Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

somber voelen zware menstruatie opgeblazen gevoel bloedverlies migraine langdurige menstruatie onregelmatige menstruatie acute hoofdpijn overgewicht acne

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

29-09-2023 | Vrouw | 21

19-09-2023 | Vrouw | 15
Endometriose
ik heb hem laten zetten toen ik 15 was. al 3/4 verschillende soorten pillen geprobeerd, maar niks bleek te helpen. uiteindelijk heb ik een ‘zware’ pil gekregen die ik in de ochtend en avond moest slikken. vond dit alles behalve ideaal dus ik wilde wat anders. spiraal werd hem voor mij niet aangezien ik (en de gynaecoloog) me te jong vonden en ze wilde dat ik zo lang mogeli[lees meer...]jk van een spiraal afbleef, waarom? ik heb geen idee. ik heb ook endometriose dus als ik ongesteld ben heb ik echt hartstikke veel pijn, dus ik wilde niet meer ongesteld worden tot dat ik zwanger wilde worden. dus toen werd het de implanon. het zetten ging erg makkelijk geen pijn niks, alleen ik ging slecht op de verdoving dus was bijna flauwgevallen. eerste 4 dagen nergens last van gehad. toen opeens ongesteld, heel veel buikpijn en pijn in m. onder rug gehad toen voor 2 dagen. daarna was ik ook nog ongesteld voor een paar dagen maar nergens last meer van. hij zit er nu een maandje in en hoop dat ik niet meer ongesteld word, en zo wel? dat ik tenminste niet zulke erge buikpijnen meer krijg.

05-09-2023 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Nadat ik 7 jaar aan de pil ben geweest en hier extreme klachten aan overhield leek het me goed om volledig te stoppen. Toen zeker 6 maanden lang “ontpilt” en ik was een compleet ander mens. Emotioneel veel stabieler, zeker van mijn zaakjes, ik kwam sinds jaren weer op mijn oude gewicht en had volledig weer die glow! Ook al mijn pms klachten waren verdwenen en ik had een re[lees meer...]gelmatige cycles (ook nooit gehad). Maarja condoom is moodkiller en toch besloten aangezien we geen kinderen willen om voor een “veilige” optie te kiezen: de implanon. Nou die bijwerkingen zijn geen pretje. Ik blijf aankomen. Binnen een half jaar van 58 naar nu bijna 70 kilo! Dit ben ik nog nooit geweest! Het zwaarste ooit was 63! Ook veel psychische klachten. Dus hij gaat eruit! En kan niet wachten om heen troep meer in mijn lijf te hebben

04-09-2023 | Vrouw | 40
etonogestrel (68mg)
1e inplannon 3 jaar geweldig ervaren. Na de 2e inplannon werden de milde klachten super erg. Elke dag bloed verlies, emotioneel, extreem moe, vergeetachtig buikpijn. Zoveel klachten dat ik naar de dokter ging. Als je het moeilijk hebt met een situatie verergert het je klachten nog meer. Ik belandde in een burn out. Ik heb het inplannon laten verwijderen. Ik voelde gelijk [lees meer...]een blij en bevrijd gevoel. Nu 3 maanden later voel ik mij beter dan ooit. Wat ben ik blij dat dat rot ding uit mijn arm is. Lang leve het condoom.

23-07-2023 | Vrouw | 26
etonogestrel (68mg)
Na jarenlang de pil slikken wilde ik een makkelijkere versie. De huisarts raadde mij een implanon aan omdat deze 3 jaar lang kon blijven zitten en ik er geen omkijken naar had. Op het begin leek het prima te werken, ik werd niet meer ongesteld en voelde me prima. Na een paar maanden kreeg ik opeens hartkloppingen en last van flauwvallen (nooit eerder gehad). Ik kree[lees meer...]g last van enorm veel puistjes/acne en mijn libido werd steeds lager tot op het punt dat het gewoon helemaal weg was. Daarnaast kreeg ik ook last van enorm pijnlijke borsten. Dit was telkens 2 weken lang en dan 2 weken weg voordat het weer terug kwam.

06-07-2023 | Vrouw | 23

26-06-2023 | Vrouw | 20
Menstruatiepijn
Mijn implanon zit er nu ongeveer een maand in. Op de dag van plaatsten had ik de hele dag heel veel hoofdpijn. Geen idee of dat toeval was of niet. Sinds een week ervaar ik lichte misselijkheid als bijwerking. Gepaard met hoofdpijn en vermoeidheid. Wel in kleine mate. Verder ben ik nog niet ongesteld geweest. Na 2 weken had ik wel iets van bloedverlies, maar echt super min[lees meer...]imaal.

25-06-2023 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Na constante doorbraak bloedingen met de mirena overgestapt op hormoonstaafje. Ik had een beetje last van wat plekjes met de mirena maar niks vergeleken met wat ik nu heb. Erg vervelend na 5 maanden laten verwijderen.

20-06-2023 | Vrouw | 19

24-04-2023 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Na het verwijderen van mijn spiraal wat totaal mis was gegaan en enorm veel pijn deed ben ik opzoek gegaan naar een alternatief. Toen kwam ik samen met mijn huisarts en mijn eigen online reaches op de hormonaal implantaat. Beste keuzen ooit! Na veel horror verhalen te hebben gelezen, heb ik toch besloten dit staafje te proberen. Bedenk ook dat mensen meestal alleen re[lees meer...]views achterlaten als ze ergens ontevreden over zijn. Daarom deel ik graag mijn positieven ervaring met jullie. Het plaatsen ging zeer gemakkelijk, pijnloos en stond binnen 5 minuten weer buiten de kliniek. Na 2 dagen ongesteld te zijn geweest heb ik geen bloedingen meer gekregen. Ook lees ik veel klachten over kilo's aankomen na het zetten v an het staafje. Stiekem vraag ik mij af hoe mensen weten dat dit door het staafje komt? Mijn advies is om dit staafje te proberen. Mocht je ontevreden zijn haal je dit staafje gemakkelijk door een sneden weer uit je arm.

20-03-2023 | Vrouw | 26
etonogestrel (68mg)
In februari 2020 heb ik mijn implanon gekregen en zoals vrij gebruikelijk is had ik de eerste weken zo nu en dan last van hoofdpijn en licht bloedverlies (spotting). In het eerste jaar heb ik verder niet gemenstrueerd en geen verdere bijwerkingen bemerkt. Erg tevreden dus. Halverwege 2021 kreeg ik plotseling last van spotting die maar niet over ging. De eerste periode du[lees meer...]urde bijna drie weken, toen een week niks en daarna weer ruim een week spotting. Tegen mijn verwachting in heb ik daarna nooit meer last gehad van spotting en bleef mijn menstruatie dus helemaal uit. Rond het einde van 2021 kreeg ik het idee dat mijn libido aanzienlijk minder was geworden dan voorheen. Omdat er in mijn privéleven ook andere dingen speelden wilde ik niet gelijk de implanon als oorzaak hiervan zien. Een heel aantal maanden verder was mijn libido alleen nog maar minder geworden, terwijl de situatie in mijn privéleven was bedaard en ik mij verder prima voelde. De huisarts heeft mij toen verteld dat de implanon hier zeker invloed op kan hebben, maar dat het lastig is vast te stellen hoe groot die invloed precies is en dat dit ook sterk verschilt per persoon. Vandaag heb ik de implanon laten verwijderen en hij heeft de volle drie jaar in mijn arm gezeten. Ik heb nog altijd vrijwel geen libido en hoop toch dat dit nu weer terug zal keren. Tegen vrouwen die de implanon overwegen, maar bang zijn voor plaatsing en/of verwijdering wil ik graag zeggen dat dit bij mij allebei heel soepel is verlopen. Er staan aardig wat ‘horrorverhalen’ op het internet, maar bedenk dan dat mensen vaak enkel berichten plaatsen op het moment dat iets helemaal verkeerd gaat en niet als alles gewoon goed gaat (zoals bij mij). Dus, laat je vooral niet bang maken als je voor de implanon wil kiezen. Na het verwijderen heb ik niet direct een nieuwe implanon laten zetten. Op dit moment wil ik mijn lichaam namelijk even de kans geven zelf de hormoonhuishouding weer over te nemen, maar wanneer ik weer aan de anticonceptie ga sluit ik een nieuwe implanon niet uit.

01-02-2023 | Vrouw | 24

27-01-2023 | Vrouw | 35
etonogestrel (68mg)
Verschrikkelijk! Hele hormoonhuishouding in de war, sterkte stemmingswisselingen gekregen en last van acne gekregen.

05-12-2022 | Vrouw | 23
Menstruatiepijn
1 jaar geleden de implanon laten zetten. Ik was super bang omdat ik er ook horror verhalen over had gehoord maar ik had toch zoiets van ik zet door en ga het gewoon proberen. Het eerste jaar verliep eigenlijk prima! Was wel onregelmatig ongesteld en soms wel 2 weken maargoed dat vond ik nog niet zo erg als hij erna weer weg was en het staafje wel gewoon werkt. Mijn sekslev[lees meer...]en kreeg echt wel een boost door geen condooms meer te hoeven gebruiken ( voelde me niet helemaal safe bij de pil ). Maar sinds een half jaar loop ik wel tegen een depressie aan en heb ik soms het gevoel dat ik echt nergens meer zin in heb. Nu ben ik daar sowieso gevoeliger voor maar nu ben ik dus ook al opeens 6 weken non stop ongesteld waardoor ik steeds meer begin te twijfelen aan het staafje. Ben ik door de hormonen zo depressief en ongelukkig geworden? Ik ga iniedergeval na deze week de dokter bellen en zoeken voor een oplossing want ik word er nogal ellendig van...

29-11-2022 | Vrouw | 29
etonogestrel (68mg)
Ik had een implanon laten zetten, omdat ik erg slecht was met het bijhouden van het dagelijks slikken van de pil en het veiliger voelde. het idee om een spiraaltje te laten zetten vond ik erg angstig dus dit was "the next best thing". De eerste 3 jaar dat ik dit had was ik SUPER tevreden, ik had helemaal geen ongesteldheid en er was vrij weinig aan de hand. Wel had ik toe[lees meer...]n der tijd veel last van schommelende depressieve fases. Ik gooide dit altijd op trauma's en liep er ook voor bij een psycholoog. Nadat ik de tweede keer de implanon had laten zetten ging het echt heel hard neerwaarts. Ik kreeg ineens last van constant bloed verlies, verloor bijna alle behoefte aan seks, mijn gewicht nam ineens heel erg toe en mijn huid was heel onrustig en pukkelig. En de emotie schommelingen werden steeds erger en intenser. ik heb dit toen een jaar aangekeken en was er helemaal klaar mee. Er werd me toen aangeraden om naast de implanon de pil erbij te slikken dit hielp vooral tegen het bloedverlies. Maar ook daar was ik al snel klaar mee. ik heb na 2 jaar de implanon laten verwijderen en heb daarna mijn lichaam zich in een half jaar zoveel zien opknappen! Ik wordt wel heftiger ongesteld en de pms is ook erger maar ik zit zoveel beter in mijn vel! de kilo's vlogen er ineens vanaf, de pukkels verdwenen, en ik heb zoveel meer energie en zit zoveel beter in mijn vel! binnenkort ga ik een hormoonvrij spiraaltje laten zetten geen hormonen meer voor mij! helemaal klaar mee! :)

23-11-2022 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
Na mijn bevalling (8,5 mnd geleden) kreeg ik in het ziekenhuis mijn eerste implanon. Dit leek mij handig. Na langer dan 6 weken te bloeden nam ik contact op met het ziekenhuis en kreeg een paar controles, gevolgd door een kijkoperatie waarbij een poliep verwijderd werd. Echter bleven de bloedingen doorgaan en werd ik wanhopig, verdrietig en wist ik niet wat er aan de hand [lees meer...]was. Weer contact met het ziekenhuis opgenomen en controles gehad. Er werd gedacht dat het door de implanon kwam en daarom moest ik een paar maanden de pil erbij slikken, om mijn cyclus op gang te brengen. Dit ging goed! Er ging een wereld voor mij open, maar de pilstrippen raakten leeg en nadat ik weer contact op nam met het ziekenhuis, was het volgens de gynocoloog onnodig om de pil te blijven slikken maast de implanon. Ik was bang dat de bloedingen weer begonnen en ja hoor, nog geen week later begon de ellende weer! We zijn nu 8,5 mnd verder en ik ben er helemaal klaar mee! Ik ben alleen maar aan het bloeden en voel mij zo down hierdoor..Ik heb de afgelopen maanden nog nooit zoveel tampons gekocht als ooit van tevoren. Ik heb nu een afspraak gemaakt om de implanon te laten verwijderen. Er is teveel tijd overheen gegaan..Als ik dit van tevoren had geweten, was ik er NOOIT aan begonnen!! Ik ga over op de pil, voor mij nooit meer implanon.