etonogestrel

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

09-04-2019 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Zeer ontevreden over de implanon. Mijn gewicht nam enorm toe, depressieve gevoelens en emotioneel labiel. Geen aanrader. Inzetten deed wel geen pijn.

08-04-2019 | Vrouw | 33
etonogestrel (68mg)
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen! Ik zocht al lang naar het ideale anticonceptie middel. Ik wilde graag van de pil af en ik had verwacht dat de Implanon minder bijwerkingen zou hebben. Het begon goed: snel gezet en nergens last van. Na ongeveer een maand begon mijn menstruatie en deze heeft een halfjaar aangehouden. Heel frustrerend en vermoeiend. Maar ik voelde[lees meer...] me geestelijk ook steeds slechter. Neerslachtig, vreselijk onzeker en labiel, constant aan mezelf twijfelen, niet kunnen stoppen met huilen, zeuren bij mijn vriend. Ik ben van mezelf een vrolijk, sterk persoon. Maar ik herkende mezelf niet meer. Ik wilde alleen nog maar comfortabele kleding dragen omdat ik me lelijk voelde in alles wat ik daarvoor droeg. Ik ben zelfs psychische hulp gaan zoeken omdat ik niet wist wat er aan me mankeerde. Ineens viel het kwartje en ik weet nu dat het door de hormonen komt. Niets voor mij! Vrijdag is hij eruit gegaan en ik ben zo benieuwd hoe snel ik weer de oude ben! Ik ben benieuwd hoe anderen, die hem hebben laten verwijderen, dit hebben ervaren! Hopelijk duurt het niet lang :)

03-04-2019 | Vrouw | 31
etonogestrel
Implanon In me arm die zit er al 9 maanden in Eerst veel ongesteld nu niet ongesteld geworden Heb iemand daar ook last van

27-03-2019 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Eind maart 2018 heb ik mijn Implanon laten plaatsen door de huisarts. Ik heb de eerste week veel pijn aan mijn arm gehad (kon niet eens een glas water vasthouden) dus ben ik terug gegaan met als antwoord dat er misschien een zenuw is geraakt maar dat dat vanzelf wel weggaat. Na een week was alles weer prima en de eerste paar maanden was ik erg tevreden en nergens last van [lees meer...](ook niet ongesteld). Na 3/4 maanden ben ik voor het eerst heel licht ongesteld geworden en was na een weekje weer weg. De maanden erna werd ik steeds vaker en langer ongesteld tot op een gegeven moment ik 3 weken ongesteld was (wel heel licht maar alsnog vervelend), 1 week niet en dan weer 3 weken ongesteld. In Januari 2019 ben ik terug naar de huisarts gegaan die mij een hormoontherapie heeft gegeven voor twee weken om mijn lichaam de kans te geven om weer een normale cyclus aan te nemen. Na twee weken ging het bloeden weer vrolijk verder, dus weer terug gegaan. Bij de huisarts heb ik aangegeven dat ik er klaar mee was en de Implanon eruit wil laten halen dus daarvoor een afspraak gemaakt. Tijdens de afspraak kon zowel de huisarts als de doktersassistente mijn Implanon niet meer vinden dus is er een echo ingepland. 19 Maart 2019 heb ik echo gehad en ze hebben hem meteen gevonden, wel 3mm onder mijn huid. Ze hebben hem afgetekend en de dag erna ben ik naar de huisarts gegaan die een incisie heeft gemaakt, wat voelde als 10 min gevoeld, en er niet uitgekregen omdat de Implanon te diep zit. Hechtingen erin en afspraak gemaakt bij de chirurgie afdeling in het ziekenhuis. Ook die hebben hem er nog inlaten zitten omdat de echo een week oud was en niet blind in mijn arm wilden gaan snijden. Vandaag laat ik de hechtingen eruit halen en wacht tot mijn volgende afspraak in het ziekenhuis voor echo en operatie... Ik denk dat de Implanon voor heel veel mensen wel werkt hoor! Voor mij helaas niet.

04-03-2019 | Vrouw | 24
etonogestrel (68mg)
Als allereerst lees alle reviews goed door en ga nooit af op één verhaal. Het implanon heeft bij mij helaas heel slecht uitgepakt. Het inbrengen was echter heel makkelijk en heb weinig pijn ervaren. Je voelt het staafje echter wel zitten (kan vervelend zijn). Na drie weken begon ik depressieve gevoelens te krijgen, zo erg dat ik moest stoppen met stage. Ik kon letterlijk o[lees meer...]m helemaal niks in huilen uitbarsten en wilde me echt van kant maken (totaal niet wie ik ben) en ik schrok daar heel erg van. Ik ben na een week met deze depressieve klachten (ik dacht dat het aan stage lag) naar de huisarts gegaan (niet wetende dat het door het implanon kan komen). De huisarts heeft geadviseerd om het eruit te laten halen en na drie dagen stopte mijn depressieve klachten. Ik ben echter die hele maand niet ongesteld geweest, maar dat woog niet op tegen die nare gevoelens. Het eruit laten halen was het beste wat ik ooit had kunnen doen en het lag dus echt aan de hormonen. Ik ben tot op heden nog niet ongesteld geworden en heb ik last van buikkrampen. Als je al van nature soms down ben dan raad ik het je echt af, maar de keuze is aan jou. Ik wil hiermee wel aangeven dat het voor mij echt nooit meer hoeft.

27-01-2019 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
De implanon inbrengen en vooral verwijderen was behoorlijk pijnlijk. De bloedingen verergerden met de maand.

30-12-2018 | Vrouw | 16
etonogestrel (68mg)
werkte eerste maanden goed na paar maand stopte mijn mentstruatie (bleek zwanger te zijn) na 1,5 maand miskraam gehad veel bloed verlies daarna rest van alle maanden door blijven vloeien verwijderd omdat ik er ijzer te kort van kreeg En het was onveilig omdat de afgifte steeds minder werd.

20-11-2018 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Wat een nachtmerrie!! Het begon als een feestje, ik was 2 weken niet ongesteld en vertelde iedereen doodleuk dat ik de komende 3 jaar lekker niet meer ongesteld zou gaan zijn. Maar het tegendeel bleek. Na die twee weken kreeg ik mega hevige bloedingen met heftige rug en buikpijnen. Ook werd ik ineens meegesleurt in een paar heftige depressieve paar maanden. Zeer neerslach[lees meer...]tig en elke dag ongesteld. Ook voelde ik dat ding vaak steken in mijn arm. Mijn vriend wilde hem er het liefst uit rukken, maar ik wilde doorzetten, wie weet kwam het nog wel een keertje goed. Maar toch besloten om dat ronding eruit te laten halen. 180 euro lichter. En een vreselijke ervaring rijker. Voel me veel beter nu. Stik jaloers op de mensen die hier tegen kunnen, maar dit voor mij nooit meer.

13-11-2018 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Wat een verschrikkelijk ellende dit, ik had het precies 1 jaar toen het net geplaats was had ik de eerste 3 maanden zeer weinig menstruatie. Na drie maanden begon de ellende tussen de 3 tot 7 weken hevig bloedverlies tijdens mijn menstruatie. Ik keek dit even aan, want ik dacht hoort erbij, maar merkte ook veel last van hoofdpijn, stemmingswisselingen, neerslachtigheid en [lees meer...]gewichtstoename. Dus gisteren meteen laten verwijderen wat een opluchting en dit dus nooit meer.

08-10-2018 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
Verschrikkelijk! Ik kreeg na een half jaar opeens enorme last van mijn hormonen, dat heb ik nooit gehad, ik voelde het gewoon door mijn lichaam gieren dag en nacht. Last van zenuwen, enorme buikkrampen alsof ik continu ongesteld moest worden, rugpijn etc. We hebben alles uitgesloten bij de huisarts (wellicht stress of andere gezondheidsproblemen) maar ik heb nergens last v[lees meer...]an. Het moest dus wel de implanon zijn en heb hem laten verwijderen. Overigens werd ik helemaal niet meer ongesteld ervan.

19-09-2018 | Vrouw | 40
etonogestrel (68mg)
Wat een hel. Constant ongesteld geweest die 3 jaar. Ontzettend veel pijn dat ik bijna niet kon lopen. Voorgeschreven gekregen omdat ik al veel pijn had en meer ongesteld was dan niet. Nou dit werd alleen maar erger.

10-09-2018 | Vrouw | 28
etonogestrel (68mg)
Wat een hel. Ik begon aan de implanon na 4 jaar Modena spiraal. Inbrengen ging prima bij de huisarts. Maar meteen na inbrengen kwam ik gemiddeld 3 kilo per week aan. Heel veel nare bijwerkingen gehad. Verwijderen is gedaan door de gynaecoloog. Ze gaf aan dat de implanon vaak veel bijwerkingen heeft wegens hoeveelheid hormonen. Verwijderen ging bijna niet, hij zat veel te d[lees meer...]iep. Tijdens verwijdering is een zenuw beschadigd geraakt. Heb hier nu nog steeds last van, misschien gaat dit nooit meer over.

11-08-2018 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
In augustus 2016 heb ik een implanon laten zetten, dit was vrijwel pijnloos. Één jaar later laten verwijderen bij de huisarts wat echt geen pretje was, ondanks de verdoving. De huisarts heeft een uur in mijn arm lopen peuren om het staafje eruit te krijgen... de reden van verwijdering is dat ik een jaar lang aan een stuk ongesteld was 🙄 in deze periode wel 10 kilo afgeval[lees meer...]len wat er nu inmiddels weer aan zit doordat ik de pil weer ben gaan gebruiken. Nu weer hard opzoek naar een ander alternatief.

30-07-2018 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Het plaatsten is zo gedaan, en het staafje doet wat hij moet doen. Het voorkomen van zwangerschap. Ten eerste schrijf ik dit niet voor iedereen af. Voor een heleboel vrouwen werkt het wel. Toch wil ik mijn verhaal doen en vertel ik waarvan ik ik zoveel last heb gehad. Bijwerking 1: continu ongesteld - in het begin dacht ik dat ik geluk had. Het staafje ging er met okto[lees meer...]ber in en de eerste keer dat ik ongesteld werd was rond 15 december. Ik schrok hier niet van want als het 1 keer in de 3 maanden kwam kon ik daar zeker wel mee leven. Na een week was het ook over. Maar toen ineens rond 31 december werd ik het weer. Daar baalde ik flink van want ik was net op vakantie. Maar goed ik vond het niet een drama en naar een week was het weer over. Toen ongeveer een maand niet meer ongesteld geweest en ik dacht dat het over was. Maar toen ik daarna weer ongesteld werd, werd het ook meteen vaker en erger. Op een gegeven moment was ik het 2 weken lang per maand. En eindigde zelfs met 2 maand lang ongesteld. Bijwerking 2: negatieve gedachtes en paniekaanvallen - ik moet toegeven ik ben altijd wel last gehad van negatieve gedachtes en depressieve gevoelens. Maar die waren eens in de zoveel tijd en ik kon ze ook makkelijk onderdrukken. In juni 2017 zijn er heftige dingen in mijn leven gebeurd, en daar had ik wel is last van maar kon er goed mee leven. Sinds het staafje in mijn arm kwam werd juist die gebeurtenis ondraagbaar van paniekaanvallen tot huilbuien. Ook begon ik over veel meer dingen te twijfelen en kon moeilijk in slaap komen door de gedachtes. Nu wil ik niet zeggen dat het door het staafje komt maar ik denk wel dat het er erger door is geworden. Bijwerking 3: pijnlijke borsten - zeurende pijn in mijn borsten gehad. Daarmee naar de huisarts geweest en meende knobbeltjes te voelen. Daarom doorgestuurd naar het ziekenhuis. Om de knobbeltjes te onderzoeken. Conclusie: het kwam door mijn cyclus wat weer terug slaat op het staafje. Bijwerking 4: gewichtstoename - ook deze wil ik niet helemaal gooien op het staafje want dit heb je ook zelf in de hand. Maar sinds het staafje in mijn arm zit zijn de kilos eraangevlogen. Ik was in oktober ongeveer 10 kilo lichter. Hopelijk gaat dit er weer af. Bijwerking 5: moeite met verwijderen - met al die bijwerkingen kun je je vast wel voorstellen dat deze anticonceptie niet geschikt is voor mij en ik er zo snel mogelijk vanaf wil. Nadat ik na 2 weken niet meer stopte met bloeden heb ik de knoop doorgehakt. Ik wil hem er zo snel mogelijk uit hebben. Helaas kon ik pas 3 weken later terecht. Toen ik bij de dokter kwam kon hij het staafje niet goed voelen en moest ik naar de chirurg. Weer een week verder. De chirurg voelde hem wel en weer een week later kon het staafje er pas uit. En vandaag is dus eindelijk de dag. Over een uurtje gaat hij eruit ik kan niet wachten. Hopelijk ben ik dan eindelijk van al deze nare bijwerkingen af en ben ik na 8 weken niet meer ongesteld.

28-07-2018 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Allereerst het inbrengen, geen verdoving en door hork van een specialist (ziekenhuis Hilversum. Daarna zoveel last van bijwerkingen dat mijn huisarts hen er gelijk uit wilde halen. Hij maakt een snee maar kon hem niet vinden. Snee profisorisch dicht gemaakt en verwezen naar specialist in ander ziekenhuis. Die heeft hem wel gevonden en verwijderd. Nu groot lelijk litteken[lees meer...] ter grootte van euromunt op binnenzijde bovenarm. Vreselijk en verschrikkelijke ervaring.

25-06-2018 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Ik heb sinds 5 december 2017 een implanon laten plaatsen. Ik had gehoopt dat mn ongesteldheid weg zou blijven of ieder geval gewoon zoals gebruikelijk 1x per maand. Maar helaas is het bij mij het geval dat ik het haast altijd ben. Eerste keer toen ik ongesteld werd was ik het pas na 6 weken. Gelijk de schrik dat ik zwanger zou zijn. Gelukkig niet het geval. Maar daarna b[lees meer...]egon de ellende. Om de 2 weken ongesteld en niet zo’n klein beetje ook🤦🏻‍♀️ En nu afgelopen maand zat er maar een week tussen☹️ Ik ga het staafje sowieso na de zomervakantie laten verwijderen. En waarom pas na de vakantie, dat komt omdat ik dan overstap op de prikpil en je dan voorlopig de eerste 2 maanden lichtelijk ongesteld kan zijn. Ps Ik hoorde zoveel positieve verhalen over de implanon dat je niet meer ongesteld word enz.. maar helaas

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum