Ervaringen met Mirena

levonorgestrel

buikkrampen somber voelen neerslachtig voelen pijn bij zitten negatieve gedachten stekend gevoel in de onderbuik bloedverlies acute hoofdpijn

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1221 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

12-02-2023 | Vrouw | 58
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik was 40 jaar Na een lange periode van heel veel en lang bloedverlies tijdens menstruaties, het proberen van De Pil en Nuvaring die beiden enorme depressieve gevoelens veroorzaakten was mijn laatste mogelijkheid (voor de keuze tot verwijdering van m'n baarmoeder) het Mirena spiraal. Na een paar maanden nam het bloedverlies af tot 0. Na 7,5 jaar heb ik em laten verwisselen[lees meer...] voor een nieuwe en ben daarna ook menstruatieloos gebleven. Ik ben er zelfs de overgang mee ingerold. Na het verwijderen van de laatste Mirena die ook 7,5 jaar heeft gezeten ben ik nooit meer ongesteld geworden. Prima!!

05-02-2023 | Vrouw | 21
Menstruatiepijn
sinds de mirena plaatsing kreeg ik last van erge buikpijn, steken in me onderbui, en enorm depressieve gevoelens, ook bleef ik spotting houden en bloedingen, en een sterke vreemde geur afscheiding, na veel klachten en aanhoudende depressieve gevoelens besloten het spiraal er na 1 maand al uit te laten halen, de stemmingsklachten waren te extreem. voor mij nooit meer een[lees meer...] mirena spiraaltje

04-02-2023 | Vrouw | 53
Myoom
Het door een moeilijk te opereren vleesboom en de overgang, is het heftig en langdurig vloeien met het spiraaltje volledig weggebleven. De vleesboom zou ook kleiner worden, maar dat is nog niet bewezen. Voel het spiraaltje na 3 jaar nog steeds zitten, vooral bij krachtsinspanning.

24-01-2023 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Na 3 snelle zwangerschappen achter elkaar wilde ik graag even rust voor mijn lijf. Ik heb de spiraal 3 maanden na de zwangerschap laten plaatsen en heb serieus 3,5 maand nonstop gebloed. Sindsdien heb ik veel negatieve gedachten en gevoelens weinig geduld, zijn mijn man en ik nog maar zelden intiem en heb ik vaak steken in mijn onderbuik. Ook heb ik een onregelmatige me[lees meer...]nstruatie waardoor ik soms de angst heb dat ik toch zwanger ben. Al met al, geen pretje en ik denk er over om het na een jaar van ellende te laten verwijderen.

19-01-2023 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na ellende met de prikpil, normale pil en nuvaring toch besloten toen ik 20 was over te gaan op de mirena spiraal door de vele hormoongerelateerde klachten van andere anti conceptie. Dit zou een van de laatste mogelijkheden zijn met een lage afgifte van hormonen. Helaas is het bijna 5 jaar lang ellende geweest. Veel stemmingswisselingen, depressieve gevoelens, pijn bij[lees meer...] vrijen, MEER haargroei en een heel laag libido. Vermoedens dat de spiraal niet goed zat besloten hem eruit te laten halen en een nieuwe te laten plaatsen. Maar de klachten bleven helaas aanhouden. Mijn laatste optie hormoonloos zou een koper spiraal zijn en afgelopen week heb ik de hormoonspiraal laten wisselen voor de koperspiraal. Het meerdere bloedverlies en meer buikkrampen heb ik er 100% voor over, voor mij nooit meer hormonen. Als je lichaam niet heftig reageert op hormonen is het een fijne optie voor anticonceptie maar het blijft altijd belangrijk te luisteren naar je lichaam.

15-01-2023 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Na het plaatsen van de mirena, had ik non stop bruine afscheiding, daarnaast eczeem over mijn hele romp, en bovenbenen.

12-01-2023 | Vrouw | 40
levonorgestrel (52mg)
Door aanhoudende buikpijn en helaas een infectie is de Mirena spiraal verwijderd. Inspuiting Antibiotica gekregen Nu 2 weken antibiotica via orale inname. Al heel snel kreeg ik zware buikpijn, pijn bij het plassen en een hele zware menstruatie!!!! Ik heb helaas de pech dat ik heel heftig heb gereageerd. Voor mij nooit meer een Spiraal.

30-12-2022 | Vrouw | 34
levonorgestrel (52mg)
Het plaatsen was geen pretje maar achteraf gezien viel het mee. Ivm veel bekkenpijn (dysfunctie van het si gewricht) en baarmoeder- en blaasverzakking was het advies van de gynaecoloog om de mirena te plaatsen. Ik heb lang nagedacht (Ruim negen maanden na de bevalling van ons tweede kindje) ivm de borstvoeding maar vooral omdat ik erg vatbaar ben voor hormonen (mentaal). D[lees meer...]it duidelijk besproken en het was kiezen tussen twee kwaden: bijwerkingen kans op depressie en migraines vs geen spiraal en heftige menstruaties met veel verzakkingsklachten en pijn. Ik heb de spiraal nu bijna 4 maanden (ivm aandringen vd gynaecoloog) en ik ga hem laten verwijderen. Verzakkingsklachten bestaan nog, migraine gaat wel enigszins beter maar ik ben erg depressief en ongeduldig, dat merkt het gezin ook. Benieuwd wat het met mijn mentale toestand doet na verwijderen. Door de Mirena ook de borstvoeding gestopt en kilo’s bijgekomen. Overigens vind ik het schandalig dat zowel huisartsen als gynaecoloog aangeeft dat het er niet van kan komen omdat de spiraal lokaal werkt?! Dat gaf mij het gevoel dat het tussen de oren zit.

20-11-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ook vanuit mij een positief verhaal. Mirena 2 jaar geleden laten zetten en ik vond het eigenlijk heel prettig bij mijn huisarts. Ik heb 1 seconde gevloekt en toen zat ie er al in. 'Was dat het nou?' - dacht ik toen. Jaren de pil geslikt en het hormoonstaafje uitgeprobeerd: niet mijn ding. Een tijdje zonder anti-conceptie gezeten omdat ik het zonder hormonen wilde proberen.[lees meer...] Vanaf dat moment kreeg ik heftige PMS-klachten: 1 week voordat ik ongesteld moest worden moodswings, doodmoe, janken om van alles etc. Ik heb het vaak op de bank onder een kleedje uit moeten zitten. Zodra ik ongesteld werd, leek de wolk en mijn wattenhoofd verdwenen. Uiteraard helpen de classics: voldoende slaap, beweging (yoga/wandelen/rustige beweging..), emotionele verbinding met de mensen waar je blij van wordt en misschien wel de belangrijkste 2: gezonde voeding en zo min mogelijk stress. Kan echt voor iedereen verschillen maar het past bij mijn lichaam (en geest..). Kortom: ik ben zeer tevreden over Mirena!

13-11-2022 | Vrouw | 30
Menstruatiepijn
Nu dik 1 maand geleden het spiraal laten plaatsen de mirena. Nu de 1e menstruatie weer met het spiraal hiervoor was ik altijd maar 4 dagen aan het menstrueren. Maar nu met het spiraal ben ik het inmiddels al een dikke week en het stopt maar niet tot grote ergernis. Hopelijk is dit de enige keer dat het zolang duurt want hier zit ik totaal niet op te wachten. Ik heb het spi[lees meer...]raal genomen omdat ik altijd enorm heftig menstrueer en van binnen al onderzoek gehad en is allemaal prima.

08-11-2022 | Vrouw | 38
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik wil graag een positief verhaal delen over de Mirena. Een half jaar geleden heb ik mijn vorige mirena laten verwijderen (4 jaar gehad). Ik dacht er goed aan te doen zonder hormonale contraceptie te gaan leven, want we nemen in het algemeen aan dat hoe natuurlijker, hoe beter is. Ik had er hele hoge verwachtingen van. Maar, na een week of 6 zonder Mirena begon ik allerlei[lees meer...] klachten te krijgen: Gewichtstoename, extreme stuwing van de borsten, haaruitval en droge huid. Omdat ik al 3x eerder een mirena had gehad, wist ik niet dat ik me zo rot kon voelen zonder. Ik heb het tot 6 maanden later aangekeken maar de klachten bleven aanhouden en werden niet minder. Een huisarts bezoek verder viel het kwartje. Het was aannemelijk dat ik me met Mirena beter voel dan zonder, omdat de klachten die ik inmiddels had onder PMS geschaard kunnen worden. Ik vond dat eerst lastig te accepteren, want waarom zou mijn lichaam niet zonder kunstmatige hormonen kunnen? De natuur heeft het toch zo bedoeld? Mijn huisarts wees me erop dat de natuur niet heeft bedoeld dat wij inmiddels 80 of 100 jaar oud worden en dat veel moderne vrouwen pas op latere leeftijd kinderen krijgen of, zoals ik, vrijwillig kinderloos zijn. Sommige vrouwen voelen zich dus wél beter met hormonale contraceptie. Ik heb een maand geleden een nieuwe Mirena laten plaatsen. Dit keer door een gynaecoloog bij Bergman clinics. Ik zou aanraden als je de keus hebt, om dit ook te doen. Hoewel de plaatsing altijd een beetje vervelend is, was het een hele andere ervaring bij Bergman dan ik ooit bij een huisarts heb meegemaakt. Ook waren ze een stuk sneller klaar. Ik ben blij dat ik weer een Mirena heb. Na een maand voel ik me al beter dan ik het afgelopen jaar heb gedaan. Wel zal ik ervoor kiezen de Mirena al na 3 jaar te vervangen ipv 5 jaar. Ik heb nu meerdere keren gemerkt dat ik na 3 jaar Mirena, meer last krijg van pms achtige klachten. Dat wil ik de volgende keer voor zijn.

29-10-2022 | Vrouw | 44
levonorgestrel (52mg)
In november mirena geplaatst gekregen. Direct daarna pijn in mn buik en pijn bij mn baarmoedermond. Elke x kreeg ik anti biotica voor ontsteking maar kon absoluut niet vd spiraal komen. Elke x doorbloedingen. Pijn. Niet kunnen vrijen. Uiteindelijk 5 weken geleden zelf spiraal verwijderd. En direct was de pijn over. Over gegaaan op de pil. Geen bloedingen meer niks. [lees meer...] Nooit weer! En laat je dus niet wijsmaken dat t vd spiraal niet kan komen

24-10-2022 | Vrouw | 32
levonorgestrel (52mg)
Na mijn eerste zwangerschap werd deze spiraal geadviseerd. Van het plaatsen voelde ik niets meer dan een klein prikje. Dus in tegenstelling tot wat anderen ervaren, had ik alvast geluk. Wat ik ook heel vaak hoorde over het spiraaltje was 'bijna nooit ongesteld'. Heerlijk dacht ik. Helaas was dat voor mij dus geheel andersom. Elke maand werd ik weer ongesteld, in een vrij r[lees meer...]egelmatig patroon, wat zeker niet storend is. Maar de duur van elke menstruatie was wat anders. Bij elke cyclus van ongeveer 4 weken, was ik telkens gemiddeld 2,5 weken ongesteld. Zat het tegen was het 3 weken. Dus ik was meer wel ongesteld dan niet. Op die manier is het natuurlijk ook een vorm van anticonceptie als het je verhindert om geslachtsgemeenschap te hebben... Dus na 8 maanden besloot ik het te laten verwijderen. Ik heb het meer dan gehad hiermee. Naast dit vervelend probleem heb ik ook wel meer last van angst en stress en ben ik altijd heel moe. Een tiental jaar geleden heb ik eens de prikpil gehad. Daardoor was ik een maand lang ongesteld en moest een pil nemen om het te doen ophouden. De gewone pil werkte voor mij altijd het beste (oestrogeen en progestageen) . Echter omwille van de risico's op tromboses raadt de gynaecoloog dit af. Ik moet nu proberen met de minipil. Van tevoren hoop ik al niet te veel want dit is een anticonceptie die net zoals de hormoonspiraal en de prikpil, waarbij ik dus beiden dezelfde problemen ervaarde, enkel progestageen bevat. Ik word hier depressief van, dit weegt op je relatie. Je seksleven verandert al genoeg met een kindje erbij, op deze manier loopt het al helemaal spaak. Met geluk 2x seks per maand, met pech een maand helemaal niet.

17-10-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Ik denk dat veel mensen zich gek laten maken door verhalen van anderen over het plaatsen van de spiraal. Het is inderdaad geen prettig gevoel maar het is van korte duur! Ik vond het al met al heel erg meevallen. Geen last van bijwerkingen en menstruatie blijft vanaf het begin uit. Ik kan het iedereen aanraden!

13-10-2022 | Vrouw | 44
Plaatsen spiraal
Het plaatsen van de Mirena (inmiddels de 3e) is met een pijnstiller een fluitje van een cent gebeurd bij de huisarts. Mirena ivm migraine 2 x 3 dagen per maand. Hormoon gerelateerd: eisprong en menstruatie. Helaas best veel afscheiding maar dit is een bekende bijwerking, maar daarbij geen bloeding meer. Nu 3 jaar later komen de de hormoon gerelateerde klachten langzaam wee[lees meer...]r terug. Zoals migraine maar ook stemmingswisselingen en opgeblazen gevoel voor menstruatie. Als dit doorzet laat ik de huisarts een nieuwe zetten. Het ongemak van plaatsen en verwijderen en de lichte krampjes in het begin wegen niet op tegen de migraine die dan weg is. Daarnaast gebruik ik nog wel op advies van de neuroloog een bèta-blokker (propanolol). Dit zou ook helpen bij de migraines. Maar mijn ervaring leert dat de combi het beste werkt voor mij.

08-10-2022 | Vrouw | 53
levonorgestrel (19,5mg)
Dacht dat mijn depressieve gedachten en stemmingsschommelingen een gevolg waren v mijn psychoses. Heb gedurende al die tijd medicatie hiervoor ingenomen en ermee leren leven en omgaan. Nu ben ik 53 jaar en heb ik een maand geleden mijn mirena spiraal definitief laten verwijderen omdat ik in de menopauze ben. En de dag na de verwijdering was ik herboren. Een heel ander men[lees meer...]s, opgewekt,energiek ,vrolijk. Kan t nog steeds nie vatten.