levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1161 meningen)
Menstruatiepijn (210 meningen)
Plaatsen spiraal (86 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

08-02-2020 | Vrouw | 35
Endometriose
Wegens endometriose laten plaatsen. Plaatsen op zich valt mee. Je voelt wat maar lang niet zo erg als de normale menstruatiepijn die ik kende. Daarna begon het drama. Na 4 dagen veel pijn, vloeien en koorts. Bleek baarmoederontsteking. Antibiotica en toen ging het 4 weken goed. Echter weer veel pijn veel vloeien en weer koorts. Mirena stootte af. Was blij dat hij eruit g[lees meer...]ing!

31-01-2020 | Vrouw | 44
levonorgestrel (19,5mg)
ik heb zoveel klachten maar tot kort gelden nooit de link gelegd met de mirena. totdat ik bij de huisarts ben ingestort mijn verhaal heb gedaan en aangegeven dat ik dacht dat het iets hormonaals is waarom ik me zo voel, ik kon er niet precies de vinger op leggen maar er klopte iets niet, waarom voelde ik me toch zo opgejaagd en gestresst en paniekerig. ik begon de laatste[lees meer...] tijd zelfs te hyperventileren. in de afgelopen jaren heb ik verschillende artsen bezocht voor een cyste in mijn kaakholte die moest worden verwijderd, voor een vergroeide teennagel die moest worden verwijderd, bij de dermatoloog voor eczeem, bij de orthopeed voor mijn gewrichtpijnen en nergens kwam er ooit iets uit, je denkt dat je gek wordt, zoveel klachten en er wordt niets gevonden naar therapeut gestuurd maar geen verbetering. Haaruitval heel vergeetachtig zijn. Ik ben 44 en heb 11 jaar de Mirena gehad en al die tijd mezelf niet mezelf gevoeld maar nooit aan kunnen wijzen waar het aan ligt tot nu en wat ben ik geschrokken van de klachten die vrouwen dankzij de mirena ervaren. ik zat tegen een burnout aan.. de laatste weken had ik ook onverklaarbare huilbuien. Terwijl ik geen redenen heb om ongelukkig te zijn en dat ben ik ook niet weet ik diep van binnen maar waarom voelt het dan vaak wel zo? Gisteren was de dag hoop ik die het verschil gaat maken, ik heb de mirena laten verwijderen en het is net of de mist in mijn hoofd al is opgetrokken ik ben heel benieuwd of deze verbetering zich door zal zetten. voor mij nooit geen hormonen meer.

31-01-2020 | Vrouw | 32
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb de Mirena gekregen ivm een niche litteken in de baarmoeder van 3 keizersnedes het zou de hormoon klachten laten verdwijnen. 24 uur na het zetten van de mirena veranderde ik compleet ik sport 5 tot 6 keer per week ik ben zeer sportief en heb een hoge pijngrens . Binnen 24 uur was ik mijzelf compleet kwijt. De mirena is per direct verwijderd

12-12-2019 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
In februari 2019 de spiraal laten plaatsen na goede verhalen gehoord te hebben. Ik was pil moe. Spiraal plaatsen was absoluut geen pretje. Flinke buikkrampen gehad. Ging 1 maand goed, menstruatie bleef uit en geen klachten. Hierna begon de ellende.... buikkrampen, opgejaagd gevoel, stemmingsproblemen, cyste op gekke plekken, bezoekjes aan de gyn en dokter en met na[lees meer...]me hartkloppingen die ernstige vormen begon aan te nemen, werd er zelfs wakker van. Na 10 maanden tobben, 20 huisartsen bezoekjes en 3 gyn bezoekjes verder op de HAP beland met een hart dat op hol sloeg. Mijn lichaam was er klaar mee, hierom besloten het kreng na 10 maanden te verwijderen. Na verwijdering zijn alle klachten verdwenen! Hartkloppingen zijn met 2/3 afgenomen en VEEL minder aanwezig. Luister naar je lijf!

23-11-2019 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het spiraaltje laten zetten en ben toen zeker een half jaar ongesteld geweest, dat gebeurt soms en sommigen hebben daar zelfs tot 9 maanden last van. Vanaf het zetten ben ik niet meer de oude geweest, voelde me mat en zelfs wat neerslachtig. Schijnt 'erbij te horen' maar ik vond dat zo jammer , ik was daarvoor vol levensenergie en na een jaar was ik nog steeds [lees meer...]niet de oude. Toen ik het wilde laten verwijderen vertelde de huisarts dat ik er dan wel rekening mee moest houden dat ik daardoor dan versneld in de overgang kon komen. Dat risico is mij niet van tevoren verteld, ik twijfelde namelijk al een beetje of ik wel een hormoonbom in mijn lijf zou willen plaatsen. Ach dacht ik, als het niet bevalt haal ik het weer weg en is het alleen jammer van de 130 euro, maar nu blijkt het meer dan jammer.... mijn advies : denk er goed over na zeker als je boven de 35 bent.

13-10-2019 | Vrouw | 46
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Binnen 3 dagen kreeg ik “weeën” en startte mijn lichaam met afstoten. ‘s Avonds met horror-bloedverlies en stolsels kwam Mirena er uit ... opengeklapt en wel. Nog drie dagen zeer zware en onhoudbare bloedingen gehad; Medicatie noodzakelijk. Veel pijn gehad en wat nu? Ook Nova-sure behandeling daarna heeft niet geholpen.

17-08-2019 | Vrouw | 40
levonorgestrel (52mg)
Mijn Mirena spiraal heb ik door de huisarts laten doen. De plaatsing ging goed, ik was erg opgelucht dat er geen pijn deed. Na ongeveer 1 uur kreeg ik super heftige lage rugpijn ter hoogte van de bekken. Ik ging dood van de pijn. Zelfs met 2 paracetamol ging die pijn niet weg. Ik kon door die pijn niet lopen en gewoon iets van de grond pakken , oprappen deed veel pijn ach[lees meer...]ter in de lage rug. Aankomende maanden kreeg ik veel last van depressieve buien, dus veel huilen en down zijn ( daarvoor was ik niet iemand die snel ging huilen) of had ik een kort lontje en was zeer snel geïrriteerd. Ik zat emotioneel , maar ook lichamelijk niet lekker. Mijn menstruaties waren niet meer zo rood ( zoals voorheen), maar bruin en zeer donker van kleur. Ik had erg veel last van dikke bruine afscheiding. Mijn pijn aan de lage rug (ergens aan de achterkant) ging door. Ongeveer gedurende 5dagen in de maand , had ik geen pijn en geen last van depressiviteit. De overige 25dagen waren een hel. Zo ging dat enkelen maanden door en door info op google te verzamelen over Mirena plaatsing , legde ik de link dat die Mirena zou kunnen zijn die voor die ellende zorgde in mijn lichaam. Na ongeveer 7 maanden haalde ik gelukkig die Mirena uit. Mijn lichaam had zeker 1 jaar nodig om te herstellen van die bijwerkingen. Nu heb ik goede menstruatie , geen pijn meer aan mn lage rug thv bekken en geen huilbuien cq depressiviteit. Ik ben blij dat ik die Mirena uit mijn lichaam heb gehaald. Voor mij nooit meer die spiraal of een andere spiraal.

01-08-2019 | Vrouw | 34
levonorgestrel (19,5mg)
Mijn partner heeft een Mirena spiraaltje laten plaatsen bij de huisarts. Direct daarna stekende pijn in de buik. In het ziekenhuis bleek dat dit spiraaltje de baarmoederwand heeft doorboord. Vervolgens moest ze twee weken wachten voordat dit in het ziekenhuis verwijderd kon worden. Een goede gynaecoloog heeft het met een operatie met narcose uit haar buik gehaald. Daarna n[lees meer...]og een keer met een hevige bloeding met ambulance naar het ziekenhuis gegaan, gelukkig waren we er op tijd bij en heeft mijn goede gynaecoloog haar gered. Nooit meer een Mirena spiraaltje ! Producent Bayer doet niets. Product is levens gevaarlijk en zou verboden moeten worden.

31-07-2019 | Vrouw | 45
levonorgestrel (20)
Menstruatiepijn
Ik had erg veel last van de pil(migraine) en menstruatiepijn dus op advies van huisarts overgestapt naar Mirena spiraal. Alleen het plaatsen al was vreselijk pijnlijk. En heb sindsdien alleen maar buikpijn en misselijk. En ontzettend down. Mijn omgeving kent me zo niet. Kan om alles wel janken. Slik al 2 maanden elke dag pijnstillers. Ben er helemaal klaar mee. Maandag g[lees meer...]aat ie eruit!! Joepie!!

28-07-2019 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Toen ik 20 was en geen kinderen had gebaard kreeg ik mijn eerste mirena. Het plaatsen viel best tegen. Ik stond bij de balie na het plaatsen en viel zowat flauw. Daarna begon de buikpijn. Deze duurde maanden. Het bloedverlies was bij mij ook niet orettig. Ik heb 9 maanden contstant last gehad van spotting dus werd daar gek van. Op mijn 37e op aanraden van mijn gynacoloo[lees meer...]g wederom een mirena gezet. Dit om mijn bloedverlies onder controle re houden aangezien mijn HB hierdoor steeds te laag werd. Na 3 maanden zouden we bepalen of het werkte. Hij werd meteen geplaatst zonder dat ik vooraf pijnstillers heb gekregen rn moet zeggen dat het zetten niet erg pijnlijk was dus ik was helemaal blij verrast. De buikpijn die ik de vorige keer wel had bleef uit. Wel kreeg ik meteen bloedverlies. Er kwamen ook steeds stolsels bij. Na 5 dagen na plaatsing kreeg ik vreselijke nekpijn. Mijn bloedverlies was steeds erg wisselend. Als ik menstrueerde hield dit 2 weken aan, paar dagen rust en dan bv weer spotting. Ik begon me gejaagd en neerslachtig te voelen. Ook werd ik steeds sneller en vaker boos. Na het vrijen kreeg ik ook extra bloedverlies. Na 3 maanden samen met gynacoloog besloten dat dit niet ging en dat ik nooit meer aan de hormonen mag dus meteen verwijdert. Heb namelijk met pil ook veel klachten qua bloedverlies. Ik vroeg meteen verlies ik straks weer meteen bloed? Nee hoor zei de gynacoloog. Na een dag begon het bloedverlies. Vreselijk en dat heeft een week aangehouden. Ik dacht nu zijn we klaar met die troep. Maar nee hoor 5 dagen erna heb ik net zo'n zware bloedverlies gehad als na een bevalling. Gewoon 1 superplus tampon en 3 maandverbanden tegelijk en dan nog hield dit de boel niet tegen en dit 1.5 week lang. Vreselijk! Voor mij dus nooit meer!!!

19-07-2019 | Vrouw | 34
levonorgestrel (52mg)
Spiraal zorgde voor ernstige bijwerkingen, penetreerde de baarmoederwand en moest operatief verwijderd worden. Bijwerkingen, meer dan drie jaar; regelmatig buikkrampen, regelmatig moeten plassen, regelmatig bloedverlies, geen energie, continu gejaagd gevoel etc.

21-06-2019 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Verschrikkelijke bijwerkingen,bij mij zware depressie,haaruitval en hele erge chronische netelroos die nu 3 jaar na het verwijderen van de mirena nog altijd aanwezig is ! Zou het iedereen afraden om een mirena te laten plaatsen,het heeft me zeer veel gezondheidsproblemen bezorgd waar ik nu nog altijd mee worstel .

06-10-2021 | Vrouw | 19
Plaatsen spiraal
Ik heb 10 september 2020 mijn spiraal laten zetten (jaar geleden) Mijn beste vriendin had hem al een half jaar en had 0 klachten, niet ongesteld meer en geen pijn of afscheiding. Ik heb daarentegen 10 maanden lang elke dag gebloed. Zo erg dat ik elke dag een tampon in moest. Dan had ik geen vriend of iets. De huisarts zei dat het kwam omdat ik een al dunne baarmoeder wand [lees meer...]had die door de spiraal nog dunner was geworden. Ik moest aan de pil voor een maand om “hem wat aan te dikken”. Wat niet werkte. Ik werd daar weer erg depressief van en vind het jammer omdat ik ook prikangst heb en niet een staafje in mijn arm zou willen. Na 10 maanden stopte het dagelijks bloeden maar nu heb ik elke dag enorme hoeveel afscheiding en letterlijk water (geen plas) dat uit me loopt…. Waardoor ik dus alsnog elke dag een tampon in moet. Nu heb ik een vriend en ga ik oud bloed bloeden tijdens gemeenschap…. Ik weet niet wat ik er mee aan moet.

10-06-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel (52mg)
Mirena genomen als anticonceptie omdat het het meest zekere (na onthouding hee) is. Ik was erg tevreden en liet het regelmatig controleren. Ik heb ook geïrriteerde darmen die soms voor buikspasmen zorgen, niets te maken met de Mirena, die heb ik al heel lang. Maar... tijdens mijn tweede Mirena, ergens net na de eerste jaarlijkse Mirena-controle (waar bleek dat het nog goed[lees meer...] vast zat) moet ik de Mirena kwijt geraakt zijn tijdens dergelijke spasmen. Enfin dat is de enige hypothese gezien in in juni tijdens de gyneacologische controle de mededeling kreeg dat ik zwanger was. 5 maanden (nee had niets gemerkt: ik was goed beschermd zie je). De Mirena werd nooit teruggevonden, vandaar de spasmenhypothese. Dus hm ja ik zou zeggen als je af en toe buikspasmen hebt toch maar iets anders nemen.

30-04-2021 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
Na de zwangerschap van m'n tweede kind wilde ik een spiraal proberen om te kijken hoe dat zou werken. Het plaatsen was ongemakkelijk, maar daar was ik op voorbereid. Echt pijnlijk vond ik het niet, maar lekker is anders. Eenmaal geplaatst vond ik het een gek idee iets in me te hebben. De eerste weken leek het goed te gaan, maar werd al snel emotioneler. Ik moest snel huile[lees meer...]n om dingen die me raakte en begon ook weer vaker te piekeren. Dat piekeren sloeg op een gegeven moment om naar angstige gedachten. De week voor de nacontrole werd ik niet fit. Ik had het koud of ik zweette verschrikkelijk veel. Vooral snachts. In de ochtend werd ik moe wakker. Nu bleek m'n hartslag in rust al boven de 100 te zijn. Door deze klachten heb ik besloten de Mirena er uit te laten halen.

01-04-2021 | Vrouw | 20
levonorgestrel (52mg)
Beste, Hierbij mijn ervaring. Ik heb mijn spiraaltje helaas maar 5 ingehad. Het plaasten was niet erg fijn maar dit is over het algemeen wel bekend. De eerste paar dagen was ik flink misselijk en had ik flinke koorts. Ook heb ik 3 weken daarna nog last gehad van een steek in mijn buik... dit ging gelukkig uiteindelijk weg. Ik heb het spiraaltje daarna 3 maanden zonde[lees meer...]r problemen in gehad en werd ook niet ongesteld. Maar naar 3 maanden begon ik te merken dat mijn lichaam begon te veranderen. Mijn heupen werden breder en mijn kont en bovenbenen werden ook veel groter. Ik ben altijd een erg slanke meid geweest en heb ook altijd de pil geslikt zonder deze bijwerking. Ik heb het toen nog even 2 maanden aangekeken of het minder zou worden maat helaas... in die 5 maanden tijd ben ik 10 kilo aangekomen!!! Dit was voor mij erg lastig om mee om te gaan en ik besloot dus ook om hem meteen eruit te laten halen. Na 2 maanden was ik alweer 5 kilo kwijt en nu 5 maanden later ben ik 10 kilo kwijt... blijkbaar hield mijn lichaam door het spiraaltje veel vocht vast en was dit de oorzaak. Helaas voor mij nooit meer een spiraaltje en maar weer aan de pil.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum