levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1155 meningen)
Menstruatiepijn (207 meningen)
Plaatsen spiraal (85 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

03-03-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
De mirena spiraal anderhalve week geleden laten plaatsen, het plaatsen was echter verschrikkelijk pijnlijk, ik raad echt aan goede pijnstillers in te nemen vooraf. Alleen paracetamol was niet echt helpend. Per ongeluk schopte ik mijn huisarts ook nog tijdens het inbrengen omdat ze me niets zei tijdens de plaatsing. Ik heb ontzettend veel buikkrampen en hevig bloedverlies.[lees meer...] Ik heb nu al de neiging hem te laten verwijderen maar ik wil het toch nog even aankijken..

06-07-2020 | Vrouw | 27
Gistinfectie van de huid
Goedendag, Van de mirena spiraal BAYER, heb ik zeer,zeer ernstige infectie 's in mijn gezicht gekregen, ik heb dit bevestigd gekregen van de dermatoloog waar ik onder behandeling ben nu! Ik krijg van haar de zwaarste kuren om dit weg te krijgen! Bayer is hier nu van op de hoogte maar doet verder NIKS ! Ik wil alle vrouwen die deze spiraal krijgen hiervoor waarsc[lees meer...]huwen! Ik ben zo boos dat Bayer zo laconiek hier in is, onderzoek nu alle wegen om een aangifte tegen Bayer te doen! Bij deze vraag ik een deskundige hierin mij te ondersteunen? Bij deze teglijkertijd een oproep hiervoor! Ondertussen ga ik door gesteund door mijn moeder! Ook al zou dit niks uithalen ik ga door tegen Bayer over dit mirena spiraal! Hulp welkom !

18-06-2020 | Vrouw | 27
levonorgestrel (52mg)
Ik heb de Mirena spiraal 3 jaar geleden laten zetten omdat ik bij de pil vaak een week voor mijn menstruatie erg last had van gespannen en pijnlijke borsten. Daarnaast sprak de Mirena spiraal mij aan omdat er minder hormonen inzitten en er de kans was dat je weinig tot niet meer ongesteld zou worden. Het plaatsen zelf was niet prettig maar persoonlijk vond ik het erg meeva[lees meer...]llen. Even een stekend pijnlijk gevoel bij het plaatsen en de rest van de dag buikkrampen. In het begin werd ik af en toe nog lichtelijk ongesteld maar na een half jaar alleen nog af en toe wat "spotting". Het eerste half jaar heb ik ook meer last gehad van puistjes maar deze zijn daarna verdwenen. Ik heb wel eens in de twee maanden een paar dagen last van een eierstokcyste die ik kan voelen tijdens de seks of wanneer ik bijvoorbeeld over een hobbel heen fiets. In die periode heb ik vaak ook erg gevoelige tepels. Daarnaast ben ik me een jaar na het plaatsen sneller angstig gaan voelen maar ik weet niet of dit gelinkt is aan de Mirena, echter weet ik ook niet wat de aanleiding anders zou moeten zijn. Ondanks de bijwerkingen zou ik weer voor een Mirena spiraal kiezen omdat ik nu niet meer ongesteld wordt en ik bij de pil ook bijwerkingen had.

19-08-2019 | Vrouw | 27
levonorgestrel (52mg)
Hallo, Ik lees hier heel veel horror verhalen. Mijn ervaring; Mijn spiraaltje heb ik donderdag laten plaatsen. Na bijna 1,5 jaar geen spiraal te hebben gehad. 2 maanden geleden ben ik gestopt met de pil werd er echt niet goed van! En van De prikpil kwam ik letterlijk van aan! Ja het is even een rot gevoel Ja ik heb even een gil gegeven, Ja je hebt e[lees meer...]en aantal dagjes wellicht last alsof je menstruatie heftig is! Mijn buikje is nog een beetje opgezet. Ja . Je denkt bij iedere scheet het valt eruit! Nee, ik kon heel moeilijk ontspannen! Maar goed dat ben ik! Kruik! Paracetamols! Maar oh my god, wat ben ik blij dat het er weer in zit. En ja je zal een paar daagjes een rot humeur hebben Maar goed, de vorige heeft er 3 jaar lang in gezeten zonder problemen. Alleen mijn lichaam dacht na 3 jaar “ nu is het tijd om ongesteld te worden””! Ik heb zelf verder alleen puistjes gehad maar , na 1 maand of 2 gingen die ook weg en een ramp was het niet! Dokters hebben daar ook wondermiddelen voor! Groetjes! Naomi

28-01-2021 | Vrouw | 28
levonorgestrel (52mg)
Na 5 jaar de Mirena spiraal te hebben gehad, kan ik zeggen dat ik erg tevreden over de spiraal ben. Graag deel ik mijn slechte én goede ervaring over het plaatsen van de spiraal, iets wat ik de eerste keer als erg heftig heb ervaren. De eerste keer heb ik hem bij de huisarts laten plaatsen. De ingreep die normaal binnen 5-15 minuten plaatsvindt, heeft bij mij 45 minuten[lees meer...] geduurd. De huisarts vond het lastig om mijn baarmoeder op te meten en het feit dat ik niet ongesteld was, hielp ook niet mee. De huisarts heeft mij meerdere malen gesondeerd en begon grotere sondes te gebruiken. Dit gaf erg veel ongemak en pijn. Na 40 minuten dacht ik dat het ergste achter de rug was, maar toen meldde de huisarts dat de spiraal nog geplaatst moest worden. Dit voelde als een intense scherpe pijn die ik me tot de dag van vandaag nog goed herinner. Op het moment zelf schoot ik scheldend overeind. Ik schrok van mezelf! Vervolgens verdween de pijn snel en heb ik daarna vrijwel geen last meer gehad. Nu, 5 jaar later moest ik besluiten of ik de spiraal wilde vervangen. Eerlijk, door de slechte ervaring van de eerste keer twijfelde ik of ik het moest doen. Na veel inlezen over andere anticonceptiemiddelen, heb ik toch besloten het te doen, echter deze keer bij een gynaecoloog. Ik heb verteld over mijn nare ervaring en gevraagd of het onder lokale verdoving kon. Dat kon zeker, wel vond de gynaecoloog dat de lokale verdoving soms minimale effecten heeft op de pijnlijkheid. We besloten het zonder te proberen en als ze vaker dan 2 keer moest proberen, zouden we stoppen en een lokale of algehele verdoving proberen. Misselijk van de zenuwen ben ik in de stoel gaan liggen. Er was een verpleegster bij die mij geruststelde. Na de echo is de spiraal verwijderd. Dit was een kwestie van seconden en voelde als een lichte menstruatiekramp. Vervolgens probeerde ze mij te sonderen. Dit hoefde maar 1 keer en direct wist ze hoe groot m'n baarmoeder was. Dit voelde als een flinke ongemakkelijke kramp die met goed doorademen en te blijven praten zo weg was. Voor ik het wist, voelde ik nog een flinke samentrekking van mijn baarmoeder gedurende een aantal seconden en toen was de spiraal al geplaatst! Ik was verbaasd dat hij al zat. Met de echo werd gecheckt of hij goed zat en dat was zo. Al met al heeft het hele proces met het gesprek slechts 10 minuten geduurd. Ik had een fijne arts en verpleegkundige. Ik vond het echt zo erg meevallen! Dat terwijl ik een hele week tegen de afspraak heb opgezien. Voor de mensen die erg opkijken tegen de ingreep: Bespreek je zorgen met de huisarts of gynaecoloog. Neem van tevoren een pijnstiller in. Zelf heb ik Aleve feminax icm paracetamol genomen. Probeer te ontspannen en neem desnoods iemand mee waarmee je kunt praten. Ieder lichaam is anders en ik heb gemerkt dat de ene ervaring de ander niet uitsluit. Mijn tweede ervaring was niet te vergelijken met de eerste keer en ik ben zelf ontzettend blij dat ik hem toch heb vervangen!

06-06-2021 | Vrouw | 29
levonorgestrel (52mg)
Het plaatsen van de Mirena was pijnlijk (maar te overzien), en ben daarna 2 a 3 dagen ziek geweest, misselijk en draaierig. Maar het was het waard! Bijna niet meer ongesteld, geen buik en rugpijn. En die vervelende moodswings die ik had bij pilgebruik zijn er ook niet!! Ik heb hem nu zo'n 3 jaar.

05-04-2021 | Vrouw | 29
Ongewenst zwanger met spiraal

25-01-2021 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Mijn eerste spiraal laten plaatsen, dat was onprettig maar na 6 weken eigenlijk erg blij mee. Zag erg op tegen het eruithalen maar eruithalen was heel erg prima. Doet even pijn. Helaas moest er ook weer een nieuwe in. Dat is en blijft pijnlijk en geeft wat steken. Eerst meette de huisarts de diepte en daarna plaatsen. Vind de tang die op de baarmoeder mond wordt geplaatst [lees meer...]het vervelendste. Vooraf heb ik 2 paracetamol en 2 aleve feminax genomen. Dat hielp goed.

22-02-2020 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Gisteren de mirena laten plaatsen. Wat deed dat pijn zeg! Een reden voor mij om niet nog een keer een mirena te laten plaatsen. Veel buik krampen en lusteloosheid. Als dit zo blijft dan gaat hij er heel snel weer uit.

23-02-2019 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Na ruim 10 jaar aan de pil, op advies van de huisarts overgestapt op het Mirena-spiraaltje. Dit omdat ik tijdens mijn stopweek (die ik al beperkte door het doorslikken van de pil) maar ook vooral buiten de stopweek om veel migraine-klachten had, gemiddeld zo'n 3x per week. Hoewel ik door het lezen van alle reacties hier op het punt heb gestaan om de afspraak bij de huisa[lees meer...]rts voor het laten plaatsen op het laatste moment bijna heb afgezegd, ben ik blij dat ik heb doorgezet. Het plaatsen zelf wat niet zo prettig, dit deed echt even pijn. De uren daarna ook krampen gehad en bloedverlies, dit werd de paar dagen daarop steeds minder en sindsdien (inmiddels 6 maanden geleden) nergens meer last van gehad! Geen horror-ervaringen met krampen of aanhoudende ongesteldheid of wat dan ook. In de afgelopen 6 maanden ben ik alleen 1 maand na het plaatsen heel licht ongesteld geweest, daarna niet meer. Wat betreft mijn migraine: het scheelt dat ik niet meer ongesteld word en dat scheelt al. Helaas is de migraine niet verdwenen en is de frequentie gemiddeld gezien ook niet minder (hooguit iets afgenomen), maar de ernst van de klachten en mate van pijn is wel afgenomen. Waar ik voorheen wekelijks zomitriptan icm naproxen innam, is dat nu niet meer altijd nodig (en als ik wat moet innemen, red ik het vaak met de halve dosis). De enige nadelen zijn dat mijn haarbos wat dunner is geworden, en dat ik wat meer puistjes in mijn rug en gezicht heb (waar ik altijd al gevoelig voor ben/was). Laat je niet afschrikken door alle negatieve reacties; onthoud dat juist mensen met negatieve ervaringen deze eerder zullen delen dan wanneer ze een positieve ervaring hebben. Als ik al deze reacties niet zou hebben gelezen, zou ik mijn ervaring denk ik niet eens gedeeld hebben. Ik ken meerdere vrouwen die het Mirena-spiraaltje hebben en zij zijn er allemaal tevreden over.

14-03-2021 | Vrouw | 30
levonorgestrel (52mg)
Ik heb al 5 jaar lang de mirena spiraal. Hiervoor had ik de pil maar ik kwam er na jaren lang gebruik pas achter dat dit de reden was dat ik elke week gemiddeld 4 dagen hoofdpijn had! Ik kwam hier pas achter toen ik was gestopt met de pil omdat we graag een kindje wouden. Toen ik bevallen was heb ik er ook voor gekozen om dit keer een spiraal te plaatsen ipv de pil. Het pl[lees meer...]aatsen viel mij gelukkig alles mee en de klachten daarna waren ook erg weinig. De hoofdpijn is nog steeds aanwezig, weliswaar een stuk minder dan met de pil maar ik blijf er gevoelig voor door de hormonen. Ik heb het laatste jaar ook erg veel migraine aanvallen erbij gekregen en mijn mood swings zijn ook niet erg fijn. Ik kan om hele kleine dingen boos worden, chagerijnig, zonder dat er eigenlijk een goede reden voor is. Ook schiet ik veel sneller in de stress, soms zo erg dat ik neig naar een burn out. Doordat mijn spiraal vervangen moet worden (5 jaar) heb ik er voor gekozen om de komende maanden aan te voelen hoe het is zonder een spiraal en hormonen in mijn lichaam. Ik krijg er namelijk steeds vaker vragen bij of ik dit echt ben of dat het ligt aan de hormonen. Ik heb de kylena wel alvast in huis als optie voor een volgende spiraal. Waarom de kylena? Omdat hier stukke minder hormonen in zitten waardoor ik erg hoop dat ik dit effect ga merken op mijn hoofdpijn maar dat moeten we nog maar aanzien.

31-12-2020 | Vrouw | 30
levonorgestrel (52mg)
Ik raad hem alle vrouwen af. Door de Mirena ben ik in negatieve zin enorm veranderd en de verschillen zijn echt groot nu hij verwijderd is.

09-11-2020 | Vrouw | 30
Onregelmatige menstruatiecyclus
Mijn menstruatie was onregelmatig. En ik had voorbehoedsmiddel nodig. Bij mij blijft de menstruatie uit. Na 5 jaar moet hij vernieuwd worden, en dat merkte ik ook omdat ik zag dat de menstruatie weer licht begon (Spotting). Het is een blessing; geen krampen, geen rugpijn, geen stemmingswisselingen meer. Niet meer de pil kunnen vergeten, en geen huisartsbezoeken meer. Het [lees meer...]zetten kan pijn doen. Ik had geluk, maar ik weet dat ik daarin eerder een uitzondering ben. Neem de dag vrij en zorg voor een comfortabele dag erna met een boek of film op de bank. En zorg dat iemand je kan rijden. Je hebt daarna 5 jaar profijt en geen gedoe.

06-10-2020 | Vrouw | 30
Menstruatiepijn
Heb de Mirena vorige week maandag laten plaatsen. Vanaf donderdag heb ik hevige buikkrampen gekregen. Zo pijnlijk dat ik ook niet goed kan slapen. Voor controle teruggeweest. Ze weten het niet goed. Het kan zijn dat dit niet "bij je past". Oftewel mijn lijf niet tegen de hormonen kan, net zoals bij de pil (kon ik ook niet tegen, zoveel bijwerkingen). Ik krijg vrijdag een e[lees meer...]cho, maar of ik hem last zitten tot dan... Als het zo heftig blijft gaat hij eruit!

31-08-2020 | Vrouw | 30
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik had altijd de pil, microgynon en was flauw van al die hormonen en hield veel vocht vast Toen gekozen voor mirena spiraal. Heb hem nu 3 jaar en voel wel dat ie soort van uitwerkt.(voel meer krampen en voel hem soms steken) Ik had/heb ook opgezette borsten en voelde ook knobbels in mijn borsten dus ook een echo laten maken, gelukkig niks aan de hand. Af en toe zijn ze[lees meer...] gevoelig. Wel ineens last van haargroei op mijn kin (??!!!) Het plaatsen deed bij mij ook heel zeer. Niet meer ongesteld echt heerlijk en nauwelijks hormoon schommeling. Zou het zo weer doen, ondanks de pijn.

10-07-2020 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
De dokter had deze mirena spiraal geplaatst. Direct hevige bijwerkingen, veel pijn, uitzich zelf door de baarmoederwand gegaan en in mijn buik terecht gekomen. Vanwege hevige bloedingen hierdoor met de ambulance naar het ziekenhuis gegaan, waar er is geopereerd om hem uit mijn buik te halen. Zeer slechte ervaring. Geen enkele reactie van de producent Bayer behalve juridisc[lees meer...]he taal. Zou dit product nooit gebruiken, in mijn geval levensgevaarlijk geweest.

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum