levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1161 meningen)
Menstruatiepijn (210 meningen)
Plaatsen spiraal (86 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

11-03-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Geen succesverhaal tot nu toe - nu 3 maanden spiraal PLAATSEN: Het zetten was echt geen pretje (24 jaar, nooit zwanger geweest). Ik had uiteraard verwacht dat het pijn deed, maar niet zoveel pijn.. en daarna kwamen de krampen. Ik heb urenlang op bed in foetushouding gelegen vanwege de pijn, en ook de week erna heb ik nog met extreme buikpijn rondgelopen. (Na 6 weken is e[lees meer...]r vanwege de pijn ook een echo laten maken om te kijken of die goed zat, maar alles zag er prima uit.) BIJWERKINGEN: Ik denk dat ik helaas een van de mensen ben die er niet goed op reageert. Ik heb elke maand ongeveer 2 weken last van zeer gespannen, pijnlijke borsten, waarbij mijn tepels zo'n pijn doen dat ik soms geen beha kan dragen. De dokter zei helaas dat ik een van de pechvogels ben en dat deze bijwerking in deze mate zeer zelden voorkomt. Daarnaast heb ik elke maand nog minstens een hele week last van extreme buikpijn en tot slot ben ik echt zó emotioneel. Ik kan echt om alles huilen, zowel positieve als negatieve emoties. CONCLUSIE: Ik ga volgende week terug naar mijn huisarts om te bespreken of ik nog moet doorzetten (omdat ze meestal 3-6 maanden geven voor je lichaam tot rust is) of dat ik beter terug kan naar de pil (waar ik nooit enige bijwerkingen bij heb gehad, afgezien van gewichtstoename in het begin).

07-03-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen en verwijderen vond ik persoonlijk niet pijnlijk, wel vervelend. Bij het plaatsen werden de standaard bijwerkingen verteld dat je de eerste week wat zal vloeien, maar niet de eventuele psychische klachten die je zou kunnen krijgen. Na anderhalve maand begon ik me slecht te voelen. Een week voor dat ik ongesteld moest worden begon ik me angstig te voelen en he[lees meer...]el erg down. En dit duurde ongeveer anderhalve week. Ik begon ook weer vocht vast te houden en had geen energie meer, terwijl ik wel een actief persoon ben. Elke maand werd het ook steeds erger en mijn vriend begon ook op te merken dat ik heel erg veranderd was en niet me zelf meer. Na wat onderzoek online ben ik andere vrouwen tegen gekomen die hetzelfde hadden ervaren en heb ik besloten om de mirena te laten verwijderen. Mijn arts gaf toen ook aan dat er zeker een grote kans is dat je door de hormonen van de mirena je anders kan gaan voelen. Dit verschilt wel per persoon, maar voor mij was dit absoluut niet fijn. Er zijn ook dames die ik ken die nergens last van hebben, Ik ben echt jaloersss op die meiden !! Ik heb de mirena een half jaar gebruikt en het is er nu 4 dagen uit, ik voel me opgelucht. Ik merkte gelijk de eerste dagen dat me stoelgang actiever werd en ik ook weer ongesteld werd. Ik hoop dat de vrouwen die dit meemaken na het gebruik van hormonen weten dat ze niet alleen zijn en dat het waarschijnlijk aan de anticonceptie hormonen ligt. Volg je gevoel, als het niet iets voor jou is , dan kun je altijd nog andere opties bekijken!

03-03-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
De mirena spiraal anderhalve week geleden laten plaatsen, het plaatsen was echter verschrikkelijk pijnlijk, ik raad echt aan goede pijnstillers in te nemen vooraf. Alleen paracetamol was niet echt helpend. Per ongeluk schopte ik mijn huisarts ook nog tijdens het inbrengen omdat ze me niets zei tijdens de plaatsing. Ik heb ontzettend veel buikkrampen en hevig bloedverlies.[lees meer...] Ik heb nu al de neiging hem te laten verwijderen maar ik wil het toch nog even aankijken..

01-03-2021 | Vrouw | 56
levonorgestrel (52mg)
Ik heb mijn eerste Mirena spiraal laten zetten op aanraden van mijn schoonzus zodat de pilhormonen uit mijn lichaam konden verdwijnen en ik bij zwangerschap direct 'gezond'zwanger zou kunnen worden na het weghalen van de spiraal. Ik was toen ongeveer 30 jaar en had al 12 jaar de pil geslikt. Van de pil had ik geen klachten alleen teveel pigmentatie in mijn gezicht, wat me [lees meer...]wel stoorde. Ik had altijd erge menstruatiebuikpijn en dat werd door de pil stuk minder gelukkig. Het zetten van de Mirena heb ik bij de huisarts laten doen en was erg pijnlijk en heb daar nog wel maandenlang wat buikpijn van gehad (menstruatiebuikpijn gevoel). De menstruatie neemt af en bleef uiteindelijk weg, ideaal!! Op een incidentele kleine bloeding, dus erg fijn. Na verwijdering van de 1e spiraal was ik direct zwanger. Na 2 zwangerschappen besloot ik om weer 2x de Mirena te nemen en heb deze bij de gynaecoloog laten zetten, half uur vooraf sterke paramolzetpil gezet en nergens last van gehad! UIteindelijk heb ik 3x een spiraal gehad en vind de Mirena erg goed. Ik zou het alleen afraden om hem te laten zetten als je nog geen kinderen hebt gehad omdat hij dan zoveel pijnlijker is. Ik zag op tegen het weghalen en de laatste Mirena is dan ook 8 jaar blijven zitten, dit kon volgens gynaecoloog/huisarts geen kwaad en helpt tegen overgangsklachten zeiden ze. Ik heb van het weghalen niets gevoeld de laatste keer. Nu na de overgang heb ik niets meer nodig, wel zo prettig!

15-02-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Ik wil even mijn ervaring met de mirenaspiraal delen. Ik heb nu drie jaar een mirenaspiraaltje gehad en was erg tevreden. Ik ben in die drie jaar niet of nauwelijks ongesteld geworden. Totdat ik opeens een week lang bloed verlies had. Ik vond het vreemd en belde de huisarts. De huisarts gaf aan dat het kan dat je menstruatie na drie jaar weer op gang komt. Toch wilde hij c[lees meer...]hecken of het spiraaltje nog wel goed zat. Deze zat nog goed. Drie dagen later werd ik wakker van de pijn. Ik had flinke steken links in mijn onderbuik. Bij de huisarts kwamen ze er achter dat ik zwanger was en werd meteen doorgestuurd naar de gynaecoloog afdeling in het ziekenhuis. Op de echo zagen ze dat ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap had in mijn linkereileider. Door de zwangerschap was mijn eileider gesprongen en was er bloed gelekt in mijn buik. Ik moest met spoed geopereerd worden. De gynaecoloog heeft mijn eileider helaas moeten verwijderen. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit met een mirenaspiraaltje kon gebeuren. Doordat ik mijn verhaal deelde, hoorde ik meerdere vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt. Mijn vertrouwen in het spiraaltje is helaas weg!

28-01-2021 | Vrouw | 28
levonorgestrel (52mg)
Na 5 jaar de Mirena spiraal te hebben gehad, kan ik zeggen dat ik erg tevreden over de spiraal ben. Graag deel ik mijn slechte én goede ervaring over het plaatsen van de spiraal, iets wat ik de eerste keer als erg heftig heb ervaren. De eerste keer heb ik hem bij de huisarts laten plaatsen. De ingreep die normaal binnen 5-15 minuten plaatsvindt, heeft bij mij 45 minuten[lees meer...] geduurd. De huisarts vond het lastig om mijn baarmoeder op te meten en het feit dat ik niet ongesteld was, hielp ook niet mee. De huisarts heeft mij meerdere malen gesondeerd en begon grotere sondes te gebruiken. Dit gaf erg veel ongemak en pijn. Na 40 minuten dacht ik dat het ergste achter de rug was, maar toen meldde de huisarts dat de spiraal nog geplaatst moest worden. Dit voelde als een intense scherpe pijn die ik me tot de dag van vandaag nog goed herinner. Op het moment zelf schoot ik scheldend overeind. Ik schrok van mezelf! Vervolgens verdween de pijn snel en heb ik daarna vrijwel geen last meer gehad. Nu, 5 jaar later moest ik besluiten of ik de spiraal wilde vervangen. Eerlijk, door de slechte ervaring van de eerste keer twijfelde ik of ik het moest doen. Na veel inlezen over andere anticonceptiemiddelen, heb ik toch besloten het te doen, echter deze keer bij een gynaecoloog. Ik heb verteld over mijn nare ervaring en gevraagd of het onder lokale verdoving kon. Dat kon zeker, wel vond de gynaecoloog dat de lokale verdoving soms minimale effecten heeft op de pijnlijkheid. We besloten het zonder te proberen en als ze vaker dan 2 keer moest proberen, zouden we stoppen en een lokale of algehele verdoving proberen. Misselijk van de zenuwen ben ik in de stoel gaan liggen. Er was een verpleegster bij die mij geruststelde. Na de echo is de spiraal verwijderd. Dit was een kwestie van seconden en voelde als een lichte menstruatiekramp. Vervolgens probeerde ze mij te sonderen. Dit hoefde maar 1 keer en direct wist ze hoe groot m'n baarmoeder was. Dit voelde als een flinke ongemakkelijke kramp die met goed doorademen en te blijven praten zo weg was. Voor ik het wist, voelde ik nog een flinke samentrekking van mijn baarmoeder gedurende een aantal seconden en toen was de spiraal al geplaatst! Ik was verbaasd dat hij al zat. Met de echo werd gecheckt of hij goed zat en dat was zo. Al met al heeft het hele proces met het gesprek slechts 10 minuten geduurd. Ik had een fijne arts en verpleegkundige. Ik vond het echt zo erg meevallen! Dat terwijl ik een hele week tegen de afspraak heb opgezien. Voor de mensen die erg opkijken tegen de ingreep: Bespreek je zorgen met de huisarts of gynaecoloog. Neem van tevoren een pijnstiller in. Zelf heb ik Aleve feminax icm paracetamol genomen. Probeer te ontspannen en neem desnoods iemand mee waarmee je kunt praten. Ieder lichaam is anders en ik heb gemerkt dat de ene ervaring de ander niet uitsluit. Mijn tweede ervaring was niet te vergelijken met de eerste keer en ik ben zelf ontzettend blij dat ik hem toch heb vervangen!

25-01-2021 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Mijn eerste spiraal laten plaatsen, dat was onprettig maar na 6 weken eigenlijk erg blij mee. Zag erg op tegen het eruithalen maar eruithalen was heel erg prima. Doet even pijn. Helaas moest er ook weer een nieuwe in. Dat is en blijft pijnlijk en geeft wat steken. Eerst meette de huisarts de diepte en daarna plaatsen. Vind de tang die op de baarmoeder mond wordt geplaatst [lees meer...]het vervelendste. Vooraf heb ik 2 paracetamol en 2 aleve feminax genomen. Dat hielp goed.

16-01-2021 | Vrouw | 24
Endometriose
Mij werd de Mirena spiraal aangeraden om te kijken of dit minder bijwerkingen zou geven (gezien de Mirena spiraal lokaal zou werken - dit is echter inmiddels achterhaald door wetenschappers van het Erasmus). Het zetten was kort pijnlijk, maar ik kon daarna gewoon zelf naar huis. De dagen daarna kreeg ik extreme buikpijn en tevens werd ik na een tijdje extreem depressief. D[lees meer...]it had ik nog nooit ervaren en het was zo ernstig dat ik eerder van vakantie ben teruggevlogen naar huis omdat het niet goed ging. De huisarts had mij nog nooit zo gezien en heeft de spiraal er meteen uitgehaald. Voor mij nóóit meer. Weet dat dit puur mijn ervaring is: anticonceptie is extreem persoonsgebonden en verschilt per persoon.

13-01-2021 | Vrouw | 50
levonorgestrel (52mg)
Mijn hormoonspiraaltje is nog maar één week geleden geplaatst, dus over het eventuele wegblijven of sterk verminderen van mijn menses (wat ik ten zeerste hoop, want ik heb chronische bloedarmoede) kan ik nog niets zeggen. Waar ik vrouwen echter wel over zou willen inlichten is de plaatsing. Die is naar mijn ervaring helemaal niet erg. Ik gebruikte hiervoor al twee keer ee[lees meer...]n koperspiraaltje, dus ik heb nu een derde plaatsing en een tweede verwijdering achter de rug. Iedere keer is dat een fluitje van een cent. Héél lichtjes pijnlijk, en zeer snel voorbij. Heel lichte krampjes achteraf, een uurtje ongeveer. En ik nam nooit een pijnstiller, dus dat is dan nog terwijl je alles voelt. Ook van het de dag nadien rustig aan moeten doen, heb ik echt niets gemerkt, ik heb 's anderendaags, zonder enige klacht, zoals ik vooraf gepland had, 21 km gejogd.

08-01-2021 | Vrouw | 17
levonorgestrel (52mg)
Hiii, Ik ben Eva, 17 jaar! Ik heb begin oktober de mirena spiraal gezet. Hiervoor heb ik aan de pil gezeten, maar dat was niks voor mij. Ik werd van de pil erg depri en prikkelbaar. Daarom heb ik samen met de huisarts gekozen voor de mirena spiraal, daar zitten minder hormonen in. Ik heb van tevoren veel enge verhalen gelezen. Ik was dus erg zenuwachtig. Het inbrengen gin[lees meer...]g mij goed af, het deed wel even pijn maar was ook zo maar voorbij. Het inbrengen heb ik bij de huisarts gedaan. Na de inbreng had ik nog wel even wat last in mijn onderbuik, maar dat was na een paar uur weg. Ik ben laatst weer naar de huisarts geweest voor het nakijken. Het spiraaltje zat nog goed op zijn plek. Ik heb wel last van meer vaginale afscheiding, de huisarts zei dat dit een bijwerking is en dat dit wel weer wat bij zou kunnen stellen. Ik ben erg tevreden! Laat je dus vooral niet bang lezen/praten, het verschilt echt per persoon.

31-12-2020 | Vrouw | 30
levonorgestrel (52mg)
Ik raad hem alle vrouwen af. Door de Mirena ben ik in negatieve zin enorm veranderd en de verschillen zijn echt groot nu hij verwijderd is.

06-12-2020 | Vrouw | 36
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Inmiddels ben ik al aan mijn 4e Mirena. Het plaatsen/verwijderen is elke keer weer pijnlijk en ik moet dan nog een extra dag met pijnstilling op de bank. Daarna neemt de kramp langzaam af en hoef ik 5 jaar lang niet meer aan anticonceptie te denken. Mijn hiervoor zo hevige menstruatie is veranderd van elke maand 8 dagen lang heftig bloedverlies naar 4 dagen bruine afsche[lees meer...]iding. Stipt elke 4 weken. Een wereld van verschil. Ik ben van plan dit te gebruiken todat ik in de overgang kom.

27-11-2020 | Vrouw | 45
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb helaas geen goede ervaringen met de mirena. Omdat ik last had van hevig bloedverlies tijdens mijn menstruatie en in het verleden longembolie heb gehad was dit het alternatief waar de huisarts mee kwam. Gewoon zo'n ding erin en dan was ik van alle klachten af, geen bloedarmoede meer,. Etc. Zo werd hij aangeprezen. Het inbrengen ging wel goed, even pijn maar daarn[lees meer...]a prima. Al snel na de plaatsing begonnen bij mij de klachten, ik herkende mezelf niet meer, stemmingswisselingen, extreem pijnlijke borsten, opgejaagd en soms zelfs agressief gevoel, hartkloppingen als ik gewoon avonds op bed lag. Ik nam het in eerste instantie voor lief omdat ik amper nog bloedverlies had en vertelde mezelf dat ik het mezelf misschien inbeelde dat het door de mirena kwam. Ik kwam meer dan 10 kilo aan, ik lette op mijn eten maar niks hielp. Ik had last van extreem opgezette buik dat ik zelfs moeite kreeg met ademhalen. Ik had constant een wringend gevoel in mijn onderbuik. Na ongeveer 2 jaar begon de pijn heftiger te worden. In mijn onderbuik, onderrug, en constant. Ook het hevig bloedverlies kwam terug. Tijdens een hysteroscopie bleek dat de spiraal niet goed zat en helemaal naar voren was gekomen. Uiteindelijk heb ik hem onder narcose moeten laten verwijderen. De mirena spiraal bleek zich een weg te banen door mijn baarmoederwand. Nu heb ik de nova sure laten doen en ik hoop van alle ellende af te zijn en weer een beetje mezelf te voelen! Voor mij helaas geen fijne ervaring

18-11-2020 | Vrouw | 21
Uitstellen van menstruatie
Na vele horrorverhalen over het zetten van een spiraal was ik erg angstig. Ik heb het zetten hierdoor meer dan 1 jaar uitgesteld, maar vorige week durfde ik toch eindelijk te gaan. Ik was hiervoor erg gespannen en angstig voor de pijn, maar het zetten viel reuze mee! Ik heb wel goed voor de afspraak pijnstilling ingenomen, maar het zetten zelf was bij lange na niet zo erg [lees meer...]als ik verwacht had. Je voelt wel dat er wat gebeurt, maar het was zeker niet de ergste pijn uit mijn leven. Normaal deel ik niet echt zulke verhalen op het internet, maar doordat ik zelf heel angstig was door de verhalen over het zetten, wil ik toch ook delen dat het goed kan gaan (met weinig pijn). Ik stond binnen 10 minuten weer buiten bij de huisarts, paar uur erna wel buikkrampen gehad die vergelijkbaar zijn met ongesteldheid, maar al met al een hele positieve ervaring gehad van het zetten van een mirena (bijwerkingen kan ik nog niks over zeggen)!

09-11-2020 | Vrouw | 30
Onregelmatige menstruatiecyclus
Mijn menstruatie was onregelmatig. En ik had voorbehoedsmiddel nodig. Bij mij blijft de menstruatie uit. Na 5 jaar moet hij vernieuwd worden, en dat merkte ik ook omdat ik zag dat de menstruatie weer licht begon (Spotting). Het is een blessing; geen krampen, geen rugpijn, geen stemmingswisselingen meer. Niet meer de pil kunnen vergeten, en geen huisartsbezoeken meer. Het [lees meer...]zetten kan pijn doen. Ik had geluk, maar ik weet dat ik daarin eerder een uitzondering ben. Neem de dag vrij en zorg voor een comfortabele dag erna met een boek of film op de bank. En zorg dat iemand je kan rijden. Je hebt daarna 5 jaar profijt en geen gedoe.

06-10-2020 | Vrouw | 30
Menstruatiepijn
Heb de Mirena vorige week maandag laten plaatsen. Vanaf donderdag heb ik hevige buikkrampen gekregen. Zo pijnlijk dat ik ook niet goed kan slapen. Voor controle teruggeweest. Ze weten het niet goed. Het kan zijn dat dit niet "bij je past". Oftewel mijn lijf niet tegen de hormonen kan, net zoals bij de pil (kon ik ook niet tegen, zoveel bijwerkingen). Ik krijg vrijdag een e[lees meer...]cho, maar of ik hem last zitten tot dan... Als het zo heftig blijft gaat hij eruit!

Amoxicilline / Clavulaanzuur (421) - Antibiotica - penicillines breedspectrum