het verwijderen van de eerste implanon was lastiger dan het plaatsen. De huisarts moet een kleine incisie maken om de implanon vervolgens te verwijderen, maar de implanon was een beetje vastgegroeid aan de omliggende spieren. De implanon is wel binnen 15 minuten verwijderd en het deed geen pijn. Na het verwijderen van de eerste implanon meteen de tweede laten plaatsen. Ik ben nu aan het einde van de drie jaar dat deze tweede implanon in je arm mag zitten en merk dat ik het laatste jaar steeds vaker tussentijdse bloedingen krijg. Bijvoorbeeld na na ongesteldheid na een week opeens weer 2 dagen of langer last van bloedverlies. Vaak wat donkerder/andere kleur dan bij normale menstruatie en soms maar heel licht). Dus wil de implanon binnenkort wel laten verwijderen. Ik lees meer verhalen van vrouwen die bij langer gebruik van implanon last krijgen van tussentijdse bloedingen, dus twijfel of ik een derde implanon zal nemen.

01-02-2022 | Vrouw | 24
etonogestrel (68mg)
Na 2 jaar gebruik van Implanon eigenlijk nog steeds erg tevreden. Dit anticonceptiemiddel heeft echt een ander effect op iedereen lijkt wel. Bij mij zijn alle klachten die ik bij gebruik van de pil had verdwenen (acne, buikkramp, hoofdpijn, humeurig). Het eerste jaar bleef mijn menstruatie helemaal weg. Na dat jaar is hij 3x een hele maand (spotting) teruggekomen. Dat is v[lees meer...]ooral vervelend omdat je dus langdurig een tampon of cup gebruikt, waar de huid na een paar weken minder blij mee is. Ik raad de implanon vooral aan voor vrouwen die net als ik minder hormonen willen gebruiken dan in de pil zit en te inconsistent zijn in het slikken ervan.

15-01-2022 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
In April 2021 heb ik mijn Implanon laten plaatsen. Dit deed eigenlijk geen pijn, daarna ook niet. Alleen is het naar om te weten dat er een staaf in je arm is geschoten. Wel had ik een momentje onder de douche dat ik mijn arm omhoog deed en het water er langs stroomde en het voelde alsof het staafje eruit gesneden werd. Dat was dan ook een seconde en ook het enige nare qua[lees meer...] pijn van het inbrengen. Oh en ff een stijve arm en een blauwe plek, maar is niet bepaald raar ofs. Na het zetten, was ik nog steeds ongesteld. Dit hield ongeveer 4 weken aan (ik dacht ik eeuwig ongesteld zou blijven). Op een gegeven moment was ik zo weinig ongesteld dat ik het alleen merkte wanneer ik naar de wc ging en het edele deel afveegde :). Na de 4 weken werd ik na 2 weken weer ongesteld. Weer 4 weken maar... Nu waren het 4 volle weken waarin ik de hele tijd amper ongesteld was. Heel irritant, want ik voelde me fysiek niet ongesteld, maar was het toch wel. Met mijn vriend was het een gedoetje, want je 'vergeet' eigenlijk dat je ongesteld bent, dusjaa... (ik zal niet in detail treden, maar het is best vervelend hahah). Daarnaast merkte ik dat mijn egale huid ondertussen veranderde in een Himalaya gebergte... Nu (Januari) heb ik het weer onder controle, maar het was echt niet grappig soms haha. Na de 4 weken ongesteld zijn, ben ik meer dan een halfjaar niet ongesteld geweest. Wel merkte ik tijdens die maanden dat rond de tijd dat ik eigenlijk ongesteld moest worden, ik chagrijnig werd, onzeker, emotioneel kwetsbaarder en meer negatief was. Ik merkte dat er met mijn hormonen gerommeld werd. Ik voelde me ook echt opblazen, ik voelde me echt mollig en totaal niet sexy. Nadat ik 'ongesteld' was geweest, was dit weer helemaal weg. *Sidenote*: Ik heb 6 jaar de pil geslikt (niks mis mee) en was regelmatig (door de pil) 3 dagen (ZWAAR, makkelijk 5/6 menstruatiecups vol, voelde me 'prima' tho) ongesteld, om de 1 of 2 maanden. Dat lag eraan of ik hem doorslikte of niet. Ik wou de Implanon, omdat ik nog geen spiraal wil en omdat het makkelijker is in een relatie. In het geval dat je de pil een keer vergeet. Voordat ik de implanon heb genomen, ben ik eerst 2 maanden gestopt met de pil. Ik ben daarin 1 keer ongesteld geweest. Dit was zoals gewoonlijk 3 dagen, maar de hel op aarde en ik was echt doodziek ervan. Ik kon echt letterlijk niks. Wel raad ik het aan om een keer te stoppen met de pil. Ookal begin je daarna weer of met iets anders. Ik had echt het gevoel alsof ik weer even mezelf werd zonder al de hormonen die door je lijf heen gieren. Misschien dat ik daarom ook ooit aan een koperspiraal wil. Rond half december werd ik weer ongesteld en werd echt verrast (achteraf gezien was die hoofdpijn dus omdat ik ongesteld werd, wist ik veel), omdat ik niet dacht dat ik ooit nog ongesteld zou worden met het staafje. Het duurde 1/2 weken, had nergens last van en het was zoals gewoonlijk weer heel licht (irriteerde me wel). Het leek soms weg te zijn, maar dan werd je weer verrast met een mini vloedgolf. Achteraf gezien, had ik wel kunnen aanvoelen dat ik ongesteld werd: chagrijnig, negatief, futloos, mega hitsig (geen idee waar dat vandaan kwam), opgeblazen gevoel en weer mollig voelen. Nu is dat gelukkig voorbij en ben ik benieuwd hoe het verder loopt. Kortom, is een implanon nemen een 'gokje' dat je neemt. Omdat het bij iedereen een ander effect heeft. Ik ken vriendinnen waarbij de ene nooit meer ongesteld wordt en de andere toch wel en erg ook. Toen ik een implanon nam waren het over het algemeen negatieve reviews, zonder bredere uitleg, waardoor ik niet echt een conclusie kon trekken of ik het moest doen niet. Maar uiteindelijk doe je t toch echt zelf. Jouw lichaam is weer anders en reageert anders. Luister ernaar en pas je aan aan de veranderingen. Het is een grote verassing, maar komt vast goed. En anders zijn er nog meer anticonceptiemiddelen ;).

29-09-2021 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Ik ben echt heel blij met de implanon. Heb even getwijfeld om hem te laten zetten maar uiteindelijk toch de keuze gemaakt. Het zetten verliep heel vlot en was bijna pijnloos. Ik ben na het zetten 1x ongesteld geweest en ben nu al bijna een half jaar niet meer ongesteld, hier ben ik erg blij mee! Verder heb ik geen last van bijwerkingen.

02-05-2021 | Vrouw | 43
etonogestrel (68mg)
Dun slijmvlies in baarmoeder, daardoor regelmatig contact bloedingen. In het begin een heel jaar niet o gesteld, nu soms heel erg la g (twee weken) achter elkaar, zij het met zeer licht bloedverlies

17-04-2021 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
WAAROM: Ik heb voor Implanon gekozen omdat ik mezelf wilde beschermen tegen zwangerschap, maar moeite heb met het consequent innemen van medicijnen, en het een griezelig idee vind om een fysiek spiraaltje in mijn baarmoeder te hebben zitten. PLAATSING: Het plaatsen van het staafje was niet pijnlijk en duurde ongeveer vijf minuten. Alleen de spuit van de verdoving deed zee[lees meer...]r. Ik heb ongeveer twee week pijn rond het staafje gehad terwijl mijn weefsel heelde. Daarna heb ik er niks meer van gevoeld - alleen bij bloedprikken doet het zeer als de band erop drukt. WERKING: Ik heb de volle 3 jaar opgebruikt en ben niet zwanger geworden. Ook is mijn menstruatie - na een aantal maand heel licht en onregelmatig te zijn geweest - uiteindelijk helemaal gestopt. Toen mijn menstruatie licht was, had ik geen menstruatiepijn. Dat was een bijkomend voordeel. BIJWERKINGEN: Ik heb lichte maar vervelende hormonale acne op mijn gezicht, hals, nek, schouders en borst. Ik ben in korte tijd 10 kilo aangekomen maar dit stabiliseerde rond een nieuw gewicht en schoot niet ongecontroleerd ver omhoog. Ik maak me soms zorgen over langetermijneffecten op mijn vruchtbaarheid omdat ik niet meer ongesteld word. Daar is geen reden voor anders dan mijn eigen onzekerheid, maar dat gevoel is wel iets om rekening mee te houden. CONCLUSIE: Ik ben tevreden met dit anticonceptiemiddel. Het is heel makkelijk in gebruik, heeft relatief weinig bijwerkingen (vergeleken met de pil), en is effectief in zowel het voorkomen van zwangerschap als het verminderen van menstruatiepijn. PERSOONLIJK: Dit is de ervaring van Implanon in mijn lichaam. Ik heb mijn staafje tegelijkertijd met een vriendin laten plaatsen. Zij heeft het na twee week weer laten verwijderen omdat ze zeer zware bijwerkingen ervaarde. De bijwerkingen van het middel zijn dus helemaal persoonlijk. Hou daar rekening mee.

07-02-2021 | Vrouw | 52
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Na veel heftige bloedingen is er besloten voor een spiraaltje,maar helaas nog steeds heftige bloedingen.dus maar eruit gehaald.toen gingen we over op de implanon. Heb nu een paar maanden de implanon,maar ben al vanaf het begin ongesteld gebleven,wel 5 weken en dan 3 weken niet,en toen weer 5 weken en dan weer 3 weken niet,en zo gaat het maar door.het is verschrikkelijk .s[lees meer...]ta nu op de lijst voor novasure, hopen dat dit gaat helpen ,want het is een ramp. Heeft er iemand ook ervaring hiermee.

30-12-2020 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb nu al ongeveer 1,5 jaar mijn hormoonspiraaltje en ik ben er over het algemeen erg tevreden over. Het is het eerste anticonceptiemiddel wat ik gebruik en ik ben zeer te spreken over de betrouwbaarheid van dit middel. Dat is ook de reden dat ik voor het hormoonspiraaltje heb gekozen (een van de betrouwbaarste die er bestaat). Ik heb wel wat bijwerkingen. Ten eerste mo[lees meer...]et ik wel ietsjes meer letten om op gewicht te blijven, maar ik heb gelukkig verder geen last van gewichtsschommelingen (alleen als ik ongesteld moet worden). Verder heeft het bij mij een jaar geduurd voordat mijn lichaam helemaal gewend was aan het staafje. Tegenwoordig heb ik wel een vast ritme in mijn menstruatie. Ik word gewoon ongesteld, heel erg licht en voor 5 dagen. Wel heb ik iets meer last van buikpijn/rugpijn de eerste dag(en). Maar hiervoor neem ik meestal een paracetamol en dat werkt prima. Twaalf dagen later bloed ik minimaal voor een dag (soms 2). Daarna duurt het weer 4 à 5 weken voordat ik mijn "echte" menstruatie weer krijg. Ik ben dus tevreden over hoe mijn menstruatie is op dit moment en ik ben blij dat het redelijk regelmatig is. Een ander ding dat mij is opgevallen is de gevoeligheid van borsten (en dan vooral een week of twee voor de menstruatie begint). Ik ben dus erg tevreden, en vind de bijwerkingen goed te doen. Het is makkelijk in gebruik, je hoeft er maar een keer in de drie jaar aan te denken en het inbrengen valt erg mee (dmv de verdoving).

11-12-2020 | Vrouw | 47
etonogestrel (68mg)
Ik ben aan mijn derde implanon bezig. Behalve dat ik vaak hoofdpijn had, beviel het goed. Zelden ongesteld ipv superziek met ongesteldheid. Heerlijk. Na 2 jaar lijkt hij bij mij uit te gaan werken en krijg ik veel en heftige bloedingen. Na het wisselen voor een nieuwe is dat normaal weg. Nu heb ik echter sinds 6 maanden een nieuwe en heb ik om de week een hele week licht [lees meer...]bloedverlies en die weken ook stemmingswisselingen, hoofdpijn en elke ochtend word ik depressief wakker. Ik weet niet of dat wat met de implanon te maken heeft. Ik ga maandag met de huisarts bespreken wat te doen overweeg hem na 5 jaar tevredenheid te verwijderen.

02-09-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Ik ben over het algemeen zeer tevreden. Bij het zetten kreeg ik een verdoving waardoor je het niet voelt. De pil vergat ik vaak, daarom heb ik voor de implanon gekozen. Onregelmatig word ik nu ongesteld, dat is wel jammer. In het begin was het ook vaak langer dan een week, maar dan licht ongesteld. Ik ben vooral blij dat ik niet elke dag de pil hoef in te nemen en da[lees meer...]t ik beschermd ben tegen zwangerschap.

14-01-2024 | Vrouw | 26
etonogestrel (68mg)
Ik heb 21 december mijn implanon laten zetten. Ik had altijd last van acne, mijn gezicht is nu abnormaal glad. Geen onzuiverheden, komt dit door de implanon, want dan ben ik wel erg tevreden. Verder heb ik wel veel jeuk op de plek waar de implanon is geplaatst. En ervaar ik hoofdpijn, en is mijn libido erg laag. Ik heb af en toe een bloeding. Ik had altijd last van een lag[lees meer...]e bmi maar eet nu alles wat los en vast zit, ben in 1 maand 1 kilo aangekomen.. ik ga het een tijdje aankijken

20-03-2023 | Vrouw | 26
etonogestrel (68mg)
In februari 2020 heb ik mijn implanon gekregen en zoals vrij gebruikelijk is had ik de eerste weken zo nu en dan last van hoofdpijn en licht bloedverlies (spotting). In het eerste jaar heb ik verder niet gemenstrueerd en geen verdere bijwerkingen bemerkt. Erg tevreden dus. Halverwege 2021 kreeg ik plotseling last van spotting die maar niet over ging. De eerste periode du[lees meer...]urde bijna drie weken, toen een week niks en daarna weer ruim een week spotting. Tegen mijn verwachting in heb ik daarna nooit meer last gehad van spotting en bleef mijn menstruatie dus helemaal uit. Rond het einde van 2021 kreeg ik het idee dat mijn libido aanzienlijk minder was geworden dan voorheen. Omdat er in mijn privéleven ook andere dingen speelden wilde ik niet gelijk de implanon als oorzaak hiervan zien. Een heel aantal maanden verder was mijn libido alleen nog maar minder geworden, terwijl de situatie in mijn privéleven was bedaard en ik mij verder prima voelde. De huisarts heeft mij toen verteld dat de implanon hier zeker invloed op kan hebben, maar dat het lastig is vast te stellen hoe groot die invloed precies is en dat dit ook sterk verschilt per persoon. Vandaag heb ik de implanon laten verwijderen en hij heeft de volle drie jaar in mijn arm gezeten. Ik heb nog altijd vrijwel geen libido en hoop toch dat dit nu weer terug zal keren. Tegen vrouwen die de implanon overwegen, maar bang zijn voor plaatsing en/of verwijdering wil ik graag zeggen dat dit bij mij allebei heel soepel is verlopen. Er staan aardig wat ‘horrorverhalen’ op het internet, maar bedenk dan dat mensen vaak enkel berichten plaatsen op het moment dat iets helemaal verkeerd gaat en niet als alles gewoon goed gaat (zoals bij mij). Dus, laat je vooral niet bang maken als je voor de implanon wil kiezen. Na het verwijderen heb ik niet direct een nieuwe implanon laten zetten. Op dit moment wil ik mijn lichaam namelijk even de kans geven zelf de hormoonhuishouding weer over te nemen, maar wanneer ik weer aan de anticonceptie ga sluit ik een nieuwe implanon niet uit.