Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

somber voelen langdurige menstruatie duizeligheid buikklachten vermoeidheid bloedverlies opgeblazen gevoel buikkrampen zware menstruatie migraine

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

27-09-2022 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
implanon laten zetten op advies van huisarts, door mijn implanon constante spier, hoofd en buikpijn. Constant ongesteld en depressieve klachten.

28-07-2022 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Slechtste keuze die ik ooit heb gemaakt. Ik werd veel ongesteld en soms een maand lang daarnaast ging mijn mentale gezondheid zwaar achteruit. Ik kreeg last van mega veel stres, moodswings en paniekaanvallen. Ook kreeg ik mega erge haaruitval en gewichtsverlies. Het is ook drama om hem eruit te laten halen. Heb hem nog steeds terwijl ik 4 maanden terug aangaf dat ik het ni[lees meer...]et meer wou.

10-05-2022 | Vrouw | 19
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik ben 19 jaar en kreeg inmiddels 4 maanden geleden mijn implanon. Grootste fout die ik in mijn leven heb gemaakt. Na 1 week begon ik met bloeden en het is sinds dien niet gestopt. Ik bloed nu meer en erger dan voor de implanon. Ook heb ik acne gekregen, wat ik nooit eerder heb gehad. Pijnlijke borsten, gewochtstoename, moeheid, hoofdpijn en geen energie zijn ook nog bijwe[lees meer...]rkingen. Maar, het aller ergste vind ik het effect op mijn emoties. Na 1 maand was ik extreem emotioneel. Ik huilde om alles. Na 2 maanden, kreeg ik periodes van emotieloosheid. Ik voelde gewoon NIKS meer. Geen verdriet, geen woede, geen medeleven en geen blijdschap. Heb mu regelmatig last van dagen of weken van emotieloosheid. Dames, neem NOOIT een implanon. Wat een ontiegelijke troep. Het haalt heel je hormonen door de war. De grootste fout van mijn leven. Heb gewoon letterlijk 4 maanden van mijn leven verspild

05-04-2022 | Vrouw | 28
etonogestrel (68mg)
Buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad heb niet gekozen voor deze medicijn. Het werd geforceerd om te gebruiken. Veel bijwerking misselijkheid in een maand duizelig slaperig heid veel slapen 15 uur per dag slapen 4 weken hard bloed verlies arm waar ik implanon heb is arm aderen opgezwollen rood en blauw.

06-03-2022 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Ik heb een jaar geleden de implanon laten plaatsen na 10 jaar gebruik van de pil. Voornamelijk omdat mijn libido erg laag was. De eerste maanden ging het goed met de implanon. Na ongeveer een half jaar begon ik mij onrustig en gespannen te voelen, dit werd op een avond zo erg dat ik heftige hartkloppingen kreeg. Dit herhaalde zich erg vaak. Hartfilmpje laten maken bij de h[lees meer...]uisarts met gelukkig goede resultaten, bloedonderzoek ook. Eerst dacht ik dat het aan mijn laatste jaar van school lag in de corona periode, extra stress waar ik normaal heel makkelijk mee om kan gaan. Toen viel op een gegeven moment het kwartje. Ik heb een maand geleden een koperspiraal laten plaatsen, geen hormoon rommel meer in mijn lijf. Overmorgen laat ik de implanon verwijderen, ik kan niet wachten tot de synthetische hormonen uit mijn lijf zijn verdwenen!

22-02-2022 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
heb het staafje nu iets meer dan drie maanden geleden laten zetten, eerste 2 weken nergens last van, daarna begon het gedoe, ongeveer 8 weken lang ongesteld geweest, daarna was het eventjes over, maar nu ben ik alweer bijna 3 weken ongesteld en het lijkt er niet op dat het binnenkort gaat stoppen, kan niet zeggen dat je daar nou heel blij van wordt.

25-01-2022 | Vrouw | 38
etonogestrel (68mg)
Het implanonstaafje heeft ruim een halfjaar in mijn arm gezeten en mij niet veel positiefs gebracht, zowel op lichamelijk als op psychisch vlak. Anticonceptie met hormonen zijn niet aan mij besteed. Het beheerst mijn leven op alle fronten.

11-01-2022 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Ben sinds ik implanon heb continu aan het vloeien, letterlijk elke dag. En dat wisselt met vaker ongesteldheid dan ik met de pil had. Het enige wat een voordeel is is dat ik minder hoofdpijn heb. Ik zou dit product niet aanbevelen. Ook heb ik een litteken op mijn arm van het plaatsen.

30-12-2021 | Vrouw | 38
etonogestrel (68mg)
Dit was mijn 3e implanon. De eerste heb ik 3 jaar gehad. Geweldig. Geen bijwerkingen en nooit meer ongesteld. De 2e was al een beetje een drama. Werd erg onregelmatig ongesteld. Laten verwijderen. Aan de pil. En nou in febr toch opnieuw laten plaatsen in de hoop dat het zou zijn als de eerste. Maar helaas na 10 maanden blij dat hij er uit is. Wat een verschrikkelijke bijwe[lees meer...]rkingen. Hij is er nu een week uit. En slaap na maanden eindelijk weer goed. Geen zere borsten meer. Ben weer een ander mens. Nee voor mij nooit meer de imolanon. Nu weer aan de pil.

23-12-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Begin dit jaar gestopt met de pil, hierbij namelijk last van veel bijwerkingen. Overgegaan op het hormoonstaafje. Laten plaatsen verliep zonder moeite. 1.5 maand bleef mijn menstruatie weg. Hierna was ik 2 weken per maand ongesteld. Nu de keuze gemaakt om het staafje te laten verwijderen. Huisarts heeft het staafje te diep geplaatst waardoor de huisarts deze er nu niet uit[lees meer...] kan halen, al wel 2 hechtingen. Nu doorgestuurd naar de gynacoloog zodat hun het staafje eruit kunnen halen.

12-12-2021 | Vrouw | 35
etonogestrel (68mg)
Sinds de implanon heb ik alleen maar bloedverlies en enorme haaruitval. Ik heb hem nu 2 maanden maar hij gaat er volgende week uit. Ik heb al niet veel haar en het lijkt op sommige plekken zelfs kaal nu

05-09-2021 | Vrouw | 35
Abnormaal vaginaal bloedverlies
In eerste instantie heerlijk dat ik nergens over na hoefde te denken en mijn menstruatie uitbleef. Maar helaas nam mijn gewicht toe en was ik 2 maanden na start van gebruik zwaar depressief. Niet meteen de link gelegd met de implanon. Mijn depressie werd steeds erger, waardoor er zelfs voorzorgsmaatregelen genomen moesten worden zodat ik mezelf niets aan zou doen. Na 9 maa[lees meer...]nden kwam mijn menstruatie ineens weer en heb ik de implanon laten verwijderen. Snel daarna verdwenen ook mijn angsten, onzekerheden maar bovenal; de suïcidale gedachten en de depressie! Nooit meer hormonen voor mij

11-08-2021 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
De implanon leek mij heel geschikt voor mij aangezien ik niet goed ben in plannen en je dit staafje voor 3 jaar kan laten zitten zonder er iets aan te doen. De eerst aantal maanden dat ik het staafje had voelde ik me wat minder vrolijk maar ik ging naar de huisarts en zij zeiden dat dit hoogstwaarschijnlijk niet door de implanon zou komen dus ik ging ermee door. Ik kreeg o[lees meer...]p momenten dat ik stress ervaarde veeeel meer stress dan normaal. Ik sliep nachten achter elkaar niet en werd er ziek van. Weer dacht ik dat dit gewoon door school kwam en had niet de verbanden gelegd. Een tijdje later voelde ik me steeds verschrikkelijker. Na een jaar had ik pijn tijdens seks en 3 keer in 3 weken ongesteld. Toen bleek dat ik hpv virus had wat kan komen door een schommeling van hormonen wat kanker kan veroorzaken. Maar nogsteeds dezelfde huisarts sprak niet over de implanon waardoor ik geen verbanden had gelegd. Door de loop van een aantal maanden begon ik me steeds naarder te voelen. Tot het moment nu, dat ik hier schrijf, ben ik ongelukkig en voel ik mij bijna dag in dag uit kut. Het blijft in vlagen komen maar het is een vreselijk gevoel. Ik ging naar de huisarts en kreeg voor het eerst een andere mevrouw. Zij zei gelijk dat ik de implanon er uit moest halen omdat het dus niet voor mij werkt. Het verschilt natuurlijk per persoon maar deze implanon heeft bijna 2 jaar van mij afgenomen om het maar even zo te zeggen. Ik ga het er over 2 weken uithalen en raad dit niemand aan.

30-07-2021 | Vrouw | 33
etonogestrel (68mg)
Elke maand waarvan 4 weken ben ik 1week niet ongesteld en de rest van de 3weken wel dan is het met een weekend er tussen best heftige bloedingen heb nu pillen gekregen om het bloeden te minderen dat helpt wel maar ben erg op vliegerig

23-07-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb de keuze gemaakt om het staafje te zetten na 7 jaar aan de pil te hebben gezeten. Dit heb ik gedaan op vrijdag 16-07-2021. Het hele weekend + maandag ging het prima. Tot ik dinsdag wakker werd; de plek was ontstoken. Ik ben gelijk naar de huisarts gegaan en die heeft mij antibiotica voor geschreven. De volgende dag was de omvang van het gebied van de ontsteking v[lees meer...]erdubbeld en was het enorm dik. Die middag is het kleine wondje ook open gesprongen, en wat eruit kwam zal ik jullie besparen... Ik heb de HA direct gebeld en moest gelijk langs komen. Ik had een andere HA omdat mijn huidige met vakantie was. Ze keek 1x en ze zei; Je moet nu met spoed naar het ziekenhuis, hij moet er per direct uit. Ik helemaal in paniek onderweg naar het ZH... Moesten ze via een echo kijken waar het staafje zich bevond omdat die niet meer te voelen was door de zwelling. Na hem gelokaliseerd te hebben, hebben ze mijn hele linkerarm verdoofd en een incisie van 4cm gemaakt... Uiteindelijk dat rot ding eruit gekregen en nu herstellen. Voor mij nooit meer. Disclaimer: Elke arts die er naar het gekeken heeft zegt nog nooit zo iets gezien te hebben. Er zijn verder ook geen verhalen als dit online te vinden, dus ik ben waarschijnlijk weer eens de eerste.... Twijfel niet om hem zelf te zetten! Veel vriendinnen van mij hebben hem ook een die zijn er helemaal tevreden mee. Ik heb alleen weer pech :)

15-06-2021 | Vrouw | 43
Overgang
Implanon laten plaatsen ivm continue spotting en pijn in eierstokken tijdens de overgang, als laatste redmiddel ter voorkoming van een hysterectomie. Andere hormoonpreparaten in het verleden waren geen succes ivm bijwerkingen. De Implanon bleek voor mij helaas ook geen uitkomst te bieden. Later verwijderen ivm een continue menstruatie met flinke buikkrampen en enorme ha[lees meer...]aruitval. De plek waar de Implanon in mijn arm zat bleef ook gevoelig/pijnlijk.