etonogestrel

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

08-01-2020 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik was op zoek naar een anticonceptie en ik vond de Implanon. Ik was erg benieuwd ernaar. Het zetten viel erg mee, ik kreeg een verdoving en een hechting en het was gezet. De eerste paar dagen heb ik wat hoofdpijn gehad maar die verdween snel weer. De eerste maanden had ik nergens last van, al werd ik een keer ongesteld voor twee weken. Maar na die ene keer werd ik niet me[lees meer...]er ongesteld en ik vond het ideaal. Na 3 maanden begon mijn normale cyclus weer terug te komen. Opzicht geen probleem, maar ik begon erg veel last te krijgen van menstruatiepijn. Ik moest iedere keer wel een of meerder paracetamols nemen. Een ander nadeel is dat ik 4 kilo ben aangekomen in 5 maanden. Beide redenen zijn voor mij de reden dat ik de Implanon morgen laat verwijderen. Ik kan niet wachten om mijn eigen lichaam weer terug te krijgen.

08-01-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel (1)
Ik geloof dat dit een perfect middel is voor vrouwen die tegen extra hormonen kunnen, maar mocht jouw lichaam er gevoelig voor zijn: doe jezelf deze anticonceptie alsjeblieft niet aan! Ik heb van nature een lichte aanleg voor angstige gevoelens / onzekerheden, maar de implanon maakte alles 10x erger. Ik kon niet meer normaal functioneren in het dagelijks leven, zowat alles[lees meer...] maakte mij angstig, was constant zenuwachtig en kreeg op den duur depressieve gevoelens en zelfmoordgedachten. Daarnaast heb ik ook een aanleg voor een onzuivere huid en je raadt het al: dat werd ook 10x erger. Gelukkig kwam ik na wat zoekwerk op deze site terecht en bleek dat mijn symptomen door de implanon kwamen. Meteen eruit laten halen; twee weken later een wonder van verschil! Voel me weer de oude en geen acne meer. Helaas nog steeds niet ongesteld sinds medio november... Wat een rotding, nooit meer.

29-12-2019 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Ik heb eerst de minipil 2 jaar geslikt, hier was ik heel tevreden over. Eerste paar maanden had ik last van bloedingen, maar die zijn gelukkig verdwenen. Ongeveer 2 jaar mijn maandstonden niet meer gehad. Omdat ik het slikken beu was en ook niet praktisch was op familiefeesten of op kamp, ben ik overgestapt naar een hormaanstaafje. Het plaatsen was in 1 2 3 gebeurd. Het de[lees meer...]ed geen pijn omdat het verdoofd werd. Ik had wel anderhalve week een blauwe plek, maar dat is niet erg. Er blijft bij mij wel een blauwe schijn, maar zo vind ik het staafje gemakkelijk terug. Ik heb anderhalve maand bloedingen gehad, maar die zijn ook weer verdwenen. Ik heb nu al 3 maanden geen maandstonden meer, heerlijk. Ik moet nergens meer aan denken. Het enige probleem is dat ik nu een emotioneel wrak ben. Ik kan om alles janken en ik heb veel last van pieken en dalen. De ene dag ben ik heel blij, de andere dag heb ik depressieve klachten. Omdat ik het praktisch vind om nergens meer aan te denken én mijn maandstonden niet meer heb, laat ik het staafje zitten. Alleen die wisselvallige buien zijn wel storend ...

27-12-2019 | Vrouw | 47
etonogestrel (68mg)
Ik wil even mijn verhaal delen.ik heb in februari 2019 een Implanon laten zetten ivm aardig bloedverlies, de Implanon zou het bloeden minderen of zelfs uitblijven.. ik heb 2 maanden daar iets van gemerkt dat er 6 a 7 weken tussen zaten en dan weer 2 weken ongesteld was.. daarna ben ik Dus altijd ongesteld gebleven tot de dag van vandaag dat ze de Implanon verwijderd hebben[lees meer...] 7 maanden lang niet altijd even heftig, maar zonder ob of wat dan ook kon ik niet.. misschien zijn er meer personen die net als ik er geen fijne tijd mee hebben gehad.. hopelijk krijg ik nu weer een cyclus en gaat mn gezondheid er weer op vooruit

22-12-2019 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Na 1,5 jaar geduld hebben eindelijk de implanon laten verwijderen. Ik ben 1,5 jaar lang ongesteld geweest en de andere klachten werden steeds erger. Ik ben overgestapt naar de Kyleena 19,5mg

20-12-2019 | Vrouw | 37
Abnormaal vaginaal bloedverlies
ik heb 4 maanden geleden het staafje laten plaatsen. meteen baat erbij gehad . geen menstruatie meer al 4 maanden dus helemaal blij.dat was ook voor mij de reden voor het plaatsen ervan. ik had erg veel last al jaren van heftige menstruatie. MAAR ik ben nu al in 4 maanden tijd 5 kilo aangekomen wat ik echt vreselijk vind. en ik was al niet erg mager dus baal hier enorm van[lees meer...]. ik wil hem dan ook laten verwijderen want ik ben als de dood dat die kilo.s alleen maar erger worden als ik hier meerdere verhalen ervan lees. wel even 150 euro weggegooid maar dat weegt niet op tegen de kilo.s voor mij

15-12-2019 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Vreselijk! Implanon na 5 maanden laten verwijderen vanwege heftige bijwerkingen als depressieve klachten, heel veel stemmingsklachten, vermoeidheid etc..

15-12-2019 | Vrouw | 26
etonogestrel (68mg)
Ik heb op dit moment een afspraak voor mijn derde implanon op rij. Ben hiermee begonnen omdat ik mijn pil altijd vergat. Ik heb op die 6 jaar maar 1 keer mijn regels gehad op het vliegtuig (kwam door hoogte volgens de dokter). Geen gewichtstoename.. zelfs afgevallen! Zo gemakkelijk, je moet aan niks denken. Mijn huisarts plaatst die zelf en verwijderen gaat ook als een flu[lees meer...]itje van een cent! Ik raad het iedereen aan :)

13-12-2019 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Ik heb de implanon 1 jaar en 9 maanden gebruikt, waarna ik het er uiteindelijk heb laten uithalen. Na 3 maanden waarin ik erg tevreden was over de implanon ben ik onverwachts ongesteld geworden en dat is niet meer weggegaan (op 2 maanden totaal met speciale medicijnen na) tot ik het eruit heb laten halen. Dit was ook nog niet zo'n pretje, want het zat helemaal vastgegroeid[lees meer...] in littekenweefsel. Daarnaast kwam ik vóór de implanon niet zo makkelijk aan, maar in de tijd dat ik het heb gehad ben ik 15kg aan gekomen. Ook leek mijn libido van de aardbodem verdwenen te zijn, was ik vaak erg moe en deed de plek waar de implanon zat pijn bij bepaalde bewegingen & bij het drukken erop.

10-12-2019 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
In een woord, verschrikkelijk!!!! Al 3 maanden non stop ongesteld en ik jank om alles. Ik wil het er zo snel mogelijk uit laten halen, moet helaas nog 3 weken wachten van de gyneacoloog

02-12-2019 | Vrouw | 28
etonogestrel (68mg)
Plaatsing van de implanon ging goed, enkel werd ik niet verdoofd (omdat de arts gebruik wilde maken van het schrikeffect) en werd de implanon geplaatst door een stagiair terwijl ik gezegd had dit niet te willen. Het eruit halen was in een ander ziekenhuis en ging vele malen beter. Wel ben ik niet zo van de prikken,bloed etc. dus daarom was het wat minder prettig. Ik heb de[lees meer...] implanon 3 jaar gehad. Ik weet niet hoe ik het zo lang heb vol gehouden maar ik ben zeer ontevreden. Ik had de eerste twee jaar bijna non stop bloedingen (echt iedere dag) het derde jaar werd dit iets minder, maar nog om de twee weken last van bloedingen. Ook zeer veel last van stemmingswisselingen. Dit werd nog duidelijker toen hij er uit was en ik meer mezelf kon zijn.

07-11-2019 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Ik raad de implanon zeker aan! Niet ongesteld en ik viel zelfs af door de implanon. Sinds kort mijn tweede die erin zit. Het enige nadeel is het eruit laten halen, dat is wel pijnlijk.

07-11-2019 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
Ik heb 3 jaar geleden een implanon laten plaatsen, de eerste 2 jaar was ik heel blij want ik had amper nog mijn menstruatie. Maar de hoofdpijn en de acne bleven wel aanwezig. Ik ben ook een kleine 20 kilo bijgekomen. Ik woog 65 toen ik het liet inbrengen en nu 3 jaar later 84 kilo. Ben een vrouw van 20 en 1m65. Het laatste jaar had ik ook terug elke maand mijn menstruatie,[lees meer...] 7 dagen lang en heel veel bloedverlies / pijn in buik. Mijn advies. Gebruik dit niet, natuurlijk is elke vrouw anders maar ik ben blij dat ik terug met de pil begin (en natuurlijk hopen dat de kilo's er vlug afgaan)

06-11-2019 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Ik heb mijn staafje 2 jaar geleden gestoken, heb in het begin heel onregelmatig bloedverlies gehad erna had ik geen bloedverlies meer voor een half jaar ongeveer. Maar erna had ik plots constant bloedverlies, minimum toch wel iedere week iets van bloedverlies. Zo ging dit ook een half jaar door. Nu sinds een maand is mijn staafje eruit en heb ik niks van last meer van bloe[lees meer...]dverlies. Ik zou dit zeker aan niemand aanraden.

04-11-2019 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Overgestapt van de pil omdat ik deze vaak vergat, werkte verder wel goed voor mij. Was op zoek naar een alternatief waarbij ik niet na hoefde te denken over anticonceptie. De eerste drie maanden na het plaatsen bijna dagelijks bloedverlies, niet veel. Dit werd na drie maanden minder en was onregelmatig, denk aan paar keer per maand. De afgelopen twee maanden ineens hee[lees meer...]l onregelmatig 'echt' ongesteld, bijna om de 2/3 weken en veel hormonale schommelingen. Vandaag implanon laten weghalen na 8 maanden!

04-11-2019 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Drie jaar geleden (ondanks de vele negatieve ervaringen) een Implanon laten plaatsen in mijn rechterarm. 2,5 jaar ben ik nauwelijks ongesteld geweest, het laatste half jaar wat onregelmatige bloedingen gehad, maar dit vond ik zeker die 2,5 jaar waard! Ook geen last gehad van bijwerkingen. Al met al heel positief over de Implanon en zal het zeker anderen aanraden. Nu na 3 [lees meer...]jaar is het tijd om hem er uit te laten en kies ik wel voor de anticonceptiepil, dit zodat ik alles zelf kan “plannen”.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum