levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1175 meningen)
Menstruatiepijn (214 meningen)
Plaatsen spiraal (89 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

16-08-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
1.5 jaar drager geweest van een mirena spiraal. Zetten was pijnlijk, maar dat was te verwachten. Ook de weken erna veel pijn gehad en het afvies gekregen “er even doorheen te bijten”. Na ong 6 weken was het eindelijk oke. Toch kreeg ik een jaar later ernstige buikpijn; zo’n 1 a 2 keer per week aan de pijnstillers omdat het niet te harden was. Na veel onderzoek konden de ar[lees meer...]tsen geen oorzaak vinden voor de buikklachten. Toen uit wanhoop toch besloten mijn spiraa eruit te laten halen. And guess what? Nooit meer buikpijn gehad. Voor mij never nooit meer een spiraal. En mocht je een spiraal hebben en overklaarbare buikpijnklachten? Haal hem eruit. De artsen vertelde me dat het absoluut niet aan de spiraal kon liggen omdat deze goed zat. Maar je leest het; vanaf het moment dat mijn spiraa eruit is heb ik nooit meer last gehad. Vertrouw op je eigen intuitie!

15-02-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Ik wil even mijn ervaring met de mirenaspiraal delen. Ik heb nu drie jaar een mirenaspiraaltje gehad en was erg tevreden. Ik ben in die drie jaar niet of nauwelijks ongesteld geworden. Totdat ik opeens een week lang bloed verlies had. Ik vond het vreemd en belde de huisarts. De huisarts gaf aan dat het kan dat je menstruatie na drie jaar weer op gang komt. Toch wilde hij c[lees meer...]hecken of het spiraaltje nog wel goed zat. Deze zat nog goed. Drie dagen later werd ik wakker van de pijn. Ik had flinke steken links in mijn onderbuik. Bij de huisarts kwamen ze er achter dat ik zwanger was en werd meteen doorgestuurd naar de gynaecoloog afdeling in het ziekenhuis. Op de echo zagen ze dat ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap had in mijn linkereileider. Door de zwangerschap was mijn eileider gesprongen en was er bloed gelekt in mijn buik. Ik moest met spoed geopereerd worden. De gynaecoloog heeft mijn eileider helaas moeten verwijderen. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit met een mirenaspiraaltje kon gebeuren. Doordat ik mijn verhaal deelde, hoorde ik meerdere vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt. Mijn vertrouwen in het spiraaltje is helaas weg!

25-02-2020 | Vrouw | 25
Menstruatiepijn
Ik schrijf dit niet om mensen angst aan te jagen of om het af te raden. Integendeel. Ik had voordat ik mijn eerste Mirena liet plaatsen zulke heftige menstruatiepijnen dat ik te pas en te onpas flauwviel. Ik was eerst een tijdje aan een lichte pil (microgynon 20) omdat ik nogal heftig reageerde op hormonen van de zwaardere variant. Maar na tig doorbraak bloedingen en PM[lees meer...]S klachten, toch maar even bij de huisarts over de Mirena gepraat. Die vond het op dat moment een geniaal idee en we hebben een afspraak gemaakt hem te laten plaatsen. Begrijp me niet verkeerd het plaatsen was geen feest. Ik werd behoorlijk licht in mijn hoofd en moest even rustig aandoen die dag, maar verder viel het mee. Ik werd ook niet erg volledig geïnformeerd over de bijwerkingen maar dat was in dit stadium ook niet van toepassing. Ik heb de Mirena voor bijna de volledige 5 jaar gehad zonder zware bijwerkingen. Hier en daar wat spotting, maar mijn menstruatie was weg, geen drama meer iedere maand en ook geen pms. Ik besloot hem na deze 5 jaar meteen bij het verwijderen te laten vervangen voor een nieuwe. We zijn nu 2 jaar verder in mijn tweede Mirena en nu beginnen ineens de bijwerkingen waar ik niet voor was gewaarschuwd. Ik heb nu al tweemaal een cyste op mijn eierstok gehad (beide kanten) met alle gevolgen van dien; krampen en donkere afscheiding die nu al bijna 2 maanden aanhouden, pijn in mijn onderrug, en zeer gevoelig daar beneden, dus ook niet bepaald goed voor mijn sexleven. De eerste cyste ging uit zichzelf weg maar de tweede zit er nog steeds en moet wellicht operatief verwijderd worden omdat deze formaatje xl kippenei heeft. Daar zit ik nou echt niet op te wachten. Ik woon nu in Duitsland en de dokters hier vertellen me doodleuk dat het een bijwerking is die toch echt wel vaker voorkomt. Het gekke is dat mijn lichaam dus meer dan 5 jaar de mirena super getolereerd heeft maar nu ineens in de stress schiet. Ik ben er nu serieus over na aan het denken het ding eruit te laten halen. Ik zou niet weten wat een goed alternatief zou zijn, maar dit kan ook niet echt veel langer doorgaan zo. Tips over goede alternatieven die het liefst zo min mogelijk hormonen bevatten zijn absoluut welkom.

14-05-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Dit spiraal heb ik nu bijna 3,5 jaar. Eerst was ik best tevreden, maar de bijwerkingen zijn met de tijd erger geworden. Vanaf het begin heb ik last gekregen van acne terwijl ik hier nooit zo veel last van gehad. Nu komt het vaak met vlagen en het is heel pijnlijk. Mijn huid zit nu ook vol hyperpigmentatie wat dan ook maanden lang blijft zitten. Daarnaast heb ik gemerkt dat[lees meer...] mijn haargroei donkerder en meer geworden is sinds ik de Mirena heb (ook in mijn gezicht). Daarnaast voel ik me dus al jaren niet zoals mezelf. Ik ben altijd moe en voel me erg onrustig en "meh" (gevoeliger voor stress, zenuwachtig, bijna nooit meer vrolijk, nergens echt zin in). Met de tijd heb ik steeds meer last gekregen van buikkrampen en heb ik een constante buikpijn. Mijn menstruatie was erg onregelmatig en sinds 7 maandend ook compleet verdwenen (vind ik niet perse fijn). Ook is mijn sex drive echt heel laag geworden en wanneer ik wel zin heb, dan raakt mijn lichaam vaak niet opgewonden en is het zo droog als de sahara. Daarnaast doet de seks ook best vaak pijn. Hiervoor had ik daar nooit last van en ik heb ook geen nieuwe partner. Werkt wel goed als anticonceptie, want je hebt toch geen zin meer of stopt halverwege omdat het pijn doet. De enige reden dat ik hem nog heb is omdat andere (niet) hormonale anticonceptie voor ons niet betrouwbaar genoeg is, anders had ik hem al lang laten verwijderen.

14-01-2022 | Vrouw | 27
levonorgestrel (52mg)
Angst, ernstige vermoeidheid, haaruitval, voedsel intoleranties, maagzuur, sterk opgeblazen buik, slecht slapen, gevoel van extreme spanning door hele lijf, brain fog, wazig zien, niet kunnen focussen, vocht vasthouden, vaak terugkerende bacteriële infecties, veel afscheiding. Emotioneel een hele slechte gezondheid! Allerlei onbegrepen klachten. Ik raakte de connecti[lees meer...]e met mijzelf helemaal kwijt. Het duurde helaas jaren voor ik dit alles aan de spiraal linkte. Een uur na verwijdering van de Mirena spiraal had ik al veel minder spanning in mijn lijf. Het verschil was enorm. Ik kan mij nu letterlijk vrijer bewegen in mijn lijf. Geen continue gevoel van stress meer! Alles veranderde. Een jaar na verwijdering en ik ben nog steeds heel erg moe. Mijn lichaam zoekt nog steeds balans. Lees de bijsluiter GOED! De spiraal kan veel klachten geven. Had ik dit maar eerder geweten...

09-05-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel (52mg)
Vorige week maandag mijn koperspiraal laten vervangen door een mirena vanwege ernstige bloedingen. Sinds die tijd toename van nervositeit en angst. Zo erg dat ik dit weekend volledig in paniek raakte en niet meer alleen durfde te zijn. Kon bijna alleen maar huilen en was zeer emotioneel. Morgen huisarts bellen om hem te laten verwijderen. Vreselijk dit!

03-03-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
De mirena spiraal anderhalve week geleden laten plaatsen, het plaatsen was echter verschrikkelijk pijnlijk, ik raad echt aan goede pijnstillers in te nemen vooraf. Alleen paracetamol was niet echt helpend. Per ongeluk schopte ik mijn huisarts ook nog tijdens het inbrengen omdat ze me niets zei tijdens de plaatsing. Ik heb ontzettend veel buikkrampen en hevig bloedverlies.[lees meer...] Ik heb nu al de neiging hem te laten verwijderen maar ik wil het toch nog even aankijken..

06-07-2020 | Vrouw | 27
Gistinfectie van de huid
Goedendag, Van de mirena spiraal BAYER, heb ik zeer,zeer ernstige infectie 's in mijn gezicht gekregen, ik heb dit bevestigd gekregen van de dermatoloog waar ik onder behandeling ben nu! Ik krijg van haar de zwaarste kuren om dit weg te krijgen! Bayer is hier nu van op de hoogte maar doet verder NIKS ! Ik wil alle vrouwen die deze spiraal krijgen hiervoor waarsc[lees meer...]huwen! Ik ben zo boos dat Bayer zo laconiek hier in is, onderzoek nu alle wegen om een aangifte tegen Bayer te doen! Bij deze vraag ik een deskundige hierin mij te ondersteunen? Bij deze teglijkertijd een oproep hiervoor! Ondertussen ga ik door gesteund door mijn moeder! Ook al zou dit niks uithalen ik ga door tegen Bayer over dit mirena spiraal! Hulp welkom !

18-06-2020 | Vrouw | 27
levonorgestrel (52mg)
Ik heb de Mirena spiraal 3 jaar geleden laten zetten omdat ik bij de pil vaak een week voor mijn menstruatie erg last had van gespannen en pijnlijke borsten. Daarnaast sprak de Mirena spiraal mij aan omdat er minder hormonen inzitten en er de kans was dat je weinig tot niet meer ongesteld zou worden. Het plaatsen zelf was niet prettig maar persoonlijk vond ik het erg meeva[lees meer...]llen. Even een stekend pijnlijk gevoel bij het plaatsen en de rest van de dag buikkrampen. In het begin werd ik af en toe nog lichtelijk ongesteld maar na een half jaar alleen nog af en toe wat "spotting". Het eerste half jaar heb ik ook meer last gehad van puistjes maar deze zijn daarna verdwenen. Ik heb wel eens in de twee maanden een paar dagen last van een eierstokcyste die ik kan voelen tijdens de seks of wanneer ik bijvoorbeeld over een hobbel heen fiets. In die periode heb ik vaak ook erg gevoelige tepels. Daarnaast ben ik me een jaar na het plaatsen sneller angstig gaan voelen maar ik weet niet of dit gelinkt is aan de Mirena, echter weet ik ook niet wat de aanleiding anders zou moeten zijn. Ondanks de bijwerkingen zou ik weer voor een Mirena spiraal kiezen omdat ik nu niet meer ongesteld wordt en ik bij de pil ook bijwerkingen had.

28-01-2021 | Vrouw | 28
levonorgestrel (52mg)
Na 5 jaar de Mirena spiraal te hebben gehad, kan ik zeggen dat ik erg tevreden over de spiraal ben. Graag deel ik mijn slechte én goede ervaring over het plaatsen van de spiraal, iets wat ik de eerste keer als erg heftig heb ervaren. De eerste keer heb ik hem bij de huisarts laten plaatsen. De ingreep die normaal binnen 5-15 minuten plaatsvindt, heeft bij mij 45 minuten[lees meer...] geduurd. De huisarts vond het lastig om mijn baarmoeder op te meten en het feit dat ik niet ongesteld was, hielp ook niet mee. De huisarts heeft mij meerdere malen gesondeerd en begon grotere sondes te gebruiken. Dit gaf erg veel ongemak en pijn. Na 40 minuten dacht ik dat het ergste achter de rug was, maar toen meldde de huisarts dat de spiraal nog geplaatst moest worden. Dit voelde als een intense scherpe pijn die ik me tot de dag van vandaag nog goed herinner. Op het moment zelf schoot ik scheldend overeind. Ik schrok van mezelf! Vervolgens verdween de pijn snel en heb ik daarna vrijwel geen last meer gehad. Nu, 5 jaar later moest ik besluiten of ik de spiraal wilde vervangen. Eerlijk, door de slechte ervaring van de eerste keer twijfelde ik of ik het moest doen. Na veel inlezen over andere anticonceptiemiddelen, heb ik toch besloten het te doen, echter deze keer bij een gynaecoloog. Ik heb verteld over mijn nare ervaring en gevraagd of het onder lokale verdoving kon. Dat kon zeker, wel vond de gynaecoloog dat de lokale verdoving soms minimale effecten heeft op de pijnlijkheid. We besloten het zonder te proberen en als ze vaker dan 2 keer moest proberen, zouden we stoppen en een lokale of algehele verdoving proberen. Misselijk van de zenuwen ben ik in de stoel gaan liggen. Er was een verpleegster bij die mij geruststelde. Na de echo is de spiraal verwijderd. Dit was een kwestie van seconden en voelde als een lichte menstruatiekramp. Vervolgens probeerde ze mij te sonderen. Dit hoefde maar 1 keer en direct wist ze hoe groot m'n baarmoeder was. Dit voelde als een flinke ongemakkelijke kramp die met goed doorademen en te blijven praten zo weg was. Voor ik het wist, voelde ik nog een flinke samentrekking van mijn baarmoeder gedurende een aantal seconden en toen was de spiraal al geplaatst! Ik was verbaasd dat hij al zat. Met de echo werd gecheckt of hij goed zat en dat was zo. Al met al heeft het hele proces met het gesprek slechts 10 minuten geduurd. Ik had een fijne arts en verpleegkundige. Ik vond het echt zo erg meevallen! Dat terwijl ik een hele week tegen de afspraak heb opgezien. Voor de mensen die erg opkijken tegen de ingreep: Bespreek je zorgen met de huisarts of gynaecoloog. Neem van tevoren een pijnstiller in. Zelf heb ik Aleve feminax icm paracetamol genomen. Probeer te ontspannen en neem desnoods iemand mee waarmee je kunt praten. Ieder lichaam is anders en ik heb gemerkt dat de ene ervaring de ander niet uitsluit. Mijn tweede ervaring was niet te vergelijken met de eerste keer en ik ben zelf ontzettend blij dat ik hem toch heb vervangen!

28-01-2022 | Vrouw | 29
Menstruatiepijn
Vanaf het moment van ongesteld worden altijd een zware menstruatie gehad diverse pillen gebruikt, koperspiraal en nuvaring. Sinds 2012 al meerdere mirena spiralen gehad, wat een verademing. Geen stemmingswisselingen, elke maand ongesteld (2-4 dagen Max) met licht verlies, geen gewichtstoename of verdere bijwerkingen. Het plaatsen is altijd even rot (geen kinderen) maar na [lees meer...]een uur ook weer gezakt. Iedere ervaring is anders, maar voor mij nooit meer anders!

25-10-2021 | Vrouw | 29
Trombose
I.v.m. trombose in mijn arm moest ik van de pil af. Er waren weinig opties en de huisarts raadde mij de Mirena aan. Ik verwachtte weinig problemen. Het plaatsen was heftiger dan ik dacht maar na het plaatsen had ik alleen wat rugpijn, hetgeen bekend is als bijwerking. Binnen een paar dagen merkte ik dat ik onrustig werd. Ik sliep heel slecht, ging piekeren over dingen di[lees meer...]e jaren geleden gebeurd zijn en had behoorlijke moodswings. Ik had het gevoel dat ik een boksbal nodig had en voelde me gefrustreerd en emotioneel. Ik heb dit nooit eerder gehad en mijn vriend zei ook dat hij me niet meer herkende. Na een kleine 2 weken had ik het gevoel dat ik dit zo niet volhield. Ik belde mijn huisarts en die zei dat ik het 3 maanden een kans moest geven. Toen ik in huilen uitbarstte en smeekte of ze de spiraal eruit wilde halen ging ze toch akkoord. Toen het spiraaltje eruit was ging het snel beter en de klachten verdwenen weer. Later ben ik overgestapt op een koper spiraal en deze heeft niet dezelfde klachten gegeven. Ik heb hem inmiddels een half jaar. Ik ben misschien gevoeliger dan andere vrouwen, maar ik wilde mijn verhaal graag delen, mogelijk herkennen sommige vrouwen deze klachten en koppelen ze deze niet aan de hormoonpiraal. Ik heb het idee dat artsen vaak niet willen geloven dat de Mirena zulke effecten kan hebben.

10-08-2021 | Vrouw | 29
Endometriose
Continu bloedverlies waardoor endometriose aangewakkerd word. Na 8 weken al niet meer uit te houden , klachten worden erger. Eruit halen gaat niet zo want draadjes zijn kwijt. Nu binnenkort onder sadatie. Nooit meer een spiraal voor mij!!!

06-06-2021 | Vrouw | 29
levonorgestrel (52mg)
Het plaatsen van de Mirena was pijnlijk (maar te overzien), en ben daarna 2 a 3 dagen ziek geweest, misselijk en draaierig. Maar het was het waard! Bijna niet meer ongesteld, geen buik en rugpijn. En die vervelende moodswings die ik had bij pilgebruik zijn er ook niet!! Ik heb hem nu zo'n 3 jaar.

05-04-2021 | Vrouw | 29
Ongewenst zwanger met spiraal

25-01-2021 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Mijn eerste spiraal laten plaatsen, dat was onprettig maar na 6 weken eigenlijk erg blij mee. Zag erg op tegen het eruithalen maar eruithalen was heel erg prima. Doet even pijn. Helaas moest er ook weer een nieuwe in. Dat is en blijft pijnlijk en geeft wat steken. Eerst meette de huisarts de diepte en daarna plaatsen. Vind de tang die op de baarmoeder mond wordt geplaatst [lees meer...]het vervelendste. Vooraf heb ik 2 paracetamol en 2 aleve feminax genomen. Dat hielp goed.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (433) - Antibiotica - penicillines breedspectrum