etonogestrel

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

27-11-2018 | Vrouw | 18
Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)
In 2016 is er bij mij PCOS geconstateerd en samen met de gyneacoloog heb ik besloten om een implanon te nemen. Ook omdat ik steeds mijn pil vergat. Eenmaal thuis begon ik me in te lezen en er kwamen echte horror verhalen voorbij waardoor ik eigenlijk niet meer zo goed durfde. Toch maar gedaan, en serieus ik heb er nog geen seconde spijt van gehad! Ik heb sinds die tijd gee[lees meer...]n menstruatie meer gehad en dus ook geen pijn. Wel wat meer last van pukkeltjes, maar ach dat nemen we dan maar voor lief toch? Als dat alles is...

30-07-2018 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Het plaatsten is zo gedaan, en het staafje doet wat hij moet doen. Het voorkomen van zwangerschap. Ten eerste schrijf ik dit niet voor iedereen af. Voor een heleboel vrouwen werkt het wel. Toch wil ik mijn verhaal doen en vertel ik waarvan ik ik zoveel last heb gehad. Bijwerking 1: continu ongesteld - in het begin dacht ik dat ik geluk had. Het staafje ging er met okto[lees meer...]ber in en de eerste keer dat ik ongesteld werd was rond 15 december. Ik schrok hier niet van want als het 1 keer in de 3 maanden kwam kon ik daar zeker wel mee leven. Na een week was het ook over. Maar toen ineens rond 31 december werd ik het weer. Daar baalde ik flink van want ik was net op vakantie. Maar goed ik vond het niet een drama en naar een week was het weer over. Toen ongeveer een maand niet meer ongesteld geweest en ik dacht dat het over was. Maar toen ik daarna weer ongesteld werd, werd het ook meteen vaker en erger. Op een gegeven moment was ik het 2 weken lang per maand. En eindigde zelfs met 2 maand lang ongesteld. Bijwerking 2: negatieve gedachtes en paniekaanvallen - ik moet toegeven ik ben altijd wel last gehad van negatieve gedachtes en depressieve gevoelens. Maar die waren eens in de zoveel tijd en ik kon ze ook makkelijk onderdrukken. In juni 2017 zijn er heftige dingen in mijn leven gebeurd, en daar had ik wel is last van maar kon er goed mee leven. Sinds het staafje in mijn arm kwam werd juist die gebeurtenis ondraagbaar van paniekaanvallen tot huilbuien. Ook begon ik over veel meer dingen te twijfelen en kon moeilijk in slaap komen door de gedachtes. Nu wil ik niet zeggen dat het door het staafje komt maar ik denk wel dat het er erger door is geworden. Bijwerking 3: pijnlijke borsten - zeurende pijn in mijn borsten gehad. Daarmee naar de huisarts geweest en meende knobbeltjes te voelen. Daarom doorgestuurd naar het ziekenhuis. Om de knobbeltjes te onderzoeken. Conclusie: het kwam door mijn cyclus wat weer terug slaat op het staafje. Bijwerking 4: gewichtstoename - ook deze wil ik niet helemaal gooien op het staafje want dit heb je ook zelf in de hand. Maar sinds het staafje in mijn arm zit zijn de kilos eraangevlogen. Ik was in oktober ongeveer 10 kilo lichter. Hopelijk gaat dit er weer af. Bijwerking 5: moeite met verwijderen - met al die bijwerkingen kun je je vast wel voorstellen dat deze anticonceptie niet geschikt is voor mij en ik er zo snel mogelijk vanaf wil. Nadat ik na 2 weken niet meer stopte met bloeden heb ik de knoop doorgehakt. Ik wil hem er zo snel mogelijk uit hebben. Helaas kon ik pas 3 weken later terecht. Toen ik bij de dokter kwam kon hij het staafje niet goed voelen en moest ik naar de chirurg. Weer een week verder. De chirurg voelde hem wel en weer een week later kon het staafje er pas uit. En vandaag is dus eindelijk de dag. Over een uurtje gaat hij eruit ik kan niet wachten. Hopelijk ben ik dan eindelijk van al deze nare bijwerkingen af en ben ik na 8 weken niet meer ongesteld.

24-01-2018 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Ik heb in november de implanon in mijn arm laten zetten. Dit verliep vrijwel pijnloos. Je krijgt en verdovingsprikjd en binnen 5 minuten zit ie er in. Sindsdien ben ik elke maand maar 1 dag ongesteld en dat valt eigenlijk niet eens ongesteld te noemen ik heb een kleine doorbloeding dan. Ik zit nu een stuk lekkerder in mijn vel. Ik heb veel minder stemmingswisselingen. [lees meer...]Ook mijn vreetbuien zijn afgenomen. Sinds de implanon ben ik 4 kilo kwijt terwijl ik niet per se op mijn eten ben gaan letten of meer ben gaan sporten. Merkte alleen dat mijn eetlust beetje afnam. Ik vind het dus echt een aanrader.

29-12-2019 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Ik heb eerst de minipil 2 jaar geslikt, hier was ik heel tevreden over. Eerste paar maanden had ik last van bloedingen, maar die zijn gelukkig verdwenen. Ongeveer 2 jaar mijn maandstonden niet meer gehad. Omdat ik het slikken beu was en ook niet praktisch was op familiefeesten of op kamp, ben ik overgestapt naar een hormaanstaafje. Het plaatsen was in 1 2 3 gebeurd. Het de[lees meer...]ed geen pijn omdat het verdoofd werd. Ik had wel anderhalve week een blauwe plek, maar dat is niet erg. Er blijft bij mij wel een blauwe schijn, maar zo vind ik het staafje gemakkelijk terug. Ik heb anderhalve maand bloedingen gehad, maar die zijn ook weer verdwenen. Ik heb nu al 3 maanden geen maandstonden meer, heerlijk. Ik moet nergens meer aan denken. Het enige probleem is dat ik nu een emotioneel wrak ben. Ik kan om alles janken en ik heb veel last van pieken en dalen. De ene dag ben ik heel blij, de andere dag heb ik depressieve klachten. Omdat ik het praktisch vind om nergens meer aan te denken én mijn maandstonden niet meer heb, laat ik het staafje zitten. Alleen die wisselvallige buien zijn wel storend ...

06-11-2019 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Ik heb mijn staafje 2 jaar geleden gestoken, heb in het begin heel onregelmatig bloedverlies gehad erna had ik geen bloedverlies meer voor een half jaar ongeveer. Maar erna had ik plots constant bloedverlies, minimum toch wel iedere week iets van bloedverlies. Zo ging dit ook een half jaar door. Nu sinds een maand is mijn staafje eruit en heb ik niks van last meer van bloe[lees meer...]dverlies. Ik zou dit zeker aan niemand aanraden.

04-11-2019 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Heb de implanon iets voor twee jaar eruit laten halen. Na het plaatsen één keer twee weken ongesteld geweest, daarna nooit meer. Hoefde nergens over na te denken, dus dat is een pluspunt. Twee minpunten zijn vooral dat ik flink aangekomen ben, ik kon sporten en diëten wat ik wilde, maar er veranderde niks. Ander minpunt is dat ik heel somber werd, alleen zelf had ik het ni[lees meer...]et zo door. Vorige week maandag de implanon laten verwijderen, gelijk een vrolijkere ik en ik verlies gelijk ontzettend veel vocht. Voor mij geen implanon meer.

05-02-2019 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Ongeveer een half jaar geleden besloot ik te beginnen aan de Implanon. Het leek me een perfecte oplossing, aangezien in slecht tegen de pil kan en mijn menstruaties erg zwaar zijn. Met het vooruitzicht 3 jaar niet meer ongesteld te worden, werd ik na 2 weken 2 volle maanden ongesteld. Dit was gelukkig lichte ongesteldheid met weinig buikkrampen en weinig bloedverlies, maar[lees meer...] alsnog erg naar. Na die 2 maanden had ik een week waarin de ongesteldheid stopte en kreeg ik weer hoop. Maar al snel werd ik weer een volle maand ongesteld. Dit patroon herhaalde zich ongeveer 2 tot 3 maanden waarin de ongesteldheid periode steeds afnam. Momenteel heb ik geen last meer van lange ongesteldheidsperiodes en krijg ik af en toe een bloeding van een paar dagen. Echter heb ik de afgelopen 2 weken last van pijnlijke tepels en sinds een week last van hevige buikkrampen (ik ben niet zwanger). Ik hoop dat dit snel over gaat maar verder ben ik best wel tevreden met hoe het nu gaat. Zelf wilde ik na die 2 maanden ook de hoop opgeven, maar ik denk dat bij sommige mensen je lichaam even moet wennen aan de nieuwe hormoonschaal. En natuurlijk heeft het bij iedereen een ander effect dus de eerste 2/3 maanden aankijken hoe het gaat en of er vooruitgang te zien is, is mijn advies. Ook zou ik regelmatig checken of je Implanon nog op de goede plek zit want deze blijkt soms te verschuiven heb ik gehoord en dat geeft ook complicaties (zwangerschap of hij raakt kwijt/ is moeizaam te verwijderen).

20-11-2018 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Wat een nachtmerrie!! Het begon als een feestje, ik was 2 weken niet ongesteld en vertelde iedereen doodleuk dat ik de komende 3 jaar lekker niet meer ongesteld zou gaan zijn. Maar het tegendeel bleek. Na die twee weken kreeg ik mega hevige bloedingen met heftige rug en buikpijnen. Ook werd ik ineens meegesleurt in een paar heftige depressieve paar maanden. Zeer neerslach[lees meer...]tig en elke dag ongesteld. Ook voelde ik dat ding vaak steken in mijn arm. Mijn vriend wilde hem er het liefst uit rukken, maar ik wilde doorzetten, wie weet kwam het nog wel een keertje goed. Maar toch besloten om dat ronding eruit te laten halen. 180 euro lichter. En een vreselijke ervaring rijker. Voel me veel beter nu. Stik jaloers op de mensen die hier tegen kunnen, maar dit voor mij nooit meer.

24-03-2018 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Ik heb ander half jaar geleden een implanon laten zetten. Sinds ik de implanon heb ben ik iedere dag ongesteld. ik heb heel veel last van de bijwerkingen en hormonen ook heb ik veel pijn tijdens het ongesteld zijn en dat had ik daarvoor niet ook heb ik veel last van stemmingswisselingen. Dus snel een afspraak maken bij de dokter om hem te verwijderen. Het valt mij i[lees meer...]edereen anders dit is mijn ervarinf

19-03-2018 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Sinds een paar maanden heb ik mijn implanon. Het staafje laten zetten is vrijwel pijnloos. Hij zat er binnen 2 minuten in. Ik ervaar geen bijwerkingen ermee. Het voordeel eraan is dat ik niet meer ongesteld wordt. Ook heb ik geen bijwerkingen meer , zoals die ik bij de anticonceptiepil had.

07-11-2019 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
Ik heb 3 jaar geleden een implanon laten plaatsen, de eerste 2 jaar was ik heel blij want ik had amper nog mijn menstruatie. Maar de hoofdpijn en de acne bleven wel aanwezig. Ik ben ook een kleine 20 kilo bijgekomen. Ik woog 65 toen ik het liet inbrengen en nu 3 jaar later 84 kilo. Ben een vrouw van 20 en 1m65. Het laatste jaar had ik ook terug elke maand mijn menstruatie,[lees meer...] 7 dagen lang en heel veel bloedverlies / pijn in buik. Mijn advies. Gebruik dit niet, natuurlijk is elke vrouw anders maar ik ben blij dat ik terug met de pil begin (en natuurlijk hopen dat de kilo's er vlug afgaan)

08-10-2018 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
Een jaar geleden werd de Implanon door de huisarts in mijn bovenarm ingebracht. Na een paar dagen voel je hem niet tot nauwelijks meer zitten. Er zijn geen heftige bijwerkingen bij mij (eerst lang ongesteld met weining bloedverlies, later geen menstruatie of heel af en toe met weining bloedverlies, niet meer acne vorming dan normaal, soms wat pijnlijke borsten) en over tw[lees meer...]ee jaar hoop ik opnieuw een implanon te laten zetten.

30-05-2018 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
In het begin wisselde me stemming heel erg. Ik huilde normaal niet zo snel en op eens huilde ik om kleine dingen. Ik werd ook sneller boos. Na een maand of 3 minderde de effecten. Ik ben nog steeds gevoelig maar het valt mee. Afentoe een wordt ik heel boos, maar ook dit valt mee. Eens in de maand heb ik een vreetbui .Een groot pluspunt is het wegblijven van me ongesteldhei[lees meer...]d. Ik had er vroeger veel last van. Het deed zo veel pijn. Nu niet meer. Me libido is aanzienlijk toegenomen. Ik denk dat ik in de verre toekomst er weer een neem

16-05-2020 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Vorig jaar mei heb ik de implanon laten zetten. Ik heb daarvoor ruim 2 maanden de mini pil gebruikt, om te kijken of ik wel goed zou reageren op het type hormoon (Ik kon niet tegen de normale pil). De mini pil beviel super en ik durfde het aan om de implanon te laten zetten. Ik ben na een half jaar 1x een beetje ongesteld geweest, maar verder niet. Verder ook geen bijwerki[lees meer...]ngen of ergens last van. Wel raad ik het erg aan om eerst de mini pil te gebruiken , dan weet je zekerder dat je lichaam hier goed op reageert!

15-12-2019 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Vreselijk! Implanon na 5 maanden laten verwijderen vanwege heftige bijwerkingen als depressieve klachten, heel veel stemmingsklachten, vermoeidheid etc..

10-12-2019 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
In een woord, verschrikkelijk!!!! Al 3 maanden non stop ongesteld en ik jank om alles. Ik wil het er zo snel mogelijk uit laten halen, moet helaas nog 3 weken wachten van de gyneacoloog

Thyrax Duotab (849) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (545) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum